menu

Muziek / Toplijsten en favorieten / Birth of a Ladies Men: Johan and Luigi seducing 100 ladies

zoeken in:
avatar van johan de witt
Geen anijssmaak zo te zien.

Wel een erg leuke reclame, nooit gezien, top


avatar van johan de witt
90. Cat Power (Johan 62)
https://www.ticketstarter.it/media/cache/resolve/artist_overview/media/artist/Cat%20Power.jpg

Cat Power, Chan Marshall voor intimi, leerde ik in 2003 kennen met You Are Free, mooie plaat. Maar toen was ze al een jaar of 10 bezig. Die heb ik later ook ontdekt. Moon Pix vind ik eigenlijk haar mooiste, en ook The Greatest uit 2006 bevalt me zeer. Daarna ben ik haar wel een beetje uit het oog verloren, ze was ook niet erg actief meer de laatste jaren zie ik.
Maar toevallig verschijnt er begin volgend jaar weer een album. Wel jammer dat het opnieuw een covers-album is, maar dan wel met covers van onder andere Nico, Replacements, Nick Cave en Iggy Pop. Dus misschien toch maar eens luisteren. In onze lijst komt Chan uit op een mooie 90e plek

1. He War
2. The Greatest
3. Ruin
4. Lived in Bars
5. Metal Heart

avatar van luigifort
Wel eens wat nummers van haar beluisterd in het verleden, maar ik kan me er weinig van herinneren. Zal deze 5 eens proberen

avatar van itchy
Moon Pix 5* hier. Met een nieuw covers-album heb ik geen moeite, want Chan is een notoir goede interpreteuse van andermans songs. Zo veegt bijvoorbeeld haar versie van Wild Is The Wind naar mening de vloer aan met die van Simone én Bowie bij elkaar.

avatar van luigifort
In sixth grade, she adopted the nickname Chan (pronounced "Shawn"), which she would later use professionally. When she was 13, she listened to the Smiths, the Cure and Siouxsie and the Banshees. She had to save up to buy cassettes and the first one she got was a record by the Misfits.

avatar van perrospicados
Zo veegt bijvoorbeeld haar versie van Wild Is The Wind naar mening de vloer aan met die van Simone én Bowie bij elkaar.


Oef....dat is nogal een boude uitspraak. Ben benieuwd wat haar dan boven de versies van deze twee niet te missen interpretaties doet uitsteken...

avatar van itchy
perrospicados schreef:
(quote)


Oef....dat is nogal een boude uitspraak. Ben benieuwd wat haar dan boven de versies van deze twee niet te missen interpretaties doet uitsteken...

Dat is natuurlijk subjectief, voor mij is het de ijzige desolaatheid in haar versie, die heel spaarzaam is (alleen piano en zang), en haar stem die me raakt tot op het bot. Ik heb de drie versies wel eens achter elkaar gedraaid, waarbij, zonder de andere twee tekort te willen doen, deze er torenhoog bovenuit steekt.

avatar van luigifort
Ik ga in het midden zitten

1. Bowie
2. Cat Power
3. Nina

avatar van vigil
luigifort schreef:
Ik ga in het midden zitten

1. Bowie
2. Cat Power
3. Nina

+ 1

avatar van Poek
Morgen weer verder?

avatar van johan de witt
Ja, de ladies zijn even op kerstverlof

avatar van luigifort
Stonden veel in de keuken deze 2 dagen

avatar van luigifort
Ik reed zojuist op mijn fiets langs het winkelplein hier aan het eind van de straat en daar speelde een draaiorgel genaamd Dubbeldik, what's in a name. En welk deuntje schalde er over het plein? Elle, elle l'a...dat zijn zo van die dingen

avatar van johan de witt
89. Buffy Sainte-Marie (Johan 61)
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/45/Grand_Gala_du_Disque_in_RAI._Canadese_zangeres_Buffy_Sainte-Marie%2C_Bestanddeelnr_921-1410.jpg

De oudste lady tot nu toe (ze wordt volgende maand 81) en ook de enige indiaanse in de lijst, kan ik al verklappen. Geboren in het Cree-reservaat in Saskatchewan. Ze zou haar leven lang vechten voor gelijke rechten voor de indianen en de sociale bewogenheid is in haar werk ook voortdurend terug te vinden. Geen wonder dus dat ze in de jaren 60 haar doorbraak en haar grootste successen vierde. Haar werk werd veel gecoverd ook, van Elvis Presley tot Erasure. In 1982 won ze een Oscar voor Up Where We Belong, gezongen door Joe en Jennifer. Ironisch gezien is een van haar bekendste nummers zelf ook weer een cover, The Circle Game van Joni Mitchell.

1. The Circle Game
2. The Big Ones Get Away
3. Mister Can't You See
4. Soldier Blue
5. Until It's Time For You To Go

avatar van luigifort
De naam wel eens horen vallen, maar dat is het dan ook wel.
Maar Big Ones is een pareltje zeg

avatar van johan de witt
88. Sharin Foo (Johan 60)
http://images4.fanpop.com/image/photos/15800000/Sharin-Foo-of-The-Ravonettes-female-rock-musicians-15818590-400-600.jpg

The Raveonettes is wel een van mijn fave bands van deze eeuw. De oneven band, mooie tijd begin deze eeuw toen je elk oneven jaar wist dat er een nieuw Raveonettes-album aan zat te komen: 2003-2005-2007-2009-2011. Helaas hebben ze dat de laatste jaren niet meer volgehouden...
Misschien niet de meest vernieuwende band - ze recyclen zo'n beetje alles wat er mooi was in de 50 jaar popmuziek daarvoor - maar ze geven er wel een eigen sausje aan. Een van mijn favoriete popduo's ook. Hun stemmen passen perfect bij elkaar. Of Sharin nu lead zingt, of backing naast Sune, maakt mij eigenlijk weinig uit.
De laatste jaren heb ik ze niet meer zo gevolgd. Ze zijn, zoals gezegd, ook niet meer zo productief, en in plaats van inspiratie te vinden in de sound van hun voorbeelden coveren ze nu gewoon hun songs.
Maar meestal wel met overtuiging, zoals op The End of I Wanna Be Adored.

1. She Owns the Streets
2. Ode to L.A.
3. Into the Night
4. Bang!
5. Recharge & Revolt

avatar van luigifort
Heerlijke band! Streets ook mijn fave en altijd grappig om te horen dat het intro bijna zo goed als een kopie is van Maps and Legends van R.E.M.

avatar van johan de witt
87. Alison Statton (Johan 59)
http://exclaim.ca/images/youngmarble.jpg

Op 87 de enige chiroprator in de lijst, denk ik. Alison Statton, vooral bekend van de oer-indie-band Young Marble Giants. Ook weer zo'n artiest die één album maakten en daarna geheel verdwenen. Daar kwamen we er in dit opic al meer van tegen Maar wat voor een album is dat. Colossal inderdaad. en Youth. Echt zo'n album om je bij tijd en wijle in te verliezen. Muzikaal erg minimalistisch, een beetje zoals de vroege Cure dat ook was, maar dan de vocals van Alison erbij en alles komt tot leven. Ze klinkt afstandelijk en cool, maar tegelijkertijd ook breekbaar en bevlogen (Constantly Changing). Het album inspireerde talloze indie-bands na hen, tot ver in deze eeuw aan toe. Maar na Colossal Youth, een van Rough Trade's grootste successen destijds, stopten ze er alweer mee. Alison ging verder in Weekend, een band met hetzelfde laidback-sfeertje, maar dan wat swingender en wat zomerser. Ook erg leuk.
Daarna ging ze dus weer aan het werk als chiropractor.

1. N.I.T.A. (Young Marble Giants)
2. The Man Amplifier (Young Marble Giants)
3. Constantly Changing (Young Marble Giants)
4. Searching For Mr Right (Young Marble Giants)
5. Summerdays (Weekend)

avatar van luigifort
Ken haar id van dat ene YMG album, zal 'm nog eens proberen. Kan 'm me niet heel goed meer herinneren, volgens mij had het een beetje zenuwachtige vibe.

avatar van luigifort
86. Claudia Brücken (Luigi 64, Johan 68)
https://lthumb.lisimg.com/859/6627859.jpg?width=280&sharpen=true

De Duitse Claudia Brücken was op haar 14e al muzikant, maar werd pas echt heel groot met de Duitse synthpopband Propaganda dat met het grandioze debuutalbum A Secret Wish kwam. Maar daarna was het ook al snel gedaan met ze. Claudia was getrouwd met muziekjournalist Paul Morley, mede-eigenaar van het platenlabel ZTT Records van Trevor Horn. De band was niet tevreden met het contract en Claudia bleef wel trouw aan ZTT. Daarna ging ze solo en vormde verschillende bands waaronder Act met Thomas Leer en later met een helft van het duo OMD waar ze later ook een relatie mee kreeg. Propaganda kwam later nog wel met een andere bezetting en (live) comebacks waar Claudia soms aan meedeed. Ik vind Claudia, leren kennen met Duel (wie niet), zo'n distinctieve stem hebben dat ze in deze lijst thuis hoort. Wist eerst niet beter dan dat ze Brits was bv. Het is lieflijk, ijl, otherworldly ook en ook bij tijd en wijle geheimzinnig. Bij gezamenlijke artiesten kiezen Johan en ik allebei een top 5 en die voegen we dan samen en kijken we wat er uitkomt. Ik ken 1 soloalbum van Clau verder, maar het Propagandawerk is gewoon te goed.Toevallig dezelfde 5 songs, maar in een andere volgorde en dat levert het volgende op:

1. Duel
2. p:Machinery
3. Dr. Mabuse
4. Dream Within a Dream
5. Sorry for Laughing

avatar van johan de witt
Zo lijkt ze wat op Marc Almond

avatar van vigil
Voor diegene die nu gek worden van nieuwsgierigheid... Nee, het was niet Andy McCluskey maar die andere gast die Souvenir en Forever Live and Die zong namelijk Paul Humphreys.

avatar van johan de witt
85. Marianne Faithfull (Johan 56)

https://www-flare-com.cdn.ampproject.org/ii/w820/s/www.flare.com/wp-content/uploads/2016/08/rexfeatures_1206731a-e1471365363900.jpg

Nog een grande dame, Marianne is inmiddels de 75 ook gepasseerd. Ik ben altijd erg verzot geweest op haar pastorale 60s singles, zo plechtig gezongen ook, heerlijk. Ik denk dat niemand destijds had verwacht dat ze ook een succesvol albumartiest zou worden, met een oeuvre van nu al meer dan een halve eeuw groot. Haar magnus opus is ongetwijfeld Broken English uit 1979. Prachtig album, en zowel muzikaal als vocaal een totaal andere beleving dan de singles van een decennium eerder, maar zeker zo mooi.

1. Come and Stay With Me
2. The Ballad of Lucy Jordan
3. In My Time of Sorrow
4. Broken English
5. As Tears Go By

avatar van Mjuman
Waar is Summer Nights gebleven?

avatar van johan de witt
Die staat op 8, maar we hebben ervoor gekozen bij elke artiest slechts een top-5 te plaatsen.

avatar van luigifort
Wat een lijst tot nu toe al If i may say so myself

avatar van luigifort
Op het eind worden alle 500 songs op dubbel geperst roze vinyl uitgegeven, voor een schappelijk prijske

avatar van vigil
luigifort schreef:
Wat een lijst tot nu toe al If i may say so myself

Als ik goed kijk zijn het wel vooral Johan's keuzes. Wanneer komen jouw pareltjes?

avatar van luigifort
En bedankt he
Nou, ik ben wel meer mainstream dan Johan in zijn keuzes, hij is wat alternatiever dan ik...

Gast
geplaatst: vandaag om 01:04 uur

geplaatst: vandaag om 01:04 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.