MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / 80's helden verzameld op vinyl en compact disc

zoeken in:
HET IDEE

In de zomer van 1984 kocht ik mijn eerste verzamelaar. Ik was verliefd op de hoes. En op de muziek uiteraard. In dit topic keer ik terug naar de vinylverzamelaars van mijn jaren '80 helden. Ik bespreek de originele tracklijst en vergelijk die met de (latere) CD versie(s). Ik compileer mijn eigen digitale variant tot maximum 18 tracks en stel een kortere selectie voor die de volgens mij 12 meest essentiële nummers bevat.

THE VERY BEST OF KIM WILDE (1984)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/25000/25363.jpg?cb=1628370587

1. Kids In America / Chequered Love / Water On Glass / 2 6 5 8 0 / Boys / Our Town / Everything We Know / You'll Never Be So Wrong // 2. Cambodia / View From A Bridge / Love Blonde / House Of Salome / Dancing In The Dark / Child Come Away / Take Me Tonight / Stay Awhile

OP VINYL ALBUM de originele tracklijst

The Very Best Of Kim Wilde (1984) is een rijk gevulde verzamelaar. In totaal verschenen 10 van de 16 tracks op single. Daarnaast telt de verzamelaar 4 deep cuts van Kim Wilde (1981) en 2 albumtracks van Catch As Catch Can (1983). Take Me Tonight (b-kant View From A Brigde) was terug te vinden op Select (1982). En b-kant Boys werd beschouwd als de dubbele a-kant van Water On Glass omdat beide titels even groot op de voorkant van de hoes te lezen stonden. You'll Never Be So Wrong werd door labelgenoot Hot Chocolate gecoverd en op single uitgebracht in de herfst van 1981. In Duitsland (en de Benelux) besloot men om House Of Salome op single uit te brengen om de verzamelaar te promoten. Die piste werd in de UK niet gevolgd. De Duitse persing koos (per vergissing?) voor de albumversie van Love Blonde. De Britse editie (en dus ook alle latere CD versies) bevatten de gewone 7" edit van deze single.

OP COMPACT DISC de bonustracks

De CD versie van The Very Best Of Kim WIlde (1984) bevatte dezelfde 16 tracks. Latere budget verzamelaars voegden aan deze tracklijst nog een 4 nummers toe. Mijn mp3 map telt 18 titels: ik nam er enkel Watching For Shapes (b-kant Cambodia) en albumtrack Action City van Select (1982) bij.

CONCLUSIE de verzamelaar doorgelicht

Opvallend veel klemtoon op debuutalbum Kim Wilde (1981) en in verhouding iets te weinig aandacht voor opvolger Select (1982). Vinyl verzamelaars telden doorgaans eerder 14 nummers. Ik zou Everything We Know en Our Town misschien weggelaten hebben. De tweede plaatkant neemt een loopje met de chronologica van het songmateriaal (Child Come Away hoort bijvoorbeeld voor Love Blonde te staan). Dat alle singles aanwezig zijn is een pluspunt en kon ook moeilijk anders met zo'n uitgebreide selectie.

COMPACT KIM WILDE ♫ de essentie samengevat in 12 vinyl tracks

1. Kids In America / Chequered Love / Cambodia / View From A Bridge / Child Come Away / Love Blonde // 2. Water On Glass / You'll Never Be So Wrong / Take Me Tonight / Dancing In The Dark / House Of Salome / Stay Awhile

Kant 1 bevat de zes singles die volgens mij op elke verzamelaar horen. Kant 2 de persoonlijke favorieten.

Leuk topic! En fraai begin: Kim Wilde, welke vijftiger is er niet groot mee geworden?

(THE) HUMAN LEAGUE - GREATEST HITS (1988)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/22000/22797.jpg?cb=1561477143

1. Mirror Man / (Keep Feeling) Fascination / The Sound Of The Crowd / The Lebanon / Human / Together In Electric Dreams / Don't You Want Me // 2. Being Boiled / Love Action (I Believe In Love) / Louise / Open Your Heart / Love Is All That Matters / Life On Your Own

OP VINYL ALBUM de originele tracklijst

Om aan 13 valabele tracks te komen werd de allereerste Human League single van onder het stof gehaald. Being Boiled had ondertussen de status van new wave klassieker verworven. En er werd een beroep gedaan op de soundtrack single van Phil Oakey met Giorgio Moroder. Together In Electric Dreams was in 1984 een grotere hit geweest dan de singles van het album Hysteria (1984). Beide nummers zouden ook op latere Human League compilaties terugkeren. Gelukkig werd er voor de singleversies van Being Boiled, The Sound Of The Crowd en Love Action (I Believe In Love) gekozen. Daar zijn latere verzamelaars niet altijd even consistent in. De enige single uit de hitperiode van de band die ontbreekt is I Need Your Loving, de opvolger van Human uit 1986. In plaats daarvan werd van het album Crash (1986) Love Is All That Matters geplukt dat als "nieuwe" single deze Greatest Hits (1988) collectie moest promoten.

OP COMPACT DISC de bonustracks

De verzamelaar verscheen gelijktijdig op CD met dezelfde 13 nummers. Het is in dat format dat ik hem het eerst leerde kennen. Greatest Hits (1995) met een andere hoes herneemt de 13 nummers en voegt er de laatste singles Tell Me When en Stay With Me Tonight van Octopus (1995) aan toe. Plus een remix versie van Don't You Want Me, een hippe gewoonte in de jaren '90. Een mooie update al mag opgemerkt worden dat de singles van Romantic? (1990) niet geselecteerd werden. Ik beperkte me voor de keuze van mijn bonustracks tot de periode die de compilatie uit 1988 bestreek. Ik heb ruimte voor 5 extra songs en kies om te beginnen voor de ontbrekende single I Need Your Loving. Empire State Human en Boys And Girls zijn twee oude singles die ook een plaats krijgen in mijn map. Tenslotte kies ik voor nog eens 2 songs van hun classic album Dare (1981): het hitgevoelige Do Or Die en Seconds, de b-kant van Don't You Want Me.

CONCLUSIE de verzamelaar doorgelicht

Mijn vinyl exemplaar van Greatest Hits (1988) is een gatefold met binnenin de titels chronologisch gerangschikt en voorzien van de nodige credits plus hun notering in de UK charts. Op de plaat zelf worden de nummers door elkaar gegooid: er zit niet echt een logica in de speellijst. De binnenhoes bevat alle teksten en een "historigram" van alle bandleden die tot dan toe deel uitmaakten van The Human League. De band zelf wordt in het artwork gereduceerd tot Phil Oakey en de beide dames Joanne Catherall en Susan sulley. Op CD was ruimte geweest voor een aantal bonusnummer maar die kans werd niet gegrepen.

COMPACT HUMAN LEAGUE ♫ de essentie samengevat in 12 vinyl tracks

1. Love Action (I Believe In Love) / Open Your Heart / Don't You Want Me / Mirror Man / The Lebanon / Human // 2. The Sound Of The Crowd / (Keep Feeling) Fascination / Life On Your Own / Together In Electric Dreams / Louise / Love Is All That Matters

Kant 1 bevat de zes singles die volgens mij op elke verzamelaar horen. Kant 2 de persoonlijke favorieten.

THE COMPLETE MIKE OLDFIELD (1985)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/8000/8336.jpg?cb=1582779381

1. Arrival / William Tell Overture * / Cuckoo Song * / Jungle Gardenia * / Guilty * / Blue Peter * / Waldberg (The Peak) * / Wonderful Land / Etude // 2. Moonlight Shadow / Family Man / Mistake * / Five Miles Out / Crime Of Passion * / To France / Shadow On The Wall // 3. Ommadawn / Tubular Bells / Hergest Ridge / Incantations / Evacuation // 4. Sheba / Mirage / Platinum / Mount Teide

VINYL ALBUM & COMPACT DISC

Het idee achter deze compilatie was - als we de titel mogen geloven - om (1) een zo compleet mogelijk overzicht te geven van Mike's carrière aan de hand van zijn korte instrumentale stukjes (The Instrumental Side), zijn vocale hitsingles (The Vocal Side), fragmenten uit zijn albumlange meesterwerken (The Complex Side) en enkele live impressies (The Live Side). En om (2) zoveel mogelijk exclusief op single verschenen werkjes te bundelen. En er zijn inderdaad behoorlijk wat non-album titels (*) verzameld op The Complete (1985). Maar er zijn er evenzoveel vergeten. De chronologie wordt op geen enkele van de vier plaatkanten gerespecteerd. Etude en Evacuation (beide helften van de Killing Fields single) zijn aanwezig in hun ingekorte vorm. De Shadows cover Wonderful Land in zijn albumversie en Shadow On The Wall zelfs in zijn 12" versie. Latere Europese persingen vervingen Mistake door Pictures In The Dark omdat deze gelijktijdig verschenen nieuwe single een top 10 hit was in Duitsland. DE 2CD versie telde slechts twee bonustracks in de instrumentale sectie: In Ducli Jubilo * en Portsmouth *, Oldfields twee grootste instrumentale hits.

THE COMPLETE MIKE OLDFIELD REVISITED 4LP BOX - klik op ♫ om te luisteren

Ik heb mijn eigen versie van The Complete Mike Oldfield gemaakt.

LP A - THE INSTRUMENTAL DISC ♫

1. In Dulci Jubilo / Portsmouth / Willam Tell Overture / Cuckoo Song / Wrekorder Wrondo / Guilty / Blue Peter // 2. Wonderful Land / Waldberg (The Peak) / Taurus 3 / Jungle Gardenia / In The Pool / Afghan / Legend

Allemaal 7" versies met uitzondering van Wonderful Land.

CD bonus: Tubular Bells (Mike Olfield's Single) * / Hergest Ridge (Spanish Tune) * / Ommadawn (French b-side) * / Argiers / First Excursion / Pipe Tune / Mount Teide / Polka (Live) // hidden track: Vivaldi Concerto In C *

* De integrale versie van Theme From Tubular Bells verscheen nog nooit op CD. Spanish Tune, een promosingle met een thema van Hergest Ridge, gelukkig wel. Ook van Ommadawn bestaat er een 7" versie met een fragment uit de finale. Enkel te vinden op de b-kant van de Franse persing van In Dulci Jubilo. Puristen zullen merken dat ik extra b-kantjes als Bones en The Trap liet liggen. Ze klinken mij in de oren als left-overs uit de sessies van The Killing Fields (1984). Die soundtrack heb ik buiten beschouwing gelaten. Vivaldi Concerto In C verscheen exclusief op de 4CD box Elements (1993).

LP 2 - THE VOCAL DISC ♫

1. Arrival / Sheba / Five Miles Out / Family Man / Mistake / Rite Of Man * // 2. Moonlight Shadow / Shadow On The Wall / Crime Of Passion / To France / Tricks Of The Light / Pictures In The Dark

Allemaal 7" versies met uitzondering van Pictures In The Dark.

CD bonus: Don Alfonso * / Froggy Went A-Courting * / Sally * / Speak (Tho' You Only Say Farewell) * / On Horseback / Sailors Hornpipe * // + hidden track: All Right Now *

Alle titels met * verschenen niet of in een andere versie op de 2CD deluxe edities van de albums. Rite Of Man was de b-kant van Moonlight Shadow en is enkel te vinden op een CD-single heruitgave. De integrale versie van Don Alfonso is slechts te vinden op de Virgin sampler "V" (1975). Froggy is de b-kant van Mike Oldfield's Single. Sally verscheen uitsluitend op de allereerste oplage van Platinum (1979) en werd op verzoek van Richard Branson vervangen door Into Wonderland. On Horseback was de gezongen b-kant van In Dulci Jubilo en is ook te horen als coda van Ommadawn (Part Two). Speak met David Bedford en Sailors Hornpipe met een dronken Vivian Stanshall eens te meer als ceremoniemeester zijn afkomstig van Boxed. Hidden track All Right Now dateert uit de Platinum periode en verscheen nooit op vinyl. Er bestaat wel beeldmateriaal van.

LP's C/D - THE COMPLEX DISCS

1. Tublar Bells pt1 exerpt / Hergest Ridge pt2 excerpt // 2. Ommadawn pt1excerpt / Incantations pt3 excerpt / North Star (Platinum) // 3. Taurus 1 / Taurus 2 excerpt // 4. Crises excerpt / The Lake

2CD versie: 1. TB pt1 / HG pt1 / O pt1 / I pt3 excerpt / I pt4 excerpt // 2. North Star (Platinum) / Taurus 1 / Taurus 2 / Crises / The Lake

Geen LIVE DISC dus in mijn versie van The Complete Mike Oldfield.

DEPECHE MODE - THE SINGLES 81→85 (1985)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/9000/9079.jpg?cb=1521075927

1. Dreaming Of Me / New Life / Just Can't Get Enough / See You / Leave In Silence / Get The Balance Right / Everything Counts // 2. Love In Itself / People Are People / Master And Servant / Blasphemous Rumours / Shake The Disease / It's Called A Heart

VINYL versus COMPACT DISC

15 singles telde de discografie van Depeche Mode eind 1985. Voldoende voor een verzamelaar. Toch besloot men de vinyl versie te beperken tot 13 nummers. The Meaning Of Love is wellicht de eerste track die de meesten uit het rijtje zouden schrappen. Het tweede slachtoffer werd Somebody, de dubbele A-kant van Blasphemous Rumours. Dat was een favoriet van mij en een reden om de verzamelaar dan maar niet aan te schaffen. Ik zou Dreaming Of Me opgeofferd hebben. Een paar jaar later kocht ik toch de CD met de 15 singles. Opmerkelijk wel dat de vinyl editie de titels op de achterkant van de hoes niet chronologisch rangschikt hoewel ze op de plaat wel in die volgorde zijn opgenomen. Binnenin de gatefold hoes staan een collage met foto's backstage en in de studio. De binnenhoes toont de hoesmes van de singles, vermeldt de releasedatum en de hoogste notering in de UK charts. Enkele titel wordt ook nog eens vergezeld van quotes uit twee verschillende recensies: één die de single de grond in boord en één die hem bejubeld. Op de voorkant van de hoes vinden we vier symbolen die naar de vier bijhorende albums verwijzen: een sikkel voor A Broken Frame (1982), een hamer voor Construction Time Again (1983) en een ketting voor Some Great Reward (1984). De link tussen de boortoren en Speak And Spell (1981) is minder duidelijk.

EXPANDED & COMPACT DEPECHE MODE ♫

Met die 15 tracks is er nog ruimte om de CD versie van deze verzamelaar uit te breiden tot 18 nummers. Op latere versies van The SIngles 1981-1985 (1985) worden wel eens de Some Bizzare sampler versie van Photographic en de Schizo Mix van Depeche Mode toegevoegd. Ik kies voor The Sun And The Rainfall van A Broken Frame (1982), The Landschape Is Changing van Construction Time Again (1983) en Lie To Me van Some Great Reward (1984), drie mid tempo songs die voor wat extra rustpunten kunnen zorgen. It's Called A Heart is voor mij met stip het zwakste nummer van de selectie maar aangezien dat de nieuwe single was, begrijp ik natuurlijk waarom je hem moeilijk kan schrappen uit de vinyl tracklijst.

Mijn tot 12 tracks ingekorte versie verschilt daarom op twee plaatsen van de originele vinyl release.
Naast The Meaning Of Love vallen ook Dreaming Of Me en It's Called A Heart naast de prijzen.

1. Just Can't Get Enough / See You / Everything Counts / People Are People / Master And Servant / Shake The Disease // 2. New Life / Leave In Silence / Get The Balance Right / Love In Itself / Somebody / Blasphemous Rumours

THE BEST OF A FLOCK OF SEAGULLS (1986)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/9000/9615.jpg?cb=1628631716

1. I Ran / Space Age Love Song / Telecommunication / The More You Live The More You Love / Nightmares // 2. Wishing (If I Had A Photograph Of You) / (It's Not Me) Talking / Transfer Affection / Who's That Girl (She's Got It) / DNA

Een 10 tracker op vinyl met negen singles en de instrumentale albumtrack DNA die ook op 7" EP van Modern Love Is Automatic terug te vinden was. Vreemd dat men niet voor 12 of 14 nummers (toch het gangbare aantal op vinyl verzamelaars in de jaren '80) koos. Want singles als Modern Love Is Automatic, Never Again (The Dancer) en Remember David blijven liggen. Hetzelfde kan gezegd worden van Heartbeat (Like A Drum), net als Who's That Girl (She's Got It) afkomstig van het vierde Flock Of Seagulls album zonder gitarist Paul Reynolds. Zelfs op de CD editie van deze compilatie vinden we deze singles niet terug. In de plaats daarvan krijgen we 12" mixen van Wishing (If I Had A Photograph Of You) en The More You Live The More You Love, hoewel de credits doen uitschijnen dat die laatste de titeltrack van het derde album The Story Of A Young Heart (1984) zou zijn. The Best Of A Flock Of Seagulls (1986) laat enkel de albumversies van de singles horen. De hoes van de vinyl release heeft een iets andere kleurenschakering: het roze is daar eerder paars.

EXPANDED versus COMPACT A FLOCK OF SEAGULLS ♫

Heel wat kansen dus om de 10 titels aan te vullen met de onder meer 4 ontbrekende singles. En dan is er nog eens ruimte voor 4 extra tracks. Misschien is de originele indie singleversie van (It's Not Me) Talking uit 1982 een optie? En laten we dan ook maar meteen The Story Of A Young Heart doen, tevens de B-kant van Remember David. Tanglimara (B-kant van (It's Not Me)Talking) is net als DNA een instrumental. Bonus track Windows was te vinden op de EP van Modern Love Is Automatic en keert later nog eens terug als B-kant van Space Age Love Song. Tenslotte pik ik er nog de Hits Medley uit die te horen was op de 12" single van Who's That Girl (She's Got It). Ik vervang trouwens alle albumversies door de voorhanden zijnde singleversies.

Mijn compacte versie van deze Best Of telt twee tracks meer dan het originele vinyl album. Ik laat het nochtans wervelende Who's That Girl (She's Got It) achterwege en kies voor de drie ontbrekende singles van de eerste drie albums in hun classic line up.

1. Telecommunication / I Ran / Space Age Love Song / Wishing (If I Had A Photograph Of You) / (It's Not Me) Talking / The More You Live The More You Love // 2. Modern Love Is Automatic / DNA / Nightmares / Transfer Affection / Never Again (The Dancer) / Remember David

dazzler schreef:
Misschien is de originele indie singleversie van (It's Not Me) Talking uit 1982 een optie?

Neen, toch niet want het blijkt om dezelfde versie te gaan als de single uit 1983 die te vinden is op het tweede album Listen (1983). Ik vergat deze zin weg te knippen uit mijn tekst.

CHINA CRISIS COLLECTION (1990)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/19000/19081.jpg?cb=1506854289

1. African And White / No More Blue Horizons / Christian / Tragedy And Mystery / Working With Fire And Steel / Wishful Thinking / Hanna Hanna // 2. Black Man Ray / King In A Catholic Style / You Did Cut Me / Arizona Sky / Best Kept Secret / It's Everything / St. Saviour Square

Een verzamelaar van 14 tracks zowel op vinyl als op compact disc. Het gaat telkens om de albumversies, wat vooral opvalt bij het meer dan vijf minuten durende Christian en Arizona Sky. It's Everything van het vierde album What Price Paradise (1986) is de enige niet-single in deze collectie. Misschien werd het nummer getipt als single om de verzamelaar te promoten, maar uiteindelijk wordt gekozen voor een nieuwe mix van de debuutsingle African And White. Op Discogs vond ik verder de zogenaamde Radio EP, een promo CD-schijfje uit 1990 voor radiostations met Christian, Wishful Thinking, Black Man Ray en King In A Catholic Style, hun vier grootste hits. Ontbrekende singles zijn het mislukte Scream Down At Me uit 1982 en The Highest High, enkel in de UK de vierde single van Flaunt The Imperfection (1985) en volgens mij een betere keuze dan het wat zoutloze derde single You Did Cut Me. Ook Red Letter Day van het vijfde en laatste album Diary Of A Hollow Horse (1989) is niet van de partij. Het grootste verschil tussen vinyl en CD is natuurlijk de 2CD editie van Collection (1990) met daarop een rijke selectie aan B-kantjes. Voor China Crisis fans lang een goudmijn.

EXPANDED versus COMPACT CHINA CRISIS ♫

De 14 tracks breid ik uit tot 18 nummers door de reeds vermelde ontbrekende singles toe te voegen: Scream Down At Me, The Highest High en Red Letter Day. De laatste vrije plaats wordt ingenomen door Some People I Know To Lead Fantastic Lives, een albumtrack van hun debuut Difficult Shapes & Passive Rhythms (1982) die alle hitgevoelige ingrediënten in zich draagt die ook te horen waren op de 4 singles van hun meest succesvolle elpee Working With Fire And Steel (1983). Omdat ik van Christian en Arizon Sky digitale singleversies vond, vervang ik hun albumversies door deze 7" edits.

Het 80's werk van China Crisis samenvatten in 12 singles leek niet zo eenvoudig. Ik kwam telkens op 13 tracks uit. Eén van deze songs moest sneuvelen: African And White (de zeer ritmische en daarom wat atypische debuutsingle), The Highest High (liever dan You Did Cut Me en hun derde album verdient drie vertegenwoordigers), Best Kept Secret (aardige single van hun vierde album) of Saint Savour Square (lead single van hun vijfde elpee die pas drie jaar na de vierde zou verschijnen). Meestal kies ik bij zo'n dilemma om de meest recente single te laten vallen omdat die doorgaans wat verder afligt van het andere werk.

1. Christian / Tragedy And Mystery / Working With Fire And Steel / Wishful Thinking / Black Man Ray / King In A Catholic Style // 2. African And White / No More Blue Horizons (Fool Fool Fool) / Hanna Hanna / The Highest High / Arizona Sky / Best Kept Secret

Net zoals met enkele 7" versies is het nog steeds wachten op enkele officiële YouTube videoclips.

KATE BUSH - THE WHOLE STORY (1986)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/12000/12038.jpg

1. Wuthering Heights / Cloudbusting / The Man With The Child In His Eyes / Breathing / Wow / Hounds Of Love // 2. Running Up That Hill / Army Dreamers / Sat In Your Lap / Experiment V / The Dreaming / Babooshka

Zelden zo'n ironische titel gezien voor een Best Of plaat. Deze twaalf singles zijn uiteraard alles behalve het hele verhaal. The whole story wordt nochtans in de gatefold door middel van alle single, EP, LP en VHS hoezen uit de doeken gedaan. Je krijgt ook tweemaal de tracklijst te lezen: in grotere letters met jaartal en producer van elke single en in kleinere letters met de releasedatum en de hoogste UK notering. Dat de CD editie zich eveneens beperkt tot 12 tracks is meer dan een gemiste kans. Tot op heden is The Whole Story (1986) nog steeds de enige officiële verzamelaar van Kate Bush tenzij je de bonusdiscs van de zeldzaam geworden This Woman's Work (1990) box in rekening zou brengen. Ontbrekende singles zijn: Hammer Horror, December Will Be Magic Again, There Goes A Tenner (en naargelang het land van release Suspended In Gaffa) en The Big Sky. Bijzondere singles waren verder de live EP uit 1979 met Them Heavy People als lead track en de Franstalige single Ne T'en Fuis Pas / Un Baiser D'enfant. Doorn in het oog voor heel wat mensen was het feit dat Kates grootste hit Wuthering Heights hier van nieuwe vocalen is voorzien en je dus de originele versie niet te horen krijgt. Die nieuwe versie wordt uiteindelijk ingezet als B-kant van de gloednieuwe single. Maar in mijn hitgevoelige oren klinkt Experiment IV eerder als de B-kant van een wellicht overwogen release van de nieuwe versie van Wuterhing Heights.

EXPANDED versus COMPACT KATE BUSH ♫

Slechts 12 tracks: dat geeft ons de mogelijkheid om er nog 6 bij te zetten om tot 18 stuks te komen. Uiteraard Hammer Horror en December Will Be Magic Again (altijd fijn als een non-album single uiteindelijk op een verzamelaar belandt. There Goes A Tenner en The Big Sky zou ik ook nomineren. De twee laatste plaatsen gaan naar de studioversie van Them Heavy People (The Kick Inside (1978) verdient immers drie tracks) en naar de originele versie van Wuthering Heights.

Om terug te koppelen naar 12 nummers kom ik bijna bij de tracklijst van The Whole Story (1986) uit. Experiment IV ruil ik in voor Them Heavy People en uiteraard kies ik voor de originele versie van Wuthering Heights. De tracks rangschikken was uiteindelijk nog de moeilijkste klus. Zowel de singles van Lionheart (1978) als The Dreaming (1982) waren geen kleppers. Maar beide albums weren van kant 1 was misschien teveel van het goede. Ik kwam uiteindelijk met deze oplossing.

1. Wuthering Heights / The Man With The Whild In His Eyes / Babooshka / The Dreaming / Running Up That Hill / Cloudbusting // 2. Them Heavy People / Wow / Breathing / Army Dreamers / Sat In Your Lap / Houds Of Love

Nog twee opmerkingen: aangezien de nieuwe versie van Wuthering Heights bijna een halve minuut langer duurt dan de originele, vraag ik me af in hoeverre ook de muziek een facelift onderging? De gesproken intro uit de video van The Man With The Child In His Eyes is ook hoorbaar in de 7" versie van dat nummer. Volgens mij nergens digitaal te verkrijgen of vergis ik me?

https://www.youtube.com/watch?v=-1pMMIe4hb4&list=PLXV3BJY5OC-0GTXQHZCKZJgFl6TBs7EK1&ab_channel=KateBushMusic]KATE BUSH ♫ SINGLES
[url=https://postimages.org/[/url]

1.

Wuthering Heights
The Man With The Child In His Eyes
Them Heavy People
Hammer Horror
Wow

2.

Breathing
Babooshka
Army Dreamers
December Will Be Magic Again

3.

Sat In Your Lap
The Dreaming
Running Up That Hill
Cloudbusting
Hounds Of Love

4.

The Sensual World
This Woman's Work
Rubberband Girl
Moments Of Pleasure

Een poging om een verzamelaar te maken die selecteert uit al het materiaal vanaf The Kick Inside (1978) tot aan The Red Shoes (1993), het oude vinyltijdperk zeg maar. Hij mocht 18 nummers tellen en is bijgevolg zowel op CD als op 2LP te spreiden. Ik zocht een mooie foto uit de Hounds Of Love periode als hoes. In de videolink boven de foto zit een live clip van Them Heavy People en een televisie optreden van December Will Be Magic Again. In mijn CD/2LP tracklijst gaat het weliswaar om de studio versies.

https://www.youtube.com/watch?v=sxi6WZ0sFUY&list=PLXV3BJY5OC-0fmsCSTnuaBPtvTLCsSHm6&ab_channel=softladification]DEPECHE MODE ♫ SINGLES

1.

New Life
Just Can't Get Enough
See You
Get The Balance Right
Everything Counts

2.

People Are People
Master And Servant
Somebody
Shake The Disease

3.

Stripped
A Question Of Time
Strangelove
Never Let Me Down Again
Personal Jesus

4.

Enjoy The Silence
Policy Of Truth
I Feel You
Walking In My Shoes

Verzamelaar op CD/2LP van Speak & Spell (1981) tot Songs Of Faith And Devotion (1993).
Met een foto ergens tussen Music For The Masses (1987) en Violator (1990) als hoessuggestie.

THE BEST OF YAZOO
https://postimages.org/

Van Yazoo verscheen nooit een verzamelaar in het vinyltijdperk. Dat leek ook weinig zinvol. Vince Clark en Alison Moyet brachten samen slechts 4 singles en 2 albums uit. In het CD-tijdperk verscheen alsnog Only Yazoo (1999). Deze verzamelaar telde 11 standaard tracks aangevuld met 4 remixen. Eén van die remixen was de US 12" versie van Situation die op zowat elke 80's compilatie is terug te vinden in plaats van de originele 7" versie. Nog een opvallende afwezige was The Other Side Of Love, de single die tussen de twee albums in werd uitgebracht. Zijn B-kant Ode To Boy, tevens terug te vinden op het tweede album You And Me Both (1983), was wel van de partij. Ook de albumtracks Anyone en Mr. Blue (in Nederland een hit voor Rene Klijn in 1993) zijn aanwezig. Van Upstairs At Eric's (1982) werden de deep cuts Midnight, Goodbye Seventies en Tuesday gekozen. En Winter Kills, de bejubelde B-kant van Don't Go. Uiteraard stonden de singles Only You, Don't Go en Nobody's Diary wel op deze verzamelaar. Alsmede State Farm, de dubbele A-kant van die laatste single die net als Situation nooit op album werd gezet.

COMPACT YAZOO ♫

Het is volgens mij nochtans mogelijk om een vollediger overzicht van Yazoo's korte carrière samen te stellen door een beroep te doen op de enige single die Vince Clark ooit onder de naam The Assembly uitbracht. Never Never met Feargal Sharkey op vocalen verscheen net als de laatste platen van Yazoo in 1983 en werd een respectabele hit. Het nummer klinkt nog alsof het van Yazoo had geweest kunnen zijn. Ik koos voor twee favoriete deep cuts die niet op Only Yazoo (1999) stonden: het hitgevoelige Bad Connection van het eerste album en Walk Away From Love, samen met Mr. Blue een vermoedelijke single kandidaat van de tweede elpee. De 7" versie van Nobody's Diary is terug te vinden op de in 1996 verschenen CD-single van die hit. Door te kiezen voor de 7" versie van Situation en The Other Side Of Love kom ik tot volgende tracklijst.

1. Only You / Don't Go / Situation / The Other Side Of Love / Nobody's Diary / Never Never // 2. Midnight / Bad Connection / Winter Kills / State Farm / Walk Away From Love / Mr. Blue

Het hoesje hierboven ontwierp ik zelf. Ik gebruik dergelijke hoesjes voor mijn eigen compact reeks.

DURAN DURAN - DECADE (1989)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/12000/12352.jpg?cb=1629646581

1. Planet Earth / Girls On Film / Hungry Like The Wolf / Rio / Save A Prayer / Is There Something I Should Know // 2. Union Of The Snake / The Reflex / Wild Boys / A View To A Kill / Notorious / Skin Trade / I Don't Want You Love / All She Want Is

Opnieuw geen onderscheid tussen de vinyl en compact disc tracklijst. Opvallend is de plaats van Rio in de voor de rest chronologische volgorde. Eigenlijk hoort Rio na Save A Prayer te komen als je de Europese single releases in achting neemt. Gelukkig krijgen we van Save A Prayer niet de US edit die in 1985 ook in Europa op single verscheen en in de Lage Landen een grotere hit werd dan de oorspronkelijke single uit 1982. Rio is aanwezig in zijn albumversie van bijna 5.40 minuten. Er bestaan twee UK 7" versies waarvan de kortste naar het schijnt enkel op een Japanse verzamelaar is terug te vinden en die van 5.14 minuten in de CD singles box. Opmerkelijk is dat in de titel van The Wild Boys het lidwoord achterwege wordt gelaten. Gelijktijdig met Decade (1989) verscheen de single Burning The Ground, een soort megamix die in James Bond stijl teruggrijpt naar enkele van de aanwezig hits. Hoewel het hoesje van deze single te linken is aan de verzamelaar, behoort Burning The Ground niet tot de tracklijst van 14 titels.

EXPANDED versus COMPACT DURAN DURAN ♫

Nog 4 extra tracks om aan een totaal van 18 te geraken. De keuze is niet zo moeilijk door de ontbrekende singles Careless Memories, New Moon On Monday en Meet El Presidente aan te vullen met... Burning The Ground natuurlijk. My Own Way en Do You Believe In Shame worden dan de enige afwezigen.

Eigenlijk ligt de eerste cesuur in de carrière van Duran Duran in 1985. Na het wereldwijde succes van The Reflex had je een verzamelaar kunnen verwachten met The Wild Boys als leadsingle. De groep koos voor het live album Arena (1984) als alternatief. In 1985 volgt enkel A View To A Kill. De bandleden verdelen hun krachten over twee andere muzikale projecten: The Power Station en Arcadia. Je zou vanaf So Red The Rose (1985) een Volume II kunnen maken tot aan Duran Duran (The Wedding Album) (1993).

1. Girls On Film / Hungry Like The Wolf / Save A Prayer / Is There Something I Should Know / The Reflex / The Wild Boys // 2. Planet Earth / Careless Memories / Rio / Union Of The Snake / New Moon On Monday / A View To A Kill

https://www.youtube.com/watch?v=8NF6Qa84mno&list=PLXV3BJY5OC-22St_AQGVYykLXR0CmbI9K&ab_channel=DuranDuranVEVO]DURAN DURAN ♫ SINGLES

1.

Planet Earth
Girls On Film
Hungry Like The Wolf
Save A Prayer
Rio

2.

Is There Something I Should Know
Union Of The snake
The Reflex
The Wild Boys

3.

Some Like It Hot
A View To A Kill
Election Day
Notorious
Skin Trade

4.

I Don't Want Your Love
Serious
Ordinary World
Come Undone

Een 18 tracks tellend overzicht uit het vinyl tijdperk van Duran Duran (1981) tot Duran Duran (1993) met bijzondere aandacht voor het jaar 1985 waarin de drie Taylors zich waagden aan Some Like It Hot van The Power Station en Roger samen met Rhodes en le Bon Arcadia uit de grond stampten. Als tweemaal drie van je bandleden actief zijn in een ander project, mag je dat als een zusteronderneming van je eigen band beschouwen. Het helpt om de dunne spoeling op albums als Big Thing (1988) en Liberty (1990) te counteren.

CULTURE CLUB - THIS TIME (1987)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/21000/21662.jpg

1. Karma Chameleon / Church Of The Poison Mind / Miss Me Blind / Time (Clock Of The Heart) / It's A Miracle / Black Money // 2. Do You Really Want To Hurt Me / Move Away / I'll Tumble 4 Ya / Love Is Love / The War Song / Victims

This Time (1987) is de wat vergeten verzamelaar van Culture Club. Subtitels waren Twelve Worldwide Hits (een waarheid als een koe) en The First Four Years (leek lange tijd voorbarig tot een reünie in 1998). De CD biedt ons een identieke tracklijst met US 12" remixen van I'll Tumble 4 Ya en It's A Miracle / Miss Me Blind als bonusmateriaal. De trackorde is niet chronologisch: elke plaathelft begint met één van hun twee allergrootste hits. Bijzonder is de inclusie van de albumtrack Black Money uit de megaseller Colour By Numbers (1983) die zo maar liefst 6 van de 12 songs op deze compilatie inpalmt. Black Money zou de single worden die de verzamelaar moest promoten maar het solosucces van Boy George met onder zijn regge cover van Everything I Own doorkruiste dat plan. Love Is Love uit de soundtrack van jeugdfilm Electric Dreams (1984) verscheen enkel buiten de UK op single. I'll Tumble 4 Ya en Miss Me Blind waren single successen in de US, vandaar die twee remixen.

EXPANDED versus COMPACT CULTURE CLUB ♫

Het was mogelijk geweest om deze 12 titels tellende vinyl verzamelaar op CD uit te breiden tot een 18 tracks lange collectie. Het volstaat om de ontbrekende singles nieuw leven in te blazen. De nooit buiten de UK verschenen eerstelingen White Boy en I'm Afraid Of Me bijvoorbeeld. Ze zijn op het debuutalbum Kissing To Be Clever (1982) terug te vinden in een remix. De originele 7" versies vind je op een Japanse CD verzamelaar. Voeg daar The Medal Song, de geflopte tweede single van CC's derde elpee Waking Up With The House On Fire (1984) aan toe. In de US werd Mistake No. 3 van die langspeler als single uitgebracht. En dan heb je nog God Thank You Woman, de tweede en laatste single van hun toepasselijk getitelde zwanenzang From Luxury To Heartache (1986). Dat zijn samen vijf bonustracks. Het zesde nummer wordt That's The Way (I'm Only Trying To Help You) van Colour By Numbers (1983). De helft van deze amper drie minuten durende ballad verscheen als B-kant van Karma Chameleon.

Voor mijn compacte versie vervang ik enkel Black Money door The Medal Song.

1. Do You Really Want To Hurt Me / Time (Clock Of The Heart) / Church Of The Poison Mind / Karma Chameleon / Victims / The War Song // 2. I'll Tumble 4 Ya / Miss Me Blind / It's A Miracle / The Medal Song / Love Is Love / Move Away

Het valt op dat nog niet alle Culture Club clips zijn toegevoegd aan het officiële YouTube kanaal.
En op MusicMeter is het nog zoeken naar sluitend 800x800 plaatje van de vinylhoes.

ORCHESTRAL MANOEUVRES IN THE DARK - THE BEST OF OMD (1988)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/12000/12147.jpg

1. Electricity / Messages / Enola Gay / Souvenir / Joan Of Arc / Maid Of Orleans / Talking Loud And Clear // 2. Tesla Girls / Locomotion / So In Love / Secret / If You Leave / (Forever) Live And Die / Dreaming

De verzamelaar In The Dark (1988) zou aanvankelijk Messsages heten, naar de gelijknamige biografie van de band. Een remix van Telegraph, afgeleid van de originele 12" single, moest op de laatste knip de plaats ruimen voor een gloednieuw nummer dat de lead single van The Best Of OMD zou worden: Dreaming. De 14 tracks op de vinyl editie staan chronologisch gerangschikt, behalve de singles van Junk Culture (1984): Locomotion, Talking Loud And Clear en Tesla Girls zou wel juist geweest zijn. Ook op The OMD Singles (1988) staan de hits van dat vijfde OMD album in een verkeerde volgorde. De CD editie van In The Dark (1988) telt vier bonustracks: de reeds genoemde remix van Telegraph die keurig gerangschikt staat tussen Maid Of Orleans en Talking Loud And Clear en Genetic Engineering dat achteraan is toegevoegd. 12" remixen van La Femme Accident en We Love You maken dat slechts 4 OMD singles ontbreken. "Slechts" want deze OMD verzamelaar citeerde uit maar liefst zeven studio albums. In die lange succesvolle 80's carrière zat één duidelijke cesuur tussen Dazzle Ships (1983) en Junk Culture (1984): de transitie van experimentele synthipop pioniers met hitsucces naar een volbloed hitparadeband.

EXPANDED versus COMPACT ORCHESTRAL MANOEUVRES IN THE DARK ♫

Messages is aanwezig in zijn 10" extended versie en dat zal zo blijven op volgende verzamelaars tot het verschijnen van de 2CD Souvenir (2019) waarop alle singles eindelijk in hun originele 7" versie te horen zijn. Ik ga de 14 nummers van de vinyl editie van In The Dark (1988) iets anders uitbreiden: ik kies voor de originele 7" versies van Messages, Genetic Engineering, Telegraph en La Femme Accident. De 12" remix van We Love You vervang ik door de heropgenomen 7" versie van Shame (in Vlaanderen een hitje).

Maar een carrière van 7 albums samenvatten in 12 songs is eigenlijk onbegonnen werk. De compact formule van 12 tracks komt maar tot zijn recht als je mag putten uit 3 tot hooguit 5 langspelers. Ik beperk me daarom tot de eerste vier elpees. Met Red Frame/White Light als tweede, wat gedateerde en vaak vergeten single, Promise als de volgens mij gemiste single kandidaat van Organisation (1980), She's Leaving als geflopte Benelux single en The Romance Of The Telescope als favoriete deep cut van Dazzle Ships (1983). Maar dan heb je natuurlijk maar één kant van de medaille met Enola Gay, Souvenir en Maid Of Orleans als enige, echte Europese tophits. En de latere hoesfoto hierboven past dan niet meer.

1. Electricity / Enola Gay / Souvenir / Joan Of Arc / Maid Of Orleans / Genetic Engineering // 2. Red Frame/White Light / Messages / Promise / She's Leaving / Telegraph / The Romance Of The Telescope

https://www.youtube.com/watch?v=Y43XLVqjytQ&list=PLXV3BJY5OC-2qOMSPJbu0vrEeffaFbnsr&ab_channel=OMDVEVO]ORCHESTRAL MANOEUVRES IN THE DARK ♫ SINGLES

1.

Electricity
Souvenir

2.

Joan Of Arc
Maid Of Orleans
Genetic Engineering
Telegraph

3.

Locomotion
Talking Loud And Clear
Tesla Girls
So In Love
La Femme Accident

4.

If You leave
(Forever) Live And Die
Dreaming
Sailing On The Seven Seas
Pandora's Box

Een poging tot een carrière overzicht van Orchestral Manoeuvres (1980) tot Sugar Tax (1991) op CD/2LP.

SPLIT ENZ - HISTORY NEVER REPEATS (1987)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/20000/20528.jpg

1. I Got You / Hard Act To Follow / Six Months In A Leaky Boat / What's The Matter With You / One Step Ahead / I See Red // 2. Message To My Girl / History Never Repeats / I Hope I Never / Dirty Creature / Poor Boy

A&M dat in Europa de Split Enz albums True Colours (1980), Waiata (1981), een update van Frenzy (1979/1981), Time & Tide (1982) en Conflicting Emotions (1983/1984) verdeelde, bracht welgeteld één verzamelaar uit van deze Nieuw-Zeelandse band met de gebroeders Finn. History Never Repeats (1987) leek wel op het prille succes van Crowded House met Don't Dream It's Over te willen antwoorden. 11 tracks is karig. De single release van Split Enz strookte in Europa maar half met die down under. In de Lage Landen verschenen uit bovenstaande tracklijst enkel I Got You, Hard Act To Follow, Message To My Girl, HIstory Never Repeats en I Hope I Never op 7". De overige tracks waren singles in de UK. What's The Matter With You was enkel een single in de US en Canada (een live versie stond bij ons op de B-Kant van History Never Repeats). Als je naar de compositorische bijdrages kijkt, dan tel ik 5 stuks van Tim en 5 van Neil met Dirty Creature als een zeldzaam Split Enz nummer dat de broers samen schreven.

EXPANDED versus COMPACT SPLIT ENZ ♫

Vermits de CD dezelfde 11 nummers telt, kan ik uitbreiden met zeven extra songs. Ik integreer het in Europa succesvolle solo album Escapade (1983) van Tim Finn in de oefening. De singles Fraction Too Much Friction, Through The Years en In A Minor Key deden het goed in de Lage Landen. De single Straight Old Line van Conflicting Emotions (1983/1984) mag er ook bij. True Colours (1980) telt al vier aanwezige nummers. Nobody Takes Me Seriously was nochtans een single in de UK. Waiata (aka Corroboree) (1981) telt er drie. Iris verscheen op 45 toeren in de US. I Don't Wanna Dance was een single in Australië en NIeuw-Zeeland. Over de derde single van Time & Tide (1982) waren de beide elanden het oneens: Australië ging voor het Tim Finn liedje Never Creazes To Amaze Me en Nieuw-Zeeland koos voor de Neil Finn compositie Hello Sandy Allen. Als ik de balans tussen Tim en Neil wil bewaren moet ik voor de beide Neil nummers Iris en Hello Sandy Allen kiezen. Met Give It A Whirl, de tweede single van Frenzy (1979/1981) heb ik een Neil/Finn compositie om mijn 18 track versie af te ronden. Toch rest er mij nog één knoop om door te hakken. Integreer ik Pioneer, de door toetsenist Eddie Rayner geschreven prelude op Six Months In A Leaky Boat in deze track? Of beschouw ik het als een afzonderlijk nummer in ruil voor bijvoorbeeld Iris? Of laat ik hem gewoon achterwege zoals de compilatie History Never Repeats (1987) doet. In plaats van voor de wel erg gekortwiekte 7" edit te gaan, kiest men daar voor de albumversie zonder Pioneer. Dat lijkt me nog de beste oplossing.

Mijn compacte versie van 12 wordt dit keer eigenlijk een uitbreiding op de originele tracklijst van 11.

1. I Got You / Poor Boy / History Never Repeats / Six Months In A Leaky Boat / Fraction Too Much Friction / Message To My Girl // 2. I Hope I Never / Hard Act To Follow / One Step Ahead / Dirty Creature / Through The Years / Straight Old Line

De videoclipjes van Split Enz en Tim Finn zijn dringend aan een digitale opknapbeurt toe op YouTube.

FISCHER-Z - GOING RED FOR A SALAD (1990)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/18000/18052.jpg

1. So Long / Acrobats / The Worker / Wax Dolls / Remember Russia / Going Deaf For A Living / Room Service / Pretty Paracetamol // 2. Marliese / You'll Never Find Brian Here / Berlin / Battalions Of Strangers / Bathroom Scenario / Wristcutters Lullaby / Crazy Girl / Limbo

Going Red For A Salad (1990) is een indrukwekkende verzamelaar die in zijn titel guitig naar de drie betrokken Fischer-Z albums knipoogt: Word Salad (1979), Going Deaf For A Living (1980) en Red Skies Over Paradise (1981). De vier solonummers van John Watts zijn de vier CD bonustracks. Het gaan om One Voice en Involuntary Moment van One More Twist (1982) en Mayday Mayday en I Smelt Roses (In The Underground) van The Iceberg Model (1983). Going Red For A Salad (1990) telde op vinyl dus een gulle 16 tracks en in dit topic is dat voorlopig enkel nog het geval geweest met The Very Best Of Kim Wilde (1984). Alle Fischer-Z singles zijn dus aanwezig, al durfde de keuze van land tot land wel eens te verschillen.

EXPANDED versus COMPACT FISCHER-Z ♫

Het idee om uit het aansluitende John Watts solo-repertoire te putten voor de CD bonustracks vind ik een goed idee. Maar aangezien ik mij in deze oefening telkens wil beperken tot 18 tracks, moet ik dus 2 Fischer-Z nummers uit de vinyl speellijst laten vallen: ik ga voor Acrobats en You'll Never Find Brian Here.

De 12 meest essentiële Fischer-Z songs zijn volgens mij deze singles.

1. The Worker / Pretty Paracetamol / So Long / Room Service / Marliese / Berlin // 2. Wax Dolls / Remember Russia / Limbo / Crazy Girl / Battalions Of Strangers / Wristcutters Lullaby

Weinig videoclipmateriaal. De vroege Fischer-Z en John Watts albums zijn dringend aan heruitgave toe.

THE POLICE - EVERY BREATH YOU TAKE (1986)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/43000/43163.jpg

1. Roxanne / Can't Stand Losing You / Message In A Bottle / Walking On The Moon / Don't Stand So Close To Me '86 / De Do Do Do De Da Da Da // 2. Every Little Thing She Does Is Magic / Invisible Sun / Spirits In The Material World / Every Breath You Take / Wrapped Around Your Finger / King Of Pain

Ruimte voor 14 tracks heb je nodig om alle singles van The Police te verzamelen. Op Every Breath You Take (1986) werden So Lonely en Synchronicity II niet geselecteerd. Een beslissing die te begrijpen valt. So Loney (bonustrack op de CD editie) werd als derde single van het debuut uitgebracht toen bleek dat Can't Stand Losing You eindelijk wat reactie losmaakte bij het grote publiek en Synchronicity II is de minst Police klinkende van alle Police singles. Over de chronologie van de Synchronicity (1983) singles valt wel wat te vertellen. Every Breath You Take was overal de leadsingle, maar in de US verkoos men King Of Pain als tweede single, daarna Synchronicity II en tenslotte Wrapped Around Your Finger. In Europa was dat laatste nummer de tweede single. Maar in de UK werd titeltrack single drie en King Of Pain (waarvoor geen video werd gedraaid) de vierde. Bij ons was het eerst King Of Pain en daarna Synchronicity II. Invisiible Sun zou eigenlijk voor Every Little Thing She Does Is Magic moeten staan. Of na Spirits In The Material world als je de Lage Landen zou volgen. De aanwezigheid van de nieuwe versie van Don't Stand So Close To Me is natuurlijk wel leuk maar de afwezigheid van het origineel wringt toch een beetje.

EXPANDED versus COMPACT POLICE ♫

Ik doe nog eens 6 tracks bij 12 van de vinyl editie. So Lonely en Synchronicity II natuurlijk en meteen ook de originele versie van Don't Stand So Close To Me. Nog drie te gaan: Bring On The Night is mijn favoriete niet-single die later ook door Sting solo live gespeeld werld (denk maar aan de live dubbelaar die dezelfde titel draagt). The Bed's Too Biig Without You wordt het vierde nummer van Regatta De Blanc (1979). En ik doe er nog het vrolijke Canary In A Coalmine van Zenyatta Mondatta (1980) bij. Alle albums tevreden.

Ziet mijn compacte 12 track versie er hetzelfde uit de originele vinyl release? Neen, want ik kies voor de orginele versie van Don't Stand So Close To Me. En ik vervang King Of Pain door Synchronicity II.

1. Roxanne / Message In A Bottle / Walking On The Moon / Don't Stand So Close To Me / Every Little Thing She Does Is Magic / Every Breath You Take // 2. Can't Stand Losing You / De Do Do Do De Da Da Da / Invisible Sun / Spirits In The Material World / Wrapped Around Your Finger / Synchronicity II

SPANDAU BALLET - THE SINGLES COLLECTION (1985)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/21000/21462.jpg

1. Gold / Lifeline / Round And Round / Only When You Leave / Instinction / Highly Strung / True // 2. Communication / I'll Fly For You / To Cut A Long Story Short / Chant No 1 (I Don't Need This Pressure On) / She Loved Like Diamond / Paint Me Down / The Freeze / Musclebound

VINYL

Spandau Ballet mocht in 1986 geen nieuw plaatwerk uitbrengen. Dat was de juridische deal die gesloten werd nadat de band haar contract met Chrysalis had verbroken. Chrysalis zelf kon natuurlijk wel een Best Of op de markt gooien. The Singles Collection (1986) bevat alle 15 UK singles van de band. Aangezien een aantal nummers ver over de vier minuten klokken, staat de groeven dicht op elkaar geperst. Geen extra info op de binnenhoes die op beide zijden een zwart wit reproductie is van de oranje hoes.

COMPACT DISC

De achterkant van de hoes noteert naast het catalogusnummer van de elpee ook de nummers van de cassette en de compact disc. Geen extra tracks. Nochtans was er plaats voor bijvoorbeeld Pleasure, een vijfde single van True (1983) die in de Benelux wilde inspelen op het succes van de vierde single Gold. Of voor Glow, de exclusieve B-kant van Musclebound die een eigen extended versie kreeg op de 12" single. Tenslotte kies ik nog voor het rockende Revenge For Love, een vijfde nummer van Parade (1984).

SPANDAU BALLET ♫

De essentie van de Chrysalis jaren van Spandau Ballet vat ik samen in volgende 12 nummers.

1. Chant No 1 (I Don't Need This Pressure On) / Lifeline / True / Gold / Only When You Leave / I'll Fly For You // 2. To Cut A Long Story Short / Musclebound / Paint Me Down / Instinction / Communication / Highly Strung

SPANDAU BALLET - THE TWELVE INCH MIXES (1986)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/21000/21463.jpg

En alsof dat niet genoeg was deed Chrysalis er nog een schepje bovenop met een 13 tracks tellende verzameling 12" versies. Een dubbelaar op vinyl en tegelijk ook op compact disc. Er sloop echter één foutje in de tracklijst. Highly Strung is de dubversie van Highly Strung. De werkelijke 12" versie werd op die manier over het hoofd gezien. Op CD had men er de 12" versie van B-kant Glow nog kunnen aan toevoegen.

PAUL YOUNG - FROM TIME TO TIME (1991)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/11000/11368.jpg

1. Everytime You Go Away / Come Back And Stay / I'm Only Foolin' Myself / Senza Una Donna (Without A Woman) / I'm Gonna Tear Your Playhouse Down / Broken Man / Everything Must Change // 2. Wonderland / Don't Deam It's Over / Love Of The Common People / Wherever I Lay My Hat (That's My Home) / Both Sides Now / Oh Girl / Softly Whispering I Love You

VINYL

14 tracks telt From Time To Time (1991) op vinyl, de Paul Young verzamelaar die er kwam na het succes van Senza Una Donna (Without A Woman). Op deze verzamelaar staan naast het duet met Zucchero nog enkele nummers die tot dan toe niet onder de Paul Young vlag waren uitgebracht. Both Sides Now, zijn soundtrack duet met Clannad bijvoorbeeld. En I'm Only Foolin' Myself en Don't Dream It's Over zijn voor de gelegenheid nieuwe nummers. Dat maakt dat slechts 10 plaatsen overbleven voor zijn oude hitsuccessen. De titel Everytime You Go Away wordt hier anders gespeld dan in 1985 toen zowel het album als de single Every Time You Go Away heetten. Maar belangrijker is om weten dat Wherever I Lay My Hat (That's My Home) hier ingekort wordt tot 4.10 minuten, hoewel de 7" versie oorspronkelijk 4.52 minuten duurde. Alle volgende Paul Young compilaties hebben die 4.10 versie. Het was wachten op de The CBS Singles Collection (2019) om eindelijk de integrale 7" versie (ook maar een edit van de wat langere albumversie) terug te vinden.

COMPACT DISC

De CD editie voegt Some People toe aan de tracklijst. Zo telt het derde Paul Young album Between Two Fires (1986) naast Wonderland nog een tweede single. Ik voeg er nog drie titels aan toe om tot een totaal van 18 tracks te komen. De verleiding is groot om Love Will Tear Us Apart te kiezen, een hit in continentaal Europa. Maar ik ga uiteindelijk voor Tomb Of Memories van The Secret Of Association (1985) en Iron Out The Rough Spots, zijn allereerste single die ook op No Parlez (1983) is te vinden. Als derde track kies ik Why Does A Man Have To Be Strong, de derde single van zijn derde elpee.

PAUL YOUNG ♫

Voor een shortlist van 12 nummers beperk ik me tot de eerste drie langspelers.

1. Wherever I Lay My Hat (That's My Home) / Come Back And Stay / Love Of The Common People / I'm Gonna Tear Your Playhouse Down / Wonderland // 2. Iron Out The Rough Spots / Broken Man / Everything Must Change / Tomb Of Memories / Some People / Why Does A Man Have To Be Strong

SOFT CELL - THE SINGLES (1986)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/12000/12710.jpg?cb=1574957826

1. Memorabilia / Tainted Love / Bedistter / Say Hello Wave Goodbye / Torch // 2. What / Where The Heart Is / Numbers / Soul Inside / Down In The Subway

VINYL

Om vele redenen een wat vreemde verzamelaar. Slechts tien tracks om te beginnen. Maar gek is dat niet, Soft Cell bracht ook maar tien singles uit. What is niet aanwezig in zijn originele 7" versie maar in de versie die te horen is op het remix mini-album Non Stop Ecstatic Dancing (1982). De hoes is volgepropt met occulte symbolen en staat op die manier haaks op het imago dat het synthipop duo had bij het grote publiek. Dat kan een artistiek statement zijn, maar een Best Of mikt meestal toch zonder verpinken op het grote publiek, zou men denken. 1986 is ook relatief laat. De laatste Soft Cell single dateerde uit de winter van 1984 en ondertussen was Marc Almond al aan zijn derde soloalbum toe.

COMPACT DISC

De CD versie verschijnt eveneens in 1986 en voegt met Loving You Hating Me een nummer van het tweede Soft Cell album toe dat enkel in de US op single verscheen. Het wordt netjes tussen de twee vinyl plaatkanten in geplaatst. Maar er was heel wat meer ruimte voor extra materiaal. Where Did Our Love Go, de bekende B-kant van Tainted Love, lijkt mij een plaats te verdienen op zo'n verzamelaar. De gecontesteerde albumtrack Sex Dwarf vind je ook op latere verzamelaars maar ik ben geen fan van dat nummer. Seedy Films met zijn mooie blazersarrangement geniet mijn voorkeur. Heat van het tweede album en L'Esqualita van de derde elpee lijken me ook op hun plaats. Nog drie tracks te gaan. Dan kies ik eens te meer voor wat sterke B-kanten: Insecure Me en It's A Mug's Game bijvoorbeeld. Plus de instrumental So, een favoriet van mij.

SOFT CELL ♫

Mijn shortlist van 12 tracks wordt noodgedwongen langer dan het originele vinyl album van 10 songs.

1. Tainted Love / Bedsitter / Say Hello Wave Goodbye / Torch / Where The Heart Is / Soul Inside // 2. Memorabilia / Where Did Our Love Go / What / Numbers / Loving You Hating Me / Down In The Subway

Gast
geplaatst: vandaag om 11:07 uur

geplaatst: vandaag om 11:07 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.