menu

Muziek / Toplijsten en favorieten / Mijn Meest overschatte band top3

zoeken in:
Soledad schreef:
Ik begrijp het niet helemaal. Het topic gaat toch niet om wat ik goed vind of niet. Het gaat om wie ik overgewaardeerd vind. Dus van wie ik vindt dat er soms wat overdreven word als het om waardering. Dat vind ik met de Beatles dus. Voor velen en vaak in de publieke opinie omschreven als HET muzikale hoogtepunt in de geschiedenis.

Dat vind ik dus een beetje overdreven. Vooral ook omdat elke scheet die Lennon en componen liet spontaan in goud veranderde. Want wat hebben ze ook een troep gemaakt. Dat dat zo gewaardeerd wordt komt vaak voort uit misschien iet wat valse nostalgische gevoelens.

Ik hoop dat het nu iets duidelijker is

Goh, enerzijds gaat dit topic wel over wat je goed vindt en wat niet. Want in de meeste lijstjes hier worden (vooral bekende) artiesten genoemd die de persoon in kwestie niet zo goed vindt. Niet per sé muziek die men echt slecht vindt, maar toch wel een reeks grote namen wiens muziek men niet zo geweldig vindt, of toch minder goed als vele anderen.

Maar goed, jij hebt het niet zozeer over de muziek, maar vooral over wat er rond The Beatles hangt, heb ik de indruk. En dat je er een probleem mee hebt dat als eenmaal een groep een bepaalde status heeft bereikt, bijna alles wat die groep daarna uitbrengt ook vlug als goed beschouwd wordt en vlot verkoopt, terwijl het ook troep kan zijn. Zo kan je het natuurlijk ook zien, dus ik begrijp nu wel dat je The Beatles in je top 3 opneemt hoor.

Doc
Ik vind (zangeres) Manita wel erg overschat.
Begrijp me niet verkeerd: Ik vind haar niet slecht, maar heb er wel problemen mee dat na de status die ze heeft bereikt met hits als "Red me", bijna alles wat ze vervolgens uitbrengt zo vlug als goed wordt beschouwd. En dat terwijl het ook gewoon troep kan zijn.

Dupree schreef:
1. Coldplay
2. Coldplay
3. Coldplay

Je bent Queen en Queen vergeten.

1. Steven Wilson
2. Bob Dylan
3. The Script

1) Deus
2) REM
3) Metallica

Vreemd dat Tool hier meerdere keren wordt vernoemd,voor mij persoonlijk is dit kunst.

Dat is dEUS dan weer voor mij.

1. Eagles
2. Coldplay
3. Radiohead (nu krijg ik vast klappen).

1. The Beatles
2. Bob Dylan
3. Boudewijn de Groot

Manman bob fucking dylan mensen kom op ga je schamen. Ik kan duizend andere in de top drie zetten

Lambchop schreef:
k kan duizend andere in de top drie zetten

Maar dan is het natuurlijk geen top drie meer.

1. Doors
2. Dire straits
3. Pink floyd

En nu serieus

1. Eagles ( als ik dat luister waan ik me op de rommelmarkt. Huis tuin en keuken gitaar solos en een monotome leadsinger

2. Nickleback ( behoeft geen uitleg )

3. John mayer ( makkelijke gitaar solos speelt hij alsof ze enorm moeilijk zijn. )

Gebaseerd op populariteit en airplay in Nederland, is de lijst van overgewaardeerde artiesten vrij omvangrijk voor mij. Toch maar even een top 3 van bands die door veel mensen in mijn omgeving goed worden gevonden, maar die ik zelf het liefst mijd:

1. Krezip. De dertien-in-een-dozijn poprock in combinatie met het zware accent van Jacqueline zorgen ervoor dat ik een nummer als I Would Stay nauwelijks kan aanhoren. Muziek voor huisvrouwen en tienermeisjes.
2. Bløf. Een Sky Radio-icoon met een repertoire vol zouteloze nummers.
3. Kane. Pretentieuze rockband zonder enige vorm van originaliteit waar zelfs Nickelback en 3 Doors Down nog positief bij afsteken.

Als ik kijk naar de populariteit op deze site, wordt het lijstje wat korter. De volgende drie bands vind ik echter, om verschillende redenen, nogal overgewaardeerd:

1. Queen. Dat de band meer dan 30 keer in de Top 2000 staat, zegt al genoeg. In de jaren ’70 nog best een goede band, maar ook toen al te theatraal voor mij. De hits vind ik over het algemeen erg matig en slap, hoewel Freddie natuurlijk wel een goede zanger blijft.
2. Muse. Door de bombastische sound en de overdreven zeurderige stem van Bellamy heb ik deze band altijd links laten liggen
3. Coldplay. De eerste twee platen waren nog wel goed, maar daarna is het hard achteruit gegaan. Een band die verworden is tot een karikatuur van zichzelf.

Leuk topic. Met de schrijvers hierboven kan ik een heel eind meegaan. Sowieso vallen de categorieen hiphop, metal, plastic en singer/songwriter al meteen af.
Maar van de allom hooggewaardeerden:
1. Bob Dylan. Grauwe middelmaat, waarvan ik tot op de dag van vandaag nooit heb begrepen wat mensen daar zo uniek aan vinden.
2. Stevie Wonder. Leuke avondmuziek, maar briljant? allerminst.
3. De meest overschatte band ooit, dus eigenlijk op 1. Hoewel het eigenlijk al richting metal gaat: Foo-Fighters. Met in hun slipstream the pixies, the arctic monkeys en al die gelijksoortige rotzooi.

Foo Fighters alom gewaardeerd? Niet hier, me dunkt. Is inderdaad een kutband overigens... In tegenstelling tot de Pixies uiteraard.

Kutter dan Pixies wordt het sowieso niet.
Maar Foo Fighters is ook wel een sterk gevalletje verspilling van muzikaal talent. En hoewel ik bij "typisch MuMe" ook eerder aan andere bands denk, liegen die 4203 stemmen met een gemiddelde van 3,62 er toch ook niet echt om.

Foo fighters nog wel even met 9 nummers in de top 2000. Zelfs 2 bij de eerste 200. Een staande ovatie vanuit mijn kant aan al diegenen die dat monotone lawaai tot aan de laatste seconde kunnen uitluisteren.

jordidj1 zeg hier wat van

Foo Fighters zijn de beste

Je bent zelf de beste.

Coldplay
Red Hot Chilli Peppers
Pink Floyd

1. The National
2. Sigur Rós
3. Arcade Fire / Bon Iver ex aequo

Er valt wel een lijn in te zien.

Onderstaande lijst bevat veel copycats, waarschijnlijk vind ik het daarom overschat.

Metallica
Guns n Roses
Steven Wilson
Madonna
Drive By Truckers
Amy Winehouse
Jamiroquai
Beyoncé
Slayer
Korn
John Wetton
Radiohead

En ook al ben ik liefhebber:
Queen
Marillion
King Crimson

Maar bands die zichzelf niet zo serieus nemen, noem ik minder snel overschat. Artiesten die zichzelf té serieus nemen en waarvan de fans kwijlende groupies zijn:

1. John Wetton
2. Steven Wilson
3. Steve Hogarth

1. Kate Bush
2. Simple Minds
3. Depeche Mode

Ik zie gewoon niet in wat zo goed is aan deze artiesten en ik zal het waarschijnlijk wel nooit zien. Ze kunnen dan wel een paar leuke nummers hebben, maar het komt nooit verder dan dat, het blijft gewoonweg niet hangen. Terwijl ik sommige nummers van deze artiesten ook strontvervelend kan vinden. Daarnaast is "Saai!" een vaak gebruikte kreet bij bovenstaande artiesten.

Dat wordt een lange lijst. Om te beginnen:
Radiohead
Arcade Fire
Beck

Bob Dylan
Van Morrison
Leonard Cohen
Nick Cave
Barbara Streisand
Celine Dion
Herbert Grönemeyer
Neil Diamond
Crosby Still Nash Young
Blaudzun
Beth Hart
Joey Bonamasa

Michiel Cohen schreef:

Barbara Streisand
Neil Diamond

Ondergewaardeerd juist! Met name Diamond!

Michiel Cohen schreef:
Joey Bonamasa
Ik vind zijn broer ook beter inderdaad.

Beyonce, goede stem maar hoofdzakelijk waardeloze songs.
Yes
Coldplay

Deel 2:
Pearl Jam
Nirvana
Coldplay

Gast
geplaatst: vandaag om 04:04 uur

geplaatst: vandaag om 04:04 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.