menu

Muziek / Toplijsten en favorieten / Let me entertain you: een persoonlijke Queen top 50

zoeken in:
avatar van bikkel2
Even mijn ervaringen betreft de drie besproken songs van aRodynamIC.

Fairy- Feller's Master-Stroke:

Freddie's liefde voor kunst ( dit gaat over een schilderij met dezelfde naam) hier een muzikale ode.
Ook weer van Queen II en daar had ik er al wat van.
Briliante compositie wederom. Bouwend op soepel pianospel en in positieve zin over de top.
Live in de eerste helft van "74" gespeeld overigens. Luchtig progessief.

Sail Away Sweet Sister:

Van The Game en helemaal Brian May, die ook de vocalen doet.
Een heel aardige song en een hoogtepuntje op de niet al te beste side B.
Maar voor mij geen hoogtepunt in het oevre van Queen.

Father To Son:

Bij mij op 9. Groots Queenepic, met diversiteit.
Grimmig, hardrockend, maar tegen het einde net zo goed weer een meezinger.
In vorm, produktioneel en technisch gezien, misschien nog niet helemaal perfect, maar dit is wel zo'n song waar alles van de band samen komt.

avatar van vigil
bikkel2 schreef:
I Want To Break Free is voor mij ook een dieptepunt in Queen's oevre.
Hoe camp wil je het hebben!
Nu was Queen ondanks hun rockstatus, niet vast te pinnen op een specifieke stijl, maar dit is gewoon te mager en te lullig voor een band die 10 jaar ervoor nog geweldige epics maakte.
Het zal in zekere zin humoristisch zijn bedoeld, maar dit is niet wat ik wil horen van hun.

Een dieptepunt is misschien wat te hard maar tot de mindere liedjes behoort het ook wel volgens mij. De clip is natuurlijk legendarisch en die vond ik in die tijd best grappig (maar ik was een jaar of 9/10).

Het lied komt natuurlijk wel eens voorbij als ik iets van Queen draai en het is gelukkig niet zover dat ik deze z.s.m. uitzet of skip ofzo

avatar van bikkel2
Het clipje was en is zeker hilarisch en grappig.
Typich Queen en nog altijd leuk om terug te kijken.
Maar zonder dat blijft er een nogal slap liedje over.
Ik kan er niets anders van maken.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
vigil schreef:
Verder hoop ik dat Casartelli de handschoen weer oppakt
Casartelli schreef:
Ik zie hem liggen!
Wat in het vat zit...

20 Great King Rat - Fijn nummer van het debuut. Hoewel het een Mercury-compositie is toch vooral een glansrol voor Brian May. Don't believe all you read in the Bible / Don't listen to what mama says, de toon kan maar gezet zijn.

19 Lily of the Valley - Ook Sheer Heart Attack staat hier in de kast, maar dit liedje roept toch een stuk minder herkenning op dan Great King Rat. En 't was ook alweer voorbij eer ik er erg in had dat het überhaupt op stond.

18 Scandal - Fijn nummer, al is een vocoder altijd iets om voorzichtig mee te zijn.

17 Death on Two Legs - Dit nummer heeft een ogenschijnlijke kijk-mij-eens-attitude die mij altijd wat tegengestaan heeft.

16 Tie Your Mother Down - (Rocks) Geweldig!

15 Save Me - (GH) Zat voor mij toch een beetje met Play the Game en Flash in het boxje van de wat 'vreemdere' nummers op de eerste Greatest Hits. Weinig mis mee.

14 My Melancholy Blues - Ah, Queen speelt de blues. Dat had voor mij niet gehoeven.

13 Killer Queen - (GH) Terechte klassieker

12 Don't Stop Me Now - (GH) Feestje. Al is dit niet zo mijn feest, evenmin als Somebody to Love (die komt nog, vrees ik).

11 I Want It All - (GH-II) Ja, dat vond ik wel een stoere rocker natuurlijk. De grootste glans is er nu wel een beetje vanaf.

Nu toch maar even de alwetende verteller: Ride the Wild Wind wordt dus node gemist. En, anders dan bij de voorgaande sprekers, I Want to Break Free toch ook wel.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
10 Was It All Worth It - Hineininterpreterend kun je alles recht praten wat krom is. Enfin, de afsluiter van The Miracle en het klinkt eigenlijk een beetje als een generale repetitie voor die afsluiter van Innuendo. Verdomd goed nummer wel eigenlijk.

9 Bijou - Die opening is nog op Arrow als jingle gebruikt (de jingle kende ik trouwens ook eerder). Kippenvel all over the place hier.

8 The Prophet's Song - Had bij de titel niet meteen een beeld, maar nu ik deze A Night at the Opera-albumtrack speel, is het toch wel weer een vrij bekend en vrij iconisch nummer. Schoolvoorbeeld van een ambitieuze Queen-compositie. Best fijn, niet helemaal zo goed als die vorige twee.

7 Bohemian Rhapsody - (GH) Wat is dit ook alweer? Just kidding... pogingen dit nummer zelf te zingen/spelen met mijn inmiddels ter ziele hobbybandje hebben de waardering voor dit nummer zeker weer geholpen.

6 The Millionaire Waltz - Ik had mijn bedenkingen bij A Day at the Races al eerder genoteerd. Het nummer wordt wel wat leuker naar het eind toe, maar helemaal overtuigd ben ik nog niet.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
5 The Show Must Go On - (GH-II) Wederom een nummer waar het risico op kapotdraaien altijd wel wat op de loer lag. Maar uiteraard een terechte klassieker.

4 Brighton Rock - Fijne rocker uit de oude doos. Dat is een wat zuinig commentaar voor de nummer 4. Hadden de albumtracks wat meer in mijn systeem gezeten, dan had ik vast een betere reflectie op het nummer en zijn positie in petto gehad .

3 You Take My Breath Away - Over A Day at the Races gaan we het niet eens worden, geloof ik. Dit nummer is nog wel ok, maar veel meer dan dat hoor ik er ook niet meteen in.

2 White Queen - We doen het met een liveversie. Maar goed, als ik de studioversie wil horen, kan ik altijd Queen II weer eens opzetten. Best mooi sowieso.

1½ Somebody to Love - (GH) Ik had het eigenlijk al weggegeven: hier ben ik niet kapot van. Ik heb het zelfs een tijd een vrij vreselijk nummer gevonden.

1 Innuendo - (GH-II) All's well that ends well. Dit was waarschijnlijk ook mijn nummer 1 geweest.

Fijn het toch even afgemaakt te hebben. Dank FrodoK voor de mooie presentatie. Volgende week zal ik me dan maar eens in OMD storten.

avatar van FrodoK
Dank je wel voor je afsluitende input, Casartelli. Leuk om, na deze geruime tijd nog je reflecties te lezen!

Gast
geplaatst: vandaag om 10:18 uur

geplaatst: vandaag om 10:18 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.