MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Reijersen's Ranglijst ( [nu]Soul/R&B )

zoeken in:
Helemaal waar van 'Let's Stay Togeher', en ik ben nu wel benieuwd welk nummer er dan nog komt van hem.

Vanwege het musicmeter-loze weekend zal er vandaag wel 3 meer geplaatst worden

19 . Ann Peebles - 99 Pounds

Afkomstig van het album: Straight from the Heart (1972)

De hoogste notering van één van mijn favoriete vrouwelijke soulartiesten. Favoriet? Ja, want ze heeft een fantastische stem.
Dit nummer knalt er altijd heerlijk in. De groove is onmiskenbaar keihard aanwezig. Keihard open zetten met die volumeknop en meeknallen.

18 . Aretha Franklin - Spanish Harlem
EVEN KLIKKEN
Afkomstig van het album: Queen of Soul: The Atlantic Recordings (1992)

En dit is dan ook meteen de hoogste vrouwelijke notering in mijn toplijst. Wat nu volgt zijn dus nog louter mannen op nummers 1 t/m 17.
Aretha Franklin wordt niet voor niks The Queen of Soul genoemd. Wat een topstem, wat een topnummer, wat een topkwaliteit.

17 . Gil Scott-Heron - Home is Were the Hatred Is

Afkomstig van het album: Pieces of a Man (1971)

En dan een nummer dat velen onder jullie kunnen waarderen. Kan ook meteen zeggen dat dit de hoogste notering is van Gil Scott-Heron. Om toch iets te verklappen: hierna nog maar één nieuwere soul en 15 oude soulnummers.
Gil Scott-Heron blinkt uit in het hebben van zijn eigen stijl. Muzikaliteit staat bij deze man in ieder geval altijd voorop. Wereldklasse!

Alleen nog maar mannen.

Enfin, Aretha is een waardig afsluiter namens de vrouwen.

Mb.
Gil Scot-Heron begin ik steeds meer te waarderen.

Ik ga toch morgen weer verder.

Geen vrouwen meer, geen Gil Scott-Heron meer... Als ze zulks kunnen verslaan moet die top 16 toch echt wel uitzonderlijk sterk zijn!

Maar gelukkig heb jij hem wél op 1 staan in je top10

Ann Peebles is iemand waar ik nog niet zoveel van ken. 99 pounds is daar een voorbeeld van. Lekker soulnummer. Had niet verwacht nog veel tegen te komen dat ik niet ken, maar het blijkt weer dat ik mezelf heb overschat. Ben benieuwd naar de overige 16.

16 . O.V. Wright - A Nickel and a Nail

Afkomstig van het album: Eight Men, Four Women (1987)

En hier op 16 staat de hoogste notering van dee-soulzanger O.V. Wright. Een naam die misschien niet iedereen even veel positief stemt, maar dat heeft hij bij mij wel gedaan.
En luisterend naar dit nummer, zeg nou zelf! O.V, zingt alsof zijn leven ervan af hangt. En dat is precies hetgeen wat ik zo heerlijk vind aan soulmuziek. Een stem van een zanger of zangeres die je kippenvel bezorgd. Zoals O.V. Wright dus op dit nummer.

15 . Otis Redding - Pain in My Heart

Afkomstig van het album: Pain in My Heart (1964)

In dit stadium van de lijst heb ik het vaak over hoogste noteringen. Maar bij Otis is dat deze nummer 15 niet. Hij komt zelfs nog twee keer voor in de lijst. En terecht! Naar mijn bescheiden mening in ieder geval.
Voor mij is Otis Redding de personificatie van de soulmuziek. Heb het altijd verwonderlijk gevonden dat een man die zo jong gestorven is kan zingen alsof hij de hele wereld met zich meedraagt.

14 . Bill Withers - Lean on Me

Afkomstig van het album: Still Bill (1972)

Alleen de piano-intro al! Je bent meteen totaal in de sfeer van het nummer. Voeg daar de rustgevende stem van Bill Withers aan toe en je hebt mijn volle aandacht. Prachtig gezongen vooral. Bill Withers is een naam die zeker meer naar boven mag komen in soul-toplijsten. Aanstekelijk refrein ook in dit nummer. En natuurlijk zijn hoogste notering.

Later vandaag 3 nieuwe....

Reijersen schreef:
Maar gelukkig heb jij hem wél op 1 staan in je top10

Gil Scott-Heron? Niet helemaal hoor. Al zit ik er wel over te denken elke keer ik Winter in America hoor.

O.V. Wright komt voor mij iets te vaak voor in de hoogste regionen van deze lijst, maar ja. Met Otis Redding die nog 2 keer komt heb ik dan weer geen problemen!

kemm schreef:
(quote)

O.V. Wright komt voor mij iets te vaak voor in de hoogste regionen van deze lijst, maar ja.

Tsja, dat geef ik zelf ook al aan. Maar ik vind het puur genieten, zoals die man zingt.

Ik vind 'm verre van slecht hoor, z'n songmateriaal vind ik alleen net wat minder.

13 . Anthony Hamilton - Pass Me Over

Afkomstig van het album: Ain't Nobody Worryin' (2006)

De hoogste nu-soulnotering is van de nieuwe soulheld bij uitstek: Anthony Hamilton!
Over dit nummer schreef ik ooit:
"Dit is zonder enige twijfel het allerbeste nummer dat Hamilton ooit gemaakt heeft. Een nummer over al de mooie momenten in het leven. De kleine dingen in het leven die vaak overgeslagen worden, maar o zo mooi zijn. Bijvoorbeeld de pracht van een mooie droom, een droom die zo mooi is dat je niet gestoord wilt worden, een droom zo mooi dat je nooit meer wakker wilt worden.
Een gitaarriff en pianospel lijden het nummer in en bepaald meteen de sfeer. In de zang van Anthony zit ongehoord veel gevoel. Iemand die dit nummer niet voelt is of gevoelloos of luistert nooit naar dit genre. Dit nummer dit de absolute muzikale ode aan Anthony’s stem. Alles wat hij met zijn stem kan (en dat is veel) toont hij in dit nummer. Geweldig gewoon. Eigenlijk kan ik alleen maar zeggen. Luisteren, luisteren, luisteren en nog meer luisteren. En dan diep buigen voor al het pracht dat je oren bereikt. Ik ga jullie vast voor "

12 . Stevie Wonder - Sir Duke

Afkomstig van het album: Songs in the Key of Life (1976)

Dit nummer heeft bij mijn selectie erg lang in de top10 gestaan, maar is er dus helaas nét buiten gevallen.
Een klassieker ten top natuurlijk, deze ode aan Duke Ellington. Daarnaast één van de meest funky soulnummers die ik ooit gehoord heb. Ik beloof jullie hierna nog één keer Stevie Wonder.

11 . Curtis Mayfield - Freddie's Dead

Afkomstig van het album: Superfly (1972)

Net buiten de top10 valt de hoogste notering van Curtis Mayfield. Het is het rocky-funky-en-soulvolle Freddie's Dead. Staat ook op zijn super-soundtrack 'Superfly".
Heerlijk dat tutut-tutu-tutut-riffje. Daarnaast stemmige strijkwerken en een heerlijk gezongen door Mayfield. Freddie is dan wel dood. Het nummer leeft voort!

...Top 10 is coming!!!!!
(ga per 1 verder nu)

Ben toch wel benieuwd wat we nog van Al Green, Otis Redding en Stevie Wonder krijgen?
Ik had zeker verwacht dat je "Sir Duke" als hoogste nummer van Stevie zou hebben.
Ik vind het overigens allemaal prachtige nummers ( alleen O.V. Wright ben ik niet zo kapot van) en van Anthony Hamilton moet ik zeker meer gaan checken

Idd mooi nummer van Anthony Hamilton. Mooiste van Ain't Nobody Worrying, mijn persoonlijk favoriete album van de man. Ook het nummer van Otis kan ik erg waarderen. De overige nummers zijn prima, maar wel in de categorie 'vaak gehoord' (zonder aan kwaliteit te hebben ingeboet).

principal2000 schreef:
, maar wel in de categorie 'vaak gehoord' (zonder aan kwaliteit te hebben ingeboet).

Welkom in mijn top10

(afbeelding)

10. Al Green - Simply Beautiful
[embed] http://www.youtube.com/watch?v=pE-SwKvOieo[/url]
Afkomstig van het album: I'm Still in Love with You (1972)

Hier issie dan! De hoogste notering van mister-love-soul. Al Green natuurlijk!
Wat mij zo intigreert aan dit nummer is dat Al Green het voor elkaar krijgt om het hele nummer de spanning weest vast te houden. Simpelweg door de manier waarop hij zijn stem gebruikt.
Hij zingt constant tegen de uitbarsting aan. Je zit te wachten, je voelt het moment waarop hij zich vocaal helemaal laat gaan. Maar precies op het moment dat je denkt dat het gebeurd gaat hij weer wat naar beneden. Al Green speelt met zijn stem een soort tikkertje waarbij je elke keer net niet geraakt wordt. Prachtig!!!
Daarnaast is dit ook hét nummer van mijn vriendin en mij. Dus dat geeft dit nummer natuurlijk ook nog extra lading

Ik hoop dat jullie het een mooie nummer 10 vinden.

Een prachtige nummer 10! Minstens even sterk als 'Lets' Stay Together'.
'Sir Duke' van Wonder is natuurljk een topper, maar heeft nooit tot mijn absolute favorieten van hem behoort. Enkel en alleen omdat het merendeel van zijn materiaal gewoon enorm sterk is natuurlijk. Ik heb trouwens wel een sterk vermoeden welk nummer van hem nog moet komen...

(afbeelding)

9. Otis Redding - Try a Little Tenderness

Afkomstig van het album: Complete & Unbelievable: The Otis Redding Dictionary of Soul (1966)

In mijn ogen is mijn nummer 9, dit nummer van Otis Redding, het meest dramatische nummer van Otis Redding. En dat bedoel in natuurlijk positief Er zit zoveel drama in dit nummer. Tears, shivers and life, je voelt het allemaal als je Otis bij dit nummer hoort zingen. Dieper dan diep, souler dan soul, beter dan best. Superintens nummer van Otis. Het raakt me steeds weer.

Twee keer Otis in de top10 dus. Maar waar zal zijn hoogste notering staan?

Ik zie nu pas dat er wat fout is gegaan met het filmpje van Al Green bij nummer 10:

Hier is de song te vinden

Verrassend: ik kende Simply Beautiful van Al Green nog niet!! Altijd fijn om de stem van die man te horen.

Zag Al Green twee jaar geleden op het North Sea Jazz Festival!
De man is gewoon fonomeen! Hij zong daar op het podium echt vanuit zijn tenen. Die energie die de man nog heeft om de zaal volledig plat te krijgen. Geweldig.

"Pass Me Over"
Absoluut een prachtig nummer met een geweldige tekst.

Soulistic schreef:
Zag Al Green twee jaar geleden op het North Sea Jazz Festival!
De man is gewoon fonomeen! Hij zong daar op het podium echt vanuit zijn tenen. Die energie die de man nog heeft om de zaal volledig plat te krijgen. Geweldig.

Prachtig he, met die rozen ook

Dat was inderdaad ook zo'n geweldig moment ja.
Maar ook hoe hij daar die avond als een ware predikant sprak over de dingen in het leven en hoe hij zijn songs aankondigde. Geweldig.

Soulistic schreef:
Dat was inderdaad ook zo'n geweldig moment ja.
Maar ook hoe hij daar die avond als een ware predikant sprak over de dingen in het leven en hoe hij zijn songs aankondigde. Geweldig.

Of dat hij een nummer inzette. Iedereen juichen. En hij doodleuk met een ander nummer verder ging

Vanavond laat zal ik nummer 8 plaatsen

(afbeelding)

8 . Marvin Gaye - Let's Get it On

Afkomstig van het album: Let's Get It On (1973)

Soul is sex! En dat is het Let's Get it On album van Marvin Gaye. Het meeste geniale nummer dat op dat album staat is de titeltrack. Geweldig smooth, glijerig en spannend. Prachtig gezongen en perfecte subtiele muzikale begeleiding. This one's for the lovers. Dat lijkt me duidelijk!!!
En Marvin Gaye is net als Otis Redding een artiest die twee keer in de top10 staat. Maar welk nummer nog meer? En waar staat die?

Morgen wel nummer 7. Maar daarna ga ik na Kerst weer verder.

Reijersen schreef:

En Marvin Gaye is net als Otis Redding een artiest die twee keer in de top10 staat. Maar welk nummer nog meer? En waar staat die?

Ik gok op Inner City Blues, in de top 3.

Gast
geplaatst: vandaag om 06:55 uur

geplaatst: vandaag om 06:55 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.