MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / à Gauche, à Droite; Cinq Cents Chansons de la Maison de la Bitch Plastique

zoeken in:
Gas er op dan maar

https://cdn.pastemagazine.com/www/articles/2020/08/05/carlyraejepsen_bestsongs_main.jpg

320. Jamie xx ft. Romy - Loud Places

#209 van Geert, #467 van Niek

J: Dit blokje wordt geopend met een heerlijke track van Jamie xx, die altijd een fijne sound neerzet. Supercatchy, echt perfect zomerse (festival)avondjes. Volgende keer ook in mijn lijst, want elke keer als ik ‘m draai word ik er super relaxed en euforisch van.

A: helemaal mee eens. The xx is wel een geinige band maar Jamie xx solo laat pas echt zien wat een goede producer is, wat mij betreft. Prachtige opbouw en de combinatie van relaxed en euforisch vind ik heel treffend verwoord.

319. First Aid Kit - The Lion's Roar

#363 van Geert, #249 van Jordi

J: Dit nummer stond 3 jaar terug nog in mijn top 50, flink gedaald dus, maar dat maakt het nummer niet minder mooi. Integendeel, van de Zweedse zusters staan er een handjevol nummers in mijn lijst en die zijn echt aan elkaar gewaagd, maar The Lion’s Roar springt er toch ruim bovenuit.

De onbezorgde, folky sfeer van de song is zalig. Je waant je direct in een open veld, omgeven door prachtige flora en fauna. Op een afstandje staan de twee Zweedse dames je toe te zingen, het duo blinkt uit in hun schitterende samenzang, je hoort echt dat alle schoonheid van hun lichaam naar de stembanden is gegaan. Als je denkt dat de track afgelopen is, wordt er nog even een fijne outro uitgegooid. Het nummer dat erna volgt is echter ook prachtig, I'll be your Emmylou…

Ja, dit zei ik er toen over. Geen woord over gelogen.

A: Ik heb nog altijd de grootste klik met hun debuutalbum, mede doordat ik ze toen live zag met m’n vader. Hun enthousiasme spontaniteit in combinatie met prachtige samenzang en fraaie liedjes wist ons meteen in te pakken. Op hun tweede album hebben ze het allemaal echter nog wat verfijnd en dit is inderdaad een heel goed liedje.

318. Roberta Flack - Compared to What

#40 van Arnout

J: Fijne ontdekking dit, luister eigenlijk nooit naar mevrouw Flack, maar toen deze voorbijkwam veerde ik wel even op. Vanaf seconde één heeft het nummer je in je greep en laat het je eigenlijk niet meer los.

A: Ja, hoewel Roberta’s muziek gedurende haar carrière meer easy listening werd, is haar debuut wat mij betreft echt een meesterwerk. Roberta zelf is een fantastische soulzangeres maar het interessante is dat ze hier met gerenommeerde jazzmusici werkt. Dit zorgt voor een fraaie kruisbestuiving. Compared to What is een protestsong waar je aan alle kanten de urgentie in terughoort. Ik las deze week in het nieuws dat Roberta ALS heeft en nooit meer kan zingen. Heel triest, want dat was haar lust en haar leven. En dat kan je horen.

317. Lady Lamb - Heaven Bent

#40 van Niek

J: Lady Lamb werkt blijkbaar ook als imker, dus dit nummer zal wel in haar vrije tijd zijn opgenomen. Het is geen zoet nummer, integendeel, het is best wel intens. Ik weet niet zo goed wat ik ervan moet vinden, waarschijnlijk zal ik het vaker moeten horen.

A: oh dus Lady Lamb the Beekeeper is niet slechts een artiestennaam? Cool, wist ik niet. Rustig, sober nummer dat naar het einde toe inderdaad een stuk intenser wordt. Ik dacht dat haar muziek schattiger en rustiger was, maar dit hakt er wel in (en dat met niet veel meer dan haar stem, haar gitaar en wat effecten). Moet ik ook vaker horen.

316. Alcest - Délivrance

#40 van Jordi

J: Drie keer een nummer 40 op rij, wat een variatie qua genres alleen al. In tegenstelling tot First Aid Kit is dit een verse kracht in mijn toplijst, spoiler alert: dit jaar staat ook weer hoog in mijn Verrukkelijke 500. Hopelijk in de échte lijst, in de Witte Trui en de Ladder is het mij (?) gelukt om het nummer te pushen.

Délivrance is één van mijn meest dierbare ontdekkingen van de laatste jaren, het nummer schept zo’n ongelofelijk fijne sfeer, echt eentje die je doet opstijgen. De opbouw is van ongekende schoonheid en bij de finale ben je helemaal weggedroomd. Een soort muzikale stairway to heaven.

A: Typisch zo’n nummer dat iedere keer weer volledig langs me heen glijdt. Ondanks dat ik erg hou van dromerige shizzle als shoegaze/dreampop. Alcest heeft dat dromerige aspect ook, ook een beetje Sigur Rós-vibe wel, maar het doet me totaal niks. Helaas…

315. Lana Del Rey - Video Games

#276 van Geert, #317 van Arnout

J: Deze had zomaar in mijn lijst ook hoog kunnen staan, ware het niet dat ik andere favorieten heb van haar. En veel ook. Lana is met gemak één van mijn favoriete artiesten van deze eeuw, wat was het ongelofelijk balen dat haar concert net voor de pandemie werd geannuleerd. Hopelijk treedt ze snel weer eens op in Nederland.

A: Je hebt van die nummers waarvan je je nog precies ‘de eerste keer’ kan herinneren. Bij Video Games was dat toen ik ‘s avonds op de snelweg reed en hij gedraaid werd op de radio. Ik was er meteen weg van en weet nog dat ik dat enthousiasme meteen kwijt moest aan mijn medepassagier. Inmiddels is Lana een blijver gebleken en heeft ze een prachtig oeuvre opgebouwd maar dit blijft voor mij een hoogtepunt in haar oeuvre. Heeft niets aan kracht ingeboet. Het heeft iets mysterieus over zich.

314. Pulp - Common People

#401 van Geert, #227 van Jordi

A: heerlijk liedje met vooral een ontzettend rake tekst. Het is het bekende verhaal van een stel waarbij de één van rijke komaf is en de ander helemaal niet. In dit geval wil de vrouw met een rijke vader ook wel eens ervaren hoe het is om ‘doorsnee’ te zijn, maar Jarvis Cocker omschrijft heel treffend de onzinnigheid en absurditeit ervan, aangezien ze weet dat ze zo weer terug kan naar haar vader en zo uit de armoedige situatie kan ontsnappen. Zij heeft de controle die hij nooit over zijn leven heeft gehad. De tekst is zowel grappig als tragisch, en maakt voor mij echt het liedje. Maar los daarvan is het ook een lekker opzwepend, catchy nummer. Niet in mijn lijst maar de waardering is er zeker.

J: Pulp is een ontzettende toffe band en Different Class nadert de perfectie, stuk voor stuk unieke nummers, heerlijk gevarieerd en ze blijven je echt bij. Zoals jullie weten let ik niet zo snel op teksten, maar Jarvis Cocker kan mij vrij eenvoudig meenemen in z’n songs, ik zie meteen voor mij wat hij probeert te schetsen met z’n teksten. Als dat muzikaal ook nog erg leuk wordt aangekleed, ja, wat wil je dan nog meer?

313. Carly Rae Jepsen - Emotion

#344 van Geert, #254 van Niek

A: Hier kan ik heel kort over zijn: pure popperfectie.

J: Eens.

312. Talk Talk - Happiness Is Easy

#39 van Arnout

A: wat ik als eerste kwijt wil is, wat is The Colour of Spring fantastisch geproduceerd. Die plaat klinkt zo goed. Overigens is zowat elk nummer van die plaat wel top 100-waardig, het is een prachtige tussenplaat, tussen hun poppy periode en hun post-rockplaten. Happiness Is Easy wordt gekenmerkt door Mark Hollis die heel cynisch is met betrekking tot religie. Hij verkondigt een boodschap maar eigenlijk heeft ie er juist kritiek op, zo ervaar ik het. Het kinderkoortje werkt daarbij perfect, alsof de kerk je in slaap probeert te sussen op die manier. Maar in de coupletten tussendoor laat Mark wel merken hoe ie er echt over denkt, met de kerk die flink wat bloedvergieten op hun naam heeft staan, wat de boodschap die de priesters verkondigen extra cru maakt. Briljant nummer.

J: Ja, eens natuurlijk. Ik heb andere faves van Talk Talk, maar deze is ook wel vijf mics hoor.

311. Neneh Cherry - Buffalo Stance

#39 van Jordi

A: En we sluiten af met een lekker luchtig, gezellig nummertje. Maar daarmee is het niks minder. Buffalo Stance is heerlijk geproduceerd en er spreekt ook erg veel plezier van uit. Dat werkt aanstekelijk. Een terechte nummer 1-hit.
Was een mooi rijtje overigens, dat doen we toch weer netjes!

J: Zeker een mooi rijtje, beter kunnen we ‘m niet afsluiten. Ik had een tijdje dat ik enorm verslaafd was aan dit nummer, gewoon puur om het feit dat het zo lekker dansbaar is, gecombineerd met de nostalgisch klinkende melodie.

Délivrance en Video Games achter elkaar.

jordidj1 schreef:
Gas er op dan maar

Maar met twee lekke banden rijdt het niet echt lekker zo te zien!

pjh1967 schreef:
(quote)

Maar met twee lekke banden rijdt het niet echt lekker zo te zien!

Helaas al drie lekke banden, dus ik zet de motor maar uit. Vrees niet dat we nog langs een garage kunnen gaan.

Wellicht dat ik de volledige top 500 maar ga posten binnenkort, tenzij de boys nog motivatie kunnen vinden.

Maar het was mooi zolang het duurde! Bedankt voor dit topic boys!

Ja, inderdaad jammer. Veel muziekjes van buiten mijn muziekale blikveld ontdekt. Thx!

Plaats die Top 500 maar, dan kan ik mijn Bitch Plastique playlist verder vullen!

Nog slechter dan de Drake KO dit. *gooit tomaten*

Met grote projecten als deze met meerdere users vraag ik me altijd af of de eindstreep behaald gaat worden, vooral omdat ik uit eigen ervaring zelfs als individu altijd de grotere MuMe-projecten laat versloffen, ik doe dat dan ook niet meer.

Ik ben benieuwd naar de rest (stukken of geen stukken, haha, dubbelzinnig dit, kan ook over een auto gaan), en het was tot nu toe in ieder geval fijn om te lezen met een veelzijdig muziekaanbod.

Don Cappuccino schreef:
Ik ben benieuwd naar de rest (stukken of geen stukken, haha, dubbelzinnig dit, kan ook over een auto gaan)

... of over (plastic) bitches, om binnen het thema te blijven!

Ik was ook wel benieuwd, zeker ook omdat in principe de beste nummers nog zouden moeten komen.

Ik neem aan dat dit nummer op 1 staat. Maar of we het ooit zullen weten?

Ik zal ze steeds per blokje van tien plaatsen, maar dan in een iets hoger tempo dan gebruikelijk

Kunnen ook 123poetertjes Arrie en Gretz wellicht wat sidenotes geven.

310 t/m 301: Geert heeft er zin in, Arnout houdt het bij één twiggie

https://i.imgur.com/ZxKSERz.png

300 t/m 291: Jordi klapt er wat top 100-nummers uit en houdt handjes beet met Arnout bij CYNE, tot intense jaloezie van Niek. Geert die zwiegt ditmaal.

https://i.imgur.com/p3ur65M.png

290 t/m 281: een vrij bekend rijtje, terwijl Niek de hipster probeert uit te hangen met z'n El Polen

https://i.imgur.com/47zgrMo.png

Zo, dat is eerst wel weer even genoeg. U kunt inzetten op het volgende blokje. Tip: veel artiesten uit allerlei continenten die op mannen vallen, een ouwe rot, mannen die liever op een BMX-fiets zitten dan in een BMW en een man die getrouwd is met één van de knapste vrouwen uit het heelal

280 t/m 271: de vrouwen nemen het voortouw, maar ook flink wat klassiekers te ontdekken

https://i.imgur.com/gXVRYD8.png

Nena en Kim halen het volgende editie ook wel in mijn lijst

Next up: letterlijk van alles wat

Niet in de VIP maar midden in het publiek

jordidj1 heeft zijn nieuwe Ben & Ruurd gevonden met John & Ron.

jordidj1 schreef:
(quote)

Niet in de VIP maar midden in het publiek

Niet in een BMW maar op een BMX fiets

Don Cappuccino schreef:
jordidj1 heeft zijn nieuwe Ben & Ruurd gevonden met John & Ron.

Die mogen nog niet eens de veters strikken en de tent afbreken van Ben & Ruurd

270 t/m 261: lekker gevarieerd, al zeg ik het zelf

https://i.imgur.com/jlaPmaN.png

Vooral #026 van Arnout is een geweldige ontdekking geweest, maar ook zijn andere hoge noteringen zijn de moeite waard. Veel vrouwen, maar ook weer een paar legendes in hun genres.

Next up: 6 (!) noteringen van Geert en slechts eentje van Niek, waar Arnout en ik op vier respectievelijk vijf zitten. Er komt onder andere band langs die Niek en ik op een afstandje bekeken tijdens een slotdag van DTRH, een tienermeisje waar ik heel random een LP van kocht (en nooit spijt van heb gehad) en wat (voormalig) ladderfinalisten.

Lo-Li-Ta!

Onweerwolf
jordidj1 schreef:
(quote)

Die mogen nog niet eens de veters strikken en de tent afbreken van Ben & Ruurd

Mogen ze wel hun nagels lakken?

Relationship echt zo'n Arrie-klassieker hé

Niemand:
Echt niemaaaaand:
Reguliere trap-liefhebbers: "Aardig deuntje."
Arnout be like: "Jup. Beste shit ooit."

Luv it tho

Keep it up jordiboy, goed bezig!! Gelukkig nog van jij, wat een slackers die andere drie.

260 t/m 251: we zijn op de helft!!!!!!!! en dat vieren we met tante Kate, die ook in mijn lijst had gemoeten

https://i.imgur.com/ME7sNR1.png

Next up: de eerste top 20-noteringen uit de individuele lijstjes! Waaronder de beste boyband sinds One Direction, een grime-pioneer en één van de beste Eurodance-nummers ooit. Oh ja, en Geert zijn piano-fetish

Papillon, serieus? Al die kwaliteit en dan staat die wanstaltige drol er tussen te blinken, euh stinken, smh.

Niet eens tot de helft gekomen boys...
Ik weet alles van topics niet afmaken

Johnny Marr schreef:
Papillon, serieus? Al die kwaliteit en dan staat die wanstaltige drol er tussen te blinken, euh stinken, smh.

IT KICKS LIKE A SLEEP TWITCH! (insert Depeche Mode/New Order at home-instrumental)

Je zou bijna denken dat Tom Smith ooit iets vervelends tegen Johnny Marr (de user, over de gitarist van The Smiths weet ik het niet) heeft gezegd. Gewoon lekker nummer hoor, dus prima notering jordidj1!

Gast
geplaatst: vandaag om 19:05 uur

geplaatst: vandaag om 19:05 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.