MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Radio 2 Top 2000 #2

zoeken in:
Poeha schreef:
(quote)
Serieus? Inferieur? Ik lees niet vaak dat iemand die live versie slechter vindt dan de studioversie.

De studioversie is al een matig nummer van The Kinks, maar de liveversie vind ik echt verschrikkelijk. Mede daardoor lange tijd The Kinks links gelaten.

laxus11 schreef:

The Sweet staat er gelukkig nog wel in en zelfs gestegen (Fox On The Run)

Dat stond er een foutje in de gegevens die ik gebruikte, Prima dat die er nog is, maar het is wel het verkeerde nummer. Ballroom Blitz is veel beter wat mij betreft en waarschijnlijk het beste glamrock nummer buiten de hele grote artiesten als als Bowie enzo.

Volgens mij komt die ellendige liveversie van Lola vooral door Dave Davies die in die tijd van The Kinks een soort stadionhardrockband wilde maken en daarmee menig concert schijnt te hebben verknald volgens veel oude fans, maar ook wel wat nieuwe vond.

cosmic kid (moderator)
Teunnis schreef:
(quote)

Ja, de keuzelijst blijft soms onnavolgbaar.

Terwijl de keuzelijst samenstellen heel simpel kan zijn: je zet elk liedje erin wat ooit in de Top 2000 heeft gestaan en vult dat jaarlijks aan met alle Top 40 hits, de meest gedraaide nummers op Radio 2 en de nummers uit de Verrukkelijke 15 totdat je bij 10.000 nummers bent. Radio 2 negeert hun eigen hitlijst. Snap ik niet.

laxus11 schreef:
(quote)

The Sweet staat er gelukkig nog wel in en zelfs gestegen (Fox On The Run)

Onderschatte band. Op You tube is een hele serie filmpjes beschikbaar waar mensen een reactie geven op hun muziek ( ook andere bands).

cosmic kid schreef:
Terwijl de keuzelijst samenstellen heel simpel kan zijn: je zet elk liedje erin wat ooit in de Top 2000 heeft gestaan en vult dat jaarlijks aan met alle Top 40 hits, de meest gedraaide nummers op Radio 2 en de nummers uit de Verrukkelijke 15 totdat je bij 10.000 nummers bent. Radio 2 negeert hun eigen hitlijst. Snap ik niet.

+ alles wat in nominaties vaker dan bv. 500 keer wordt genoemd.

Dit feitje kwam ik tegen (vorig jaar gepost maar vast nog steeds geldig):

De meest succesvolle Top 2000-plaat aller tijden is Bohemian Rhapsody van Queen, de minst succesvolle is Bohemian Like You van The Dandy Warhols. De laatste stond in 2015 één jaar op nummer 2000. Het zijn de enige 'boheemse' platen in de Top 2000-geschiedenis.

Haha dat is wel een tof feitje.

Even mijn lijstje erbij gepakt:
Omhoog:
Carpenters (They Long To Be) Close To You (1970) (van 1806 naar 1643)
Les Poppys Non Non Rien n'a Changé (1971) (van 1189 naar 990)
Roberta Flack The First Time Ever I Saw Your Face (1972) (van 1526 naar 1336)
Robert Long Flink Zijn (1977) (van 1074 naar 770, blij mee)
Donna Summer I Feel Love (1977) (van 673 naar 554, hoger stond het nooit)

Omlaag:
David Bowie Life On Mars (1973) (van 483 naar 501)
Gladys Knight & The Pips Midnight Train To Georgia (1973) (van 1030 naar 1035)
Ike & Tina Turner River Deep Mountain High (1966) (van 361 naar 440)
Janis Ian At Seventeen (1975) (van 1290 naar 1518)
Kendrick Lamar King Kunta (2015) (van 1650 naar 1716, ik had hier op een stijging gehoopt)
Leonard Cohen Famous Blue Raincoat (1971) (van 1814 naar 1861, dit wordt eng)
Marvin Gaye What's Going On (1971) ( van 400 naar 467)
Nina Simone Ain't Got No, I Got Life (Original) (1968) (van 696 naar 733)
Ramses Shaffy Laat Me (1978) (van 97 naar 117)
Sam Cooke A Change Is Gonna Come (1964) (van 1169 naar 1199)
Dusty Springfield Son Of A Preacher Man (1968) (van 717 naar 843)

Niet in de lijst
Carly Simon Coming Around Again (1987) (ontbreekt sinds 2012)
Felix Don't You Want Me (1993) (nooit in de lijst)
France Gall Poupee De Cire, Poupee De Son (1965) (ontbreekt sinds 2009)
Gil Scott Heron The Bottle (1974) (nooit in de lijst)
Gloria Jones Tainted Love (1964) (nooit in de lijst, de bekendere cover in allemaal)
Grace Jones Slave To The Rhythm (1985) (nooit in de lijst)
In-Grid Tu Es Foutu (2002) (ik denk dat dit de minste stemmen heeft van alles waar ik op stemde, nooit in de lijst)
Isaac Hayes Walk On By (1969) (nooit in de lijst en ook het bekendere Theme From Shaft ontbreekt al zo'n 15 jaar)
James Sit Down (1990) (nooit in de lijst)
Jeangu Macrooy Grow (2020) (nooit in de lijst en waarschijnlijk gedoemd tot vergetelheid)
Mama Cass Dream A Little Dream Of Me (1968) (Ontbreekt sinds 2015)
Nancy Sinatra & Lee Hazlewood Summer Wine (1969) (nooit in de lijst)
New Radicals You Get What You Give (1999) (nog nooit in de lijst)
Nick Drake Northern Sky (1971) (de top 2000 heeft nog nooit van Nick Drake gehoord)
Nolan Sisters I'm In The Mood For Dancing (1980) (alleen in 1999 stond deze erin)
Petula Clark Downtown (1964) (vorige maand werd ze 89, maar voor de top 2000 is deze sinds 2014 te oud)
Raffaella Carra A Far L'Amore Comincia Tu (1977) (alleen in de lijst in 1999, ook de dood van Carra deze zomer kreeg het niet terug)
Robert Palmer Best Of Both Worlds (1978) (sinds 2015 is deze weg)
Robyn Dancing On My Own (2010) (maken we de dag nog mee dat die verschrikkelijke Calum Scott cover vervangen wordt door deze?)

De klim van Jolene is doorbroken, het nummer steeg al sinds 2012 non stop en was zo van 770 in 2012 terecht gekomen op nummer 64 vorig jaar. Dit jaar zakt Jolene naar 99.

Fijn!

herman schreef:
(quote)

+ alles wat in nominaties vaker dan bv. 500 keer wordt genoemd.
500 keer genoemd worden is geloof ik al (ruim) genoeg voor een notering in de lijst. Ik meen dat zo'n 10 jaar geleden de grens op zo'n 200 stemmen zat, dat zal iets gestegen zijn maar niet zoveel.

Joren999 schreef:
(quote)
500 keer genoemd worden is geloof ik al (ruim) genoeg voor een notering in de lijst. Ik meen dat zo'n 10 jaar geleden de grens op zo'n 200 stemmen zat, dat zal iets gestegen zijn maar niet zoveel.

Zo laag. Okay, misschien moeten ze dan ook eens aparte een top 100 vrije nominaties presenteren, want daar zullen er ook bij zitten die ruim 200 keer genoemd worden.

Het aantal stemmen is wel aardig toegenomen de afgelopen 10 jaar maar inderdaad het gaat om "een paar honderd" stemmen.

herman schreef:
(quote)

Zo laag. Okay, misschien moeten ze dan ook eens aparte een top 100 vrije nominaties presenteren, want daar zullen er ook bij zitten die ruim 200 keer genoemd worden.
Vraag me daarvoor dan ook af in hoeverre vrije nominaties gecontroleerd worden op spelling. Als alles met feat./ft. al apart wordt gezien, wordt het natuurlijk ook een stuk lastiger voor vrije keuzes.

Joren999 schreef:
(quote)
Vraag me daarvoor dan ook af in hoeverre vrije nominaties gecontroleerd worden op spelling. Als alles met feat./ft. al apart wordt gezien, wordt het natuurlijk ook een stuk lastiger voor vrije keuzes.

Ja, hetzelfde voor Rebellion en Rebellion (Lies).

Aan de andere kant zou er tussen de tellers toch wel iemand moeten zitten die een beetje handig is met Excel/SPSS/R. Anders mogen ze me altijd een berichtje sturen hier.

Ik denk ook niet dat het veel werk is, maar het kan zomaar onwil zijn. Het is niet voor niets dat de keuzelijst maar mondjesmaat wordt uitgebreid.

Onweerwolf
Poeha schreef:
(quote)
Serieus? Inferieur? Ik lees niet vaak dat iemand die live versie slechter vindt dan de studioversie.

Inderdaad. Ik vind bijna nooit een live versie beter dan een studioversie maar 'Lola' is daar zeker wel een voorbeeld van.

Werd destijds in de Veronica Top 100 AT ook altijd al live gedraaid trouwens.

Pearl Jam's Black is ook een duidelijk voorbeeld van hoeveel beter een live versie (in dit geval de MTV Unplugged versie) nog kan zijn. Sterker nog, voor mij de allerbeste uitvoering qua beleving van een nummer ooit.
Maar normaal halen live versies het voor mij ook bijna nooit bij studio opnames.

Onweerwolf
Nee, die van Black vind ik niet beter dan de studio versie. Enige live versie die mijn top 500 aller tijden haalt is die van Alles Geprobeerd, maar dan ook wel meteen top 50.

starbright boy schreef:
Dat was ooit veel erger dan nu en is toen ook wel her en der aan de kaak gesteld. Ik heb de afgelopen 10 jaar het idee dat er aanmerkelijk minder gemanipuleerd wordt dan daarvoor (en ook veel minder dan vroeger in de top 100 allertijden). Maar het gebeurt natuurlijk wel, al is het alleen al dat bepaalde nummers die verdwijnen (en ouder zijn) ook vrijwel onmiddellijk uit de keuzelijst gehaald worden en anderen niet.
Dat is me ook vaker opgevallen! Waar dat met name gebeurt, is bij radio "onvriendelijke" nummers die niemand kent, behalve de liefhebbers. Starless van King Crimson en Lord of the Ages van Magna Carta bijvoorbeeld. 2 lange nummers die je nooit op de radio hoort. Tot een jaar of 5(?) geleden nog in de Top 2000. Het jaar nadat ze eruit vlogen ook meteen uit de keuzelijst. En die gaan er echt ook nooit meer inkomen. Starless leek aan een kleine opmars te beginnen een paar jaar terug nadat ie er na jaren terug inkwam, maar het lijkt alsof hier een stokje voor gestoken werd.

Het gebeurt ook bij oude nummers (voor 1970 met name) en bijvoorbeeld Nederlandstalige nummers. Alles waarvan radio 2 denkt dat het niet goed in hun profiel past.

Onweerwolf
De vraag is vooral interessant of het ze meer luisteraars kost als ze hun profiel forceren of als ze alles maar toelaten zolang er eerlijk op gestemd wordt. Ik vermoed dat ze denken dat het dat laatste is en ik gok dat ze daar wel gelijk in hebben.

Ik vind dat ook prima, dat ze om commerciële motieven hiertoe besluiten, maar wees dan ook eerlijk en kom niet met ‘de lijst der lijsten’ of ‘de lijst volgens Nederland’, want dat is op deze manier natuurlijk totaal niet zo.

Onweerwolf
Ook dat op zichzelf zal commercieel aantrekkelijk zijn. Niemand die zich daar drukt over maakt uitgezonderd wat tandenknarsende lijstjespuristen op een afbrokkelend forumpje ergens in de hoek van het Internet.

johan de witt schreef:
Ik vind dat ook prima, dat ze om commerciële motieven hiertoe besluiten, maar wees dan ook eerlijk en kom niet met ‘de lijst der lijsten’ of ‘de lijst volgens Nederland’, want dat is op deze manier natuurlijk totaal niet zo.

Neem je er ook aanstoot aan als WC-Eend zegt dat ze de beste toiletblokken hebben?

Wel als ze dat met publiek geld zeiden, ja

Gimme Shelter voor de 3de keer op rij op plek 100. Veulste laag, maar wel uniek!

NRC over de Top 2000. Wie zouden toch die mensen zijn die op 20 nummers van ABBA stemmen?

cosmic kid (moderator)
Wij van wc eend adviseren wc eend. Zelden zoveel zelfpromotie gelezen, nota bene in een serieuze, landelijke krant.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 11:08 uur

geplaatst: vandaag om 11:08 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.