MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Golden Years: David Bowie top 100

zoeken in:
14. The Width of a Circle

Op The Man Who Sold the World staat het magistrale The Width of a Circle. Ruim 8 minuten puur genieten van dit meesterwerkje. Een beetje een Bohemian Rhapsody maar dan op z'n Bowies

En nee, dat is niet vloeken in de kerk dames en heren. Geniet u mee van deze hoogmis?

aERodynamIC schreef:
(quote)

Tot mijn grote schrik kan ik nu al bekennen dat ik één van deze twee echt totaal vergeten ben en die had er in moeten staan

Wild Is The Wind is zo bekend, die vergeet je vast niet. Dan gok ik er op dat je mijn nummer 1 bent vergeten

perrospicados schreef:
Dan nog een gokje voor de top tien: Wild is the Wind en Cygnet Committee
~

Misschien heb ik zitten snurken - als hunky snory - maar ik wacht ook nog op het epische verhaal van de treinreis en het vliegend woord om te onderzoeken of er leven is op een zekere planeet. Of moeten we ons met zijn allen dronken drinken

13. Ziggy Stardust

Het zal vast geen hemelbestormend nummer zijn. Bowie heeft spannender werk, maar ik kan hier geen genoeg van krijgen en dan mag het gewoon hoog eindigen. Waarom de snob uithangen nietwaar

Of haal ik het nummer hiermee wat omlaag? Ach, wat boeit het. Had ik al gezegd dat het zo verslavend lekker is? Nou dat dus. Meer kan ik er eigenlijk ook niet over kwijt.

Morgen wat er net de top 10 niet heeft gehaald en dan duiken we de top 10 in. Er zullen mensen teleurgesteld gaan zijn, dat is wel duidelijk

Maaaaarrrr.... zoals gezegd: ik hoop dat mensen het topic blijven aanvullen met hun lijsten na de ontknoping. Hou het levend zou ik zeggen Bowie forever!

MarkS73 schreef:
Dan gok ik er op dat je mijn nummer 1 bent vergeten

Betekent dit dat jij met deze bekendmaking geen top zoveel gaat presenteren?

Mijn top 1 heb ik dan nu al gedaan inderdaad

Ik had gisteren een vrije dag en eens geprobeerd een top zoveel te maken, ik vind het niet te doen. Zelfs mijn nummer 1 staat niet vast. Misschien waag ik eens een poging binnenkort...

MarkS73 schreef:

Ik had gisteren een vrije dag en eens geprobeerd een top zoveel te maken, ik vind het niet te doen. Zelfs mijn nummer 1 staat niet vast. Misschien waag ik eens een poging binnenkort...

Wahl macht Qual! De lol van zo'n topic als dit zit 'em er ook in dat je dingen weer gaat draaien en je opnieuw verbaast over de rijkdom en variatie van 's mans muziekproductie. Daarnaast heb je ook te maken met je perspectief: kortebroekentijd, studententijd, begin loonslaventijd, toenemende mate van autonomie etc.

Je wilt nl niet dat waardering voor iets in het verleden (toen goed) die van het heden (nu minder) overheerst en vice-versa; en je moet ook rekening houden met bijv. Lazarus t.o.v. Life on Mars. Ondertussen ben ik wel bezig op 'verantwoorde' wijze mijn schaduwlijst aan te leggen.

MarkS73 schreef:

Het blijft waan van de dag. Ik zou nu ook al sommige nummers anders placeren en daarbij ben ik al twee nummers gewoon vergeten. Je moet het ook weer niet al te serieus nemen4. het is leuk om gezamenlijk weer eens de discografie van een artiest door te spitten en ik heb echt geweldige herontdekkingen gedaan en kwam erachter dat ik bepaalde nummers toch minder goed vond als ik altijd dacht (niet zeggend dat er ook maar 1 nummer uit deze lijst niet goed zou zijn).

Daarbij hoop ik gewoon dat dit topic levend blijft. Zoals ik eerder in een ander topic waar nogal wat commotie ontstond meldde: ik heb liever dat iets levend blijft dan dat het langzaam gaat liggen verstoffen of je ik weet niet hoeveel dezelfde topics met lijstjes naast elkaar gaat zetten.

Dus graag nieuwe lijsten hierna (en om gedoe te voorkomen heb ik bewust al voor een topic titel gekozen die neutraal is)

12. The Man Who Sold the World

Eerlijk is eerlijk: Nirvana heeft voor mij dit nummer indertijd echt helemaal op de kaart gezet. Ik kende het wel, maar viel me nooit zo op. Die Unplugged versie van Kurt en kornuiten vond ik zo ongelooflijk goed dat het origineel boven kwam drijven en eigenlijk altijd wel een torenhoge favoriet is gebleven, daar bracht het samenstellen van deze lijst geen verandering in. Net geen top 10, waar het ook net wel top 10 had kunnen zijn. Dat dan weer wel.

11. Sweet Thing

Over covers gesproken. Persoonlijke favoriet Nakhane heeft Sweet Thing van Diamond Dogs ooit als cover opgenomen. Pas toen deed het me beseffen hoe fijn ik dat nummer toch vind. Altijd een beetje onzichtbaar geweest bij mij en het lichtje ging toen echt ineens enorm branden.

Met andere woorden: een aantal jaar geleden zou het nummer denk ik misschien wel eens veel lager hebben kunnen staan. En sterker: over een paar jaar zou het zelfs wel eens hoger kunnen komen, want ik heb dit misschien nog wel het meest opnieuw gedraaid van alle nummers in deze lijst.

10. Space Oddity

Mogen we Space Oddity een klassieker noemen? Ja natuurlijk, want dit is het ook gewoon. Een nummer waar ik snel verliefd op werd door toedoen van de top 100 Aller Tijden van Veronica waar ik in de jaren '80 steevast naar luisterde.
Verveelt nooit.

Deze versie en video is er ook nog:

En hiermee is mijn top 10 van start gegaan.

09. Life on Mars?

Stelletje mauwkousen hier met jullie 'de hits vliegen er te vroeg met bosjes eruit'. Zijn dit geen hits dan?

Het toont aan, zoals ik al eerder zei, dat de man gewoon enorm veel kneiters van hits op naam heeft staan. Tja, en dat is Life on Mars? natuurlijk zeker.
Van die nummers die je eigenlijk helemaal beu zou moeten zijn wegens te vaak gehoord, maar waar dat simpelweg niet gebeurt.

En ook nu weer: zou Bowie er nog mee weg komen?! Mannen met make-up op? Dat is natuurlijk woke en dat kan allemaal niet. Je zou toch enorm terug verlangen naar dit soort tijden (waar make-up uiteraard ook gewoon 'shocking' was bij mannen).

08. Ashes to Ashes

Natuurlijk komen de hits wel degelijk aan bod in mijn top 10. Zo ook Ashes to Ashes van Scary Monsters. Het nummer met de vage videoclip.

Ik heb er indertijd bij de tentoonstelling in Groningen gebiologeerd naar zitten kijken. Blijkbaar kende ik het niet.
Dit nummer uiteraard wel, met de verwijzing naar Major Tom.....

07. Wild is the Wind

Sorry Onweerwolf, maar deze cover is toch magistraal?! En ja MarkS73, je hebt nu de bevestiging dat ik jouw nummer 1 compleet vergeten ben. Het had zo ergens tussen de 40 en 50 gestaan denk ik.

Bowie vind ik vocaal ijzersterk op dit nummer en het is de afsluiter van de verzamelaar waar ik al een paar keer naar verwees (Golden Years). Die oude Bowie nummers zijn blijkbaar toch erg sterk blijven hangen.

Onweerwolf
Zowel origineel als cover behoren niet tot mijn favorieten.

aERodynamIC schreef:
07. Wild is the Wind

(embed)

Sorry Onweerwolf, maar deze cover is toch magistraal?! En ja MarkS73, je hebt nu de bevestiging dat ik jouw nummer 1 compleet vergeten ben. Het had zo ergens tussen de 40 en 50 gestaan denk ik.

Jee, zo laag? Ik ken ook maar weinig Bowie liefhebbers die Cygnet Commitee zo goed vinden als ik dat vind:)

Wild Is The Wind is een prachtig nummer, Bowie laat hier perfect horen waar hij vocaal toe in staat is.

Zo, daar komen even een paar klasbakken achter elkaar langs. Het had ook gewoon de top 3 kunnen zijn. Ben benieuwd wat er nog komt. Drie kan ik er wel invullen, maar verder...

06. Heroes

De Bowie klassieker der klassiekers wellicht? Het is dan ook wel een heel goed nummer. Ik moet heel eerlijk bekennen dat mijn waardering is gaan groeien door het jaarlijkse succes in de MuMe-ladder. Daarvoor was het mij nooit zo opgevallen als nu.

Het is een pakkend nummer met een tekst die me aanspreekt. Top 10 zat er dus wel in.

05. Lazarus

De clip maakt het allemaal net even akeliger. Sowieso is alles rondom dit album vergeven van symboliek. Wie had kunnen vermoeden dat Bowie zou overlijden in het weekend dat het album uitkwam.

Op 31 december hoorde ik het album voor het eerst. Op 10 januari overleed hij. Ik weet nog goed dat ik het nieuws hoorde vlak voordat ik naar mijn werk vertrok.
En als je dan de clips bekijkt plus de teksten hoort...... ja, ongelooflijk dat Bowie ook dit voor elkaar kreeg. Wat mij betreft zijn meest indrukwekkende album.

Op dat vlak is dat bij andere held Prince anders gegaan. Mindere albums en zijn laatste meer in de categorie 'net wat beter dan zijn laatste albums, maar zeker geen meesterwerk'. Bowie heeft dat wel geflikt. Een mooier einde kan je eigenlijk niet bedenken.

herman schreef:
Drie kan ik er wel invullen, maar verder...

Morgen de laatste vier..... ongetwijfeld wel te voorspellen toch?!

Daarna ga ik gelijk door met Depeche Mode. Nieuw topic, en gewoon weer opnieuw

Ashes to Ashes, een absolute key-track, video vol symbolen en verwijzingen, die alleen maar beter wordt bij live performances - BBC live maakt de aanschaf van Brilliant Adventure echte de moeite waard.

Ga nix gokken - veel in 't hoofd, maar zal je zien dat 't toch weer anders wordt. My blessings iig, en graag nog wat van Black Star en Station to Station - voor die andere twee zet ik mijn joker(s) in

04. Station to Station

Een trip van station 100 tot station 1. We zijn er bijna. Deze lange intrigerende track bevat alle Bowie avontuur die je maar nodig hebt.
Het langste nummer uit de lijst is zeker ook één van de allerfraaiste.

Sowieso is het gelijknamige album ook wel een van zijn beste als je het mij vraagt.

aERodynamIC schreef:
Morgen de laatste vier..... ongetwijfeld wel te voorspellen toch?!

Ik vind het lastig, op ★ na zijn alle nummers die ik voor de hand vind liggen al geweest. Maar ik zie ongetwijfeld wat over het hoofd. Mjuman heeft een tijdje terug een lachende Lady genoemd die niet zou misstaan en volgens mij nog niet is geweest... En van hetzelfde album staat op grote hoogte een mannetje ons op te wachten, bedenk ik me nu.

herman schreef:
(quote)

Ik vind het lastig, op ★ na zijn alle nummers die ik voor de hand vind liggen al geweest. Maar ik zie ongetwijfeld wat over het hoofd. Mjuman heeft een tijdje terug een lachende Lady genoemd die niet zou misstaan en volgens mij nog niet is geweest... En van hetzelfde album staat op grote hoogte een mannetje ons op te wachten, bedenk ik me nu.

Ik gok op Blackstar voor de toppositie:)

03. Lady Grinning Soul

In huize Mjuman wordt nu een vreugdedansje gedaan vermoed ik. Lady Grinning Soul in de top 3.
Mijn hemel wat ben ik dat nummer meer en meer gaan waarderen. Natuurlijk koester ik het album in z'n geheel, alleen al vanwege de iconische hoes, maar dit is echt het hoogtepunt daarop.

Bowie op de top van zijn kunnen. Om te janken zo mooi.

Dansez maintenant
Tot nu toe: in de top10 zaten 8 die ik - gaandeweg (eerlijk is eerlijk ) had verwacht; op één wacht ik nog (tenzij ik me vergips), de ander is een raadsel - zal ongetwijfeld leiden tot een ferme Aha-Erlebnis en omruilen voor 1 joker; dan hou ik er nog één over

Vroeg piepen en laat lachen staat haax op miepen

Dus dan valt het toch wel mee met die verrassende lijst waar in een vroeg stadium al over werd gepiept

02. Blackstar

Ja, wat dachten jullie dan?! Natuurlijk komt er nog eentje van Blackstar. Het mooiste nummer van dat album. Kippenvel als ik het hoor.

En eerlijk gezegd zou het ook op 1 kunnen staan, maar aan delen doen we nu eenmaal niet bij het maken van harde keuzes.

Er is genoeg gezegd over het album, dus ik laat het nu bij huiver (opnieuw) en geniet (opnieuw).

Sowieso één van de allermooiste overall nummers die ik ken onderhand.

Nou, dan staat I’m Deranged natuurlijk op nummer 1!
Prachtige lijst!

01. Starman

Blackstar of Starman, welke zou het moeten worden?!

Uiteindelijk ben ik toch gegaan voor de favoriet die ik eigenlijk al zo lang heb voor wat betreft Bowie. En eigenlijk vat het Bowie goed samen en past het ook bij zijn dood: 'he's a starman' en wij gaan hem niet vergeten.

Het was heerlijk om weer eens te spitten in de enorme nalatenschap van de man. Moest ik de lijst nu opnieuw maken dan zullen er andere nummers in komen te staan, een aantal halen het niet, maar bovenin de lijst is het redelik stabiel momenteel.

En ach.... het is maar een lijstje. Ik koester mijn Bowie albums en geniet zeer regelmatig nog van zijn muziek en ik denk dat dat ook nooit meer zal veranderen.

Gast
geplaatst: vandaag om 20:15 uur

geplaatst: vandaag om 20:15 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.