MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Het gezicht achter het masker - nummers gekozen door Social Mask

zoeken in:
Ik heb erg genoten van Ali Farka Touré! Zeker het verder checken waard. En volgens mij is het een panfluit.

Bon Iver vond ik eigenlijk ook wel sterk. Bijna zo sterk als je begeleidende tekst.

Social_Mask
kemm schreef:

Bon Iver vond ik eigenlijk ook wel sterk. Bijna zo sterk als je begeleidende tekst.

Nou, nou...

36. Cat Power - Sea of Love

Het bestaan van dit nummer werd mij min of meer openbaard na het zien van de film Sea of Love, met Pacino. Ik herinner het me nog vrij goed toen ik het nummer hoorde, onthield om later via LimeWire te downloaden. Zo kwam ik terecht bij Cat Power, hoewel ik nu weet dat de versie in de film van Tom Waits is. Sinds het moment dat ik de akoestische versie van Cat Power hoorde tot de dag van vandaag, is het één van mijn favoriete nummers. Er zijn zelfs dagen geweest dat ik de hele dag alleen 'Sea of Love' heb gedraaid. Mooi is dat, als misverstanden zo uitpakken. Dat zou het maken van vergissingen haast een streven maken.

De ijzige stem van Cat Power raakt mij tot op het bot. De afhankelijkheid van liefde en de kwetsbaarheid ervan als je eraan toegeeft wordt hier werkelijk prachtige weergegeven.

Tot nu toe echt mooie platen en artiesten die je hebt gekozen Social_mask ik kijk al uit naar je nieuwste keuze ...

Wat ik van Bon Iver moet vinden weet ik nog niet echt.
Cat Power daarentegen vind erg goed.

Ik ook! Prachtie nummers, en geweldige teksten erbij, ik volg dit topic met heel veel plezier!

Edit: Dit was dus eigenlijk een reactie op Barrett's bericht.

Bon Iver vind ik ook mooi, maar Cat Power is echt erg mooi!

Cat Power doet mij persoonlijk enorm aan Patti Smith denken maar dan in mijn ogen misschien zelf een tikkeltje veelzijdiger met haar stem...

Dat nummer van Cat Power is best wel stoer.

Social_Mask
Fijn dat het wordt gewaardeerd.

Trouwens, voor de mensen die Bon Iver wel te pruimen vonden, moeten ook eens wat van DeYarmond Edison proberen. Dit was de voormalige band van Justin Vernon, de zanger van Bon Iver. Ze zijn vergelijkbaar, maar DeYarmond is toch wat voller van geluid. Maar beide bands en de platen die ze uitgebracht hebben zijn zeer de moeite waard.

Social_Mask
35. Chet Baker - But Not For Me

Sex, drugs & Jazz. Chet Baker is een schoolvoorbeeld van deze drie termen, die samen een uiterst tragische combinatie vormen. En Chet Baker blijkt geen uitzondering te zijn als hij onder invloed van drugs uit een hotelraam - in Amsterdam! - valt: hij overlijdt. Zijn leven lijkt te zijn omschreven door zijn muziek, die melancholisch en op momenten zwaardmoedig in de oren klinkt. En daar ben ik - niet zozeer op een sadistische manier, maar omdat het me zo aanspreekt, dankbaar voor. Mijn liefde voor tragiek is onderhand wel bekend.

YouTube - Chet Baker - But Not For Me

Het hier boven beschreven komt allemaal samen in But Not For Me. Het is pijnlijk om te concluderen dat datgene waar mensen vol bewondering over spreken, liefde, iets onbereikbaars is. Moet een kwelling zijn: het besef dat iets onbereikbaar is, en er toch naar verlangen. En dat is het ook..

Although I can't dismiss the memory of her kiss,
I guess she's not for me.

Een song die ik voorals nog niet ken, ik ken deze man van My Funny Valentine maar ik ga deze zeker eens opzoeken...

Chet Baker is voor mij altijd relaxing muziek. Mooi nummer!

Social_Mask
34. Daniel Lemma - Haze

Zoals Reijersen al voorspelde: Daniel Lemma. Net als Hamilton een kennismaking die, waarschijnlijk, niet tot stand zou zijn gekomen zonder de ingevingen van Reijersen. Daniel Lemma heeft het niet zo met de poe-ah's, nee, de man houdt het simpel. Dat is wel zo fijn in een wereld dat in sneltreinvaart naar haar afgrond af lijkt te gaan: het kan niet genieten van het uitzicht. Daar zorgt Lemma gelukkig voor, zonder dat je uitgekeken raakt op datgene wat je ziet. Dat is ook een vak. Zijn trillerige stem, gecombineerd met de uiterst warme sound van zijn akoestische gitaar, maakt mij sprakeloos. Ironisch genoeg kan ik het moment van sprakeloosheid met behulp van tientallen woorden omschrijven, maar dat laat ik achterwege. Oordeel zelf maar;

Daniel Lemma

Mb.
Daniel Lemma

Bon Iver: Gave instrumentatie, dat zorgt voor een mooie intieme sfeer. De zang vind ik zelf helemaal niks, kan moeilijk naar de zanger luisteren.

Cat Power: hier vind ik de instrumentatie dan weer te saai. De zangeres daarentegen is wel een stuk beter maar nog niet zo goed dat ik ook daadwerkelijk van het nummer geniet.

Chet Baker: Geweldig jazz nummer, alles lijkt te kloppen. De schoonheid druipt van het nummer af en instrumentatie en zang smelten in een.

Daniel Lemma: Volgens mij is dit mijn eerste kennismaking en ook ik ben best wel onder de indruk. Hij heeft een mooie stem en gebruikt deze ook op een goede manier. Lekker nummer, goede ontdekking.

Ik heb nog nooit van deze artiest gehoord maar daar zal ik snel eens verandering in brengen.

Je hoeft alleen maar het Youtube-filmpje te starten, Barrett!

Ik luister graag naar een compleet album van de desbetreffende artiest

Jammer blijkbaar heeft Social_mask betaald verlof genomen, hij heeft daar alle recht toe. Enkel jammer want ik keek uit naar zijn nieuwe tip

Social_Mask
Betaald verlof? Dat zou me wat zijn! Maar ik heb het de laatste dagen idd wat drukjes.. Wel leuk om te weten dat het volgen van mijn lijst je met smacht doet verlangen naar mijn aanwezighied. Doet werkelijk wonderen voor mijn ego.

Social_Mask
33. Elvis Presley - Heartbreak hotel

Elvis is niet zo groot in Nederland. Zijn platen hier op MuMe halen met moeite 50 stemmen. Meer dan zijn hits kennen de mensen niet. Maar de beste man is groot, héél groot. Ik ga Lennon niet citeren, maar ik zeg u wel dat hij er niet ver naast zat. Wat ik persoonlijk enorm bewonder is de veelzijdigheid die de stem van Elvis in zich had. Muziekstijlen zoals gospel wist hij met dezelfde overtuiging te brengen als zijn ballades. Zijn stem was overal voor geschikt en als dat niet het geval was, dan lag het aan de muziekstijl. Het charisma dat je hoort in zijn zang, zijn uitstraling, de geluiden die hij maakte waaraan miljoenen hem herkennen.. Elvis Presley heeft de X-Factor om het op z'n SBS6 te zeggen. Veel kan ik niet melden over zijn grootheid, want om eerlijk te zijn heb ik die niet ervaren. Althans, nog niet. De compilaties ken ik wel, maar aan de reguliere platen ben ik nog niet toegekomen. En dat lijkt mij ergens toch iets hebben van te weinig respect.

De titel zegt het: alweer een nummer dat bloot legt dat liefde helemaal niet zo fijn is. Maar gelukkig, terwijl de muziek zich ontdoet van de façades biedt het ook direct houvast: je bent de enige niet, er zijn er meer! Dat maakt het toch wat verdraagzamer.

If your baby leaves you,
and you got a tale to tell.
Just take a walk down lonely street
to Heartbreak Hotel.

Ach, daar had ik dus moeten zijn..

Extra:

De meeste mensen zullen dit nummer niet kennen, maar misschien is dit wel het beste nummer van Elvis dat ik ken. En ik wilde dat jullie niet onthouden. Countrynummer en ik vind het werkelijk prachtig.

That’s Allright Mama
YouTube - Elvis Presley That's All Right Mama

Elvis Presley, de zanger waar ik dus helemaal niks mee heb. Zijn teksten - niet dat ik veel van hem ken - spreken me niet aan, zijn stem zo mogelijk nog minder en ik vind de instrumentaties niet echt interessant.

Elvis zeker een man met een persoonlijkheid en een gezicht. Verder ben ik niet zo vertrouwd met zijn hele oeuvre een van de zovele gaten in mijn nog prille muziekaal avontuur.

Social_Mask
Rhythm & Poetry schreef:
Elvis Presley, de zanger waar ik dus helemaal niks mee heb. Zijn teksten - niet dat ik veel van hem ken - spreken me niet aan, zijn stem zo mogelijk nog minder en ik vind de instrumentaties niet echt interessant.

Je kunt ook gewoon zeggen dat je het geweldig vindt, al is het alleen om mijn gevoelens intact te houden.

Social_Mask
32. Black Sabbath – The Wizard

Hold the phone!! Hoe heb ik dit nummer kunnen vergeten? Misschien wel het eerste Metal-nummer dat ik wist te waarderen. Ik had altijd dat stereotype beeld van Metal met me meegedragen, dat waarschijnlijk velen met mij delen. En ik moet bekennen dat dat nog steeds aanwezig is. Ik kan er niks aan doen, ook ik heb mijn beperkingen. Helaas. Maar The Wizard wist mij te verassen, ik denk een jaar of twee geleden. Het ritme is geweldig en geeft een behoorlijke adrenalinestoot en de tekst heerlijk mysterieus. En tot mijn grote verbazing: geen schreeuwlelijkerd! Nee, een heerlijke blues stem van niemand minder dan Ozzy Osbourne(!). Werkelijk schitterend.

Ik had me toen voorgenomen om me meer te verdiepen in Metal, maar nam toen iets te veel hooi op m'n vork: ik ben nog steeds een Metal-noob. En in de nabije toekomst zie ik daar geen verandering in komen. Of misschien ook wel.. Als het gaat om Black Sabbath dan. Ik heb mij namelijk laten vertellen dat hun muziek, net als die van Zeppelin, stevige Blues-Rock is. Dat weet ik wel te waarderen.
Waar zo'n Topzoveel-topic wel niet goed voor is.

Ik heb ook niet zoveel met Elvis, eerlijk gezegd. Ik hoor vaak dat men zijn stem zo mooi vindt, maar mij doet zijn stem niet zo veel. Heartbreak Hotel vind ik dan ook nog een van zijn mindere nummers, van wat ik ken. Maar er is een nummer van hem dat ik erg mooi vind: Blue Moon.

Edit: Ah de nieuwe staat er al, even luisteren.

Hehe laat je maar eens baden in een bad vol met Led Zeppelin Bluesrock je zult er zeker niet in verdrinken in tegendeel

Enige nummer wat ik van Black Sabbath kende is Paranoid wat natuurlijk een klassieker is. Dit nummer is ook best leuk. Het verbaast me altijd wat een sterke zanger Ozzy was en wat daar nu van over is.

Social_Mask
Ja, ik viel bijna van m'n stoel toen ik erachter kwam dat Ozzy de zanger was. Ik kende hem voorheen alleen van die uiterst zielige reality show. Toch een enorm verschil.

Social_Mask schreef:
(quote)

Je kunt ook gewoon zeggen dat je het geweldig vindt, al is het alleen om mijn gevoelens intact te houden.

Bij nader inzien vind ik het een briljant nummer.

Black Sabbath daarentegen, maar ik hou mijn mond wel.

Gast
geplaatst: vandaag om 10:53 uur

geplaatst: vandaag om 10:53 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.