MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Het MuMe Top 1000 Project - Discussietopic

zoeken in:
herman schreef:
Misschien nog wel handig als iemand even uitlegt hoe de 'tekst naar kolommen' functie werkt in Excel, dan heb je na een CSV-export een werkbare file waar je lekker mee aan de slag kunt.

Via zoekfunctie eigen stemmen --> sorteren op Eigen stem --> zoek albums --> exporteren naar CSV.
Vervolgens wordt excel opgestart en staat alles in kolom A --> alle tekst in kolom A selecteren --> Tabblad Gegevens --> Tekst naar kolommen --> oorspronkelijke gegevenstype en daarbij gescheiden aanvinken --> volgende --> bij scheidingstekens alleen komma selecteren --> voltooien

Dit werkt bij mij prima (excel 2010)

Echt, jullie zijn vreselijke lijstjesfreaks, als ik die commentaren zo lees.

Ik wil ook wel, maar ik wil ook gewoon muziek luisteren, genieten.

Ik heb er een laatst een top 250 nummers uit weten te persen, wat een heisa, hartstikke leuk hoor, maar stressig, mis ik wat, moet ik nog sorteren HOE DOE IK DAT!!! Wat nou mooier, nee, die is mooier, en die dan?

Nee, moet ik niet willen.

Leuk al die positieve reacties! Ik zal even op een paar belangrijke dingen reageren:

Edgar18 schreef:
Schitterend idee. En een monnikenwerk bovendien.
Het is inderdaad een klusje, vandaar dat ik ook een paar maanden de tijd geef. Echter is mijn ervaring dat wanneer je je stemmen enigszins bij houdt, het best meevalt qua werk.

En een top 500 is dus alleen voor de die-hards!

E-Clect-Eddy schreef:
Misschien kiezen voor een tussenoplossing voor het aanleveren: de eerste 100 nominatie's op de voor jou bewerkelijke manier, en nomatie's 101 t/m 500 slechts de albumnummers.
Brunniepoo schreef:
Maar heb jij dan een dump van de database, chevy93, want anders kun jij de nummers toch niet koppelen aan albums?

Als je dat overigens hebt, dan zou je zelfs met beide opties door elkaar kunnen werken.
Misschien heb ik het verkeerd uitgelegd, maar je hoeft niet uitsluitend de albumnummers aan te leveren. Zoals ik het voor me zie, levert iedereen idealiter een Excel-bestand aan met:
Kolom A: nummering (1, 2, 3 etc.)
Kolom B: artiest
Kolom C: album
Kolom D: jaar
Kolom E: albumnummer

Zolang mensen de exacte schrijfwijze van MuMe hanteren, is kolom E overbodig, maar zoals gezegd lijkt me dat ijdele hoop.

The Scientist schreef:
Als we voor optie 2 gaan kan ik je wel helpen met verwerken, daar valt wel iets voor te automatiseren..

Beide opties combineren moet volgens mij ook niet zo lastig zijn
Dat zou fijn zijn. Beide opties combineren is inderdaad Exceltechnisch niet zo’n punt, mits iedereen maar de juiste schrijfwijzen aanlevert. Het albumnummer is meer een soort extra check welke het automatiseren vergemakkelijkt.

Teunnis schreef:
Als je op je albums hebt gestemd is optie 1 doodeenvoudig (desnoods maakt iemand een instructiefilmpje, ik heb het net even getest, duurt welgeteld 10 seconden om van al je hoog bestemde albums een nummer te krijgen in Excel).
Klopt, zo’n exportfunctie is inderdaad heel handig. Voor mensen die de lijst o.b.v. hun stemmen samenstellen, zal het dan ook een kleine moeite zijn om het albumnummer mee te nemen.

Ik doe in ieder geval mee en kan ook wel helpen met het controleren.
Fijn!

Voor het zoeken naar Spotify-linkjes. Ik ken alleen websites die tracktitels omzetten in URI's, maar die kunnen geen albums omzetten in URI's. Heb jij wel zoiets chevy93 of zal ik even rond gaan zoeken?
Klopt, ik ben zelf ook nog nooit een site tegengekomen die zich richt op albums. Ook zou ik graag nog een tool zoeken die ervoor zorgt dat ik albumurl’s (net zoals tracks) om kan zetten naar een playlist.

Overigens heb ik in de loop der jaren wel een redelijke database opgebouwd van alle albums die bij de decennialijsten de top 50 gehaald hebben. Ik verwacht dat zeker 30 à 40% al direct uit die database te halen is.

E-Clect-Eddy schreef:
t.a.v. de deadline: zou in etappes kunnen. Top 100 aanleveren vóór datum x dan kan je eventueel een tussenstand opmaken. Dat motiveert dan weer om een langere lijst aan te leveren als je zou willen / hopen dat je / een nominatie tóch hoog wilt laten eindigen.
De reden dat ik de lijsten liever niet openbaar heb, is het verrassingseffect. Volgens mij is juist de kracht (zeker de eerste keer) dat niemand enig idee heeft wat er in de lijst gaat komen en hoe hoog. Met name onderin.

Daarbij opteer ik ervoor dat iedereen zijn lijst zo ‘zuiver’ mogelijk houdt, dus juist niet om dat ene album omhoog te krijgen. Bovendien:
vraag ten aanzien van de nominaties: elk album kan meedoen? dus ook als alleen jijzelf erop gestemd hebt en deze dus alleen hoog kan eindigen als die de nummer 1 van je Top 500 is. Of toch een minimum aan stemmen, bijvoorbeeld 2 of 3 stemmen / stemmers?
Ieder album (dat op MuMe staat) kan meedoen, ja. Bij MovieMeter bleek bijvoorbeeld dat films met slechts een handvol stemmen in de lijst konden komen, doordat juist twee of drie liefhebbers deze hoog in hun lijst hadden gezet. Meer dan bij de decennialijsten loont het hier dus zeker om ook onbekende(re) albums in je lijst op te nemen.

herman schreef:
Ik was me al aan het verheugen op de lijstjes 'oude stijl', altijd leuk om een paar weken vooral naar een specifiek decennium te luisteren.
Klopt, dat vind ik ook altijd leuk. Volgend jaar komt dat dus in principe gewoon terug. En het staat je natuurlijk volledig vrij om je eigen decenniaweken in het leven te roepen.

Maar een top 250 maken lijkt mij zeer moeilijk, ik weet niet of mij dat zou lukken. Maar mocht ik mee doen, dan vind ik optie 1 geen probleem.
Omdat je te weinig ruimte hebt (een top 500 mag) of omdat het te groot is (een top 100 mag)?

blur8 schreef:
een identiek template voor een ieder die mee doet. aangeleverd door Chevy. wat denken we daarvan.
Wil ik best maken, maar volgens mij is het zo simpel als hierboven aangegeven (vijf kolommen met nummering, artiest, album, jaar en albumnummer)

Eerder te groot, ik ben nog nooit verder gekomen dan een top 25... Maar ik ga het wel proberen.

Leuk! En misschien een incentive voor mezelf om wat meer albums die ik echt geweldig goed vind te bestemmen, want dat is lang niet het geval.

Optie 1 lijkt me de meest aangewezen, en ook het makkelijkst voor onze brave vrienden van de organisatie en verwerking.

Dit klinkt als een goed plan chevy93. Heb ik nog een jaartje extra om de decenialijstjes te updaten. Kan ik hierdoor weer wat albums ontdekken voor in die lijstjes.

Ik ga alvast een Excel opzetten om die 500 te halen.

zaaf
Dit is dus het afgesproken format?

"vijf kolommen met nummering, artiest, album, jaar en albumnummer"

Consider it done. Zie even niet de verzendwijze, per email neem ik aan?

Leuk, maar heel moeilijk.

Ik doe zeker mee! Maak sowieso al ieder jaar een top 100, dus die wat uitbreiden is geen probleem

zaaf schreef:
Zie even niet de verzendwijze, per email neem ik aan?

PM sturen naar Sjefke voor z'n mailadres.

Ook al is het eenvoudig om kolommen zelf namen te geven, ik zou in ieder geval een Excel template mee geven waar iedereen zich aan moet houden.

Is er ook een manier om een lijst met alle albumnummers + titel + artiest + jaar uit de MuMe database te trekken? Dan kun je ingevoerde lijsten met alleen titel + artiest relatief makkelijk automatisch aanvullen met de overige informatie.

Overigens kun je met een programmeertaal als R relatief eenvoudig matchen op basis van meerdere kolommen; Excel is daar toch wel een beetje onhandig voor.

ik zie het ook wel zitten, en beste lijkt me inderdaad met vaste template te werken in XL die je toestuurt aan iedereen die wenst mee te doen, met ook dan het albumnummer als kolom.

Da's wat meer werk voor de individuele user, maar maakt het makkelijker voor de organisator.

panjoe (moderator)
Forza schreef:
Ook al is het eenvoudig om kolommen zelf namen te geven, ik zou in ieder geval een Excel template mee geven waar iedereen zich aan moet houden.

Dit is wel handig idd!

panjoe schreef:
(quote)

Dit is wel handig idd!

Makkelijkste is om die ergens up te loaden en een linkje ernaar in de eerste post te zetten. Anders blijf je bezig met excel templates te versturen

Het ontgaat mij even waarom een template nodig zou zijn. Vijf kolommen naast elkaar is toch geen werk?
Dan krijg je een excel met in de bovenste vijf cellen -nr-artiest-album-jaar-albumnummer. Dat is toch makkelijk zelf te doen? Een template klinkt als een gevalletje liever lui dan moe

Outlaw104 schreef:
(quote)

Via zoekfunctie eigen stemmen --> sorteren op Eigen stem --> zoek albums --> exporteren naar CSV.
Vervolgens wordt excel opgestart en staat alles in kolom A --> alle tekst in kolom A selecteren --> Tabblad Gegevens --> Tekst naar kolommen --> oorspronkelijke gegevenstype en daarbij gescheiden aanvinken --> volgende --> bij scheidingstekens alleen komma selecteren --> voltooien

Dit werkt bij mij prima (excel 2010)

Je krijgt bij exporteren soms wel vreemde tekens: Amon Düül II, Bjørn Riis, Motörhead

legian schreef:
Het ontgaat mij even waarom een template nodig zou zijn. Vijf kolommen naast elkaar is toch geen werk?
Dan krijg je een excel met in de bovenste vijf cellen -nr-artiest-album-jaar-albumnummer. Dat is toch makkelijk zelf te doen? Een template klinkt als een gevalletje liever lui dan moe

Als je het importeren van de data helemaal wil automatiseren moet iedereen wel precies dezelfde kolomnamen gebruiken (of in ieder geval dezelfde volgorde hanteren). Iedereen doet het meestal net op een iets andere manier, waardoor je zelf vaak nog handmatig aanpassingen moet maken. Ben ik vaak genoeg tegengekomen wanneer ik een vak geef waarbij mensen zelf csv bestanden aan moeten leveren.

Schijnbaar schat ik de kunde van mensen dus hoger in dan de praktijk uitwijst, ach een les voor mijzelf.

Ik weet niet of ik een top 100 bij elkaar ga krijgen maar het idee is zeker leuk!

Ik denk dat ik ook een poging ga wagen.

Ik heb ook meer dan 500 albums met 4,5 en 5,0 sterren. Het lijkt me onmogelijk die te rangschikken maar misschien ga ik er wel voor.

Ik ga denk ik ook wel een poging wagen, mits de deadline ruim is. Hoewel ik al een tijdje niet echt actief meer stem op albums... wordt een pittig klusje dus.

zaaf schreef:
Consider it done. Zie even niet de verzendwijze, per email neem ik aan?
Hierover gesproken. Ik heb even snel een gmail account aangemaakt. Dat maakt het ook makkelijker als anderen helpen met organiseren.

Lijsten kunnen naar: [email protected].

Alle info zal ik overigens nog even in een overzichtelijke openingspost zetten. Vooralsnog is dit nog een discussietopic.

Forza schreef:
Is er ook een manier om een lijst met alle albumnummers + titel + artiest + jaar uit de MuMe database te trekken? Dan kun je ingevoerde lijsten met alleen titel + artiest relatief makkelijk automatisch aanvullen met de overige informatie.
Vast wel, maar ik vraag me af of Jordy die beschikbaar gaat stellen.

Overigens kun je met een programmeertaal als R relatief eenvoudig matchen op basis van meerdere kolommen; Excel is daar toch wel een beetje onhandig voor.
Zoals gezegd, alle hulp is welkom. Mijn Excel-kennis is iets meer dan gemiddeld, maar ook niet veel meer. Van VBA heb ik geen kaas gegeten, bv.

En op zich is bijvoorbeeld het jaar niet per se nodig. In theorie heb je alleen het albumnummer nodig.

Nou, de kop is er af. Heb eerst 83 albums die ik op 5* heb staan in een soort van volgorde gezet (echt niet te doen), daarna nog meer dan 100 albums uit de 4,5* categorie geschrapt om op een lijst van 500 albums te komen. Nu alleen nog maar even de nummers 84 tot en met 500 in de correcte volgorde zetten

Ik heb 80 albums op 5* staan. Gelukkig moet ik van de 4,5* albums er maar 47 schrappen om aan een totaal van 500 te komen.

Jullie laten er geen gras over groeien.

Deze zal niet in mijn top 500 staan.

Casartelli (moderator)
Deze jaargenoot wel?

Ik heb even een apart regeltopic aangemaakt: Muziek >> Toplijsten en favorieten >> Het MuMe Top 1000 Project - Regels

De belangrijkste punten:
- Deadline is vooralsnog vastgesteld op zondag 5 juli
- Hier kun je de (Excel-)template downloaden
- Het bijvoegen van een album-id wil ik niet verplicht stellen, maar wel met klem benadrukken dat het de organisatie veel werk uit handen neemt en bovendien veel minder foutgevoelig is. Zeker voor de gebruikers die hun stemmen op MuMe bijhouden, is het bovendien amper moeite om deze (ook) mee te nemen.
- Lijsten mogen gestuurd worden naar: [email protected]
- Als mensen niet in staat zijn om een Excel-bestand aan te leveren, stuur even een pm naar mij en dan kijken we hoe je het beste wel een lijst aan kunt leveren.

Gast
geplaatst: vandaag om 01:41 uur

geplaatst: vandaag om 01:41 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.