Muziek / Toplijsten en favorieten / Radio 2 Top 2000 #2
zoeken in:
0
geplaatst: 30 december 2020, 00:59 uur
Het pas echt maar net he, was even doodsbenauwd dat die Inkel-amateur Let It Happen eerder zou afkappen.
0
geplaatst: 30 december 2020, 01:11 uur
Mijn hemel, wat blijft die van Triggerfinger verschrikkelijk zeg.
1
geplaatst: 30 december 2020, 01:18 uur
Hij was lollig als cover in de studio van een radioprogramma. Maar daar had het bij mogen blijven. En dan ooit op een rarities CD'tje zetten of op een b-kantje.
Maar het liep uit de hand, helaas. Stond Lykke Li daar maar.
Maar het liep uit de hand, helaas. Stond Lykke Li daar maar.
2
geplaatst: 30 december 2020, 01:21 uur
"een van de beste bands van de laatste decennia"
Jeroen van Inkel over Bon Jovi
0
geplaatst: 30 december 2020, 01:27 uur
starbright boy schreef:
Waar zit de leugen?
0
geplaatst: 30 december 2020, 01:37 uur
Toen The Cranberries nog leuk waren. Erg fijn om Linger weer eens te horen.
0
geplaatst: 30 december 2020, 04:04 uur
nico1616 schreef:
Ik vind de vrouwelijke presentatrices de beste.
Omdat ze goed met de knopjes en schuifjes overweg kunnen? Omdat ze zo mooi praten?

Het zijn duidelijk geen lelijkerds, maar die voorwaarde om het werk te mogen doen is wat deze tijd met zich mee brengt. In de jaren 80/90 kon je gerust een talentvol 'radiohoofd' het geheel aan elkaar laten praten - geen probleem, want ze zaten toch in een soort bezemkast zonder camera's in de buurt.

Gelukkig zijn iig twee van de drie dames ook echt goed in hun vak.
0
geplaatst: 30 december 2020, 05:35 uur
mjk87 schreef:
Dit ja. Van Depeche Mode ook al jaren. Dat zou een hit zijn geweest, maar ik denk dat velen die stemmen vooral de studioversie kennen.
(quote)
Dit ja. Van Depeche Mode ook al jaren. Dat zou een hit zijn geweest, maar ik denk dat velen die stemmen vooral de studioversie kennen.
Ik verwacht dat 85% van de stemmers de live versie in gedachte hadden bij t stemmen
0
geplaatst: 30 december 2020, 08:23 uur
starbright boy schreef:
Naast Van Inkel is vooral Gijs Staverman ook geen favoriet hier. En ik mis Rob Stenders dit jaar.
Naast Van Inkel is vooral Gijs Staverman ook geen favoriet hier. En ik mis Rob Stenders dit jaar.
nico1616 schreef:
Eens met al deze dingen. Is Stenders geband van de top 2000 omdat ie zich te vaak negatief heeft uitgelaten over Borsato en Nick & Simon?
0
geplaatst: 30 december 2020, 08:28 uur
Bah, de korte versie van Blue Monday........Volgend jaar gewoon de versie uit 1983.
Wel fijn dat ABBA over het algemeen genomen nog steeds stevig in de lift zit.
Wel fijn dat ABBA over het algemeen genomen nog steeds stevig in de lift zit.

2
geplaatst: 30 december 2020, 08:31 uur
Voordat de top2000 begon hadden we het hier even over het aandeel 'zwarte muziek' in de lijst. Ik ben op onderzoek uit gegaan.
De filter heb ik gemaakt op artiest en ben, al zeg ik het zelf, ruim geweest in de interpretatie. Zo heb ik artiesten als Michael Jackson, Bob Marley, Jamiroquai, etc ook mee genomen.
2020 7,4%
2019 7,5%
2018 8,8%
2017 8,4%
2016 9,1%
2015 8,3%
2014 7,3%
2013 7,4%
2012 7,2%
2011 7,6%
2010 5,5%
2009 7,1%
2008 6,3%
2007 6,3%
2006 6,2%
2005 6,6%
2004 7,4%
2003 7,5%
2002 7,1%
2001 7,7%
2000 8,6%
1999 10,2%
De eerste lijst deed het dus het best. Opvallend meer diversiteit in de artiesten daar ook. Tien jaar later een echte dip met een kleine opleving 5 jaar geleden. Sinds vorig jaar gaat het weer minder. Maar de percentages zijn sowieso erg laag natuurlijk. Dit terwijl Radio 2 het ter ziele gegane Radio 6 ook 'geadopteerd' heeft.
De filter heb ik gemaakt op artiest en ben, al zeg ik het zelf, ruim geweest in de interpretatie. Zo heb ik artiesten als Michael Jackson, Bob Marley, Jamiroquai, etc ook mee genomen.
2020 7,4%
2019 7,5%
2018 8,8%
2017 8,4%
2016 9,1%
2015 8,3%
2014 7,3%
2013 7,4%
2012 7,2%
2011 7,6%
2010 5,5%
2009 7,1%
2008 6,3%
2007 6,3%
2006 6,2%
2005 6,6%
2004 7,4%
2003 7,5%
2002 7,1%
2001 7,7%
2000 8,6%
1999 10,2%
De eerste lijst deed het dus het best. Opvallend meer diversiteit in de artiesten daar ook. Tien jaar later een echte dip met een kleine opleving 5 jaar geleden. Sinds vorig jaar gaat het weer minder. Maar de percentages zijn sowieso erg laag natuurlijk. Dit terwijl Radio 2 het ter ziele gegane Radio 6 ook 'geadopteerd' heeft.
0
Zack
geplaatst: 30 december 2020, 08:39 uur
Ik heb geen idee of dit representatief is dan wel ‘gestuurd’ .
Zo’n 200 nummers in 1999 , zakkend naar 100 als dieptepunt in 2010 en nu zo’n 150. Mja....hoe ziet het publiek eruit wat stemt op de Mume 2000 en in hoeverre steekt Radio 2 de vinger in de pap?
Zo’n 200 nummers in 1999 , zakkend naar 100 als dieptepunt in 2010 en nu zo’n 150. Mja....hoe ziet het publiek eruit wat stemt op de Mume 2000 en in hoeverre steekt Radio 2 de vinger in de pap?
0
geplaatst: 30 december 2020, 08:45 uur
Zack schreef:
Representatief? Nee zeker niet, want ik heb zelf de selecties gemaakt. Daarin ben ik wel consequent geweest dus ik denk dat ik het ene jaar met het andere jaar wel op dezelfde wijze met elkaar kan vergelijken.
Geen idee wat het percentage in MuMe 2000 is, maar ik verwacht daar sowieso meer hiphop en jazz in dan in de top2000.
1
geplaatst: 30 december 2020, 08:59 uur
Meer hiphop wel - maar ook pas sinds de laatste jaren - maar op een paar platen van Miles na, staat er geen jazz in de Ladder. Dat is net zo'n witte pop/rock-lijst als de top 2000, alleen wat alternatiever en minder Nederlandstalig...
Free Bird kan ik overigens beter van genieten, sinds ik Lynyrd Skynyrd vorig jaar live heb gezien...
Free Bird kan ik overigens beter van genieten, sinds ik Lynyrd Skynyrd vorig jaar live heb gezien...
1
geplaatst: 30 december 2020, 09:12 uur
Wat ik ook verrassend vind, is dat het percentage in 2008 even laag was als in 2007 en het eennalaagste tot dan toe. 2008 was het jaar dat er een gemiddelde lijst werd samengesteld gebaseerd op de 9 jaar daarvoor. Dat doet mijn denken dat veel 'zwarte muziek' in de lagere regionen staat/stond en daardoor niet de gemiddelde lijst haalde.
0
Zack
geplaatst: 30 december 2020, 09:18 uur
Over ‘all genres’ lijsten .......mainstream blanke mannen muziek zie je het meest , ook in Mume lijst. Het gros houdt daarvan en ik denk/weet bijna zeker dat dan ‘zwarte’ beter vertegenwoordigd is dan hip-hop, electronic, Metal e.d. , ook op mume inderdaad (correct me if i’’m wrong).....die genres zijn veel minder toegankelijk voor de ‘ gemiddelde luisteraar’ .
3
geplaatst: 30 december 2020, 09:35 uur
starbright boy schreef:
wat een held
1
geplaatst: 30 december 2020, 09:37 uur
Teveel Limburgs in deze lijst 
Zeg we houden het bij Muse, we gaan Bon Jovi er niet bij doen hè?

Zeg we houden het bij Muse, we gaan Bon Jovi er niet bij doen hè?
0
geplaatst: 30 december 2020, 09:45 uur
Zack schreef:
Over ‘all genres’ lijsten .......mainstream blanke mannen muziek zie je het meest , ook in Mume lijst. Het gros houdt daarvan en ik denk/weet bijna zeker dat dan ‘zwarte’ beter vertegenwoordigd is dan hip-hop, electronic, Metal e.d. , ook op mume inderdaad (correct me if i’’m wrong).....die genres zijn veel minder toegankelijk voor de ‘ gemiddelde luisteraar’ .
Ik heb de hiphop ook gewoon onder de noemer 'zwarte muziek' genomen in m'n uitzoekwerkje.

De 'adoptatie' van Radio 6 door Radio 2 was trouwens vanaf 1 januari 2016. De jaren 2016, 2017 en 2018 zien daarin ook een lichte stijging die hier wellicht aan te linken is.
0
Zack
geplaatst: 30 december 2020, 09:48 uur
Ja, had ik in de gaten later. 
Ik heb geen idee hoeveel hip/hop nummers erin staan eigenlijk ....? Reijersen

Ik heb geen idee hoeveel hip/hop nummers erin staan eigenlijk ....? Reijersen
5
Onweerwolf
geplaatst: 30 december 2020, 09:48 uur
Joren999 schreef:

(quote)
Zeg we houden het bij Muse, we gaan Bon Jovi er niet bij doen hè? Muse is toch gewoon Bon Jovi met toetsen?
1
geplaatst: 30 december 2020, 09:49 uur
Wat de DJ's betreft, ik luister normaliter nooit naar de radio, als ik het al luister is het in de auto van de zaak en ik een CD vergeten ben. Dan staat meestal radio 10 op, voorheen was dat radio Veronica, toen daar nog veel 80's en 90's voorbij kwam.
Ik stoor me niet eens zo aan de DJ's an sich, het feit dat ik niet zelf kan bepalen welke muziek ik luister des te meer. Bij een top 2000 weet je tenminste nog wat er gaat komen en is een groot deel van de lijst zeer acceptabel tot goed.
Het grote voordeel aan de vrouwelijke Dj's, buiten het feit dat ze er goed uitzien (top 2000 kijk ik op TV) en een fijne stem hebben is dat ze veel meer dienend zijn aan de muziek en geen ego lijken te hebben. Bij de mannelijke DJ's, met name Giel, Ruud en Gijs lijkt het veel meer om hen te draaien in plaats van de muziek. Prima dat je dat in je doordeweekse show doet, maar de top2000 gaat dus ergens anders om. Soms zijn ze zo bezig met hun eigen flauwe grapjes (dat gedoe met die controllers voorafgaand aan videogames) en egotripperij dat er door een intro of outro heen gepraat wordt zonder dat dat iets toevoegt, zoals net bij Abba en Johnny Cash.
Zonder DJ's zou het misschien ook maar een saai geheel worden, maar nu lijkt het alsof ze de extra tijd van 8 uur gebruiken om extra te kunnen praten. Het Frits Spits excuus dat men anders de plaat opneemt van de radio is ook allang niet meer van toepassing. Dus houd je mond, neurie niet mee en vertel me vooral niet dat Cash de juiste toonhoogte aanslaat.
PS: dit is de allerbeste van de top 2000, dus daar moeten we even doorheen praten. Jan-Willem is zo ongeveer de ergste qua er doorheen praten én, afgaande op de top 2000 quiz, de DJ met zo ongeveer de slechtste smaak. Zo'n figuur die zijn eigen smaak zit te promoten als nieuwe nummer 1. Valt mee nog mee dat Soldier On niet nog hoger staat.
Ik stoor me niet eens zo aan de DJ's an sich, het feit dat ik niet zelf kan bepalen welke muziek ik luister des te meer. Bij een top 2000 weet je tenminste nog wat er gaat komen en is een groot deel van de lijst zeer acceptabel tot goed.
Het grote voordeel aan de vrouwelijke Dj's, buiten het feit dat ze er goed uitzien (top 2000 kijk ik op TV) en een fijne stem hebben is dat ze veel meer dienend zijn aan de muziek en geen ego lijken te hebben. Bij de mannelijke DJ's, met name Giel, Ruud en Gijs lijkt het veel meer om hen te draaien in plaats van de muziek. Prima dat je dat in je doordeweekse show doet, maar de top2000 gaat dus ergens anders om. Soms zijn ze zo bezig met hun eigen flauwe grapjes (dat gedoe met die controllers voorafgaand aan videogames) en egotripperij dat er door een intro of outro heen gepraat wordt zonder dat dat iets toevoegt, zoals net bij Abba en Johnny Cash.
Zonder DJ's zou het misschien ook maar een saai geheel worden, maar nu lijkt het alsof ze de extra tijd van 8 uur gebruiken om extra te kunnen praten. Het Frits Spits excuus dat men anders de plaat opneemt van de radio is ook allang niet meer van toepassing. Dus houd je mond, neurie niet mee en vertel me vooral niet dat Cash de juiste toonhoogte aanslaat.
PS: dit is de allerbeste van de top 2000, dus daar moeten we even doorheen praten. Jan-Willem is zo ongeveer de ergste qua er doorheen praten én, afgaande op de top 2000 quiz, de DJ met zo ongeveer de slechtste smaak. Zo'n figuur die zijn eigen smaak zit te promoten als nieuwe nummer 1. Valt mee nog mee dat Soldier On niet nog hoger staat.
0
geplaatst: 30 december 2020, 09:53 uur
starbright boy schreef:
Slap aftreksel van Alice Cooper. Toch wel knap dat je je hele carrière kunt baseren op nummers die klinken als een rip off van Poison.
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.