menu

Muziek / Toplijsten en favorieten / Het MuMe Top 1000 Project #3 - Discussietopic

zoeken in:
geplaatst:
aerobag schreef:
(quote)

Met 8 of 9 Sonic Youth albums?

Zolang deze ertussen staat, ben ik Arthur-fan.

geplaatst:
Te laat geboren om de wereld in kaart te brengen.
Te vroeg geboren om de ruimte te verkennen.
precies om tijd geboren om muziek te ontdekken vóór, voor en middels deze lijst.
Ik doe graag weer mee.

geplaatst:
Ik ben op het gemakje wat al aan het samenstellen, ik heb al een soort basis van albums dat ik erin wil op een andere site (soort van toplijst die ik eerder maakte). En in Excel voeg ik nu en dan weer eens iets toe aan mijn ranglijst, gradueel, soms ook eens door iets te herbeluisteren of na iets te herbeluisteren want soms zit iets dat ik bijvoorbeeld 2-3 jaar geleden meer luisterde al wat verder. Zo hoop ik dat het een persoonlijke representatieve lijst, en niet te veel een lijst van "opvliegingen". Ik denk dat ik aan ongeveer 25 albums zit nu. Maar aan 100 geraak ik zeker.

Verder doe ik niet mee aan strategisch of stemmen op reputatie, al kan het wel zijn dat je natuurlijk sneller iets luistert omdat het gekender is of juist reputatie heeft, maar mijn punt is, ik stem op 100 albums die ik zelf mooi vind, niets meer, niets minder. Niet omdat iets meer kans heeft om in de lijst te komen of niet omdat iedereen het goed vind of ik de enige zou zijn die het in mijn lijst. Gewoon 100 albums die het me meest bijblijven voor tal v. redenen en het meest van kan "genieten" of meest/beste begrijp. En dat zal uiteraard ervoor zorgen dat er heel wat albums tussen zitten waar ik de enige stemmer zal zijn, maar dat zie ik niet als een probleem. Muziek is persoonlijk en heel divers in stijlen en qua smaak, en er is heel wat goede muziek in de wereld.

Ook ga ik niet artificieel proberen diversiteit in stijlen in mijn lijst erin te steken. Misschien dat dat wel ergens zo zal zijn op een bepaald vlak, en op een andere vlak niet, maar ik zie mijn lijst eerder als "bijdrage" aan de compilatielijst die dan automatisch door de verschillende smaken van de gebruikers tot een diverse lijst zal leiden. Ik heb niet de pretentie om plots de kenner te zijn in elk genre of elk stijl (laat staan zelfs in 1 genre of 1 stijl). Alle bijdrages en inzendingen tezamen leiden dan vervolgens vanzelf wel tot een mooie en diverse lijst.

geplaatst:
Hij is weg. Wat een drama, veel darlings moeten killen helaas, maar verder wel tevreden. Het is in ieder geval een goede weerspiegeling van mijn smaak. Ik zal binnenkort kijken of ik zin heb om wat statistiekjes te genereren. Ik ben bijvoorbeeld wel benieuwd op hoeveel albums uit mijn top500 er niet gezongen wordt, dat aantal is flink gestegen t.o.v. de vorige keer met al die lappen ambient en jazz waar ik de laatste jaren door gegrepen ben.

geplaatst:
Eén maand voorbij, men heeft er nog twee.

Vijf lijsten tot nu toe.

geplaatst:
Ik organiseer al enkele edities de Moviemeter top 1000 en ontdek nu pas de muzikale tegenhanger hier. Ik ga ook een lijstje opsturen, nog eventjes tijd. En alvast veel succes voor chevy93, ik weet maar al te goed dat er veel werk in kruipt. Maar het loont zonder twijfel de moeite!

geplaatst:
Film Pegasus schreef:
Ik organiseer al enkele edities de Moviemeter top 1000 en ontdek nu pas de muzikale tegenhanger hier. Ik ga ook een lijstje opsturen, nog eventjes tijd. En alvast veel succes voor chevy93, ik weet maar al te goed dat er veel werk in kruipt. Maar het loont zonder twijfel de moeite!
Terwijl ik ook de voorgaande edities nochtans een bericht geplaatst heb. Nota bene nog in reactie op een bericht van jou.

https://www.moviemeter.nl/forum/18/15639/2730#4878979

Maar beter laat dan nooit.

geplaatst:
Ik ben hier wat minder actief dan op Moviemeter, ook al ben ik een zeer groot muziekliefhebber. Maar idd beter laat dan ooit.

geplaatst:
Voor wie overigens nog inspiratie zoekt, de afspeellijsten van twee jaar terug bestaan nog steeds.

https://open.spotify.com/playlist/5oZMTElV0xUPg6vAWFOq3J
https://open.spotify.com/playlist/04vS3uWc7NOGT2jqhn7wz9?si=6e60cef9064a4b95

geplaatst:
Mijn top 500 is binnen. De V.S. en de jaren '70 zijn het best vertegenwoordigd, maar het is wel redelijk divers.

Landen:
219x V.S.
156x V.K.
15x Canada
13x Zweden
12x Ierland, Frankrijk
7x IJsland
6x Brazilië, Spanje, België, Australië
5x Nederland, Duitsland, Japan
4x Mali
3x Mexico, Israel
2x Cuba, Jamaica, Argentinië, Portugal, Italië, Noorwegen

Decennia:
1940s 02
1950s 28
1960s 65
1970s 96
1980s 86
1990s 76
2000s 74
2010s 65
2020s 08

geplaatst:
Wederom laat ik verstek gaan, ik heb momenteel geen motivatie in mezelf lijstjes te maken. Zelfs een top 50 in t Hip Hop-gedeelte is nu te veel. Dus ik hoef niet gementioned te worden...

cosmic kid (moderator)
geplaatst:
Mijn Top 250 is ingestuurd. Definitief is deze lijst nooit maar het geeft een goede dwardoorsnede van mijn smaak. Mijn criterium is dat ik alle albums fysiek zelf in huis moet hebben. Een overzicht per decennium:

60es 26x
70es 43x
80es 47x
90es 60x
00es 38x
10es 31x
20es 5x

geplaatst:
Lijstje is de deur uit, toch wel weer heel wat moois ontdekt tov vorige editie, dus er is flink geschoven. Ik wens Chevy veel succes met de werking

50s: 6
60s: 55
70s: 101
80s: 54
90s: 106
00s: 88
10s: 78
20s: 12

geplaatst:
Mijne is alweer even de deur uit, waardoor ie nu alweer wat gedateerd is hahaha. Maar dit was mijn verdeling qua decennia:

50s: 2
60s: 40
70s: 81
80s: 104
90s: 121
00s: 76
10s: 64
20s: 12

Net als de twee users boven mij ben ik dus een echt 90s-sletje, belooft wat voor de finale top 500!

aerobag schreef:
(quote)

Met 8 of 9 Sonic Youth albums?

Eén van die twee is juist, trouwens

geplaatst:
Vorige editie:

50s: 4
60s: 19
70s: 34
80s: 80
90s: 116
00s: 158
10s: 86
20s: 3

Deze editie:

50s: 5
60s: 20
70s: 42
80s: 68
90s: 106
00s: 145
10s: 81
20s: 33

geplaatst:
Omdat mijn nieuwe lijst voor mijn gevoel veel meer albums heeft waarop vocalen afwezig zijn even vergeleken:

Vorige editie: 23,6% zonder vocalen
Deze editie: 32,6% zonder vocalen
Volgende editie: minimaal de helft zonder vocalen.

Valt me nog best mee uiteindelijk.

Ben dus net even door de nieuwe lijst weer heen gescrolld en heb hetzelfde als Arthur, voelt na anderhalve maand alweer gedateerd aan.

geplaatst:
madmadder schreef:

Ben dus net even door de nieuwe lijst weer heen gescrolld en heb hetzelfde als Arthur, voelt na anderhalve maand alweer gedateerd aan.

Misschien moeten we hier gewoon een maandelijkse game van maken wat jij chevy?

geplaatst:
ForWhomThePeteTolls schreef:
Wederom laat ik verstek gaan, ik heb momenteel geen motivatie in mezelf lijstjes te maken. Zelfs een top 50 in t Hip Hop-gedeelte is nu te veel. Dus ik hoef niet gementioned te worden...
Jammer. Je hebt overigens nog ruim een maand, dus wie weet?!

Overigens kan ik je niet beloven dat je geen tags meer krijgt. Ik kopieer meestal gewoon de eerdere tags.

geplaatst:
ArthurDZ schreef:
(quote)

Misschien moeten we hier gewoon een maandelijkse game van maken wat jij chevy?
Prima. Doe jij de lijstjes verwerken dan?

geplaatst:
chevy93 schreef:
(quote)
Prima. Doe jij de lijstjes verwerken dan?

Geen sprake van

geplaatst:
chevy93 schreef:
Je hebt overigens nog ruim een maand

Mooi, kan ik de nieuwe Porcupine Tree nog even afwachten.

geplaatst:
Mijn lijstje is af en ingestuurd. Dat geeft een opgeruimd gevoel.

Het is een top 250 geworden, met de volgende verdeling naar decennia (later uitgebrachte live albums heb ik gecorrigeerd naar de datum van opname):

50's: 1
60's: 20
70's: 35
80's: 38
90's: 41
00's: 59
10's: 48
20's: 8

geplaatst:
Is de deadline nog steeds eind juli, chevy? Dan zet ik dit in mijn agenda, ga dit jaar wel een lijstje insturen, dat een week erna wellicht alweer verouderd zal zijn. Maar ik lees dat wel meer mensen met dat fenomeen te maken hebben, dus op zich is dat niet erg.

Ik stuur een kopie van de lijst naar ArthurDZ voor de verwerking.

geplaatst:
AOVV schreef:
Is de deadline nog steeds eind juli, chevy?
Nog steeds eind juli, ja.

Moet even kijken of het me dan lukt om binnen een week alles te verwerken en gereed te hebben, omdat ik het weekend erop met vakantie ga.

geplaatst:
Mijn lijstje is normaalgezien ook ingeleverd.

Het is een top 150 geworden, bij deze mijn statistieken.

46x V.S.
38x V.K.
12x Japan
10x Canada
5x Ierland, Zuid-Korea
4x Australië, Frankrijk, Zweden
3x Colombia, IJsland, Singapore
2x China, Rusland
1x Argentinië, Brazilië, D.R. Congo, Hong Kong, Maleisië, Polen, Puerto Rico, Spanje, Wit-Rusland

Decennia:
1960s 04
1970s 01
1980s 22
1990s 25
2000s 18
2010s 60
2020s 20

Opvallend veel albums uit de jaren '2010 maar uiteindelijk heb ik ook het meest uit dat decennia beluisterd, en zie ik mijn lijst eerder als een aanvulling op, in plaats van een objectieve lijst. Uiteindelijk zal het tot een mooie en diverse eindlijst leiden omdat er genoeg muziekkenners van de 20ste eeuw uiteindelijk tal van albums van die decennia zullen insturen, dus dat balanceert zich dan vanzelf wel. Op andere zaken vind ik de lijst wel divers (qua representatie enzovoort). En niet geteld, maar ik denk dat vrouwelijke vocals in de meerderheid zijn.

De jaren '70 blijven dus een werkpunt. Jaren '2000 doen het eigenlijk in vergelijking slecht, wat verrassend is. Te meer ook omdat ik meer albums uit de jaren '00 heb beluisterd dan de jaren '80 en jaren '90 en die laatste twee decennia beter vertegenwoordigd zijn. Nieuwe decennium goed begonnen trouwens. Het zal ook wel te maken hebben met mijn leeftijd en dat ik eigenlijk maar albums in zijn geheel ben beginnen luisteren vanaf 2016, alsook de piekmomenten van de stijlen die ik prefereer of een voorkeur voor heb.

geplaatst:
Inmiddels hebben tien mensen al een lijst aangeleverd. Maar dat is natuurlijk nog lang niet de 47 die we vorig jaar hadden. Daarom nog even een reminder voor degene die vorig jaar iets ingeleverd hebben, maar nu (nog) niet. Jullie hebben nog een kleine maand!

123poetertjes aERodynamIC arcade monkeys Barney Rubble Bert Wasbeer Bravejester Brunniepoo Cannondale Casartelli chevy93 Coys dynamo d EttaJamesBrown Finidi Gretz herman jeb777 Johnny Marr jordidj1 Koenr legian Magick1 Mat_ MRDammann Neal Peart nedbed nico1616 Noordpool PB 82 ranja Salvadore Screenager Shaky Shelter Simon77 Thomas Langerak vigil Weirdo Wizzy zaaf

geplaatst:
Ik lever sowieso een lijst aan.
Mijn huidige lijst moet ik nog wel even renoveren, dat moet deze maand wel lukken.

geplaatst:
Ik heb nog een top 500 die hier en daar gerenoveerd is. ik zal kijken of ik er een top 1000 van kan maken.
Zo niet krijg je van mij de top 500.

Casartelli (moderator)
geplaatst:
Neal Peart schreef:
ik zal kijken of ik er een top 1000 van kan maken.
Zo niet krijg je van mij de top 500.
Volgens de openingspost sowieso maximaal een Top 500 insturen.

Het is overigens ook mijn streven dat nog te doen.

geplaatst:
oké
thanks!

Gast
geplaatst: vandaag om 08:22 uur

geplaatst: vandaag om 08:22 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.