menu

Muziek / Toplijsten en favorieten / De MuMe Top 40 #8: 70s

zoeken in:
geplaatst:
Chevy weer heel erg bedankt voor alle tijd en moeite die je in deze presentatie stopt. Het blijft genieten om dit zo te lezen.

geplaatst:
Staan potverdorie mooie platen buiten de top-50

JD boven WYWH volgende keer plz.

geplaatst:
dumb_helicopter schreef:
1. Neil Young - Harvest (1972)
2. Iggy & The Stooges - Raw Power (1973)
3. Pink Floyd - Wish You Were Here (1975)
4. Tom Waits - Closing Time (1973)
5. AC/DC - Let There Be Rock (1977)
6. Black Sabbath - Paranoid (1970)
7. Led Zeppelin - Led Zeppelin IV (1971)
8. Lou Reed - Transformer (1972)
9. Joy Division - Unknown Pleasures (1979)
10. David Bowie - The Rise and Fall of Ziggy Stardust and the Spiders from Mars (1972)

chevy93, vooreerst bedankt voor de organisatie. Ik zie wel dat bij Harvest als hoogste positie een derde plaats staat, terwijl die bij bovenaan stond in mijn lijstje. Kan het zijn dat mijn lijstje niet meegenomen is?

geplaatst:
Bedankt chevy93 voor het samenstellen en presenteren. Geen van mijn favorieten haalde de Top 40. Dat doet me (heel even) afvragen of ik mijn lijstje voortaan zal moeten herzien om kans te maken op notering. Maar geen klachten daarover natuurlijk. Zo liggen nu eenmaal de stemmen. In elk geval blijkt wel dat dit decennium nog volop leeft.

geplaatst:
Net als bij de hoogste regionen van de top 2000 vermoed ik een grote bijdrage van middelbare “blanke mannen”. Voor wat betreft Bowie (weer helemaal terug/nog lang niet vergeten) en Neil Young kan ik daar niet ontevreden over zijn. Pink Floyd en Queen zijn naar mijn smaak wat oververtegenwoordigd als representatie daarvan. Maar dit zijn standaardverzuchtingen die niets afdoen aan mijn lijstjesplezier. Overigens merk ik aan mijn kinderen dat Queen bij de jongeren van nu weer helemaal in is (maar dan meer op basis van losse nummers/ singles dan op basis van albums - albums zegt ze gemiddeld weinig). Slechts 1 ding is praktisch onverteerbaar. De afwezigheid van het Jazzy trio THoSL, Hejira & DJRD van Joni Mitchell. Mijns inziens alle 3 beter dan haar als enige genoteerde Blue. De 70s was ook bij uitstek haar decennium (“How does it feel to sleep next to Beethoven” werd Leonard Cohen destijds niet zonder reden gevraagd). Daarmee had (met de laatste 2 dan) ook eer kunnen worden bewezen aan de magistrale Jaco Pastorius. Niettemin bedankt chevy93 voor deze naar verwachting tijdrovende zelfreflectie.

geplaatst:
Dank je wel Chevy, voor je werk, je presentatie en het hernieuwde besef van de muzikale waarde van dit decennium!

geplaatst:
brandos schreef:
en Queen zijn naar mijn smaak wat oververtegenwoordigd als representatie daarvan.

Met een album op nummer 33 en een album op 87 oververtegenwoordigd, ik herriner mij Queen toch als een grote band in de jaren '70

geplaatst:
Grote klasse weer chevy93!

geplaatst:
Ja Rudi S Queen was zeker een grote band, en dankzij de film weer stevig in de spotlights. Ik snap al die lof best wel want Queen heeft een volstrekt unieke sound en het repertoire kent flink wat oorwurmen. Laatst had ik a prophet song va ANatO weer eens op (had ik vroeger oiv mijn symfovrienden op een bandje opgenomen). Waar ik het toen altijd een hoogtepunt vond vond ik het nu een erg gekunsteld, in elkaar geknutseld nummer. ‘Rock opera’ is m.i. ook een onzalig concept. “Somebody to love” vindt ik daarentegen 1 van de mooiste singles van de 70s.

geplaatst:
Top gedaan Chevy, bedankt. Mooie lijst geworden. Voor het verzoek voor een 60's lijstje mag je me ook taggen.

geplaatst:
Het is een mooie lijst geworden, maar ik baal wel een beetje dat geen enkel album in de psychedelische funk gekozen is in de top 100. Het werk van Funkadelic/Parliament en het briljante Sly & The Family Stone - There's a Riot Goin' On (1971) zijn m.i. wel een hogere klassering waard.

geplaatst:
Zonder verder te willen analyseren, merk ik op een paar grotere namen te missen in de lijst. Ik denk aan Santana, Chicago, Jackson Browne, Carly Simon, James Taylor en de grote hitmakers ABBA en BeeGees. Om Earth&Fire, Kayak, Focus en Solution nog maar niet eens te noemen. Natuurlijk, Pink Floyd en David Bowie mag je niet uitvlakken, maar er was zoveel, heel veel, meer.

geplaatst:
Wandelaar schreef:
Zonder verder te willen analyseren, merk ik op een paar grotere namen te missen in de lijst. Ik denk aan Santana, Chicago, Jackson Browne, Carly Simon, James Taylor en de grote hitmakers ABBA en BeeGees. Om Earth&Fire, Kayak, Focus en Solution nog maar niet eens te noemen. Natuurlijk, Pink Floyd en David Bowie mag je niet uitvlakken, maar er was zoveel, heel veel, meer.

Heeft de technisch directeur van MuMe United je al contractverlenging aangeboden? Ik wil heel graag dat je blijft - ben weliswaar ouder dan jij, maar met die archeologisch/belegen smaak van je kan ik me nog jong blijven voelen

Verder: leuke lijst, verwachte winnaar en ere zij Chev - een spreidscheet blijft lastig spul

geplaatst:
Wandelaar schreef:
Geen van mijn favorieten haalde de Top 40. Dat doet me (heel even) afvragen of ik mijn lijstje voortaan zal moeten herzien om kans te maken op notering.

Zeker, Bowie, Joy Division en Pink Floyd er in en jij hebt prijs.

geplaatst:
dumb_helicopter schreef:
Kan het zijn dat mijn lijstje niet meegenomen is?
Dat is inderdaad heel slordig. Ik zie dat jouw lijstje er tussendoor geglipt is. Ik heb het bericht met de top 100 aangepast. Belangrijkste wijzigingen:

- Paranoid komt tóch bij de bovenste 50 (dit gaat ten koste van Tonight's the Night):
45. Black Sabbath - Paranoid (1970) | 488 punten | 10x genoemd

- Zep IV stijgt naar plek 9

- Harvest houdt de top 20-streak vast: stijgt naar 18

geplaatst:
Bedankt, chev! Op naar de 80's!

geplaatst:
Jammer dat Bowie door het laatste lijstje van de eerste plek afviel. Nu wint weer dat suffe Pink Floyd.

Toch weer veel dank Chevy!

geplaatst:
Okay, Wit-Rusland praktijken hier! Komt mij als Led Zeppelin-fan best goed uit.

geplaatst:
koosknook schreef:
Okay, Wit-Rusland praktijken hier!

Ik dacht exact hetzelfde: lijkt het Songfestival wel

Maar hoe dan ook: elke keer weer petje af voor de organisatie en manier van presenteren. Ik vind het nog knap dat het elke keer goed gaat en nu slechts met 1 lijstje niet. Als ik in mijn eigen lijstje al zie hoeveel fouten ik maak of dingen vergeet

geplaatst:
Mjuman vindt Wandelaar een archeologisch/belegen smaak te hebben, terwijl we het hier hebben over een jaren 70 lijst . Had Wandelaar er dan recente platen in moeten zetten? Vreemd....
Ook opgevallen, Elvis niet in de top 100! Schandelijk!

geplaatst:
spinout schreef:

Balen ja, This Year's Model was nog wel mijn nummer 1

geplaatst:
Leuk dit, ondanks het feit dat mijn voorkeuren maar beperkt terug te vinden zijn in de eindlijst. Ik heb met plezier alles gelezen. Ben benieuwd naar de eighties versie....

geplaatst:
spinout schreef:
Mjuman vindt Wandelaar een archeologisch/belegen smaak te hebben, terwijl we het hier hebben over een jaren 70 lijst . Had Wandelaar er dan recente platen in moeten zetten? Vreemd....

By all means, kijk eens naar de suggesties die hij oppert en vraag je af wat het je doet: vrij cheesy muziek die behoorlijk over de houdbaarheidsdatum heen is - Solution kan je bijv prima in de 70s verankeren en daar houden. Overigens, al zal ik niet snel Pink Floyd of Yes draaien, onderschrijf ik de (relatieve) historische relevantie van die bands, maar de namen die hij noemt .... Oubolligheid troef

En Elvis van de 60s zou ik ook eerder willen terugzien in een historisch overzicht, dan de uitgedijde, ietwat vadsige Elvis van de 70s - ik herinner me opnamen van zijn Vegas-shows en dat blijft een schril contrast met beelden uit oudere films.

geplaatst:
chevy93 schreef:
(quote)
Dat is inderdaad heel slordig. Ik zie dat jouw lijstje er tussendoor geglipt is. Ik heb het bericht met de top 100 aangepast. Belangrijkste wijzigingen:

- Paranoid komt tóch bij de bovenste 50 (dit gaat ten koste van Tonight's the Night):
45. Black Sabbath - Paranoid (1970) | 488 punten | 10x genoemd

- Zep IV stijgt naar plek 9

- Harvest houdt de top 20-streak vast: stijgt naar 18

Bedankt voor de rechtzetting! Zie je het zitten om de top-100 nog eens te plaatsen? Ik ben vooral benieuwd of Raw Power er nu wel in zit.

geplaatst:

geplaatst:
Mjuman schreef:
(quote)

By all means, kijk eens naar de suggesties die hij oppert en vraag je af wat het je doet: vrij cheesy muziek die behoorlijk over de houdbaarheidsdatum heen is - Solution kan je bijv prima in de 70s verankeren en daar houden. Overigens, al zal ik niet snel Pink Floyd of Yes draaien, onderschrijf ik de (relatieve) historische relevantie van die bands, maar de namen die hij noemt .... Oubolligheid troef

En Elvis van de 60s zou ik ook eerder willen terugzien in een historisch overzicht, dan de uitgedijde, ietwat vadsige Elvis van de 70s - ik herinner me opnamen van zijn Vegas-shows en dat blijft een schril contrast met beelden uit oudere films.

Op deze website is het heer Mjuman die bepaalt wie er toe doet en wie niet.

Wie het nog eens in zijn hoofd haalt een lijstje albums van de jaren zeventig in te leveren, zal bij hem voortaan beter eerst navragen hoe het zit met de relevantie van die platen. Anders krijg je van die akelig oubollige lijstjes zoals die van mij.

geplaatst:
dumb_helicopter schreef:
Bedankt voor de rechtzetting! Zie je het zitten om de top-100 nog eens te plaatsen? Ik ben vooral benieuwd of Raw Power er nu wel in zit.
chevy93 schreef:
Ik heb het bericht met de top 100 aangepast.

(Raw Power staat nu op 121)

geplaatst:
Wandelaar schreef:
Bedankt chevy93 voor het samenstellen en presenteren. Geen van mijn favorieten haalde de Top 40. Dat doet me (heel even) afvragen of ik mijn lijstje voortaan zal moeten herzien om kans te maken op notering. Maar geen klachten daarover natuurlijk. Zo liggen nu eenmaal de stemmen. In elk geval blijkt wel dat dit decennium nog volop leeft.

Ook weinig van mijn favoriete albums haalden de top 50, maar dat kan me eerlijk gezegd niet zo veel schelen. Bij dit soort polls vind ik de individuele lijstjes beduidend interessanter dan de eindlijst (die in de meeste gevallen uitmondt in een compromis met weinig echte verassingen). Ieder mag 't natuurlijk voor zichzelf uitmaken, maar ik wil toch graag aanmoedigen om vooral de persoonlijke favorieten in de lijst te zetten. Mijn ervaring is dat juist via de individuele lijstjes anderen voor hen onbekende muziek ontdekken. [/einde preek]

Chevy93, nog bedankt voor alle moeite!

geplaatst:
Als ik overigens nog even de ontdekkingswaarde van dit topic mag benadrukken: door even te scrollen door het lijstje van Dwejkk_ heb ik het debuutalbum van Judee Sill ontdekt, erg fijn! Eerste stap in mijn 70's-ontdekkingstocht is al gezet dus.

FlyLo (moderator)
geplaatst:
Onaardig bericht verwijderd. Graag on topic blijven en niet op de man spelen. Dit geldt vooral voor jullie Wandelaar, Mjuman en spinout

Gast
geplaatst: vandaag om 12:29 uur

geplaatst: vandaag om 12:29 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.