menu

Muziek / Toplijsten en favorieten / Upside Down: Johan & Luigi talk Creation Records Singles

zoeken in:
avatar van pygmydanny
Ongelooflijk toch wat die bands destijds aan EP's in korte tijd uitbrachten Mijn favoriete EP van Ride

avatar van luigifort
Ook mijne, omdat alle 4 songs zo sterk zijn...

avatar van johan de witt
Wat is Creation088 eigenlijk

avatar van luigifort
Die mag jij doen
Topics galore
Komt allemaal goed

avatar van johan de witt
Swervedriver zie ik. Altijd leuk. Ik ga eens luisteren binnenkort

avatar van luigifort
Niet teveel naar je schoenen staren

avatar van johan de witt
Swervedriver - Rave Down EP (1991)

De tweede EP van deze band uit Oxford. En dit is hun beroemdste song als we Spotify mogen geloven. Bijna 1,3 miljoen luisteraars nog.Mooi nummer wel, heerlijk die cascading gitaren, maar wat ik bij de vorige EP schreef geldt ook wel een beetje hier. De zanger klinkt totaal niet Brits, eerder Amerikaans, en de muziek gaat dan eerder richting grunge dan shoegaze. Hoeft op zich geen probleem te zijn, maar het zorgt er toch voor dat ik wat minder enthousiast word.

Voor tweede nummer She's Beside Herself geldt dit nog veel meer. Echt zo'n zeur-grunge-ballad waar ik destijds een enorme hekel aan had. Ben nu wat milder, en kan ook hier wel genieten van het gitaarwerk (zelfs wat wah-wah tegen het eind) en ook van de ritmesectie Maar de zeurderige zanger blijft een minpunt. De tekst is ook aardig nietszeggend. Een dikke 5 minuten overstayt z'n welkom dan behoorlijk zullen we maar zeggen.

Afterglow is het fast-paced punkrocknummer van de EP, lekker kort en krachtig, met amper 3 minuten.
Je zou hier toch zweren dat het een Amerikaanse grungeband is, dat wel. Die jongens lieten zich wel heel erg inspireren door Seattle.

Zedhead is dan de grande finale van de EP. 5 minuten lang, fastpaced en episch. Droeg je een gescheurde spijkerbroek, een houthakkershemd en had je lang haar in 1991, dan vond je dit waarschijnlijk wel behoorlijk vet. Aan mij ging het voorbij.
Wel het beste nummer, samen met Rave Down, lekkere drum vooral en fijne flow!

7,2

https://e.snmc.io/i/600/w/e60cb2818e2f3684198e0edd601b2da6/1451671/swervedriver-rave-down-Cover-Art.jpg

Gast
geplaatst: vandaag om 00:14 uur

geplaatst: vandaag om 00:14 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.