MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De top 100 van... #2 (vigil - update sinds 2014)

zoeken in:
vigil schreef:
Goed verhaal jongens

Tja die van mij is nog niet klaar (het is zeg maar onderdeel van de Orinoco 500) en krijg nu al de stok in mijn handen geduwd. Maar goed, ik ga als Femke Bol zijnde m'n best maar doen...

Jij kent je klassiekers Sander

Ik ga zeker nog wel een nachtje doorhalen om alles terug te lezen en te liken, inclusief de lijsten van chevy93, Teunnis, Justus18,Kondoro0614 en Arno x

69. Pink Floyd - One of These Days
Jaar: 1971
album: Meddle
in 2014: -
hitlijsten: -

One of these days, I'm going to cut you into little pieces!

Een ouwetje uit mijn lijst maar wel met recht een gouwe ouwetje. In 2014 stonden er andere Floyd nummers in mijn lijst maar sommige hebben wat van hun glans verloren en deze kreeg er wat glans bij. Een heerlijk hysterische trip van zes minuten met vervormde gitaren, een vervormde stem van Nick Mason die de gehele tekst van een zin als een soort gefermenteerde zombie uitschreeuwt en een dubbele baspartij die tegelijk uit twee bassen komt. Waanzin den top of toch niet en klopt alles gewoon perfect? Nou ja, beide denk ik

68. Sophie B. Hawkins - Lose Your Way
Jaar: 1999
album: Timbre
in 2014: 75
hitlijsten: US (26, Billboard Adult Contemporary)

Vorige week was de Top 750 van de jaren 90 bij NPO Radio 2 en ik was erg blij te horen dat er twee liedjes van Sophie in die lijst stonden. Uiteraard was deze daar niet bij maar dat maakt niet uit want die twee zijn net zo goed fantastische liedjes. Deze is enkel net iets fantastischer, iets mooier iets meer...Nou ja gewoon iets meer dus eigenlijk!
Sophie B. Hawkins stond in 1992 direct op mijn netvlies door middel van haar rockerige debuutsingle Damn I Wish I Was Your Lover (dat is er dus eentje van die twee) om dit gevoel te versterken met de ijzersterke hitsingle Right Beside You (dat is dus de andere) die ik direct op cd-single kocht. Er kwamen wat albums bij en zo kwam ook het prachtige Lose Your Way op mijn pad en daar is het nog steeds.

67. Anna von Hausswolff - Deathbed
Jaar: 2012
album: Ceremony
in 2014: 75
hitlijsten:

De ik lijk soms wel een beetje op Kate Bush schreeuw op 4:40 gaat door merg en been en misschien nog wel iets verder. Zo donker en spannend als hier klonk Kate niet vaak en dat is uiteraard een flink compliment want ik heb Kate Bush hoog zitten en heel misschien komt ze zelf ook nog voorbij. Deze ruim acht minuut durende epic van het orgelpijpmeisje (nee, dat is geen vies woord) is geen seconde te lang en eerder te kort. Hoe vaak je deze track ook hoort het blijft je betoveren en de promotieclip? Ja, dat is me er ook wel eentje

vigil schreef:

Sophie B. Hawkins stond in 1992 direct op mijn netvlies door middel van haar rockerige debuutsingle Damn I Wish I Was Your Lover (dat is er dus eentje van die twee) om dit gevoel te versterken met de ijzersterke hitsingle Right Beside You (dat is dus de andere) die ik direct op cd-single kocht. Er kwamen wat albums bij en zo kwam ook het prachtige Lose Your Way op mijn pad en daar is het nog steeds.

Ik moest even wat chart facts checken, want mij is altijd bijgebleven dat Right beside you een enorme sleeper hit is, die in 1e instantie niks deed. Dat weet ik namelijk omdat ik de cd maxi ooit bij V&D in Oss voor het luttele bedrag van 4 gulden 25 bij de aanbiedingen kocht in de nazomer van 1994 en begin 1995 ging Sophie opnieuw de poging met de Nederlandse charts aan en toen werd het wel een hit (en hadden vigil en ik de single al lang en breed maandenlang vermoedelijk). --> check tipparade aug 1994

De precieze datum van aankoop en betaalde prijs weet ik niet meer

Wel apart trouwens dat Right Beside vrijwel niets deed in Amerika en dan juist in Engeland weer haar grootste hit was. Toch een wat meer Europees geluid denk ik terwijl Damm meer de Amerikaanse rockkant (Janis Joplin) op ging.

Ik kwam er trouwens vandaag pas achter dat er een UK CD 1 en CD2 bestaat met de nodige (extra) remixes (hardfloor en Brain 7")

Anna is geweldig. Twee keer live meegemaakt ten tijde van dit album. Fantastisch was dit.

Aaah let je op ArthurDZ

Arno schreef:
Aaah let je op ArthurDZ

De hype is echt.

Anna ❤️

Dim
Mooie toevoegingen weer. Leuk om eens een andere track te horen van Hawkins; een intrigerende track van Anna en de beste van Pink Floyd.

Hmmm, misschien toch nog maar een kaartje kopen voor ons aller Annaatje als ik dat zo hoor van ome aERodynamIC. Het is dus wel de moeite? Denk je dat het (rap) zal uitverkopen, Arno?

Ik denk dat ik ze nog heb gezien in het voorprogramma van Swans. Staat me nog heel vaag iets van bij.

Johnny Marr schreef:
Hmmm, misschien toch nog maar een kaartje kopen voor ons aller Annaatje als ik dat zo hoor van ome aERodynamIC. Het is dus wel de moeite? Denk je dat het (rap) zal uitverkopen, Arno?
Hm, ik verwacht het niet meteen, maar je weet natuurlijk nooit he.

Johnny Marr schreef:
Ik denk dat ik ze nog heb gezien in het voorprogramma van Swans. Staat me nog heel vaag iets van bij.

Ik heb haar als voorprogramma van Efterklang gezien en dat was zo goed dat ik besloot om ook naar haar eigen show te gaan die vrij snel daarna volgde.

66. Wim de Craene - Tim
Jaar: 1975
album: Alles Is Nog Bij Het Oude
hitlijsten:

Het is toch redelijk bizar dat dit nummer destijds in 1975 niet op single verscheen. Voor het zelfde geldt hadden we er nooit van gehoord. Gelukkig is het toch boven komen drijven en kan je het nu met een gerust hart als klassieker bestempelen. In de Lage Landen lijst staat dit nummer als sinds 2016 in of rond de Top 10 (met een derde plek in 2023 als voorlopig hoogtepunt). In Nederland heeft dit nummer nooit echt iets gedaan al doet het lied het in onze MuMe Top 2000 ook behoorlijk goed, zeker voor Nederlandstalig product. Het lied is voor zijn eigen zoon Ramses geschreven (inderdaad vernoemd naar...) enkel was dat een lettergreep te veel om echt lekker te bekken dus het werd Tim de naam van de zoon van iemand in de inner circle van De Craene.

65. Kate Bush - This Woman's Work
Jaar: 1989
album: The Sensual World
in 2014: 61
hitlijsten: Ierland (20), UK (25) en Australië (89)

Hadden we het laatst ook niet over mevrouw Bush?

Ik had tot vandaag de videoclip nog nooit gezien en dat was toch wel leuk eigenlijk. Zoals te verwachten een redelijk dramatische clip maar als grappig feitje dat de mannelijke hoofdrol voor Tim McInnerny was welke vooral bekend is door zijn rollen in de redelijk geniale BBC-serie Blackadder.
Verder heb ik weinig verrassingen aangaande dit nummer. Zolang ik het ken smelt ik helemaal weg van de zanglijnen in dit nummer, die zijn zo mooi echt bijna niet te geloven. Het was, is en blijft prachtig!

aERodynamIC schreef:
Anna is geweldig. Twee keer live meegemaakt ten tijde van dit album. Fantastisch was dit.

Volgens mij waren we bij precies dezelfde optredens. Eerst als voorprogramma van Efterklang en niet veel later als hoofdact, beide keren in Rotown.

/edit: lees nu pas je latere bericht

vigil schreef:
Zoals te verwachten een redelijk dramatische clip maar als grappig feitje dat de mannelijke hoofdrol voor Tim McInnerny was

Take a note Darling.

64. Sparks - When do I get to sing "My way"
Jaar: 1994
album: Gratuitous Sax & Senseless Violins
hitlijsten: Duitsland (7), België (16), Finland (17), Zwitserland (22) en UK (32)

Soms is toeval geen toeval, ik klikte nog even op de wikipagina van deze song voordat ik hier een berichtje ging typen over het geweldige rariteitenkabinet Sparks die hier overduidelijk de Synthpopkaart trok en wat bleek deze geweldige single is uitgebracht op 17 oktober (in 1994) en kijk toch eens wat voor datum het vandaag is!

Dit nummer bereikte destijds vrij snel mijn hoorgrage oortjes en ik was direct verkocht. Sparks borduurt hier een beetje voort op het zeer succesvolle Very-geluid (1993) van Pet Shop Boys welke een jaar ervoor vele hitsingles had opgeleverd. Dat was de sound waar ik gedurende 1993 en 1994 constant naar luisterde. Was het niet van de een dan was het wel van de ander.

63. Split Enz - Message to My Girl
Jaar: 1984
album: Conflicting Emotions.
hitlijsten: Australië (12), NL (13) en Nieuw Zeeland (28)

Het is vast geen nieuwtje als ik vertel dat Split Enz een voorloper was van het in Nederland veel succesvollere Crowded House. Met deze klassieker hoor je die overeenkomst ook vrij duidelijk, het vroegere werk van Split Enz zat meer in het artpop hokje al is het lastig stickers plakken met de unieke sound welke ze hadden. Het is misschien ook niet voor niets dat Message to My Girl in Olanda hun bekendste single is en ook zal blijven. Nou ja, er zijn slechtere visitekaartjes denkbaar!

GrafGantz schreef:
(quote)

Volgens mij waren we bij precies dezelfde optredens. Eerst als voorprogramma van Efterklang en niet veel later als hoofdact, beide keren in Rotown.

/edit: lees nu pas je latere bericht

Hopelijk wordt herman niet jaloers wanneer hij hoort dat je ook andere users concert-stalkt

62. Jean Michel Jarre - Oxygene part 2
Jaar: 1976
album: Oxygène

Mijn grote Franse vriend, ook wel synthesizer pionier genoemd, Jean Michel Jarre staat uiteraard ook in de lijst. De goede man staat ook in mijn artiesten Top 10 dus er is een kans dat hij nog een keer voorbij gaat komen maar first things first en dat is het tweede gedeelte van het grote doorbraakalbum van JMJ Oxygene, Twaalf miljoen keer gingen de electronische geluiden van dat album over de wereldwijde toonbanken. Het vierde gedeelte was de hit die het meeste werk deed om hem groot te maken maar het tweede gedeelte het cruciale nummer voor mij.

ArthurDZ schreef:
(quote)

Hopelijk wordt herman niet jaloers wanneer hij hoort dat je ook andere users concert-stalkt

Wellicht, maar nog niet half zo jaloers als de partners van beide users. Die ik trouwens ook allebei meerdere keren heb ontmoet

vigil schreef:
Mijn grote Franse vriend, ook wel synthesizer pionier genoemd, Jean Michel Jarre

Nieuwste Alan Partridge seizoen al gezien toevallig?

"Hell is other people." So spoke French philosopher Jean-Michel Jarre

61. Phil Collins - Thru These Walls
Jaar: 1982
album: Hello, I Must Be Going!
hitlijsten: Frankrijk (15), Spanje (15), Italië (17), Polen (21) en UK (56)

Als je het hitoverzicht van Collins bekijkt begint het aardig te duizelen van alle noteringen, verkoopaantallen en binnen geharkte prijzen. Dit fantastische nummer is cijfermatig daarin zeker geen hoogvlieger en zal voor veel mensen zelfs volledig onbekend zijn. Het voor mij beste solo-nummer heeft de nodige overeenkomsten met zijn signaturesong In The Air Tonight. Grotendeels dezelfde opbouw en het gebruik van de Philfill (al schijnt Ringo Starr een invloed te hebben bij de drums van dit nummer) en zelfs de director van de videoclip is het zelfde. Ook wel een beetje de zelfde sinistere vibe.

GrafGantz schreef:
(quote)

Nieuwste Alan Partridge seizoen al gezien toevallig?

Nee, nog niet maar dat staat wel op mijn to-do lijst

60. Mike Oldfield - Hergest Ridge (Part Two)
Jaar: 1974
album: Hergest Ridge
in 2014: 12

We gaan gewoon weer vrolijk verder en wel met Mike Oldfield met deze epic uit 1974. Hergest Ridge is de opvolger van Tubular Bells en zoals bekend is het tweede album altijd de moeilijkste maar dat moet hier al helemaal voor tellen. Mike kwam uit het niets met Tubular Bells welke overal op de 1ste plaatst kwam en meer dan vijftien miljoen keer over de toonbank ging. Tja, dat is me dan wel een uitdaging en behoorlijke druk die er dan ineens verschijnt. Maar kluizenaar als Mike is trok hij zich er niet al te veel van aan en kwam met gewoon nog een meesterwerkje. Logischerwijs niet met dezelfde verkoopaantallen maar wel meer dan geslaagd met o.a. een 1ste plek in de UK albumcharts. De plaat bestaat uit een part 1 en part 2, part 1 is al meer dan prima maar het 2de gedeelte wint het wel van mij.

59. Richard Marx - Hazard
Jaar: 1992
album: Rush Street
hitlijsten: o.a. Australie (1), Ierland (2), UK (3), Canada (3), Zweden (6) en VS (9)

Als je denkt dat Nick en Kylie de ultieme murderballadsong hadden dan heb je dat mis want dat is toch echt Richard Marx. Een prachtig liedje met sterk verhalende tekst en mooie videoclip deed dit lied op veel plekken een hit worden. In Nederland (rare jongens die Ollanders...) deed het behalve een paar weekjes in de Tipparade dan weer niks. De grote vraag in dit liedje is wie vermoorde Mary in het ooit zo onschuldige dorpje Hazard (Kentucky). Zou het de zanger van dit liedje zijn of toch niet? Wie het weet wat mag het zeggen!

Man with a badge came knocking next morning
Here was I surrounded by a thousand fingers suddenly,
Pointed right at me

58. Revere – I Won’t Blame You
Jaar: 2013
album: My Mirror / Your Target
in 2014: 38

Het verhaal van deze ooit indie MuMe-knuffelband met hier en daar een groot gebaar maar ook kleine folkachtige liedjes niet schuwt is hier op deze site al vele malen uit de doeken gedaan dus dat sla ik maar over
Feit blijft dat de band om welke reden dan ook te kort heeft bestaan en daarmee dus te weinig albums en liedjes heeft uitgebracht. I Won’t Blame You is van die output wat mij betreft dan weer hun beste!

Gast
geplaatst: vandaag om 00:38 uur

geplaatst: vandaag om 00:38 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.