menu

Genres / Hip-Hop / De hiphop top 100 van...

zoeken in:
boulevardboys all up in your guts

Lotgenoot blijft een top nummer.

Lief dat jullie deze zondagavond thuis zijn gebleven voor een update

55. Killer Mike - A.D.I.D.A.S. (feat. Big Boi)

Aantal keer genoemd: 3x

Lang voordat Killer Mike Run The Jewels-lid werd en Big Bos al OutKast was, plantten ze in 2003 al deze song op de aardkloot. Ontdekt toen ik hier rond snoof in dit topic, op zoek naar potentieel lijstjesvoer. Ik zag hem op nummer 1 staan bij ene R&P en tijdens de eerste luisterbeurt vond ik het nog wat goedkoop klinken, maar langzaamaan kwam ik erachter hoe lekker catchy trackje dit is.

54. The Opposites - Licht Uit

Aantal keer genoemd: 0x

Eén van de artiesten die hoog op mijn wishlist staan wat betreft live-optredens, is het duo uit Noord-Holland. The Opposites staan synoniem voor het compleet kapot gaan tijdens concerten, het maximale uit het optreden halen. Licht Uit is van dé anthems om in het holst van de nacht vol gas te gaan, de ultieme trigger om het feest te laten beginnen. Damn, waarom ging ik naar The National en niet naar deze gasten afgelopen zomer op Pukkelpop pop pop?

53. Tourist LeMC - Visa Paspor (feat. Typhoon)

Vlaamstalige hip-hop hoort er ook in natuurlijk, al heb ik het idee dat onze zuiderburen flink minder chauvinistisch zijn wat betreft artiesten uit hun eigen land, als ik verscheidende berichtenstromingen mag geloven. Ik irriteer me nauwelijks aan de muziek van de zuiderburen, laat staan uit eigen land. Op deze track komen ze gezellig samen, in een onbezorgd sentimenteel liedje van LeMC met medewerking van een van mijn eerste hip-hophelden: Typhoon.

52. DuvelDuvel - Wie Is Ut?

Aantal keer genoemd: 5x

De Nederlandse taal overheerst in dit rijtje, niet geheel verrassend omdat het zo'n beetje de rode draad is in mijn (rap)muzieksmaak. Wie Is Ut? was mijn kennismaking met Nederhop, toen ik twaalf was stond dit nummer al op repeat. De hilarische videoclip kan ik ondertussen wel dromen en nog steeds gaat de volumeknop omhoog bij die heerlijke beat.

51. Souls Of Mischief - 93' Til Infinity

Aantal keer genoemd: 12x

Klassieker met hoofdletter "K", natuurlijk. Bij de eerste luisterbeurt al direct om, toen een tijdje links laten liggen, hun concert in Groningen vorig jaar moeten missen, maar nu geniet ik weer intens veel van het nummer. De track straalt zoveel onbezorgdheid en kalmte, zo rustig als een Afrikaanse kabbelende beek.

Skinnydippen met chickies

50. Cannibal Ox - Iron Galaxy

Aantal keer genoemd: 13x

In de staart van de lijst zal je de toffe ontdekkingen moeten vinden, want vanaf hier wordt het vrij voorspelbaar. Tja, met de meeste nummers die nu kom ik heb ik gewoon een echte band mee gekregen. Snik. Behalve deze track dan, het kwartje wat betreft Cannibal Ox is pas echt héél laat gevallen. Dit jaar pas, maar het was het wachten worden. Het sfeertje wat doorloopt in het album is genieten, een soort verlengstuk van Burials soundscapes. Of overdrijf ik nu?

49. DJ Shadow - Nobody Speak (feat. Run The Jewels)

Aantal keer genoemd: 1x

Ik heb mezelf de één-nummer-per-artiest-regel opgelegd, maar de heren weten ongemerkt vaak nog voorbij te komen. El-P als het brein achter het voorgaande nummer, nu werken ze allebei mee op de track van Shadow. Balen als een stekker dat de DJ twee jaar terug in Antwerpen niét Stem / Long Stem speelde, hoe los ik ging bij Nobody Speak. De videoclip waarin de acteurs de MC's is ook briljant, check het eens.

48. Pietju Bell - Als Je Wist Dan Je Weet

Teemong legt met zijn productie uitstekend fundament voor de raps van Pietju Bell, die daar verrassend makkelijk gebruik van maakt, waardoor het snel al uitmondt een vrij epische Nederhop-track. Zijn frustratie voor het onterecht jarenlang in de cel zitten, spuugt hij eruit en leidt tot een vrij pittige vuurzee aan woorden. Mooi ook hoe vernuftig die track eigenlijk in elkaar zet, het is de benodigde luisterbeurten zeker waard.

47. The Game, 50 Cent - Hate It Or Love It

Uit de tijd dat hip-hopnummers in de Top 40 nog van een niet al te misselijk niveau waren. Wat een prachtige beat blijft dit zeg, heerlijk onbezorgd sfeertje en lekker toegankelijk ook. Chill om op te zetten als ik met m'n homies aan 't chillen ben.

46. Sadistik - Free Spirits

Aantal keer genoemd: 1x zaaf

Ruim twee jaar terug ontdekte ik Sadistik, door zijn destijds nieuwe album. Met name Free Spirits stond vaak op repeat, super toevallig toen ik zag dat hij het voorprogramma was van Cunninlynguists toen die in Groningen optraden, in april vorig jaar. Top avond (volgens mij was -SprayIt- er ook?) en de uitvoering van Free Spirits was zeer dope. De kille sfeer en de dizzy hook maken het tot een zeer verslavend nummer.

Free Spirits en Iron Galaxy in 1 drop, dat kunnen alleen de hele groten

Ik was inderdaad present, was een topavond. Weer een mooi rijtje, ga die Pietju track checken.

zaaf schreef:
Free Spirits en Iron Galaxy in 1 drop, dat kunnen alleen de hele groten

Als je wist dan je weet

Ik kom vermomd in een spencer en breek je hockeystick

45. The Pharcyde - Passin' Me By

Aantal keer genoemd: 12x

Saai, weer zo'n classic. Ja, ik had ook wel Runnin' of Ya Mama erin willen zetten, maar kom op, soms is het bekendste nummer ook de beste. Live ook veruit het hoogtepunt toen ik ze live zag samen met Arrie (al heb ik de helft maar gezien, omdat ik de trein moest halen).

44. Warren G - Regulate (feat. Nate Dogg)

Aantal keer genoemd: 8x

Met ruime afstand de grootste G-Funk klassieker, al was ik daar kortgeleden nog niet zo zeker van. Altijd een beetje genegeerd, soms gedraaid, maar nu houd ik er weer volledig van. Zó relaxed, lekker neerploffen in de ligstoel en chillen met die hap.

43. Zo Moeilijk - Jaman (feat. DuvelDuvel)

Aantal keer genoemd: 1x Sjaakspeare

En de prijs voor de meest smerige, vieze beat in de lijst gaat naar Jaman. Echt, zo worden ze niet meer gemaakt. Als ze al gemaakt worden, dan heb je ook nog een zooitje ongeregeld nodig die er onnozel overheen rappen, om het nummer nog lelijker te maken. Dit is lompheid bij uitstek, maar wel in de vermakelijkste vorm.

42. Run The Jewels - Close Your Eyes (And Count To F**k) (feat. Zack de la Rocha)

Aantal keer genoemd: 1x Koenr

Met het vorige nummer kon je al vol gas, met deze gaan nóg een tintje harder. Ook eindelijk de "echte" notering van Run The Jewels, zonder meer een van meest relevante hip-hopgroepen van de laatste zes jaar, zo niet dé meest relevante. Wat een energiestoot blijft dit zeg.

41. Ultramagnetic MC's - Give the Drummer Some

Aantal keer genoemd: 0x ?

We sluiten dit rijtje af met weer een klassieker. Keith!!!!!! Natuurlijk is er ruimte voor hem in de lijst, vreemd genoeg de eerste keer dat deze track voorbijkomt in dit topic. Wat een eer.

Zowel oldskool als moderne classics, props. Ultra-MC's sowieso onbezongen helden in dit topic, zeker als je meeneemt hou invloedrijk ze geweest zijn.

Hier heb je een werkende spotify-embed trouwens (mijne deed laatst ook al gek):

Keith!! ?

jordidj1 schreef:

49. DJ Shadow - Nobody Speak (feat. Run The Jewels)

De videoclip waarin de acteurs de MC's is ook briljant, check het eens.

Ik snap niet wat hier staat, behalve dat het een geweldige clip is, en daar helemaal mee eens.

Hoor ik daar een Keith?

Was je bij Pharcyde in Groningen? Vond die show nog fijner dan die van Cunnin, maar deze mannen staan dan ook op 1 in mijn top.

Even mijn profielpicca aanpassen naar de cover van mijn favo 12" van de Ultra's!

Poek schreef:
(quote)

Ik snap niet wat hier staat, behalve dat het een geweldige clip is, en daar helemaal mee eens.

De videoclip waarin de acteurs lipsyncen* de MC's is ook briljant, check het eens.

-SprayIt- schreef:
Was je bij Pharcyde in Groningen? Vond die show nog fijner dan die van Cunnin, maar deze mannen staan dan ook op 1 in mijn top.

Nee, was in Amsterdam. Die in Groningen lukte planningtechnisch niet, dacht ik.

Je mag best zeggen dat je mij gewoon graag wilde ontmoeten hoor x

Toch geen BROCKHAMPTON op 1 straks hé?

Op zoek naar kwaliteit, je wordt rijkelijk beloond

40. clipping. - Nothing Is Safe

Eén van de grootste bazentracks van 2019, in een toch al niet misselijk singlesjaartje. Zeer gewaagde, spannende en krachtige song. Fantastisch ook hoe de song zich opbouwt naar een soort stomp-in-de-maagclimax, intense track.

39. Denzel Curry - VENGEANCE | VENGEANCE (feat. JPEGMAFIA, ZillaKami)

Weer zo'n harde klapper, ditmaal van vorig jaar. Totale escalatie dit, vooral ZillaKami doet echt moord op de beat, elke keer weer genieten.

38. STIKSTOF - 2010

Zeer geliefd is deze groep niet op het forum, maar ik vind deze hip-hopformatie één van de beteren van de afgelopen, pak 'm beet, vijf jaar. Productioneel sterk en gevarieerd, met sterke MC's (eentje komt solo hier nog voorbij). BRUSSEL IS VAN ONS!

37. Nas - Represent

Naast vers bloed, moet er ook ruimte blijven voor klassiekers. Bijna vergeten in mijn lijstje, maar een lijstje zonder Nas is geen lijstje. Primo is altijd garantie voor vuur en Nas was in topvorm mid-90's.

36. Common - The Food (feat. Kanye West)

We duiken dieper in de lijst en de kwaliteit stijgt met het nummer, dus niet geheel verrassend dat we dan de gouden combi Common + ye tegenkomen. Be is nog altijd een dikke vijfsterrenplaat en The Food is - met het mes op de keel - mijn favoriete track van de plaat.

[embed]https://open.spotify.com/playlist/4CeNb7mgGhyUKs1I7TeOlj?si=BRwA3txsTr6-Aoq0af5KLw[/embed]

Nothing is Safe, Represent & THE FOOOOOOD

Ik doe alsof er nietssssssssssss aan de hand is als Milosevic

35. Little Simz - 101 FM

De grootste eindbazin van dit jaar is ongetwijfeld Little Simz. Durf haast wel te zeggen dat Grey Area het beste album van 2019 is, tien pareltjes op een schijf. Erg gevarieerd ook, elke track heeft wel iets unieks. 101 FM springt er voor mij uit, door de chille Aziatische beat.

34. Eminem - Lose Yourself

Er was een tijd dat ik het nummer echt niet meer kon horen door overkill, op het middelbare heb ik dit asociaal veel gedraaid. Een van mijn goede vrienden was ook een Eminem-fan, dus er was geen ontkomen aan. Elke keer weer kippenvel als we het nummer draaiden, op keihard volume, natuurlijk. En ja, dan komt de tand des tijds. Periode gehad dat ik echt zelden hip-hop draaide, helemaal into de EDM-scene. Tot ik een kleine drie jaar terug weer actief werd op deze site, mijn liefde voor hip-hop was weer helemaal terug. Ook voor Eminem, maar niet voor Lose Yourself.

Nee, echt vrij recentelijk is deze track weer in waardering gestegen. Maar de mensen die ook weten hoe de impact is als dit nummer werd ingezet, voelen mij.

33. Lil Uzi Vert - XO Tour Llif3

Als je met een stoffige bril kijkt is dit gewoon een speelse beat met een hoop autotune-geblèr er overheen, maar oh, wat een heerlijk, vernuftig in elkaar stekend nummer is dit zeg. Absolute club-killer, echter ook erg chill om op de koptelefoon af te spelen.

32. Zwangere Guy - Gorik Pt. 1

Zwangere is een held. Period. Nu wéér een zeer recent nummer, echt genieten geblazen de afgelopen jaren. Gorik Pt. 1 is een genadeloos harde track, volgestopt met frustratie en al gif spuwend verhaald door Guy (uitspreken op z'n Frans).

31. Sticks & Delic - Utopia (feat. Typhoon & James)

Ah, nice. Bij deze kan ik mezelf quoten:

jordidj1 schreef:
Van al mijn Opgezwolle-platen is Fakkelteit sowieso mijn meest gedraaide plaat. Sterker nog, in mijn stageperiode begin vorig jaar had ik ‘m maandenlang op repeat. In zijn geheel vond ik vooral erg sterk, maar vooral het tweeluik Weg Kwijt / Utopia was favoriet.

Maar de voornaamste reden dat ik deze track in de top-3 heb gezet, is – wederom – de weergaloze productie. Het klinkt alsof ik een verborgen tombe open en een scala aan geluid over me heen krijg. Oké, dat is misschien ietwat overdreven, maar het nummer wordt wel waanzinnig goed geopend. De beat kabbelt zich daarna heerlijk voort en biedt uitstekend ondergrond voor de raps. Het is met name Typhoon die uitblinkt, die opzettelijk struikelt over zijn woorden om daarna keihard terug te slaan, versterkt door de extra “goden”-geluiden die het helemaal afmaakt. Ook James doet met name door zijn fijne stemgeluid niets onder voor de twee en levert een verse die ik zelf moeiteloos mee kan rappen.

[embed]https://open.spotify.com/playlist/4CeNb7mgGhyUKs1I7TeOlj?si=Jiq5QRMOTMWC5RUq--0IgQ[/embed]

Eindeloos veel liefde voor 101 FM. ❤️❤️

Ik zal Lil Uzi V ook eens herkansen.

Eindeloos veel liefde voor XO Tour Llif3 ♥️

En mensen vragen: Waarom illegaal? Waarom daar? Waarom zoek je het gevaar?
Ik zeg: Waarom 10 euro betalen voor een toegangskaart?
Waarom in een hiphopstad zo weinig feestjes per jaar?

30. A$AP Rocky - 1Train (feat. Kendrick Lamar, Joey Bada$$, YelaWolf, Danny Brown, Action Bronson & Big K.R.I.T)

Voor de tweede keer in mijn lijst en ik ben nog altijd tot over m'n oren verliefd op dit nummer. Prachtige beat, die tussendoor zeer fijn switch, met een opstelling rappers waar je u tegen zegt. Gevestigde namen als Danny Brown, Kendrick, Joey Bada$$ doen naar het naar verwachting erg goed, maar ook de rest van de MC's spitten erg. Ik ben er nog steeds niet achter wie nou de beste verse neerzet...

29. Immortal Technique - Peruvian Cocaine (feat Diabolic, Tonedeff, Poison Pen, Loucipher, C-Rayz Walz)

Posse-cuts, ik smul ervan. Toch waren de eerste (van vele) luisterbeurten van dit nummer niet vanwege de fijne afwisseling tussen de MC's, nee, dat is toch echt de productie. Dat überchille panfluitbeatje is zo genieten, elke keer weer. Ook chapeau voor de rappers, die laten de beat ook zo lekker lopen en flowen er niet hinderlijk over heen.

28. Cunninlynguists - Since When

Aantal keer genoemd: 2x

Ah, weer eentje waar ik mezelf kan quoten:

jordidj1 schreef:
Begin 2017 begon ik weer actief te worden op deze site. Ik was dat ook al lichtjes in 2009, maar dat is weinig memorabel. Destijds luisterde ik veel gangsta rap en leverde ik wel eens een (onnuttige) bijdrages bij bepaalde albums van Jim Jones, Birdman o.i.d. Toen werd ook al het e.e.a. van mijn berichten verwijderd

Enfin, tijdens mijn "terugkeer" dook ik direct in de klassieke hip-hopalbums (oude liefde roest niet) en één van de eerste parels die ik tegenkwam was A Piece Of Strange van de Cunninlynguists. Een instant vijfsterrenalbum en zo denk ik er nog steeds over. De favorieten veranderen constant, maar Since When is altijd al een vaste waarde geweest: een erg dope, recht-voor-je-raap hip-hoptrack waar vooral de drive het hem doet. Ik heb een zwak voor sterke albumopeners en gecombineerd Where Will You Be? is dit een schitterend tweeluik en kenmerkend voor de prachtige sfeer van de plaat.

27. Fabolous - Breathe

Fabolous had ik in eerste instantie flink wat plekken hoger staan en wel niet met dit nummer, ik had eigenlijk Make Me Better in gedachten. Toen ik dat nummer luisterde en opzocht welke tracks nog meer van hem in topic voorbij waren gekomen, kwam ik Breathe weer tegen. Dat voelde als een flinke klap in het gezicht, was he-le-maal vergeten hoe imponerend dit nummer is. Een flinke mokerslag, wat leidt tot het niet meer in bedwang kunnen houden van je emoties. Dát ervaar ik bij deze track.

26. Mos Def - Auditorium (feat. Slick Rick)

Aantal keer genoemd: 7x

Ooit getriggerd door de fantastische hoes waar deze track van afkomstig is, hoe matig ik het nummer vond bij de eerste luisterbeurt (ik was dertien schat ik), toen echt jaren links laten liggen. Toen ik 'm weer een draaibeurt gaf, gaf de schoonheid zich weer. Wat een prachtige beat heeft Madlib hier gebakken zeg, intense nostalgische feelz enzo (net als bij de voorgaande track ).

[embed]https://open.spotify.com/playlist/4CeNb7mgGhyUKs1I7TeOlj?si=6pOlkwAvT4iKlu93vJ5EJg[/embed]

Peruvian Cocaïne Geweldig nummer

Tijdje afwezig geweest, maar Zwangere, Stikstof, Nas, Mos Def, en de 1 Train possecut allemaal erg hard ?

Voor wie zich in het nachtleven stort zonder vaste slaapplek

25. Neneh Cherry - Buffalo Stance

Ik heb bepaalde keuzes gemaakt voor wat ik wél onder hip-hop schaar en wat niet, DJ Shadow uiteindelijk tóch niet voor gekozen, mede omdat ik het door de jaren heen toch meer als Electronic ben gaan beschouwen. Ook Buffalo Stance zit op het randje, maar ze rapt in het nummer, dus beschouw ik het al snel als hip-hop. Maar dit had evenmin in een Dance-top 100 kunnen staan!

24. Childish Gambino - This Is America

Een belachelijk hard statement op een vrij softe, catchy productie. Gecombineerd met de omstreden videoclip en je hebt de hele wereld aan het praten. Ook ik was in de ban van dit nummer afgelopen jaar en het heeft nog altijd niets aan kracht ingeboet.

23. Typhoon - Vlieger

Ty is een held. Period. Tussen Licht & Licht staat nog altijd rotsvast in mijn persoonlijke top 10 . Met name de kracht van het geheel is daarvoor de reden, maar de afsluiter blijft natuurlijk heerlijk en draai ik het vaakst "los".
jordidj1 schreef:

Vlieger (Delic-productie!) is de ultieme wake up call, een intieme relatie die langzaamaan die scheuren vertoont en uiteindelijk uitgaat als een nachtkaars (of weg fladdert als een vlieger, weet ik veel).

22. The Roots - One Time (feat. Phonte & Dice Raw)

Ja, shit, ook undun is een volle vijfsterrenplaat, dus welke moet ik hemelsnaam daarvan kiezen? Make My, The OtherSide of Kool On... ze zijn mij alledrie even lief. Op de een of andere manier komt de productie van One Time enorm hard binnen, een soort steuntje in de rug bij een lastige periode. Who the fock needs therapy?

21. Apollo Brown & Joell Ortiz - Grace Of God

Beetje gemakkelijk om te zeggen waarschijnlijk, maar wat heeft Apollo Brown een god-de-lijke productie neergezet hier. In het kader van als-je-iets-doet-doe-het-dan-goed: elke plaat die Brown produceert gaat ietwat op de automatische piloot, echter wel een zeer goede. Grace of God springt er dan ook keihard bovenuit, één van de beste tracks van 2018. Wat zeg ik? In ieder geval de op één-na-beste hip-hoptrack van afgelopen jaar...

[embed]https://open.spotify.com/playlist/4CeNb7mgGhyUKs1I7TeOlj?si=XwkaDJeNSiKnxhkP_FGgVQ[/embed]

Persoonlijk zou ik zeggen dat DJ shadow eerder onder hiphop valt dan Buffalo Stance, want hiphop is natuurlijk veel meer dan alleen rappen. (Maar met beide heb ik vrede hoor)

Die track van Childish Gambino was ook een van mijn favo's van 2018

aerobag schreef:
Persoonlijk zou ik zeggen dat DJ shadow eerder onder hiphop valt dan Buffalo Stance, want hiphop is natuurlijk veel meer dan alleen rappen. (Maar met beide heb ik vrede hoor)

Ja en hip-hop is natuurlijk veel meer dan alleen beats

Fok schaapjes op het droge, lamsvlees, het is nooit anders geweest

20. Travis Scott - SICKO MODE (feat. Drake)

Deze Travis-track kan natuurlijk niet ontbreken in deze lijst, menig festival er onveilig mee gemaakt deze zomer. Als ik het niet deed, dan deed hij het zelf wel. De man is één en al HYPE, complete autotune vergezeld door ongecontroleerde productie, maar het werkt gewoon.

19. Army Of The Pharaohs - Seven

Vorige keer derde in mijn lijst, maar daar had 'ie dit jaar net zo goed kunnen staan. Hoe hoger in de lijst, hoe hoger het niveau en kleiner de verschillen. Check wat ik twee jaar terug bij deze track schreef:

jordidj1 schreef:
Als er een film is die hoog op mijn "moet-ik-echt-nog-zien-voordat-ik-doodga"-lijst dan is dat de film Se7en. Ik ben dol op het moordenaar-detective concept en ik denk dit een van de beste in zijn soort is. Alleen al die 7 hoofdzondes al wekt mijn interesse enorm.

Eén van mijn favoriete films aller tijden al ondertussen, dus dat is gelukt. En de beat van Seven blijft ook natuurlijk één van de beste in zijn soort .

18. De La Soul - A Roller Skating Jam Named Saturdays (feat. Q-Tip)

Door met een track die mij altijd super vrolijk maakt. Heerlijk onbezorgd sfeertje, fantastisch geproduceerd: doet je direct verlangen naar de funky 90's. Voor persoonlijke achtergrondinformatie bij dit nummer kijk je hier maar.

17. Wu-Tang Clan - Triumph (feat. Cappadonna)

Het beste album van de mannen is natuurlijke die met de 36 kamers, maar de beste twee tracks komen van hun tweede worp, mijn inziens. Dat heeft twee redenen: Method Man op Reunited en Inspectah Deck op Triumph. Productioneel zijn beide tracks ongekend goed, dus het steevast stuivertje wisselen tussen de twee. In mijn algemene top 100 stond Reunited, dus Triumph mag hier de Wu representeren.

16. Mobb Deep - Right Back At You (feat. Ghostface Killah, Raekwon & Big Noyd)

Aantal keer genoemd: 2x, allebei op één baasjes nedbed en Ward

Fijn dat ik mezelf kan blijven quoten

jordidj1 schreef:
Right Back at You heeft echt een lekker dreigend, agressief sfeertje. Een productie heeft nog nooit zo opgefokt geklonken (die drumloop!) en de MC's lusten deze rauw. Havoc, Prodigy en Big Noyd spelen hun rol naar perfectie, maar Rae & Ghost maken compleet gehakt van de beat. Ze gaan er helemaal op in, wisselen elkaar heerlijk af en maken het intimiderende geheel compleet.

[embed]https://open.spotify.com/playlist/4CeNb7mgGhyUKs1I7TeOlj?si=HKNjvwH7RzGm_VkarDqr6g[/embed]

nedbed
Right Back At You

Gast
geplaatst: vandaag om 03:39 uur

geplaatst: vandaag om 03:39 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.