MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Reijersen's Ranglijst ( [nu]Soul/R&B )

zoeken in:
Welkom bij Editie 3 van Reijersen's Ranglijst. Editie 1 had 2000 nummers waarna ik het met Editie 2 uitbreidde naar 2500. Dit keer doen we het met een stukje minder, het zijn er namelijk 1900. Een lange lijst met soul, funk, jazz, R&B, hiphop en wat wereldmuziek.
Ik hoop jullie met deze lijst enthousiast te maken voor de muziek die ik graag beluister en jullie ook wat kennis bij te brengen door middel van wat weetjes bij de nummers. Ik ga de nummers als het ware live becommentariëren doordat ik de tekst typ terwijl ik het nummer nogmaals beluister.

Schroom verder niet om uitgebreid te reageren en ik hoop een aardige groep aan MuMe-users te bereiken. (vooral buiten het vaste soulgroepje om)

Veel luister- en leesplezier alhier

dit topic kan weleens interessant zijn voor: kemm, jeroentjuhh, laxus11, thelion, 50tracks, principal2000, nelis, Poeha, Arrie, Mb., Angelo, Sandokan-veld, jelmer19 en nog vele meer.

1900. Next - Too Close
Afkomstig van het album: Rated Next (1997)
We gaan nog even verder in 90's R&B zoals we die ook bij afvallers hebben gezien. Dit nummer redt het dus wel. Een heel herkenbare intro doet je meteen opveren ter herkenning. Buiten de heren ook je ook een dame, dat is Vee van Koffee Brown. Dit nummer is nochtans het enige nummer van Next dat echt is blijven hangen.

1899. Wyclef Jean & Mary J. Blige - 911
Afkomstig van het album: The Ecleftic - 2 Sides II a Book (2000)
Nummer dat me altijd heel erg blij is gegeven. De manier van zingen van Mary J. Blige en vooral Wyclef hebben iets intens. De vibe is wel relaxed, maar ze proberen echt je ziel binnen te zingen. Ben verder geen heel groot liefhebber van Wyclef en ook Mary J. Blige zet ik maar heel af en toe op, maar dit nummer blijf ik luisteren.

1898. Duffy - Mercy
Afkomstig van het album: Rockferry (2008)
Het is toch alweer 6 jaar geleden dat de hele soulrevival begon, geleid door een hele bunch aan blonde souldames die pop en soul combineerden en het weer de hitlijsten inkregen. Één van die dames was de Welshe Duffy. Karakteristiek stemgeluid (dat later misschien ook wel haar graf werd) en een nummer dat productioneel gewoon uitstekend in elkaar zit. Catchy, dansbaar, retro. Blijft een topsingle.

1897. Duffy - Distant Dreamer
Afkomstig van het album: Rockferry (2008)
En nog een keer Duffy. Dit keer met een langzamer nummer. En dan hoor je goed dat deze blonde dame erg goed kan zingen. Mooie vibrato aan het einde van de noten en overtuigend gebracht. Er zat ook gewoon een heel goed team achter om het allemaal goed in elkaar te zetten.

1896. Diana Ross - Upside Down
Afkomstig van het album: Diana (1980)
Helemaal goed zal het nooit komen tussen Diana Ross en mij, maar af en toe een singletje van haar of the Supremes is prima te behappen. Dat geldt ook wel voor deze prima single geschreven door Ed Hogan. Het nummer is ontstaan na een gesprek met Chic topman Rodgers. Nummer swingt natuurlijk fijn en op elk feestje blijft een vloervuller.

Je geeft deze nummers maar drie sterren of hoe moet ik dat zien?

Arrie schreef:
Je geeft deze nummers maar drie sterren of hoe moet ik dat zien?

Haha, zo had ik het nog niet gezien. Nee, dat is meer om een soort verbondenheid te geven tussen het nummer en het stukje tekst zonder daar een lege regel voor te gebruiken.
Misschien maar een ander tekentje voor gebruiken dan.

Ah zo. Hoeft niet hoor, nu is het duidelijk. Leuk begin, toevallig ook allemaal (voor mij) bekende nummers.

Reijersen schreef:
Nummer dat me altijd heel erg blij is gegeven.

Mooie zinnen levert die live commentaar op.

Diana is wel meteen een verrassing, aangezien ze het in de Soulladder meestal moet ontgelden. Maar ik herken het wel, ze zal ook nooit mijn favoriet worden. Sterk vijftal alleszins, misschien op Distant Dreamer na allemaal nummers die ook mijn top 1900 zouden halen.

kemm schreef:
(quote)

Mooie zinnen levert die live commentaar op.

Diana is wel meteen een verrassing, aangezien ze het in de Soulladder meestal moet ontgelden. Maar ik herken het wel, ze zal ook nooit mijn favoriet worden. Sterk vijftal alleszins, misschien op Distant Dreamer na allemaal nummers die ook mijn top 1900 zouden halen.

Oepsie-deesie. Ja, lees het ook niet na jo!

1895. Adele - Cold Shoulder
Afkomstig van het album: 19 (2008)
Adele, dat zou zomaar eens de dame kunnen worden die we over een paar jaar nog steeds horen. Een zogenaamd blijvertje. Want deze dame heeft wel wat in haar mars hoor. Zoals je wel zal horen is deze track geproduceerd door Mark Ronson, de man die ook achter het succes van Amy Winehouse zat. Een track met een heerlijke groove.

1894. Ephraim Lewis - Summer Lightning
Afkomstig van het album: Skin (1992)
Niet per sé de eerste beste 90's R&B die je zou verwachten, maar nochtans een erg mooi nummer van Ephraim Lewis. Een Britse zanger die helaas al vroeg stierf, helaas door zelfmoord.

1893. Snarky Puppy ft. Lalah Hathaway - Somethin'
Afkomstig van het album: Family Dinner Volume One (2013)
Opvallend genoeg noemde ik dit nummer bij het album nog overdreven stemakrobatiek van Lalah Hathaway. Bij nader inzien ben ik ingedamt en blijkt er zelfs iets heel bijzonders aan de hand te zijn met dit nummer. Op het einde van deze song schijnt Hathaway namelijk twee toonhoogten tegelijk te zingen. Je ziet de band ook helemaal kapot gaan van enthousiasme daarover. Alleen daarom al het beluisteren waard.

1892. KING - The Story
Afkomstig van het album: The Story-EP (2014)
Kortgeleden heb ik deze dames nog live mogen aanschouwen in Amsterdam. Een bijzonder drietal (2 zussen) die qua stemmen een prachtige sound samen hebben. Dit is hun eerste single, een bijzonder radiovriendelijk nummer. De rest van hun muziek is ook zo rustig.
EP staat nog niet op MusicMeter zie ik. (wie helpt)

1891. TQ - Westside
Afkomstig van het album: They Never Saw Me Coming (1998)
TQ's ode aan Californië, speciaal opgedragen aan 2Pac, die altijd blijft hangen. Was toen zijn leading single en ik vind het nog steeds een heerlijk nummer. Hoe kan je hier niet enthousiast over raken! Niet de beste zanger, niet de bijzonderste tekst, maar gewoon als hele feeling een topsong!

Nog even wat extra info. Zoals jullie zien probeer ik vooral live-filmpjes te vinden op YouTube om de nummers te ondersteunen.

Verder heb ik een Spotify playlist waaraan ik steeds de nummers toevoeg die ik besproken heb. Die kunnen jullie hier vinden.

Aan de YouTube comments te lezen hebben Snarky Puppy & Lalah gisteren een Grammy gewonnen Genietbaar nummer, maar nogal veel truukjes inderdaad.

1890. Myron & E - I Can't Let You Get Away
Afkomstig van het album: Broadway (2013)
De twee heren worden hier ondersteund door the Soul Investigators die we ook kennen van Nicole Willis. Die dame komt uit Finland, deze heren gewoon uit de VS.
Nummer heeft een relaxte vibe met de bekende retro soulinvloeden. Die hele sfeer past prima bij de zangwijze van de heren.

1889. Laura Izibor - Yes (I'll Be Your Baby)
Afkomstig van het album: Let the Truth Be Told (2009)
Deze dame werd op haar vijftiende al getekend bij het Jive label, maar heeft daar nooit een plaat uitgebracht. De opnames van deze plaat heeft vier jaar geduurd en één van de beste nummers is dit zompige, paar ook wel poppy Yes (I'll Be Your Baby).
Stoere chick, best een stoere sound en een uitstekende stem. Heb haar nog eens gezien in een voorprogramma ergens en ze staat ook live haar dametje.

1888. Musiq Soulchild - Ridiculous
Afkomstig van het album: Luvanmusiq (2007)
Een artiest waar ik eigenlijk steeds minder naar luister, maar als er dan af en toe een nummer voorbij komt kan ik er nog steeds erg goed van genieten.
De stuiterende beats, die on-beat zangwijze, dit nummer is af. Misschien wat makkelijk, maar makkelijk is ook weleens lekker.

1887. Leela James & Anthony Hamilton - Say That
Dit nummer is een voorbode van het nieuwe album van Leela James. Mooie samenwerking met Anthony Hamilton. Ze hebben beide dat wat rauwere, heze stemgeluid dat je speakers uit knalt.
Voor de volgers van mijn Spotify Playlist, deze staat (nog) niet op Spotify.

1886. Ayo - I Need You
Afkomstig van het album: Ticket to the World (2013)
Het blijft een bijzondere dame, met haar breekbare en kraakheldere stem. De albums worden als geheel wel wat minder, maar er zitten altijd pareltjes tussen.
Zo'n pareltje op haar laatste plaat is dit I Need You. Vrij relaxte productie met die knalstem, prachtig.

1885. Jazzanova ft. Ben Westbeech - I Can See
Afkomstig van het album: Of All the Things (2008)
De Duitse heren van Jazzanova weten altijd goed hoe ze stijlen moeten mengen. Ze waren al eens verantwoordelijk voor een Blue Note Trip uitgave en hier mengen ze soul van Westbeech met een fijn pop-jazz sausje. Swingend nummer.

1884. Sabrina Starke - All in Line
Afkomstig van het album: Outside the Box (2012)
Voor mij één van de Nederlandse zangeressen die er echt toe doet. Erg goede stem, vrij eigen invulling van muziek. Haar laatste album is misschien wel de hipste die ze gemaakt heeft en daar staat dit energieke nummer ook op.

1883. Musiq Soulchild - Religious
Afkomstig van het album: Juslisen (2002)
Nummer ligt wat in het verlengde van de vorige track. Vrij prominente productie met een energiek vibe. De titel is vooral in de korte intro te horen met het kerkoortje, de orgel en de gospel zanglijnen. En dan knallen!

1882. The S.O.S. Band - Just Be Good to Me
Afkomstig van het album: On the Rise (1983)
Die intro, die intro, die intro. Die intro maakt het nummer, wat een stem zeg! De 80's is niet mijn favoriete muziekdecennium, maar zo af en toe moet ook ik toegeven dat er wat goeds voorbij komt. Als dat goeds hoor je in dit nummer van de te vaak vergeten S.O.S. Band.

1881. Tom Brock - Shake Me Wake Me
Afkomstig van het album: I Love You More and More (1974)
Dit nummer heb ik helaas niet kunnen vinden op Spotify.
Wat het is, luister maar. Een soulnummer volgens de formule met blazers, goede stem en een aanstekelijk refrein. Wordt altijd erg blij van dit nummer.

Ideaal met die Spotify playlist erbij. Top!

50tracks schreef:
Ideaal met die Spotify playlist erbij. Top!

Graag gedaan. Helaas kan ik die niet helemaal volledig maken omdat niet alles op Spotify staat.

Nee dat is ook de makke van Spotify. Eigenlijk kun je een muziekdienst waarin alleen Beatles-cover bandjes staan en het origineel ontbreekt niet echt serieus nemen. Maar het ontwikkelt zich wel goed en om zo lijstjes te delen is echt wel ideaal.

1880. Laura Izibor - Perfect World
Afkomstig van het album: Let the Truth Be Told (2009)
Voor de tweede keer Laura Izibor in de lijst. Dit nummer is qua vibe wel anders. Wat meer meeslepender en vooral vocaal integrerender. Oh-ohohoh. Fantastische track! Zo energiek!

1879. Mayer Hawthorne - Hooked
Afkomstig van het album: How Do You Do (2011)
Mayer Hawthorne ging met deze plaat terug naar de swingende vorm van wat retrosoul. Dat is zo ongeveer allemaal samengepakt in dit nummer. Luchtig, swingend en aangenaam. Live staat deze man ook zijn mannetje.

1878. Lloyd Price - Lawdy Miss Clawdy
Afkomstig van het album: The Exciting Lloyd Price (1959)
Waarschijnlijk één van de oudste nummers van deze lijst. Fats Domino doet ook mee op dit nummer en Lloyd was nog maar een tiener toen hij het opnam. Nog richting de rock&roll, wat heel wat teweeg bracht in die tijd.

1877. Mint Condition - What Kind of Man Would I Be
Afkomstig van het album: Definition of a Band (1996)
Één van de zangers van Mint Condition is Roger Lynch, zoon van de befaamde Roger Troutman.
Het nummer zelf? Eigenlijk gewoon een 90's R&B ballad volgens het vertrouwde concept, maar daardoor niet minder sterk.
Staat helaas niet op Spotify.

1876. Matata - I Feel Funky
Afkomstig van het album: Independence (1974)
Jeetje wat heeft dit veel weg van de muziek van James Brown zeg! Tot aan de kreuntjes aan toe. Verschil is alleen dat dit uit het Verenigd Koninkrijk komt en zijn origine vindt in Kenia.

1875. Mahalia Jackson - When the Saints Go Marching in
Afkomstig van het album: The World's Greatest Gospel Singer (1955)
De soul en de gospe zijn onlosmakend met elkaar verbonden. Één van de allergrootste in de gospelmuziek is toch wel deze dame. Alleen haar stem zegt dan natuurlijk al genoeg, de beleving en kracht is overtuigend.

1874. Truth Hurts - Addictive
Afkomstig van het album: Truthfully Speaking (2002)
Voordat de discussie weer op gang komt: nee knap is ze niet. Deze (enige) hit nam ze op met Rakim en het blijft gewoon een steengoed nummer. Hoor het niet zo vaak meer.

1873. Kanye West - All of the Lights
Afkomstig van het album: My Beautiful Dark Twisted Fantasy (2010)
Het eerste nummer dat onder de noemer hiphop valt. Kanye West met een heel groep aan hulpartiesten, namelijk: Rihanna, Alicia Keys, Alvin Fields, Charlie Wilson, Drake, Elly Jackson, Elton John, Fergie, John Legend, Ken Lewis, Kid Cudi, Ryan Leslie en Tony Williams. Ze hebben allemaal hun rol, maar Kanye zal er altijd voor zorgen dat hij zelf de main-man blijft. Energiek nummer en ook wel toegankelijk.

1872. Lianne La Havas - Tease Me
Afkomstig van het album: Is Your Love Big Enough? (2012)
Op één of andere manier weet Lianne me altijd te verrassen. Het is geen popdametje, ze kan namelijk bijzonder mooie, kleine liedjes maken. Daar is dit Tease Me een bewijs van. Prachtig nummer.

1871. Little Eva - Loco-motion
Afkomstig van het album: Llllloco-Motion (1962)
Hier gaan we een paar jaartjes terug. Nummer is geschreven door Carole King en Gerry Goffin. Nadenken hoe hier op te dansen hoeft niet, want Little Eva legt het al zingend aan je uit.

1870. Sampha - Without
Afkomstig van het album: Dual (2013)
De ontdekking van dit nummer voor mij moet ik volledig toeschrijven aan kemm. Zoals wel vaker komt hij met een mooie electronic met R&B/Soul combinatie. Helemaal hip ook natuurlijk, maar lang niet altijd zo goed uitgedacht als dit van Sampha.

1869. Mint Condition - Nothing Left to Say
Afkomstig van het album: E-Life (2008)
Voor de tweede en laatste keer een nummer van Mint Condition in mijn lijst. Lekker glijerig en smooth weer. Waarschijnlijk niet ieders favoriet, maar wel eentje voor mij (zo op z'n tijd).

1868. Quadron - Crush
Afkomstig van het album: Avalanche (2013)
In Scandinavië weten ze dondersgoed hoe ze muziek moeten maken. Zo ook het Deense Quadron. Dit nummer heeft is koels, iets bekillend moois.

1867. Miriam Makeba - Jol'inkomo
Afkomstig van het album: Pata Pata (1967)
En dan iets totaal anders. De parel van Zuid-Afrika gooit op dit nummer haar hele ziel en zaligheid op plaat. Wat een overgave! Prachtige muziek.

1866. Montell Jordan - This is How We Do It
Afkomstig van het album: This Is How We Do It (1995)
Eigenlijk een beetje middelbare schoolfeest-muziek voor mij. En 19 jaar na dato nog een dansvloervuller. Meezingen kan ik ook nog steeds, dat verbaast me eigenlijk wel een beetje.

Iedereen een beetje tevreden met de manier van presenteren? Of zijn er nog tips, wensen of aanvullingen?

Ik vind de links naar de albums waar de nummers op staan heel fijn en de spotifylijst vind ik al helemaal superhandig!!!

Niks aan veranderen dus, als het aan mij ligt.

Sterke nummers, duidelijke presenatie: je bent goed bezig!

Maarrr... zo monsterlijk is Truth Hurts toch niet?

Vond het ook een rare opmerking inderdaad. Heb er ook nog nooit een discussie over gezien trouwens.

Het werd in de vorige versie aardig benoemd

1865. Ntjam Rosie - Roof Over My Heart
Afkomstig van het album: Elle (2010)
Bijzondere dame met Kameroenese roots. Vaak is haar muziek erg controleert. Roof Over My Heart is een nummer wat een meer funky inslag. Dit wordt vooral ondersteund door de drumritmiek. Leuk daarin is weer dat juist bij het refrein en tempo weer wat wordt onderbroken.

1864. Mahalia Jackson - Didn't it Rain
Afkomstig van het album: The World's Greatest Gospel Singer (1955)
En daar hebben we ook Mahalia Jackson wederom. Een stem als dit kon simpelweg niet in mijn Ranglijst ontbreken. Alle grote soulsterren hebben deze dame als voorbeeld.

1863. R. Kelly - When a Woman Loves
Afkomstig van het album: Love Letter (2010)
Weinig mensen zullen zich hier op verheugen, maar daar is R. Kelly weer. Er zit een uithaal in dit nummer die mij deed beslissen dit nummer ook in de lijst op te nemen. Dit is de juiste kant van R. Kelly, de kant die ik het liefst hoor (in tegenstelling tot zijn beschamend/lollig bedoelde seksmuziek kant)

1862. The Supremes - Reflections
Afkomstig van het album: Reflections (1968)
Één van de leukste en meest aanstekelijke hits van the Supremes. Nogmaals, niet mijn favorieten, maar dit nummer zit gewoon erg goed in elkaar en kon er simpelweg niet onder uit.

1861. Maverick Sabre - Shooting the Stars
Afkomstig van het album: Lonely Are the Brave (2012)
Tijd voor iets anders, iets recenters. Ik denk niet de bekendste naam die bij het album wordt omschreven als de mannelijke tegenhanger van Selah Sue. Dat klopt wel een beetje al vind ik de stem van Maverick nog net even wat overtuigender. Prachtige muziek.

Ga zo door, perfect!

1860. Anita Baker - Sweet Love
Afkomstig van het album: Rapture (1986)
Eigenlijk ben ik niet zo'n heel grote liefhebber van Anita Baker. Op één album na dan, dit album Rapture. De prachtige opener Sweet Love is daar mede debet aan. Smooth is het zeker, maar ook wel on-point en fantastisch gezongen.

1859. Valerie June - Workin' Woman Blues
Afkomstig van het album: Pushin' Against a Stone (2013)
De titel zegt het al, een nummer dat in de basis een bluessong is. Valerie June heeft een aparte, maar bijzondere stem. Een stem die sommigen zal irriteren, maar ik geniet er van. Ook qua opzet een ijzersterke song.

1858. The Weeknd - Love in the Sky
Afkomstig van het album: Kiss Land (2013)
Niet heel energiek, maar wel mooi en dromerig. The Weeknd is van vele markten thuis en weten daar ook altijd goed hun eigen sound aan te verbinden. Meer rust nu dus, maar daarmee niet minder overtuigend.

1857. Montell Jordan - Get it On... Tonite
Afkomstig van het album: Get It On...Tonite (1999)
En hiermee einigd het Montell Jordan aandeel in deze Ranglijst. Simpelweg is dit de beste single die hij uitgebracht heeft. Dat bewijst het feit wel dat het nu nog steeds een fijn nummer is. Lekker relaxed, leuke clip en prima sfeertje.

1856. R. Kelly - Happy People
Afkomstig van het album: Happy People / U Saved Me (2004)
Ik zeg vaak dat R. Kelly een goede en slechte kant heeft. De slechte is die van de platvoerse seksnummers, de goede is hetgeen je op andere dit nummer hoort. De foxtrot kan de mottenballen uit, neem je danspartner bij de hand en veeg de vloer aan! Vrolijk, aanstekelijk en ijzersterk.

We willen meer Reijersen

Hij is op wintersport laxus11, nog even geduld !

Oh oké dat wist ik niet

Vandaag of morgen ga ik weer verder

Gast
geplaatst: vandaag om 01:47 uur

geplaatst: vandaag om 01:47 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.