MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Let me entertain you: een persoonlijke Queen top 50

zoeken in:
Je bent nooit uniek op een site als deze, er is altijd wel iemand te vinden met dezelfde vreemde smaak

Mooie lijst, prachtband. Ik zal mijn lijst plaatsen na mijn vakantie (tevens de reden dat ik niet actief heb meegedaan, maar wel degelijk meegelezen).

vigil schreef:
Je bent nooit uniek op een site als deze, er is altijd wel iemand te vinden met dezelfde vreemde smaak

Nu op zoek naar iemand die Ride The Wild Wind ook fantastisch vindt

aERodynamIC schreef:
Mooie lijst, prachtband. Ik zal mijn lijst plaatsen na mijn vakantie (tevens de reden dat ik niet actief heb meegedaan, maar wel degelijk meegelezen).

Ik ben benieuwd, Erik! The Show Must Go On!

FrodoK schreef:
(quote)

36 voorkeurstemmen bij het album dus dat moet te doen zijn

De Roger Taylor fans mogen opstaan

Casartelli (moderator)
vigil schreef:
FrodoK schreef:
Check!

Ik heb dit topic natuurlijk ook vanaf het begin gevolgd. Persoonlijke toelichtingen zijn altijd leuk om te lezen. Ik merkte wel dat ik de albumtracks van Queen niet erg ken (op enkele na), en met de keuze van de singles was ik het vaak toch niet eens. Maar met de top 1,5 was ik weer helemaal blij, nog meer omdat ineens als een bruggetje met mijn eigen topic ineens Steve Howe van Yes langs kwam lopen .

Frodo, bedankt!

Graag gedaan, en dank voor jullie input en waardering! Het was ook echt leuk om te doen!

Wie is de volgende?

Met veel plezier dit topic gevolgd.

Nelis zijn Queen top 50:

1. The March of the Black Queen
2. Innuendo
3. Somebody to Love
4. In the Lap of the Gods... Revisited
5. The Prophet's Song
6. White Queen (As It Began)
7. Princes of the Universe
8. Father to Son
9. Brighton Rock
10. Liar

11. Bohemian Rhapsody
12. Soul Brother
13. Death on Two Legs
14. Now I'm Here
15. Save Me
16. The Miracle
17. Killer Queen
18. Flick Of The Wrist
19. Tie Your Mother Down
20. Son & Daughter

21. Hammer to Fall
22. Under Pressure
23. It's Late
24. Love Of My Life
25. Ride the Wild Wind
26. Ogre Battle
27. You Take My Breath Away
28. Back Chat
29. Was It All Worth It
30. Get Down, Make Love

31. All God's People
32. Dragon Attack
33. Life Is Real (Song for Lennon)
34. Tenement Funster
35. Keep Yourself Alive
36. White Man
37. Let Me Entertain You
38. Leaving Home Ain't Easy
39. Is This the World We Created...?
40. Don't Try So Hard

41. Keep Passing the Open Window
42. One Vision
43. Teo Torriatte (Let Us Cling Together)
44. Stealin'
45. A Winter's Tale
46. Spread Your Wings
47. If You Can't Beat Them
48. Seven Seas of Rhye
49. Sail Away Sweet Sister
50. My Melancholy Blues

Ow ja Ogre Battle die had ook wel een plaatsje in mijn lijst verdiend

03. You Take My Breath Away
Verrassend hoog. Absoluut een mooi lied verder, maar mijn lijst haalt-ie niet eens.

02. White Queen
Queen II is mijns inziens met voorsprong de beste van Queen en dit is daarop dan weer een van de absolute toppers.

1,5 Somebody to Love
Ook weer een topper, zowel in de originele versie als in de versie van George Michael.

01. Innuendo
Ook mijn nummer 1. Waanzinnig dat ze dit na zo'n lange carriere er nog uit konden persen. Fantastische Spaanse gitaar en bovenal ook een waanzinnige videoclip, de mooiste die ik ken.

Ik leerde Queen echt kennen in 1991, ergens in het midden van het jaar was het. Innuendo kende ik toen nog niet als album, wel wat losse nummers. Ik had volgens mij al een cassettebandje met Queen I daarop en draaide dat heel vaak. Van het nummer Innuendo was ik ook al onder de indruk, al vond ik het toen wel een raar nummer, en van The Show Must Go On al helemaal. Greatest Hits II volgde al bij release en werd grijsgedraaid toen Freddie overleed.
Het Tribute Concert keek ik en mijn Queen-collectie werd - ondanks de spaarse financiële middelen - groter. Live Magic was misschien niet zo'n goede aankoop en van mijn liefde voor The Works en A Kind Of Magic snap ik nu ook niet veel meer. Beter werd het toen ik op Queen I en Queen stuitte, dat kende ik nog nauwelijks (want behoudens The Seven Seas Of Rhye niet op de Greatest Hits).
Jaren '80-Queen doet me al jaren niet zo veel meer - wat ook wel blijkt uit onderstaande lijst, de jaren '70 des te meer.
Inmiddels is mijn Queen-liefde al jaren niet meer wat het ooit geweest is. Ik vind het nog steeds een fijne band met een tweetal waanzinnige albums en nog een hoop briljante nummers, maar ik luister er relatief weinig meer naar. Dit topic was dus een mooie aanleiding om dat toch weer wat meer te doen. Dank daarvoor, FrodoK!

Mijn lijst:

1. Innuendo
2. The March of the Black Queen
3 My Fairy King
4. The show must go on
5. White Queen (As It Began)
6. Save Me
7. Bohemian Rhapsody
8. Killer Queen
9. Seven Seas of Rhye
10. Father to Son
11. Somebody to love
12. The Prophet's Song
13. Don't stop me now
14. Ogre Battle
15. Mustapha
16 Teo Torriatte (Let Us Cling Together) 
17. Great King Rat
18. 39
19. These are the days of our lives
20. Liar
21. In the Lap of the Gods
22. The millionaire waltz
23. Good Company
24. Spread your wings
25. Bijou

1,5 - Somebody To Love - Queen goes gospel.
Fred, fan van Aretha Franklin ( wie niet!
wilde een soort sfeertje realiseren, in combi met rock in dit geval.
Pakt uitstekend uit en naast dat het de 1e single was van A Day At The Races, is het een highlight van die plaat.
Geweldig gearrangeerde coirtjes en muzikaal formidabel neergezet.
Clipje was een combi van de band in de studio en beelden van Live in Hyde Parc, waar Queen het overigens niet speelde.
Ik heb wat andere favo's, maar zou ook zeker hoog staan.

1. Innuendo - Natuurlijk een epic van grote klasse.
By far ook het beste nummer van het album met dezelfde naam.
De invloed is wel overduidelijk natuurlijk, want dit is Led Zeppelin, maar dan in een eigen Queenjas.
Kashmir is de referentie, dat geeft niets, want het is verpletterend goed neergezet.
Toen ik dit voor het eerst hoorde, heb ik zeker een paar minuten zwijgend met open mond voor mijn uit zitten staren. Weergaloos.
Het Steve Howe flamengo stukje is inmiddels legendarisch.
Niet hun meest originele werk, maar het is zo goed neergezet. Top 5 materiaal.

Aangezien ik onmogelijk een top 40 in elkaar kan breien ( zou morgen zo maar anders kunnen zijn) hier mijn top 20:

1. White Queen ( As It Began)
2. Ogre Battle
3. Innuendo
4. The March Of The Black Queen
5. Spread Your Wings
6. Killer Queen
7. The Prophet's Song
8. White Man
9. Father To Son
10. Somebody To Love
11. Death On Two Legs
12. Bohemian Rapsody
13. The Millionair Waltz
14. It's Late
15. Radio GaGa
16. Brighton Rock
17. Under Pressure
18. Liar
19. Stone Cold Crazy
20. Love Of My Life

Ik dank FrodoK voor zijn initatief en mooie verhalen en natuurlijk de anderen voor hun bijdragen en meningen.
Mooi topic!

meneer schreef:
Hoera ! Queen !! Mijn aandacht heb je FrodoK

Damn... in verband met afstuderen ( Hoera Geslaagd !! ) en drukte totaal niet meer aan gedacht of in de gaten gehouden en dat vind ik jammer. Queen was, sinds 1974, mijn introductie naar de muziek en ik heb Engels geleerd door met Fred mee te zingen. Hoogtepunt was het concert in Leiden waar ik voor het eerst een echte 'entertainer' zag die echt mensen wist op te fokken en te mennen.

Ik ga het allemaal nog eens nalezen, zeer interessant (en leuk) om andere queenies hun ervaringen te gaan lezen.

Damn... Sorry Frodok..

Ook belangrijk, van harte meneer!

Ook van mij de hartelijke felicitaties meneer!

Gefeliciteerd! Afijn, heb je nu na je inspanningen wat relaxt lees- en luistervoer, heej!

Wel enige jaloezie van mijn kant: ik heb nooit het extreme geluk gehad de band (met Freddie) live te mogen aanschouwen...

Waarschijnlijk heb ik het ergens anders geschreven, maar ik zag Queen in Januari 1979 in Ahoy.
Ik was 10 en een barre winter hadden we toen.
Op straat schaatsen zo het park in, om weer op het water te komen.
Het was ff spannend, want op de bewuste avond had het geijzeld, maar mijn zwager draaide er zijn hand er niet voor om.
Zwager, zus en een bevriend stel namen mij onder begeleiding mee.
Patatje, kroketje en een Queensjaal gekocht en toen naar een bomvol Ahoy.
Freddie in strak leer, pet, bril en stoer( het al uitdragen van zijn homosexualiteit kwam toen totaal niet bij mij op.)
Geweldige ervaring en Queen startend met de snelle vuige uitvoering van We Will Rock You.
Nu ja, het was dezelfde show die je hoort op Live Killers, afgezien van If You Can't Beat Them, die ook werd gespeeld, maar niet op de liveplaat staat.
Misschien wel hun tour waar zij harder en ruiger speelden dan er voor en ook er na.
Fred had stemproblemen, die zat er ook behoorlijk door heen toen het einde van de show zich aan diende.
Taylor ving veel op herinner ik mij nog.

Onvergetelijke ervaring voor een joch van 10 jaar. Toen was ik echt fan.
Na Hot Space werd dat allerzins minder.
Het werd tijd voor oude en nieuwe ontdekkingen.
Maar uit het oog ben ik de band nooit verloren.

Mooi (en jaloersmakend ) verhaal bikkel2. Ik begon me net een beetje in muziek te interesseren toen ik als net 12-jarig jongetje op het nieuws hoorde dat ene Freddie Mercury overleden was. Na een Countdown aflevering met alleen maar Queen-clips was ik verkocht en het is nooit meer overgegaan. Live heeft er dus voor mij ook nooit ingezeten, dus ga bij gebrek aan keuze het in het november maar weer met het surrogaat doen wat het er dichtst bij komt.

Het lijstje van FrodoK heb ik met zeer veel plezier gelezen en heb grote waardering voor al zijn werk Het is een prachtig lijstje geworden. Ik heb maar besloten me van commentaar te onthouden. Zo'n lijstje is natuurlijk hartstikke subjectief zoals al eerder door hem aangegeven. Uiteraard zou ik een ander lijstje opgesteld hebben, zowel qua volgorde als samenstelling (er zijn nog wel een paar pareltjes vergeten ). Maar omdat Queen voor mij toch nog steeds de belangrijkste en beste band is die er bestaan heeft, heb ik het nog niet aangedurfd om mijn eigen lijstje te maken. Bang om nummers tekort te doen (is/voelt toch als serieus werk bij je favoriete band) en wetende dat het vele uren zou kosten. Die uren heb ik nu nog niet.

Des te groter mijn waardering voor FrodoK dat hij dit wel aangedurfd heeft en dat hij dit tot zo'n mooi resultaat heeft weten te brengen. Ook de beechouwingen/lijstjes van anderen zijn een genot om te lezen. Wellicht kom ik nog met mijn lijstje (zal wel vakantietijd worden) om te laten weten wat er nog over het hoofd is gezien maar zit ergens ook te overwegen of ik niet iets dergelijks ga maken over deze band wat vigil heeft gedaan over Marillion. Maar weet niet of daar belangstelling voor is.
Ik kom er op terug, maar beloof niets over termijnen.

Hoe dan ook; mijn complimenten voor FrodoK.
Ik vond het een feestje!

Dank je wel!

https://farm5.staticflickr.com/4316/36044226896_6bb0161c08_k.jpg

Een mooi en bijzonder moment, voor mij, vastgelegd toen ik in de buurt was. Ergens hangt daar nog steeds dat stukje Magic..

mooi... dichterbij kun je niet meer komen, denk ik.

Sorry, ik kom nog even achteraf - wat laat - met ‘mijn beschouwing’ omtrent Queen. Ik heb de bijdrages hier gelezen en – dat is ook het mooie aan Queen - de belevingen zijn verschillend. Maar dat is dan ook des Queens.

Kleine geschiedenis: eerste tonen ergens in 1975. Al logerende bij familie in Arnhem en – al monopoly spelend - waarbij de eerste tonen van ‘Death On Two Legs’ bij mij naar binnen scheurde. Wat was dit? Gruwelijk Goed! Mijn eerste album was ‘A Day At The Races’ en zelfs de binnenhoes was magisch. Meezingen met Fred en vooral niet begrijpen waar het over ging. Maar dit was mijn band! Later natuurlijk de oudere albums gekocht waarbij vooral ‘Sheer Heart Attack’ zeer hoog bij mij scoorde.

De eerste teleurstelling was ‘A Crazy Little Thing Called Love’. Ik had niks met Rock and Roll en ik begreep er nog minder van toen het album Flash uitkwam. Was dit mijn heavy band van ‘Live Killers’? En ik begon de moed op te geven toen ik voor het eerst ‘Hot Space’ hoorde. Ik fietste regelmatig naar de platenzaak om toch wat verwonderend naar een poster te kijken met een Mercury met een snor. De snor was blijkbaar een nieuwe fase..

Ja, ik heb Queen live gezien. Ontzettend indrukwekkend voor een jochie uit Zeeland. Het was dan ook mijn eerste echte concert! En later heb ik beseft dat dit toch wel een uniek iets is geweest.

Andere bands kwamen en Queen ging naar de achtergrond. Pas bij ‘The Miracle’ (toevallig ook mijn laatste gekochte echte vinylplaat en dit kwam vooral om de bijzonder mooie hoes) begon er weer wat ‘revival’ te komen en dan vooral het oudere werk. Tot ‘Innuendo’ uitkwam. Indrukwekkend! Daar merkte ik weer wat connecties met mijn ouwe bandje. Maar zo’n ‘Delilah’ begreep ik dan weer niet helemaal. En was Mercury homofiel? Enige verwondering want die stoere rocker in zijn balletpakjes, gelakte nagels, leren broeken was toch.. Ach, het kwartje viel pas laat bij mij..

En plots was hij dood! Dat kwam toch wel even binnen hoor! Hij zag er juist zo gedistingeerd uit, een grote entertainer die eindelijk volwassen leek te worden. En bij het Mercury Tribute kwam er voor mij dan ook een einde aan Queen (alhoewel Made in Heaven nog een mooie nakomer was).

De band die mij muzikaal opvoedde in de jaren 70, waar ik op mijn zolderkamertje van genoot, die mij leerde wat het was om te beleven om een ‘fan’ te zijn, mijn introducerende gids in muziekland en die ik nu soms terug beluister met het vage besef dat het steeds langer geleden wordt dat ik kind was. Ach, ik had dit verhaal veel langer kunnen maken, maar wie weet bij de albums nog eens ergens in de toekomst.

Geen top zoveel van Queen van mij want de band is voor mij een beleving van de jaren 70, 80 en 90, maar een iets andere lijst:

Meest indrukwekkende nummer: ‘She Makes Me (Stormtrooper in Stilettos)’ – Vraag mij niet waarom. Maar zo bizar dat ik het nummer nog steeds niet volledig begrijp. Alles zit er in.

Minste nummer: ‘Crazy Little Thing Called Love’ – Het begin van het einde (vond ik dan).

Meest gevoelige nummer: ‘Tavaszi Szél Vizet Áraszt’ (op live album ‘Hungarian Rhapsody’) - Hier voel ik de liefde voor de fans, en Mercury en May spelen samen zo mooi. Nog altijd kippenvel en een brok in mijn keel!

Meest leuke on-Queen nummer: ‘C-Lebrity’ – Het enige nummer van de nadagen wat ik nog kan waarderen, waar ik nog een echo hoor van de oude Queen. De tekst is trouwens geniaal en vooruitziend. Prachtig, ook Taylor en May in het koor zingen weer eens als vanouds.

Geniaalste nummer: ‘Innuendo’ – de titel alleen al, de terugkeer naar het oude nest, de verwijzingen in de tekst:

“Through the sorrow all through our splendor
Don't take offence at my innuendo”.

In de clip allerlei insinuaties: bijvoorbeeld het beeld van ‘Pelham and his friend Tim’, (ook daar nog de subtiele Engelse manier van de insinuatie naar homofilie). Ook weet ik nog wel dat ik het vreemd vond dat je geen nieuwe beelden van de bandleden zag. Als er een clip van Queen uitkwam was dat een belevenis en meestal een eerste glimp van de richting die de band uit zou gaan (altijd vernieuwend), maar nu ? Niks….(???). Achteraf werd alles duidelijk. Een geniale band met de beste zanger, entertainer, levensgenieter en uitdager aller tijden!!

Mooi hoe op MuMe, door dit soort items, bepaalde bands in de door hun verdiende waardering in ere worden gehouden. Mijn Dank voor deze FrodoK, Who's next ?

als niet Queen kenner een hoop onbekend in de top 10 maar de nummer 1 kan ik wel inkomen (gelukkig niet Bohemian rhapsody)
Mijn prijsnummer is You don't fool me maar die stond niet in de lijst of wel?

Mooi verzorgd topic

Mijn top 30 (kon de lijst nog langer maken, maar te veel moois).

1. The Prophet's Song
2. Innuendo
3. Somebody to Love
4. Bohemian Rhapsody
5. Killer Queen
6. '39
7. Love of My Life
8. Fairy-Feller's Master-Stroke
9. Keep Yourself Alive
10. Great King Rat

11. Sail Away Sweet Sister
12. Save Me
13. The March of the Black Queen
14. Brighton Rock
15. White Queen (As It Began)
16. Mustapha
17. Tie Your Mother Down
18. Seven Seas of Rhye
19. Who Wants To Live Forever?
20. The Show Must Go On

21. Teo Torriatte (Let Us Cling Together)
22. Father to Son
23. These Are the Days of Our Lives
24. Don't Stop Me Now
25. Under Pressure
26. I Want It All
27. The Millionair Waltz
28. Fat Bottomed Girls
29. Bicylce Race
30. Breakthru

Toffe lijst, aERodynamIC. Hoewel er een paar tussen staan waar ik me dan niet zo in kan vinden.

Fairy-Feller's Master-Stroke
Bij herbeluisteren toch echt wel een heel knap werkje! Afwisselend, rijk, experimenteel, schiet alle kanten op. Heel typisch Queen uit de beginjaren. Had bij nader inzien misschien wel een plekje verdient in mijn lijst ook.

Sail Away Sweet Sister
The Game was mijn allereerste CD, en die heb ik dan ook aardig stukgedraaid als jong manneke (13?). Dit nummer was toen ook wel echt een grote favoriet, vanwege de prachtige melodie en de melancholische muzikale ondertoon. Typische May-song. Maar heeft bij mij de tand des tijds niet doorstaan. Het heeft me toch net wat te weinig om het lijf om nog te boeien...

Father to Son
Grootse opening van Queen II, die live ook zeer goed uit de verf komt. Sterk nummer, maar alleen al op Queen II staan voor mij boeiendere songs. Toch: goeie spannende intro, sterke (samen)zang, mooie melodielijnen, prachtige overgang naar White Queen. Haalt mijn top 50 gewoon niet, maar is hoe dan ook een blijverdje!

Vraagje van een stiekeme en aandachtige volger (en queen fan) van dit erg leuke topic. Waarom staat I want to break free bij niemand in zijn lijstje?

Deze zou in mijn lijstje onbedreigd op 1 staan.

Waarschijnlijk omdat de meesten vinden dat Queen veel betere nummers gemaakt heeft
Voor mezelf sprekende: ik ben heel erg uitgekeken op dat nummer, te voorspelbaar, braaf, saai zelfs. Een aardig popdeuntje, meer is het voor mij niet. De (leuke) clip verandert daar niks aan...

I Want To Break Free is voor mij ook een dieptepunt in Queen's oevre.
Hoe camp wil je het hebben!
Nu was Queen ondanks hun rockstatus, niet vast te pinnen op een specifieke stijl, maar dit is gewoon te mager en te lullig voor een band die 10 jaar ervoor nog geweldige epics maakte.
Het zal in zekere zin humoristisch zijn bedoeld, maar dit is niet wat ik wil horen van hun.

Typerend in deze is dat ik Radio GaGa, van hetzelfde The Works, wel een heel sterk nummer vind.
Electronica overall, maar wel met de nodige slimmigheidjes en beladen.
Bekijk voor de gein hun liveuitvoering op Live Aid.

Gast
geplaatst: vandaag om 23:40 uur

geplaatst: vandaag om 23:40 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.