MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Rob's hiphop top 500 Pt. III

zoeken in:
ArthurDZ schreef:
Ik heb dit topic destijds helemaal gemist, waarschijnlijk omdat ik toen ook nog niet zo van de beats en raps was. Nu wel, dus ik begin hier maar eens van voor af aan denk ik. Rob (en Lukas) kennende wordt dat gegarandeerd 39 pagina's dolle pret!

Ik zie dat ik er destijds m'n handen aan vol had als moderator. Verbaast me ook niks

Ik liep wel een beetje zuur te doen hoor.

Slowchat verwijderd.

Arrie schreef:
(quote)

Ik zie dat ik er destijds m'n handen aan vol had als moderator. Verbaast me ook niks

Ik liep wel een beetje zuur te doen hoor.

Ik merkte dat ook al toen ik vandaag even terugbladerden. Tegenwoordig laten de mods (gelukkig) dit soort minder serieuze topics lekker op hun beloop.

Rhythm & Poetry schreef:
Is het hier zo heet, of ligt dat aan mijn update:

250. Jurassic 5 - Concrete Scoolyard
249. Dilated Peoples – Back Again
248. Buck 65 – Pants on Fire
247. People Under the Stairs - Acid Raindrops
246. The Loyalists – Maximum
245. Fresku – Nieuwe Dag
244. Blackalicious – Supreme People
243. Lil' Wayne - Hustler Musik
242. The Roots – The Day
241. CunninLynguists - Mic Like a Memory

Nieuwe Dag hoorde ik ooit live, en daarna ging ik een traan onder mijn oog tatoeëren. Vervolgens ging ik mijn tattoo eren. Dus vandaar. Don't hate.

Rhythm & Poetry schreef:
Dit is een top 500, geen bonte verzameling aan nummers die niemand kent omdat ze gemaakt zijn door een rapper met een banjo die weigert zijn tracks op het internet te zetten omdat het te mainstream is.

250. Jurassic 5 - Concrete Schoolyard
Gezellig als een middag op het terras met R&P in Sint-Michielsgestel in 2013. Bij dit album klaagt iedereen over de geringe lengte van dit album (37 minuten). Ik ga juist altijd een beetje zuchten bij platen van over het uur. Maar ik ben dan ook snel... hé, er ligt nog een kaki op de fruitschaal, die ga ik opeten. 8-.

249. Dilated Peoples - Back Again
Wel eens gehoord omdat Kindness for Weakness me ooit erg goed beviel in een lijstje van Rob. Inmiddels vind ik Worst Come to Worst trouwens wel beter. Deze is aardig met die striemende beat, maar toch ook niet echt meer dan een goede middenmoter. 7.

248. Buck 65 - Pants on Fire
Eindelijk even lekker haten, want irritatiefactor hoog. Dit klinkt toch als een matige indiezanger die ook wil rappen. Vervelende flow en ook nog erg langdradig. Ik weet bijna zeker dat Rob reincarnated hier ook niks meer aan vindt. 4.

Vind ik echt een enorm gezellige naam altijd. Ik zie altijd een heel gezelschap voor me onder een trap. Het zou toch mooi zijn als het artiest-rebustopic na mijn recente poging ook weer echt tot leven komt. Tikje eentonig op de achtergrond, maar als ik dan beter luister hoor ik toch wel heel fijne, genuanceerde beats. Die percussie! Gaat op de playlist. 8+.

246. The Loyalists - Maximum
Toch een beetje je standaard underground van bijna 20 jaar geleden. Ik hoor het in 2026 voor het eerst maar het beklijft niet echt. Over de tand des tijds kan ik niet echt oordelen maar ik kan me voorstellen dat dit daar moeite mee heeft en dat mensen er destijds meer in hoorden dan nu. 6.

245. Fresku - Nieuwe Dag
Haha, de beat van Rain and Tears. Ik las net deze week een verhaal over een Nederlander die er na 36 jaar leven achter kwam dat hij een zoon was van Demis Roussos. Je zal het maar hebben. Aan Fresku veel herinneringen. Ik maakte ooit een uitgebreid verhaal over een rapproject van Fresku met kwetsbare jongeren in Eindhoven. Toen ging het erg slecht met Rob, en Fresku was daar op zijn manier ook bij betrokken. Jammer dat het verhaal nergens meer online staat. Dit is niet zijn beste maar dat komt misschien ook omdat hij die nog moest uitbrengen toen Rob deze lijst maakte. 6,5.

244. Blackalicious - Supreme People
Nooit een album van geluisterd, maar altijd als ik Blackalicious tegenkom vind ik het eigenlijk erg lekker. Recent Swan Lake ontdekt en die staat de laatste weken vaak op. Dit is van ruim 10 jaar later en klinkt wat minder basic, maar toch ook lekker. 7,5.

243. Lil Wayne - Hustler Musik
Vermoedelijk de man met de langste van heel MusicMeter. De langste artiestenpagina bedoel ik dus hè. Niet echt iets waar ik uit mezelf naar zou gaan luisteren, maar ik ga er best goed op eigenlijk. Al had het wat korter gemogen, maar ik ben dan ook meer punk dan straat. Lekker fout einde ook wel. 6,5.

242. The Roots - The Day
Uit het best omvangrijke oeuvre van The Roots - deze heb ik in de kast staan - toch niet een nummer dat me echt aanspreekt of bijblijft. Ik heb het ook nooit zo op kinderstemmetjes. Verder alsnog best lekker hoor, begrijp me niet verkeerd. 7-.

Heerlijk trompetje en sowieso een ingenieuze beat, zoals vaker bij CunninLynguists. De rappers spreken me dan vaak weer wat minder aan, en dat is ook hier het geval. Wat vlak en koeltjes gemixt. Je zou kunnen zeggen dat dat mooi contrasteert met de warme beat, maar voor mij werkt het niet meteen zo. Totaalbalans wel positief en ik hoor ook wel groeipotentie. 7,5.

Acid Raindrops is echt een hele goeie track. Cijfer kan je wel aanpassen naar 9,5+.

Lukas schreef:
Goed, terzake:

269. Viktor Vaughn - Let Me Watch
Goh, lang niet gehoord. Maar nog beter dan ik me kon herinneren. Ik ben nu bijna 40 en ik hou nog steeds niet van jazz. Maar wel steeds meer van jazzy beats. Klassieker natuurlijk. 8,5.

Voor mij waarschijnlijk ook wel de beste van de recente besprekingen (al heb ik ze niet allemaal geluisterd).

263. Lootpack - Episodes
Ook hier gebeurt veel. Maar wel wat minder tegelijk dan bij Method Man. Daardoor duurt het wel weer lang en voelt dit als een stuk of vier verschillende tracks. Bij vlagen lekker maar lastig in één luisterbeurt te doorgronden. 7-.

Schijnbaar was ik 15 jaar geleden in dit topic ook al onder de indruk van Lootpack, maar die herinnering is vervlogen. Nu het album maar even aan mijn te luisteren lijstje toegevoegd. Ik houd hier wel van.

262. Eric B. & Rakim - Paid in Full
Met alle respect voor DANGERDOOM, dit is pas echt old school. Dit soort tracks vind ik altijd leuk om te horen, maar toch ook nooit echt superbijzonder. De eerste keer dat ik dit hoorde dacht ik dat Carl Lewis hun agent was. Maar die had het destijds nog te druk met verspringen. 7,5.

Wat mij betreft wel een hoogtepuntje in de hiphopgeschiedenis.

259. Roots Manuva - Join the Dots
Hier moet ik even in komen, maar de beat blijft hier verrassen en tilt het nummer naar een hoger niveau. Leuk weetje: Angela Groothuizen volgde dit advies op. 7,5.

Ik kende alleen Witness. Die is al erg leuk, deze minsten net zo.

255. Hieroglyphics - At the Helm
Ik ben nog steeds heel slecht in rappers, dus trots dat ik meteen Del herken. Ik word altijd blij van Del. Ondanks de lage temperaturen zat ik vandaag op de racefiets en dus was ik ook At the Helm. Edit: ik schreef dit eergisteren al, maar ik ben ik net speciaal eerst gaan fietsen voor deze post zodat het tóch weer klopt. 8-.

Wat een sicke beat vanaf de eerste seconden! Lijkt me inderdaad wel een lekker nummertje voor op de fiets. Ook dit album maar direct aan mijn lijstje toegevoegd. Wat is Del toch een heerlijke rapper.

253. Quasimoto - Low Class Conspiracy
Half punt aftrek omdat-ie niet gewoon op Spotify staat. Daar moeten we vast om politieke redenen sowieso van af. Maar vandaag ben ik even een luie consument die efficiënt wil luisteren. Half puntje erbij vanwege het varkenspak. Wel gevaarlijk qua signalement. 7,5.

The Unseen moet ik ook nog nodig eens checken. Volgens mij kende ik deze al. Zeer terechte notering.

251. CYNE - Steady
Ingenieuze beat, waar CYNE toch wel patent op heeft. Deze heeft m'n eigen hiphopcarrousel nooit echt gehaald. Running Water bijvoorbeeld wel; dat kwartje viel in de week nadat Rob overleed. Maar ook dit is prima. 8-.

Opnieuw, zeer terechte notering voor deze classic.

250. Jurassic 5 - Concrete Schoolyard
Gezellig als een middag op het terras met R&P in Sint-Michielsgestel in 2013. Bij dit album klaagt iedereen over de geringe lengte van dit album (37 minuten). Ik ga juist altijd een beetje zuchten bij platen van over het uur. Maar ik ben dan ook snel... hé, er ligt nog een kaki op de fruitschaal, die ga ik opeten. 8-.

Een album van 37 minuten, daar houd ik wel van. AL meteen op mijn lijstje gezet voordat ik op play drukte.

Vind ik echt een enorm gezellige naam altijd. Ik zie altijd een heel gezelschap voor me onder een trap. Het zou toch mooi zijn als het artiest-rebustopic na mijn recente poging ook weer echt tot leven komt. Tikje eentonig op de achtergrond, maar als ik dan beter luister hoor ik toch wel heel fijne, genuanceerde beats. Die percussie! Gaat op de playlist. 8+.

Nog nooit van gehoord. Alweer een album erbij om (ooit eens) te gaan luisteren.

245. Fresku - Nieuwe Dag
Haha, de beat van Rain and Tears. Ik las net deze week een verhaal over een Nederlander die er na 36 jaar leven achter kwam dat hij een zoon was van Demis Roussos. Je zal het maar hebben. Aan Fresku veel herinneringen. Ik maakte ooit een uitgebreid verhaal over een rapproject van Fresku met kwetsbare jongeren in Eindhoven. Toen ging het erg slecht met Rob, en Fresku was daar op zijn manier ook bij betrokken. Jammer dat het verhaal nergens meer online staat. Dit is niet zijn beste maar dat komt misschien ook omdat hij die nog moest uitbrengen toen Rob deze lijst maakte. 6,5.

Voor mij wel een Fresku favvie. Natuurlijk niet zo geniaal als Twijfel, maar een heerlijk optimistische track. uitstekend om de dag mee te beginnen.

243. Lil Wayne - Hustler Musik
Vermoedelijk de man met de langste van heel MusicMeter. De langste artiestenpagina bedoel ik dus hè. Niet echt iets waar ik uit mezelf naar zou gaan luisteren, maar ik ga er best goed op eigenlijk. Al had het wat korter gemogen, maar ik ben dan ook meer punk dan straat. Lekker fout einde ook wel. 6,5.

Tha Carter II is best wel een aanrader.

Heerlijk trompetje en sowieso een ingenieuze beat, zoals vaker bij CunninLynguists. De rappers spreken me dan vaak weer wat minder aan, en dat is ook hier het geval. Wat vlak en koeltjes gemixt. Je zou kunnen zeggen dat dat mooi contrasteert met de warme beat, maar voor mij werkt het niet meteen zo. Totaalbalans wel positief en ik hoor ook wel groeipotentie. 7,5

Nog eentje van een album die ik nog eens nodig moet gaan luisteren. Heerlijk sfeertje.

Leuk dat je meeluistert Teunnis!

Dank voor het voortzetten van dit topic!

Dankzij Rob nu ''Acid Raindrops'' ontdekt.

Rhythm & Poetry schreef:
Laten we verdergaan, een wandeling langs de emotionele paden der hiphop. De plek waar je zonder rugzak met broodtrommel, verbanddoos en scoutingaccessoires niet heel ver komt.

240. Cage - Agent Orange
239. J. Cole - Before I'm Gone
238. J-Live - The Best Part
237. Killah Priest - Basic Instructions Before Leaving Earth (B.I.B.L.E.)
236. Cool Calm Pete – Cloudy
235. Skyzoo - The Beautiful Decay
234. The Roots – Respond / React
233. Felt – Morris Day
232. Del the Funky Homosapien - Catch a Bad One
231. Common – Thelonious (geen link op YouTube)

Dat was me het avontuur weer wel zeg.

240. Cage - Agent Orange
Mja. Ik heb Stripes wel vaak geluisterd. Hoewel deze eigenlijk bekender is, kende ik hem nog niet. In 2012 had ik dit denk ik beter gevonden dan nu. Een beetje emo, lomp en opgepompt. Het is van die hiphop waar ik op zich wel meteen bij opveer en even goed ga op de harde mineurbeat. Maar het begint me eigenlijk tijdens het nummer al te vervelen, laat staan na 20 luisterbeurten. Maar goed, toch óók wel lekker hoor. 7.

239. J. Cole - Before I'm Gone
Beetje zelfde laken een pak. Ook geboren in Duitsland. Iets betere flow, maar wel een mindere beat dan Agent Orange. 6,5.

238. J-Live - The Best Part
The Best Part is hier duidelijk het geluid uit die blaaspijp, die de beat wel maakt. Verder wel een aangename vibe zonder dat ik er echt heel erg door gegrepen word. 7.

237. Killah Priest - Basic Instructions Before Leaving Earth
We hebben C.R.E.A.M., we hebben T.R.O.Y., we hebben B.I.B.L.E. en we hebben alle verwijzingen van Rob naar kampvuren, rugzakken en scoutingaccessoires. Nu snap ik het, we zitten hier bij de Jonge Woudlopers! Daarom benoem ik Rob postuum tot Overtuigende Populaire Prachtige Erudiete Rapkenner, Hoogst Intelligente Puike Humoristische Ontroerende Platenverzamelaar Met Aangename Nieuwsgierigheid (O.P.P.E.R.H.I.P.H.O.P.M.A.N.) 7,5.

236. Cool Calm Pete - Cloudy
Nou, het was inderdaad Cloudy vandaag. Wel had ik een rugzak op en fietste ik naar de Posbank voor een werkafspraak, dus dat past prima bij deze backpackhiphop. Aangenaam, maar ook weer niet heel bijzonder. 7+.

235. Skyzoo - The Beautiful Decay
Als ik een jonge Nederlandse rapper zou zijn die fan was van Skyzoo, dan zou ik het wel weten. Dan zou ik mezelf Avifauna gaan noemen. Maar ik ben niet jong, kan niet rappen en ik vind hier eigenlijk niet heel veel aan. Wat eentonig en met een refreintje dat op het randje van irritant zit. 6-.

234. The Roots - Respond/React
You Got Me was een klein hitje toen ik op mijn 12e naar de Top 40 luisterde. Dat vond ik toen al een mooi nummer, en dus zit The Roots bij mijn eerste hiphopherinneringen. Daarna werden ze natuurlijk best wel de excuushiphopact voor mensen die nooit naar hiphop luisteren en zijn ze altijd wel in m'n leven gebleven. Illadelph Halflife heb ik al lang in de kast staan (dubbel zelfs, somehow), maar ik luister er eigenlijk nooit naar. Misschien toch weer eens doen, dit is wel lekker duister. 8.

233. Felt - Morris Day
Ik ken vooral de andere Felt, de Britse indiepopband uit de jaren tachtig. Toch klinkt ook dit wel vertrouwd, want gewoon Atmosphere met aanhang. Aangename beats, dito raps, maar ook weer niet meer dan aangenaam. 7.

Rhythm & Poetry schreef:
Ik vind uitschieters overbodig. Vanaf nu alleen nog maar redelijke tracks.

232. Del The Funky Homosapien - Catch a Bad One
Fijne ontdekking dit. Dit contrabas(?) in de beat swingt echt de pan uit. Tel daarbij op dat de flow van Del niet kapot kan én ik sowieso al iets meer naar dit soort jaren '90-dingen neig dan ruim een decennium geleden en we hebben dus tóch wel een meer-dan-redelijke track te pakken. 8,5.

231. Common - Thelonius
Met Common kan ik nooit zo veel. Het is best aan te horen, maar het boeit me gewoon niet: iets te veel een saaie R&B-vibe. En als ik dan toch bijna in slaap ben gevallen, schrik ik me rot van die telefoon. 6-.

Gast
geplaatst: vandaag om 01:39 uur

geplaatst: vandaag om 01:39 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.