Muziek / Toplijsten en favorieten / Radio 2 Top 2000 #2
zoeken in:
0
geplaatst: 11 december 2023, 22:57 uur
Simon77 schreef:
(quote)
Ja hoor, dat was een eenmalige sympathieke acrie om dit nummer in de lijst der lijsten te krijgen, en dat is ruimschoots gelukt. Ja ik begreep dat het door de actie kwam, maar zou het niet ook zo fijn dat veel Friezen (plaatsvervangende) schaamte kregen van de infantiele tekst van het nummer (en het dunglish van de zanger)?
Met een paar prima nummers van Twarres en De Kast kunnen jullie best thuiskomen in de Top 2000 lijkt me zo.
Joren999 schreef:
Okee nu is de hele Extra 500 veranderd in Twarres - Wer Bisto bij mij.
Okee nu is de hele Extra 500 veranderd in Twarres - Wer Bisto bij mij.
Ik denk dat ie op de 2000e plek staat dit jaar. Gelukkig nog net in de lijst dan. Beter komt er voor Twarres nog eens een Friese actie, anders zien we ze in 2024 misschien niet meer terug.
0
geplaatst: 11 december 2023, 23:02 uur
Titmeister schreef:
Volgens mij is het juist wel een van de taken van de publieke omroep om Nederlandse artiesten te pushen.
(quote)
Volgens mij is het juist wel een van de taken van de publieke omroep om Nederlandse artiesten te pushen.
Oké, daar heb je gelijk in.
0
geplaatst: 11 december 2023, 23:08 uur
Gretz schreef:
Ja ik begreep dat het door de actie kwam, maar zou het niet ook zo fijn dat veel Friezen (plaatsvervangende) schaamte kregen van de infantiele tekst van het nummer (en het dunglish van de zanger)?
Met een paar prima nummers van Twarres en De Kast kunnen jullie best thuiskomen in de Top 2000 lijkt me zo.
Plaatsvervangende schaamte? Nee hoor! Niks mis met de tekst en het niveau van het Engels. Precies, zoals het moest overkomen. Ja ik begreep dat het door de actie kwam, maar zou het niet ook zo fijn dat veel Friezen (plaatsvervangende) schaamte kregen van de infantiele tekst van het nummer (en het dunglish van de zanger)?
Maar dat zal niet iedereen kunnen en willen begrijpen 
En ja, Twarres en De Kast Boppe!
0
geplaatst: 11 december 2023, 23:10 uur
Titmeister schreef:
Volgens mij is het juist wel een van de taken van de publieke omroep om Nederlandse artiesten te pushen. Vandaar ook mijn verbazing over het ontbreken van Eefje, omdat ie m.i. goed in het profiel van Radio 2 past. Ik vind het verder ook verre van het grootste hiaat in de lijst, maar ik snap dat bv. Public Enemy of Sigur Rós veel minder in het profiel past...
(quote)
Volgens mij is het juist wel een van de taken van de publieke omroep om Nederlandse artiesten te pushen. Vandaar ook mijn verbazing over het ontbreken van Eefje, omdat ie m.i. goed in het profiel van Radio 2 past. Ik vind het verder ook verre van het grootste hiaat in de lijst, maar ik snap dat bv. Public Enemy of Sigur Rós veel minder in het profiel past...
Klopt, maar het ingewikkelde is natuurlijk dat er in Nederland verschillende publieke radiozenders zijn die allemaal op een andere manier bijdragen aan de kwaliteit, diversiteit, variatie en pluriformiteit van het gehele omroepbestel. Er is nu eenmaal bepaald dat elk van die NPO-zenders een bepaald profiel moet hebben, en zich dus met specifieke muziek (genres/tijdperken) richt op een bepaalde doelgroep.
Op de NPO-burelen zullen ze natuurlijk vinden dat Eefjes muziek beter past in het 3FM-profiel. Dat is ook duidelijk zien aan de airplaycijfers.
https://i.vgy.me/jc8NpS.png
(moet zeggen dat 2023 wel een beetje tegenvalt.)
Dus ik kan er op zich redelijk mee leven dat Eefje door het jaar heen niet of nauwelijks wordt gedraaid op NPO Radio 2. Blijkbaar denkt men dat haar fans daar niet te vinden zijn, dat die toch eerder naar Radio 3 luisteren.
De Top 2000 is echter vandaag de dag een radio-overstijgend evenement. Je zou het Nederlands immaterieel erfgoed kunnen noemen. Dusdanig groot (meer dan de helft van de Nederlanders krijgt er elk jaar iets van mee) dat het onzinnig is om populaire artiesten van eigen bodem bewust uit de keuzelijst te houden. En laat het er daar bij Radio 2 nu net alle schijn van hebben

Je kunt er trouwens vergif op innemen dat iedereen bij Radio 2 weet dondersgoed weet hoe belangrijk die keuzelijst is. Eefje krijgt waarschijnlijk al 10+ jaar voldoende vrijekeuzestemmen, voldoende in die mate dat het hoogstonwaarschijnlijk is dat ze domweg over het hoofd wordt gezien. Mensen die bij Radio 2 werken volgen natuurlijk ook gewoon het muzieknieuws. Het zal ze echt niet ontgaan dat Eefje afgelopen 3 jaar tal van awards/prijzen heeft gewonnen).
0
geplaatst: 11 december 2023, 23:18 uur
Gretz schreef:
De Top 2000 is echter vandaag de dag een radio-overstijgend evenement. Je zou het Nederlands immaterieel erfgoed kunnen noemen. Dusdanig groot (meer dan de helft van de Nederlanders krijgt er elk jaar iets van mee) dat het onzinnig is om populaire artiesten van eigen bodem bewust uit de keuzelijst te houden. En laat het er daar bij Radio 2 nu net alle schijn van hebben
(quote)
Dan mogen ze wel eens beginnen met de hele Nederlandse hiphop-scene.
0
geplaatst: 11 december 2023, 23:19 uur
Daar is FunX voor opgericht. Maar die hebben geen landelijke FM-frequentie meer
1
geplaatst: 11 december 2023, 23:22 uur
Simon77 schreef:
(quote)
Plaatsvervangende schaamte? Nee hoor! Niks mis met de tekst en het niveau van het Engels. Precies, zoals het moest overkomen.
Als De Hûnekop vooral als een grote grap was bedoeld kan ik het iets beter begrijpen
Maar niet helemaal mijn soort humor. Zal er ook wel mee te maken hebben dat ik geen enkele Friese connectie heb
(95% van de Friese woorden ken ik via Twarres)
1
geplaatst: 11 december 2023, 23:23 uur
Gretz schreef:
(quote)
Klopt, maar je zegt net dat de Top 2000 een radio-overstijgend evenement is.
0
geplaatst: 11 december 2023, 23:26 uur
Ja, als ik het voor het zeggen had zou ik ook meer Nederlandse hiphop op de keuzelijst zetten (behoorlijk ondergewaardeerd in radioland helaas). Omdat ik vind dat de Top 2000 in de huidige vorm als een evenement voor jong en oud en voor alle Nederlanders lijkt te zijn bedoeld. Als traditionele eindejaarsafsluiter. Net zoveel traditie als kerst en oliebollen. Dus niet alleen een lijst voor de mensen die vaker naar Radio 2 luisteren.
Ben alleen bang dat wanneer je de zendermanager van Radio 2 op de man af zou vragen waarom er zou weinig nederhop op de keuzelijst staat dat ie dan aangeeft dat ze daar een andere radiozender voor hebben.
1
geplaatst: 12 december 2023, 00:12 uur
Scorpion_21 schreef:
Hele lijstje so far
Hele lijstje so far
Inclusief nummers die we dit jaar zijn verloren

Nieuw:
Acda & De Munnik - Mooi Liedje
Acda & De Munnik - Morgen Wordt Fantastisch
Anouk & Douwe Bob - Hold Me
Armin van Buuren - Blah Blah Blah
Bankzitters - Cupido
Barbra Streisand - The Way We Were
Beyoncé - Single Ladies (put a ring on it)
Billie Eilish - What was I made for?
Billie Eilish - When The Party's Over
Billy Idol - Eyes Without A Face
Birdy - Skinny Love
Bruce Springsteen - No Surrender
Claude - Ladada (Mon Dernier Mot)
Conan gray - Astronomy
Cutting Crew - I Just Died In Your Arms Tonight
Damien Rice - The Blower's Daughter
Diggy Dex × Vali - La Vie Est Belle
Di-rect - 90s Kid
DI-RECT - How My Heart Was Won
Dorus - Twee Motten
Douwe Bob & Jacqueline Govaert - I Do
Drukwerk - Je Loog Tegen Mij
Eagles - Take It To The Limit
Ed Sheeran - Celestial
Ed Sheeran & Elton John-Merry Christmas
Elvis Presley vs. Junkie XL - A Little Less Conversation
Flemming - Automatisch
Flemming - Paracetamollen
Floor Jansen - Fire
Florence + The Machine - You've Got The Love
Frank Ocean - Lost
George Ezra - Green Green Grass
Goldband - De Langste Nacht
Harry Styles - Kiwi
Harry Styles - Late Night Talking
Harry Styles - Music for a Sushi Restaurant
Henk Wijngaard - Met De Vlam In De Pijp
Herman Berkien - Utereg me stadje
Imagine Dragons - Bones
Imagine Dragons - Sharks
Jeff Buckley - Lover, You Should've Come Over
Kane - No Surrender
Kanye West & Chris Martin - Homecoming
Krezip & Danny Vera - Make It A Memory
Lewis Capaldi - Forget Me
ludovico Einaudi - Una Mattina
Maan x Goldband - Stiekem
Marco Schuitmaker - Engelbewaarder
Mary Mary - Shackles (Praise You) (FOUT WSS)
MEAU ft. Racoon - Dans m'n ogen dicht
Metejoor & Hannah Mae - Wat Wil Je Van Mij
Miley Cyrus - Flowers
Niall Horan - Slow Hands
Nothing But Thieves - Overcome
Olivia Rodrigo - Good 4 u
Oôs Joôs - Bloemkôle
P!nk - Never Gonna Not Dance Again
Paolo Nutini - Through The Echoes
Porcupine Tree - Arriving Somewhere but not here
Queens Of The Stone Age - I Sat By The Ocean
Radiohead - High And Dry
Rammstein-Radio
Rembrandts - I'll Be There For You
Rihanna - Diamonds
Robin S - Show Me Love
Ronde - Bright Eyes
Ronde - Love Myself
Roxy Music - Love Is The Drug
S10 & BLØF - Laat Me Los
Shania Twain - Man I Feel Like A Woman
Shirley Bassey - This Is My Life
Smiths - Heaven Know I'm Miserable Now
Smiths - This Charming Man
Son Mieux - This Is The Moment
Son Mieux - Tongiht
Suzan & Freek - Honderd Keer
Suzan & Freek - Kwijt
Taylor Swift - Anti-Hero
Taylor Swift - Cowboy Like Me
Taylor Swift - Cruel Summer
Taylor Swift - I Knew You Were Trouble
Taylor Swift - We Are Never Ever Getting Back Together
Taylor Swift - You Need To Calm Down
Teddy Swims - Lose Control
The Beatles - Now And Then
The National - Bloodbuzz Ohio
The National - I Need My Girl
The Pogues - Dirty Old Town
The Pogues - Fiësta
The Rolling Stones - Angry
The Rolling Stones ft. Lady Gaga & Stevie Wonder - Sweet Sounds Of Heaven (Albumversie)
Thomas Acda, Kraantje Pappie & Rolf Sanchez-Missen Zou
Wham! - Everything She Wants
Wheatus - Teenage Dirtbag
Wildstylez ft. Niels Geusebroek-Year Of Summer
Verdwenen:
3JS - Hou Van Mij
3JS - Watermensen
A-Ha - Hunting High And Low
Annie Lennox - Why
Armin van Buuren ft. Davina Michelle - Hold On
Armin van Buuren ft. Josh Cumbee - Sunny Days
Bette Midler - Beast Of Burden
Billie Joel - Honesty
Blackstreet ft. Dr. Dre - No Diggity
Bob Marley & The Wailers - Buffalo Soldier
Boudewijn de Groot - Als De Rook Om Je Hoofd Is Verdwenen
Brainbox - Down Man
Britney Spears - Toxic
Bruce Springsteen - Fire (Live)
Calvin Harris & Dua Lipa - One Kiss
Cheap Trick - I Want You To Want Me (Live)
Claudia de Breij & Waylon - Mis Je Zo Graag
Culture Club - Karma Chameleon
Daft Punk - Around The World
Daft Punk - Harder Better Faster Stronger
De Hûnekop ft. Oele Plop - Wy Kam Fram Fryslân
Di-rect - Wild Hearts (Albumversie)
Doe Maar - Nachtzuster
Donnie & René Froger - Bon Gepakt
Dr. Hook & The Medicine Show - Sylvia's Mother
Dua Lipa ft. DaBaby - Levitating
Eagles - Peaceful Easy Feeling
Ed Sheeran - Happier
Elvis Presley - Hound Dog
Eric Clapton - Forever Man
Fatboy Slim - Praise You
Fisher Z - The Worker
Fleetwood Mac - As Long As You Follow
Focus - Sylvia
Foo Fighters - These Days
Frank Sinatra - It Was A Very Good Year
George Ezra - Shotgun
George Michael - I Can't Make You Love Me
Glass Animals - Heat Waves
Golden Earring - Bombay
Imagine Dragons - Follow You
INXS - Original Sin
Irene Cara - Fame
Jerry Lee Lewis - Great Balls Of Fire
Jewel - Foolish Games
Joe Jackson - Steppin' Out
John Mayer - New Light
Johnny Cash - One
John Travolta & Olivia Newton-John - You're The One That I Want
Justin Bieber - Love Yourself
Kensington - What Lies Ahead
Lady Antebellum - Need You Now
Led Zeppelin - Rock And Roll
Living Colour - Love Rears Its Ugly Head
Manfred Mann's Earth Band - Blinded By The Light
Matthew Wilder - Break My Stride
Michael Jackson - Rock With You
Michael Jackson - Wanna Be Startin' Somethin'
Mumford & Sons - Babel
Muse - Mercy
Neil Diamond - Song Sung Blue
Nielson - Sexy Als Ik Dans
Norah Jones - Don't Know Why
Normaal - De Boer Is Troef
Normaal - Mamma Woar Is Mien Pils
Olivia Newton-John - Hopelessly Devoted To You
Opus - Live Is Life
Paul Young - Love Of The Common People
Phil Collins - Something Happened On The Way To Heaven
Procol Harum - Homburg
Roy Orbison - You Got It
Sammy Davis Jr. - Mr. Bojangles
Sandy Coast - The Eyes Of Jenny
Saybia - I Surrender
Shakira ft. Freshlyground - Waka Waka (This Time For Africa)
Simply Red - Sunrise
Son Mieux - 1992
Sweet - Fox On The Run
Tim Hardin - How Can We Hang On To A Dream
Tino Martin - Zij Weet Het
The Beatles - A Hard Day's Night
The Beatles - I Want To Hold Your Hand
The Beatles - Ob-La-Di, Ob-La-Da
The Beatles - Twist And Shout
The Chemical Brothers - Hey Boy Hey Girl
The Clash - Should I Stay Or Should I Go?
The Doors - Break On Through (To The Other Side)
The Doors - Touch Me
The Rolling Stones - Little Red Rooster
The Rolling Stones - Time Is On My Side
The Weeknd - In Your Eyes
Tiësto - The Business
Toploader - Dancing In The Moonlight
Twenty One Pilots - Heathens
Twenty One Pilots - Ride
0
geplaatst: 12 december 2023, 00:16 uur
Ik vind maar een stuk of vier binnenkomers echt toppers. Bij de uitvallers tel ik er meer. 

2
Onweerwolf
geplaatst: 12 december 2023, 00:19 uur
Geen enkel Marco Borsato nummer verdwenen. Dat cancellen gaat echt superstug bij die gast.
1
geplaatst: 12 december 2023, 00:50 uur
Sammy Davis Jr. - Mr. Bojangles er uit is een regelrechte schande. Een rasentertainer en een bloedmooie song.
INXS en Joe Jackson er uit, word ik ook niet vrolijker van.
INXS en Joe Jackson er uit, word ik ook niet vrolijker van.
1
geplaatst: 12 december 2023, 01:24 uur
Joren999 schreef:
The National heeft het gehaald, maar er is nog geen enkel GIFje geplaatst. Er wordt enkel gemopperd dat het volgende zuchtmeisje de lijst in geholpen moet worden
The National heeft het gehaald, maar er is nog geen enkel GIFje geplaatst. Er wordt enkel gemopperd dat het volgende zuchtmeisje de lijst in geholpen moet worden
En 11 december was nog wel de officiële gifjesdag. Ik heb nog maar wat extra gifjes aan m'n post toegevoegd om het te vieren
https://www.forumsmileys.nl/smileys/cheerlie-rood.gifhttps://www.forumsmileys.nl/smileys/cheerlie-rood.gif
1
geplaatst: 12 december 2023, 10:13 uur
De Top 2000 is echter vandaag de dag een radio-overstijgend evenement. Je zou het Nederlands immaterieel erfgoed kunnen noemen. Dusdanig groot (meer dan de helft van de Nederlanders krijgt er elk jaar iets van mee) dat het onzinnig is om populaire artiesten van eigen bodem bewust uit de keuzelijst te houden
Dat eerste is zeker waar Gretz. En daarom bewaakt Radio 2 dat ze redelijk mainstream blijven. Daar zit hun kracht. Of we dat nu leuk vinden of niet. Als de lijst teveel niches gaat bedienen gaan er ongetwijfeld veel luisteraars (gezinnen) afvallen en krijgen ze net zoveel luisteraars als 3FM (bijna geen). Het tweede deel is daarom minder waar. Wat jij als populair benoemt (Eefje) kent nog veel meer mensen die het niet kennen of er niks aan vinden. Het hoort echt nog niet bij het collectieve erfgoed. En als je een actie moet organiseren om iets erin te krijgen weet je eigenlijk al genoeg.
En kijk eens naar de lijst (fijn!) met binnenkomers die jezelf geplaatst hebt. Voledig gedomineerd door mor Top 40 hits en daarnaast een paar opvallende uitzonderingen die de regel bevestigen.
1
geplaatst: 12 december 2023, 10:53 uur
Arrie schreef:
Ik vind maar een stuk of vier binnenkomers echt toppers. Bij de uitvallers tel ik er meer.
Dat heb ik laatste jaren steeds. Dat er meer toppers uitgaan dan dat er binnenkomen. De lijst devalueert voor mij ieder jaar verder.
1
geplaatst: 12 december 2023, 11:24 uur
0
geplaatst: 12 december 2023, 12:06 uur
Gretz schreef:
Nummer 10 in de jaarlijst van 2006 en nummer 17 in de jaarlijst van 2007
Het ging bij Bitterzoet niet alleen om de prestatie, maar ook om de media-aandacht die er 3 jaar geleden was. Dat het een mijlpaal was dat een vrouwelijke, Nederlands(talig)e (solo-)artiest volgens de muziekcritici het beste album had gemaakt. Nog niet eerder voorgekomen in de geschiedenis van OOR.
Verder behoort de Radio 2-redactie de eindejaarlijsten van OOR natuurlijk direct serieus te nemen, zodat o.a. Little Simz, Big Thief en Caroline Polachek ook op de keuzelijst komen
(quote)
Nummer 10 in de jaarlijst van 2006 en nummer 17 in de jaarlijst van 2007
Het ging bij Bitterzoet niet alleen om de prestatie, maar ook om de media-aandacht die er 3 jaar geleden was. Dat het een mijlpaal was dat een vrouwelijke, Nederlands(talig)e (solo-)artiest volgens de muziekcritici het beste album had gemaakt. Nog niet eerder voorgekomen in de geschiedenis van OOR.
Verder behoort de Radio 2-redactie de eindejaarlijsten van OOR natuurlijk direct serieus te nemen, zodat o.a. Little Simz, Big Thief en Caroline Polachek ook op de keuzelijst komen
Dan was het album van de maand denk ik, leuke site wel trouwens zo zie je maar dat je soms dingen totaal verkeerd herinnerd.

1
geplaatst: 12 december 2023, 12:07 uur
Nah, ik luister juist erg veel nieuwe en moderne muziek, zowel commercieel als alternatief.
Ik juich een modernisering toe.
2
geplaatst: 12 december 2023, 13:03 uur
Simon77 schreef:
(quote)
Ja hoor, dat was een eenmalige sympathieke actie om dit nummer in de lijst der lijsten te krijgen, en dat is ruimschoots gelukt. Als dit sympathiek is dan wil ik de Friezen niet tegenkomen als ze minder sympathieke intenties hebben

0
geplaatst: 12 december 2023, 13:14 uur
trebremmit schreef:
Dan was het album van de maand denk ik, leuke site wel trouwens zo zie je maar dat je soms dingen totaal verkeerd herinnerd.
Haha inderdaad. In 2006 Razorlight op 4, Rifles op 5 en in iets mindere mate Lily Allen op 6 zijn eigenlijk totaal vergeten. The National staat in 2007 pas op 42 terwijl Mika op 8 staat.(quote)
0
geplaatst: 12 december 2023, 13:25 uur
Joren999 schreef:
(quote)
Haha inderdaad. In 2006 Razorlight op 4, Rifles op 5 en in iets mindere mate Lily Allen op 6 zijn eigenlijk totaal vergeten. The National staat in 2007 pas op 42 terwijl Mika op 8 staat. Grappig inderdaad om terug te zien. Ik heb Mika ook ontdekt door de OOR, nog voordat hij een hit had of op de radio kwam.
4
geplaatst: 12 december 2023, 13:47 uur
kaj_666 schreef:
Als dit sympathiek is dan wil ik de Friezen niet tegenkomen als ze minder sympathieke intenties hebben
(quote)
Als dit sympathiek is dan wil ik de Friezen niet tegenkomen als ze minder sympathieke intenties hebben
Klopt, ik zou de Friezen op het forum dus maar te vriend houden

1
geplaatst: 12 december 2023, 14:49 uur
Onweerwolf schreef:
Halffriezen > Friezen
Halffriezen > Friezen
Ik ben een kwart Fries, wat vind je daarvan?
0
geplaatst: 12 december 2023, 14:50 uur
Arrie schreef:
Dat is geen echte DiepFries.
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.