MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Stapler's Nederhop Top 50

zoeken in:
Ik hoor mensen wel eens klagen over dat in Nederland weinig goede HipHop word gemaakt, ik ben het daar dus niet mee eens.
Zeker voor een niet engelstalig land met "slechts" 17 miljoen (illegalen meegeteld ) mensen leeft hier HipHop dus echt wel.
Ik heb dus een Top 50 gemaakt met naar mijn mening de beste Nederlandstalige HipHop nummers en dat van elk artiest een.

We trappen af met de HipHop-legendes van Osdorp Posse.
Ik moet toegeven dat ik geen fan van ze ben maar ik kan hun betekenis voor de NL HipHop scene niet ontkennen.
Hier een leuk nummer met een accordion over het Mokumse taaltje.

50. Osdorp Posse - Origineel Amsterdams

Dj2Jelle
Stapler schreef:
in Nederland weinig goede HipHop word gemaakt, ik ben het daar dus niet mee eens.

En dan:
Stapler schreef:
Hier een leuk nummer met een accordion over het Mokumse taaltje.

50. Osdorp Posse - Origineel Amsterdams
(embed)

...

Ik zie het verband niet , maar goed. Niet mijn soort rap, maar ik houd sowieso niet zo van Nederlandse rap. Ik ken ook niet zo veel Nederlandse rap, misschien heeft dát wel een verband. Misschien moet ik daarom deze top 50 maar even goed volgen. Alleen jammer van het eerste nummer

Het is dan ook meer om de naam Osdorp Posse moet ik toegeven.
Geloof mij, er komen nog artiesten voorbij waar jij nog nooit van gehoord hebt en nummers die je vast wel mooi vind .

Origineel Amsterdams is samen met Pro van Breinkracht mijn favo NL track

RedLightCityBoy
Nummer 50 mocht wel op 1 hoor. haarlemmerdijkies, represent!

Alleen een stommerd brengt een nieuwe brommert naar de lommer
Want je wordt bedonderd omdat niemand zich om jou bekommert

Ik vind dat nummer juist inovatief. Niet echt een sterke beat maar wat geeft het. 7,5*

Het zou toch een top 100 worden Stappy Steez? Maar goed sinds Origineel Amsterdams praat ik nog alleen met het Amsterdamse dialect hier op het platte land. Een nummer met fijne herrineringen, tevens een van de eerste hiphopnummers waar ik mee in aanraking kwam.

7,5 (inmiddels vind ik het niet meer zo geweldig, maar de waarde is er nog.)

Ja maar dan kwamen er ook een hoop artiesten in die naar mijn mening al veel te veel aandacht krijgen en dat niet verdienen.
Of simpelweg geen goed genoeg nummer hebben ook al zijn ze zo bekend.

Nummer 49 alweer! Wat gaat het toch hard.
Deze groep komt uit mijn hometown (Deventer) en heeft al een album uit genaamd Dooutmaris met maarliefst 19 tracks.
Ze hebben ook gastartiesten weten te strikken die jullie wat meer zullen zeggen, o.a. Risskant de Woordvoeder en Engel.
Ik heb voor nummer 13 van het album gekozen wat vooral over Deventer gaat maar ook over de andere steden in het oostblok van ons land

49. Grijze Massa - Oostblok

Ik vrees dat ik na dit nummer met een Oosters accent ga praten, vergeet dat Amsterdams .

De track kende ik nog niet, Grijze Massa kende ik wel van naam. De productie klinkt wel hard en de rappers rappen met passie. Toch kan ik nog niet zeggen dat ik heel veel met de muziek heb.

7

Het is tijd voor de groep die hen zelf naar cognac hebben vernoemd. (Wat ben ik toch goed in mijn moerstaal iemand die weet of het zo klopt? )
VSOP is alweer 11 jaar bezig in de HipHop scene, Tim zal waarschijnlijk wel het meeste hebben gedaan en is ook wel het bekendste.
Toch heb ik voor een gezamenlijke track gekozen met de productie van Snelle Jelle.

48. VSOP - Elleboogwerk

Rhythm & Poetry schreef:
Ik vrees dat ik na dit nummer met een Oosters accent ga praten, vergeet dat Amsterdams .

Ja toch

Kijk eens aan, een Jelle die wel met een dope beat kan komen . Ja een nummer wat ik al kende, erg lekker en de track doet het ook goed op feestjes.

8

Fidelodelientje
Dit is zeker een draadje dat ik ga volgen!

Same here, althans, ik volg het al.
Origineel Amsterdams is een klassieker, maar doet me niet zoveel, Oostblok vind ik ook niet heel bijzonder, maar Elleboogwerk vind ik toch wel erg lekker, vooral dankzij die beat.

Het is tijd voor onze enige echte white trash randdebiel Steen.
Deze kerel heeft denk ik geen introductie meer nodig, als je bekend bent weet je waar hij voor staat en wat hij is.. Hij is die blanke rapper.
Vandaar dat ik dit nummer heb gekozen, ik kan er wel om lachen en op het einde gaat de strak staande rappende gabber ook helemaal los met de beat.

47. Steen - Blanke Rapper

Dj2Jelle
Ik was al bijna bang dat je het was vergeten . De vorige 2 nummers vond ik trouwens erg leuk en waren nieuw voor mij. Maar Steen vind ik werkelijk waardeloos. Niks anders dan ergernis wanneer ik zijn muziek luister.

Same here, ik dig Steen echt niet... Verschrikkelijke manier van rappen ook, en zijn teksten vind ik ook niks.

Steen, ha ik kan er zo nu en dan nog wel om lachen. Hij heeft ook best wel wat talent en de beats zijn...euh origineel dan maar.

6-

ManMonster
Mensen die Def P (rapper van Osdorp Posse) dissen moeten toch wel eens dringend Cryptokilostijl gaan luisteren hoor.. Osdorp trouwens onlangs live gezien en heel erg weinig rappers die het Def P zullen nadoen.. Rijmtest, de goeie in het vloeien en nog zo'n nummer met een zieke flow zonder hypeman doen, je moet het maar kunnen!

Steen ben ik ook niet zo'n grote fan van, al doet ie me soms wel aan een Nederlandstalige R.A. The Rugged Man denken, alleen probeert hij net iets te hard.. Oostblok nummer valt goed mee maar dat ellenboogwerk is idd een vet nummer, moet bekennen dat ik nog nooit iets van VSOP had gehoord. Dat vloeistof nummer vind ik echt verschrikkelijk slecht, jezus...

Engel kennen jullie misschien van de woonbootproducties samen met Daniël.
Maar sinds een jaartje heeft hij ook een solo-album uit genaamd Engelland.
Het geluid van het album is boombap, niets meer en niets anders.

46. Engel - Next Level

Dj2Jelle
In het begin wel een leuke beat maar begint wel eentonig te worden. En de rapper boeit me niet zo, ik houd niet zo van dat stoere gepraat over jezelf.

Ik doe dit, ik kom zo, jullie zijn niks, en ik ben hard

De productie is wel lekker om even te pompen en ik vind Engel een prima rapper. Tekstueel niet de beste, maar hij is toch wel 9 van de 10 keer vermakelijk.

7

Opposites: Omdat Twan heel lang en blank is en Willy heel klein en donker. Big2: “En omdat ik vet knap ben en Willy vet lelijk.”
Al dus The Opposites zelf.
De kleine polder neger en die lange kaasboer hebben toch wel aardig wat leuke nummers gemaakt en kom live ook zeker hard.
Ik heb voor het eerste nummer gekozen van hun plaat De Fik Er In.
Big2 op de beat, beide op de raps.

45. The Opposites - Wat Staar Je

Alleen al door de comments te bekijken wist ik dat dit geen nummer voor mij ging worden. Nou zijn The Opposites sowieso niks voor mij, sterker nog ik hoef ze maar te zien en ik krijg spontaan uitslag in mijn nek. Dit nummer is zo slecht nog niet, redelijke productie iig niet zo 'gemaakt druk' als dat ik ken van Big2. Echter heb ik er weinig mee. Net als de raps, beide heren hebben nou niet echt een goede flow en zijn tekstueel gewoon erg zwak. Uiteindelijk is het een nummer dat leuk zou zijn voor tmf.

2,5

Ok dat is duidelijk, toch bedankt voor je reactie.

Aantal berichten i.v.m. een kleine vergissing (op eigen verzoek) verwijderd.

De volgende is Gikkels, misschien bij jullie bekend door de Bijlmerstyle mixtape met o.a. Kiddo Cee, MC Fit (Flinke Namen) en M.O. & Brakko.
Ik moet zeggen dat ik nog niet zo veel van de man ken maar dit nummer viel mij toch wel positief op.
Ik vind het ergens best vernieuwend, Gikkels droomt of verbeeld zich dat hij een rijke rapper is wat hij leuk en beeldend weet te verwoorden
De muziek is heerlijk dromerig en past goed bij het plaatje.
Let trouwens ook even op de clip.

44. Gikkels - De Wereld Draait

Het gebrabbel in het begin is zeer irritant. Uiteindelijk wordt het nummer wel wat beter, met name de productie is toch wel erg dope. De rapper zelf gun ik het voordeel van de twijfel. Hij mist overtuiging en ook een echt lekkere flow. Zijn stem daarentegen heeft hij mee.

5,5

Als dertien jarige knul begon U-niq in het engels teksten te schrijven.
Inmiddels rapt hij in het nederlands en heeft hij al 2 albums en een ep uit bij het label TopNotch.
Ook zit U-niq in de groep Most Official met o.a. Probz en Suga Cane.
Ik heb voor zijn nummer over zijn hometown Rotterdam gekozen van het gelijknamige album.

43. U-niq - Rotterdam

Gast
geplaatst: vandaag om 11:55 uur

geplaatst: vandaag om 11:55 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.