Muziek / Toplijsten en favorieten / Upside Down: Johan & Luigi talk Creation Records Singles
zoeken in:
1
geplaatst: 29 juli 2017, 18:28 uur
CRE016: The Bodines - God Bless (1985)
Een nieuwe ster aan het Creation-firmament. Ook The Bodines zouden op de C86-NME-tape aantreden, maar ze debuteerden dus al een jaar eerder. Ze zijn zeker een van de vaandeldragers van de C86-stroming. Ze zouden drie singles uitbrengen op Creation en daarna weggekocht worden.
Hun fraaie debuutplaat Played uit 1987 werd geproduceerd door Ian Broudie en is zeer aan te raden. Het zou ook hun enige album blijven.
Hier klinken ze wel wat primitiever dan op dat album. Maar daardoor ook erg urgent en jeugdig.
Een hele snelle fijne gitaar stuwt het nummer voort en geeft het een goede early Creation-vibe.
Ik vind hun volgende singles net wat beter, maar voor een debuut mag dit er zeker zijn.
B-side Paradise is ook een lekker nummer, beetje van hetzelfde laken een pak.
8,1
http://i.ebayimg.com/thumbs/images/g/DpAAAOSwzJ5Xdvip/s-l225.jpg
Een nieuwe ster aan het Creation-firmament. Ook The Bodines zouden op de C86-NME-tape aantreden, maar ze debuteerden dus al een jaar eerder. Ze zijn zeker een van de vaandeldragers van de C86-stroming. Ze zouden drie singles uitbrengen op Creation en daarna weggekocht worden.
Hun fraaie debuutplaat Played uit 1987 werd geproduceerd door Ian Broudie en is zeer aan te raden. Het zou ook hun enige album blijven.
Hier klinken ze wel wat primitiever dan op dat album. Maar daardoor ook erg urgent en jeugdig.
Een hele snelle fijne gitaar stuwt het nummer voort en geeft het een goede early Creation-vibe.
Ik vind hun volgende singles net wat beter, maar voor een debuut mag dit er zeker zijn.
B-side Paradise is ook een lekker nummer, beetje van hetzelfde laken een pak.
8,1
http://i.ebayimg.com/thumbs/images/g/DpAAAOSwzJ5Xdvip/s-l225.jpg
1
geplaatst: 29 juli 2017, 18:49 uur
Erg lekkere single weer, heerlijk die voortstuwende gitaar. Een beetje C86 met Echo-invloeden moet ik aan denken incl. Ian's zang.
De b side is ook killer, fijne gitaarfrenzy. Hier is de zang wat meer vroege Bono-y
8,7
De b side is ook killer, fijne gitaarfrenzy. Hier is de zang wat meer vroege Bono-y

8,7
1
geplaatst: 30 juli 2017, 12:40 uur
CRE017: Primal Scream - All Fall Down (1985)
Primal Scream is zo'n bandje dat ik nooit helemaal tot me genomen heb. Mijn eerste kennismaking met de band was met de single Rocks die toen veelvuldig op MTV langs kwam. Ik had nooit zo veel met dat nummer destijds, wel echter met Oasis rond diezelfde periode.
Rocks deed me te geforceerd en te gemakkelijk aan, of het was gewoon mijn smaak niet
. In ieder geval kan ik die track nu beter waarderen. Daardoor ben ik nooit echt achter ze aan gegaan en heb nooit een heel album van ze beluisterd. Door verschillende topics hier heb ik wel wat singles leren kennen en waarderen.
McGee en Bobby Gillespie gingen naar dezelfde school in Glasgow en eind jaren 70 vormden ze samen een band. McGee trok daarna snel naar Londen en Bobby bleef in Glasgow. In 1980 richtte Bobby Primal Scream op. Ze traden veel op en namen een track op voor een ander label van McGee: Essential Records. Vervolgens namen ze hun eerste single op voor Creation: All Fall Down en dat werd een moderate succes. In de tussentijd was Bobby drummer geworden van de Mary Chain, maar hij verliet die band omdat de Reid broertjes hem de keuze voorlegden: of bij ons fulltime of niet! En zo ging Bobby verder met zijn eigen band.
All Fall Down is een fijne jangly track. Heel anders dan hun latere psychedelische en dance-oriented muziek. Eigenlijk ook wel wat anders dan de andere C86 janglemuziek in die tijd. Deze track is veel dromeriger qua muziek, maar zeker ook qua zang. Het zou zo op Sarah Records gepast hebben of even later, al hoor je ook wel C86 invloeden.
B side It Happens is wel wat steviger, ook een fijne track trouwens, misschien nog net wat beter dan de A side. Een sneller tempo, ook fijn gitaarwerk, maar ook zeker weer met dat dromerige, fijn wel
Een 7,8 voor het lichtvoetige, soms aan The Orchids doen denkende, All Fall Down!
https://img.discogs.com/CYau-T4BtviJ5pACfTKmOygvseI=/fit-in/600x600/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(90)/discogs-images/R-1009994-1227997739.jpeg.jpg
Primal Scream is zo'n bandje dat ik nooit helemaal tot me genomen heb. Mijn eerste kennismaking met de band was met de single Rocks die toen veelvuldig op MTV langs kwam. Ik had nooit zo veel met dat nummer destijds, wel echter met Oasis rond diezelfde periode.
Rocks deed me te geforceerd en te gemakkelijk aan, of het was gewoon mijn smaak niet
. In ieder geval kan ik die track nu beter waarderen. Daardoor ben ik nooit echt achter ze aan gegaan en heb nooit een heel album van ze beluisterd. Door verschillende topics hier heb ik wel wat singles leren kennen en waarderen.McGee en Bobby Gillespie gingen naar dezelfde school in Glasgow en eind jaren 70 vormden ze samen een band. McGee trok daarna snel naar Londen en Bobby bleef in Glasgow. In 1980 richtte Bobby Primal Scream op. Ze traden veel op en namen een track op voor een ander label van McGee: Essential Records. Vervolgens namen ze hun eerste single op voor Creation: All Fall Down en dat werd een moderate succes. In de tussentijd was Bobby drummer geworden van de Mary Chain, maar hij verliet die band omdat de Reid broertjes hem de keuze voorlegden: of bij ons fulltime of niet! En zo ging Bobby verder met zijn eigen band.
All Fall Down is een fijne jangly track. Heel anders dan hun latere psychedelische en dance-oriented muziek. Eigenlijk ook wel wat anders dan de andere C86 janglemuziek in die tijd. Deze track is veel dromeriger qua muziek, maar zeker ook qua zang. Het zou zo op Sarah Records gepast hebben of even later, al hoor je ook wel C86 invloeden.
B side It Happens is wel wat steviger, ook een fijne track trouwens, misschien nog net wat beter dan de A side. Een sneller tempo, ook fijn gitaarwerk, maar ook zeker weer met dat dromerige, fijn wel

Een 7,8 voor het lichtvoetige, soms aan The Orchids doen denkende, All Fall Down!
https://img.discogs.com/CYau-T4BtviJ5pACfTKmOygvseI=/fit-in/600x600/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(90)/discogs-images/R-1009994-1227997739.jpeg.jpg
1
geplaatst: 30 juli 2017, 13:01 uur
Ik mag de jangle C86-Scream ook veel meer dan de latere.
Dit is heerlijke la la la la-pop.
Maar er zouden nog een paar betere singles volgen.
8,4
Dit is heerlijke la la la la-pop.
Maar er zouden nog een paar betere singles volgen.
8,4
1
geplaatst: 30 juli 2017, 16:14 uur
CRE018: The Jasmine Minks - What's Happening (1985)
De Minkjes weten ook niet van ophouden, dit is hun 3e single alweer
. En da's mooi, want het begint inmiddels een door mij zeer geliefd bandje te worden
. Deze single is een stuk steviger dan de vorigen, een beetje garage rock meets punk. Heerlijk die gitaren over elkaar heen, dat geeft een steviger sound, bijna shoegaze zowat. Een heel prominente bas is hier aanwezig inclusief hard en diep drumwerk bij tijd en wijlen. En fijn gewoon dat die gitaren de hele song maar door gaan
. Hierna zouden ze op tour gaan en bezig met hun eerste full length en zelfgetitelde album.
B side Black and Blue is net zo'n stomper eigenlijk. Hier is het gitaarwerk en de overall feel van de song wat gruiziger, met erg fijne zang erbij en net wat meer variatie in de song.
Lekkere tracks dus, maar ik vind de 2 vorige singles toch wat beter...8,0!
https://img.discogs.com/HBihye7MScETPLDoeqKx7N7o4VQ=/fit-in/400x404/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(90)/discogs-images/R-923958-1173314299.jpeg.jpg
De Minkjes weten ook niet van ophouden, dit is hun 3e single alweer
. En da's mooi, want het begint inmiddels een door mij zeer geliefd bandje te worden
. Deze single is een stuk steviger dan de vorigen, een beetje garage rock meets punk. Heerlijk die gitaren over elkaar heen, dat geeft een steviger sound, bijna shoegaze zowat. Een heel prominente bas is hier aanwezig inclusief hard en diep drumwerk bij tijd en wijlen. En fijn gewoon dat die gitaren de hele song maar door gaan
. Hierna zouden ze op tour gaan en bezig met hun eerste full length en zelfgetitelde album. B side Black and Blue is net zo'n stomper eigenlijk. Hier is het gitaarwerk en de overall feel van de song wat gruiziger, met erg fijne zang erbij en net wat meer variatie in de song.
Lekkere tracks dus, maar ik vind de 2 vorige singles toch wat beter...8,0!
https://img.discogs.com/HBihye7MScETPLDoeqKx7N7o4VQ=/fit-in/400x404/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(90)/discogs-images/R-923958-1173314299.jpeg.jpg
1
geplaatst: 30 juli 2017, 16:45 uur
Ik vind het juist nog net wat beter dan de vorige twee 
Fijn kort en to the point.
Maar hun mooiste zou nog komen
8,3

Fijn kort en to the point.
Maar hun mooiste zou nog komen

8,3
1
geplaatst: 31 juli 2017, 11:20 uur
CRE019: Slaughter Joe - I'll Follow You Down (1985)
Weer eens een nieuwe naam, maar Slaughter Joe werkte al wel drie jaar bij Creation.
Joe Foster, zo heet hij echt, was namelijk samen met Alan McGee and Dick Green de oprichter van het label in 1983. En hij was zeer belangrijk voor de koers en uitstraling van het label. McGee zei onlangs: Joe Foster was the Andy Warhol of Creation Records as his pop art prophecies always came true. Hij was ook degene met de meeste muzikale bagage. Zo speelde hij al voor zijn Creation-tijd bij Television Personalities. Daarna maakte hij deel uit van Biff Bang Pow!, met McGee dus.
Maar hij werd vooral bekend als producer, van een hele rij Creation-bands, onder andere the Loft, Primal Scream, Jesus And Mary Chain and Biff Bang Pow! en later ook vele non-Creation-bands als Felt, The Sea Urchins, The Bounty Hunters, Dave Kusworth, 18 Wheeler, Razorcuts en tientallen anderen.
Maar hij maakte dus ook twee solo-singles voor Creation, waarvan dit de eerste is. Een heerlijke gruizige garage rocker, een beetje in de traditie ook van de meer wilde nuggets uit de 60s.
Erg lekker liedje, en de b-side, Napalm Girl, sluit er heel mooi bij aan.
De single bereikte, net als de totaal andere opvolger, de indie top 10, en was dus een moderate success. Toch zou hij, misschien vanwege zijn beperkte vocale kwaliteiten, zich daarna vooral toeleggen op producer-werk.
7,8
http://4.bp.blogspot.com/-EX93Ar1Ko10/Ua4VB3WbvyI/AAAAAAAAAWI/LB0EIqyaOPs/s1600/20751_260120126820_716706820_3878313_699115_n.jpg
https://www.rockers.de/cover/512/132788b.jpg
Weer eens een nieuwe naam, maar Slaughter Joe werkte al wel drie jaar bij Creation.
Joe Foster, zo heet hij echt, was namelijk samen met Alan McGee and Dick Green de oprichter van het label in 1983. En hij was zeer belangrijk voor de koers en uitstraling van het label. McGee zei onlangs: Joe Foster was the Andy Warhol of Creation Records as his pop art prophecies always came true. Hij was ook degene met de meeste muzikale bagage. Zo speelde hij al voor zijn Creation-tijd bij Television Personalities. Daarna maakte hij deel uit van Biff Bang Pow!, met McGee dus.
Maar hij werd vooral bekend als producer, van een hele rij Creation-bands, onder andere the Loft, Primal Scream, Jesus And Mary Chain and Biff Bang Pow! en later ook vele non-Creation-bands als Felt, The Sea Urchins, The Bounty Hunters, Dave Kusworth, 18 Wheeler, Razorcuts en tientallen anderen.
Maar hij maakte dus ook twee solo-singles voor Creation, waarvan dit de eerste is. Een heerlijke gruizige garage rocker, een beetje in de traditie ook van de meer wilde nuggets uit de 60s.
Erg lekker liedje, en de b-side, Napalm Girl, sluit er heel mooi bij aan.
De single bereikte, net als de totaal andere opvolger, de indie top 10, en was dus een moderate success. Toch zou hij, misschien vanwege zijn beperkte vocale kwaliteiten, zich daarna vooral toeleggen op producer-werk.
7,8
http://4.bp.blogspot.com/-EX93Ar1Ko10/Ua4VB3WbvyI/AAAAAAAAAWI/LB0EIqyaOPs/s1600/20751_260120126820_716706820_3878313_699115_n.jpg
https://www.rockers.de/cover/512/132788b.jpg
1
geplaatst: 31 juli 2017, 11:38 uur
Beetje een mix van alle bands die we tot nu toe gehad hebben, klinkt niet verkeerd. De Dylan-y b side vind ik nog een stuk lekkerder.
Ze hadden hem beter The Legend! kunnen noemen met zijn staat van dienst
Leuk dat kleine Depay een potje mee mag drummen
7,5
Ze hadden hem beter The Legend! kunnen noemen met zijn staat van dienst

Leuk dat kleine Depay een potje mee mag drummen

7,5
1
geplaatst: 31 juli 2017, 12:57 uur
CRE020: Meat Whiplash - Don't Slip Up (1985)
Het Schotse Meat Whiplash debuteert ook in dit topic, en op Creation. En het zou ook gelijk hun laatste single zijn. Hoe fijn om een geweldige single te maken en dan nooit meer van je te laten horen.
Meat Whiplash slaagt erin. De naam van de band komt van een b-side van fellow Scots Fire Engines.
Ze reden mee op de bandwagon van de Mary Chain, die deze single produceerden, en bij wie ze in 1985 in het voorprogramma stonden tijden hun beruchte concert in Londen. Ze gooiden een wijnfles het publiek in, waarop sommigen het podium opkwamen en de band in elkaar mepten. Waarna het geruzie vrolijk doorging tijdens de hoofdact.
Maar goed, Don't Slip Up dus. Zeker een Mary Chain wall-of-sound, maar ook een verrukkelijk popliedje. Superieur intro, dat eigenlijk nog veel langer had mogen duren. Wat een heerlijke gitaren! De typische Reid-vocals komen er dan in en wat volgt zijn drie glorieuze minuten waarin ze echt nergens up slippen
B-side Here It Comes is ook fijn trouwens. Iets meer postpunk, in de lijn van Fire Engines.
Een single vol urgentie derhalve. Geen enkele reden om nog verder te gaan als je met zoiets debuteert. De single stond 19 weken in de indiecharts en piekte op 3.
De bandleden gingen later, in 1987, overigens wel verder in The Motorcycle Boy, samen met de zangeres van Shop Assistants, ook zo'n fijne indieband.
8,8
http://www.handsandarms.com/1925-home_default/meat-whiplash-don-t-slip-up.jpg
http://images.45cat.com/meat-whiplash-dont-slip-up-1985.jpg
Het Schotse Meat Whiplash debuteert ook in dit topic, en op Creation. En het zou ook gelijk hun laatste single zijn. Hoe fijn om een geweldige single te maken en dan nooit meer van je te laten horen.
Meat Whiplash slaagt erin. De naam van de band komt van een b-side van fellow Scots Fire Engines.
Ze reden mee op de bandwagon van de Mary Chain, die deze single produceerden, en bij wie ze in 1985 in het voorprogramma stonden tijden hun beruchte concert in Londen. Ze gooiden een wijnfles het publiek in, waarop sommigen het podium opkwamen en de band in elkaar mepten. Waarna het geruzie vrolijk doorging tijdens de hoofdact.
Maar goed, Don't Slip Up dus. Zeker een Mary Chain wall-of-sound, maar ook een verrukkelijk popliedje. Superieur intro, dat eigenlijk nog veel langer had mogen duren. Wat een heerlijke gitaren! De typische Reid-vocals komen er dan in en wat volgt zijn drie glorieuze minuten waarin ze echt nergens up slippen
B-side Here It Comes is ook fijn trouwens. Iets meer postpunk, in de lijn van Fire Engines. Een single vol urgentie derhalve. Geen enkele reden om nog verder te gaan als je met zoiets debuteert. De single stond 19 weken in de indiecharts en piekte op 3.
De bandleden gingen later, in 1987, overigens wel verder in The Motorcycle Boy, samen met de zangeres van Shop Assistants, ook zo'n fijne indieband.
8,8
http://www.handsandarms.com/1925-home_default/meat-whiplash-don-t-slip-up.jpg
http://images.45cat.com/meat-whiplash-dont-slip-up-1985.jpg
1
geplaatst: 31 juli 2017, 13:07 uur
Ja heerlijke single, ze slipten niet up. Bij het concert helaas wel met dat wijnflesje 
Topsong id! De b side is ook geweldig ja. Here it comes now, pow pow!
Supertopic zo, je komt nog ns achter dingen. Ik dacht dat Meat Whiplash en Shop Assistants daarna klaar waren, niet dus
9,0

Topsong id! De b side is ook geweldig ja. Here it comes now, pow pow!
Supertopic zo, je komt nog ns achter dingen. Ik dacht dat Meat Whiplash en Shop Assistants daarna klaar waren, niet dus

9,0
1
geplaatst: 1 augustus 2017, 00:27 uur
Tussenstand:
1. The Jesus and Mary Chain - Upside Down 9,45
2. The Loft - Up The Hill And Down The Slope 9,05
3. The Loft - Why Does the Rain 8,95
4. Meat Whiplash - Don't Slip Up 8,90
5. The Pastels - Million Tears 8,75
6. The Pastels - Something Going On 8,65
7. The Jasmine Minks - Think! 8,60
8. The Bodines - God Bless 8,40
9. The Revolving Paint Dream - Flowers in the Sky 8,40
10. The Jasmine Minks - What's Happening 8,15
11. The Jasmine Minks - Where The Traffic Goes 8,10
12. Primal Scream - All Fall Down 8,10
13. Biff Bang Pow! - 50 Years of Fun 7,95
14. Biff Bang Pow! - There Must Be a Better Life 7,85
15. The X-Men - Spiral Girl 7,75
16. Slaughter Joe - I'll Follow You Down 7,65
17. Les Zarjaz - One Charmyng Nyte 7,20
18. The X-Men - Do The Ghost 6,55
19. The Legend! - '73 in '83 6,15
20. The Legend! - Destroys the Blues 3,50
2. The Loft - Up The Hill And Down The Slope 9,05
3. The Loft - Why Does the Rain 8,95
4. Meat Whiplash - Don't Slip Up 8,90
5. The Pastels - Million Tears 8,75
6. The Pastels - Something Going On 8,65
7. The Jasmine Minks - Think! 8,60
8. The Bodines - God Bless 8,40
9. The Revolving Paint Dream - Flowers in the Sky 8,40
10. The Jasmine Minks - What's Happening 8,15
11. The Jasmine Minks - Where The Traffic Goes 8,10
12. Primal Scream - All Fall Down 8,10
13. Biff Bang Pow! - 50 Years of Fun 7,95
14. Biff Bang Pow! - There Must Be a Better Life 7,85
15. The X-Men - Spiral Girl 7,75
16. Slaughter Joe - I'll Follow You Down 7,65
17. Les Zarjaz - One Charmyng Nyte 7,20
18. The X-Men - Do The Ghost 6,55
19. The Legend! - '73 in '83 6,15
20. The Legend! - Destroys the Blues 3,50
0
geplaatst: 1 augustus 2017, 08:57 uur
CRE021: Five Go Down To The Sea - Singing In Braille (1985)
Deze uit Cork, Ierland voortgekomen 4 piece, zaten voor 3/4 in een band genaamd Nun Attax. In 1982 werd Five Go Down to the Sea opgericht. Vóór Creation hadden ze al 2 EP's uitgebracht en nu dus een single op dit label. Hierna stopten ze ermee, niet dat ik dat zo erg vind
. Daarna richtten enkele leden nog de band Beethoven op. Helaas overleed de zanger al in 1989
. Ze maken een beetje noisy, tegendraadse punkrock met een knipoog. De zang doet me ook een beetje psychobilly aan, distinctive ook wel. Verder zitten er zelfs varkensgeluiden in, het is zeker niet saai. Leuk voor een pub misschien een keer, maar ik zal het niet te vaak luisteren, niet dat het erg slecht is ofzo. De b sides moet ik nog downloaden, dus misschien kom ik daar nog op terug.
6,8
https://img.discogs.com/-XkCcdO5bBSYmOrNrO1qpIZjNgw=/fit-in/438x450/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(90)/discogs-images/R-1119503-1193571893.jpeg.jpg
Deze uit Cork, Ierland voortgekomen 4 piece, zaten voor 3/4 in een band genaamd Nun Attax. In 1982 werd Five Go Down to the Sea opgericht. Vóór Creation hadden ze al 2 EP's uitgebracht en nu dus een single op dit label. Hierna stopten ze ermee, niet dat ik dat zo erg vind
. Daarna richtten enkele leden nog de band Beethoven op. Helaas overleed de zanger al in 1989
. Ze maken een beetje noisy, tegendraadse punkrock met een knipoog. De zang doet me ook een beetje psychobilly aan, distinctive ook wel. Verder zitten er zelfs varkensgeluiden in, het is zeker niet saai. Leuk voor een pub misschien een keer, maar ik zal het niet te vaak luisteren, niet dat het erg slecht is ofzo. De b sides moet ik nog downloaden, dus misschien kom ik daar nog op terug.6,8
https://img.discogs.com/-XkCcdO5bBSYmOrNrO1qpIZjNgw=/fit-in/438x450/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(90)/discogs-images/R-1119503-1193571893.jpeg.jpg
1
geplaatst: 1 augustus 2017, 11:10 uur
Een beetje Ierse Birthday Party.
Maar ze hadden beter met zijn vijven naar de zee kunnen gaan ipv de opnamestudio, want erg verheffend is het allemaal niet.
6.1
Maar ze hadden beter met zijn vijven naar de zee kunnen gaan ipv de opnamestudio, want erg verheffend is het allemaal niet.
6.1
1
geplaatst: 1 augustus 2017, 15:52 uur
CRE022: The Pastels - I'm Alright With You (1985)
De Schotse The Pastels zijn duidelijk hofleverancier van de eerste Creation-jaren. Dit is alweer hun derde op 22 releases en weer is het een voltreffer. Sterker nog, deze is wel de meest hitgevoelige van de drie. Het nummer heeft weer niet veel nodig om to the point te komen. Een intro van twee seconden en we zijn los. Een heerlijke ongecompliceerde Pastels-lovesong volgt. En 'I'm allright with you' is ook veel leuker om te zeggen dan I love you, hoewel Stephen Pastel dat later wel zegt: I love you till there is nothing left. Daarna volgt weer een verrukkelijk muzikaal intermezzo, waar ze een patent op lijken te hebben, met tegendraadse bubbelgum-gitaren, heerlijk! En de laatste minuut die volgt is pure pop-bliss, met het refrein dat steeds herhaald wordt, aangevuld met hemelse backing-vocals van Annabel Wright.
B-side Couldn't Care Less (note the title) is ook zeer aangenaam. Serious people come from serious places, serious people in a serious mood, don't know nothing about my attitude. Eat that.
9,0
https://img.discogs.com/Pfoglf0mz1m_Ql0UG32kUlPTN7A=/fit-in/300x300/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(40)/discogs-images/R-1384239-1379275873-4983.jpeg.jpg
De Schotse The Pastels zijn duidelijk hofleverancier van de eerste Creation-jaren. Dit is alweer hun derde op 22 releases en weer is het een voltreffer. Sterker nog, deze is wel de meest hitgevoelige van de drie. Het nummer heeft weer niet veel nodig om to the point te komen. Een intro van twee seconden en we zijn los. Een heerlijke ongecompliceerde Pastels-lovesong volgt. En 'I'm allright with you' is ook veel leuker om te zeggen dan I love you, hoewel Stephen Pastel dat later wel zegt: I love you till there is nothing left. Daarna volgt weer een verrukkelijk muzikaal intermezzo, waar ze een patent op lijken te hebben, met tegendraadse bubbelgum-gitaren, heerlijk! En de laatste minuut die volgt is pure pop-bliss, met het refrein dat steeds herhaald wordt, aangevuld met hemelse backing-vocals van Annabel Wright.
B-side Couldn't Care Less (note the title) is ook zeer aangenaam. Serious people come from serious places, serious people in a serious mood, don't know nothing about my attitude. Eat that.
9,0
https://img.discogs.com/Pfoglf0mz1m_Ql0UG32kUlPTN7A=/fit-in/300x300/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(40)/discogs-images/R-1384239-1379275873-4983.jpeg.jpg
1
geplaatst: 1 augustus 2017, 20:19 uur
Zeker weer een erg fijne song van The Pastels, vooral naar het einde toe ja. Ik denk dat ik de vorige 2 net wat lekkerder vind.
De b side is ook erg fijn en een mooi statement
8,6
De b side is ook erg fijn en een mooi statement

8,6
1
geplaatst: 1 augustus 2017, 21:51 uur
CRE023: The Moodists - Justice and Money Too (1985)
Let op, de link in de titel hierboven is niet van CRE023, maar van een eerdere single van The Moodists, Runaway uit 1984, uitgebracht op Red Flame. En dat komt omdat CRE023, Justice and Money Too, niet op YouTube te vinden is. En Runaway is ook een heel goed nummer
Maar goed, voor wie Justice and Money Too wil horen, heeft Luigi gelukkig wel een (oostblok?)-site gevonden waar hij te horen is: http://novteh.co/?mp3-pesnya=The+Moodists]The
The Moodists komen uit Melbourne en bestonden al vanaf 1980. En zoals zoveel Australische artiesten in de jaren 80 gingen ze in de loop van hun carriere hun geluk beproeven in de UK en zo kwamen ze bij McGee terecht. Het zou tot slechts 1 singlerelease leiden op Creation, en dat is dus dit nummer. Een stuk minder postpunk-achtig dan hun vroege werk, logisch ook gezien de tijdsgeest.
Maar helaas slaagt deze nieuwe, wat luchtigere sound er niet in me echt te overtuigen meer van ze uit die periode te gaan luisteren.
Wel oke, maar niet bijzonder.
7
https://img.discogs.com/UAFsZizJIKWOfYXWV-rjVzbDZWY=/fit-in/300x300/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(40)/discogs-images/R-1590365-1231360515.jpeg.jpg
Let op, de link in de titel hierboven is niet van CRE023, maar van een eerdere single van The Moodists, Runaway uit 1984, uitgebracht op Red Flame. En dat komt omdat CRE023, Justice and Money Too, niet op YouTube te vinden is. En Runaway is ook een heel goed nummer

Maar goed, voor wie Justice and Money Too wil horen, heeft Luigi gelukkig wel een (oostblok?)-site gevonden waar hij te horen is: http://novteh.co/?mp3-pesnya=The+Moodists]The
The Moodists komen uit Melbourne en bestonden al vanaf 1980. En zoals zoveel Australische artiesten in de jaren 80 gingen ze in de loop van hun carriere hun geluk beproeven in de UK en zo kwamen ze bij McGee terecht. Het zou tot slechts 1 singlerelease leiden op Creation, en dat is dus dit nummer. Een stuk minder postpunk-achtig dan hun vroege werk, logisch ook gezien de tijdsgeest.
Maar helaas slaagt deze nieuwe, wat luchtigere sound er niet in me echt te overtuigen meer van ze uit die periode te gaan luisteren.
Wel oke, maar niet bijzonder.
7
https://img.discogs.com/UAFsZizJIKWOfYXWV-rjVzbDZWY=/fit-in/300x300/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(40)/discogs-images/R-1590365-1231360515.jpeg.jpg
1
geplaatst: 1 augustus 2017, 22:57 uur
Ik moet denken aan Crime & the City Solution meets The Triffids, maar waar zij ziel en zaligheid hebben is dit erg vlakjes
De b sides zijn niet veel beter...
7,0 ook.
De b sides zijn niet veel beter...7,0 ook.
1
geplaatst: 2 augustus 2017, 09:50 uur
CRE024: Biff Bang Pow! - Love's Going out of Fashion (1986)
En ook McGee kan natuurlijk niet achter blijven en hier is dan ook de 3e single van zijn eigen band en de eerste van 1986. Love's Going out of Fashion is zijn beste single in de indie charts, nr. 6, te vinden op hun best scorende 2e album The Girl Who Runs The Beat Hotel van een jaar later. Ik vind het zelf ook zijn beste tot nog toe. Een geniaal intro wat mij betreft, het beste deel van de song meteen ook. Het doet me aan een andere song denken, maar ik weet even niet welke en van welke band.
We starten met Felt-achtige gitaar en daaroverheen fijne akoestische gitaren, een lekker ritme en een Pastels-achtige drive ook en de fijne Dylan/Mazzy Star-achtige mondharmonia, erg fijn
. Enter McGee, je kunt wel horen dat hij niet de allerbeste zanger is, maar dat mag de pret niet drukken
. Mooie songtitel ook en romantische lyrics.
B side It Happens All the Time is een wat rustiger, maar ook fijne track. Hier ook weer die mondharmonica en fijn gitaarwerk op de achtergrond en halverwege een weemoedige gitaarsolo.
Op de 12" staan verder nog de tracks Inside the Mushroom, ook wel een mooie song met een donkere sfeer en zelfs een niet onverdienstelijke cover van In the Afternoon van The Revolving Paint Dream. All in all een niet onaardige single
8,7
https://img.discogs.com/YRt325996GZOK3UjsKT-DZXqLbA=/fit-in/514x521/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(90)/discogs-images/R-917672-1172615347.jpeg.jpg
En ook McGee kan natuurlijk niet achter blijven en hier is dan ook de 3e single van zijn eigen band en de eerste van 1986. Love's Going out of Fashion is zijn beste single in de indie charts, nr. 6, te vinden op hun best scorende 2e album The Girl Who Runs The Beat Hotel van een jaar later. Ik vind het zelf ook zijn beste tot nog toe. Een geniaal intro wat mij betreft, het beste deel van de song meteen ook. Het doet me aan een andere song denken, maar ik weet even niet welke en van welke band.
We starten met Felt-achtige gitaar en daaroverheen fijne akoestische gitaren, een lekker ritme en een Pastels-achtige drive ook en de fijne Dylan/Mazzy Star-achtige mondharmonia, erg fijn
. Enter McGee, je kunt wel horen dat hij niet de allerbeste zanger is, maar dat mag de pret niet drukken
. Mooie songtitel ook en romantische lyrics.B side It Happens All the Time is een wat rustiger, maar ook fijne track. Hier ook weer die mondharmonica en fijn gitaarwerk op de achtergrond en halverwege een weemoedige gitaarsolo.
Op de 12" staan verder nog de tracks Inside the Mushroom, ook wel een mooie song met een donkere sfeer en zelfs een niet onverdienstelijke cover van In the Afternoon van The Revolving Paint Dream. All in all een niet onaardige single

8,7
https://img.discogs.com/YRt325996GZOK3UjsKT-DZXqLbA=/fit-in/514x521/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(90)/discogs-images/R-917672-1172615347.jpeg.jpg
1
geplaatst: 2 augustus 2017, 11:59 uur
Hun bekendste, en beste inderdaad!
Heerlijk die mondharmonica en gitaren hier.
Alleen vocalen wat minder, ja
8,1
Heerlijk die mondharmonica en gitaren hier.
Alleen vocalen wat minder, ja
8,1
0
geplaatst: 3 augustus 2017, 00:11 uur
CRE025: The Jasmine Minks - Cold Heart (1986)
En daar zijn de Minkjes alweer
. Dit keer geloof ik met hun 4e single en het is zeker een van hun beste. In ieder geval hun best scorende, 17e in de Indie Charts, single van de week in de NME en zelfs ook op 12" verschenen met 2 extra tracks. Hierna verliet wel leadvocalist Sanderson de band en werd Shepherd leadvocalist. Maar wat een geweldige song is Cold Heart! Onlangs ook nog aan bod geweest in het 1986 jaarlijstentopic. Hoeveel meer 60s wil je een song hebben en hoeveel meer beter dan menig 60s song is Cold Heart...met een vleugje Housemartins erbij.
Een geweldig begin met die laidback gitaar, heerlijke percussie en dito warme zomeravondzang in combinatie met die wat shoutende maar ook überzalige stem en de intonatie ook van beide kampen, heerlijk! En vervolgens dat geweldige en lieflijke refrein. Erg mooie lyrics ook: They took the chain and they broke the link. The revenge of the jasmine minks.
Vanaf halverwege volgt een heerlijke gitaarsolo, met verschillende tempi, ook weer genieten!
We eindigen de song weer zoals we m begonnen zijn en hebben dan echt iets prachtigs gehoord
Wereldtrack!
Helaas zijn de 3 b sides niet heel geweldig, wel aardig, niet meer dan dat.
9,3
https://img.discogs.com/f1cw9uvYSiVLBj3G4XVRF_fE5_c=/fit-in/318x319/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(90)/discogs-images/R-538565-1129053677.jpeg.jpg
En daar zijn de Minkjes alweer
. Dit keer geloof ik met hun 4e single en het is zeker een van hun beste. In ieder geval hun best scorende, 17e in de Indie Charts, single van de week in de NME en zelfs ook op 12" verschenen met 2 extra tracks. Hierna verliet wel leadvocalist Sanderson de band en werd Shepherd leadvocalist. Maar wat een geweldige song is Cold Heart! Onlangs ook nog aan bod geweest in het 1986 jaarlijstentopic. Hoeveel meer 60s wil je een song hebben en hoeveel meer beter dan menig 60s song is Cold Heart...met een vleugje Housemartins erbij.Een geweldig begin met die laidback gitaar, heerlijke percussie en dito warme zomeravondzang in combinatie met die wat shoutende maar ook überzalige stem en de intonatie ook van beide kampen, heerlijk! En vervolgens dat geweldige en lieflijke refrein. Erg mooie lyrics ook: They took the chain and they broke the link. The revenge of the jasmine minks.
Vanaf halverwege volgt een heerlijke gitaarsolo, met verschillende tempi, ook weer genieten!
We eindigen de song weer zoals we m begonnen zijn en hebben dan echt iets prachtigs gehoord

Wereldtrack!
Helaas zijn de 3 b sides niet heel geweldig, wel aardig, niet meer dan dat.
9,3
https://img.discogs.com/f1cw9uvYSiVLBj3G4XVRF_fE5_c=/fit-in/318x319/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(90)/discogs-images/R-538565-1129053677.jpeg.jpg
1
geplaatst: 3 augustus 2017, 09:11 uur
Ja, mijn favoriet van de Minks, samen met het niet op single uitgebrachte Cut Me Deep.
9,0
9,0
1
geplaatst: 3 augustus 2017, 09:25 uur
Tussenstand:
2. The Jasmine Minks - Cold Heart 9,15
3. The Loft - Up The Hill And Down The Slope 9,05
4. The Loft - Why Does the Rain 8,95
5. Meat Whiplash - Don't Slip Up 8,90
6. The Pastels - I'm Alright With You 8,80
7. The Pastels - Million Tears 8,75
8. The Pastels - Something Going On 8,65
9. The Jasmine Minks - Think! 8,60
10. The Bodines - God Bless 8,40
11. The Revolving Paint Dream - Flowers in the Sky 8,40
12. Biff Bang Pow- Love's Going Out of Fashion 8,40
13. The Jasmine Minks - What's Happening 8,15
14. The Jasmine Minks - Where The Traffic Goes 8,10
15. Primal Scream - All Fall Down 8,10
16. Biff Bang Pow! - 50 Years of Fun 7,95
17. Biff Bang Pow! - There Must Be a Better Life 7,85
18. The X-Men - Spiral Girl 7,75
19. Slaughter Joe - I'll Follow You Down 7,65
20. Les Zarjaz - One Charmyng Nyte 7,20
21. The Moodists - Justice and Money Top 7,00
22. The X-Men - Do The Ghost 6,55
23. Five Go Down to the Sea - Singing in Braille 6,45
24. The Legend! - '73 in '83 6,15
25. The Legend! - Destroys the Blues 3,50
2. The Jasmine Minks - Cold Heart 9,15
3. The Loft - Up The Hill And Down The Slope 9,05
4. The Loft - Why Does the Rain 8,95
5. Meat Whiplash - Don't Slip Up 8,90
6. The Pastels - I'm Alright With You 8,80
7. The Pastels - Million Tears 8,75
8. The Pastels - Something Going On 8,65
9. The Jasmine Minks - Think! 8,60
10. The Bodines - God Bless 8,40
11. The Revolving Paint Dream - Flowers in the Sky 8,40
12. Biff Bang Pow- Love's Going Out of Fashion 8,40
13. The Jasmine Minks - What's Happening 8,15
14. The Jasmine Minks - Where The Traffic Goes 8,10
15. Primal Scream - All Fall Down 8,10
16. Biff Bang Pow! - 50 Years of Fun 7,95
17. Biff Bang Pow! - There Must Be a Better Life 7,85
18. The X-Men - Spiral Girl 7,75
19. Slaughter Joe - I'll Follow You Down 7,65
20. Les Zarjaz - One Charmyng Nyte 7,20
21. The Moodists - Justice and Money Top 7,00
22. The X-Men - Do The Ghost 6,55
23. Five Go Down to the Sea - Singing in Braille 6,45
24. The Legend! - '73 in '83 6,15
25. The Legend! - Destroys the Blues 3,50
1
geplaatst: 3 augustus 2017, 09:38 uur
Ja, 30 jaar na dato wel, ja

Daar komen wij niet meer aan toe

1
geplaatst: 3 augustus 2017, 10:20 uur
Upside Down: Johan & Luigi talk Creation Records Singles on Spotify
Schrikbarend hoeveel niet op Spotify staat
Schrikbarend hoeveel niet op Spotify staat

1
geplaatst: 3 augustus 2017, 12:12 uur
Ja, zonde, maar dat gaat de komende tijd alleen maar beter worden gelukkig 

1
geplaatst: 3 augustus 2017, 15:06 uur
CRE026: Primal Scream - Crystal Crescent (1986)
En maar weer eentje die niet op Spotify staat
Erg zonde, want zoals gezegd is dit een heerlijke periode van the Scream. Hun tweede single. En na All Fall Down doen ze er hier nog een schepje bovenop. Heerlijk die blazers erbij, a la Teardrop Explodes, en de hele ongedwongen sfeer die het liedje ademt maakt dit toch voor mij wel een ultiem indiepopliedje.
Echter, het is vooral de verukkelijke b-side Velocity Girl die dit een legendarische single maakt. Deze staat overigens wel op spotify. Op YouTube ook 20 keer vaker bekeken dan de A-side. En ook de eerste track van de legendarische C86-tape waarmee de indie-boom van de tweede helft van de jaren 80 allemaal begon. Het nummer duurt maar iets meer dan 75 seconden, maar de urgentie en joie de vivre spatten ervan af. Heerlijk! Jammer dat we alleen de A-side raten hier.
8,5
http://images.eil.com/large_image/PRIMAL_SCREAM_CRYSTAL%2BCRESCENT-542583.jpg
En maar weer eentje die niet op Spotify staat

Erg zonde, want zoals gezegd is dit een heerlijke periode van the Scream. Hun tweede single. En na All Fall Down doen ze er hier nog een schepje bovenop. Heerlijk die blazers erbij, a la Teardrop Explodes, en de hele ongedwongen sfeer die het liedje ademt maakt dit toch voor mij wel een ultiem indiepopliedje.
Echter, het is vooral de verukkelijke b-side Velocity Girl die dit een legendarische single maakt. Deze staat overigens wel op spotify. Op YouTube ook 20 keer vaker bekeken dan de A-side. En ook de eerste track van de legendarische C86-tape waarmee de indie-boom van de tweede helft van de jaren 80 allemaal begon. Het nummer duurt maar iets meer dan 75 seconden, maar de urgentie en joie de vivre spatten ervan af. Heerlijk! Jammer dat we alleen de A-side raten hier.
8,5
http://images.eil.com/large_image/PRIMAL_SCREAM_CRYSTAL%2BCRESCENT-542583.jpg
* denotes required fields.