MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Voulez-Vous ABBA? Een top 100.

zoeken in:
For those who must know: een aanrader voor liefhebbers van naspeelbands (heb ze zelf 2-3* gezien) - speelde Bjorn Again covering Nirvana's Smells Like Teen Spirit at Reading 1992 - YouTube - vroeger was dat tijdens concerten een gag waarin Björn opstandig was en iets anders dan ABBA wilde spelen.

Ook mixten ze wel S.O.S. met Message in a Bottle

Björn Again : SOS / Message In A Bottle - Live Royal Albert Hall '98 (ABBA Tribute) - YouTube

Een concert van Björn Again is altijd camp én fun, al is de truc dun.

Elbsegler
Mjuman schreef:
For those who must know: een aanrader voor liefhebbers van naspeelbands (heb ze zelf 2-3* gezien) - speelde Bjorn Again covering Nirvana's Smells Like Teen Spirit at Reading 1992 - YouTube - vroeger was dat tijdens concerten een gag waarin Björn opstandig was en iets anders dan ABBA wilde spelen.

Ook mixten ze wel S.O.S. met Message in a Bottle

Björn Again : SOS / Message In A Bottle - Live Royal Albert Hall '98 (ABBA Tribute) - YouTube

Dat is echt slecht. Hier wordt Nirvana als het ware gecovered (niet best), door een paar muzikanten die doen alsof ze Abba zijn die het coveren. Dit is echt flauwekul. Wil je Nirvana (of om het even welke band coveren) dan moet je of de essentie van de muziek weergeven (wat zelden goed gebeurd), of de weergave van de band zelf proberen te evenaren. Goede covers zijn zeldzaam.

Mjuman schreef:

Heb ze 1 keer gezien tijdens een gayfeest. De tent brak af. Ik was heel sceptisch vooraf, maar moest toegeven dt het best leuk was. Maar of ik helemaal bij de les was weet ik niet meer

5. Head over Heels

De tweede single van The Visitors met als b-kant de titeltrack.
Ik had vigil nog een anekdote beloofd over OMD. Als 12-jarige die net begonnen was met het kopen van muziek beperkte ik me over het algemeen tot af en toe een single.
Ik weet nog goed dat ik er twee in handen had. Dat prachtige Maid of Orleans van OMD en Head over Heels van ABBA. Ik kocht dus ABBA en daarmee was het mijn eerste officiële ABBA-aankoop na het pikken van de verzamel lp van mijn ouders.

https://postimages.org/

En oh wat had ik daar op een gegeven moment spijt van. Ik vond echt dat ik de verkeerde keuze had gemaakt. Ik vond OMD eigenlijk veel leuker en beter. Maar ook in die tijd al was ik altijd wat eigenwijs en wilde ik niet gaan voor de grote hit die OMD toen al was in de top 40.

Een echt grote hit is het niet geworden, maar een top 10 notering zat er toch wel weer in. Inmiddels uitgegroeid tot één van mijn favoriete ABBA nummers met toch die personal touch in de vorm van mijn eerste en enige gekochte ABBA-single.

Elbsegler
Lijkt een vergeten nummer. Nu ik het weer hoor is het toch wel heel lekker ABBA, maar als ik aan ABBA denk, denk ik nooit aan dit liedje. Jammer, want heel gaaf.

Head over Heels, één van de meest flauwe ABBA singles die er zijn.

Head over Heels reken ik niet tot de beste Abba-nummers (het komt wat kil over) en Summernight City evenmin (te gewoontjes voor hun doen). Het zijn op zich goede nummers maar van Abba verlang je meer. The Day Before You Came is wel een topsong.

Heerlijk hoe iedereen het oneens is met elkaar.

Ik heb ook even een top 100 gefabriceerd die ik na de nummer 1 zal posten en daar staan Head over Heels en Summer Night City mooi in de top 20 (maar niet in de top 10).

Oftewel beide zijn uitstekende nummers.

Ben heel benieuwd naar al die toplijstjes! Overigens hebben vigil en Johnny Marr me in het Madonna topic onbedoeld een idee gegeven wie de volgende artiest gaat worden na ABBA. Ik had daar zelf echt nooit aan gedacht

Maar eerst nog nummer 4 en dan morgen de top 3.

Summer Night City is ook al gepasseerd.

Ook hier geen topper, wel een interessant nummer;
in de titel en zijn onstuimigheid wat naar Saturday Night Fever lonkend.
Het feit dat het nummer niet op het daarop volgende discoalbum geraakte,
doet me vermoeden dat ABBA toch weer liever voor een meer gepolijst geluid koos.

4. Take a Chance on Me

Dat geweldige intro alleen al en dan die synths die invallen. Alle sterke kanten van ABBA komen hier maar weer eens samen. The Album is sowieso een zeer genietbaar album. I'm a Marionette was de b-kant.
In Nederland eindigde dit nummer op de tweede plaats. Het werd nummer 1 in België, Ierland, Mexico, Oostenrijk en het Verenigd Koninkrijk.

Erasure heeft er ooit een leuke cover van gemaakt waar vooral de clip hilarisch was.

aERodynamIC schreef:
Heerlijk hoe iedereen het oneens is met elkaar.

Inderdaad, je had voor Maid of Orleans moeten kiezen

Take a Chance on Me lijkt me een nummer dat elke ABBA fan toch wel minstens in zijn/haar top 20 moet hebben. Het zit geniaal in elkaar en blijft toch de schijn van eenvoudigheid houden. Verder is het supercatchy.

Take a chance on me is een van Abba's fijnste pure popliedjes. Had heel even gehoopt dat hij lekker dwars op 1 terecht zou komen, maar staat in de buurt waar ik hem zelf zou zetten.

Mijn nummer 1 is al geweest (The Day Before You Came zou dat meestal zijn).

(ik beluister Head Over Heels een stuk vaker dan Maid of Orleans trouwens )

Take a Chance on Me is een leuk nummer, maar ook niet meer dan dat.
Maar misschien ben ik nu te streng. Wel, dat is dan de schuld van Erasure.

En hetzelfde gold bijna voor Lay All Your Love on Me,
ware het niet dat ik die song toch wel een level beter vind.

En toen waren er nog maar 3. De vraag is in welke volgorde........... morgen de uitslag.

Ook weer een heel groot verschil in beleving. Die Erasure-covers waren een van de eerste dingen die mijn waardering voor Abba aanwakkerden juist.

The Visitors in de top 3
The Day Before You Came is mijn favoriete ABBA-nummer.

Summer Night City - Lekker jachtige song met de nodige discoinvloeden.
Het is niet mijn favo ABBA ding, maar hier pakt het goed uit.
Er zit een bepaalde spanning in en is voor de band's doen zelfs ietwat grimmig.
Bjorn doet vocaal ook mee en dat is een leuke combi met de dames.
Top 10....tja, ik vrees net niet in de mijne.

Head Over Heals - Persten ze er op het einde toch nog een enigzins vrolijk nummer uit.
Frida in de hoofdrol en het lijkt er sterk op dat zij de minder zwaar op de hand liedjes kreeg.
Het is aardig, catchy, beetje musical minded ( dat lag altijd wel wat op de loer.)
Een leuke song, maar ook weer niet zo heel memorabel naar mijn idee.
Maar het blijft een persoonlijke lijst natuurlijk.

Take A Chance On Me -

Een wellicht love it or hate it song, maar het zit vernuft in elkaar verweven.
Het huppelige refein met de bijdragen van beiden B's of is het toch alleen Bjorn?
In ieder geval het doowoop achtige ,wat er lekker doorheen rolt.
Het romantische zwoele stukje en klaar is kees.
Arrangement top en de dames doen de rest.
Uiterst kien liedje weer.

Heel benieuwd naar de top 3, waar ik toch hoop en er wel van uit ga, dat Eagle daar verschijnd.

Lay All Your Love on Me ook in de top 3?

Gretz schreef:
Lay All Your Love on Me ook in de top 3?

Daar lijkt het toch op, ja.

Mijn voorspelling:

1. The Visitors
2. Eagle
3. Lay All Your Love on Me

Oei, 3 nummers die bij mij niet eens de top 10 zouden halen.

GrafGantz schreef:
Oei, 3 nummers die bij mij niet eens de top 10 zouden halen.

Bij mij wel.

3. Eagle

Ik ben me heel bewust van de populariteit van Eagle, maar heel lang heeft dit nooit tot mijn favorieten weten te behoren. Ik vond het te onopvallend of zo.
Dat is inmiddels wel anders. Prachtnummer waar alles in zit wat ABBA zo goed maakt. Het is te vinden op The Album, dat samen met The Visitors en Voulez-Vous tot mijn favoriete drie behoort.

In Nederland een top 10 hit, maar geen nummer 1.

Gek genoeg stond Thank You for the Music op de b-kant, maar door de populariteit van dat nummer werd het gezien als dubbele A-kant.

Misschien wordt het ooit nog mijn nummer 1

Johnny Marr schreef:
(quote)

Bij mij wel.

Bij mij ook

Martial
aERodynamIC schreef:
3. Eagle

Ik ben me heel bewust van de populariteit van Eagle

Gelukkig maar

Wel jammer dat je nu net de single-edit moet plaatsen ipv de lange magistrale uitvoering en u raad het al Eagle is mijn all time favorite van ABBA, pure magie

Flying high, high, I'm a bird in the sky
I'm an eagle that rides on the breeze
High, high, what a feeling to fly
Over mountains and forests and seas

Ik voel me als een Eagle

Martial schreef:
Wel jammer dat je nu net de single-edit moet plaatsen ipv de lange magistrale uitvoering en u raad het al Eagle is mijn all time favorite van ABBA, pure magie

Speciaal voor jou:

Geweldig mooi nummer ja.

Lay All Your Love on Me is in ieder geval mijn nummer 1.
Volgens mij scoorde die toen minder omdat deze alleen als 12 inch werd uitgebracht, en niet als single.

Mijn ABBA favoriet, had het natuurlijk liever op 1 gezien

Gast
geplaatst: vandaag om 18:31 uur

geplaatst: vandaag om 18:31 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.