menu

Muziek / Toplijsten en favorieten / Voulez-Vous ABBA? Een top 100.

zoeken in:
avatar van aERodynamIC
90. Rock Me




Een b-kantje en ook te vinden op het album ABBA. Ik kende het vooral van de verzamelaar The Very Best of ABBA uit 1976, het album dat bij mijn ouders in de kast stond, maar dat al heel lang niet meer doet

89. Happy Hawaii




Te vinden op re-issues van Arrival. Het was ook een b-kant van Knowing Me, Knowing You, die de heren zelf beschouwen als één van hun allerbeste nummers. Uiteraard komt dat nummer later voorbij.

avatar van Onweerwolf
Aaaahhh! Schande! Ban! 'Rock Me' op 90. Dat was ooit mijn favoriete ABBA nummer, ergens in de late jaren '80. Inmiddels wel aardig gezakt maar niet zo ver.

avatar van dazzler
Ik volg dit vanop een afstand. Ik ben toch vooral een fan van de latere ABBA.
Super Trouper is mijn favoriete album (omwille van de prachtige vocale harmonieën).

Uit die sessies valt hier toch al één nummer waar te nemen bij de laatste 10.

Put On Your White Sombrero.

Het nummer moest op de laatste knip van het album wijken voor de titelsong.
Die titelsong werd eind 1979 ook de volgende single ten koste van Happy New Year.
Want dat liedje kon je bezwaarlijk nog op 45 toeren uitbrengen in de winter van 1980.
Wellicht daarom hield het album Super Trouper het maar bij twee singles en één maxi.

Terug naar de zomerse sombrero die ook niet als b-kant werd uitgespeeld van Super Trouper.
Dat was de albumtrack The Piper. We zaten tenslotte diep in de herfst van het jaar 1979.

De Vlaamse Dana Winner had in 1997 wel een hit met haar Nederlandstalige adaptatie.
En wordt weer duidelijk wat aERodynamIC ook al weer bedoelt met het BZN gevoel.



En zo lul ik mezelf weer in iemand anders' topic.

avatar van aERodynamIC
dazzler schreef:
En zo lul ik mezelf weer in iemand anders' topic.

Ik zou het eigenlijk wel waarderen als je dat heel veel gaat doen hier. Ik vind het juist leuk als anderen er doorheen 'weven' op hun eigen manier.

avatar van aERodynamIC
88. Merry-Go-Round




Weer zo'n typisch 'Songfestival liedje'. De b-kant van People Need Love. In 1972 al uitgebracht in het Zweeds als En Karusell. Ja, dat blijf ik toch leuk vinden als talenfreak!




87. Hasta Mañana




Beetje in de stijl van Sun of Jamaica van Goombay Dance Band. Vam die nummers die ik soms onweerstaanbaar leuk vind, maar soms ook niet kan aanhoren. Dat is ook het geval met Hasta Mañana. Mijn pet moet er een beetje naar staan. Op dit moment, gezien de positie, dus wat minder.

avatar van bikkel2
ABBA was natuurlijk groots, al vind ik het over het algemeen vooral een band met goede singles.
De betere albums zijn dan tot het laatste bewaard.
Vroegah, op de basisschool was dit voor een bikkel uit het dorp natuurlijk not done.
Anderzijds predikte ik dan wel weer Queen.
Nu ook niet bepaald wars van enige kitsch

Eagle, Knowing You, Knowing You en vooral The Day Before You Came, zijn voor mij top 3.

avatar van Onweerwolf
'Hasta Mañana' vind ik echt een heerlijk zwijmel nummer.

Dit was bijna de ESC inzending ipv 'Waterloo' geworden. De wereld had er dan wellicht volstrekt anders uitgezien. Voor mij persoonlijk ontlopen deze twee nummers elkaar niet heel erg.

avatar van pureshores
leest lekker weg.

Denk toch meer nummers dan 3 leuk te vinden, naast Summer night city ook Head over heels (die clip ), The name of the game en vooruit, The winner takes it all heeft toch iets

Martial
aERodynamIC schreef:

87. Hasta Mañana

Beetje in de stijl van Sun of Jamaica van Goombay Dance Band.


Vind je?
Ik hoor heel dit nummer er niet in, maar dat kan ook mijn oren liggen natuurlijk

Wel een leuk plaatje overigens.

avatar van aERodynamIC
86. Why Did It Have to Be Me?




BZN Rockin' the Trolls Hoe leuk ook, eigenlijk zijn dit soort nummers te tuttig voor woorden. Maar waarom blijven ze toch zo leuk? Dat zal altijd wel het grote ABBA-geheim blijven. Of is het toch omdat iedereen dit als kind zo leuk vond? Echt geen idee. Dit is gewoon weer zo herkenbaar ABBA en dat is knap.

85. Sitting in the Palmtree




Afkomstig van het album Waterloo. Voor mij toch echt pure jeugdherinneringen, daar dit nummer ook op die wat aparte verzamelaar staat die ik van mijn ouders gepikt had.
En juist dit soort nummers vond ik als kind het leukst. Later is dat wel wat gewijzigd.

avatar van aERodynamIC
84. Another Town, Another Train




Ook dit nummer verscheen in Japan op single. Het heeft een fraaie melancholische ondertoon.
Eigenlijk een heel mooi nummer dat ik door het maken van dit topic herontdek. Eerste gevalletje: staat dit niet een beetje veel te laag?!

Er is ook een Duitse versie van verschenen:




83. I Saw It in the Mirror




De nummers van Ring Ring schieten voorbij. Niet voor niets mijn minst favoriete album. I Saw It in the Mirror is zo verkeerd nog niet, maar de enorme kracht van ABBA komt hier wat minder tot zijn recht. Ja, de dames zijn iets ondervertegenwoordigd hier.

avatar van aERodynamIC
82. Santa Rosa




Bijna een Beatlesque nummer van Ring Ring. Het nummer zat totaal niet in mijn systeem en was eigenlijk best een leuke verrassing om weer terug te horen. Het verscheen ooit als b-kant van He Is Your Brother.
Misschien als ik dit vaker ga luisteren dat het zeker nog in waardering gaat stijgen.

81. King Kong Song




Typische ABBA rock 'n' roll. Braafjes, maar voor hun doen wat scherper dan veel andere nummers. Ongelooflijk swingend en het werkt aanstekelijk. Verder heeft het niet heel veel om het lijf maar dat is nu eenmaal de kracht van dit gezelschap. Hoe simpel ook, het zit zo verdomde goed in elkaar allemaal.

avatar van Onweerwolf
Weer bij geluisterd. Een kleine reeks nummers waar ik niet heel veel mee heb. Zouden bij mij ook allemaal in de onderste regionen verkeren.

avatar van aERodynamIC
80. Nina, Pretty Ballerina




Als kind was ik wel gek van dit nummer. Het had iets waardoor ik regelmatig de naald opnieuw in de juiste groef zette om Nina opnieuw te kunnen beluisteren.
Het heeft wat verloren aan populariteit bij mij maar ik zal nog steeds niet ontkennen dat het een aanstekelijk nummertje is.

79. Andante, Andante




Andante, Andante is te vinden op Super Trouper. Prima nummer hoor, maar toch wel één van de mindere op dat album. In El Salvador en Argentinië werd het op single uitgebracht met The Piper als b-kant. Nou, als ik dan tussen die twee moet kiezen....

Ook kwam het terecht op de verzamelaar Oro. Een Spaanse versie dus:



avatar van aERodynamIC
78. Suzy-Hang-Around




Afkomstig van Waterloo. Ietwat psychedelisch randje, met de nadruk op ietwat. Inspiratie door Beach Boys misschien? Ik vind de zang op dit nummer altijd zo opvallend.

77. Rubber Ball Man




En dan nu een nummer dat ik erin gesmokkeld heb, daar het nooit officieel is uitgebracht en ik een top 100 wilde kunnen maken. Om die reden zet ik het maar niet al te hoog, maar eigenlijk vind ik dit dus een te gek disco nummer.
Gimme! Gimme! Gimme! (A Man after Midnight) was bijna niet op single uitgekomen want dat zou Rubber Ball Man moeten worden. Toch voelde Gimme! Gimme! Gimme! (A Man after Midnight) beter als disco nummer. Die snap ik niet helemaal want in mijn oren klinkt dit ook aardig als disco in mijn oren.
Te gek nummer, en zoals gezegd niet officieel uitgebracht en daarom een wat zuinige notering van mijn kant (anders had deze echt veel hoger gestaan).

avatar van dazzler
aERodynamIC schreef:
[i]79. Andante, Andante
Andante, Andante is te vinden op Super Trouper. Prima nummer hoor, maar toch wel één van de mindere op dat album. In El Salvador en Argentinië werd het op single uitgebracht met The Piper als b-kant. Nou, als ik dan tussen die twee moet kiezen....(embed)

We moeten natuurlijk wel opletten dat we vrienden blijven.



Deze staat zonder meer in mijn top 20 en wel omwille van de vocale harmonieën.
Zelden blendden de stemmen van Agnetha en Frida zo magistraal als in deze compositie.
En er is dat priemen van de gitaar die ik gemakkelijkheidshalve een Mike Oldfield gitaar noem.

Mijn vader excelleerde bij het horen van dit nummer steevast als luchtdirigent.
Die herinnering geeft het nummer dan ook nog eens de nodige emotionele lading mee.

Ik koester trouwens een zwak voor de lledjes waarin Frida lead zingt.
Toch nog maar eens luisteren allemaal naar die prachtige stemmen in het refrein.

avatar van aERodynamIC
dazzler schreef:
Toch nog maar eens luisteren allemaal naar die prachtige stemmen in het refrein.

Dat is nogal streng: ze moeten er al 100 beluisteren

avatar van Onweerwolf
In navolging van 'Rock Me' is 'Andante, Andante' het volgende nummer dat zeer verrassend laag genoteerd staat. 'Suzy-Hang-Around' moet ik eens wat vaker luisteren. Opmerkelijk nummer voor ABBA begrippen.

avatar van aERodynamIC
76. Disillusion




Ik moet altijd een beetje aan Olivia Newton John denken als ik dit hoor. Op zich raar, want ik ben helemaal niet zo bekend met haar werk
Een prima ballad, afkomstig van Ring Ring. Een bijzonder nummer ook, want geschreven door Agnetha en daarmee het enige officieel opgenomen ABBA nummer dat op haar naam staat (Björn schreef wel mee aan de tekst).

75. Slipping through My Fingers

Agnetha verzorgt de leadzang op dit nummer van mijn favoriete album The Visitors. In Japan verscheen het op single. Ook hier is een Spaanstalige versie van.

Ongetwijfeld zullen er mensen zijn die dit te laag vinden staan. Zelf twijfel ik ook wat




Een live versie:




Spaanstalig:



avatar van aERodynamIC
74. I Do, I Do, I Do, I Do, I Do




De eerste wereldhit na Waterloo, de eerste single van het album ABBA, gek genoeg is het nooit echt gaan behoren tot mijn grote favorieten. Dit me net iets te cheesy. Een ABBA-klassiekertje is het natuurlijk wel.

73. That’s Me




Weer een nummer dat alleen in Japan op single werd uitgebracht. Het is nooit gaan behoren tot de grote Abba klassiekers. Te vinden op het album Arrival.

avatar van dazzler
aERodynamIC schreef:
75. Slipping through My Fingers

Agnetha verzorgt de leadzang op dit nummer van mijn favoriete album The Visitors. In Japan verscheen het op single. Ook hier is een Spaanstalige versie van.

Ongetwijfeld zullen er mensen zijn die dit te laag vinden staan. Zelf twijfel ik ook wat

Ik ga niet mee in de vaak gehoorde stelling dat ABBA's laatste album hun beste is.
Dat hoor je vaak bij popliefhebbers en het komt wellicht omdat ABBA toen heel bij de tijd was.
Maar tegelijk geraken ze in hun synthipop ijver ook wat vervreemd van hun oorspronkelijke geluid.

Dit is één van de liedjes die me wel erg bevalt op The Visitors omwille van de doorleefdheid
waarmee het gezongen wordt. Op hun latere albums vond je toch wel vaker songs waaraan voelbaar
een persoonlijke ervaring van één of meerdere bandleden kleefde.

Of ik hem te laag vind staan? Hij staat wel tussen opvallend veel werk van de eerste drie albums.
En dan lijkt zo'n liedje misschien wat gek geplaatst. Ik geef het een verdienstelijke score van 7/10.

avatar van vigil
That's me is leuk van knulligheid

avatar van aERodynamIC
72. Tropical Loveland




Aaaaahhhh die tv-opname Zo lekker kneuterig net als het nummer zelf. Dit is voor mij weer 'categorie jeugdherinneringen'. Want staat op die ene dubbelaar waardoor ik kennismaakte met ABBA.
Gezellig liedje, niet te veel bij nadenken verder.

71. What about Livingstone




En ik ga gewoon door met dezelfde soort kneuterigheid, hetzelfde greatest hits album waar het voor mij mee begon en dezelfde gezelligheid. Echt, herinneringen beïnvloeden nog aardig wat

Leuke beelden in het clipje trouwens. In het ABBA-museum zijn die ook volop te vinden. Ben je in Stockholm dan is het ABBA-museum verplichte kost.

avatar van aERodynamIC
70. Gonna Sing You My Love Song




Afkomstig van Waterloo. Een prima ballad met mooie koortjes. Ik vind de solo zang vrij opvallend hier, maar kan niet precies duiden waarom.
Zo'n nummer dat na 1 keer luisteren al helemaal in je hoofd zit en er niet meer uitgaat.



69. Love Isn't Easy (But It Sure Is Hard Enough)




Een rocksong met een licht tintje country. De laatste single van Ring Ring. I Am Just a Girl die al eerder voorbij is gekomen op de b-kant.
Hier is de wisselwerking tussen de mannen en dames goed te horen.

avatar van aERodynamIC
68. Me and I




Een nummer met zo'n heerlijk intro, afkomstig van Super Trouper. Dit zijn toch wel de nummers waar je hoort dat ABBA net even anders is terwijl het zo vaak op zo veel lijkt. Me and I was een echte herontdekking voor mij toen ik alle albums weer was gaan draaien. Nog wat draaibeurten van dit nummer zouden het zeker goed doen en ervoor zorgen dat het klimt in de lijst.

67. Elaine




Te vinden op de reissue van Super Trouper. Het was officieel een b-kant van The Winner Takes It All. Een gedreven popsong waar de synths een grote rol hebben gekregen. Voor een b-kant toch best een sterk nummer.

avatar van Onweerwolf
'Me And I' hoort toch echt wel veeeeel hoger hoor.

avatar van Onweerwolf
'Disillusion' is trouwens ook wel een vrij sterke ballad. Die was me nog nooit eerder opgevallen. Leuk ook om te weten dat dat het enige nummer van de hand van Agnetha is. Het doet me ook wel denken aan haar latere (deze eeuw) solowerk.

avatar van aERodynamIC
Onweerwolf schreef:
'Me And I' hoort toch echt wel veeeeel hoger hoor.

Ja, dat vind ik nou ook. Ik snap echt niet dat dit nummer nu al voorbij is gekomen

avatar van Onweerwolf
Welke barbaar heeft die lijst eigenlijk samengesteld?

zo'n zogenaamde kenner zeker?

avatar van aERodynamIC
66. Dream World




Te vinden op Thank You for the Music en Does Your Mother Know zit er al in. Stamt uit de Voulez-Vous tijd. In 1994 werd het een promo cd-single voor de boxset Thank You for the Music.
Lekker nummertje dat logisch een stuk minder bekend is.

65. Intermezzo No. 1




Een instrumentale track waar ik vroeger echt gek op was (staat op die oude verzamelaar die ik als kind ontdekte, weet u wel). Ik vond altijd dat als ik ooit een radio-dj zou worden (nooit gelukt) dit een mooie djingle zou kunnen zijn

Gast
geplaatst: vandaag om 14:16 uur

geplaatst: vandaag om 14:16 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.