MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Radio 2 Top 2000 #2

zoeken in:
Voor alle Top 2000 fans hier aanwezig: Radio 2 Top 2000 XXL KO - MusicMeter.nl

chevy93 schreef:
Telegraph Road naar 36.

Hoe groot is de kans dat ~15 nummers van dezelfde artiest het jaar erop op nagenoeg dezelfde plek eindigt? Je zou toch meer speling verwachten lijkt me.

Mwah, allemaal oudere mannen die ieder jaar trouw hetzelfde lijstje invoeren en opsturen. Dire Straits krijgt er geen nieuwe fans meer bij en die het al waren blijven ze tot aan hun dood trouw. Niet zo heel vreemd, wel?

Casartelli (moderator)
Tony schreef:
Mwah, allemaal oudere mannen die ieder jaar trouw hetzelfde lijstje invoeren en opsturen. Dire Straits krijgt er geen nieuwe fans meer bij en die het al waren blijven ze tot aan hun dood trouw. Niet zo heel vreemd, wel?
Het is wel een tijdserie over 22 jaar. Daarin zou je wel enig natuurlijk verloop verwachten.

Tony schreef:
(quote)

Leuk geprobeerd. Maar Dire Straits lijkt inmiddels haast populairder onder jongeren dan onder ouderen. Sultans of Swing is enorm populair onder twintigers (en staat zelfs in de top 10 bij deze leeftijdsgroep).

Best een gek fenomeen. Alle nummers die ooit bij de eerste 100 stonden staan nog steeds in de lijst. Het is de vraag hoe lang nog. Een paar komen erg dicht in de buurt van de uitgang. Dit staat dit jaar niet meer bij de eerste 500. Een mengelmoes van 60 en 70's spul waarvoor je naar radio 5 zal moeten en recentere artiesten die last hebben van flink populariteitsverlies en helaas ook wel wat erg unieke nummers die wel weer omhoog mogen (Ramses Shaffy, Armand, Cockney Rebel, Ge Reinders Alice Cooper, Beach Boys om er een paar te noemen). En zal dat oersaaie nummer van Dido de eerste ex-top 100-plaat worden die echt gaat sneuvelen?

1757 White Flag - Dido
1525 A Night Like This - Caro Emerald
1436 Home - Dotan
1428 Sammy - Ramses Shaffy,
1418 Ben Ik Te Min - Armand
1375 My Heart Will Go On - Celine Dion
1340 Eloise - Barry Ryan
1321 Father & Friend - Alain Clarke
1302 9 Million Bicycles - Katie Melua
1290 Waves - Mr Probz
1264 Eternal Flame - The Bangles
1126 Woman in Love - Barbra Streisand
1037 How You Gonna See Me Now - Alice Cooper
1006 Bloasmuziek - Ge Reinders
1005 Rood - Marco Borsato
960 Margeritha - Marco Borsato
898 Owner of a Lonely Heart - Yes
866 Sebastian - Cockney Rebel
859 Teach Your Children - Crosby Stills Nash & Young
822 Bright Eyes - Art Garfunkel
791 Candle in the Wind '97 - Elton John
788 Zelfs Je Naam Is Mooi - Henk Westbroek
786 Like a Rolling Stone - Bob Dylan
777 I Follow Rivers - Triggerfinger
745 Niet Of Nooit Geweest - Acda en de Munnik
720 Blowin in the Wind - Bob Dylan
711 Year of the Cat - Al Stewart
703 I'm Not In Love - 10cc
699 Everything I Do I Do It For You - Bryan Adams
668 Feel - Robbie Williams
667 Roll Over Lay Down - Status Quo
660 Nikita - Elton John
656 Dreadlock Holiday - 10cc
651 Halo of Flies - Alice Cooper
648 Let Her Go - Passenger
646 Sweet Goodbyes - Krezip
644 Welterusten Meneer de President - Boudewijn de Groot
627 Morning Has Broken - Cat Stevens
626 Strawberry Fields Forever - The Beatles
616 Overcome - Live
605 Have I Told You Lately - Van Morrisson
604. Like a Hurricane - Neil Young
587 The Final Countdown - Europe
583 Good Vibrations - Beach Boys
570 Light My Fire - The Doors
562 Always - Bon Jovi
552 Limburg - Rowwen Heze
546 New Years Day - U2
543 'k Heb Je Lief - Paul de Leeuw
538 Jimi Hendrix - Hey Joe
532 Liefs Uit Londen - Blof
530 Time To Say Goodbye - Bocelli & Brightman
529 Paradise - Coldplay
527 War - Kensington
520 Geef Me Je Angst - Guus Meeuwis
506 Total Eclipse of the Heart - Bonnie Tyler

In het kader van mysteries. Volgens radio 2 op twitter staat All We Ever Look For van Kate Bush op 1 in de gemeente Urk. Is dat een of andere actie of hebben er op Urk alleen drie leden van de Kate Bush-fanclub gestemd? De rest van het land wordt verdeeld onder Queen en Danny Vera. Plus Procol Harum in Noord Holland, Radar Love rond Den Haag, 3js in Volendam en een paar Limburgse hits in die provincie

Welke mensen stemmen er vandaag de dag nog steeds op Caro Emerald? Of heeft ze een grote familie?

Mensen die lid zijn van de Avro/Tros.

Zelfs daar wordt dat niet meer gedraaid en haar CD ligt veel vaker voor een eurootje in kringloop dat dat er nog exemplaren in gewone winkels zijn. En ook die kringloopexemplaren lopen niet bepaald hard. Het is inderdaad een mysterie, maar ik hou het op mensen met wie in 2009 iets tofs gebeurde (huwelijk, baby, geslaagd) en dat ze dat verbonden hebben met dat nummer.

Ik snap ook niet zoveel van White Flag. Of Father & Friend. Of waarom er Elton John stemmers zijn die kiezen voor Nikita of Candle in the wind in de 97 versie en niet Your Song of Rocket Man.

cosmic kid (moderator)
Zo valt het mij ook op dat bij de onderste 100/200 veel nummers staan die daar vorig jaar ook al stonden. Klinkt wellicht logisch maar toch bekruipt me het gevoel dat liedjes zoals Kissing A Fool, Sunshine Of Your Love, Long Train Running, Hey Boy Hey Girl & Here Comes The Rain Again wat gestuurd plekjes zijn verschoven. Hier maakte Arrow Classic Rock 500 zich ook schuldig aan.

Lijkt me dat een beetje journalist dit toch wel eens aan de kaak zou kunnen stellen. Ik kan me al jaren niet aan de indruk onttrekken dat Radio 2 het niet zo nauw neemt met het op de juiste manier tellen van de stemmen.

Dat was ooit veel erger dan nu en is toen ook wel her en der aan de kaak gesteld. Ik heb de afgelopen 10 jaar het idee dat er aanmerkelijk minder gemanipuleerd wordt dan daarvoor (en ook veel minder dan vroeger in de top 100 allertijden). Maar het gebeurt natuurlijk wel, al is het alleen al dat bepaalde nummers die verdwijnen (en ouder zijn) ook vrijwel onmiddellijk uit de keuzelijst gehaald worden en anderen niet.

starbright boy schreef:
Best een gek fenomeen. Alle nummers die ooit bij de eerste 100 stonden staan nog steeds in de lijst.

Het lerk me al sterk en het eerste nummer dat ik checkte was meteen raak. Katie Melua stond in 2005 op 72 met The Closest Thing to Crazy, staat er nu niet meer in.

starbright boy schreef:
Dat was ooit veel erger dan nu en is toen ook wel her en der aan de kaak gesteld. Ik heb de afgelopen 10 jaar het idee dat er aanmerkelijk minder gemanipuleerd wordt dan daarvoor (en ook veel minder dan vroeger in de top 100 allertijden). Maar het gebeurt natuurlijk wel, al is het alleen al dat bepaalde nummers die verdwijnen (en ouder zijn) ook vrijwel onmiddellijk uit de keuzelijst gehaald worden en anderen niet.

Ja, de keuzelijst blijft soms onnavolgbaar.

Onweerwolf
Arme Katie. 15 jaar geleden was ze de vleesgeworden toekomst van de ultragenerieke supermarktpop. Niets van over gebleven. Zonder pardon de nek omgedraaid door Adele en alles in diens kielzog. Maar haar 9 miljoen fietsen blijven voor altijd in mijn Kerstplaylist ronddraaien.

Schandalig dat deze er niet in staat. Stem er al jaren trouw op.https://staatieindetop2000.nporadio2.nl/andre-hazes/eenzame-kerst

Arrie schreef:
(quote)

Het lerk me al sterk en het eerste nummer dat ik checkte was meteen raak. Katie Melua stond in 2005 op 72 met The Closest Thing to Crazy, staat er nu niet meer in.

Nog een keer gecheckt en het zijn er drie. Katie melua en Empire State of Mind van Alicia Keys en Lola van The Kinks. De laatste twee zijn manipulatievoorbeelden. Eerst gingen ze voor de versie van Keys solo, toen even voor allebei en vanaf 2020 gaan alle stemmen naar de versie met Jay Z. En eerst was de studioversie uit 1970 van Lola de toegelaten versie. Tussen 15 en 17 hadden ze beide en vanaf 18 alleen nog maar de inferieure live versie. En binnen twee jaar is dat de enige Kinksplaat die er nog instaat want de andere twee staan gevaarlijk dichtbij de uitgang.

Net niet top 100 waren If I Were a Sailboat van Katie Melua (ooit 101),, Cellulid Heroes van weer The Kinks (ooit 102), Brandend Zand van Anneke Gronloh (110) en Poppa Joe van The Sweet (113). Van The Sweet sneuvelde dit jaar het laatste nummer (Fox On The Run, 125), maar ik vind eigenlijk dat zeker Ballroom Blitz terug zou mogen. Als we in dat genre blijven ontbreekt Slade al jaren maar mag Mud nog even blijven met Dyna-Mite (179) dat opvallend genoeg al een jaar of 10 rondom dezelfde plek hangt (1400),

Dit jaar voor het eerst geen Dromen Zijn Bedrog (117) meer en daarmee zet de neergang van Borsato zich hard door. In de bovenste helft zijn er nog vier liedjes over, in de hele lijst nog 10. Als het zo doorgaat is het niet ondenkbaar dat hij in 2021 naar zes noteringen gaat. Op het hoogtepunt (2009) had Borsato 18 nummers in de lijst en 17 daarvan in de bovenste helft en twee in de top 100.

Waterloo Sunset van The Kinks moet toch in eender welke opsomming met beste nummers ooit vermeld worden denk ik dan, miniatuur-meesterwerkje. Als straks alleen die spierballen-versie van Lola in de lijst staat, geeft dat een wel zeer vertekenend beeld van de band Maar goed, zij hadden hun populariteitshoogtepunt in de lijst in het jaar 2000 zo te zien, dus wellicht mogen ze nog heel blij zijn met waar ze nu staan.

starbright boy schreef:
En eerst was de studioversie uit 1970 van Lola de toegelaten versie. Tussen 15 en 17 hadden ze beide en vanaf 18 alleen nog maar de inferieure live versie.
Serieus? Inferieur? Ik lees niet vaak dat iemand die live versie slechter vindt dan de studioversie.

The Sweet - Ballroom Blitz zou zeker terug moeten keren. Een absoluut hoogtepunt van de glamrock van de 70's. Of is die ook al ten prooi gevallen aan het feit dat langzamerhand de echt oude nummers uit de lijst gaan vallen door een natuurlijk verloop van de leeftijd van de stemmers?

starbright boy schreef:
En eerst was de studioversie uit 1970 van Lola de toegelaten versie. Tussen 15 en 17 hadden ze beide en vanaf 18 alleen nog maar de inferieure live versie. En binnen twee jaar is dat de enige Kinksplaat die er nog instaat want de andere twee staan gevaarlijk dichtbij de uitgang.

Dat gerommel met die versies van Lola en dat ze in de 'database' ook als 2 losse nummers staan vind ik echt raar. Eerste voorbeeld dat me te binnen schiet van waar ze dat niet doen: Is She Really Going Out With Him van Joe Jackson, waarvan de laatste jaren steeds die vreselijke acapella liveversie gedraaid wordt, maar waar 'vroeger' gewoon de studioversie van werd gedraaid. En toch staan die niet als 2 losse nummers in hun overzicht.
Eigenlijk ging het mis toen ze besloten om van Lola (en nog wel een paar andere nummers) zowel een studio- als een liveversie in de keuzelijst te zetten. Vergelijkbaar idd met Empire State Of Mind, waar ze volgens mij zelf ook geen idee hadden welke versie er nou bedoeld werd.

Poeha schreef:
(quote)
Serieus? Inferieur? Ik lees niet vaak dat iemand die live versie slechter vindt dan de studioversie.

The Sweet - Ballroom Blitz zou zeker terug moeten keren. Een absoluut hoogtepunt van de glamrock van de 70's.

Ik vind beide versies maar zozo, The Kinks hebben gauw 100 nummers betere nummers (en dan overdrijf ik echt niet)

Met het 2de ben ik het helemaal eens, dat is toch een soort van instituut die in zo'n lijst met dit soort publiek/doelgroep er altijd in moet staan.

Poeha schreef:
(quote)

Not even close zelfs. De studioversie is subtiel met typische Kinks-humor, de liveversie is een lompe meblerversie waar de humor verloren gaat en zou letterlijk onder alle andere Kinkshits uitkomen als ik een lijstje zou maken. Het is ook een typisch Nederlands fenomeen. Buiten Nederland en Belgie was de live versie nooit een grote hit en in de UK is het niet eens een single geweest.

Lomp en meebleren, dat is mij op het lijf geschreven. Ben namelijk ook liefhebber van Kensington, Blof en Volumia! Dat zal het dan vast zijn.

starbright boy schreef:
In het kader van mysteries. Volgens radio 2 op twitter staat All We Ever Look For van Kate Bush op 1 in de gemeente Urk. Is dat een of andere actie of hebben er op Urk alleen drie leden van de Kate Bush-fanclub gestemd?

Als zo'n nummer binnen een gemeente op 1 komt, dan vind ik het toch raar dat het nummer de lijst niet haalt.

Dirruk
Urk is qua inwonertal een kleine gemeente (zo'n 20.000 inwoners slechts, daarmee behoort het tot de kleinste gemeentes) met zeer waarschijnlijk het laagste stempercentage van Nederland. Dus echt gek vind ik dat niet.

Dat ze de stemmen uit Urk überhaupt meenemen...

Dat ze daar niet massaal op Nits stemmen

johan de witt schreef:
Dat ze daar niet massaal op Nits stemmen
of op Vaccination Street van the Cure…

starbright boy schreef:
(quote)

Nog een keer gecheckt en het zijn er drie. Katie melua en Empire State of Mind van Alicia Keys en Lola van The Kinks. De laatste twee zijn manipulatievoorbeelden. Eerst gingen ze voor de versie van Keys solo, toen even voor allebei en vanaf 2020 gaan alle stemmen naar de versie met Jay Z. En eerst was de studioversie uit 1970 van Lola de toegelaten versie. Tussen 15 en 17 hadden ze beide en vanaf 18 alleen nog maar de inferieure live versie. En binnen twee jaar is dat de enige Kinksplaat die er nog instaat want de andere twee staan gevaarlijk dichtbij de uitgang.

Net niet top 100 waren If I Were a Sailboat van Katie Melua (ooit 101),, Cellulid Heroes van weer The Kinks (ooit 102), Brandend Zand van Anneke Gronloh (110) en Poppa Joe van The Sweet (113). Van The Sweet sneuvelde dit jaar het laatste nummer (Fox On The Run, 125), maar ik vind eigenlijk dat zeker Ballroom Blitz terug zou mogen. Als we in dat genre blijven ontbreekt Slade al jaren maar mag Mud nog even blijven met Dyna-Mite (179) dat opvallend genoeg al een jaar of 10 rondom dezelfde plek hangt (1400),

Dit jaar voor het eerst geen Dromen Zijn Bedrog (117) meer en daarmee zet de neergang van Borsato zich hard door. In de bovenste helft zijn er nog vier liedjes over, in de hele lijst nog 10. Als het zo doorgaat is het niet ondenkbaar dat hij in 2021 naar zes noteringen gaat. Op het hoogtepunt (2009) had Borsato 18 nummers in de lijst en 17 daarvan in de bovenste helft en twee in de top 100.

The Sweet staat er gelukkig nog wel in en zelfs gestegen (Fox On The Run)

Terecht!

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 09:28 uur

geplaatst: vandaag om 09:28 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.