MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Voulez-Vous ABBA? Een top 100.

zoeken in:
64. People Need Love

Dit is er weer zo eentje die me sterk is bijgebleven uit mijn jeugdjaren. Dit was wel een van de toppers voor mij toen. Dat jodelachtige stukje zal het hem wel gedaan hebben denk ik. Een ouwetje ook, want nog uit hun beginjaren en dat is aan dit clipje ook wel te zien.
Hier wordt een mens vrolijk van!

63. I Let the Music Speak

Een behoorlijk sterk nummer van een zeer sterk album. En dan nu al? Wederom zo eentje waar ik gewoon niet zo goed weet waar het te plaatsen. Er komen nog zo veel andere sterke nummers en dan is dit zo'n 'vergeten nummertje' die bij herbeluistering toch weer erg fijn blijkt te zijn. Luxeproblemen zullen we het maar noemen.

62. I Wonder (Departure)

Afkomstig van het titelloze album. Frida verzorgt hier de lead vocalen in deze bijna klassiek getinte ballad. Oorspronkelijk bedoeld voor de musical The Girl with the Golden Hair.

61. My Love, My Life

Meerstemmige zang wat te vinden is op Arrival. Het clipje is blijkbaar opgenomen in Polen. Ongelooflijk eigenlijk hoe populair deze band was over de gehele wereld. Dat flikte dit Zweedse bandje toch maar mooi even. In het ABBA museum in Stockholm wordt hier dieper op ingegaan in een film die je er kunt bekijken.

aERodynamIC schreef:
[i]61. My Love, My Life
Meerstemmige zang wat te vinden is op Arrival. Het clipje is blijkbaar opgenomen in Polen. Ongelooflijk eigenlijk hoe populair deze band was over de gehele wereld. Dat flikte dit Zweedse bandje toch maar mooi even. In het ABBA museum in Stockholm wordt hier dieper op ingegaan in een film die je er kunt bekijken.

Dat ABBA in Vlaanderen snel populair en geliefd was,
bewees de stevige top 3 notering van Ring Ring in 1973.

We hoorden al hoe Dana Winner in 1997 succes had
met een cover van Put On Your White Sombrero.

Ann Christy coverde ABBA tweemaal met een liedje uit Arrival.
Toen Ik De Leraar Kuste is een duidelijke vertaling van When I Kissed the Teacher.

Maar met In Rook Vergaan zette Ann My Love My Life helemaal naar haar eigen hand.

Martial
aERodynamIC schreef:

61. My Love, My Life

Meerstemmige zang wat te vinden is op Arrival. Het clipje is blijkbaar opgenomen in Polen.

Heb best wel een "zwak" voor dit nummer, hele aardige stempartijen
Afkomstig uit de ABBA in Poland Special.

Martial
dazzler schreef:

Maar met In Rook Vergaan zette Ann My Love My Life helemaal naar haar eigen hand.

Maar of het nummer er nu op vooruit gaat?

60. Watch Out

Een glamrock nummer van Waterloo, je verwacht het niet bij ABBA. Toch is het zo en ze doen het niet onverdienstelijk. Ongetwijfeld niet bij iedereen bekend en in dat geval zou dit best wel eens een onverwachte ontdekking kunnen zijn.

59. I Have a Dream

Ik heb dit altijd een buitenbeentje op Voulez-Vous gevonden. Frida heeft de leadvocals op dit rustige nummer, ondersteund door een kinderkoor. In Nederland de tweede nummer 1 hit na na Chiquitita. Je kunt dus wel stellen dat deze grote hit toch al vroeg in mijn lijst verschijnt. Van de grote klappers vind ik dit dan ook één van de mindere.

Gek genoeg is er bij het nummer nooit een videoclip verschenen, wel bij de Spaanstalige versie:

I have a Dream, te hoog!

Ik vind het een verschrikkelijk nummer. Van alle grote hits de minste dus dat ben ik met Eric eens. Overigens vind ik nummers met zangkoren en in een overtreffende trap een kinderkoor over het algemeen erg vervelend

aERodynamIC schreef:
(embed)
Gek genoeg is er bij het nummer nooit een videoclip verschenen

Toch wel een beetje een raar geval.
De vierde single van Voulez-Vous verschijnt pas na de non-album hit Gimme Gimme Gimme.
De single release was niet gepland, maar had met het succes van de Voulez-Vous tournee te maken.

Eens met vigil en de meeste anderen: één van hun meest kleffe singles.

Ik kan I Have A Dream goed hebben, maar vind het vooral jammer dat People Need Love al geweest is. Heb een een behoorlijk zwak voor dat nummer. Haalde in Nederland trouwens de tipparade in de slipstream van Ring Ring en is het enige nummer van Abba dat wel de tipparade maar niet de Top 40 haalde (buiten rereleases). Nogal wat van de albumtracks en B-Kantjes ken ik nog niet, maar daar ga ik me nog wel in verdiepen. Overigens is het opmerkelijk hoeveel hits er waren met kinderkoren omstreeks 1980. Dat was ineens kortstondig populair.

Abba heeft gek genoeg toen ik klein was niet zoveel indruk gemaakt. Hoewel ik al vanaf mijn derde (echt waar!) graag naar Toppop keek. Uit die tijd kan ik me bijvoorbeeld The Village People, Blondie en, jawel, BZN veel beter herinneren. In die tijd ging ik met mijn vader ook voor het eerst een singeltje kopen. Dat was Visite van Lenny Kuhr... ook met kinderen.

De radio ontdekte ik zo'n beetje eind '83 toen ik acht was en vanaf die tijd kende ik vrijwel alles dat in Nederland de hitlijsten haalde (en soms ook dingen die het net niet haalden). Het overkomt me nog steeds weleens dat ik het refrein van een vergeten nummer uit die tijd zo meezing al heb ik het al decennia niet gehoord. Maar toen was Abba juist net voorbij. En mijn ouders hadden ook geen Abba (wel zulke uiteenlopende dingen als Astrid Nijgh, Leonard Cohen, Benny Neyman, Bob Marley, Gerard van Maasakkers, Bert Kaempfert en Robert Long, allemaal jeugdsentiment). Ik begon ze eigenlijk pas een beetje te waarderen bij de revival van begin jaren '90.

Over de populariteit van Abba overal: ik heb een documentaire gezien over illegale videobanden met Westerse films in Roemenië. En ik heb ooit gelezen dat er ook zo'n circuit met gekopieerde cassettebandjes was met westerse muziek. In tegenstelling tot sommige andere Oost-Europese landen kwam er vrijwel niks westers Roemenië legaal binnen. Abba circuleerde het meeste op die illegale cassettebandjes. Maar ook Anny Schilder en Jan Keizer doen nog af en toe optredens in Roemenië omdat ook BZN er ondergronds erg populair was in de jaren '80.

58. Cassandra

Afkomstig van het laatste album The Visitors. Zoals eerder gezegd mijn favoriete album, maar toch staan ook daar van dit soort 'typische ABBA tracks' op. En daar bedoel ik dan 'nummers op het randje' mee. Van BZN accepteren we het niet, van ABBA wel. Best wonderlijk.

Het is dan weer niet zo verwonderlijk dat gelegenheidsduo Bonnie en José dit in het Nederlands uitbrachten (ja dazzler, ook de Nederlanders konden er wat van). Hoor je dit, dan zap je toch gelijk weg. Kleffe TROS-muziek.

Wonderlijk, dat is het

57. Chiquitita

Een beetje in dezelfde lijn ligt deze grote hit (Spaans voor lief klein meisje). Niet hun allergrootste hit ondanks wel degelijk veel nummer 1 noteringen, maar vooral populair in de Spaanstalige landen en er is dan ook een Spaanstalige versie van.
Dat was in die jaren sowieso wel in: nummers in verschillende talen uitbrengen (denk aan de succesvolle Songfestival inzendingen uit die tijd).

Onweerwolf
Met 'I Wonder (Departure)', 'I Have A Dream', 'Cassandra' en vooral 'Chiquitita' komen er weer een reeks nummers voorbij die ik veel hogere plekken had gegund. Toevallig ook allemaal nummers die mijn mams goed kan waarderen.

Maar ja, ABBA heeft zoveel goede nummers dat het logisch is dat er nu al grote hits voorbij komen.

'Intermezzo N0. 1' daarentegen had van mij wel op de laatste plek mogen staan. Dit soort stoffige neoclassical doet mij helemaal niets.

I Have A Dream, Cassandra ( nog een vertaald hitje voor het duo Bonnie St. Clair en Jose ( die van Luv.) vind ik te stroperig.
Chiquitita schat ik wat hoger in. Dat instrumentale slotstuk vind ik heel bijzonder.
Daar hoor je ook duidelijk de folkachtergrond van de beide B's.

Onweerwolf
Overigens heb ik dan weer best wel een zwak voor popnummers met (kinder)koren als arrangement. 'Eeuwige Kerst' van Anny Schilder*, Het Goede Doel, Kinderen Voor Kinderen & De Stem Des Volks bijvoorbeeld vind ik echt tranentrekkend mooi.

*Om de BZN-link er nog even in te houden.

(Of over een hele andere boeg: Laibach - Rossiya )

I Have A Dream vind ik één van hun mindere hitsingles wegens te klef maar anderzijds klinkt het ook sympathiek. Inderdaad werd het gebruik van een kinderkoor eind '79, begin '80 hierdoor in.

56. Soldiers

Weer eentje van The Visitors met Agnetha op lead vocals. De sound op dit album was iets anders, donkerder wellicht. Ik hou er wel van.
Dit is gewoon een heel sterk nummer.

55. I've Been Waiting for You

Afkomstig van het derde album ABBA. Het was de b-kant van So Long. In Australië was het juist de A-kant. Ik vind hier de kristalheldere zang nog het meest opvallen. Verder een heerlijk meeslepend nummer.

54. Thank You for the Music

De eerste grote knallers beginnen nu mijn lijst binnen te druppelen.Dat kon niet uitblijven natuurlijk. Agnetha draagt het nummer. Prima hit hoor, maar een enorm liefhebber ben ik nu ook weer niet. Ze hebben leukere. Iets te zijig vind ik dit wel.

53. When I Kissed the Teacher

When I Kissed the Teacher staat op Arrival. In Nederland zou een duo als Maywood hier ook goed mee weg hebben kunnen komen. Qua tekst is dit wel wat aan de sullige kant, maar goed, ABBA blonk daar nooit echt enorm in uit.

Na jaren van guitig coveren en met het zwaartepunt van het succes in de jaren 70,
viel op dat De Antwerpse Strangers nog nooit wat van ABBA hadden gedaan.

Daar kwam in de jaren '80 verandering in toen ze hun fans bedankten met deze cover.

En zo klinkt Thank Your for the Music toch een beetje als het My Way van ABBA.

Pfffff vreselijk

Onweerwolf
Ik snap best dat de brug tussen disco en carnaval soms niet zo groot is maar dat is nog geen excuus om 'm ook echt te slechten.

Thank You For The Music valt bij mij net aan de verkeerde kant uit.
Iets te suikerzoet, al heeft het ook wel weer iets aandoenlijks. Ik vind het qua compositie in vorm lijken op Happy New Year trouwens.

When I Kissed The Teacher is een wat lullige song. Enigzins vermakelijk en duidelijk gericht op de tieners onder de ABBA fans.

52. The Way Old Friends Do

Afkomstig van Super Trouper en een live opname. Een beetje categorie 'aanstekers in de lucht en meezingen maar'. Bombastisch, maar qua samenzang heeft het toch wel iets. Dit is er ook zo eentje die me het ene moment bevalt en war ik het andere moment niet zo goed tegen kan. Op dit moment valt het dus mee

51. Man in the Middle

Deze staat op het derde album en is afwijkend van wat we gewend zijn: ABBA op de funky toer met Björn op lead vocals. Een nummer dat totaal niet in mijn systeem zit en ik was dan ook best verrast toen het voorbij kwam bij het opstellen van mijn lijst.
Eigenlijk is dit helemaal mijn ding, maar misschien ben ik dit gewoon niet gewend van deze band en moeten andere bandjes maar met dit soort tracks aankomen zetten. Laten we zeggen dat ik aangenaam verrast was en even niet wist waar ik dit moest plaatsen. Dan maar in het midden

Onweerwolf
Halverwege. Er komen nog een paar, voor mij, onverwachtse nummers langs zoals 'Tiger', 'Bang-A-Boomerang', 'Hey, Hey Helen' en 'Lovelight'. Benieuwd waar die staan.

'Soldiers' is toch ook wel een erg mooi nummer, heel erg typisch ABBA met die vocalen maar ook erg melancholisch. Sowieso een sterk zestal, deze laatste groep.

50. Dance (While the Music Still Goes On)

Echt zo'n typisch ABBA-nummer: de heren en dames zijn vocaal aanwezig en er is sprake van prima samenzang. Een pakkend nummer van Waterloo dat mij elke keer weer aangenaam weet te verrassen. Misschien niet behorend tot hun meest opvallende hits, maar toch wel degelijk een goed nummer.

49. Happy New Year

Een lastige, deze evergreen. Want wat laat ik hier meespelen? Toch het sentiment om dit nummer elke nieuwjaarsnacht af te spelen? Omdat het zo'n enorm meezing nummer is? Pakkend?
Ik weet het nooit zo goed hiermee: eigenlijk is het best wel doodgedraaid en verveelt het me snel, maar toch is het wel een klapper van jewelste
Ik blijf happy New Year altijd een lastige vinden. Voor de liefhebbers: het staat op Super Trouper en werd in 1980 op single uitgebracht in Japan, Brazilië en Portugal. Pas in 1999 kwam het opnieuw op single uit in Zweden, Duitsland en Nederland. In 2008 werd het nogmaals in Scandinavië uitgebracht.

Happy New Year is uiteraard één van mijn (Super Trouper) favorieten.
Ik vind het uitgangspunt van de song knap: over de kerstperiode zonder kerst als onderwerp.

Eerst deze om het nieuwe jaar al klapzoenend in te zetten
en daarna New Year's Day van U2 om de beentjes te strekken.

dazzler schreef:
Eerst deze om het nieuwe jaar al klapzoenend in te zetten
en daarna New Year's Day van U2 om de beentjes te strekken.

Hier exact zo: ABBA om middernacht, gevolgd door U2 en vaak ook nog Brand New Day.

48. Tiger

Tiger van Arrival klinkt naar ABBA begrippen best lekker fel. Heerlijk nummer is het dan ook. Onweerwolf noemt het onverwachte nummers en daar heeft ie wel gelijk in. Er zullen maar weinig mensen gelijk aan Tiger denken bij het horen van de naam ABBA. Maar ook de minder bekende nummers zijn wel degelijk sterk te noemen, dat bewijst deze wel.

47. Bang-A-Boomerang

We zijn toch wel bij de sterkere tweede helft aangekomen blijkt wel bij het horen van Bang-A-Boomerang. Ze hebben duidelijk het Songfestival in de genen met passages als boom-a-boomerang, Dum-be-dum-dum be-dum-be-dum-dum en hum-de-hum-hum. Ongetwijfeld een van de redenen dat ze het internationaal zo goed deden

Happy New Year.
Dat is inderdaad moeilijk. Het is een soort edelkitsch maar het geeft toch altijd een blij gevoel met oud en nieuw als je beelden ziet van Big Ben, Times Square en mini eilandjes bij Indonesie met vuurwerk op het journaal. En mensen die champagne drinken met een muts op bij een kerstvuur in Ede op de hei.

Happy New Year, voor mij zeker de minste van de grote hits. Zo verschrikkelijk kitsch

46. Angeleyes

Voulez-Vous is de meest 'dansbare' ABBA plaat met hier en daar zelfs een lichte disco inslag. Vrij veel vrolijke uptempo nummers en dat is dit zeker ook. Vrij verslavend: je zingt het zo mee.

45. Honey Honey

Noemde ik BZN al eens, dit heeft ook wel een beetje Dolly Dots in zich. Hadden die ook van die truttige dansjes? Hoe dan ook, het klinkt negatief en zo bedoel ik het niet eens.
Als ik dit zo hoor kan ik me goed voorstellen dat ik deze band jaren als not done afdeed. Ooit werd ABBA in alle lagen der muziekliefhebbers geaccepteerd en met nummers als deze is dat toch best apart te noemen. Maar zeg nou eerlijk? Je moet toch een enorme zuurpruim zijn als je dit soort liedjes niet kunt waarderen?

En dat dansje.....

Angeleyes is een echte topper van één van hun leukste albums, namelijk Voulez-Vous.

Gast
geplaatst: vandaag om 18:31 uur

geplaatst: vandaag om 18:31 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.