MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Birth of a Ladies Men: Johan and Luigi seducing 100 ladies

zoeken in:
Ik ken eigenlijk niks van Janice behalve At Seventeen.
Best een mooi nummer maar nooit de neiging gehad naar meer te luisteren.
Gelukkig hebben we spotify

Net even geluisterd, From Me to You klinkt ook mooi!

Janis

Groot liefhebber. Prachtige liedjes geschreven als Jesse (nog fraai uitgevoerd door Roberta Flack) en Stars (fraaie live uitvoering door Nina Simone). Maar bovenal ook een zeer sympathiek persoon met veel humor. Heb haar live gezien en dat was een omtzettend fijne show, die ze erg leuk aan elkaar praatte. Between the Lines is trouwens van begin tit eind een erg sterk album en zo heeft ze er nog wel een aantal.

Het liedje waar ze op haar veertiende een hit mee scoordd was trouwens Society's Child, over een interraciale relatie. Dat vond men zo heftig dat ze volop haatmail kreeg.

96. Mylène Farmer (Johan 67)
https://lastfm.freetls.fastly.net/i/u/770x0/b5ed70a50d782a05213f864674d65f16.jpg

En daar is al de derde in Canada geboren zangeres in onze lijst. Echter is Mylène wel een Française. Niet de hoogste Française in de lijst, en ook niet de hoogste redhead trouwens
Ik leerde Mylène kennen in de zomer van 1991 toen haar album L'Autre in Frankrijk alle records verbrak. De Franse Madonna werd ze wel genoemd en ik was wel zo onder de indruk van de single Désenchantée dat ik ook het bijbehorende album ging checken en dat beviel supergoed. Nog altijd een van mijn fave albums van 1991 en één van de beste Franse albums tout court. Tot een doorbraak in Nederland is het nooit gekomen, ook niet toen ze later muziek opnam met onder andere Sting, Seal, Michael Hutchence en Moby. Ze bleef hit na hit scoren in Frankrijk is daar geloof ik de populairste zangeres of all time met negen nummer 1-hits. Ik heb haar na de jaren 90 niet meer echt gevolgd, wel haar oudere singles (ze was al actief vanaf midden jaren-80) en die bevielen ook erg. Voor de visueel ingestelden onder ons zijn haar videoclips zeker ook aan te bevelen

1. Désenchantée
2. Libertine
3. Pourvu Qu'Elles Soient Douces
4. Sans Logique
5. Je t'aime mélancolie

Deze fijne dame zou toch wel bij de beste 50 staan lijkt me

Het kan toch niet anders dan dat dhr. L. Fort deze vergeten is en dat dit nog gewoon te herstellen valt

Als ik deze foto zo zie ben ik haar id vergeten
Nee, ik ken haar niet zo heel goed. Sowieso vielen er een heel aantal bij mij af. En zijn Johan en ik er sowieso een aantal vergeten kwamen we later achter. En nee, dat valt niet meer te herstellen Gelukkig staat ze wel in de lijst

Ik ken eigenlijk alleen haar grootste hit, fijn nummer. Maar ik vind die van Electronic beter

Ben je nu teleurgesteld vigil?

Wat er nou ineens mis moet zijn met de foto van Janis?
https://songsfromsodeep.files.wordpress.com/2015/03/janis.jpg

95. Alison Krauss (Luigi 66)
https://i.ibb.co/0BtywfV/20211218-171828.jpg

Mijn vriendin en ik waren eens bij Velvet in Leiden om cdtjes te kijken en kopen en op een gegeven moment viel haar oog op de cover van het album van Robert Plant en Alison Krauss getiteld Raising Sand. Thuis vele malen beluisterd, wat een heerlijk album! De stemmen van Robert en Alison zijn sowieso prachtig, maar ze vullen elkaar ook perfect aan, prachtige harmonieën ook. Vervolgens een album gedownload met Alison solo en haar band. Ook wel aardig, maar het haalt het niet echt. Het is verder ook niet echt mijn genre ofzo. Het scheelt misschien dat het Plant/Krauss album bijna alleen maar covers zijn van oa Gene Clark, Townes van Zandt, Everly Brothers etc, prima songmateriaal dus
Een album dat nooit verveelt ook. Maar Alison heeft een prachtige en zuivere stem, de manier ook hoe ze die hoge en ijle noten haalt, prachtig. Ze zingt ook niet overdreven country-achtig, ook wel een pré. Hun 2e album is net uit, maar ben ik nog niet aan toegekomen. Misschien Poek wel

1. Killing the Blues
2. Trampled Rose
3. Through the Morning, Through the Night
4. Polly Come Home
5. Please Read the Letter

Ik heb inderdaad de nieuwe single (Can't Let Go) gedownload! Hij klinkt vertrouwd.

94. Vashti Bunyan (Johan 66)
https://direct.rhapsody.com/imageserver/images/Art.5999205/633x422.jpg

Vashti Bunyan Leerde ik pas een paar jaar geleden echt kennen. Ik had haar naam wel eens voorbij horen komen, onder andere omdat Lush haar coverde en ze samenwerkte met Saint Etienne maar nooit de moeite genomen om eens wat dieper in haar werk te duiken. Toen ik dat deed was ik wel gelijk verkocht. Wat een heerlijk relaxte muziek. Een zuchtend fluistermeisje ver voordat dat hip werd, of een fluisterend zuchtmeisje, dat kan ook. Een beetje de vrouwelijke Nick Drake wel. Ook zij bracht eigenlijk maar één album uit, Just Another Diamond Day in 1970. Daarna verdween ze totaal van het podium. Deze eeuw laaide de interesse voor haar werk weer op en bracht ze nog twee albums uit, die heb ik nog niet gehoord.

1. Train Song
2. I Want To Be Alone
3. Diamond Day
4. I'd Like to Walk Around in Your Mind
5. Winter Is Blue

Ik ken alleen Train Song, erg mooi nummer. Ik dacht van het jaarlijstentopic 50 jaar terug.

Ik heb Train Song twee keer beluisterd dit jaar, maar weet niet waarom. Komen haar nummers nog in jullie playlist?

Vashti

Poek schreef:
Ik heb Train Song twee keer beluisterd dit jaar, maar weet niet waarom. Komen haar nummers nog in jullie playlist?

Ms omdat je in de trein zat?
Uiteraard!

93. Chelsea Wolfe (Luigi 65)
https://i.ibb.co/nrRHLbg/20211219-220217.jpg
Mijn vriendin zit vaak op YT op haar mobiel en komt regelmatig 'nieuwe' muziek tegen. Zo was dat ook eens het geval met Chelsea Wolfe vorig jaar. Ik had daarvoor nog nooit van haar gehoord. In dit geval ging het om een liedje van Chelsea, waar Mark Lanegan een cover van had gemaakt en iemand op YT had die 2 versies aan elkaar gekoppeld en dat leverde een werkelijk prachtig resultaat op. Nog mooier dan beide soloversies. Daarna volgde nog een cover van Chelsea zelf van Nick Cave & the Bad Seeds' I Let Love In en toen wisten we genoeg, eens een album downloaden en die bleek ook prachtig te zijn. Er zullen tzt nog wel meer albums volgen denk ik zo
Haar muziek is folky singer songwriter met een gothic inslag. Niet gothic zoals we kennen als hele stevige muziek, want het is verstilder dan dat, maar wel de duistere kant op.

1. Flatlands
2. We Hit a Wall
3. Feral Love
4. House of Metal
5. Destruction Makes the World Burn Brighter

Ik zie daar op gedeeld 14 nog een paar waiting to be seduced ladies staan

1 vrouw onderhouden is al een levenstaak

92. Adrianne Lenker (Johan 64)
https://focus.knack.be/medias/18683/9565745.jpg

Big Thief leerde ik hier kennen via De Afrekening met het prachtig getitelde en evenzeer prachtige Mythological Beauty. Sindsdien zijn ze niet meer weg te denken. Vier albums in vier jaar tijd en een stuk of 20 singles. Een ontzettend productieve band dus, een beetje zoals artiesten dat nog tot in de jaren 80 plachten te zijn. Er gaat vrijwel geen maand voorbij of ze poppen wel ergens op, dan wel hier dan wel op mijn Spotify, Release Radar of elders. Tussen die vier jaar en vier albums bracht Adrianne ook nog eens twee solo-albums uit, die ook zeer genietbaar zijn, iets folkier wel.
De muziek van zowel Big Thief als Adrianne solo vind ik altijd heel aards, close to nature, het werpt mij in elk geval heel erg terug naar mijn jeugd op het platteland. Terwijl ze toch gewoon uit Brooklyn NY komen Knap dat ze dat gevoel weten op te roepen.
Begin volgend jaar verschijnt hun vijfde album, 20 songs lang en de eerste vier zijn al vrijgegeven.
Ook alle vier erg goed, toevallig net No Reason voor het eerst gehoord en dat is wel de mooiste van de vier, met een heerlijke fluitsolo in het tweede gedeelte Transcendental.

1. Mythological Beauty (Big Thief)
2. Masterpiece (Big Thief)
3. Paul (Big Thief)
4. Anything (solo)
5. No Reason (Big Thief)

Yesss eindelijk iemand die snapt dat Mythological Beauty hun allermooiste is!

Ken bijna niks van ze, die paar nummers in de Witte die ik geprobeerd heb werd ik na een paar minuten zenuwachtig van. Maar ik zal nog eens verder proberen, als Johan t goed vindt moet t wel goed zijn

luigifort schreef:

Haar muziek is folky singer songwriter met een gothic inslag. Niet gothic zoals we kennen als hele stevige muziek, want het is verstilder dan dat, maar wel de duistere kant op.

Ze heeft ook hardere platen met een sterke metalinvloed, bijvoorbeeld Hiss Spun, en dit jaar kwam er een samenwerkingsplaat uit met de hardcore/metalcoreband Converge genaamd Bloodmoon.

Er komen hier tot nu toe erg fijne namen langs.

91. France Gall (Johan 63)
https://afbeelding.lc.nl/lc/cultuur/nzi6xs-B88918975Z.1_20180107223529_000GUHPAO5R.1-0.jpg/alternates/LANDSCAPE_1920/B88918975Z.1_20180107223529_000%2BGUHPAO5R.1-0.jpg

De tweede ex-Songfestivalwinnares en ook de tweede Française (maar niet de laatste) vinden we op nummer 91. Ook de tweede dode volgens mij, want France overleed alweer bijna 4 jaar geleden. Wat gaat de tijd na iemands dood toch altijd snel... Uiteraard vooral bekend van haar grote hits Poupée de cire, poupée de son en Ella, elle l'a, nog altijd geweldige nummers wat mij betreft. Toch werd die laatste - een ultieme zomerhit toch wel - slechts een klein hitje hier (nummer 30). Haar enige andere top-40 hit hier, Il Jouait Du Piano Debout, deed het nog beter en die is volgens mij allang vergeten. Verder in 1981 ook nog een duet met Elton John dat de tipparade bereikte.
Haar fijnste nummers zijn toch de eersten, geschreven door Gainsbourg, en ook het ontzettend leuke album Baby Pop (1966), voor mij een van de beste Franstalige albums die ik ken.

1. Poupée de cire, poupée de son
2. Ella, elle l'a
3. Sacré Charlemagne
4. Baby Pop
5. Laisse Tomber Les Filles

1, 2 en 4 ken ik, fijne nummers. Je had vroeger zo'n snoepje genaamd Sula geloof ik en daar zat dan de Ella song onder de reclame volgens mij...

Was het een lolly? Daar heeft Serge ook een liedje voor haar over geschreven

Gast
geplaatst: vandaag om 19:12 uur

geplaatst: vandaag om 19:12 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.