MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / MuMeAfrekening 2018 (voor persoonlijke hitlijsten)

zoeken in:
Mijn lijst van vorige week mag nog een keertje meedoen.

panjoe (moderator)
Die van mij ook, ik heb er geen tijd voor gehad.

Ok, lijstjes van vorige week van WhyNotSmile, Ataloona en panjoe gaan nog een keer mee Ik ga aan het rekenen.

Marzipaintree schreef:

Weet iemand ook of er ook vrouwen meedoen met de samenstelling van de weeklijstjes hier in dit topic?

Op de eigenwijze 30 stemmen meestal iets meer dan de helft vrouwen. Deze stemmen doen voor 30% mee, dus toch 1/7 stem

DjFrankie (moderator)
arcade monkeys schreef:

25. (==) (1w) Mitski & Xiu Xiu - Between the Breaths

Wauw ontzettend mooi

MuMeAfrekening - gezamenlijke weeklijst - week 16
01. (01) (5w) Let's Eat Grandma - Falling Into Me #3 (250) (15)
02. (02) (3w) The Slow Readers Club - You Opened Up My Heart (152) (10)
03. (03) (6w) Jon Hopkins - Emerald Rush (132) (8)
04. (05) (8w) Janelle Monáe - Make Me Feel (101) (7)
05. (04) (8w) CHVRCHES ft. Matt Berninger - My Enemy #1 (90,5) (7)
06. (08) (4w) Snail Mail - Pristine (80,5) (7)
07. (11) (3w) Anderson .Paak - Til It's Over (77) (6)
08. (10) (6w) Young Fathers - Toy (69) (5)
09. (09) (4w) Tracey Thorn ft. Corinne Bailey Rae - Sister (68) (5)
10. (06) (6w) Beach House - Dive (67) (7)
11. (28) (2w) Janelle Monáe ft. Grimes - Pynk (65) (6)
12. (26) (2w) Beach House - Dark Spring (62) (4)
13. (12) (9w) Editors - Hallelujah (So Low) (56) (5)
14. (14) (4w) Kacey Musgraves - Space Cowboy (56) (3)
15. (07) (4w) Courtney Barnett - Need A Little Time (54,5) (3)
16. (20) (2w) ISLAND - Horizon (54) (4)
17. (13) (10w) Beach House - Lemon Glow #5 (52) (4)
18. (---) (1w) Alela Diane - Ether And Wood (47) (4)
19. (17) (2w) Ben Howard - A Boat To An Island On The Wall (46,5) (4)
20. (19) (3w) The Tallest Man On Earth - An Ocean (46) (4)
21. (RE) (10w) CHVRCHES - Get Out (45) (4)
21. (RE) (9w) Kali Uchis - After The Storm (45) (4)
23. (15) (7w) Wolf Alice - Formidable Cool (45) (3)
24. (16) (3w) Pearl Jam - Can't Deny Me (43,5) (3)
25. (---) (1w) Agar Agar - Fangs Out (41) (3)
26. (---) (1w) The Howl And The Hum - Portrait I (40) (2)
27. (27) (2w) ionnalee - Dunes Of Sand (38) (3)
27. (---) (1w) Novastar - Home Is Not Home (38) (3)
27. (---) (1w) Superorganism - Night Time (38) (3)
30. (18) (9w) The Boxer Rebellion - Here I Am (37,5) (2)

Exit:
21. (7w) Peggy Gou - It Makes You Forget (Itgehane)
22. (5w) U.S. Girls - Rosebud
23. (1w) Kacey Musgraves - High Horse
24. (11w) Jesse Marchant - Frame For One
24. (4w) Soccer Mommy - Cool
29. (2w) Dua Lipa - IDGAF
30. (1w) Stone Temple Pilots - The Art Of Letting Go

Met dank aan lijsten van:
SanderT, iamsander, Magick1, musician, Sundance, DjFrankie, SBube, AstroStart, Masimo, blur8, ranboy, Verweggistan, cosmic kid, Eigenwijze 30, RadioMad, nico1616, Glen Hansard, AngeloV, Arrie, cowboyhenkie, Titmeister, stardust_be, Marzipaintree, herman, Vince vega, 123poetertjes, arcade monkeys, Gretz, WhyNotSmile, Ataloona, panjoe

En de lijsten van vorige week van:
riiiiiiiii, Sunderland, Co Jackso

De MuMeAfrekening op Spotify:

Rosa Walton en Jenny Hollingworth van Let’s Eat Grandma blijven ook deze week de koninginnen van onze lijst, ze staan op de eerst plek met een meer dan comfortabele voorsprong. Bijna 100 punten zelfs. De top 5 lijkt verder wat vastgeroest. The Slow Readers Club en Jon Hopkins stagneren, Janelle Monáe en Chvrches doen haasje over. Er komt wel weer wat vers bloed binnen in de lijst, die in de komende weken deze top 5 misschien kan gaan bestoken. Naast twee re-entry’s van oude bekenden (Chvrches en Kali Uchis) zijn er ook vijf volledige nieuwkomers.

De hoogste nieuwkomer doet mij direct veel plezier. Ik zag Alela Diane vorig weekend nog live aan het werk en dat was pure klasse. Sinds 2006 heeft ze 4 gewaardeerde solo-albums uitgebracht. Haar nieuwste album Cusp draait vooral rond het moederschap en de vruchtelingenproblematiek. Tweede single “Ether & Wood” is singer-songwriter/indiefolk van de bovenste plank. Haar nieuwe album is ook veruit het mooiste dat ik dit jaar al hoorde.

De andere nieuwkomers bevinden zich allemaal in de achterhoede. De naam Agar Agar deed heel ver een belletje rinkelen maar moest ik toch even googlen. Het blijkt een bindmiddel te zijn dat wordt gebruikt bij o.a. confituur en pudding en dat je voordelig in de Colruyt kan aanschaffen. Iets relevanter is dat ook een Frans elektropopduo naar die naam luistert. Dit loom en wat mysterieus nummer is eigenlijk ook exact wat ik van een Frans elektropop nummer verwacht.

Ook verwelkomen we het Britse The Howl & The Hum, met hun nummer “Portrait I” 2 heel grote fans (cowboyhenkie en Verweggistan) waren deze week genoeg om het nummer een plek in de lijst te geven. Het nummer heeft een vrij donkere sfeer en begint ingetogen, maar bloeit naar het einde toe almaar meer open. Ik weet nog niet echt wat ik er van moet denken, maar het lijkt me een nummer dat meer dan 1 luisterbeurt nodig heeft om zijn geheimen prijs te geven.

Gisteren vond in Brussel de finale plaats van Humo’s Rock Rally, intussen misschien niet meer het belangrijkste, maar toch zeker nog steeds het meest tot de verbeelding sprekende rockconcours van Vlaanderen. De overwinning was voor de Americana band The Calicos. 22 jaar geleden was Joost Zwegers van Novastar de laureaat. Die blijft tot vandaag erg populair, in een paar tellen verkocht hij de AB tweemaal uit en hij mag deze zomer ook aantreden op Rock Werchter. Geen reden om aan de succesformule te sleutelen, moet Joost Zweegers gedacht hebben. Dit nummer klinkt als Novastar ten voeten uit en had eigenlijk ook op zijn debuut uit 1998 kunnen staan.

Wat de singles van Superorganism betreft ben ik een beetje de tel kwijtgeraakt. Volgens mij is dit nu nr. 6, wat betekent dat ze voor meer dan de helft van hun debuutplaat een video hebben gemaakt. De video’s zijn dan ook een belangrijk onderdeel van de band en zitten telkens vernuftig in elkaar. “Night Time” klinkt ietsje relaxter dan de rest van hun hyperactieve singles. Het is misschien wel het meest “volwassen” nummer dat ze tot nu toe maakten. Volgens mij is dit de derde single van de band die deze lijst haalt. De twee vorige haalden telkens hoge scores, dus wie weet zit er ook voor deze single wat in.

Zo, dat was het weer. Een fijne week iedereen en tot de volgende!

Mooi werk weer!

Ether & Wood staat er bij mij geloof ik al 10 weken in, fantastisch nummer dat lang genietbaar blijft. Album heb ik nog niet zo vaak gedraaid, maar bevalt ook weer goed... Jammer dat het me vrijdagavond niet uitkwam naar MoMo te gaan waar ze optrad.

Night Time is trouwens het eerste nummer dat ik tegenkom met een soort van videoclip in de Spotify app. Jammer dat die app meteen begint te haperen elke keer zodra dat nummer begint, heb het nu maar uit mijn luisterlijst gehaald.

Inderdaad een super lijst weer!

Ik ben een van die late ontdekkers van Alela Diane, het album staat nu op repeat
Verrassend dat Kamasi Washington de lijst nog niet haalt, hopelijk volgende week ...

arcade monkeys schreef:

25. (==) (1w) Mitski & Xiu Xiu - Between the Breaths

Ontzettend mooi x2

Mijn hoogste nieuwe binnenkomer voor volgende week is hiermee al gekend

JAAR 20 / NR. 892 / WEEK 17 / 23 APRIL 2018 - 29 APRIL 2018

Sander's TOP 20

1 7 13 Bløf ft. Geike Arnaert - Zoutelande #1
2 1 5 Yevgueni - Nooit Naar Nergens #4 CB
3 4 3 Rita Ora - Anywhere CB
4 5 2 Mikolas Josef - Lie to Me CB
5 2 5 De Wannebiezz - Goeiemorge Zonneschijn
6 3 6 Dua Lipa - New Rules [Initial Talk Remix]
7 8 4 Ilse DeLange - OK
8 6 8 Christophe - Océan d'amour #1 CB
9 14 6 Troye Sivan - My My My!
10 11 7 Waylon - Outlaw In 'Em CB
11 16 2 SSION ft. Ariel Pink - At Least The Sky Is Blue

12 == 1 Saara Aalto - Monsters CB
13 10 7 DMA's - In the Air
14 9 13 Sufjan Stevens - Tonya Harding (in D major) #6 CB
15 13 3 Simple Minds - Magic
16 12 4 Kendrick Lamar & SZA - All the Stars CB

17 == 1 Duke Dumont & Ebenezer - Inhale

18 == 1 AWS - Viszlát Nyár
19 15 3 Dan Balan - Hold On Love

20 == 1 CHVRCHES ft. Matt Berninger - My Enemy

Sander's TIPPARADE

1 == 1 Ermal Meta & Fabrizio Moro - Non Mi Avete Fatto Niente CB Sander's CHART BREAKER
2 4 3 Fleetwood Mac - Everywhere <Nr.191@Top1000>
3 == 1 Soundland ft.Timebelle - Come around
4 7 4 Won Ton Ton - I Lie And I Cheat <Nr.206@Top1000>
5 13 3 Benjamin Ingrosso - Dance You Off
6 == 1 Barbra Streisand - Papa, Can You Hear Me? (Live 2016)
7 6 2 Feargal Sharkey - A Good Heart <Nr.749@Top1000>
8 11 2 Jessica Mauboy - We Got Love
9 17 3 Gromee ft. Lukas Meijer - Light Me Up
10 == 1 Elina Nechayeva - La Forza
11 10 3 Alekseev - Forever
12 == 1 Oasis - Champagne Supernova <Nr.8@Top1000>
13 14 2 Kim Wilde & Ricky Wilde - Pop Don't Stop
14 == 1 Henri PFR ft. Ozark Henry - Bullet
15 == 1 James - Better Than That B
16 == 1 Hugo Helmig - Please Don't Lie
17 18 2 César Sampson - Nobody But You
18 15 4 Sennek - A Matter Of Time
19 19 2 Equinox - Bones
20 16 3 Ryan O'Shaughnessy - Together

Sander's CHART BREAKER: Ermal Meta & Fabrizio Moro - Non Mi Avete Fatto Niente CB
Sander's TOP 1000 TRACK V/D WEEK: Oasis - Champagne Supernova <Nr.8@Top1000>

De lijst kan je hier vinden: http://iamsander.com/wp-content/uploads/2018/04/W17-2018.pdf

Lieve mensen, ik ga hier afscheid nemen van jullie. Mijn top 20 draagt amper tot niets bij aan de weeklijst dus voel me hier vrij onnuttig All the best! x

riiiiiiiii schreef:
Lieve mensen, ik ga hier afscheid nemen van jullie. Mijn top 20 draagt amper tot niets bij aan de weeklijst dus voel me hier vrij onnuttig All the best! x

Erg jammer. Het is inderdaad maar net waar je het voor doet. Ik draag ook niet bijster veel bij aan de weeklijst, maar die weeklijst vind ik verder ook niet zo belangrijk. Persoonlijk doe ik het grotendeels voor mezelf, en dan is dit gewoon de plek waar ik mijn lijstjes kan dumpen. Daarbij is het ook leuk om te zien dat mensen nog weleens wat uit mijn lijstjes plukken. Ook is dit topic een mooie gelegenheid om nieuwe dingen te ontdekken, via de lijstjes van een groepje interessante users. En daar was jij ook bij gaan horen. Daarom erg jammer dus, ik mocht graag snuffelen in jouw lijstje.

panjoe (moderator)
Sluit me volledig aan bij Arrie. Ook mijn lijstjes brengen doorgaans weinig in in de weeklijst, en ik keek graag rond in de wat meer alternatieve inzendingen, zoals ook die van jou, riiiiiiiii.

Juist afwijkend van de massa is het meest welkom . riiiiiiiii. Niet doen, blijf erbij Please.
Sophie, Molly & TroyeSivan had ik nooit beluisterd zonder jouw advies.

riiiiiiiii schreef:
Als dat het uitgangspunt is dan weet ik nog wel een paar leuke topics waar je zeker jouw lijstje in de weeklijst zult terugzien. Je moet alleen wel van andere jaren moeten houden: 1987, 1993, 1974 of 1968.
Die laatste is wellicht wel erg prehistorisch maar in 1968 zijn we maar met 3,5 personen dus dan zie je zeker bijna je hele top 10 terug in een gezamenlijke weeklijst.
Daar komt trouwens de komende week bij mij de single binnen met deze beroemde lyrics:
I don't think that I can take it
'Cause it took so long to bake it
And I'll never have that recipe again

En dat past weer bij een echte cakeboy. Geweldige site trouwens, riiiiiiiii. Ik kreeg meteen honger van jouw site.

Overigens ook bij al die bovenstaande topics zitten er praktisch alleen maar boys.
Oh ja, ik moet nog even reageren op herman en Eigenwijze30 en kom later weer bij jou terug riiiiiiiii.

Marzipaintree schreef:
Weet iemand ook of er ook vrouwen meedoen met de samenstelling van de weeklijstjes hier in dit topic?
herman schreef:
Volgens mij niet.
Eigenwijze 30 schreef:
Op de eigenwijze 30 stemmen meestal iets meer dan de helft vrouwen. Deze stemmen doen voor 30% mee, dus toch 1/7 stem
Het lijkt erop dat hier een ander vooroordeel (naast die vorige van mannelijke modeontwerpers) wordt bevestigd namelijk dat mannen de echte jagers zijn die in hun wekelijkse jachtgebieden (internetsites, tijdschriften, vrienden etc.) allerlei nieuwe singles weten te bemachtigen en als trofee in hun lijstjes opnemen. Vrouwen houden nu eenmaal niet van jagen. Komt volgens mij ook uit de prehistorie.

Echter, mijn vooroordeel is enkele weken geleden volledig om zeep geholpen toen ik met een vrouw in de stad tijdens een uitverkoop nieuwe schoenen voor haar ging kopen.
Maar toch vind ik het opmerkelijk hier met die lijstjes. Allemaal boys. En als vrouwen toch lijstjes leveren dan zit er toch weer een man tussen en blijft er maar 1/7 deel over terwijl die vrouwen in de meerderheid zijn.
herman schreef:
Hoe managen jullie eigenlijk die eindeloze hoeveelheid aan tips? Hebben jullie daar een systeem in? Ik ben vast niet de enige die het redelijk gestructureerd aanpast?
Laat ik eerst maar eens duidelijk maken hoe ik aan mijn jachttrofeeën kom.
Het lijkt erg sterk op wat Arcade Monkeys schreef:
arcade monkeys schreef:
Om te antwoorden op de vraag van herman: Ik stel mijn lijst samen op basis van een eigen Spotifylijstje. Ik loop elk weekend een bepaald aantal blogs af (Stereogum, Line of Best Fit, DIY Magazine, Goldflakepaint, Dansende Beren, de Weekly Track Roundup van Anthony Fantano en dit topic).
Hij heeft vrijwel dezelfde bronnen als ik en dat was mij al vaker opgevallen. Dan dacht ik, verdomd, hoe doet ie dat? Hij is mij net weer voor.
Ik wil daar graag trouwens de website Consequenceofsound.net nog aan toe voegen.

Hoe zet ik mijn jachttrofeeën in de juiste volgorde? Het liefst via een methode als deze:
Eigenwijze 30 schreef:
De Eigenwijze 30 probeert niet elke hype direct te volgen, maar luistert en beoordeeld elke week honderden nummers. Ik moet een nummer so-wie-so tien keer beluisterd hebben voordat hij de bovenste dertig in mag.
Kortom een basislijst samenstellen minstens tienvoudig aan de uiteindelijke lijst. Ik ben echt jaloers op die eigenwijze 30 (los van al die vrouwen die muziek aanleveren) want ik heb minstens één gebrek en dat is tijd. Om dit goed te doen heb je minimaal 20 uur wekelijkse draaibeurten nodig. En die tijd heb ik alleen als ik vakantie heb. Maar niet tijdens normale werkweken. Dat is ook dit jaar weer gebleken.
Ik kan dan of mij terugtrekken zoals ik al in heel 2017 gedaan heb
of mij erbij neerleggen en niet alles draaien en daarvan een lijstje maken zoals ik een deel van 2016 en 2018 gedaan heb. En beide methodes bevielen mij niet.

1 2 4 Let's Eat Grandma - Falling Into Me
2 1 4 courtship. - Sunroof
3 8 3 Strong Asian Mothers - Hard to Find
4 3 7 Everything Everything - Breadwinner
5 17 2 Fil Bo Riva - Blindmaker
6 5 3 Kevin ft. Lil' Kleine & Chivv - Beetje Moe
7 4 5 Kodaline - Follow Your Fire
8 14 2 We Are Scientists - Not Another Word
9 - 1 Ariana Grande - No Tears Left To Cry
10 6 4 Kakkmaddafakka - Incorruptible
11 11 4 courtship. - Bad Fun
12 13 2 HANNIE ft. Carys Selvey - Cosmic Bound
13 - 1 Teleman - Submarine Life
14 7 5 Famous Yesterday - Make You
15 9 5 Skott - Stay Off My Mind
16 12 6 Giant Party - White Ink
17 35 2 Lewis Bootle - Routes
18 20 2 SCHWARZ - In Your Eyes
19 15 4 Blaudzun - _breathe
20 25 2 Janelle Monáe ft. Grimes - Pynk
21 19 3 Dom Fricot - Help Is Needed
22 16 5 David Guetta & Sia - Flames
23 10 8 Orange Skyline - Out Of The Blue
24 37 2 Foreign Figures - The Fever
25 RE 13 Avicii & Nicky Romero - I Could Be The One
26 29 2 CHVRCHES - Never Say Die
27 28 3 Mozes And The Firstborn - Sad Supermarket Song
28 24 3 Livia Blanc - Chocolat Café Passion
29 33 2 Waylon - That's How She Goes
30 21 8 CHVRCHES ft. Matt Berninger - My Enemy
31 39 2 Kid Simius & KILNAMANA - Flashback
32 - 1 Esko ft. Josylvio & Hansie - Hey Meisje
33 32 3 My Indigo - Someone Like You
34 22 10 DMA'S - In The Air
35 23 7 ROE - Wasted.Patient.Thinking.
36 18 4 Kevin ft. Sigourney K - Sunshine
37 - 1 Castelle & Nic Hanson - We Don't Need To Dance
38 26 6 Duke Dumont ft. Ebeneze - Inhale
39 30 4 Plan B - Queue Jumping
40 31 6 OUTLYA - White Light

Op zondag 1 april zag ik op de Stereogum deze video: Lil Dicky - Freaky Friday feat. Chris Brown

Het concept is niet nieuw. We kennen gedaanteverwisselingen al uit de Griekse Mythologie waar oppergod Zeus zich veranderde in een stier om een leuke dame (Europa) te kunnen krijgen. Een andere keer in een Zwaan voor een andere dame (Leda). Bij Zeus was er geen gebrek aan tijd, hij heeft toch het eeuwige leven, maar bij hem was het volgens mij een gebrek aan seks.
Maar we kennen gedaanteverwisselingen ook van de sprookjes (Sneeuwwitje), films (invasion of the body snatchers), literatuur (Kafka - die Verwandlung) en horrorverhalen (weerwolven).
In de muziek kennen we het van onze Boudewijn de Groot die het liefst een verdronken vlinder zou willen zijn tot vorige week met onze Dotan die het liefst verandert in meer dan 100 trollen.

Chris Brown inspireerde mij tot het volgende. Op mijn eigen Freaky Friday stel ik wekelijks vast wie ik deze keer zal zijn. Dat doe ik aan de hand van loting. Twee weken geleden veranderde ik in nico1616 en vorige week in de Eigenwijze 30. Van beiden heb ik de top 20 drie keer beluisterd en ze in de juiste volgorde gezet, ik bedoel mijn juiste volgorde gezet.
En als ik vakantie heb dan volg ik de intensieve methode hierboven. Maar tijdens werkweken wil ik iedereen afgaan. Zo hoop ik bijvoorbeeld net als Chris Brown aanstaande vrijdag te zingen:
Wait, what the fuck? I am Sander, sorry I am iamsander.
I got his top 20, I’m gonna explore that right now (woo, woo)

Maar er kan ook een andere Sander tussen springen. Want het is een druk topic hier.

En zo heb ik er nu nog zo'n 42 te gaan. Want iedereen krijgt een beurt.

Tenzij ze voortijdig afhaken.

Daarom riiiiiiiii. Doe mij een plezier en blijf. Dan zal ik jouw lijstje ook gaan doen. Samen staan we sterker om die weeklijst hier te bestormen. En iedere week zal er minstens iemand denken, he, dit keer staan mijn fantastische nummers er wel in en net als Chris Brown zingen:
Oh my god I'm the man (oh shit).

Marzipaintree schreef:
Twee weken geleden veranderde ik in nico1616 en vorige week in de Eigenwijze 30. Van beiden heb ik de top 20 drie keer beluisterd en ze in de juiste volgorde gezet, ik bedoel mijn juiste volgorde gezet.

Haha, wat een eer
In elk geval moedig om alle users af te gaan en je open te stellen voor alle smaken.
Ik zou het niet kunnen, met sommige muziekgenres heb ik weinig affiniteit. Een teveel aan Muse of Editors zou al snel op mijn gemoed werken

Magick1
01. (01) (6w) Arcade Fire - Put Your Money On Me
02. (06) (3w) pu shu - ping fan zhi lu
03. (04) (12w) Editors - Magazine
04. (03) (5w) Editors - Cold
05. (10) (10w) Dua Lipa - IDGAF
06. (05) (5w) The War On Drugs - Strangest Thing
07. (07) (4w) Editors - Violence
08. (==) (1w) Zhou Bi Chang - Zui Mei Di Qi Dai
09. (08) (4w) Janelle Monae - Make Me Feel
10. (17) (2w) The National - Carin At The Liquor Store
11. (==) (1w) xin le chen fu - 123wo ai ni
12. (==) (1w) Disciples - 48HRS
13. (02) (4w) Post Malone - Psycho
14. (15) (5w) Faces On TV - Dancing After All
15. (09) (3w) Sennek - A Matter Of Time
16. (==) (1w) The National - Born To Beg
17. (==) (1w) Arcade Fire - Chemistry
18. (18) (3w) Courtney Barnett - Continental Breakfast
19. (19) (2w) Courtney Barnett - Over Everyting
20. (==) (1w) Chvrches - My Enemy

Top 30 25-04-2018 lijst 17

01 (01) The Hunna - Y.D.W.I.W.M.
02 (02) DMA's - For now
03 (03) Asylums - When we wake up
04 (04) Death from Above 1979 - Caught up
05 (06) Frank Turner - Blackout
06 (13) Swimsuit Issue - Look now
07 (05) Canshaker Pi - Put a record out
08 (08) Ash - Annabel
09 (10) Fangclub - All Fall down
10 (23) Frank Turner - Make America great again
11 (11) Black Peaks - Can't sleep
12 (24) Johnny Marr - The Tracers
13 (15) Garbage - Lick the pavement
14 (07) Editors - Hallelujah
15 (25) Young Gun Silver Fox - Take it or leave it
16 (17) The Academic - Fake ID
17 (18) The Wonder Years - Pyramids of salt
18 (09) Stone Temple Pilots - The Art of Letting go
19 (22) The Killers - Tyson vs Douglas
20 (26) Manic Street Preachers - Liverpool revisited
21 (21) Eels - Bone dry
22 (27) Black Rebel Motorcycle Club - Carried from the start
23 (28) James - Better than that
24 (29) DeWolff - Big Talk
https://i2.wp.com/ondergewaardeerdeliedjes.nl/wp-content/uploads/2018/04/Gruppo-Sportivo-2018-zw-e1523370631382-710x300-crop.jpg

25 (----) Gruppo Sportivo - This is a normal song
26 (----) The Damned - Look left
27 (16) A$AP Rocky - Bad Company
28 (14) Moaning - Tired
29 (12) The Breeders - Nervous Mary
30 (----) Teenage Wrist - Stoned, alone

Verdwenen:

Claw Boys Claw - Polly Maggoo
Pearl Jam - Can't deny me
Frank Turner - 1933

Er kunnen maar 30 nummers in een top 30 en alles botst al op en tegen elkaar, alles om maar in ieder geval een beetje een hit te worden. Per slot van rekening is alles prachtig in deze lijst, ook al draag ik vrijwel niets bij aan onze gemeenschappelijke lijst, in antwoord op het aangekondigde vertrek van riiiiiiiii!

Ongetwijfeld zit hier niemand te wachten op de terugkeer van de meer dan 40 jaar oude band Gruppo Sportivo, zelfs al heeft de band een ijzersterke song geschreven. Het gaat er natuurlijk alleen niet om of ik het nummer kies voor een plaats in onze gezamenlijke lijst, maar of ik het zelf goede muziek vind, waard om in mijn lijst te staan.

Het zal niet gebeuren, maar misschien dat er iemand is die het wellicht oppikt en zegt: "Geinig. Ik ben weliswaar van de 21e eeuw maar toch grappig hoe die oude opa Vandenburg nog kan rocken". The Damned is dan van dezelfde leeftijd als Gruppo Sportivo maar timmeren ook nog steeds mooi aan de weg.
Alleen Teenage Wrist heeft zojuist hun sterke debuut afgeleverd. Want andersom mag het uiteraard wel van mij worden verwacht, het opheffen van de leeftijdsgrens omwille van de muziek.

riiiiiiiii schreef:

Jammer, ik keek altijd met interesse naar je lijstje. Persoonlijk zit voor mij de plezier in het luisteren van muziek en het maken van een eigen lijst. Als daar iets van de weeklijst haalt is dat meegenomen, maar geen noodzaak.

riiiiiiiii schreef:

Jammer
Juist de veelzijdigheid van de lijstjes maakt het leuk. Er hoeft maar een andere user hetzelfde nummer leuk te vinden als jij en de kans op een top 30-notering is groot.

Je hebt toch wel gezorgd voor wat mooie noteringen in de wekelijkse lijsten. Denk aan bijv. Yaeyi en Kali Uchis.

Marzipaintree schreef:
Hoe zet ik mijn jachttrofeeën in de juiste volgorde?(....) Kortom een basislijst samenstellen minstens tienvoudig aan de uiteindelijke lijst. Ik ben echt jaloers op die eigenwijze 30 (...) want ik heb minstens één gebrek en dat is tijd. Om dit goed te doen heb je minimaal 20 uur wekelijkse draaibeurten nodig. En die tijd heb ik alleen als ik vakantie heb. Maar niet tijdens normale werkweken. Dat is ook dit jaar weer gebleken.
Ik kan dan of mij terugtrekken zoals ik al in heel 2017 gedaan heb
of mij erbij neerleggen en niet alles draaien en daarvan een lijstje maken zoals ik een deel van 2016 en 2018 gedaan heb. En beide methodes bevielen mij niet.

Je maakt het jezelf veel te lastig en te ingewikkeld. Op de duur ga je ook doordraaien als je jezelf zo'n strak regime op zou leggen.
De vraag is niet hoeveel tijd je nodig hebt om een hele lijst (of lijsten bij meerdere topics) te kunnen maken. De vraag is hoeveel tijd je er aan kunt of wilt besteden om het voor jezelf leuk te houden. Ik heb zelf een 40-urige werkweek, voor de goede orde.

Een tiplijst van honderden nummers, waarbij je voor jezelf stelt dat je ze allemaal minimaal 10 x in z'n geheel gehoord moet hebben voor ze een notering kunnen krijgen, is waanzin.

Ik ken een hele bekende Nederlandse dj aan wie ik eens vroeg hoe hij al die nummers afluistert voordat er uit die nummers keuzes voor zijn (radio-)programma konden worden gemaakt. Afgezet tegen het enorme aanbod dat hij dan professioneel kreeg aangeboden.

Hij luistert niet langer dan 20 seconden per nummer en dan maximaal 1 x. Dan weet hij wat voor vlees hij in de kuip heeft.

Een dergelijke methode kun je ook aanhouden bij het aanbod dat je zelf wekelijks bij elkaar scharrelt bij het topic van 2018. Misschien zijn dat 50 nummers, alles bij elkaar. Dat vind ik nog vrij veel.

20 seconden per nummer. Een deel valt af, een deel gaat naar de volgende ronde. Totdat je er nog een handvol hebt. Die kun je dan volledig afspelen om het uiteindelijke oordeel te vellen.

Daarna plaats je ze in je lijst die je dan volledig kunt afdraaien voor je plezier.

Voor het 2018 topic zul je dan ongetwijfeld wel eens een nummer missen maar het is niet anders en de vraag is hoe erg dat eigenlijk precies is. Het alternatief is dat je zuchtend ten onder gaat en helemáál niets meer doet en beluistert en alleen nog maar een beetje kan klagen
Dan lijkt me mijn methode beter !

Het is ook eigenlijk niet te doen, haal soms nachten door. En toch wordt ik er ook heel gelukkig van

Eigenwijze 30 schreef:
Het is ook eigenlijk niet te doen, haal soms nachten door. En toch word ik er ook heel gelukkig van

Er zijn zeker veel nummers die ik maar 20 seconden heb beluisterd

musician schreef:
Dan lijkt me mijn methode beter !
Dank, musician, voor jouw tijdbesparende methode.
Maak je er zelf ook gebruik van?
Ik zal deze methode in ieder geval onthouden als: "draai een nummer na 20 seconden door voordat je zelf doordraait".

Eigenwijze 30 week 16 van 2018
1. 1 7 Janelle Monae Make me feel 250 3 x # 1
2. 3 4 Jon Hopkins Emerald rush 125 2
3. 4 5 Anna von Hausswolff The mysterious vanishing of electra 131 3
4. 5 4 Coldcut, On-u sound + Hamsika Iyer Kajra mohabbat wala 111 4
5. 8 5 Anderson .Paak Til it’s over 138 5
6. 6 3 Faun Feuer 90 6
7. 12 2 Submotion orchestra Kites 61 7
8. 2 6 Rosalía Aunque es de noche 189 2
9. 9 3 Björk Utopia 85 9
10. 18 2 Kali Uchis, Tyler, the creator + Bootsy Collins After the storm 52 10
11. 11 5 Ivar Bjørnson + Einar Selvik Hugsja 116 11
12. 7 5 Jlin Carbon 7 (161) 139 7
13. 21 2 The Boxer rebellion Here I am 46 13
14. 16 3 Prophets of rage Hail to the chief 65 14
15. 29 2 Bazzi Mine 36 15
16. 14 6 Wende Deze gin 169 5
17. 19 2 Kiran Ahluwalia Khafa (Up in arms) 44 17
18. 10 6 Editors Hallelujah (So low) 185 2
19. _ 1 Groundation Dub them down 21 19
20. 13 7 Beach house Lemon glow 226 1 x # 1
21. 15 4 Chvrches Get out 89 15
22. 20 5 The Unthanks What can a song do to you? 89 20
23. 23 3 Young fathers In my view 46 23
24. 25 2 Sherwood, Pinch + Lee scratch Perry Lies 31 24
25. _ 1 Dine Doneff a.k.a. Kostas Theodorou Mirka 15 25
26. 22 6 Sudan archives Come meh way 109 22
27. _ 1 Sohn Hue / Nil 13 27
28. 27 2 La Pegatina + Macaco Ahora o nunca 25 27
29. _ 1 Will.i.kea + Okki P Lilnaggen 11 29
30. _ 1 Florence + The Machine Sky full of song 10 30
De Verwondering: The Weeknd – Call out my name
Video afspeellijst
Janelle Monáe voor de derde week op nummer 1.
5 _ nieuwe binnenkomers
6 stippen
5 superstippen voor; Submotion orchestra, Kali Uchis, Tyler, the creator + Bootsy Collins, The Boxer rebellion, Bazzi en Groundation.

http://eigenwijze30.nl/images/ew30-2018week16.jpg
Poll - Stemlijst Eigenwijze 30 week 17

Marzipaintree schreef:
Dank, musician, voor jouw tijdbesparende methode.
Maak je er zelf ook gebruik van?
Ik zal deze methode in ieder geval onthouden als: "draai een nummer na 20 seconden door voordat je zelf doordraait".

Als je een auto wilt hebben en alleen genoegen neemt met een Ferrari, heb je twee opties. 1) Je blijft lopen/fietsen en dromen dat je ooit genoeg geld hebt om een Ferrari te kopen.
2) je koopt een goedkopere auto en je belooft jezelf dat mócht je een keer de staatsloterij winnen dat je dan gelijk een Ferrari koopt.

Het verschil lijkt mij evident en maakt het verschil uit tussen wel of geen auto rijden.

Je kunt blijven dromen van je Ferrari, 3000 tips in je lijst en ze elke dag even beluisteren. Dat zien we dus niet gebeuren.

Ik zou dus maar kiezen voor de next best thing en voor de extreem uitgebreide versie maar wachten tot je de staatsloterij hebt gewonnen!

Gast
geplaatst: vandaag om 16:09 uur

geplaatst: vandaag om 16:09 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.