MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Voulez-Vous ABBA? Een top 100.

zoeken in:
pureshores schreef:
hoorde Eagle vandaag (leve het overwerk )

Dit is ook zo'n "donker" Abba nummer, net zoals The name of the game, alleen wordt bij Eagle niet een greep naar een populaire hook gedaan om te compenseren. (zoiets zei jij dacht ik bij The name of the game), heel mooi als je even alleen met je bekertje koffie en het drama werk zit
Dit lees ik nu pas. Beide werken zijn inderdaad in mineur geschreven. Ideaal om overwerk te relativeren.

dazzler schreef:
Ik probeer al jaren de genialiteit van The Day Before You Came te begrijpen.
Voor alle duidelijkheid: ik vind het een prima nummer, maar allesbehalve geniaal.
Waar is de zo unieke samenzang? Waar is de sprankelende melodie? Waar is de dragende piano?
In plaats daarvan krijgen we een ritmebox, de koele synthesizer van Benny en een eenstemmige Agnetha.

Het is zelfs geen echte ABBA song waarop de vier leden participeren.
Ik kan me inbeelden dat de meesten het met me eens zijn in de analyse.
Zoals gezegd, ik probeer het al jaren te begrijpen.

Het lijkt mij wel eens leuk om alle 102 Abba-songs eens aan een diepere analyse te onderwerpen. Ik heb een beetje een haat-liefde verhouding met die groep.
Dat zal dan ook zeker blijken.

The day before you came is ook niet mijn favoriete ABBA-nummer maar ik begrijp de algemene liefde wel voor deze plaat.

De analyse van Dazzler klopt maar is eenzijdig en past eerder bij een vrolijk nummer. De somberheid die dit nummer uitstraalt raakt mensen. Het is in c mineur geschreven. Traditiegetrouw passen componisten deze toonsoort toe om weemoedigheid te suggereren.

Tekstueel vind ik dit één van de beste ABBA-nummers. "Turning out the light" en "the sound of rain". Er hangt een dichterlijke deken met metaforen over dit nummer en stemt tot nadenken.
De eenstemmige Agnetha versterkt de eenzaamheid. De ritmebox en koele synthesizer passen juist goed bij deze treurigheid en grauwheid.

Melodisch vind ik de dalende muzieklijn interessant in wat misschien wel de sleuteltekst is van het nummer. It's funny, but I had no sense of living without aim, The day before you came. De melodielijn is dalend en dat vinden muziekliefhebbers vaak mooi. Came eindigt in mineur.

In de videoclip zien we Agnetha flirten met een onbekende man. Maar die man vertrekt ook weer. ABBA zit er daarna eenzaam en verlaten bij. De laatste beelden die we zien is een trein die vertrekt.
The day before you came roept vragen op. Wie komt er morgen? Het is volgens mij als in de liederen van Heine bij Schubert.
De dood komt.
ABBA is dood.
De trein is al vertrokken.

aERodynamIC schreef:
I have a dream. Ik heb dit altijd een buitenbeentje op Voulez-Vous gevonden. Frida heeft de leadvocals op dit rustige nummer, ondersteund door een kinderkoor. In Nederland de tweede nummer 1 hit na na Chiquitita. Je kunt dus wel stellen dat deze grote hit toch al vroeg in mijn lijst verschijnt. Van de grote klappers vind ik dit dan ook één van de mindere.
Gek genoeg is er bij het nummer nooit een videoclip verschenen, wel bij de Spaanstalige versie:
Ik ben het eens met bovenstaande mening en zal de analyse nog even voor me houden. Want dat betreft is het jammer dat ik alle meters en andere top-topics rondom ABBA gemist heb.

Ik vraag mij bij deze quote vooral af welke clip we destijds in Toppop zagen.

Marzipaintree schreef:
De analyse van Dazzler klopt maar is eenzijdig en past eerder bij een vrolijk nummer. De somberheid die dit nummer uitstraalt raakt mensen. Het is in c mineur geschreven. Traditiegetrouw passen componisten deze toonsoort toe om weemoedigheid te suggereren.

Ik geef graag een voorbeeld van een weemoedige ABBA song die wel voldoet
aan de door mij aangehaalde criteria waar The Day Before You Came niet aan voldeed.

Ik zeg er nog bij dat ik Andante Andante een van hun meest onderschatte nummers vind.
Voor mij een parel van hun beste album waarop ze hun mooiste vocale harmonieën arrangeerden.

En dat Mike Oldfield gitaartje is de kers op de taart.

dazzler schreef:
Ik zeg er nog bij dat ik Andante Andante een van hun meest onderschatte nummers vind.
Voor mij een parel van hun beste album waarop ze hun mooiste vocale harmonieën arrangeerden.
Wat mij betreft ook onderschat met een 65e plek in de ABBA-meter en een 79e plaats in de Voulez Vous Abba top 100. Bij mij zou die zeker top 30 zijn, mogelijk zelfs top 20.

Een nummer met een mooie toonsoortwisseling van F majeur naar Bes majeur.
Met een 8e maat, dus een wals. Allebei toch wel relatief zeldzaam in de popmuziek.
Dat zijn zaken waar ik een zwak voor heb.

Agnetha en Annefrid spelen hier alsof ze een instrument zijn die zich op een rustig tempo willen laten bespelen.
Please don't let me down zingen ze uiteindelijk en met down gaan ze juist een aantal tonen up en die toon houden ze fraai lang aan.
De muziek eindigt uiteindelijk met een hoge bes. Dit is ABBA op hun best.

Wrathchild1
Abba? Love it , hate it or both?

Ik heb alleen gekeken naar Top 10 en ik had zeker de volgende nummers er ook in staan, los van de positie : Dancing Queen, Summernight City en Eagle.

The Visitors vind ik een verrassende nr.1 overigens,
een minder bekend nummer op zich.

Gast
geplaatst: vandaag om 21:42 uur

geplaatst: vandaag om 21:42 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.