menu

Muziek / Toplijsten en favorieten / Voulez-Vous ABBA? Een top 100.

zoeken in:
avatar van aERodynamIC
https://postimages.org/

Als jaren '70 kind ben ik wel een beetje met ABBA opgegroeid. Mijn ouders hadden een verzamel lp in huis waar ik heel vaak naar geluisterd heb.

Toen kwamen de jaren '80. Head over Heels kocht ik als elfjarig ventje op single, maar daarna was het snel gedaan. ABBA, dat kon toch echt niet meer.

In de jaren '90 herontdekte ik ABBA weer, mede dankzij de grote namen uit de muziekwereld die toen hoog opgaven over dit gezelschap. En ja verdomd, ABBA was ongelooflijk sterk in het maken van goede popsongs.

Dus waarom niet een top 100 maken van deze Zweede supergroep?!

Geen interesse in ABBA? Dan misschien in een van de voorgaande topics

Marc Almond, The Smiths, The Smashing Pumpkins, Kate Bush, Nick Cave & the Bad Seeds, Pixies, Morrissey, Rufus Wainwright, Prince en Madonna.

avatar van Edgar18
Ja, waarom niet. ABBA, altijd goed! Heel veel leuke en goede liedjes en twee superhits die het repertoire aanvoeren.

avatar van johan de witt
Heerlijk! Die zat nog in de pijplijn ja

avatar van ArthurDZ
Leuk Eric!

avatar van aERodynamIC
100. I’m Just a Girl




Laat ik eerlijk wezen: ABBA mag fijne nummers geschreven, ze hebben ook draken in hun repertoire. Dit nummer is er zo eentje. Afkomstig van het album Ring Ring. Snel vergeten maar.

99. Me and Bobby and Bobby’s Brother




Ook deze van Ring Ring kan ik maar moeilijk aanhoren. Wel knap hoe snel het nummer zich in je brein nestelt. Op het Songfestival in die jaren had je heel veel bands die met dit soort liedjes kwamen. Songfestival? Misschien een goed idee voor ABBA

avatar van ArthurDZ
Je mag zeggen wat je wil, als het meisje in de radiator in David Lynch's Eraserhead I'm Just A Girl had gezongen, zou het creepy, onwerkelijke effect hetzelfde gebleven zijn. Alsof ABBA een onschuldig kinderliedje heeft opgenomen in een behekst landhuis ofzo. Uniek in hun oeuvre, ze hadden wel meer zo'n nummers mogen maken

avatar van aERodynamIC
98. She’s My Kind of Girl




Ook dit nummer staat op Ring Ring en wordt gezongen door Benny Andersson en Björn Ulvaeus zelf. Een ouwetje, want al in 1970 uitgebracht onder de naam Björn & Benny. In 1972 werd het zelfs een grote hit in Japan.
Niet te vinden op alle uitgaven van Ring Ring. Zo heb ik een Zweedse vinyl persing van dat album, waar het niet op staat (wel de Engelse versie van Ring Ring, wat eerder het album mag openen in de Zweedse versie). De Zweedse versie verdween op andere persingen en daar werd dit nummer aan toegevoegd.
Een beetje smokkelwerk dus.

97. Rock ‘n’ Roll Band




Eigenlijk werd het eerste album Ring Ring onder de naam Björn, Benny & Agnetha, Frida uitgebracht.
Nog niet de bekende ABBA sound, maar simpele rock. Ik zie een lichte vergelijking met BZN die ooit ook begonnen als rockbandje.
Ondanks alles hoor je hier al hoe pakkend de heren kunnen schrijven.

avatar van Paap_Floyd
Dat Head over heels en The visitors maar op 1 en 2 mogen staan.

avatar van aERodynamIC
Paap_Floyd schreef:
Dat Head over heels en The visitors maar op 1 en 2 mogen staan.

jij begint al vroeg!

avatar van Paap_Floyd
aERodynamIC schreef:
(quote)

jij begint al vroeg!
Ja, voordat ik het later vergeet.


avatar van vigil
Present!

avatar van aERodynamIC
96. Dum Dum Diddle




Afkomstig van Arrival. Het album waar de band in de helikopter zit op de hoes. In het ABBA museum in Stockholm kan je dat zelf ook doen trouwens.
Dum Dum Diddle is vrolijk maar net als de titel stelt het niet heel erg veel voor wat mij betreft. Vandaar een plekje in de onderste regionen.
In Argentinië is het nummer op single verschenen.

95. Medley: Pick A Bale Of Cotton / On Top Of Old Smokey / Midnight Special




Later toegevoegd als bonustrack op het album ABBA en bedoeld als bijdrage voor het Duitse liefdadigheidsalbum 'Stars Im Zeichen Eines Guten Sterns'. Duidelijk niet geschikt om op een regulier album te zetten en ongetwijfeld niet bij iedereen even bekend. De nummers zelf misschien wel, want het gaat hier om covers.

Martial
ABBA loopt toch wel een beetje als een rode draad door mijn muziekleven heen, want mijn eerst gekochte singletje was namelijk van ABBA met S.O.S.

Eagle is mijn all time favorite en dan hebben we het over LP uitvoering en niet de afgekapte single-edit.
Dit nummer kan ik any time of the day horen

We blijven eens mee koekeloeren hier .........

avatar van laxus11
ABBA altijd leuk, ik volg

avatar van Onweerwolf
Paap_Floyd schreef:
Dat Head over heels en The visitors maar op 1 en 2 mogen staan.


Nee! Eagle en The Piper.

avatar van Onweerwolf
Ik luister deze gewoon even mee.

http://puu.sh/x9ITM/7e9b5659d0.png

avatar van Onweerwolf
'Me and Bobby and Bobby’s Brother' is trouwens heel erg ESF-fähig inderdaad. Het doet me wel wat denken aan Oostenrijk 1978 (Springtime - Mrs. Caroline Robinson), lekker luchtig en uplifting. Ik trek het wel.

avatar van Onweerwolf
Overigens begon mijn muzikale reis in dit leven ook met ABBA. Vroeger in de auto werden de cassettebandjes van Nils Holgersson afgewisseld met deze twee:

http://puu.sh/x9Jea/64f7cab5a4.png
http://puu.sh/x9Jf2/d796dfa6b4.png

Daar heb ik erg fijne herinneringen aan en als je me nu vraagt wat mijn favoriete band aller tijden is dan zou ik heel goed ABBA kunnen zeggen.

avatar van aERodynamIC
Wat leuk allemaal om te lezen allemaal

avatar van aERodynamIC
94. He Is Your Brother




Dit nummer stamt uit 1972, verscheen in Scandinavië op single (Santa Rosa was de b-kant) en kwam terecht op het album Ring Ring.

ABBA staat niet erg bekend als live-groep, maar er zijn uiteraard opnames van de optredens die ze gedaan hebben, dit is er eentje live in Autralië (1977). Het nummer leent zich overigens goed om live uitgevoerd te worden. Verder niet heel erg memorabel.




93. Crazy World




Later toegevoegd aan het titelloze album uit 1975. Oorspronkelijk haalde dit nummer het album niet. Het werd de b-kant van Money, Money, Money en verscheen voro het eerst op de box set Thank You for the Music, alvorens het een bonustrack werd op ABBA.
De mannen spelen hier duidelijk de hoofdrol, ook vocaal.

Deze gaan we doodleuk volgen, gewoon omdat het kan.
Een portie ABBA gaat er altijd in.

avatar van Onweerwolf
Ik heb trouwens 101 verschillende ABBA nummers (kan zijn dat ik niet alles heb qua B-kantjes etc.) en dan wanneer ik alle live en anderstalige versies gewoon als 1 nummer reken.

Dat zou betekenen dat er 1 nummer buiten de Top 100 is gevallen.

Ik ga er echter vanuit dat dat dan 'ABBA Undeleted' is dus dan is het niet zo heel erg.

avatar van aERodynamIC
Serieus? Ik kwam juist net niet aan 100 en heb daarom twee niet officieel uitgebrachte nummers er in gezet.

Ben ik benieuwd welke ik dan gemist heb: heb je een lijst voor me (per pm)?

avatar van Rufus
Abba altijd leuk met prima pop liedjes.

catchup
Aan het begin van mijn (pop)muziekleven. Met mijn vriendje op de lagere school hadden we het lef de twee leukste meisjes uit de klas te vragen om Abba te playbacken op school. Het moet 1976 geweest zijn. Ik kocht de Muziekexpress met een artikel over Abba (toen al geruchten over het einde) en een interview met The Sex Pistols, mijn vader sprak er schande van. Veel muziek in die tijd en van alles. Ik kreeg Hotel California en Dark Side of The Moon voor mijn verjaardag, mijn vriendje kreeg Rumours. Mijn broer had Animals, mijn zus Wish You Were Here. Ze kocht ook Radio Ethiopia, dat de meeste indruk maakte. Maar ik dwaal af... Arrival vond ik nog lange tijd best wel mooi. Mijn nummer 1 is Dancing Queen, dat ook in een serieuze lijst best hoog zou scoren.

Laat die anekdotes maar komen catchup, ik lust er wel pap van

avatar van aERodynamIC
92. Burning My Bridges




Het eerste nummer dat niet officieel is uitgeven. Een country/rockabilly nummer gezongen door Ulvaeus. Foute country? Me dunkt! En toch heeft dit holadijee nummertje wel wat.

91. Put On Your White Sombrero




Als jong kind vond ik BZN leuk. Wat? jazeker. Vergeeft u mij mijn zeer jonge jeugdzondes. En als je dan dit nummer van ABBA hoort dan ligt dat wel in hetzelfde straatje. De TROS kan er een avondvullend programma op het plein mee vullen.
Van country naar BZN, eh, Mexico. Het kan allemaal met deze band.

avatar van Onweerwolf
'Put On your White Sombrero' komt al vroeg voorbij. Ik snap de BZN link wel overigens.

Best een okay nummer nummer vind ik.

avatar van Onweerwolf
Ik denk trouwens dat ik ongeveer 60/100 nummers ontzettend goed vind. De overige 40 zijn grotendeels prima met een enkel matig nummer hier en daar.

Gast
geplaatst: vandaag om 18:55 uur

geplaatst: vandaag om 18:55 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.