MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Radio 2 Top 2000 #2

zoeken in:
Nou ja, in feite heeft de Top 2000 dat zelf in 2008 gedaan, een gemiddelde van 9 jaar Top 2000. En op zich is er best wat voor te zeggen om een soort erelijst te maken, maar dat zou dan een aparte lijst moeten zijn.

Altijd leuk om een beetje te grasduinen in die statistieken die Radio 2 zelf publiceert. Zoals die van de leeftijdscohorten: Voor alle leeftijden | NPO Radio 2 - nporadio2.nl

Paar dingen die mij opvallen:
- Hotel California blijft populair, die zie ik niet snel wegvallen
- Sultans of Swing is heel populair onder jongeren, die gaat richting top 10 kruipen
- Pink Floyd daarentegen is juist een boomerding (3x top 10 bij zestigers bv.)
- Danny Vera komt pas om de hoek kijken bij de dertigers
- T/m 40 staat Queen overal (ruim) bovenaan; is dit het Top 2000-effect?

Als een plaat écht eeuwigheidswaarde heeft blijft hij er wel in staan. Maar dat gatekeeping en zeggen dat alles van na 2000 er niet in hoort ben ik wel een beetje klaar mee.

Bedenk, in 1999 was BoRap ook pas 24 jaar oud.

Onweerwolf
Alles voor 1997 > Alles na 1996

Maar de beste Beatles plaat was van 2023, nietwaar

Onweerwolf
Joren999 schreef:
Maar de beste Beatles plaat was van 2023, nietwaar

Bevrucht mij gaarne niet met nuancerende uitzonderingen op mijn regel.

Dat is nou net één van mijn specialiteiten.

chevy93 schreef:
Sultans of Swing is heel populair onder jongeren, die gaat richting top 10 kruipen

Generatie Z gaat het niet redden.

Sultans vind ik dan toevallig veruit de leukste Dire Straits dus fijne ontwikkeling.

Eagles & Danny Vera moeten we snel uit de Top 10 lozen.

En toch vind ik het jammer dat al die 60s platen verdwijnen. Noem me naar een boomer.

Arrie schreef:
En toch vind ik het jammer dat al die 60s platen verdwijnen. Noem me naar een boomer.

Ok Boudewijn.

Arrie schreef:

Schrale troost. Dit jaar hebben de 60's slechts 2 nummers minder dan vorig jaar (164). Dat is nog een lichte daling vergeleken met de jaren daarvoor. Ik ben benieuwd of de jaren 60 ooit nog een opmars gaan maken in de lijst.

Jaren 80 zijn al jaren het populairst.

chevy93 schreef:
[...]
- Sultans of Swing is heel populair onder jongeren, die gaat richting top 10 kruipen
Wat is dat toch met Sultans of Swing? Het is ook veruit mijn favoriete Dire Straits en bijna een vast nummer waarop ik stem. En ook ik moet de 35 nog halen.

Prima nummer maar Telegraph road vind ik beter.

vielip schreef:
Prima nummer maar Telegraph road vind ik beter.
Die kruipt ook al mooi richting de top 20.

Dirruk schreef:
(quote)

Schrale troost. Dit jaar hebben de 60's slechts 2 nummers minder dan vorig jaar (164). Dat is nog een lichte daling vergeleken met de jaren daarvoor. Ik ben benieuwd of de jaren 60 ooit nog een opmars gaan maken in de lijst.

Jaren 80 zijn al jaren het populairst.
Grappig, toch een decennium waar nog wel eens op wordt neergekeken.

jasper1991 schreef:
(quote)
Grappig, toch een decennium waar nog wel eens op wordt neergekeken.

Door de huidige generatie juist niet meer. 80s is zeer geliefd.

Ook wel omdat de huidige generatie weinig kennis heeft gemaakt met alle prul die destijds uitgebracht werd. Datzelfde geldt overigens ook voor 60s en 70s. De krenten zijn 50 jaar later wel uit de muzikale pap gehaald.

De jaren 80 zijn vooral Queen, U2, Michael Jackson, Prince, Madonna, beetje Abba, Springsteen, Toto. Dan gaat het hard, aangezien daar wat hofleveranciers bijzitten.

harm1985 schreef:
De jaren 80 zijn vooral Queen, U2, Michael Jackson, Prince, Madonna, beetje Abba, Springsteen, Toto.

Gelukkig kan ik uit een heel andere jaren 80 putten....

Fijne feestdagen iedereen! En vooral alvast een gezond 2025! Dat we bij dit topic nog maar lang genoeg klagen, het eens zijn, slaplullen en ander gedoe!

Onweerwolf
Volgens de NOS zou Dermot K. 277e zijn als vrouwen geen stemrecht hadden.

Ik ben best geëmancipeerd maar soms wordt het je wel moeilijk gemaakt.

Onweerwolf schreef:
Volgens de NOS zou Dermot K. 277e zijn als vrouwen geen stemrecht hadden.

Ik ben best geëmancipeerd maar soms wordt het je wel moeilijk gemaakt.

Zeker als je leest dat hij zonder de mannen op twee had had gestaan.

We mogen bijna van start. Een beetje liefhebber kan zijn lol al niet op in het eerste uur. Daar zitten echt al parels tussen.

Lekker, stipt 0.00 uur het eerste nummer. En zo hoort eigenlijk.

Prima start van Desiree. Een aantal mooie nummers dit uur. De terugkomst van Jeff Buckley - Grace. En het debuut van Once Upon A Time In The West - Dire Straits. Toch wel de moeite waard om daar even voor op te blijven.

Broes daarnet was ook erg fijn net zoals idd DS

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 09:42 uur

geplaatst: vandaag om 09:42 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.