MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / jordidj1's Top 2000

zoeken in:
0120. Foo Fighters - Everlong

https://images.nu.nl/m/az9x7ckaze65_wd854/0/345/5105/2872/foo-fighters.jpg

2023: 0110
2022: 0044
2021: 0048
2020: 0029
2019: 0022
2018: 0024

Oef... deze doet me pijn. Heeft nooit buiten de top 100 gestaan en als ik live ben op Orinoco ineens niet meer, Ard was ook not amused. Learn To Fly staat op plek 1489 en voor de rest helemaal niets van de band, Everlong is dan ook een heel speciale song. En zoals Ard al een keer mooi zei:

Sound en drive. Twee toverwoorden bij een rockplaat als deze. De gitaarriff is simpel, maar door de stapelingen ervan (waarbij 3 gitaren elk een eigen partijtje in hetzelfde ritme spelen) krijg je een geweldige wall-of-sound waarin je nauwelijks meer hoort wie nou wat doet, maar waarbij er 1 geweldige layer van geluid ontstaat. De hihat in 16-en gespeeld zorgt voor de drive en dan gewoon gáán! Grohl's lage gedubbelde stem in de coupletten heeft een chorus die het iets extra... mystieks (bij gebrek aan een beter woord) geeft. En zoals bij meer platen al geconstateerd: ik houd enorm van de ingehouden spanning van een couplet om vervolgens te ontladen in een open refrein. Everlong heeft dat natuurlijk op een geweldige manier.

0119. Apollo Brown & Joell Ortiz - Grace of God

https://ambrosiaforheads.com/wp-content/uploads/2018/10/JoellOrtiz_ApolloBrown_PhotoRob_press_photo.jpg

2023: 0101
2022: 0134
2021: 0122
2020: 0479
2019: 0285

Daar is dan de laatste van Apollo Brown en natuurlijk is dat Grace Of God, stond ooit ook al in mijn hip-hop top 100 en nu zelfs bijna in mijn persoonlijke top 100. En dat zegt veel.

jordidj1 schreef:
Beetje gemakkelijk om te zeggen waarschijnlijk, maar wat heeft Apollo Brown een god-de-lijke productie neergezet hier. In het kader van als-je-iets-doet-doe-het-dan-goed: elke plaat die Brown produceert gaat ietwat op de automatische piloot, echter wel een zeer goede. Grace of God springt er dan ook keihard bovenuit, één van de beste tracks van 2018. Wat zeg ik? In ieder geval de op één-na-beste hip-hoptrack van afgelopen jaar...

0118. Arcade Fire - No Cars Go

https://i0.wp.com/ramblingeveron.com/wp-content/uploads/2017/08/arcadefire_wide-8ee53fb96a6466da9566ea876ffa79f23e99facb.jpg?resize=800%2C445&ssl=1

2023: 0107
2022: 0111
2021: 0102
2020: 0115
2019: 0019
2018: 0018

Oef... No Cars Go heeft ook wel eens beter gedaan. Wel overduidelijk de artiest met de meeste noteringen in de top 250.

Waar Funeral duidelijk hun beste album, levert Neon Bible zonder twijfel het beste Arcade Fire-nummer. Neon Bible vind ik nog steeds lastig te doorgronden, maar No Cars Go grijpt mij elke keer bij de lurven.

No Cars Go ligt in het verlengstuk van Funeral, waar alle euforie en gedrevenheid wordt verlaten en wordt ingeruild voor bombast en tempo. Eigenlijk is het euforie keer twee, want Funeral laadt je batterij op en laat je opslurpen door gelukzaligheid. Daarna zit ge vol met energie en wil je door, op zoek naar avontuur en No Cars Go is daarvoor je gids. De song is een ultimatum van vrijheid, met een flinke portie bombast.

0117. BROCKHAMPTON - BOOGIE

https://media.pitchfork.com/photos/5a01f0c0ec4b2c2177a8527e/2:1/w_2560%2Cc_limit/brockhampton.jpg

2023: 0169
2022: 0160
2021: 0145
2020: 0172
2019: 0074
2018: 0118

JAJA. HET DUURDE EFFE, MAAR DAAR ZIJN ZE WEER. DIE GROEP DIE DOOR HET KANYE WEST-FORUM ONTSTOND.

Nu wel voor het laatst helaas, BOOGIE staat nog altijd fier overeind én stijgt zelfs. Geen ALASKA meer dus als topnotering, toch weer die energiebom.

Tijd voor weer een flinke portie jonge hondenenergie, de tweede en ook laatste notering van de beste boyband sinds One Direction. BOOGIE is hun klassieker en voor mij ook de onbetwiste nummer één.

Het is een band, dus verschillende MC's komen steeds aan het woord en dat maakt hun muziek zo verslavend. Door de verschillende rapstijlen en de variaties aan stemgeluid zou je een chaotisch zooitje verwachten, maar de producers brengen dit perfect in balans door de passende beats. BOOGIE is de plaat om helemaal uit je plaat te gaan, live was dit ook hét hoogtepunt, ondanks de kleine moshpit.

0116. INXS - Never Tear Us Apart

https://www.rollingstone.com/wp-content/uploads/2018/06/rs-181766-75879941.jpg?w=1581&h=1054&crop=1

2023: 0106
2022: 0107
2021: 0100

Gister kwam het nummer nog voorbij in Ooit in de top 40 - meter #4 - MusicMeter.nl - het nummer beloonde ik met een 10, ik ben niet zo snel meer met tienen geven, maar een perfect liedje is een perfect liedje. Schoot vier jaar terug opeens in mijn top 100 in, om daarna nooit weg te gaan rond die plek. Die synths, de vocale prestatie van Hutchence... man, wat goed.

0115. Goldband - Noodgeval

https://www.festivalinfo.nl/img/artist/review_foto_artist_pic/131300_Goldband_31003.jpg

2023: 0049
2022: 0526

Goldband... de groep die in corona-tijd je eraan herinnerde waarom het festivalleven zo mooi is, ik was niet op Lowlands in 2022 maar wauw wat had ik daar graag bij geweest. De productie van dat filmpje laat je voelen alsof je erbij bent geweest. Daarna ben ik hun muziek zo vaak gaan draaien dat ik echt fan werd, helaas heb ik ze op de een of andere manier nooit live gezien. Wie weet, mocht het ooit gebeuren dat ik ze dan weer in de top 50 zet. De beschonken Jordi kan zich nooit inhouden als dit wordt gedraaid, ook bij de Rabbit Hole hebben ze dat mogen ontdekken. WAAR . BLIJFT DIE FOCKING AMBULANCE/???!~!

0114. Neneh Cherry - Buffalo Stance

https://www.electronicbeats.net/app/uploads/2015/11/NenehFrameSlide.jpg

2023: 0122
2022: 0035
2021: 0039
2020: 0039
2019: 0047

Ook Neneh Cherry heeft haar plek in de top 100 ingeleverd, al was dat vorige editie al. Elke keer als ik dit nummer goed raad in Hitster word ik weer raar aangekeken door mijn vrienden, zo van: "Hoe de fock ken je dit nou weer?". Wat dacht je van: "Hoe de fock ken je dit NIET?!".

Hoewel dit een nummer 1-hit was denk ik niet dat-ie veel geraden wordt in popquizzen, maar correct me if I'm wrong. Onweerstaanbaar nummer nog na al die jaren: als luisteraar word je gewoon gedwongen om mee te swingen, ik raak altijd in trance. Heerlijk.

0113. Typhoon - Vlieger

https://www.jambase.com/wp-content/uploads/2023/04/typhoon-1480x832.png

2023: 0053
2022: 0051
2021: 0054
2020: 0054
2019: 0060
2018: 0042
2017: 0035

Terug naar de tijd dat Typhoon nog fatsoenlijke muziek maakte. Heeft ALTIJD in de top 100 gestaan, maar nota bene voor de uitzending toch harde keuzes gemaakt. Laat middelmaat niet zegevieren, nou, dat is absoluut het geval hier. Op een andere dag had ik Ty zo weer in de top 50 gedrukt. Zo wordt het aantal nummers dat altijd top 100 heeft gestaan wel opeens kleiner. Zund.

Typhoon is een perfectionist, hij is al ruim achttien jaar actief als artiest (hij maakte zijn eerste optreden op het debuutalbum van Opgezwolle in 2001), maar heeft nog maar twee albums uitgebracht. De eerste in 2007, de tweede in 2014. Wellicht in 2021 de derde dus?

Alles wat Glenn de Randamie met de pen beschrijft is over nagedacht, zijn teksten gaan diep, haast poëtisch. Tussen Licht en Lucht is zijn absolute meesterwerk, ook één van mijn favoriete albums aller tijden. Prachtige producties, die Typhoon perfect de ruimte geeft om zijn verhaal te doen. De sound van de plaat klinkt heel aards, alsof je samen met Ty door de bossen aan het crossen bent.

Vlieger (Delic-productie!) is de ultieme wake up call, een intieme relatie die langzaamaan die scheuren vertoont en uiteindelijk uitgaat als een nachtkaars (of weg fladdert als een vlieger, weet ik veel). 

jordidj1 schreef:
Elke keer als ik dit nummer goed raad in Hitster word ik weer raar aangekeken door mijn vrienden, zo van: "Hoe de fock ken je dit nou weer?".

What are they like, anyway?

GrafGantz schreef:
(quote)

What are they like, anyway?

Easy to beat

Mensen op muziekquizzen kunnen soms de derde single van de tweede plaat van O-Zone of Lipps Inc ofzo nog correct noteren, Buffalo Stance moet zeker wel lukken heerlijk nummer trouwens, mooi dat Jordi 'm erin hebt gezet maar what do you expect the guy's a gigolo maaaaaaan

0112. Joy Division - She's Lost Control

https://media.gq-magazine.co.uk/photos/5f088098e5abfe658f2070fa/16:9/w_1920,h_1080,c_limit/20200709-joy-division-02.jpg

2023: 0108
2022: 0385
2021: 0360
2020: 0298
2019: 0224
2018: 0091
2017: 0078

Er is iets met de muziek van Joy Division. De muziek van de band klinkt monotoon, kil en afstandelijk—en toch is het verslavend. Een beetje band raak je beu, maar dat werkt averechts bij Joy Division. Wtf. She’s Lost Control is het perfecte voorbeeld: mechanisch en emotieloos, maar juist daardoor hypnotiserend. Elk jaar heeft 't in mijn lijst gestaan en nooit lager dan plek 385. Dat zegt genoeg, als die drums in de intro weer beginnen weet ik weer genoeg.

Ik vraag mezelf wel eens heel stout af: hoe zou de impact van de muziek zijn geweest als Curtis nu gewoon nog had geleefd? Mag ik dat mezelf afvragen? Nee? Oké.

jordidj1 schreef:

Ik vraag mezelf wel eens heel stout af: hoe zou de impact van de muziek zijn geweest als Curtis nu gewoon nog had geleefd? Mag ik dat mezelf afvragen? Nee? Oké.

Je mag dat jezelf afvragen, en ik denk dat het antwoord simpel is: Ja, de impact zou hetzelfde zijn geweest. Natuurlijk vraag je jezelf af wat er nog in het vaatje had gezeten, en of die albums hadden kunnen tippen aan UP en Closer...

Gezien de muzikale evolutie die al te horen was van UP naar Closer, en de wetenschap wat New Order later heeft gedaan, vermoed ik dat Ian Curtis nog best wel een tijd relevant zou zijn geweest. Maar goed, hij wilde zelf niet meer verder, dus het is wat het is.

0111. Eefje de Visser - De Parade

https://www.maxazine.nl/wp-content/uploads/2020/09/Eefje-de-Visser-702x336.jpg

2023: 0187
2022: 0567
2021: 0535

Ook weer zo'n mooie stijger dit... De Parade. Mijn favoriete nummer van Eefje was altijd Ongeveer, maar blijft maar beter worden in mijn oren. Die hele vibe van het nummer: het zwevende, onafstandelijke, futuristische, ja wat niet, sfeertje dat hier uitgestraald wordt is fantastisch. Een track dat heel dichtbij je staat, maar ook weer niet. Die clip ook, maakt het helemaal af. Betoverend.

0110. Strand of Oaks - JM

https://www.spotgroningen.nl/wp-content/uploads/2024/04/Strand_of_Oaks.jpg

2023: 0104
2022: 0108
2021: 0034
2020: 0042
2019: 0050

Als je het zo bekijkt staat Strand of Oaks lager dan ooit, maar het is altijd een stabiele factor gebleven in de lijst. Er is één man die als Jason Molina zou mogen performen en dat is Timothy Showalter. Hij heeft dat ook wel eens gedaan, in 2018 deed-ie een tour met de overgebleven samenstelling van Magnolia Electric Co. Johnny Marr was daar bij, de lul.

Tijdens de uitzending van de Witte Trui hoorde ik dit nummer en werd ik compleet overdonderd. Ik skip zo nu en dan een laddertje, of luister de playlist en skip per ongeluk een song. Deze parel van Strand of Oaks had ik dus compleet gemist, maar wat viel ik mijn stoel tijdens het luisteren. Een instant favorietje was geboren, lekker is dat soms, die eureka-muziekmomentjes.

Als één van je geliefde artiesten overlijdt, is dat dan vergelijkbaar met het verliezen van een naaste? Dat klinkt vast als appels met peren vergelijken, maar ik lieg niet als zeg dat bepaalde muziek helend kan werken voor sommigen. In het geval van Timothy Showalter kan ik het mij zeker voorstellen, het verdriet in het nummer JM is duidelijk hoorbaar. JM verwijst natuurlijk naar Jason Molina, een man die zeker nog wel gaat langskomen in deze lijst.

Songs: Ohia is voor mij een houvast in bange dagen en voor Showalter is dat duidelijk ook zo. Zijn tribute aan Molina klinkt als een complete mental break-down, als een kraai die langzaam zijn veren verliest. Jason verloor de strijd tegen de demonen in zijn hoofd, hopelijk kunnen wel nog lang van Strand of Oaks genieten.

xx

0109. Wolf Alice - Don't Delete The Kisses

https://oor.nl/wp-content/uploads/2022/11/Wolf-Alice-0033-768x513.jpeg

2023: 0098
2022: 0325
2021: 0304
2020: 0286

Daar is-ie dan, de winnaar van de Plastic Bitch House top 500. Onze boyband bestaande uit 123poetertjes, Arrie, Gretz en ik is al eventjes niet meer bij elkaar geweest, zelfs een reünie bij Nelly Furtado gaat niet gebeuren, maar de invloed op elkaars muzieksmaak blijft onbewust aanwezig. Als iets schattig en stoer klinkt denk ik altijd aan PBH.

jordidj1 schreef:
Ik betrap mijzelf de laatste er steeds vaker op hoe spastisch ik DDTK zit mee te drummen, of ongegeneerd om drie uur 's nachts op straat keihard zit te zingen.

Hét nummer over verliefdheid, het optreden op Glastonbury is perfect. Zonsondergang, alleen maar liefde: ultiem geluk.

xx

0108. Slint - Good Morning, Captain

https://i.imgur.com/N3M6Xit.jpeg

2023: 0097
2022: 0154

Iets te grote foto, maar boeien. Dit nummer verdient alle aandacht, zo goed. Volgende editie dikke kans dat-ie in de top 50 belandt.

Mijn Spiderland-momentje beleefde ik begin dit jaar in Colombia, waar ik samen met m'n beste maat een duik nam in de Amazone. Ik deed eerst een bommetje en jaagde daardoor alle vogels weg, werd niet gewaardeerd. Daardoor de kans op een selfie met Orinoco-dolfijnen ook verminderd, waarschijnlijk.

Daarom zond ik mijn lijst twee maanden later maar gewoon uit op Orinoco Radio, waar Slint denk ik voor het eerst gedraaid werd. Fantastische track, met één van de meest intense climaxen in rockmuziek ooit. I MISS YOUUUU

0107. Pearl Jam - Black

https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/T9kVzqdmAhf28SmXYfe3a.jpg

2023: 0096
2022: 0171
2021: 0155
2020: 0041
2019: 0038
2018: 0206
2017: 0061

Oude mannen rock, gedver. Nee grapje, wel een track met een bijzonder verloop in de lijst. Gaat op en af uit de top 100 en nu weer net erbuiten, wel altijd een standaard keuze voor de Top 2000 en de eindejaarlijst van de lokale kroeg (Top 84).

Even een blokje met wat minder superlatieven. Wat betreft Pearl Jam kan ik kort, maar krachtig zijn. Ik vind de band eigenlijk een tikkeltje overschat, maar Black is wel echt outstanding. Wát-een-song. Dit nummer doet het zo'n beetje altijd goed met eindejaarslijstjes, of het nou op dit forum of de Radio 2 Top 2000 is, heel veel mensen putten kracht uit deze track. Of laten een traan, want zeg nou zelf, een betere break-up-song bestaat er haast niet.

Eddie Vedder legt hart en ziel in deze song, geen woord is gelogen. Hij wilde het zelfs geen single maken, zo persoonlijk is de tekst. Hoe persoonlijk, is zó duidelijk hoorbaar. Vooral bij de bridge bereikt hij het hoogtepunt, zo diep hoor je het tegenwoordig niet meer. Vanaf daar ebt de pijn langzaam weg in stilzwijgendheid....

En nog steeds staat alleen Black in de lijst van Pearl Jam, maar hey. Begin in de lijst was Eddie Vedder solo er wel voor het eerst bij, dus wie weet.

0106. Charli XCX - Visions (Live At Appleville)

https://festileaks.com/wp-content/uploads/2024/10/Charli-XCX-Club-classics-B2b-press-photo_0-scaled.jpg

2023: 0095
2022: 0104
2021: 0096

Het ultieme corona-anthem van 2020. Visions vangt perfect de chaos, euforie en eenzaamheid van dat jaar. Charli XCX’s performance tijdens Appleville is een hyperpop-feest in isolatie: glitchy, intens, en emotioneel. Er gebeurt veel, je wil van alles doen, maar op het eind van de rit sta je toch alleen in je woonkamer te dansen.

De BeatSense-sessies waren legendarisch, en Charli was de ongekroonde koningin van die virtuele nachten. Bitterzoet en onvergetelijk, een digitale rave met een hart.

0105. Kate Bush - Wuthering Heights

https://assets.vogue.com/photos/6294beaabe3d2ba1de72907c/master/w_2560%2Cc_limit/GettyImages-953415838.jpg

2023: 0180

Als ik Wuthering Heights hoor, heb ik écht het gevoel dat de toplijst is begonnen. Ze hoort er gewoon bij, ze staat altijd hoog in aller tijden lijsten en waarom zou dat niet zo bij mij moeten zijn?

Toch heeft ze jaren níét in mijn lijst gestaan, pas vorige editie deed ze haar intrede. Iets met een kwartje, ze kwam binnen op 180 en met gemak is ze doorgeschoten naar plek 105. Als ik dit jaar mijn inzendlijst voor de V500 opstuur sluit ik niet uit dat ze in de top 100 gaat staan. Betoverend goed nummer, maar echt.

Right in the feels deze update, prachtsong na prachtsong na prachtsong momenteel! Benieuwd welk Editors- of Slow Show-nummer deze streak gaat verpesten

Visions staat te laag. R.I.P. BeatSense, als eerbetoon mocht Visions wel op 1.

0104. Motorpsycho - Vortex Surfer

https://www.thesleepingshaman.com/wp-content/uploads/2021/05/Motorpsycho-Photo-by-Geir-Mogen.jpg

NIEUW!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Hey, Jane kwam al nieuw binnen en nu komen we bij die andere epische track van Trust Us. Dit zijn toch wel de tracks waar ik het meest van houd: een rustig begin om uiteindelijk te eindigen met een emotionele en intense climax, op het einde voelt het echt alsof je zweeft in melancholie. Een nummer met een flinke impact dus, het feit dat dit een uur lang non-stop op de Noorse radio werd gedraaid - als protest tegen commerciële muziekformats - zegt al genoeg.

0103. CYNE - First Person

https://lastfm.freetls.fastly.net/i/u/ar0/c8b73ee0c10140048430959d892eb91d.jpg

2023: 0185
2022: 0177
2021: 0348

Dan is het nu tijd voor één van de meest verslavende tracks aller tijden: First Person. De beat, gebouwd rond een prachtige sample van The Ballad of Casey Deiss door Shawn Phillips, is warm en herkenbaar. Het nummer ademt nostalgie en emotie en roept een brok in de keel op bij elke luisterbeurt. Ideaal voor een zonovergoten dag, despo in de hand, en het leven dat even helemaal klopt. Meer heb je niet nodig.

0102. Agalloch - In The Shadow Of Our Pale Companion

https://ninecircles.co/wp-content/uploads/2015/04/agalloch.jpg

2023: 0126
2022: 0106
2021: 0098
2020: 0109

Daar zijn ze weer: Agalloch. Eén van mijn mooiste ontdekkingen tijdens COVID-19, misschien dé mooiste. Tijdens een album luistersessie op BeatSense deden we ook een keertje The Mantle aan, de eerste keer ging het album volledig langs mee heen, maar het bleef me wel integreren.

Ruim 4 jaar na dato laat ik me graag meenemen in het fantastische sfeertje van het album, een track als deze lijkt dan bijvoorbeeld een lange zit, maar die vliegt zo voorbij. Een bij vlagen ongrijpbaar nummer, als een herfstachtige wandeling over regenachtige paden in een verlaten woud waar je de weg totaal niet kent. De ultieme verdwaling.

0101. Spinvis - Smalfilm

https://www.jouwradio.be/images/coverart/60135.jpg

2023: 0063
2022: 0062
2021: 0061
2020: 0075

Spinvis is ruim vertegenwoordigd in de bovenste laag van de lijst en dat is vooral te zien aan de top 250, Oostende en kom terug kwamen al voorbij en nu voor het eerst buiten de top 100: Smalfilm. Al is het nipt, deze editie staat er een ander Spinvis-nummer bij de bovenste 100.

De man is echte woordenkunstenaar en dat komt vooral in Smalfilm erg goed naar voren, de poëtische kant is bij Smalfilm standje maximaal. Bij elke zin kan je je wel wat inbeelden en en dat maakt het heerlijk wegdromen, de soundtrack voor het tussenmoment.

Maar wij geven geen krimp, doe je mee, ey
We spelen player en pimp, nee?
Dan mag jij het zeggen
Voor mij lijkt het op totale chaos sinds 9-11
Ik heb opgelet, het is een gekkenhuis
Totaal geen ontvangst of anders met een ruis
Doe je weinig aan, velen gaan voor eigen faam
En zo word er bijna geen water bij de wijn gedaan
Ken je maten, want mensen praten met citaten
Maar soms verdraaid men woorden waardoor men gaat haten
Vaag begrip, ik haat niemand, ik haat die shit
Ik laat je 's avonds liever weten ho laat het is
Nu worden verhalen aangedikt of afgeslankt
En in het diepste geheim maakte de Sticks z'n masterplan
Een campagne voor het gajes en een rataplan
En alle mensen positief bezig what uppes dan
't Is een gekkenhuis, sleep je door de dag
Geven deze woorden kracht
Ik dacht dat het met mij wel goed ging
Nu heb ik al weer last van Moodswings
Zie dit land als een huis en wij zijn de gekken
Eigenwijze rappers, valt geen pijl op te trekken
De sfeer is grimmig, en het ligt niet aan de weerberichten
Werkloosheid, mensen staan rood als verkeerslichten
Ik zie het nieuws, het vliegt naar m'n keel
Op die momenten weet ik zeker dat ik geen kinderen wil
Maar waarschijnlijk ben ik egoïst, neem ik 2 kids
En leer ze leven in het gekkenhuis dat deze wereld is

Het is een gekkenhuis, wat zeg ik ziekenhuis
Ik leg het uit, zeg het zelfs in gebrekkig Duits
Es ist ein Krankenhaus
Ik wil er over praten, voordat ik dood ben en begraven
Kids van 12 lopen met de nieuwste Nokia's
Of schieten plaatjes met digitale fotocamera's
Jonge dames geloven de laatste modeblaadjes
En leven nu op slaatjes en een glaasje water
Vissen zwemmen, tussen gedumpte olievaten
Nog even wachten moeder aarde zegt ik spreek je later
Oorlog gaat door, de steengooiende Palestijn
Staat nog steeds tegenover de zwaarbewapende jood
Geef ons heden ons dagelijks brood
En vergeef ons onze schulden langs de Gazastrook
Op 5 mei brand de fakkel voor de vrijheid
Maar waar de fuck is dan die vrijheid
Ook al ben ik klein als Calimero
Man ik kijk uit m'n doppen alsof ik draai aan de knoppen
De tijd zal het leren, ik stop niet maar blijf balanceren
Neem weer een keer een kijk in de wereld

https://static.vecteezy.com/ti/gratis-vector/p1/553577-nummer-100-honderd-coole-trendy-grafische-teksten-gratis-vector.jpg

0100. Opgezwolle - Gekkenhuis FT. Jawat

https://www.counterculture.nl/wp-content/uploads/2014/04/Opgezwolle-750x400.jpg

Een track dat met het jaar alleen maar relevanter lijkt te worden, nou ja, lijkt, die line over de Gazastrook zegt al genoeg denk ik. Twee vuisten in de lucht, come on!

jordidj1 schreef:
Dat Delic indertijd helemaal into zigeunermuziek was, is te horen aan de theatrale opening van dit nummer. Prachtige accordeon die daarna heerlijk worden opgevolgd door harde drums die de duistere sfeer van de song voortzetten. De wijze waarop Sticks opent met zijn eerste, is legendarisch in mijn ogen. Ik durf haast wel te zeggen dat ik dat zijn hardste verse ooit vind, maar Jawat! en Rico zijn ook ijzersterk. De maatschappijkritische teksten zijn van een nog hoger niveau dan in een Made in NL en bovendien nog steeds actueel. Een kniesoor valt nog over de line "Science-Fictionfilms vinden ze allemaal knap", maar voor de rest bevat deze track geen minpunten.

Maar dan terecht dat Gekkenhuis de MuMeLadder top-2000 heeft gehaald, wat mij betreft blijft 'ie daar instaan.

ArthurDZ schreef:
Right in the feels deze update, prachtsong na prachtsong na prachtsong momenteel! Benieuwd welk Editors- of Slow Show-nummer deze streak gaat verpesten

Shit.

0099. The National - Slow Show

https://media.npr.org/assets/img/2017/09/06/20170905-the-national---union-transfer-3-0b1449e5fce173ca9da9c95bd292b3aff22d055c.jpg

2023: 0091
2022: 0100
2021: 0094
2020: 0063
2019: 0049
2018: 0052

Er zijn weinig verrassingen meer, wederom een artiest met notering nummer zoveel in de lijst. Mooie is dat The National nog twee keer gaat langskomen, eerst doen we Slow Show: een nummer dat altijd al in de top 100 heeft gestaan sinds het in 2018 binnenkwam.

Slow Show is geen nummer wat zich aan je opdringt, maar langzaam in je systeem nestelt om daar niet meer uit te geraken. Geen bombastische liefdesverklaring, maar een aarzelende en eerlijke bekentenis. Het kostte Berninger 29 jaar om de liefde van zijn leven te vinden, namelijk de muziek. Het beste huwelijk ooit.

0098. Talk Talk - Time It's Time

https://m.media-amazon.com/images/S/pv-target-images/e70391ed0fe4a987b0ad985c2df2aa8f4da07b37b10eadb00f3a31ee8a8c2c34.jpg.

2023: 0092
2022: 0072
2021: 0013
2020: 0006
2019: 0001

De grootste shock was voor iedereen wel deze notering, de voormalig nummer 1 van mijn lijst stond deze keer op plek 98 (!). Hoeveel er kan gebeuren in vijf jaar tijd, ook de liefde was wat bekoeld, maar tijdens de uitzending werd ik weer murw geslagen door deze schoonheid. Het wordt tijd dat deze weer naar de top 50 pendelt. Binnenkomen op de eerste plaats was ook wel heel enthousiast, dat zie ik nu nooit meer gebeuren. Toch...?

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away

Toen ik mij een kleine twee jaar terug inschreef voor dit topic, had ik nog geen flauw benul wat ik op nummer één zou moeten zetten. Er was wel een handjevol tracks die het verdienden, maar ik niet echt "het" gevoel bij had. Ik had altijd wel een beetje in hoofd zitten hoe mijn favoriete song aller tijden moest klinken. Het moest geen openingstrack zijn, nee, een afsluiter. Dan weet je ook direct dat het klaar is, iets met perfectionisme. Echter had ik er een hard hoofd in, een klein halfjaar terug, dat ik dat nummer nog op tijd zou vinden.

Totdat Mark Hollis in februari overleed. Ik heb schijnbaar de gave om bepaalde dingen laat te ontdekken, dus helaas moest de dood van Talk Talk's frontman ervoor zorgen dat ik hun schitterende discografie mocht ontdekken. Natuurlijk, de hitjes van de groep stonden wel enigszins in mijn geheugen gegrift en I Believe You haalde mijn top 500 ook vorig jaar, maar voor de rest boeide hun muziek mij geen reet. Nu staan ze op 1, best een geslaagde DAB dus.

Waar Decades de poorten naar de hel opent, doet Time It's Time dat voor de hemel. Chameleon Day zet de toon met zijn stilheid, waarna een melancholische brug wordt gecreëerd naar hiernamaals. Langzaamaan ebben we weg naar het geluidloze, al dan niet begeleid door de prachtige climax die zich beetje bij beetje opbouwt. Na het laatste refrein kunnen we alle emotie laten gaan en vieren dat we leven. Het is klaar voor Hollis, maar voor ons nog niet.

Deze top 100 is klaar, maar mijn muzikale ontdekkingstocht nog niet. Het blijft een momentopname, maar deze majestueuze afsluiter zal waarschijnlijk altijd mijn toplijst beëindigen. Bij deze claim ik alvast de spot om deze parel te nomineren voor de ladder volgend jaar.

Staat nu wel elk jaar mooi in de ladder. Heb ik even goed gefixt
Vorig jaar zelfs op plek 358, daaaamn

Gast
geplaatst: vandaag om 06:44 uur

geplaatst: vandaag om 06:44 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.