MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Radio 2 Top 2000 #2

zoeken in:
De mooiste Cohen ♡ (uiteraard veeeeeeeeel te laag, dit is Top 100 finalemateriaal in zo'n lijst)

https://i.pinimg.com/originals/0f/b5/2f/0fb52f36bd17927b359d7c23f2a36e49.gif

Gretz schreef:
(quote)

Haha ja, ik heb de term zelf niet verzonnen uiteraard. 3voor12 is er ooit mee begonnen

9/10 is wel een beetje overdreven, maar ik begrijp wat je bedoelt. Het staat in ieder geval vast dat ik ons aller Eefje blijf ophemelen zolang ze nog niet in de lijst staat (naar verwachting nog 1-2 jaar).

Hoe is dat overdreven? 9/10 lijkt mij correct.

Veel te laag. Inderdaad. Ik vrees voor de toekomst. Aan mij ligt het niet. Ik stem er elk jaar voor..

cosmic kid schreef:
(quote)

Dat laatste, Geert. Van mijn collega's weet echt meer dan 90% niet wie Eefje de Visser is. En ik geloof ook niet dat het een ander beeld zou opleveren als ik dat aan 10 willekeurige mensen op straat zou vragen. De muziek-kennis van de algemene nederlander laat te wensen over.

Mijn broer, die toch een grote algemene ontwikkeling heeft en die ik hoog heb zitten, had tot dit najaar nog nooit van 'Love Of My Life' van Queen gehoord om maar een voorbeeld te noemen.Lucky him, zullen sommigen zeggen. Een obscuur nummertje vond hij het maar.

Dat was ook mijn reactie toen Love of My Life ineens hoog ging scoren. Ik kende het nummer wel, had het album weleens gedraaid. Maar het leek mij ook een relatief obscuur Queen nummer en ik vind de top 10 notering nog steeds verrassend.

cosmic kid schreef:
(quote)

Dat laatste, Geert. Van mijn collega's weet echt meer dan 90% niet wie Eefje de Visser is. En ik geloof ook niet dat het een ander beeld zou opleveren als ik dat aan 10 willekeurige mensen op straat zou vragen. De muziek-kennis van de algemene nederlander laat te wensen over.

Mijn broer, die toch een grote algemene ontwikkeling heeft en die ik hoog heb zitten, had tot dit najaar nog nooit van 'Love Of My Life' van Queen gehoord om maar een voorbeeld te noemen.Lucky him, zullen sommigen zeggen. Een obscuur nummertje vond hij het maar.

Thanks Paddy om me even hardhandig uit de MuMeBubbel te halen (ik vrees inderdaad dat je gewoon gelijk hebt. Misschien dat het tij ooit gaat keren zodra ze wel wat airplay op Radio 2 gaat krijgen en Top 2000-fähig wordt. Maar dan nog zal er bij veel mensen nooit een lichtje* gaan brengen

https://i.imgflip.com/8afwly.jpg

*Over lichtjes gesproken, nu je dit zo vertelt over top-10 nummer Love of My Life vermoed ik dat er ook heel veel luisteraars zijn die There's a Light... van de #1 MuMe-huisband gewoon niet kennen.

DjFrankie (moderator)
Dit nummer van Bonnie doet me ook weinig, heb ook niemand voorbij zien komen die hierop stemde

Arrie schreef:
(quote)

Dat was ook mijn reactie toen Love of My Life ineens hoog ging scoren. Ik kende het nummer wel, had het album weleens gedraaid. Maar het leek mij ook een relatief obscuur Queen nummer en ik vind de top 10 notering nog steeds verrassend.

Tbh hoorde ik deze Queen ook pas in januari 2019 voor het eerst (ik zou hem waarschijnlijk nu net kunnen herkennen op een popquiz)

cosmic kid (moderator)
En het ligt niet aan mij. Ik doe hard mijn best om de Eefjes, de Wendes en de Lanas te promoten bij mijn collega's en bekenden. Op zijn hoogst levert het me een bescheiden bijval op maar veel vaker de opmerking: "de vriendinnetjes van Paddy"

Gretz schreef:
(quote)

*Over lichtjes gesproken, nu je dit zo vertelt over top-10 nummer Love of My Life vermoed ik dat er ook heel veel luisteraars zijn die There's a Light... van de #1 MuMe-huisband gewoon niet kennen.

Goh, zou je denken?

De overgrote meerderheid kent dat nummer niet, Geert.

Een mooie van Roxy Music deze More Than This. Ik hou wel van die gelikte sound van het album Avalon.

cosmic kid schreef:
Op zijn hoogst levert het me een bescheiden bijval op maar veel vaker de opmerking: "de vriendinnetjes van Paddy"

Die opmerking komt me heel bekend voor

https://cdn11.bigcommerce.com/s-n6h3dlxzq9/images/stencil/1280x1280/products/99969/562354/SLPTHTOC1817__60206.1665685065.jpg?c=2

Ach ja, we zullen ermee moeten dealen dat we altijd relatief grote muzieksnobs blijven t.o.v. de gemene deler. Andere mensen zitten weer vele malen dieper in obscure films, boeken, musea of wijnen

Martijn Jonkers schreef:
Een mooie van Roxy Music deze More Than This. Ik hou wel van die gelikte sound van het album Avalon.

Ja, hier ook een liefhebber. Het titelnummer komt gelukkig ook nog.

Arrie schreef:
(quote)

De top 10-status lijkt me een effect van die film van een jaar of 5 terug. Daar had het nummer een prominente rol, daarvoor stond het nummer altijd rond plek 100.

Arrie schreef:
(quote)

Goh, zou je denken?

De overgrote meerderheid kent dat nummer niet, Geert.

Oké, fair enough. Zou waarschijnlijk al knap zijn als diezelfde meerderheid tenminste 5 nummers kan opnoemen die sinds jaar en dag de top-10 bevolking van de Top 2000.

(Ik wil wel eens vergeten dat deze lijst voor veel mensen ook maar gewoon een leuk, gezellig behang is. Die zijn niet constant bezig met het vincken van nieuwe ontdekkingen, herontdekte oude parels of zich anderszins aan het afvragen welke artiest/nummer ze nu horen.)

Eefje moet gewoon eens meedoen met De Slimste Mens, met andere woorden.

ArthurDZ schreef:

Hear hear. En zowel met de Nederlandse als de origineel Vlaamsche, want bij jullie is het ook niet best gesteld met haar presence in de belangrijkste allertijdenlijst

https://i.vgy.me/d73PyO.png
https://i.vgy.me/T0D7f2.png

(en zelfs in de Belpop 100 ontbreekt ze anno 2023 nog gewoon, kan echt niet )

ArthurDZ schreef:

Of Moz. Lijkt me ook wel leuk.

Ik denk dat bij minstens een kwart van de nummers uit de Top 2000 een hele hoop mensen zoiets hebben van: "Deze ken ik niet". Waarschijnlijk zelfs nog meer. Ik ben bijvoorbeeld nog steeds blij met de notering van Porcupine Tree in de lijst, maar ik maak me geen illusies over de algemene bekendheid van de band, laat staan hun notering. Veel mensen zullen het morgen voor het eerst horen en zelfs dan zullen, denk ik, veel luisteraars van de Top 2000 over een half jaar nog steeds zeggen dat ze nog nooit van Arriving Somewhere... hebben gehoord. Heel misschien een oh-ja-die-plaat, maar dat is het denk ik wel. Heck, redelijk wat platen van zeer bekende bands zijn denk ik onbekend bij het grote publiek. Je krijgt vaak wel een "Oh, die band." maar ik denk dat je "Ken ik niet."-reacties over de bekendheid van een nummer krijgt bij bijv. Metallica met Part 2 & 3 van The Unforgiven of Coldplay met, pak 'm beet, Politik of Charlie Brown. Dan zie je gewoon dat bij een heleboel mensen muziek een vluchtig concept is dat gewoon het ene oor in, het andere oor uit gaat.

Arrie schreef:
(quote)

Of Moz. Lijkt me ook wel leuk.

En dat dan het volledige Mediapark op álle opnamedagen geheel vleesvrij wordt gemaakt. Ik zeg doen

Porcupine Head schreef:
Ik denk dat bij minstens een kwart van de nummers uit de Top 2000 een hele hoop mensen zoiets hebben van: "Deze ken ik niet". Waarschijnlijk zelfs nog meer. Ik ben bijvoorbeeld nog steeds blij met de notering van Porcupine Tree in de lijst, maar ik maak me geen illusies over de algemene bekendheid van de band, laat staan hun notering. Veel mensen zullen het morgen voor het eerst horen en zelfs dan zullen, denk ik, veel luisteraars van de Top 2000 over een half jaar nog steeds zeggen dat ze nog nooit van Arriving Somewhere... hebben gehoord. Heel misschien een oh-ja-die-plaat, maar dat is het denk ik wel. Heck, redelijk wat platen van zeer bekende bands zijn denk ik onbekend bij het grote publiek. Je krijgt vaak wel een "Oh, die band." maar ik denk dat je "Ken ik niet."-reacties over de bekendheid van een nummer krijgt bij bijv. Metallica met Part 2 & 3 van The Unforgiven of Coldplay met, pak 'm beet, Politik of Charlie Brown. Dan zie je gewoon dat bij een heleboel mensen muziek een vluchtig concept is dat gewoon het ene oor in, het andere oor uit gaat.

Ja, dit zal de realiteit zijn. Ik moest bij die laatste zin weer denken aan onderstaande podcast. Er zijn maar heel weinig nummers die bijna iedereen kent, een klein deel van de elite van de Top 2000 en misschien een paar enorme (zomer)hits. De rest is allemaal veel vergankelijker inderdaad.

Gretz schreef:
Net deze podcast beluisterd over de aloude vraag waarom bepaalde nummers nu zo enorm aanslaan (ook over langere tijd). Een muziekwetenschapper legt uit welke factoren van belang zijn en hoe het in onze hersenen werkt. Erg interessant imo

https://open.spotify.com/episode/1sJCa1AhP7x2W9ZrMGrdh1?si=ILIsQgYcSsqzszwiC38MEQ

spotify:episode:1sJCa1AhP7x2W9ZrMGrdh1

Pff. Ben al niet zo'n hele grote Avicii-fan, maar Waiting For Love is vervelend, zeg...

Porcupine Head schreef:
Pff. Ben al niet zo'n hele grote Avicii-fan, maar Waiting For Love is vervelend, zeg...

Verschrikkelijk nummer ja. De meeste Avicii's zijn wel te overleven, maar hier wil je gillend de radio uitzetten.

Ah, dit is al een heel stuk beter. Stemplaatje, dit!

Rearviewmirror

Zo, kijken of met Links Rechts het café instort.

Edit: Hij staat nog.

Getverredemme.

Porcupine Head schreef:
Zo, kijken of met Links Rechts het café instort.

Toch leuk voor Rob Kemps dat ie in hetzelfde uur mag staan als de allerbeste band ooit

Voor t eerst de Top 2000 aangezet, dat had qua timing wel een stuk beter gekund want nu krijg ik gelijk ons aller Gijs voor mijn kiezen...

Maar goed het paartje Snollebollekes vs Sex Pistols geeft een hoop voldoening

Sowieso wel lekker cult-rijtje dit: Snollebollekes, Sex Pistols, Bee Gees

Dit is de alletofste Beegees, echt een heerlijk nummer.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 02:13 uur

geplaatst: vandaag om 02:13 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.