Muziek / Toplijsten en favorieten / De top 100 van... #2 (vigil - update sinds 2014)
zoeken in:
1
geplaatst: 19 oktober 2025, 16:26 uur
Dat blijft een toptrack en zeker hun beste nummer. Deze had ik ook zeker verwacht in je lijst.
1
geplaatst: 19 oktober 2025, 22:08 uur
Het valt me nog mee dat Richard 3 top 40 hits in Nederland heeft gehad, Satisfied gewoon een 15e plaats.
Geen idee waarom Hazard hier volkomen niets deed, maar veel rock/poprock artiesten die met een ballad doorbreken (hier dus niet het geval) worden vaak links laten liggen door de radio als ze weer doorgaan met wat ze liever doen (zie ook Extreme die ik ook nog voorbij verwacht te zien komen?
)
Geen idee waarom Hazard hier volkomen niets deed, maar veel rock/poprock artiesten die met een ballad doorbreken (hier dus niet het geval) worden vaak links laten liggen door de radio als ze weer doorgaan met wat ze liever doen (zie ook Extreme die ik ook nog voorbij verwacht te zien komen?
)
9
geplaatst: 20 oktober 2025, 17:11 uur
57. Monaco - What do you Want From Me
Jaar: 1997
album: Music for Pleasure
in 2014: -
hitlijsten: Schotland (9), UK (11), IJsland (36) en Zweden (40)
Potver, deze is ook gewoon alweer bijna 30 jaar oud

Gelukkig is dat verder niet te horen, het blijft een heerlijke fris en fruitige track. Het nummer zal ik via de Engelse chart hebben leren kennen gok ik, wat ik wel zeker weet is dat ik direct verkocht was en zsm de Free bezocht om die cd-maxi te halen. Wat een killerriff voor een popsong en wat een geweldige energie!! Hooky was misschien wat jaloers op het aardige succes wat New Order collega Sumner had met Electronic en dacht dat kan ik ook. Hij had gelijk, hij kon het ook met deze meesterlijk song al zou het wel zomaar zo kunnen wezen dat we zijn collega met zijn hobbygroepje nog voorbij zien komen.
6
geplaatst: 20 oktober 2025, 17:23 uur
56. Peter Gabriel - Family Snapshot
Jaar: 1980
album: PG3 (Melt)
in 2014: 23
hitlijsten: -
Uiteraard komt geweldenaar Peter Gabriel ook in mijn lijst voor, misschien zelfs twee keer maar dat ga ik uiteraard nog niet verklappen... In ieder geval staat Family Snapshot op nummer 56. Dit nummer waarop je naast Gabriel zelf ook muzikanten als John Giblin, Dave Gregory en oud Genesis collega Phil Collins te horen zijn heeft alles wat ik zo goed vind aan Gabriel. Het lied heeft een verhalend karakter, Gabriel zingt vol overgave (ik prefereer de live versie) en muzikaal heeft het van alles te bieden ondanks de redelijk compacte tijdsduur.
8
geplaatst: 20 oktober 2025, 17:33 uur
55. Frankie Goes to Hollywood - Welcome to the Pleasuredome
Jaar: 1984
album: Welcome to the Pleasuredome
in 2014: 42
hitlijsten: o.a. UK (2), Ierland (2), IJsland (5), Duitsland (9), NL (12) en Belgie (13)
Hier zijn weer eens wat muzikanten uit Liverpool dit keer met een heuse pop-epic van bijna veertien minuten met fluitende vogels, gierende gitaren, stuwende drums en een zanger in goede vorm! Frankie was in 1984 koning, keizer en admiraal dus ook dat kon gewoon en dit lied werd in de slipstream van Relax, Two Tribes en Power of Love ook gewoon een flinke hit (wel in een verkorte radioversie). Trevor Horn had er maar druk mee in 1984 al werd het harde werken met flink wat Engelse ponden natuurlijk wel zeer goed betaald.
9
geplaatst: 22 oktober 2025, 18:37 uur
54. New Order - 1963
Jaar: 1987
album: Substance
in 2014: 78
hitlijsten: UK (21) en Ierland (29) (in 1995)
In het vorige blokje kwam Monaco met Peter Hook voorbij en nu het vlaggenschip New Order welke dit blokje start met het nummer 1963 welke tekstueel wat naar John F. Kennedy verwijst. Oorspronkelijk is dit geweldige nummer de B-kant van de flinke hit True Faith maar in 1995 mag 1963 het zelf ook nog eens proberen. Het nummer is door de legendarische producer/DJ Arthur Baker iets gemoderniseerd richting mid-jaren 90 maatstaven en ze scoren er zelfs een hitje mee aan de andere kant van de plas (of aan hun eigen kant van de plas, het is maar net hoe je het bekijkt).
9
geplaatst: 22 oktober 2025, 18:47 uur
53. Dusty Springfield - I Close My Eyes (And Count to Ten)
Jaar: 1968
album: -
in 2014: 36
hitlijsten: UK (4), Ierland (6) en Duitsland (40)
Daar is ons aller Dusty, een baken van rust in woelige tijden. Een stem uit duizenden en stem die mooier is dan die van duizenden andere zangeressen. Ze heeft natuurlijk heel veel erg mooie nummers, nummers die door haar stemgeluid naar een ander niveau getrokken worden. Van al die heel veel erg mooie nummers kan er natuurlijk maar eentje echt de allermooiste zijn, daar hoef je niet tot tien voor te kunnen tellen om dat te horen.
11
geplaatst: 22 oktober 2025, 18:57 uur
52. Pulp - This Is Hardcore
Jaar: 1998
album: This Is Hardcore
in 2014: 30
hitlijsten: IJsland (4), UK (12), Schotland (13), Finland (16) en Nieuw Zeeland (38)
Het album Different Class staat al sinds het uitkomen in 1995 zeer netjes in mijn Album Top 10 Allertijden, qua liedjes heb ik er dus eentje van een album later. Pulp komt met een redelijk zwaar aangezette chamberpopsong met zelfs een vleugje klassiek (Bolero on the Moon Rocks) en met een speelduur die voor Pulp begrippen aan de lange kant is. Gelukkig maar want anders hadden we wat moesten missen en dat zou in dit geval meer dan zonde zijn!
1
geplaatst: 22 oktober 2025, 19:01 uur
Monaco, precies zoals je zegt, wat blijft dat een heerlijk frisse track.
14
geplaatst: 22 oktober 2025, 19:06 uur
51. The Waterboys - This Is the Sea
Jaar: 1985
album: This Is the Sea
in 2014: 78
hitlijsten:
Big music it is... Maar dan wel fabuleuze big music!
The Waterboys lopen al zeer lang met mij mee. De albums This Is the Sea en Dream Harder (uit 1993) hebben wekenlang mijn cd-speler bezet gehouden in het begin van jaren '90. In het begin van dan weer 2025 verscheen al weer het 16de studio-album uit van Mike Scott en co en die hebben allemaal hun charmes. Natuurlijk is het ene album beter dan wel interessanter dan de ander maar over het algemeen ligt het niveau hoog, ook op het uitdagende album Life, Death and Dennis Hopper uit 2025. Maar het beste nummer dat blijft toch gewoon het titelnummer van hun bekendste album. Dat is ook helemaal niet erg want dat niveau ligt gewoon achterlijk hoog. Een prachtig nummer om de 1ste 50 mee af te sluiten.
5
geplaatst: 24 oktober 2025, 18:11 uur
50. The Lightning Seeds - What If
Jaar: 1996
album: Dizzy Heights
hitlijsten: UK (14)
We trappen de beste 50 af met het fijne geluid van Ian Broudie en consorten. Al was het wel vooral Ian zelf waar het om draaide. Dat maakt verder ook niet uit zolang de goede man met dit soort werk kwam ben ik meer dan tevreden. Typische Engelse jaren 90 muziek zonder dat het in het Britpop of Madchesterhoekje gestopt kan worden. Ik luisterde het Dizzy Heights album constant in 1996, het doet me ook denken aan de 1ste echte desktop die ik toen kocht voor mezelf. Ik speelde bv veel Football Manager en dit was klaarblijkelijk de ideale soundtrack daarbij. Tja, memories memories...
9
geplaatst: 24 oktober 2025, 18:23 uur
49. Simple Minds - Factory
Jaar: 1979
album: Real to Real Cacophony
in 2014: 48
De meeste meelezende hadden waarschijnlijk wel verwacht dat er iets van deze Schotse band voorbij zou komen, dat het dit nummer zou zijn lag wellicht wat minder voor de hand. Er is ook wel weer een grote kans dat ik dit destijds in 2014 ook al schreef dus wat dat betreft lag het gewoon voor de hand... Uiteraard was het nummer Factory waarin ik alles vind wat ik zo kan waarderen aan muziek niet het eerste nummer wat ik leerde kennen van Simple Minds. Dan kom je toch in Don't You/Alive & Kicking hoek terecht. Qua albums is dat opzeker de overigens prima plaat Street Fighting Years met daarna Real Life, De live dubbelaar en de Greatest Hits. Het Real to Real Cacophony album kwam pas jaren later onder het motto beter laat dan nooit!
16
geplaatst: 24 oktober 2025, 18:32 uur
48. R.E.M. - Half The World Away
Jaar: 1991
album: Out of Time
Wellicht ook een wat verrassende keuze maar gezien de genialiteit hiervan voor mij volstrekt logisch. Alhoewel ook Find the River en Low gooien hoge ogen mijn Top zoveel lijst. Dit nummer leerde ik overigens wel vrij snel kennen in mijn ontdekkingstocht naar meer werk dan Losing My Religion. Het album Out of Time werd vrij snel op een bandje gekwakt al was Half The World Away niet direct het prijsnummer voor mij. Het is eigenlijk ook pas van de laatste vijf jaar ofzo dat dit boven is komen drijven. Ik luisterde het vaker en vaker en het nummer werd beter en beter. Zo gaat het vaker en dat is ook het magische van muziek. De kans is dus groot dat over een paar jaar Half The World Away weer wat hoger staat en tja waarom ook niet. De onderliggende melancholie raakt me aliijd weer.
1
geplaatst: 24 oktober 2025, 18:34 uur
Inderdaad een vrij verrassende keuze maar daarom niet minder mooi, erg toffe van R.E.M.
1
geplaatst: 24 oktober 2025, 20:48 uur
Stiekem denk ik dat we verderop in de lijst toch gewoon nog Find the River gaan zien 

1
geplaatst: 25 oktober 2025, 10:35 uur
vigil schreef:
Uiteraard was het nummer Factory waarin ik alles vind wat ik zo kan waarderen aan muziek niet het eerste nummer wat ik leerde kennen van Simple Minds. Dan kom je toch in Don't You/Alive & Kicking hoek terecht. Qua albums is dat opzeker de overigens prima plaat Street Fighting Years met daarna Real Life, De live dubbelaar en de Greatest Hits. Het Real to Real Cacophony album kwam pas jaren later onder het motto beter laat dan nooit!
Ha, herkenbaar. Met dit verschil, dat ik de band ontdekte ten tijde van New Gold Dream en Sparkle in the Rain en dat Premonition mijn meest gewaardeerde nummer is van het Real to Real Cacophony album. Herkenbaar, doordat ik dat ook veel later ontdekte.Uiteraard was het nummer Factory waarin ik alles vind wat ik zo kan waarderen aan muziek niet het eerste nummer wat ik leerde kennen van Simple Minds. Dan kom je toch in Don't You/Alive & Kicking hoek terecht. Qua albums is dat opzeker de overigens prima plaat Street Fighting Years met daarna Real Life, De live dubbelaar en de Greatest Hits. Het Real to Real Cacophony album kwam pas jaren later onder het motto beter laat dan nooit!
Lekkere lijst vigil, verrassend ook door de niet usual suspects van de mij bekende bands en artiesten.
4
geplaatst: 25 oktober 2025, 11:42 uur
47. James - Sound
Jaar: 1991
album: Seven
in 2014: 88
hitlijsten: Portugal (4), UK (9), Ierland (15) en Australië (28)
Het verhaal van mij met James is wel redelijk bekend denk ik. Door de heruitgave van Sit Down kwam er een diepgewortelde liefde van mij voor de band die tot op de de dag van vandaag stand houdt. Dat is toch maar gauw een jaar of tien langer dan mijn huwelijk duurde zal ik maar zeggen
. Na Sit Down kwam het album Seven met als eerste single deze Sound. Ik weet eigenlijk niet of ik dat direct oppikte. Iets in me zegt me dat dit niet zo was en dat ik pas volledig voor de bijl ging met de tweede single Born of Frustration. Het kan er mee te maken hebben dat Sound in Nederland niet op de radio kwam en Born wel. Het zijn sowieso beide geweldige nummers maar Sound nog net iets meer episch. Die liefde voor deze band is nog steeds groot, heel groot zelfs. Het album Seven staat in mijn Album Top 10 hier, de band op vijf in mijn Artiesten Top 10 en het concert wat ze een aantal jaar geleden in De Melkweg gaven in mijn Top 10 van beste concerten ooit. En Sound? Nou, die staat dus op een zeer mooie 47ste plaats!
5
geplaatst: 25 oktober 2025, 11:54 uur
46. Klein Orkest - Achter Elke Deur
Jaar: 1984
album: Later is al lang begonnen
in 2014: 74
De muziek van Klein Orkest heeft mij sinds ik het ken altijd weten te raken. Zeker samen met de over het algemeen erg sterke teksten. Op het eerste album van de band was het muzikaal gezien nog wel eens wat rammelend (op een charmante manier) maar met het tweede album werd de muzikale omlijsting wat
voller en ook (nog) wat beter. Nummers als Over de Muur, Later is al lang begonnen, Alles over Jou en dus Achter Elke Deur zijn niet kapot te krijgen, tenminste niet door mij.
1
geplaatst: 25 oktober 2025, 11:58 uur
vigil schreef:
Nummers als Over de Muur, Later is al lang begonnen, Alles over jou en dus Achter Elke Deur zijn niet kapot te krijgen, tenminste niet door mij.
Nummers als Over de Muur, Later is al lang begonnen, Alles over jou en dus Achter Elke Deur zijn niet kapot te krijgen, tenminste niet door mij.
Over de Muur is natuurlijk de bekendste maar deed mij altijd wat minder, in tegenstelling tot de andere nummers die je hier noemt. Van dit album zou ik echter Vrienden II, Verloren Tijd en In De Wolken ook als niet kapot te krijgen categoriseren.
1
geplaatst: 25 oktober 2025, 12:36 uur
Dim schreef:
Over de Muur is natuurlijk de bekendste maar deed mij altijd wat minder, in tegenstelling tot de andere nummers die je hier noemt. Van dit album zou ik echter Vrienden II, Verloren Tijd en In De Wolken ook als niet kapot te krijgen categoriseren.
(quote)
Dus eigenlijk zo'n beetje de hele plaat

6
geplaatst: 26 oktober 2025, 11:25 uur
45. a-ha - Scoundrel Days
Jaar: 1986
album: Scoundrel Days
in 2014: 35
Het openings en tevens titelnummer van a-ha's tweede vinden we hier op nummer 45. Het tweede album was iets meer donker van smaak, zeg gerust herfstig, dan het extreem succesvolle debuut. Of te wel een plaat die perfect past bij de huidige periode inclusief bijpassend weer. Het door mij zorgvuldig gekozen nummer voldoet ook wel het meest aan die omschrijvingen inclusief een zorgvuldig opgebouwde mooie spanningsboog en een zanger die de juiste noten op het juiste moment weet te raken.
1
geplaatst: 26 oktober 2025, 11:39 uur
44. The Rembrandts - Someone
Jaar: 1990
album: The Rembrandts
hitlijsten: Duitsland (45), US (78) en NL (Tip 17)
Danny Wilde en Phil Solem hadden vast wat meer verwacht van hun tweede single Someone, Hun debuutsingle Just the Way It Is, Baby had in veel landen de Top 20 wel gehaald dus dan zou het met deze misschien nog wel iets beter moeten kunnen gaan. Dat pakte helaas niet zo uit maar wat wel het geval was dat The Rembrandts volledig op mijn radar stond in 1990. De eerste single was zeker leuk en aardig maar de tweede pakte mij helemaal in. Een geweldige ballad die naar het einde toe nog heel eventjes aardig los gaat met een fantastische gitaarsolo en een Come on-Come on-Come on-Come on now!! schreeuw die uit de tenen komt. De hele debuutplaat viel bij mij in zeer goede smaak, ik heb het nog steeds op een welverdiende 5* staan. Dat een geflopte tweede single een geslaagde carrière in de weg hoefde te staan bewees de band een paar jaar later met de overbekende theme-song van misschien wel de grootste en bekendste sitcom ooit.
6
geplaatst: 26 oktober 2025, 11:54 uur
43. Monza - Van God Los
Jaar: 2001
album: Van God Los
De beste Belgische tekstschrijver ooit Stijn Meuris is nogal bang voor streamingsdiensten e.d. want op Youtube is nog steeds geen normale versie van het geniale Van God Los te vinden. Op Spotify tot voor kort precies het zelfde verhaal maar het nummer staat er sinds een paar weken als zijnde "nieuwste release" ineens wel op. We moeten het maar doen met deze live versie van Bazart ft. Meuris. Dat is overigens verder geen enkele straf en ik heb het filmpje door de tijd heen al vele malen bekeken. Een meer dan prima opname tijdens Rock Werchter.
10
geplaatst: 27 oktober 2025, 17:29 uur
42. The Gathering - Eléanor
Jaar: 1995
album: Mandylion
in 2014: 16
Het is toch erg fijn om te concluderen dat 30 jaar na het verschijnen van Gathering's magnus opus het album Mandylion nog steeds relevant is. Er zijn de nodige goed ontvangen en goed bezochte anniversary concerten geweest dit jaar, de single Strange Machines al een handjevol jaren steady bij de beste 1000 van de Top 2000 staat en dat als je de nummers nu draait je nergens het gevoel hebt dat het gedateerd is. Van dat album Mandylion is Eléanor nog steeds mijn favoriet al is het op zijn best in de albumcontext als het stevig tussen Strange Machines en In Motion #1 staat ingeklemd. Een drie eenheid waar je mee thuis kan komen!
We moeten er maar trots op zijn
8
geplaatst: 27 oktober 2025, 17:42 uur
41. Rialto - Monday Morning 5.19
Jaar: 1997
album: Rialto
hitlijsten: UK (37)
Weer zo'n fantastisch nummer uit de jaren 90 waar ik gelijk helemaal verliefd op was. Ook weer zo'n nummer waar ik destijds eigenlijk met niemand over kon praten over wat ik nu toch weer had ontdekt. Qua Britpop stond ik er in mijn vriendengroep redelijk alleen voor. Maar ja, je kan niet alles hebben nietwaar. Gelukkig kan ik nu hier mijn ei kwijt zal ik maar zeggen
. In november 1997 was dit ook wel erg randje Britpop moet ik zegggen, misschien wel al net te laat om de echte hoogtijdagen mee te pikken en er een echte classic van te maken. Het blijft in ieder geval erg fijn om dit nummer een beetje mee te galmen.
7
geplaatst: 29 oktober 2025, 18:17 uur
40. Nits - Cars & Cars
Jaar: 1992
album: Ting
in 2014: 57
De Top 40 trap ik af met Nits! Dat Nits voorbij zouden komen is waarschijnlijk geen verrassing, dat het met dit nummer zou zijn misschien ook wel niet. Dit nummer blijft na al die jaren ook wel no-brainer. Een nummer waar je geen jaartal op kan plakken, het blijft verbazen en vooral sprankelen. Ik werd fan zo rond het album Ting (war Cars & Cars dus vanaf kwam) en zag ze voor het eerst live in de tour die volgde bij de verzamelaar Nest in 1995. Sindsdien heb ik de band vele malen live mogen aanschouwen en elke keer weer een feestje.
3
geplaatst: 29 oktober 2025, 18:28 uur
39. Roger Hodgson - Had a Dream [Sleeping with the Enemy]
Jaar:
album:
in 2014: 80
hitlijsten: Australië (21), Zwitserland (27), NL (39) en VS (48)
Iets met ondergewaardeerde liedjes en iets met geweldige intro's.
Roger Hodgson kennen we natuurlijk allemaal van zijn grote verdienste voor de band Supertramp. Na zijn niet extreem gezellige vertrek uit de band heeft hij nog een paar solo albums op de wereld afgeschoten die maar matig succesvol waren. Verder is hij vooral al jaren en jaren met meer succes on the road om zijn bekendste Supertramp classics maar ook wel wat solowerk te spelen. Van dat solowerk is zijn eerste album verreweg de bekendste en werd de 1ste single van dat album Had a Dream [Sleeping with the Enemy] in een verkorte radioversie een bescheiden hit. Te bescheiden wellicht want het is best een groots nummer. Zowel in lengte, in muzikale aanpak als mede kwalitatief gezien.
* denotes required fields.