Muziek / Toplijsten en favorieten / Radio 2 Top 2000 #2
zoeken in:
1
geplaatst: 11 december 2023, 18:07 uur
Dieter Bohlen en Thomas Anders ook terug te vinden in de extra 500. Leve TikTok 

0
geplaatst: 11 december 2023, 18:10 uur
In mijn ervaring is Teenage Dirtbag gewoon nog altijd een populair nummer. Vind ik dus niet zo verrassend.
0
geplaatst: 11 december 2023, 18:13 uur
Dirruk schreef:
Had White Horse van Chris Stapleton wel in de lijst verwacht. Ook de eerst 500 heeft hij niet gehaald.
Had White Horse van Chris Stapleton wel in de lijst verwacht. Ook de eerst 500 heeft hij niet gehaald.
Ben wel benieuwd waarom je dat had verwacht, draait Radio 2 het vaak? Country is vooral erg geliefd in de VS, hier niet zozeer.
0
geplaatst: 11 december 2023, 18:32 uur
Titmeister schreef:
Treurig dat die zaaddodende cover van Birdy weer terug is, maar het origineel van Bon Iver niet...
Treurig dat die zaaddodende cover van Birdy weer terug is, maar het origineel van Bon Iver niet...
Dat is überhaupt mijn hele frustratie, dat er van die zaaddodende nummers worden toegevoegd van artiesten die al met meer dan voldoende nummers in de lijst staan (Birdy is dan een slecht voorbeeld) en een artiest als Eefje de Visser dus niet.
0
geplaatst: 11 december 2023, 18:39 uur
trebremmit schreef:
Staat Eefje er niet in?
Staat Eefje er niet in?
Ik heb niet alle 35 nummers uit mijn stemlijst opgezocht op staaatieindetop2000, maar de meest voor de hand liggende nummers in ieder geval niet.
Als je niet in de keuzelijst staat is het een kansloze missie, tenzij er een campagne voor wordt opgestart.
En daarom is social media dus stom.
0
geplaatst: 11 december 2023, 18:51 uur
trebremmit schreef:
Ik denk dat ze gewoon te onbekend is.
Dit dus. Zeg ik ook elk jaar.
1
geplaatst: 11 december 2023, 18:57 uur
Titmeister schreef:
Heeft ongetwijfeld meegewerkt, maar het feit dat ze voor het eerst in de keuzelijst stonden en actief geplugd werden door o.a. Leo Blokhuis en Annemieke Schollaardt zal de doorslag hebben gegeven.
(quote)
Heeft ongetwijfeld meegewerkt, maar het feit dat ze voor het eerst in de keuzelijst stonden en actief geplugd werden door o.a. Leo Blokhuis en Annemieke Schollaardt zal de doorslag hebben gegeven.
Ja, de twee nummers op de keuzelijst zijn met afstand de belangrijkste factor geweest. Bij zoveel (semi-)alternatieve bands die The National voorgingen moesten we ook al concluderen dat ze pas in de lijst kwamen in het jaar dat Radio 2 ze een plekje op de keuzelijst gunde. Ook belangrijk dat het er maar twee waren op de keuzelijst (en tevens de populairste singles). Als er direct 10 nummers van The National in de keuzelijst waren gekomen dan had ik het nog moeten zien. Ik vrees dat de verdeeldheid van stemmen dan andermaal negatief had uitgepakt.
Blokhuis, Schollaardt en Stenders (in het verleden) hebben zeker ook bijgedragen aan de bekendheid van The National bij het doorsnee Radio 2-publiek. Dat actief pluggen in de stemweek deden ze nog niet eerder
Vroeger braken ze regelmatig een lans voor meer airplay voor The National / Matt op Radio 2. Daar heb ik ooit nog een leuke compilatie over gemaakt 
https://x.com/geertrb/status/1345737391076683777?s=20
0
geplaatst: 11 december 2023, 19:01 uur
harm1985 schreef:
Ik heb niet alle 35 nummers uit mijn stemlijst opgezocht op staaatieindetop2000, maar de meest voor de hand liggende nummers in ieder geval niet.
Als je niet in de keuzelijst staat is het een kansloze missie, tenzij er een campagne voor wordt opgestart.
(quote)
Laten we volgend jaar een succesvolle campagne voor Eefje doen! Als we Eefje zelf ook kunnen meekrijgen (dat ze op de socials haar fans oproept om te stemmen) moet het zeker lukken

0
geplaatst: 11 december 2023, 19:03 uur
Paar mooie, nieuwe binnenkomers.
Veel Blondie & Madonna in de extra Top 500. Opvallend dat Come Take My Hand als hoogste 2 Brothers on the 4th Floor genoteerd staat in de toegift, al hoor ik dat nummer ineens meer dan ooit.
Veel Blondie & Madonna in de extra Top 500. Opvallend dat Come Take My Hand als hoogste 2 Brothers on the 4th Floor genoteerd staat in de toegift, al hoor ik dat nummer ineens meer dan ooit.
2
geplaatst: 11 december 2023, 19:05 uur
Gretz schreef:
Laten we volgend jaar een succesvolle campagne voor Eefje doen! Als we Eefje zelf ook kunnen meekrijgen (dat ze op de socials haar fans oproept om te stemmen) moet het zeker lukken
(quote)
De key is t nr iig 1x gedraaid krijgen op radio 2. Alles wat in de keuzelijst ia toegevoegd, staat daar omdat t minstens 1x gedraaid is. Alleen de blokhuisuitzendingen doen niet mee. Maar verder: aanvragen aanvragen aanvragen. Zo komen nrs op de keuzelijst
0
geplaatst: 11 december 2023, 19:12 uur
Arrie schreef:
Ben wel benieuwd waarom je dat had verwacht, draait Radio 2 het vaak? Country is vooral erg geliefd in de VS, hier niet zozeer.
Stapleton stond vorig jaar op plek 261 met Tennessee Whiskey, dus ik had White Horse er nu ook wel in verwacht.(quote)
3
geplaatst: 11 december 2023, 19:25 uur
Ik ben geen Eefje-fan, maar ik vind het ook onbegrijpelijk dat ze niet in de lijst staat. Van buitenlandse artiesten kan ik het ergens nog wel begrijpen (al is het negeren van Sufjan en - tot dit jaar - The National op zijn minst vreemd te noemen), maar Radio 2 plugt echt de meest obscure NL artiesten. Dan is Eefje toch een stuk populairder en toch ook weer niet zo alternatief. Het lijkt haast wel of iemand met een prominente stem in de samenstelling bij Radio 2 een hekel aan haar heeft.
Dat viel mij ook op. Ik nam toen gelijk aan dat Dreams en Never Alone in de lijst stonden, maar dat is niet het geval. Opvallend.
Dance Lover schreef:
Opvallend dat Come Take My Hand als hoogste 2 Brothers on the 4th Floor genoteerd staat in de toegift, al hoor ik dat nummer ineens meer dan ooit.
Opvallend dat Come Take My Hand als hoogste 2 Brothers on the 4th Floor genoteerd staat in de toegift, al hoor ik dat nummer ineens meer dan ooit.
Dat viel mij ook op. Ik nam toen gelijk aan dat Dreams en Never Alone in de lijst stonden, maar dat is niet het geval. Opvallend.
1
geplaatst: 11 december 2023, 19:27 uur
Nou ja, dat riepen meerdere users ook elk jaar als het over The National ging die ook wel een plekje zouden verdienen. En voor 2012 waren The Smiths ook niet bekend/populair genoeg voor de Top 2000. Laat staan een nummer als Gorki - Mia wat alleen bij onze zuiderburen voldoende status zou hebben?
Eefje is imo precies zo'n artiest die enorm veel baat zou hebben bij een paar nummers op de keuzelijst (maar zeker niet téveel dus). Met die steun kan ze het halen (om vervolgens nooit meer uit de lijst te verdwijnen, want daar is haar muziek simpelweg te goed voor).
Ik constateer ook al geruime tijd dat er betrekkelijk weinig verschil zit in de huidige populariteit/bekendheid van (MuMeDarlings) Eefje en Spinvis. Die laatste is natuurlijk wel al zeer lang vaste klant in de Top 2000. Maar het is niet dat Spinvis het veel beter doet qua streaming of dat hij grotere zalen uitverkoopt.
0
geplaatst: 11 december 2023, 19:29 uur
Titmeister schreef:
Ik ben geen Eefje-fan, maar ik vind het ook onbegrijpelijk dat ze niet in de lijst staat. Van buitenlandse artiesten kan ik het ergens nog wel begrijpen (al is het negeren van Sufjan en - tot dit jaar - The National op zijn minst vreemd te noemen), maar Radio 2 plugt echt de meest obscure NL artiesten. Dan is Eefje toch een stuk populairder en toch ook weer niet zo alternatief. Het lijkt haast wel of iemand met een prominente stem in de samenstelling bij Radio 2 een hekel aan haar heeft.
(quote)
Haha dat laatste had ik dus ook. Zo van, yes Dreams & Never Alone in de Top 2000. Niet dus.
0
geplaatst: 11 december 2023, 19:33 uur
Spinnie trouwens net buiten de Top 2000 met zijn derde: ''Ik wil alleen maar zwemmen''. 

0
geplaatst: 11 december 2023, 19:35 uur
Titmeister schreef:
Ik ben geen Eefje-fan, maar ik vind het ook onbegrijpelijk dat ze niet in de lijst staat. Van buitenlandse artiesten kan ik het ergens nog wel begrijpen (al is het negeren van Sufjan en - tot dit jaar - The National op zijn minst vreemd te noemen), maar Radio 2 plugt echt de meest obscure NL artiesten. Dan is Eefje toch een stuk populairder en toch ook weer niet zo alternatief. Het lijkt haast wel of iemand met een prominente stem in de samenstelling bij Radio 2 een hekel aan haar heeft..
Ik ben geen Eefje-fan, maar ik vind het ook onbegrijpelijk dat ze niet in de lijst staat. Van buitenlandse artiesten kan ik het ergens nog wel begrijpen (al is het negeren van Sufjan en - tot dit jaar - The National op zijn minst vreemd te noemen), maar Radio 2 plugt echt de meest obscure NL artiesten. Dan is Eefje toch een stuk populairder en toch ook weer niet zo alternatief. Het lijkt haast wel of iemand met een prominente stem in de samenstelling bij Radio 2 een hekel aan haar heeft..
Ja, dat laatste heb ik ook wel eens gekscherend beweerd, dat het soms wel lijkt op een doelbewuste boycot
Dat iemand daar op de redactie liever geen Nederlandstalige muziek in de lijst heeft die voor de gemiddelde luisteraar wat lastiger te behappen is dan Flemming of Suzan & Freek Fair enough dat Eefje qua sound/songstructuren (en dan hebben we het over haar manier van zingen, de teksten en de opbouw) niet de muziek maakt die uitermate geschikt is voor een mainstream radiostations. Niettemin is ze via het live-circuit en het internet behoorlijk populair geworden in Nederland en België. (Natuurlijk niet zo populair dat de gewone man op straat even een nummer van haar kan noemen, maar ze kan goed van haar muziek leven). Op basis van de fanschare die ze nu heeft zou Top 2000 makkelijk haalbaar moeten kunnen zijn. Die hoge posities in de Snob 2000, MuMeLadder en De Witte Trui zijn natuurlijk ook een teken aan de wand dat het met haar populariteit wel goed zit

0
geplaatst: 11 december 2023, 19:39 uur
Dance Lover schreef:
Haha dat laatste had ik dus ook. Zo van, yes Dreams & Never Alone in de Top 2000. Niet dus.
(quote)
Ik herinner me nog wel het jaar (2018) waarin er opeens een sloot aan 90s (Euro)dance klassiekers aan de keuzelijst waren toegevoegd, waaronder die twee. Maar bijvoorbeeld ook Haddaway - What Is Love, 2 Unlimited - Jump for Joy, Gala - Freed from Desire en Darude - Sandstorm zaten er toen bij.
Haddaway is er helaas al weer uitgevallen (zeg er eens wat van, Slowgaze). Sandstorm doet het steady. Gala en de beste nummers van 2 Brothers on the 4th Floor hebben het nog nooit gehaald.
Ik zie nu dat 2 Unlimited inmiddels ook weer afwezige is in de Top 2000, No Limit kreeg slechts 4 jaar.
0
geplaatst: 11 december 2023, 19:43 uur
Scorpion_21 schreef:
De key is t nr iig 1x gedraaid krijgen op radio 2. Alles wat in de keuzelijst ia toegevoegd, staat daar omdat t minstens 1x gedraaid is. Alleen de blokhuisuitzendingen doen niet mee. Maar verder: aanvragen aanvragen aanvragen. Zo komen nrs op de keuzelijst
(quote)
Ben er zeker van dat Emmely wel eens een Eefje heeft gedraaid, maar we zullen vaker moeten aanvragen. Die paar plays maken het verschil nog niet.
https://i.vgy.me/OIECWy.png
0
Onweerwolf
geplaatst: 11 december 2023, 19:43 uur
Ze is gewoon te onbekend volgens mij. Ik denk dat er in mijn hele familie niet 1 persoon is die wel eens van haar heeft gehoord. Laat staan dat ze haar muziek kennen.
De tip van Jorg is denk ik een bruikbare.
De tip van Jorg is denk ik een bruikbare.
0
geplaatst: 11 december 2023, 19:44 uur
Gretz schreef:
Natuurlijk niet zo populair dat de gewone man op straat even een nummer van haar kan noemen
(quote)
Natuurlijk niet zo populair dat de gewone man op straat even een nummer van haar kan noemen
Bij een straatvraag, hoeveel op de honderd mensen kan een nummer van haar noemen denk je?
Ze is populair onder een alternatief publiek, net als The National (knap dat die het gehaald hebben). Het heet natuurlijk niet voor niets 'alternatief', dat zegt de meeste mensen gewoon weinig.
0
Onweerwolf
geplaatst: 11 december 2023, 19:46 uur
Arrie schreef:
Bij een straatvraag, hoeveel op de honderd mensen kan een nummer van haar noemen denk je?
Oh ruimschoots minder dan 1. Daar gaat mijn hand wel voor in het vuur.
1
geplaatst: 11 december 2023, 19:48 uur
trebremmit schreef:
Ondanks de diverse tv optredens bij DWDD, Arjen Lubach en Mathijs gaat Door, het uitzenden van zowel de film Bitterzoet en Bitterzoet Live en de diverse zeer goed ontvangen concerten op o.a. Pinkpop, Sziget en DTRH in de zomer van 2022? Ik kan daar met mijn pet niet bij.
En Gretz, ik heb buiten LinkedIn geen social media. Kan daar dus niks voor Eefje betekenen.
0
geplaatst: 11 december 2023, 19:48 uur
De dode artiesten bonus werkt niet heel lang weer, beide Grease nummer (Hopelessly devoted to you en You're the one that I want) liggen er al weer uit. Beiden overigens wel in de extra500.
Volgens mij is Hunekop (dat Friesland plaatje) de hoogste uitvaller. Vorig jaar nog 788.
Volgens mij is Hunekop (dat Friesland plaatje) de hoogste uitvaller. Vorig jaar nog 788.
1
geplaatst: 11 december 2023, 19:49 uur
Scorpion_21 schreef:
(quote)
Maar ze is toch ook gedraaid op Radio 2 dit jaar? Stond in het Last.fm lijstje van Radio 2 dat iemand hier laatst postte.
0
geplaatst: 11 december 2023, 19:50 uur
Onweerwolf schreef:
Ze is gewoon te onbekend volgens mij. Ik denk dat er in mijn hele familie niet 1 persoon is die wel eens van haar heeft gehoord. Laat staan dat ze haar muziek kennen.
Arrie schreef:
Ze is populair onder een alternatief publiek, net als The National (knap dat die het gehaald hebben). Het heet natuurlijk niet voor niets 'alternatief', dat zegt de meeste mensen gewoon weinig.
(quote)
Yes, uiteraard is het logisch dat het gros van de Radio 2-luisteraars niet bekend zijn met haar muziek. Gewoon totaal niet weten welke artiest - nummer ze horen als Eefje toevallig eens voorbij komt op de radio. Dat is niet gek.
Maar ik geloof oprecht dat haar fanatieke fans ook bij de Top 2000 hét verschil kunnen maken, mits ze dus het keuzelijst-voordeel krijgt. Ook The National heeft hun twee gloednieuwe noteringen volgens mij voornamelijk te danken aan de fans die niet per se door het jaar heen vaak intunen op Radio 2. Maar wel genoeg liefhebber/lijstjesfreak zijn op elk jaar op de Top 2000 te stemmen.
Bedenk hierbij dat een nummer om op plek 1500-2000 terecht te kunnen komen echt geen duizenden stemmen nodig heeft (iemand had ooit berekend dat het een aantal jaar terug rond de 500-1000 lag?). De Top 2000-stemmen volgen een normale verdeling. Het merendeel van de stemmen is elk jaar op de nummers die hoog in de lijst staan.
0
geplaatst: 11 december 2023, 19:51 uur
Arrie schreef:
(quote)
Maar dat geldt ook voor veel artiesten die wel de Top 2000 halen. Het gaat erom dat ze vrij populair bij een bepaalde groep mensen (zelfde verhaal als bij Ooit in de top 40 eigenlijk
).Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.