MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / jordidj1's Top 2000

zoeken in:
Dim
Komt er ook nog goeie muziek?

Nee

0061. DJ Shadow - Stem / Long Stem

https://www.datocms-assets.com/38007/1608634835-dj-shadow-issue-66-openerdjshadow.jpg

2023: 0083
2022: 0090
2021: 0084
2020: 0184
2019: 0136
2018: 0035
2017: 0095

Ik zou echt wel eens willen weten hoe Endtroducing..... precies tot stand is gekomen, want het lijkt me zo'n chill gebeuren. Gewoon zo'n gozer die LP's over de hele wereld in huis heeft en een beetje aan het kutten is, een plaat van Nirvana pakt (niet van Cobain) en een heel optimistisch deuntje omtovert tot één van de duisterste beats in de muziekgeschiedenis. Of een Italiaanse progband erin verwerkt die zelfs de meeste prognerds hier niet kennen, ga zo maar door.

Het blijft een baanbrekend en genre-overstijgend album, samplewerk op zijn best. Stem / Long Stem als absoluut kunststuk, al doen Building Steam.... en Midnight In A Perfect World er niet veel voor onder. Niet voor niets elk jaar aanwezig in mijn lijst en bijna altijd in de top 100.

Dim schreef:

Oké nu dan

0060. Pharoah Sanders - The Creator Has A Masterplan

https://media.newyorker.com/photos/5e1629f6634d5c000974baf0/16:9/w_1793,h_1008,c_limit/PharaohSanders.jpg

2023: 0086
2022: 0046

Deze jazz-nerd (not) heeft natuurlijk twee jazz-tracks in de top 100 en gaf Dim de eer om deze plaat te draaien, waar hij heel goed op ging natuurlijk. Een spiritueel gebeuren, als een wandeling door het Hof van Eden, een track waar ik mee graag in op laat zuigen. Het klokt af op ruim een halfuur, maar die tijd vliegt zo voorbij. Ik vind eigenlijk de titel al vet klinken, daardoor liet ik me meeslepen en voor je het weet heb je het nummer zo uitgeluisterd.

Dim schreef:

Alleen maar geile muziek.

0059. Nick Cave & The Bad Seeds - Jubilee Streets

https://image.parool.nl/251711535/width/2480/nick-cave

2023: 0061
2022: 0058
2021: 0058
2020: 0080
2019: 0077

De laatste van Cave deze lijst. Jubilee Street is er al jaren bij en heeft nooit lager dan plek 80 gestaan.

Ah, de man, waarvan ik zijn muziek heel moeilijk te begrijpen vond in het begin. Ik dacht altijd dat ik van alle MuMe-fähige artiesten, met Nick Cave waarschijnlijk nooit een klik zou krijgen. Fout! Ik onderschatte dé kracht van onze brombeer: zijn muziek kruipt onder je huid. En hoe.

Jubilee Street is hét voorbeeld daarvan. De eerste luisterbeurt vond ik niets, ging totaal aan mij voorbij, maar toch bleef ik wel getriggerd. Je blijft meedoen met de spelletjes op dit forum en dan is er geen ontkomen aan wat betreft Cave, op een gegeven moment zwichtte ik compleet. Push The Sky Away staat nu zelfs op vijf sterren (wat niet snel gebeurd bij mij) en nota bene ík drop Jubilee Street voor het eerst in dit topic.

Wat volkomen logisch is natuurlijk. De song is het toonbeeld voor de perfecte Cave-song: briljante tekst, prachtige muzikale begeleiding door The Seeds en vooral die climax. Die climax. Meeslepend, zwevend en euforisch. Kan nog wel tien minuten doorgaan, dat einde.

0058. Spinvis - Stefan en Lisette

https://www.corneel.nl/wp-content/uploads/2017/04/Spinvis-MarcDriessen-3-1920x1080.jpg

2023: 0391
2022: 0371
2021: 0346
2020: 0323
2019: 0221
2018: 0180

Bij nader inzien altijd achteraf - één van mijn favoriete lines van Spinvis, de man is spitsvondigheid pur sang, maar dit is echt wel zijn meesterwerk. Stond al jaren in de lijst, maar afgelopen editie heb ik dus besloten deze echt te pushen.

In zeven minuten zet Spinvis hier even de hartverscheurende schoonheid van een heel leven neer, het prachtige verhaal van Stefan en Lisette. De afgelopen tijd is dit echt ontpopt tot een favoriet dus, ik verbaas me nog steeds over dit nummer. Het lijkt alleen maar beter te worden.

0057. The Afghan Whigs - Debonair

https://www.rollingstone.com/wp-content/uploads/2018/06/rs-167506-137339409-copy.jpg

2023: 0042
2022: 0042
2021: 0046
2020: 0068

Toen ik mijn top 100 voor het eerst op MusicMeter presenteerde, stond deze nog net niet in de lijst. Als ik de lijst een paar maandjes had gepresenteerd, dan was de kans vrij groot. Nu 6 jaar later staat Debonair nog steeds ontzettend stabiel in deze regionen.

Een plaat dat een echte uitlaatklep voor mij is geweest, volgers van mijn muzikale reis die ik in presenteerde in 2021 kunnen dat weten. Ik was werkzaam in Amsterdam, maar happy was ik allesbehalve. De fietstochtjes naar huis werden vaak vergezeld door tracks van Gentlemen, een album dat ik geforceerd een beetje ging luisteren omdat ik wíst dat het iets voor mij zou zijn. En zo geschiedde, al ruim vijf jaar staat het album op vijfsterren, met Debonair als klapstuk.

0056. Neil Young - My My, Hey Hey (Out of the Blue)

https://oor.nl/wp-content/uploads/2025/07/Neil-Young-foto4-Bert-Treep-1.jpg

It's better to burn out than to fade away

2023: 0042
2022: 0042
2021: 0046
2020: 0068

De dj van dienst tijdens de uitzending van mijn lijst, Timmus, was verbaasd over deze notering van het 'onbekendere' Neil Young-nummer. Toch is dit schijnbare onbekende nummer al jaren mijn favoriet van de beste man, al heeft zijn recente concert wel voor opschuddingen gezorgd.

Toen deze track voorbijkwam in Sons of Anarchy was ik direct verkocht, kippenvel tot op het bot. Ik ben een rustige jongen, maar ik probeer wel tot het volle te leven. Wat dat betreft past dit nummer wel enorm goed bij mij. Mijn vriendin zegt al dat ik veel te druk ben altijd, en dan moet Orinoco-radio er ook nog bijkomen. Oeps...

0055. Neutral Milk Hotel - In The Aeroplane Over The Sea

https://static.spin.com/files/131015-neutral-milk-hotel.jpg

2023: 0037
2022: 0034
2021: 0038
2020: 0045
2019: 0064
2018: 0149

In de MuMeLadder stond deze ooit in de finale - zo heb ik het ook ontdekt - en dit jaar voor het eerst buiten de top 1000. Schande. Lijsten als deze bewijzen dat liedjes als In The Aeroplane Over The Sea keihard top 100 horen te staan.

Een stem waarvan je de eerste keren de radio uitklapt, maar daarna door de emotie in zijn stem tóch terugkeert en verliefd wordt op de muziek. Er hangt een heel mysterieus sfeertje over het album, waardoor het ook blijft integreren. Uiteraard staat het fantastische liefdesliedje met de grandioze tekst al jaren het hoogst hier.

0054. Gang Starr - Moment of Truth

https://www.udiscovermusic.com/wp-content/uploads/2020/03/Gang-Starr-GettyImages-75958514.jpg

2023: 0041
2022: 0041
2021: 0045
2020: 0057
2019: 0079
2018: 0214
2017: 0186

We zijn al bijna halverwege en de eerste van de twee Gang Starr-tracks die nog moesten komen, is gearriveerd. Dit jaar wint Above The Clouds wéér, maar de stabiliteit in de lijst van het titelnummer zegt genoeg over mijn liefde voor het hip-hopduo.

I'm ready to lose my mind, but instead I use my mind

Guru en Premier zijn mijn fictieve stiefbroers, die mij bij de hand nemen en de belangrijke dingen in het leven bijschaven. Tijdens het luisteren van hun muziek, voelt het net alsof ik achter bij hen in de auto stap en wordt meegenomen voor een ritje wijsheid. Primo rijdt en Guru verhaalt als een profeet over het goed en fout van de mens.

Mijn favoriete autotochtje is het album Moment of Truth. Hun onbetwiste meesterwerk, die volstaat met Guru's geniale hersenspinsels en productionele hoogstandjes van Primo. De liefde voor dit album gaat diep en werkt als een soort Bijbel voor mij, geen plaat uit de 90's komt dan ook in de buurt van deze elpee en dat zegt veel, heel veel.

De titeltrack is één van mijn grote favorieten van het duo, vooral omdat je voelt hoe persoonlijk het nummer is voor Guru. De angst voor het gaan naar de gevangenis was hoog destijds en de schrijfsels voor de song zijn daar duidelijk door geïnspireerd, de verses staan vol met memorabele quotes.

jordidj1 schreef:
waardoor het ook blijft integreren..

Goed om te horen, dan hoeven ze van Blonde Geert in elk geval het land niet uit.

0053. Elliott Smith - Angeles

https://media.newyorker.com/photos/642489e8219529918e00ff99/master/pass/Fisher-Elliott-Fandom.jpg

2023: 0040
2022: 0039
2021: 0042
2020: 0051
2019: 0070

Brb crying.

Op 68 vinden we een klein, maar breekbaar liedje. Net als bij Nick Drake gebeurt er bar weinig in het nummer, echter is dat gitaargepriegel snel doch rustgevend en wordt er geen noot te veel gespeeld. Smith zijn struggles met de muziekindustrie zijn duidelijk hoorbaar en dat vertaalt zich prachtig in het nummer. Door zijn fragiele stem is de emotie nog heviger, het is geen seconde geforceerd.

Als ik zijn muziek luister, dan vaak Either / Or and XO direct na elkaar. Psychisch ben ik dan weer compleet gevoed.

0052. Deftones - Be Quiet And Drive (Far Away)

https://static.independent.co.uk/s3fs-public/thumbnails/image/2016/04/08/01/deftones-bw-walk-credit-frank-maddocks.jpg

NIEUW

Zo vlak voor de top 50 hebben we spontaan nog even nieuwe binnenkomer - en dat is nog niet eens de hoogste debutant. De echte die-hards weten natuurlijk welke, anders kan je het al vinden in dit topic. De uitzending is al geweest hè.

Deftones nieuw binnen dus. De band ken ik vrij lang, maar zoals wel vaker bij mij duurt het soms even voordat het kwartje écht valt. Tijdens de BeatSense-sessies maakte Don Cappuccino er geen geheim van hoe goed de band wel niet is en braaf als ik was luisterde ik naar de tracks die hij in de wachtrij zette. Rosemary en Leathers traden al snel toe tot mijn lijst, maar twee jaar terug was het pas écht raak bij Be Quiet and Drive. Niet voor niets ontzettend hoog op de RYM-singles toplijst, nu dus ook bij mij in de top 100 en dit jaar maakte het ook zijn debuut in de MuMeLadder. We komen er wel!

0051. Midlake - Roscoe

https://static.independent.co.uk/2022/03/15/11/newFile-4.jpg

2023: 0064
2022: 0064
2021: 0063
2020: 0033
2019: 0026

Wat een timing. We gaan de herfst weer in en dan is de muziek van Midlake perfect.

The Trials of Van Occupanther was een album wat al vrij gauw mijn aandacht trok door de bijzondere hoes, maar de eerste luisterbeurt totaal langs me heen ging. Zelfs Roscoe bleef niet hangen. Na ongeveer een halfjaar probeerde ik het weer en toen was het direct raak.

Roscoe heeft de gave om vijf minuten voorbij te laten vliegen alsof het niets is, het nummer heeft zo'n lekker ongeforceerd tempo. Daarbij bevat het ook nog een schitterende melodie, prachtige meerstemmige zang en dit allemaal wordt uitstekend harmonisch uitgevoerd. Oh, had ik al gezegd dat het een zeer verslavende song is? Mijn record is dertig plays in vijftien dagen, volgens mij.

De zomer lijkt zo goed als voorbij, dus perfect om dit plaatje weer op te zetten.

Roscoe!!!

Een van m'n favoriete nummers van deze eeuw, en inderdaad eentje die je makkelijk heel vaak kan draaien, zelfs achter elkaar.

0050. Porcupine Tree - Arriving Somewhere But Not Here

https://montrealrocks.ca/wp-content/uploads/2022/09/DSC9186___Porcupine_Tree___Place_Bell___Laval__12-09-2022___Kieron_Yates-1200x800.jpg

2023: 0100
2022: 0110
2021: 0180
2020: 0178
2019: 0123
2018: 0114

De nummer 3 van de Verrukkelijke 500 afgelopen jaar staat al jaren bij mij in de lijst - nu zelfs op de hoogste positie ooit. Een nummer wat op mij blijft groeien, wat vooral komt door de volgende track in de lijst. Ik vind dat zo'n perfect tweeluik.

Maar eerst deze epic, een song die vooral tot z'n recht komt als het pikkedonker is buiten. Verdwalen in de nacht: strompelend naar huis na het café, een vroege ochtend werken of na een avondsessie in de gym naar huis wandelen. Noem het allemaal maar op, ik sluit mezelf graag af van de werkelijkheid bij het starten van deze track - om keihard te genieten.

0049. Sinéad O'Connor - Troy

https://image.parool.nl/225677408/width/2480/sinead-o-connor

2023: 0099
2022: 0349
2021: 0325
2020: 0312
2019: 0213
2018: 0105

Drie jaar geleden zette ik Troy dus naast die epic van Porcupine Tree. Twee epics die perfect in elkaar overlopen. De intensiteit, de woede, de kwetsbaarheid, het grijpt je bij de kloten en laat niet meer los.
Die zin over de feniks die uit het as herrijst is één van mijn favoriete metaforen, zo niet de mooiste. Want ik heb daar gezeten: diep in de put, verdwaald in drank en duisternis. Tot ik op een dag besloot te het om te keren, minder drinken en meer gaan sporten. Dat hielp enorm, ik voel me zelfverzekerder, scherper, alleen nog wat dik. Soms. Vandaag heb ik een lekkere pump in de chest.

Troy is mijn soundtrack als weer moet terugkaatsen na een terugval, bijvoorbeeld na teveel weekend benders. Al weet ik tegenwoordig dat ik ook vaker moet gaan genieten - ja shit - het gaat allemaal om de balans. Ik doe m'n dans.

0048. dEUS - Instant Street

https://i.redd.it/1y0beknc5kma1.jpg

2023: 0039
2022: 0038
2021: 0026
2020: 0034
2019: 0014
2018: 0016
2017: 0031

Misschien ietsiepietsie teveel gehoord de laatste jaren... toch is de laatste positie ooit voor dEUS nog steeds een puike 48ste plek. En zowaar een echte Kloris-klassieker!

Slechts vier nummers uit mijn top twintig heb ik live mogen aanschouwen, bij zeker de helft gaat dat ook nooit gebeuren. Desondanks ben ik toch bij alle songs in mijn lijst gevallen voor de studioversie, dus als het live ook nog goed gebracht wordt is alleen maar bonus. Al komt deze klassieker van dEUS op het podium vaak nog beter uit de verf.

Je hebt bepaalde dingen in het leven waarvan je wilt dat het nooit eindigt: de relatie met de chick van je leven, de bodem van je fles whiskey malt of de outro van Instant Street. Het kloppend hart van The Ideal Crash is zonder twijfel het meesterwerk van de groep, al komt Suds & Soda steeds dichterbij. Toen ik ze live zag in Tivoli dit jaar, kreeg ik last van hartkloppingen en viel ik weer bijna flauw (ik moest de zaal verlaten toen fuckin ROSES werd gespeeld). Diezelfde problemen hebben me al een keer de kop gekost tijdens een concert van ene Eefje de Visser, dus in de dagen na het dEUS-concert ben ik begonnen met hardlopen en sindsdien begin ik er steeds minder last van te krijgen. De combinatie van niet sporten, veel werken en te benauwde concertzalen deden mij blijkbaar geen goed.

Desondanks lukte het om tijdens Instant Street weer compleet in extase te raken, blijft fantastisch hoe het getokkel van de mandoline resulteert in die legendarische apotheose. Dan hebben we het nog niet eens gehad over de lyrics, één van de mooiste break-upteksten ooit. Prachtig ook dat Barman de regels zo soepel door het nummer heen laat fietsen en elke versnelling harder aan laat komen.

0047. Sonic Youth - Tunic (Song For Karen)

https://todestrieb.co.uk/cdn/shop/products/sonic-youth-goo-cd-170529.jpg?crop=center&height=720&v=1496067344&width=1280

2023: 0073
2022: 0078
2021: 0073
2020: 0089

Laten we het gaspedaal ingedrukt houden - Sonic Youth is niet echt een band die er vaak instaat bij mij, of mee te koop loop. Toch is dit nummer al jaren in de top 100 te vinden.

Dit jaar op de hoogste positie ooit dus, ik houd er wel van als er een lekkere drive in een track zit en dit hier is het schoolvoorbeeld van een drive. Geen geëmmer, maar gelijk gas erop. Een mooie ode aan Karen Carpenter, verpakt in een angstaanjagend en fascinerend jasje. Geen track waar ik echt een emotionele klik mee heb, maar gewoon lekker vind om keihard te draaien.

0046. Deafheaven - Vertigo

https://www.silentradio.co.uk/wp-content/uploads/2017/04/deafheaven3.jpg

2023: 0087
2022: 0638

Het was nog niet klaar met de metal in de lijst, met deze hebben we weer een huzarenstukje te pakken. Klokt af op een ruime veertien minuten, maar daar merk je niets van. Na de hypnotiserende intro breekt het nummer opeens open en krijg je een ware wall-of-sound aan muziekgeweld, je weet gewoon niet waar je het moet zoeken - zo bruut.

Ik vind muziek het lekkerst als ik er in kan verdwalen - en dat lukt hier zeker, een ware rollercoaster waar je je in bevindt. En ook deze op de hoogste positie ooit! Al deed-ie nog maar drie jaar mee.

0045. Angus & Julia Stone - Heart Beats Slow

https://live-production.wcms.abc-cdn.net.au/b6ecfe31ed58573322c89b0e3f60a5b2?impolicy=wcms_crop_resize&cropH=562&cropW=1000&xPos=0&yPos=0&width=862&height=485&imformat=generic

2023: 0068
2022: 0071
2021: 0069
2020: 0085

Ah, daar zijn ze weer, mijn favoriete zangduo. Ditmaal zingen ze samen, iets wat niet vanzelfsprekend is in hun discografie. Waar Angus eerder solo imponeerde met het hartverscheurende Draw Your Swords, doen ze het hier in samenzang.

Van al hun nummers is Heart Beats Slow misschien wel de meest knuffelbare. Niet per se vanwege de tekst, die is eerder wrang en vol onderhuidse spanning. Nee - daar gaan we weer - dat komt puur door de sfeer die het nummer ademt. De zachte gitaarlijnen, de trage opbouw, de fluisterende zang: het voelt als een warme deken op een koude avond. Een ontzettend verslavend en intiem nummer, een hulp in bange dagen. Als ik een beetje sad ben, helpt hun muziek zó goed.

0044. Alcest - Délivrance

https://www.doornroosje.nl/app/uploads/2025/02/Alcest.jpg

2023: 0038
2022: 0036
2021: 0040
2020: 0056

Net wanneer je denkt dat het niet fijner lijkt te worden, betreden we nu écht de vallei van heerlijkheid. Ruim tien minuten genot bij deze epic van Alcest, veel emoties gieren altijd door mijn lijf als de begintonen worden ingezet van deze track. Alsof de hemelpoorten zich openen en je langzaam opstijgt, deze track mag bij prima worden ingezet bij mijn uitvaart. Een alles overstijgend nummer.

In dat kader is plek 44 ook veel te laag, maar de concurrentie is dan ook zo hoog, ik kan er niets aan doen luitjes. Ik zal het goedmaken volgende editie, mooi dat deze afgelopen jaar in de Trui het nog zo goed heeft gedaan. Op naar de Verrukkelijke 500!

24 oktober in Trix, niet vergeten!

0043. Nina Simone - Sinnerman

https://images.jacobinmag.com/wp-content/uploads/sites/4/2023/04/21091210/GettyImages-74295582.jpg

2023: 0055
2022: 0529
2021: 0499
2020: 0750
2019: 0308
2018: 0076

Kijk hier dan eens even: Nina Simone. Waar bij de meeste tracks nog enigszins een patroon te ontdekken valt qua verloop in de lijst, is Sinnerman enorm wisselvallig geweest. Het verloop in de lijst kan je nog het meest vergelijken met een parabool.

In de ongekende kracht in dit nummer is zó groot, dat ik uiteindelijk toch overstag ben gegaan en nu staat het zelfs op de hoogste positie ooit hier. Die pianotonen alleen al, kippenvel tot op bot. Daarna gaat Simone helemaal los en krijgen we een ware masterclass, ze preekt en swingt als een malle. Een nummer van de buitencategorie, wordt alleen maar verslavender dit epos.

Johnny Marr schreef:
(quote)

24 oktober in Trix, niet vergeten!

4 december Paradiso, bitch. Ik ga niet weer helemaal naar Antwerpen kachelen.

jordidj1 schreef:

Net wanneer je denkt dat het niet fijner lijkt te worden, betreden we nu écht de vallei van heerlijkheid.

Ik las dit in mijn hoofd op een of andere manier meteen in de vertelstem van EOTB:DD.

jordidj1 schreef:
(quote)

4 december Paradiso, bitch. Ik ga niet weer helemaal naar Antwerpen kachelen.

Jammer man. Heel jammer dit. Ook wel veel later pas in A'dam, vreemd.

ArthurDZ schreef:
(quote)

Ik las dit in mijn hoofd op een of andere manier meteen in de vertelstem van EOTB:DD.

ArthurDZ schreef:
(quote)

De singles hebben er weer álles aan gedaan om met een genadeloze kater wakker te worden

0042. Eminem - Lose Yourself

https://static0.srcdn.com/wordpress/wp-content/uploads/2023/01/eminem-in-8-mile.jpg

2023: 0036
2022: 0033
2021: 0037
2020: 0046
2019: 0497
2018: 0382
2017: 0086

Mijn jeugdheld kan uiteraard niet ontbreken in mijn top 100, natuurlijk is dat met de track Lose Yourself. Er waren jaren dat deze opeens vrij laag stond, maar sinds 2020 heeft deze altijd in de top 50 gestaan.

In mijn vriendengroep is het ook een vrij gewaardeerd nummer en elke keer slaat hij weer in als een bom, kippenvelopwekkende track pur sang. Als je jezelf even ergens toe moet zitten en je zet deze op maximaal volume, dan is het een eitje: een anthem voor doorzettingsvermogen. Deze live ook één keer meegemaakt en het was fantastisch, als je met deze afsluit hoef je geen encore meer hoor.

Gast
geplaatst: vandaag om 14:38 uur

geplaatst: vandaag om 14:38 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.