Muziek / Toplijsten en favorieten / vigil presents: ElectrOfying, OMD's Top 100
zoeken in:
0
geplaatst: 13 augustus 2017, 12:59 uur
vigil schreef:
72. The Lights Are Going Out
Weer een rustig nummer, dit keer van het album Crush en een stuk zwaarder/donkerder aangezet dan Green. Crush heeft meer van dit soort nummers op het menu naast zeer luchtige popliedjes als Secret. In OMD-land kan het allemaal. Dit is overigens de albumafsluiter en het is dus niet verrassend dat het een heel rustig maar dreigend nummer is. Dat is bijna altijd op een album van de mannen.
72. The Lights Are Going Out
Weer een rustig nummer, dit keer van het album Crush en een stuk zwaarder/donkerder aangezet dan Green. Crush heeft meer van dit soort nummers op het menu naast zeer luchtige popliedjes als Secret. In OMD-land kan het allemaal. Dit is overigens de albumafsluiter en het is dus niet verrassend dat het een heel rustig maar dreigend nummer is. Dat is bijna altijd op een album van de mannen.
73. THE LIGHTS ARE GOING OUT
Dit is OMD old school op hun tot dan toe meest commerciële popalbum Crush.
OMD speelde op Junk Culture al met vocale samples van Pauls vrouw Maureen (Humphreys).
Op Crush kwamen daar nog stemmetjes bij die ze hadden opgenomen van Japanse commercials.
Dat de stem kan worden ingezet wordt als drager van de compositie
hoorde Paul bij het overbekende O Superman van Laurie Anderson.
0
geplaatst: 13 augustus 2017, 13:04 uur
vigil schreef:
79. The Black Sea
Op nummer 79 staat The Black Sea van Universal. Dit is wel een beetje een zwaar aangezette old school ballad. Een klassieke muzikale omlijsting maakt het wat dramatisch maar ik vind het wel mooi.
79. The Black Sea
Op nummer 79 staat The Black Sea van Universal. Dit is wel een beetje een zwaar aangezette old school ballad. Een klassieke muzikale omlijsting maakt het wat dramatisch maar ik vind het wel mooi.
72. THE BLACK SEA
Deze zou bij mij een pak hoger eindigen, vermoed ik.
Ik vind dit het beste nummer van het Universal album.
Andy waagt zich aan een arrangement dat je gerust klassiek mag noemen.
De manier waarop de strijkers hier als een zeespiegel door het nummer wiegen... sterk.
Ik stoor me dit keer niet aan de wat pathetische falsetto zang.
Integendeel, door het ontbreken van een beat deinen de stemmen mee met het water.
Toppertje dat bewijst dat het muzikaal ongeschoolde OMD compositorisch van wanten weet.
0
geplaatst: 13 augustus 2017, 13:12 uur
vigil schreef:
80. Navigation
Een nummer wat toch redelijk verrassend in miljoenen huiskamers belanden in het begin van 1982. Navigation was namelijk de B kant van Maid of Orleans. Qua sfeer past het ook wel bij het A&M album, iets afstandelijker misschien t.o.v. het uiteindelijke album. Ik hoor hier wel een link naar de muziek van hun oude maten Joy Division. In 2001 verscheen er een B kanten verzameling van de mannen op cd met als titel Navigation: The OMD B-Sides
80. Navigation
Een nummer wat toch redelijk verrassend in miljoenen huiskamers belanden in het begin van 1982. Navigation was namelijk de B kant van Maid of Orleans. Qua sfeer past het ook wel bij het A&M album, iets afstandelijker misschien t.o.v. het uiteindelijke album. Ik hoor hier wel een link naar de muziek van hun oude maten Joy Division. In 2001 verscheen er een B kanten verzameling van de mannen op cd met als titel Navigation: The OMD B-Sides
71. NAVIGATION
De titel is een belangrijke en werd niet zomaar voor de verzameling b-kantjes gekozen.
OMD laveert begin jaren '80 tussen experiment en hitparade.
Dat ze hitmakers zouden zijn, overviel Andy en Paul als bij verrassing.
Het zette hun kunstzinnige wereldje behoorlijk op zijn kop.
Want OMD was toch een uit de new wave ontsproten duo elektro pionieers?
Die horen zich ver van commercieel succes te navigeren, maar Enola Gay, Souvenir
(en na het voltooien van Navigation) ook Maid of Orleans maakte helden van de groep.
OMD zou doorheen de jaren '80 haar meer experimentele zelf trouw blijven,
al werden de composities steeds nadrukkelijker doorgeschoven naar de b-kantjes.
En eigenlijk gebeurde tijdens English Electric (zie de reeds voorbij gekomen voorbeelden) hetzelfde.
Wie OMD echt naar waarde wil leren schatten, moet verder durven graven dan de hitsingles.
Navigation gaat als compositie terug naar de wortels van OMD
en klinkt als een collage van alle geluiden die tot hun eigen unieke sound behoren.
Aan het einde van Navigation hoor je een zacht brommend geluid.
Dat geluid is in 1975 opgenomen in de slaapkamer van Paul toen hij en Andy
(die toen nog in andere bands zong) al onder de noemer Orchestral Manoeuvres in the Dark
begonnen te experimenteren na een optreden van Kraftwerk (Radio-Activity) in Londen.
Volgens de die hards kan je Pauls hond horen blaffen in de verte.
0
geplaatst: 13 augustus 2017, 18:52 uur
70. All That Glitters
Sugar Tax is weer van de partij met deze zeer dramatisch aangezette ballad. Halverwege komt er nog wel een klein beatje om het geheel wat minder zwaar op de maag te maken maar het blijft een zwaar aangezet geheel. Ik vind dat Andy, wat natuurlijk niet de beste zanger ter wereld is, hier voor zijn doen mooi zingt.
Sugar Tax is weer van de partij met deze zeer dramatisch aangezette ballad. Halverwege komt er nog wel een klein beatje om het geheel wat minder zwaar op de maag te maken maar het blijft een zwaar aangezet geheel. Ik vind dat Andy, wat natuurlijk niet de beste zanger ter wereld is, hier voor zijn doen mooi zingt.
0
geplaatst: 13 augustus 2017, 18:56 uur
69. Flame of Hope
Een nummer van The Pacific Age, 1 van de weinige nummers van dit album welke helemaal niet te lijden heeft onder de digitale 80's productie. Een mooi nummer met fijne muzikale omlijsting waarin een hoop fraaie details verborgen zitten. Opvallend bij dit ingetogen is de korte speelduur van net iets meer dan 2 en halve minuut.
Een nummer van The Pacific Age, 1 van de weinige nummers van dit album welke helemaal niet te lijden heeft onder de digitale 80's productie. Een mooi nummer met fijne muzikale omlijsting waarin een hoop fraaie details verborgen zitten. Opvallend bij dit ingetogen is de korte speelduur van net iets meer dan 2 en halve minuut.
1
Casartelli (moderator)
geplaatst: 14 augustus 2017, 17:44 uur
Nu de Prog Ladder weer begonnen is, is de concurrentie om mijn MuMe-luistertijd wel een stuk steviger, maar toch een symbolisch begin:
100 Burning - Er zit een duidelijke jaren '90 Britpop/techno drive onder deze kennelijke B-kant. Lekker wel. Ik vind Andy McCluskey er wel wat vreemd overheen klinken, vooral in de coupletten. Zijne Andyheid kon sowieso wel eens een van de voornaamste redenen zijn voor mijn wat gereserveerde commentaar eerder in dit topic.
100 Burning - Er zit een duidelijke jaren '90 Britpop/techno drive onder deze kennelijke B-kant. Lekker wel. Ik vind Andy McCluskey er wel wat vreemd overheen klinken, vooral in de coupletten. Zijne Andyheid kon sowieso wel eens een van de voornaamste redenen zijn voor mijn wat gereserveerde commentaar eerder in dit topic.
0
geplaatst: 15 augustus 2017, 21:52 uur
68. Motion and Heart
Muzikaal een waanzinnige track maar vocaal vind ik het soms wat vervelend. Een lied met gemengde gevoelens dus. Het komt van het 2de album Organisation af al is er ook een iets andere (langere) versie opgenomen welke op de B kant van de single Souvenir terecht kwam.
Muzikaal een waanzinnige track maar vocaal vind ik het soms wat vervelend. Een lied met gemengde gevoelens dus. Het komt van het 2de album Organisation af al is er ook een iets andere (langere) versie opgenomen welke op de B kant van de single Souvenir terecht kwam.
0
geplaatst: 15 augustus 2017, 21:58 uur
67. Everyday
De naam Liberator is al meerdere malen voorbij gekomen maar de muziek eigenlijk nog niet. Everyday was de 3de single van dat album en heeft in tegenstelling tot het meeste van dat album een grote link met het verleden. Het nummer is geschreven met Paul Humphreys en is ooit blijven liggen tijdens de succesvolle periode dat ze samen de wereld veroverde. Hey heeft ook typische omd elementen en het hsd zo op een mid 80's gepast. Het lied heeft iets melancholisch over zich wat me aanspreekt. Een hit werd het niet.
De naam Liberator is al meerdere malen voorbij gekomen maar de muziek eigenlijk nog niet. Everyday was de 3de single van dat album en heeft in tegenstelling tot het meeste van dat album een grote link met het verleden. Het nummer is geschreven met Paul Humphreys en is ooit blijven liggen tijdens de succesvolle periode dat ze samen de wereld veroverde. Hey heeft ook typische omd elementen en het hsd zo op een mid 80's gepast. Het lied heeft iets melancholisch over zich wat me aanspreekt. Een hit werd het niet.
0
geplaatst: 15 augustus 2017, 22:01 uur
66. VCL XI
Een experimenteel werkje waar je zin in moet hebben. Heb je die zin dan is dit genieten geblazen. De bas van McCluskey knort als een wilde en de synt partijen zijn gelaagd en gewaagd. Het is er wederom eentje van Organisation. Het derde nummer op het album om precies te zijn.
Een experimenteel werkje waar je zin in moet hebben. Heb je die zin dan is dit genieten geblazen. De bas van McCluskey knort als een wilde en de synt partijen zijn gelaagd en gewaagd. Het is er wederom eentje van Organisation. Het derde nummer op het album om precies te zijn.
0
geplaatst: 15 augustus 2017, 22:04 uur
65. Walk Tall
Subtiele en doeltreffende beats dragen dit nummer naar een mooie climax na een kleine 4 minuten waar de muziek weg gefaded wordt en Andy nog even de zin afmaakt zonder muziek, erg mooi gedaan. Het nummer komt van Sugar Tax.
Subtiele en doeltreffende beats dragen dit nummer naar een mooie climax na een kleine 4 minuten waar de muziek weg gefaded wordt en Andy nog even de zin afmaakt zonder muziek, erg mooi gedaan. Het nummer komt van Sugar Tax.
1
geplaatst: 15 augustus 2017, 22:09 uur
Bij Walk tall hoor je heel goed dat zij de produktiesound van die tijd tot zich nemen en er hun sausje over gooien. Heel goed Vigil, nummers die ik anders nooit zou horen waarschijnlijk
1
geplaatst: 15 augustus 2017, 23:24 uur
Motion and Heart bij mij op 34, voor de rest geen kruisjes bij mij 

0
geplaatst: 16 augustus 2017, 15:44 uur
64. Call My Name
Extreem catchy dancepopsingle van het album Sugar Tax. Dit is de vierde single van dat album, de eerste twee waren extreem succesvol net zoals het album (ruim 3 miljoen verkopen) en dit had wat mij betreft beter de derde single kunnen zijn want chartpotentie genoeg. Nu was het een beetje een nakomertje welke enkel in Duitsland nog wat potten kon breken. De singleversie was iets hipper dan de albumversie en het kreeg een leuke live clip mee waar je Andy spring in 't veld goed aan het werk ziet.
Extreem catchy dancepopsingle van het album Sugar Tax. Dit is de vierde single van dat album, de eerste twee waren extreem succesvol net zoals het album (ruim 3 miljoen verkopen) en dit had wat mij betreft beter de derde single kunnen zijn want chartpotentie genoeg. Nu was het een beetje een nakomertje welke enkel in Duitsland nog wat potten kon breken. De singleversie was iets hipper dan de albumversie en het kreeg een leuke live clip mee waar je Andy spring in 't veld goed aan het werk ziet.
0
geplaatst: 16 augustus 2017, 15:53 uur
63. (Forever) Live And Die
Op 63 staat 1 van de grootste singlesuccessen van de band. In Nederland goed voor een keurige 3de plek in de hitlijsten en daarmee het grootste succes met Paul achter de microfoon. Bij ons thuis stond in die periode Hilversum 2 altijd aan en daar kwam de single veel voorbij en mijn moeder zong (fonetisch) dit nummer altijd mee, dat herinner ik me nog heel goed. Gewoon een perfecte popsingle, niets meer en niets minder.
Op 63 staat 1 van de grootste singlesuccessen van de band. In Nederland goed voor een keurige 3de plek in de hitlijsten en daarmee het grootste succes met Paul achter de microfoon. Bij ons thuis stond in die periode Hilversum 2 altijd aan en daar kwam de single veel voorbij en mijn moeder zong (fonetisch) dit nummer altijd mee, dat herinner ik me nog heel goed. Gewoon een perfecte popsingle, niets meer en niets minder.
0
geplaatst: 16 augustus 2017, 16:37 uur
Toch verrassend dat (Forever) Live and Die de top 40 niet haalt.
Ik spaar m'n commentaren nog twee nummers op... al moet ik op mijn tanden bijten.
Ik spaar m'n commentaren nog twee nummers op... al moet ik op mijn tanden bijten.
0
geplaatst: 16 augustus 2017, 22:23 uur
Waarom dan zo'n lage quotering , dit kan ik niet afleiden uit het commentaar , het moet zijn dat
er nog 62 X iets beters volgt , kan zijn , maar kan het toch moeilijk geloven , ik ben benieuwd.
2
geplaatst: 16 augustus 2017, 22:34 uur
We zitten inmiddels al in de dikke voldoendes hoor 
Ik vind het klinken (en zo zal het ook geschreven zijn door Paul) als een perfecte popsong maar daar zijn er honderden van en die vind ik ook niet allemaal even goed. Ze hebben iets van 170 liedjes geschreven (aankomende plaat niet meegerekend) dus er zijn er toch gewoon zo'n 110 minder goed

Ik vind het klinken (en zo zal het ook geschreven zijn door Paul) als een perfecte popsong maar daar zijn er honderden van en die vind ik ook niet allemaal even goed. Ze hebben iets van 170 liedjes geschreven (aankomende plaat niet meegerekend) dus er zijn er toch gewoon zo'n 110 minder goed

0
geplaatst: 16 augustus 2017, 22:43 uur
Als Locomotion maar niet hoger staat dan 
Live and Die bij mij op 7, perfecte popsingle

Live and Die bij mij op 7, perfecte popsingle

0
geplaatst: 16 augustus 2017, 22:58 uur
Ik ken jou een beetje en kan nu al verklappen dat Love and Violence in je top 10 staat.
0
geplaatst: 17 augustus 2017, 19:57 uur
62. All She Wants is Everything
De B kant van Pandora's Box. Dit nummer had eigenlijk gewoon op Sugar Tax moeten staan, sterker nog het had ook zo maar single uitgebracht kunnen worden en dat het een hit was geworden sluit ik niet. Een heerlijke track waar ik gelijk gek van was bij uitkomen. Een prachtig intro vol spanning bouwt op naar een heerlijk dansbaar nummer.
De B kant van Pandora's Box. Dit nummer had eigenlijk gewoon op Sugar Tax moeten staan, sterker nog het had ook zo maar single uitgebracht kunnen worden en dat het een hit was geworden sluit ik niet. Een heerlijke track waar ik gelijk gek van was bij uitkomen. Een prachtig intro vol spanning bouwt op naar een heerlijk dansbaar nummer.
0
geplaatst: 17 augustus 2017, 20:05 uur
61. 2nd Thought
Op de rand van de beste 60 liedjes van OMD vinden we 2nd Thought van het 2de OMD album Organisation. Andy mag weer eens laag zingen en het zijn de electronische koortjes die voor afwisseling zorgen. Een nummer dat beter is als onderdeel van het geheel dan als los nummer vind ik. De 2de single die nooit werd gevonden vanuit Organisation was dit ook niet ondanks dat het een heel fijn liedje met dito sfeer is.
Op de rand van de beste 60 liedjes van OMD vinden we 2nd Thought van het 2de OMD album Organisation. Andy mag weer eens laag zingen en het zijn de electronische koortjes die voor afwisseling zorgen. Een nummer dat beter is als onderdeel van het geheel dan als los nummer vind ik. De 2de single die nooit werd gevonden vanuit Organisation was dit ook niet ondanks dat het een heel fijn liedje met dito sfeer is.
0
geplaatst: 17 augustus 2017, 20:32 uur
Goed. Eerst maar eens rangschikken dan.
Een erg moeilijk oefening omdat er veel werk van Organisation en Sugar Tax tussen zit.
En dat zijn best uiteenlopende platen. Op de drie laatste songs na allemaal graag gehoorde tracks.
61. VCL XI
62. (Forever) Live And Die
63. 2nd Thought
64. Flame of Hope
65. Walk Tall
66. Motion and Heart
67. All She Wants Is Everything
68. Call My Name
69. Everyday
70. All That Glitters
Later op de avond volgen de commentaren.
Een erg moeilijk oefening omdat er veel werk van Organisation en Sugar Tax tussen zit.
En dat zijn best uiteenlopende platen. Op de drie laatste songs na allemaal graag gehoorde tracks.
61. VCL XI
62. (Forever) Live And Die
63. 2nd Thought
64. Flame of Hope
65. Walk Tall
66. Motion and Heart
67. All She Wants Is Everything
68. Call My Name
69. Everyday
70. All That Glitters
Later op de avond volgen de commentaren.
0
geplaatst: 18 augustus 2017, 21:06 uur
vigil schreef:
70. All That Glitters
70. All That Glitters
70. ALL THAT GLITTERS
Eerst het goede nieuws: vigil en ik zijn het erover eens dat hij op 70 hoort te staan.
Maar ik ben natuurlijk gebonden aan het setje dat hij als de nummers 61 tot 70 presenteerde.
Als Sugar Tax van mij niet meer dan **** scoort, komt dat door twee tracks die ik niet graag hoor.
En daar is All That Glitters er eentje van. Andy McCluskey goes smartlap.
Hij heeft altijd al een snik in de stembanden gehad, maar dit is er behoorlijk over.
Het nummer (en dat wordt nog eens extra dik in de verf gezet door het arrangement)
loopt over van de pathos. Dat is natuurlijk bewust gedaan. Maar ik krijg er de kriebels van.
0
geplaatst: 18 augustus 2017, 21:12 uur
vigil schreef:
67. Everyday
67. Everyday
69. EVERYDAY
Everyday staat in mijn top 5 van minst zeggende OMD singles.
Ik vind het geen slecht nummer. Maar ik vind het evenmin een goed nummer.
Het doet me eigenlijk verbazend weinig, net zoals bijna alles op het Liberator album.
Ik mis in de productie een zekere authenticiteit, een OMD gevoel, het is allemaal te clean.
0
geplaatst: 18 augustus 2017, 21:16 uur
vigil schreef:
64. Call My Name
64. Call My Name
68. CALL MY NAME
Net als Sister Mary Says is dit een OMD kopieert OMD song.
Eentje die alle clichés van de OMD hitsound in zich draagt, maar behoorlijk potent uitpakt.
De extended versie van dit nummer is de beste versie. Daarin wordt weliswaar weer iets te graag
naar Kraftwerk (The Telephone Call) geknipoogd, maar er zit een lekkere drive in het nummer.
Hoewel ik Call My Name niet bij de betere OMD singles reken, heeft het toch zijn waarde.
De clip met live fragmenten herinnert me namelijk aan het eerste OMD concert dat ik ooit bijwoonde.
Dat was in november 1991 tijdens de Sugar Tax tour. Mijn jeugdheld Andy met drie jonge snaken.
0
geplaatst: 18 augustus 2017, 21:34 uur
vigil schreef:
67. ALL SHE WANTS IS EVERYTHING
Er is dus nog een song op Sugar Tax die me pijnlijke krultenen bezorgt en dat is Speed Of Light.
Een draak die vigil mogelijks nog in petto heeft, maar wat hij misschien niet weet
is dat dit naar mijn oordeel compleet lege nummer er op de valreep voor heeft gezorgd
dat All She Wants Is Everything uit de tracklijst van zijn geliefde Sugar Tax album werd gestoten.
De b-kant van Pandora's Box is een naar OMD maatstaven stevig en eigentijds nummer
dat voor mij misschien toch een beetje emotionaliteit mist tussen de andere Sugar Tax tracks.
Eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat Speed Of Light de tracklijst van het album binnendrong
ten koste van de Kraftwerk cover Neon Lights, maar die werd in extremis toch maar behouden.
Wie veel geld heeft kan nochtans dit kopen: OMD* - Sugar Tax (Vinyl, LP, Album) at Discogs.
* denotes required fields.