MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Het MuMe Top 1000 Project #3 - Discussietopic

zoeken in:
MuMe Top 1000 - Ronde 3

Het idee komt oorspronkelijk van MovieMeter en daar wordt het project tweejaarlijks opgezet. Mijn idee was om op MuMe het tussenliggende jaar te pakken. Dat gaan we nu voor de derde keer doen.

Managementsamenvatting
Mail jouw albumlijst (min. 100, max. 500 albums) naar [email protected] (bij voorkeur als Excel-bestand). Eigenlijk heb ik slechts één ding nodig: het album-id. Dit is het id dat je vindt in de URL van een album (https://www.musicmeter.nl/album/ID (4 is bv. het id van OK Computer))

Mocht het je niet lukken om laagdrempelig de id’s te verzamelen (bv. omdat je geen stemmen op deze site hebt), via dit formulier kun je de id’s verzamelen door het invoeren van de albumtitels: Template Lijst.xlsx - Google Drive - drive.google.com
(het kan voorkomen dat de verkeerde id gekoppeld wordt wanneer albums hetzelfde heten)

N.B. Dit is exact hetzelfde bestand dat ik gebruik, dus elk id dat ontbreekt zul je handmatig aan moeten vullen. Anders zal ik het moeten doen (wat ik niet ga doen, en dus effectief betekent dat dat album in jouw lijst niet meegenomen wordt!)

De deadline is zondag 31 juli.
Voor de volledige set regels, een uitgebreidere uitleg en een FAQ verwijs ik naar dit topic: Het MuMe Top 1000 Project - Regels

De opzet
De opzet is simpel: iedereen levert een lijst aan van minimaal 100 en maximaal 500 albums. Alles daartussen is toegestaan (top 127, top 381 etc.). De ervaring (van MovieMeter en de vorige MuMe-lijst) leert overigens dat je, zeker onderin, veel leuke onbekende(re) parels tegenkomt, omdat deze bij een paar genreliefhebbers zeer geliefd zijn. En met een paar hoge stemmen kun je al snel in de lijst geraken. Dit maakt de top 1000 zowel een toplijst als een leuke manier om dingen te ontdekken.

Kortom: bij voorkeur niet strategisch albums buiten je eigen lijst houden, omdat je deze kansloos acht. Je weet nooit wie je als medestander tegenkomt.

De puntentelling
De formule (zoals ook gebruikt op MovieMeter) is: 38000 / (positie + 75). Deze hebben we vorige keren ook gebruikt en is volgens mij prima bevallen. Andere ideeën zijn altijd welkom.

Het aanleveren van jouw lijst
Eenieder kan de lijst aanleveren via (bij voorkeur) Excel naar het speciaal hiervoor aangemaakte e-mailadres: [email protected]. Desgewenst is er een Excel-template beschikbaar: Template Lijst.xlsx - Google Drive - drive.google.com

Om mij aanzienlijk tijd te besparen bij het verwerken zou het fijn zijn als alle deelnemers tenminste een album-id opnemen in hun lijst. In het regeltopic staat eventueel wat uitleg hoe je deze makkelijk uit je stemmenlijst kunt halen. In het template zit ook een lijst met alle id's die ik verzameld heb van de vorige keer.

Ik wil graag benadrukken hoe belangrijk deze id's zijn! Niet alleen voor de efficiëntie in het verwerken, maar ook zorgen correcte id's ervoor dat er geen verwarring ontstaat tussen bv. Peter Gabriel (1980) en Peter Gabriel (1982)!

Tot slot: graag geen lijstjes openbaar maken, voordat de uitslag bekend is.

Organisatie
Mochten er mensen zijn die willen helpen bij de organisatie, bv. met het verwerken van de lijstjes, het zoeken naar bijbehorende recensies of Spotify-linkjes, graag!

Deadline
Ik heb de deadline nu op zondag 31 juli gezet. We leven in onzekere tijden, dus verder moet ik even kijken hoe deze zomer voor mij gaat verlopen of dit een praktische deadline is (met name m.b.t. het bekendmaken van de uitslag).

(Ook als je niet getagd bent, ben je van harte welkom!)

Ik tag even de deelnemers van vorig jaar:
123poetertjes aerobag aERodynamIC arcade monkeys ArthurDZ Barney Rubble Bert Wasbeer Bravejester Brunniepoo Cannondale Casartelli chevy93 cosmic kid Coys dynamo d EttaJamesBrown Finidi Gretz herman hoi123 jeb777 Johnny Marr jordidj1 Koenr legian madmadder Magick1 Mat_ MRDammann Neal Peart nedbed nico1616 Noordpool PB 82 ranja Salvadore Screenager Shaky Shelter Simon77 Superbitch Thomas Langerak vigil Weirdo Wizzy wendyvortex zaaf

En neem ook even de vrijheid om iedereen te taggen die in één van de laatste twee edities van het decenniaspel tenminste één lijst heeft aangeleverd:
123poetertjes 50tracks adri1982 aerobag aERodynamIC Alicia andré angelin AOVV arcade monkeys ArthurDZ AstroStart Ataloona B.Robertson Bardt1980 Barney Rubble BeatHoven behangplakker bennerd Bert Wasbeer bikkel2 Bill Evans BoyOnHeavenHill brandos Bravejester Brunniepoo Casartelli Cellulord chevy93 coldwarkids Cor cosmic kid Dim Dirruk DjFrankie Droombolus Drs. DAJA dumb_helicopter Dungeon Dwejkk_ dynamo d E40 Echo01 E-Clect-Eddy Edgar18 esteban EttaJamesBrown fabrice fatima Finidi Flipm0de ForWhomPeteTolls ForWhomThePeteTolls Forza FrodoK frolunda Funky Boogie Funky Bookie galleryplay gaucho gerardus gherdt Gibbon25 gjvc GrafGantz Gretz Gringo_m Grizzly Bear Gyzzz Hacker Harderwiek heartofsoul herman HipHop Fiend hoi123 hoolie55 J.J. Wever Jaep Jan Wessels JayM Jean-Maurice jeb777 Jelle78 jellorum jeroentjuhh JoaMuse johan de witt Johnny Marr JohnnyVergerFan jordidj1 judgepaddy Jupiter jurado Keldertje98 Koenr koosknook legian Les de Groot likeahurricane LucM Lukas Lura Lying Mouth Magick1 Manfield Marjet marsupilami Mart Martial Marty McFly Marzipaintree MAS Masimo Mastroianni Mathough mauricedegier Mausie Metropolis Mjuman MRDammann musicborst MusicFreak musician namsaap Neal Peart nedbed ni slecht nico1616 niels94 nlkink Noordpool Nr.4 oceanvolta philtuper Pitchman Poek Premonition ranja Ries_72 Rogyros Rudi S rudolphS Rufus Rumour Salvadore Sfeermaker Shaky Shelter shinybeast Simon77 SirNoodle sj0n88 Soledad Sparks Spikky7 spinout stardust_be starsailor Stefan1979 steven Superbitch TEQUILA SUNRISE Teunnis teus The_CrY thetinderstick Tonio Tony Toon1 TornadoEF5 Tozifra trebremmit vanwijk Venceremos Verweggistan vigil Wandelaar Ward Weirdo Wizzy wendyvortex WhyNotSmile Wickerman wilbur WoNa Wrathchild1 Yak zaaf Zagato ZERO

Als er overigens nog op-/aanmerkingen of verzoeken zijn, nu kunnen we daar nog over bakkeleien.

En voor wie twijfelt... vorige editie hebben we bijna 70 pagina's vol geluld: Het MuMe Top 1000 Project #2 - Discussietopic - MusicMeter.nl

Zoals ArthurDZ al aangeeft

Een snelle check geeft mij aan dat ik al zo'n 100 albums uit de lijst mag gaan slachtofferen...

Tranen van geluk

deze keer doe ik niet mee. Mijn album top 500 van de vorige is nog min of meer hetzelfde

Ga zeker mee doen, leuk!

Niet voor je beurt he Chev, wel even braaf wachten tot aerobags recensiesessie is afgelopen! Ik zou dat namelijk niet pikken als ik hem was.

Maareuhm... zin an

Neal Peart schreef:
deze keer doe ik niet mee. Mijn album top 500 van de vorige is nog min of meer hetzelfde
Dan is het helemaal makkelijk om juist wel mee te doen...

Leuk weer! Deze keer gaan we voor de volle top 500

Even mijn vorige lijst bekeken en daar valt nog veel aan te verbeteren. Wat is jullie ervaring? Is het het handigst om gewoon helemaal opnieuw te beginnen, of gaat wijzigingen doorvoeren in een bestaand document eigenlijk ook wel makkelijk?

cosmic kid (moderator)

Ah top. Hier heb ik naar uitgekeken.
Gelukkig heb ik nog even om die paar honderd albums te beluisteren die nog op mijn longlist staan.

madmadder schreef:
Even mijn vorige lijst bekeken en daar valt nog veel aan te verbeteren. Wat is jullie ervaring? Is het het handigst om gewoon helemaal opnieuw te beginnen, of gaat wijzigingen doorvoeren in een bestaand document eigenlijk ook wel makkelijk?

Gewoon lekker met een schone lei beginnen.

123poetertjes schreef:
Niet voor je beurt he Chev, wel even braaf wachten tot aerobags recensiesessie is afgelopen! Ik zou dat namelijk niet pikken als ik hem was.

Maareuhm... zin an

Wacht maar niet op mij

madmadder schreef:

Gewoon alle albums die je nieuw in de lijst wilt hebben toevoegen aan de bestaande lijst. En dan keihard slachtofferen van alle albums die buiten de eerste/bovenste 500 vallen.

Hoewel met een schone lei beginnen misschien wel een afwisselendere lijst kan opleveren. Of juist niet...

Ik doe zeker voor de eerste keer mee, zal wel maar een top 100 zijn, wel nog even kijken hoe ik EP's moet behandelen want er zijn best wel wat die ik zeer goed vind. Desnoods zet ik die van 101 tot 110 als ik geen betere oplossing vind.

Jaaaa leukkkkkk

TornadoEF5 schreef:
Ik doe zeker voor de eerste keer mee, zal wel maar een top 100 zijn, wel nog even kijken hoe ik EP's moet behandelen want er zijn best wel wat die ik zeer goed vind. Desnoods zet ik die van 101 tot 110 als ik geen betere oplossing vind.
EP's kunnen in principe gewoon meedoen.

123poetertjes schreef:

Maareuhm... zin an
Ik ga ervan uit dat hij klaar is zodra de uitslag er is. Kan hij gelijk weer bij 1000 beginnen.

Ik doe denk ik ook een top 100, top 500 is te veel werk in dit geval. Volgend jaar kom ik beter voorbereid ten tonele!

Ik denk nog even na over deelname, maar in ieder geval dank voor de uitnodiging!

Ik doe ook mee ook al zal mijn lijst niet erg zijn gegroeid of veranderd zijn.
Wel heb ik al 7 nieuwe albums die ik erin ga zetten; een top 200 zal echter wel lastig worden verwacht ik.

Bedankt voor de tag, ik ga ook eens selecteren en uitzoeken... Heb nu een shortlist met 439 albums (waaronder 16 uit 2022 en 30 uit 2021). Er ontbreekt nog veel, maar er is gelukkig nog voldoende tijd.

Yo, Fred B., wat voor jou denk ik.

ForWhomThePeteTolls schreef:
Ik doe denk ik ook een top 100, top 500 is te veel werk in dit geval. Volgend jaar kom ik beter voorbereid ten tonele!
Je hebt zelfs twee jaar om je voor te bereiden op de volgende editie!

Ziezo, doorgestuurd!

ArthurDZ schreef:
Ziezo, doorgestuurd!

Met 8 of 9 Sonic Youth albums?

Gast
geplaatst: vandaag om 04:35 uur

geplaatst: vandaag om 04:35 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.