MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Upside Down: Johan & Luigi talk Creation Records Singles

zoeken in:
Nee, dit is het niet voor mij. Iets te simplistisch ook. Lijkt me dat er in die hoek veel beter en interessanter werk te vinden is. Maar kudos voor Ingrid

6,5

Nieuwe tussenstand na 80 singles:

1. The House of Love - Christine 10
2. Felt - Rain of Crystal Spires 9,80
2. The House of Love - Shine On 9,80
4. Felt - Ballad of the Band 9,75
5. Apple Boutique - Love Resistance 9,70
6. Ride - Play 9,65
7. The House Of Love - Destroy The Heart 9,60
8. The Weather Prophets - Almost Prayed 9,60
9. Nikki Sudden & the Jacobites - Jangle Town 9,60
10. Felt - The Final Resting of the Ark 9,55

11. My Bloody Valentine - Glider EP 9,50
12. The Jesus and Mary Chain - Upside Down 9,45
13. Ride - Ride EP 9,45
14. Momus - The Hairstyle Of The Devil 9,45
15. My Bloody Valentine - You Made Me Realise 9,40
16. The Bodines - Therese 9,30
17. My Bloody Valentine - Feed Me With Your Kiss 9,30
18. The Weather Prophets - Always the Light 9,30
19. The Weather Prophets - Naked as the Day You Were Born 9,25
20. The Times - Manchester 9,20

21. The Jasmine Minks - Cold Heart 9,15
22. The House of Love - Real Animal 9,15
23. The Loft - Up The Hill And Down The Slope 9,05
24. Bill Drummond - The King Of Joy 9,0
25. The Loft - Why Does the Rain 8,95
26. Emily - Irony 8,95
27. Biff Bang Pow! - She Haunts 8,95
28. Meat Whiplash - Don't Slip Up 8,90
29. The Bodines - Heard It All 8,85
30. Felt - Space Blues 8,85

31. Heidi Berry - Firefly 8,85
32. The Pastels - I'm Alright With You 8,80
33. The Pastels - Million Tears 8,75
34. Tangerine - Sunburst 8,75
35. Slaughter Joe - She's So out of Touch 8,75
36. Momus - Murderers, the Hope of Women 8,75
37. Pacific - Sea of Sand 8,70
38. Something Pretty Beautiful - Freefall 8,70
39. Something Pretty Beautiful - Freak Outburst 8,65
40. The Pastels - Something Going On 8,65

41. The Jasmine Minks - Think! 8,60
42. Primal Scream - Crystal Crescent 8,60
43. The Weather Prophets - Hollow Heart 8,55
44. The Jazz Butcher-New Invention 8,55
45. Phil Wilson - Ten Miles 8,55
46. Pacific - Shrift 8,55
47. Phil Wilson - Waiting for a Change 8,45
48. Primal Scream - Ivy Ivy Ivy 8,45
49. The Bodines - God Bless 8,40
50. The Revolving Paint Dream - Flowers in the Sky 8,40

51. Biff Bang Pow- Love's Going Out of Fashion 8,40
52. The Jazz Butcher - Spooky 8,30
53. Biff Bang Pow! - The Whole World Is Turning Brouchard! 8,25
54. Nikki Sudden & Rowland S Howard: Wedding Hotel 8,20
55. The Revolving Paint Dream - Green Sea Blue 8,20
56. The Jazz Butcher - Girl Go 8,20
57. The Jasmine Minks - What's Happening 8,15
58. The Jasmine Minks - Where The Traffic Goes 8,10
59. Primal Scream - All Fall Down 8,10
60. Primal Scream - Loaded 8,10

61. Baby Amphetamine - Chernobyl Baby 8,10
62. Biff Bang Pow! - 50 Years of Fun 7,95
63. Biff Bang Pow! - There Must Be a Better Life 7,85
64. JC Brouchard with Biff Bang Pow! - Someone Stole My Wheels 7,85
65. The X-Men - Spiral Girl 7,75
66. Slaughter Joe - I'll Follow You Down 7,65
67. Counterfeit - The Good Samaritan 7,65
68. Blow-Up - Pool Valley 7,65
69. Clive Langer - Even Though 7,55
70. Blow-Up - Good For Me 7,40

71. Swervedriver - Son Of Mustang Ford 7,40
72. Les Zarjaz - One Charmyng Nyte 7,20
73. The Moodists - Justice and Money Too 7,00
74. Love Corporation - Palatial (Danny Rampling Mix) 6,95
75. The X-Men - Do The Ghost 6,55
76. Sheer Taft - Cascades 6,55
77. Five Go Down to the Sea - Singing in Braille 6,45
78. Primal Scream - Come Together 6,35
79. The Legend! - '73 in '83 6,15
80. The Legend! - Destroys the Blues 3,50

Upside Down: Johan & Luigi talk Creation Records Singles on Spotify

CRE081: The Telescopes - Precious Little (1990)

The Telescopes hebben we nog niet gehad in dit topic Ik kwam voor het eerst in aanraking met ze in het Jaarlijstentopic 1991 ofzo. Deze band is ontstaan in 1987 en ze maken gruizige, doch melodieuze noise-shoegazerock met een psychedelische twist. Dit is hun eerste single voor Creation. Ook al is het nog steeds bij tijd en wijle een flinke bak herrie, toch bevat het meer melodie dan hun beginwerk. Met de titeltrack hebben we meteen de beste track te pakken. Het heeft wel een beetje dat slepende van Nirvana en de plotselinge overgang van luid naar stil waar Pixies patent of heeft. Verder lekkere gitaren, een flinke muur van galm en distortion. Ik mag dit wel
Deep Hole Ends is wel een mooie slowburner, die op het eind nog lekker explodeert, maar er gebeurt misschien net wat te weinig in, misschien iets voor een Pearl Jam fam
Met Never Hurt You blijven we een beetje in de balladstyle, zang is een beetje Oasis-y en verder ook hier een beste noisedirge, iets beter dan de vorige track.
Met I Sense komt het tempo er weer in en dat is nooit verkeerd denk je dan, maar ook dit is een beetje te midtempo voor me al zijn de schelle gitaren wel fijn.

9,2 voor de titeltrack!

https://img.discogs.com/eSEGl2Jk5iJfk4_N2PtY1vlJxgI=/fit-in/600x600/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(90)/discogs-images/R-701840-1305773976.jpeg.jpg

CRE082: Hypnotone - Dream Beam (1990)

Hier kunnen we kort over zijn...ik kende dit nog niet en ik vind er eerlijk gezegd ook niet veel aan.
Tony Martin is degene die schuil gaat achter deze moniker. Het is een soort medley of sorts en valt onder de noemer house zag ik. Voor mij is het wel ok om eens een keer gehoord te hebben, maar daar blijft het dan wel bij. Fans van Sheer Taft, een paar singles terug, kunnen dit waarschijnlijk wel waarderen. Er zit overigens ook een sample in van Propaganda's Dream Within a Dream, vandaar ook de titel Dream Beam denk ik Oja, de madchesterfeel is nog wel ok te noemen

6,5

https://img.discogs.com/_3UTBCHAe95RRzysRKO6ky5kZXg=/fit-in/600x598/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(90)/discogs-images/R-77412-1381350830-8099.jpeg.jpg

Telescopes: Altijd wel lekker, maar zelden echt bijzonder.
Dit is wel een fijn nummer van ze!

7,8

Hypnotone: Wel een lekkere groove in dit nummer, wel eentje die je al erg vaak bij andere nummers uit deze tijd gehoord hebt. In die zin niet erg origineel. Maar de sample is wel fijn, de vrouwelijke vocals ook. De mannelijke wat minder.

7,2

CRE083: The Jazz Butcher - We Love You (1990)

Tja, wat moet je hiervan zeggen, behalve dan dat als je het origineel van The Rolling Stones beluistert (met medewerking van Lennon en McCartney), dat het wel heel erg eind 80's begin 90's madchester-ish klinkt en dat al in de 60's en daarom misschien wel goed gekozen als remake/remix is. Nu moet ik zeggen dat ik de Stones versie zeker wel kan waarderen. Deze remix, er staan er meerderen op de single, doet me niet zo heel erg veel, een beetje een mix by the numbers. Het klinkt ook helemaal niet Jazz Butch-achtig...

6,0

https://img.discogs.com/Hfcn2S8Wk9Qt-Lfmw0cp_QL4eGA=/fit-in/300x300/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(40)/discogs-images/R-265099-1363714761-4233.jpeg.jpg

Beetje eentonig inderdaad, en lijkt in niks op de JB die we kennen.

6,6

CRE084: Pressure Zone - Johannesburg (1990)

We blijven een beetje in dezelfde hoek met Pressure Zone, een band/project, waar werkelijk waar geen enkele informatie over te vinden is
Dus pureshores, kom maar op Deze single bevat een paar mixen en degene hier is de Danny Rampling mix, die naam zijn we recent nog wel tegen gekomen Net als de single hiervoor hebben we te maken met een cover en dit keer is het er een van Gil Scott-Heron. Het origineel kende ik nog niet, is ook niet echt mijn cup op tea blijkt De remix lijkt er ook niet echt op moet ik zeggen. De madchesterbeat is wel fijn, de trompet bij tijd en wijle ook, maar vooral de black female vocals kunnen mij wel bekoren Met 6 minuten wel iets te lang, 3 was genoeg geweest, maar ja remix he

7

https://img.discogs.com/LaC8r1qYKMt4BL4-5gwdXi2oRiw=/fit-in/600x600/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(90)/discogs-images/R-293055-1367407818-6553.jpeg.jpg

Klinkt best lekker!

7,5

jaja luigifort gaat langzaam overstag, ik zal eens luisteren, bedankt voor de tip

Interessant plaatje, swingt de pan uit, typische early 90's feel ja.
Moest heel erg denken aan Soho-Hippychick, die weer aan The Smiths zaten

Best lekker

Oei Come together staat wel laag

Het niveau is ook hoog

Zo hee... die zou toch wel in de top 10 moeten staan.

Hippychick dan weer niet, maar toch een leuk nummer.

CRE085: My Bloody Valentine - Tremolo EP (1990)

En we zijn weer begonnen Ik zal er maar meteen voor uit komen. Ik heb een beetje een haat/liefde verhouding met deze band. Aan de ene kant hebben ze een boel prachtsongs, maar er zijn er ook een aantal die me op de zenuwen werken, zoals de opener To Here Knows When van deze EP. Dat komt eigenlijk vooral door die "wesp" die dan weer dichtbij komt en dan weer verder weg gaat, if you know what i mean . Voor de rest is het een fraaie dreampop/shoegazetrack met een mooie melodie en dito female vocals. Toch hoor ik liever een Pearl van Chapterhouse bijvoorbeeld. De outro hier is wel fenomenaal trouwens. Brighter heeft hier ook goed naar geluisterd denk ik...

Swallow is iets meer een song dan zn voorganger met DCD achtige percussie en uilleann pipes of zoiets en een gitaar die mooi in dienst staat van de song. Weinig uitschieters verder, het kabbelt een beetje voort. Wel ook hier weer een fijne outro.

Honey Power doet zn naam wel eer aan . Kijk, zo begin je een song Krachtig zeg! Supergitaren, topmelodie, erg mooie zang. Dit noemen we een goede bak herrie . Hier ook weer zo'n fijne meditatieve outro. Beste song tot nog toe!

Moon Song is net zo mysterieus als de maan zelf Een duistere ondertoon en alles is maar zo diffuus als het maar zijn kan... Het heeft wel iets maar ik ben er niet ondersteboven van.

We beoordelen de opener: ondanks de wesp een 8,8

https://img.discogs.com/uULmUWb53JkuBhqZF73hymqJoJg=/fit-in/600x597/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(90)/discogs-images/R-1441472-1336987498-4502.jpeg.jpg

Ja, THKW is zeker de beste MBV.

8,5

Ook geen megafan?

The Ride is beter

Legendarische band, maar ik prefereer hun 80s werk

CRE086: Love Corporation - Give Me Some Love (Andy Weatherall Remix) (1990)

Nee Nee Nee, hier kan ik niks mee. Een halve minuut is genoeg Ed Ball is hier weer met zijn Love Corporation. Met deze kan ik nog minder dan zijn vorige. Acid House in de mixxxxx. Andy Weatherall mag hier weer remixen en heeft een aantal versies gemaakt, waarvan een zelfs bijna 11 minuten duurt. Mij is het te langdradig en eentonig. Ik luister nog liever naar kille techno

3

https://img.discogs.com/DYzU7fjbI0l3XhPZ7viGzzH1OCs=/fit-in/300x300/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(40)/discogs-images/R-455694-1439834145-3691.jpeg.jpg

Give ‘em some love

Ik vind dit wel redelijke aciiiiiid.
Wel wat eentonig idd, maar op de achtergrond kan ik het prima hebben.

6,8

Ik wil songs
Ms in een lift ofzo

Ja heerlijke lift idd
‘Give me love, love, love’

Keb nog een jaarkaart voor de Hacienda voor je

You’ve got love technique

Ja dat was een fijne tijd

Jeuz... is t alweer zo lang geleden? Tijd om deze ook weer eens op te pakken

Ja de tijd vliegt en zo is er weer 1,5 jaar vervlogen.
So many songs, so little time...

CRE087: Ride - Fall EP (1990)

De 3e EP alweer van Ride op Creation. Hierboven in het clipje zit Dreams Burn Down, de opener daarvan. Deze track stond eerder ook al op het album Nowhere. Op latere issues van Nowhere werden de 3 andere tracks van deze EP aan het album toegevoegd. Volgens mij heb ik die versie ook in mijn bezit. Dreams Burn Down is in ieder geval een heerlijke track. Die heldere gitaartonen aan het begin hebben wel een Cocteau Twins feel en het gitaarwerk wat verderop heeft wel wat weg van Subterranean Homesick Alien van Radiohead's OK Computer. Wat mij betreft een heerlijke song! Die bak noise die af en toe langs komt had van mij eigenlijk niet per se gehoeven.

Taste is natuurlijk ook een bekende van ze. Eigenlijk is Taste ook meer een opener van een EP of een single. Qua lengte en qua urgentie. Een heerlijke vrolijke stamper vind ik het. Zo voelde de early 90s voor mij wel aan, heerlijk onbezonnen nog

Here and Now kan ik kort over zijn: tering wat een steengoede song! Wat een drive, wat een sound van die gitaren en een shoegaze-mondharmonica, hoe verzin je het! Had zo een van de betere tracks van het reguliere album geweest!

Nowhere is de laatste van het stel. Je ziet het wel vaker, dat titelnummers het album niet halen, maar later wel opduiken als b side ofzo ergens. Teringjantje wat een toptrack weer! Geniaal gebruik ook weer van de mondharmonica, heeft in de verte iets weg van Slow Emotion Replay van The The qua sound. Had een perfecte albumcloser geweest, maarja Vapour Trail he

Alle songs zitten boven de 9 wat mij betreft, sommigen zelfs rond de 9,5. We beoordelen alleen Dreams Burn Down: 9,2

https://img.discogs.com/EjaphaNMaeXsY89982_tvzu1pL4=/fit-in/300x300/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(40)/discogs-images/R-402990-1573947581-7949.jpeg.jpg

Alle vier ook vaak op reissues van het album te vinden. Taste is mijn fave
Maar Dreams Burn Down ook wel een 9,0.

Gast
geplaatst: vandaag om 01:28 uur

geplaatst: vandaag om 01:28 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.