MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Reijersen's Ranglijst ( [nu]Soul/R&B )

zoeken in:
Ben zo ongeveer op de helft van mijn cd-collectie weer begonnen. BIj de M, van the Meters. Fijne funkband natuurlijk die jullie sowieso terug gaan zien. Een artiest die ik tegenkwam, waar ik vroeger veel naar luisterde, was Raul Midón.Blijft mooi om die man live mee te maken.

Wat te denken ook van Musiq Soulchild, wordt tijd dat ik dat ook weer eens opzet zeg! Nieuwe sterren komen natuurlijk ook in de lijst terecht. Net komt de cd van Janelle Monáe voorbij bijvoorbeeld. Of wat te denken van Laura Mvula. Mooi lijstje wordt het op deze manier. Met genoeg krachtige vrouwen.

Dit prachtige nummer staat er ook in:

Zit nu op 575 met een kwart van de collectie te gaan

Mb.

Het doorlopen van mijn cd-collectie is gereed en ik zit nu totaal op 827 songs. Over naar Fase 2: mijn iPod.

Vraagje aan jullie: Wat is jullie 50's favoriet voor mijn lijst?

Ik denk deze:

Mijn iPod dus, de wijze waarop ik het meest naar muziek luister omdat ik veel in het OV zit. Heb zo'n iPod Classic ding van 160GB waar nu zo'n 12.000 nummers op staan. Allemaal netjes bij de juiste albums. Dus we gaan deze ook doorwerken via de albums, van A tot Z.

Bij de A kwam ik nog iets leuks Nederlands tegen: klik

Volgende vraag: jullie favoriet van de periode 1960-1965?

A Change is Gonna Come natuurlijk

50ties Ray Charles - What'd I Say, Pts. 1 & 2
1960-1965 Sam Cooke - A Change Is Gonna Come natuurlijk (in de gehele muziek geschiedenis is er naar mijn bescheiden mening geen beter nummer gemaakt).

Ik heb het vermoeden dat die van Cooke de lijst wel gaat halen

Fase 2 is ook gereed. De iPod is doorgewerkt en dat zorgt ervoor dat ik nog 364 extra nummers heb kunnen vinden. Waaronder deze:

Op naar Fase 3: Radio 6's Zwarte Lijst en mijn vorige Ranglijst

Ben nu natuurlijk benieuwd naar jullie favorieten uit de tweede helft van de 60's....

Mb.
Heb je 12.000 numers in één dag herbeluisterd? Dat kan toch niet!

Ik ben een liefhebber van smooth soul, maar het werk van Isley Brothers is me te glad. Ik heb verder te veel favorieten uit de tweede helft van de 60's. Die eerste helft is minder bezaaid. Ik zou dan gaan voor Stand By Me van Ben E. King - ook vanuit nostalgische redenen. Ik hoop dat die de lijst toch mag halen.

En dat was ook Fase 3. Door het doorlopen van mijn vorige Ranglijst en Radio6's Zwarte Lijst is mijn totaallijst uitgebreid met nog eens 259 songs. Daaronder ook wat covers, zoals deze:

En natuurlijk weer een vraag: "Wat is jullie favoriete soulcover?"

(Fase 4 is het doorlopen van alle genomineerde nummers van de That's Soul Ladder [Editie1])

Fase 4 (de 1000 deelnemers van de That's Soul Ladder) is afgerond en heeft ervoor gezorgd dat ik nog een extra 161 in mijn keuzelijst krijg. Eén van die 161 nummers is deze.

Nu is het tijd voor Fase 5, tevens de laatste fase. Hierin ga ik mijn selectielijst voor Souled Out: The Essentials in Soul doorlopen.

Wat is jullie 70's favoriet voor in mijn lijst?

Inner City Blues

Het grote rangschikken is begonnen. Moet nog even kijken een top....(hoeveel) het gaat worden, maar dat zal blijken. Ik mis vast nog wat nummers en die voeg ik later vast ook nog wel toe.

Volgende vraag dan maar:
Wat is jullie 80's favoriet voor in mijn lijst?

Ik vind het wel moeilijke vragen hoor, eventjes favorieten van ganse decennia uit de mouw schudden... Alé, doe dan maar iets van Prince!

kemm schreef:
Ik vind het wel moeilijke vragen hoor, eventjes favorieten van ganse decennia uit de mouw schudden...

I know. Maar wil jullie warm houden voor de uiteindelijke lijst.

Kan het niet laten om ook wat zogeheten wereldmuziek toe te voegen.

Speciaal voor kemm dan zijn(en jullie) favorieten van de 90's voor in mijn lijst....

Dit keer komen er ook jazzplaten in mijn Ranglijst. Welke essentiële jazzplaat kan ik volgens jullie niet missen?

Mooie keuze Jeroen! Ik kan je verklappen dat deze er inderdaad in staat

P.S.
Ik hoop in februari te gaan starten.

Ik zit in de afrondende fase. Ik ga het dit keer wat anders doen. Ik neem er namelijk meer te tijd voor. Hebben jullie al geïntesseerden ook meer tijd om de nummers te beluisteren en de updates bij te houden.
Daarnaast ga ik als het ware de nummers live becommentariëren(dat geeft mij ook nog de mogelijkheid kleine aanpassingen in de volgorde te brengen als ik het bij nader inzien toch niet helemaal eens ben met mijn eerste keuzen) en wil ik zoveel mogelijk liveversies opzoeken bij de linkjes.

Het worden 1900 nummers.

De lijst is klaar! Dus misschien begin ik wel al wat eerder. Laat ik eerst maar eens beginnen met wat afvallers.

De eerste(van de 12) is:
LL Cool J & Boyz II Men - Hey Lover
Muziek van vroeger, voor mij. Heel eerlijk gezegd zet ik tegenwoordig dit soort muziek niet meer op, maar als ik het af en toe voorbij hoor komen biedt de nostalgie toch weer resistentie en blijft het toch wel erg genietbaar. LL Cool J heb ik nooit als één van mijn favoriete rappers gezien, maar hij heeft toch wel een aantal erg leuke nummers gemaakt (bijv. Doin' It). Daar valt deze zeker onder.

Een andere afvaller is:

Craig David - 7 Days
Dat eerste album(Born to Do It) van deze Britse jongen heb ik bijkans grijs gedraaid. Was helemaal leip van zijn muziek op een paar nummers (Walking Away) na. Naast het fantatische Fill Me In was dit één van de leukste singles uit die tijd. En nog steeds lekker relaxed. Moet ook bekennen dat ik 'm nog steeds mee kan zingen.

Hey Lover
Afvaller?
Blijft nog steeds een erg fijn nummer om naar te luisteren. Tijdens zijn "ballads" vind ik Cool's stem toch altijd weer erg fijn uitkomen. Bij die beat moet ik meteen aan Tell Me van Groove Theory denken. Niet toevallig (misschien) uit hetzelfde jaar. Eén van de beste nummers van 1995.

Brian McKnight - 6,8,12 viel ook af.
McKnight is altijd goed voor het betere zwijmelwerk. Dat is met dit nummer niet anders. Niet zijn grootste hit, maar nog steeds een mooie lovesong. Die grootste hit van hem (????) komt ook nog langs. Maar de vraag is hij die de beste 1900 wel gehaald heeft.

Of anders R. Kelly - Touched a Dream
Er kwam toendertijd een verzamelabum uit van R. Kelly met een paar nieuwe nummers. Daaronder deze verrassend goede single. Luisterde vroeger sowieso erg veel naar zijn muziek en heb altijd een zwak gehouden voor zijn songs (al is de kwaliteit erg wisselend).

Een stuk recenter is dan toch wel Ruth Koleva - What Am I Supposed To
Deze dame uit Bulgarije komt in februari dit jaar (2014) met haar debuutalbum waarvan deze fijne single de eerste voorbode is. Misschien net iets té nieuw om mijn lijst te halen.

We blijven hangen in de R&B van vroegah. TQ - Bye Bye Baby is ook een afvaller die in die regionen thuis hoort.
Altijd verhalend, zijn nummers en de daarbij behorende clips. Na dat prima eerste album hebben we eigenlijk nooit meer iets echt goed (misschien Daily) van deze man gehoord.

Iedereen op deze site zal kemm wel kennen, maar kennen jullie Kem ook? Kem - Love Calls is ook één van de 12 afvallers. Qua stijl wel weer wat anders. Rustig, romantische liedjes bezongen met een mooie warme stem. Zijn albums zijn zeker ook wel aan te raden.

Tot slot (nogmaals) iets heel nieuws. Paloma Faith - Can't Rely On You is haar nieuwe grote hit. Geproduceerd door Pharrell en zo funky heeft deze dame nooit eerder geklonken. Sterke single, één van de sterksten van dit moment, maar misschien toch iets nieuw om al te bepalen waar het tussen gaat vallen.

Om eerlijk te zijn mis ik geen een van de afvallers

Nog vier afvallers te gaan. De eerste is Ayo - Ticket to the World. Prima combinatie tussen rap en zang van een goede zangeres. Maar toch wel minder overtuigend dan haar eerdere werk. Dat geldt misschien ook wel voor TQ. We kwam hem al even tegen met Bye Bye Baby en hij komt ook niet bij de beste 1900 met Daily. Het blijft een leuk nummer.
Ayo komen we hier nog een keer tegen. Ook dit keer weer met een nummer van haar laatste plaat. Sister is dan wel een echte Ayo song, maar helaas-pindakaas. Geen top1900 waard nog.
De laatste is ook van een man die eerder al met een ander nummer afviel. Brian McKnight - Back at One bedoel ik dan. Het is zijn grootste hit, maar kwalitatief niet goed genoeg voor de uitgebreide lezing.

De nieuwheid zou niet moeten betekenen dat nummers afvallen, toch?

Tussen deze afvallers zit voornamelijk nineties r&b waar ik min of meer "overheen ben gegroeid". Toch vind ik de nummers van R. Kelly, Kem, en Brian McKnight (in die periode om een of andere reden nooit iets van hem gecheckt) best wel okay. Ayo vind ik ook wel leuk. TQ heb ik nooit iets gevonden en Ruth Koleva's nummer vind ik matig. Die van Paloma is wel okay.

Ach ja, is wel wat lastiger vergelijken met nummers die ik al langer ken.

Gast
geplaatst: vandaag om 03:17 uur

geplaatst: vandaag om 03:17 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.