MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Rob's hiphop top 500 Pt. III

zoeken in:
Doe eens niet zo bot Lukas.

panjoe (moderator)
Lucas is al goed op weg om een echte hiphopper te worden hij begint tekenen van onfatsoenlijkheid te vertonen!

Ik vind Hell On Earth ook net wat leuker/beter dan The Infamous.

Nog net op tijd voor vandaag!

370. Sean Price - Jail Shit

Mijn neefje heeft het downsyndroom. Een paar jaar geleden sloot hij me altijd op in de wc met de woorden 'jij moet naar de gevangenis'. Deze titel doet me daar sterk aan denken. Beat is simpel maar doeltreffend. 7.

369. Ghostface Killah - Daytona 500

Lekker funky stuiterbasloopje. Dat staat dan weer in schril contrast met het begin, want dat is wel erg voor liefhebbers van R. Kelly. Verder een stuk harder gelukkig. Kan ik wel wat mee. 7,5.

368. Reflection Eternal - Soul Rebels

Zo hoor je heel lang geen funky basloopje, en zo hoor je er twee achter elkaar. Een stuk vriendelijker van toon, ondanks dat het woord 'rebel' een stuk meer rebellie uitstraalt dan het woord 'daytona'. Ronduit vrolijkmakend. 8.

367. dead prez - Hip-Hop

Toch wel de meest toepasselijke tracktitel tot nu toe. Een aardige groove, maar verder vind ik het maar matigjes. Een beetje schreeuwerig, en ik moest streng zijn van Rob. Daarom toch nog net een voldoende. 5,5.

366. Big Daddy Kane - Warm It Up, Kane

Grappig, ik wist niet dat de vader van Dinand Woesthoff zwart was. En dan ook nog eens een heel ander stemgeluid heeft: helemaal niet alsof hij moet poepen ofzo. Verder heeft hij genoeg vrouwen tot zijn beschikking. 6,5.

365. Pack FM – Wanna Know

Hoewel ik het hiphopjargon nog maar matig beheers, ga ik hard op strijkers. Of klink ik nu als een opa die probeert modern te doen door de woorden 'vet cool' uit te spreken? Ach ja... 8.

364. Skyzoo - The Necessary Evils

Speel een kerkkoor op te veel toeren af en ga er dan overheen rappen. Goed idee eigenlijk wel. Zouden meer mensen moeten doen. Gepromoveerd naar mijn hiphopspotifylijst! 8+.

363. Vast Aire – Da Supafriendz

Wisten jullie dat Jhon van Beukering Jhon met J-H-O-N heet omdat zijn vader zo'n enorme kamper was dat hij een spelfout maakte bij de geboorte-aangifte? Dat is bij de vader van Vast Aire vast ook gebeurd, want die heet eigenlijk vast Arie. Verder doet het melodietje me denken aan Super Mario. 1 Up! 7+.

362. Sage Francis – Escape Artist

Sage Francis kan niet meer worden gepromoveerd naar mijn hiphopspotifylijst, want daar staat hij al op. Ik twijfel of ik deze of Slow Down Gandhi beter vind. Lekker agressief en muzikaal, maar voorlopig nog geen kandidaat voor mijn Top10. Mijn excuses aan de achterkleinkinderen van Rob. 9-.

361. Mos Def - Oh No

Ik hield mijn hart even vast bij het horen van het wat simpele refreintje en de bijbehorende eerste aanzet van de beat. Maar gelukkig blijft het niet hangen, varieert de beat zeer doeltreffend, zijn de verses heerlijk en komt die 'danger' er aan het einde heerlijk in. Ik ben overtuigd. 8+.

360. Black Milk - Gospel Psychedelic Rock

Wat een bescheiden man zeg, die Black Milk. Ik hoor namelijk een beat die volledig bestaat uit psychedelische gospelrock, maar dan vergeet hij dus helemaal dat hij zelf hiphop maakt. Beetje dom! 7,5.

359. The Roots - Don't Feel Right

The Roots, je hoort er eigenlijk nooit een kwaad woord over. Wie ben ik dan om dit uitstekende nummer de grond in te boren? Dat zou niet goed voelen. Toch maar weer een 8 dus.

358. Binary Star - Honest Expression

De beat komt er lekker in, maar ik vind het gedeelte als de rapper invalt nogal lelijk geproduceerd. Daar komt nog bij dat diezelfde beat na een minuut of drie behoorlijk begint te vervelen. Het is dat het verder nogal in mijn straatje ligt, zodat ik er toch nog een 6,5 aan kwijt kan.

357. O.C. – Time's Up

Lekkere sample hier, doet me haast aan een band als Morphine denken. Verder een beetje aan de kale kant voor mijn smaak, maar door de groove toch wel goed te pruimen. 7.

356. J-Live - One for the Griot

Fijne hiphop voor de tijd van het jaar, met een heerlijk lentezonnetje en stijgende temperaturen. Ook zeer geschikt voor barbecues. Iemand nog een hamburger? 8+.

355. Fashawn – Samsonite Man

Ik hoef er niet twee keer over na te denken dat ik dit best goed vind. En het heeft ook weinig zin om hier te gaan zitten denken waarom. Wie dat niet snapt, moet Bob Dylan of Fashawn gaan luisteren. Ik geef maar gewoon 8.

354. Psyche Origami – At Last

Wij hadden vroeger thuis een groot, roze boek over origami. Ik kan daardoor nog steeds een zwaan vouwen, inclusief de altijd lastige tegenvouw. Evenals een maanvis. Hoe je dat met je psyche moet doen, weet ik verder niet. Dat zal dan wel weer aan mijn geringe hiphopheid liggen. 7-.

353. CYNE – The Raven

Hier doen we het natuurlijk allemaal voor. Heerlijke beat met een meestelijk pianootje dat me ergens aan doet denken, maar ik weet nog niet waaraan. Ik vind het nu al een classic en draag het op aan Deric Raven. 9.

352. Channel Live - Mad Izm

Dat scratchen is hier echt als een zweepje op de blote huid. Verder vooral heerlijke verses hier. De beat staat in dienst van, maar dat staat me hier allesbehalve tegen. Dikke 8+.

351. Product of the 80’s – Waddup G'z

Lang niet zo retro als je op basis van de artiestennaam zou denken. Een luide, indringende productie geeft dit nogal een nerveus tintje. Van de flow en het refreintje ben ik wat minder onder de indruk. Tamelijk lomp, maar het komt wel aan. 7.

MAS
Een hoop sterke nummers. The Raven is zeker een classic!!

Product of the 80's Lomp is inderdaad het beste woord daarvoor.

Lukas verzaakt.

350. Artifacts - C'mon Wit Da Get Down

Kom op met de kom op, ga neer met de ga neer! Gezellig hoor. Ik heb met dit lekkere weer best wel de neiging om nu een stukje door de tuin te gaan huppelen, ware het niet dat ik spierpijn heb. 7.

349. Vakill - Fallen

Iets minder gezellig, want niet voor het eerst in deze lijst wordt er in mijn linkeroorhoek ineens iemand zonder pardon neergeschoten. Heerlijke beat verder, maakt het wel zo spannend. 8,5.

348. Freeway - Gotz 2 Be tha Bomb

Freeway kreeg niet zo lang geleden ook al ruim baan in deze lijst. Dat was best aardig, en dit eigenlijk ook wel. Tha Bomb is wel een beetje overdreven, maar we kunnen nu eenmaal niet allemaal bovenaan de hiphopapenrots staan. 7+.

347. Black Milk – Sound the Alarm

Ook Black Milk blijft maar terugkomen hier. Meestal tot mijn plezier, al is de tendens weinig hoopgevend. The Matrix was het laagst geklasseerd, maar wel het beste wat mij betreft. Ik luid dus de alarmklok, al scoort dit nog wel een 6,5.

346. Dred Scott - Back in the Days

Ik wil niet weer een flauw woordgrapje maken over de titel, maar dit klonk waarschijnlijk al retro toen het in 1994 uit kwam. Het is dan ook leuk en sympathiek, want dat geldt voor de meeste oldskool. Maar ook weer niet heel memorabel. 6,5.

345. Public Enemy - Don't Believe the Hype

Ja, die ken ik natuurlijk zelfs. Ik vind het toch best verbazingwekkend hoe hard deze plaat erin knalt in vergelijking met de hiphoppioniers van slechts een paar jaar eerder. Ik heb wel een voorkeur Rebel without a Pause, vooral omdat de beat daar een stuk beter is dan die knijpkat hier. 8.

344. B. Dolan – Marvin

Het valt me op dat ik nu al een paar keer het commentaar van Rob lees dat 'de flow minder is' als die me juist erg bevalt. Heeft misschien te maken met het feit dat ik nogal wat postpunk en indierock gewend ben waarbij een mindere zanger just vaak een meerwaarde geeft. Climax is kippenvel. Hoogtepuntje. 9.

343. EPMD – Rampage

Ik begin in herhaling te vallen, want ook hier kom ik tot hetzelfde oordeel als bij veel andere oldskool. En dus, net als bij Dred Scott: leuk en sympathiek. Maar gewoon niet heel boeiend, wat mij betreft. 6.

342. Heavy D - Don't Curse

Rob was dus écht in een oldskoolbui bij dit tiental. Dit gaat er hier wat beter in, wat swingender en afwisselender. De verses volgen elkaar dan ook in razend tempo op. Iets meer dan leuk en sympathiek derhalve. 7+.

341. A Tribe Called Quest - I Left My Wallet in El Segundo

A Tribe Called Quest is een van de weinige hiphopgezelschappen die ik voor 2012 al wat uitgebreider beluisterd had. Omdat het 'hiphop zonder gangsta's en bitches' zou zijn en ik daar ooit benieuwd naar was. Nu ik wat meer leer kennen, kom ik er steeds meer achter dat ATCQ niet tot mijn echte favorieten gaat behoren. Het mag van mij wat harder allemaal. Had ik trouwens al gezegd dat ik dit wel leuk en sympathiek vind? 7-.

Ben het met je eens wat betreft ATCQ.

Door de tuin huppelen is sowieso vrij gangster.

MAS
ATCQ niet tot je favorieten. Ik ben erg teleurgesteld in je Lukas. Je begon eindelijk een beetje bij de coole hiphoppers te horen en dan zeg je dit...

Geeft niks Lukas, voor mij ben je nog steeds een hele stoere ghettobwoi.

Ik vergat trouwens te vertellen dat ik vrijdag wel The Low End Theory uit de tweedehandsbak heb gevist. Is het nu weer goed?

MAS schreef:
ATCQ niet tot je favorieten. Ik ben erg teleurgesteld in je Lukas. Je begon eindelijk een beetje bij de coole hiphoppers te horen en dan zeg je dit...

Ah, zo zit dat

MAS
Lukas schreef:
Ik vergat trouwens te vertellen dat ik vrijdag wel The Low End Theory uit de tweedehandsbak heb gevist. Is het nu weer goed?

Je credibility is nu wel weer wat opgekrikt. Je kan het helemaal goedmaken door heel mijn top 10 te beluisteren!

MAS schreef:
(quote)

Je credibility is nu wel weer wat opgekrikt. Je kan het helemaal goedmaken door heel mijn top 10 te beluisteren!

Ik ken meer uit jouw top 10 dan jij uit de mijne, gok ik . Maar goed, ik ga vrolijk verder met mijzelf belachelijk maken .

340. Emancipator - Shook

Ik luisterde alleen en keek het filmpje niet. Toen dacht ik: dat lijkt Sigur Rós wel. Blijkt het nog zo te zijn ook! Het eerste Sigur Rósgedeelte duurt me iets te lang, ik zat al zeker een minuut te wachten op Mobb Deep. Ondanks die vertraging toch een fijne track. 7,5.

339. Gang Starr - Ex Girl to Next Girl

Hé, alweer leuk en sympathiek. Kabbelt wel lekker voort, maar ik vind dit refreintje toch wel weer erg simpel. Blazertje en een beetje scratchen en klaar is Gang Starr. Het is eigenlijk best wel een beetje saai. 6-.

338. J Dilla – Workinonit

Dit begint gelukkig al een stuk gemener. Wat funk, wat rock, wat hiphop, wat dance, allemaal met veel sex appeal, maar zonder raps. Leuke geluidjes zijn er volop. Ik heb gewerkt aan een cijfer en het wordt een 7.

337. El-P - How to Serve Man (The Meanest Things I'd Never Say)

Daar hebben we El-P, een naam die mij links en rechts (zelfs vandaag nog) aangeraden wordt. Dat lijkt me wel terecht, want dit klinkt allemaal behoorlijk spannend met die nerveuze electrobeat. En van dezelfde verzamelaar als Look Alive van Despot zie ik, dat was een van de beste nummers tot nu toe hier. 8.

336. Wildchild – Code Red

Ook dit heeft een behoorlijke zenuwenfactor, met die verknipte strijkers en dat pistool(?)geklik. Knap gedaan, het nummer had op die manier zomaar uit de bocht kunnen vliegen en dat gebeurt niet. Toch iets minder mijn straatje dan El-P. 7.

335. Jeru the Damaja - D. Original

Oh, eh, en ik moet hier nu wat over gaan schrijven dus? Nog een keer luisteren maar, want het is volledig langs me heen gegaan. Ik kom erachter dat er toch een catchy beat of refreintje in moet zitten om mijn aandacht te trekken. Dat ontbreekt hier allebei. Wel leuk dat zijn kat op de piano aan het springen is. 5,5.

334. Pete Rock & C.L. Smooth - The Creator

In mindere mate hetzelfde euvel als bij Jeru the Damaja. Dit knalt er wel lekker in, maar blijft daarna ook wat te eentonig om mij echt te kunnen boeien. De flow bevalt me hier wel iets beter. 6+.

333. Akwasi, Sticks & Hef – Jonge Ondernemers

Dit moet een teken van Jezus zijn. Rob is voor Ajax, ik luister dit vandaag en Sticks rapt 'we schieten raak als Aisatti'. Dan zit ie in ieder geval aardig in de kruising. 7-.

332. Lootpack - Weededed

Hier hebben we dan gelukkig wel weer een wat meer onderscheidende beat te pakken, die ook steeds subtiel even bijschakelt rond de refreintjes. Die telefoonstem zit wel op het randje van irritant. 7,5.

331. Nujabes - Eclipse

Lang voordat ik een nummer van Nujabes hoorde, stopte ik hem al wel in een zin in het helaas op zijn gat liggende topic 'zoek artiest in tekst'. Voor de liefhebbers, dit was de zin: Foster had wel een probleem nu. "Ja, beste dames", resumeerde hij. "Ik zit in de rats, avond na avond." 7+.

Dit tiental vond ik toch wat minder dan de voorgaande posts, vooral omdat een uitschieter ontbreekt. Conclusie: we scoren hier toch niet als Aisatti, maar als Guidetti.

MAS
Lukas schreef:
(quote)

Ik ken meer uit jouw top 10 dan jij uit de mijne, gok ik . Maar goed, ik ga vrolijk verder met mijzelf belachelijk maken .

Dat zeker! Uit jou top10 ken ik namelijk helemaal niks.

Als je Emancipator goed vind is dit album misschien ook iets voor jou. Emo rapper Sadistik rapt hier over de muziek van het eerste album van Emancipator.

(afbeelding)

panjoe (moderator)
Prima smaak heb je qua hiphop Lukas . Over het algemeen gezien kan ik me prima vinden in je cijfers, mijn toptracks van deze pagina tot dusver komen bovendien best overeen:

1. How to Serve Man
2. The Raven
3. Mad Izm
4. Don't Feel Right
5. Eclipse

Marvin van B. Dolan verhoog ik naar minstens 9,5. Ik voelde zojuist zelfs de behoefte om het op Facebook te posten én een hartje uit te delen op Last.fm. Na AotP - Seven mijn favoriet tot nu toe, waarbij ik vermoed dat Marvin op de lange termijn een stuk beter houdbaar is.

330. Zion I - Birds Eye View

Heb ik in het Essentiële Albumstopic net uit de doeken gedaan dat Old and Wise een bijzonder nummer voor me is, komt ie hier langs. Leuk om te horen, maar de sample heeft een té andere lading voor me om het origineel los te laten. 7-.

329. J-Live - Walkman Music

Jammer dat ik geen walkman heb. Het lijkt me best leuk om in de trein een ouderwets cassettebandje te gaan luisteren. Lekkere knusse beat wel. Blij word ik ervan. 7,5.

328. MC Shan – They Used to Do It Out in the Park

Lekker afgeknepen Donald Duckstemmetje heeft deze MC. Daardoor net wat gemener dan de meeste oldskool, maar toch ook wel weer leuk en sypathiek. Een aardige combinatie en een aardig cijfer dus! 7,5.

327. Murs - God's Work

Het begint me inmiddels wel te dagen dat de meeste Def Jux-artiesten wel in mijn straatje passen. Murs is de volgende in dat rijtje. Het begint me trouwens ook op te vallen dat opvallend veel hiphopartiesten zwart zijn. Toeval? 8.

326. Busta Rhymes - Don't Get Carried Away

De beat heeft een hoog pompeuzefilmmuziekgehalte en lijkt daarmee een enorme spanning te willen creëren. Die is er niet echt, en toch werkt het op zich nog wel aardig uit. Gimme Some More van Busta Rhymes is trouwens een van mijn eerste hiphopherinneringen. In mijn beleving was dat een enorm heftig nummer, maar dat valt nogal mee nu ik het terughoor na een jaar of 14. Wel leuk, de clip staat me meteen ook weer bij. Maar goed, dit was een ander nummer. Daarvoor een 7.

325. The Loyalists - Identity Crisis

Aangenaam wel, maar treedt niet echt op de voorgrond. Wel een nummertje voor Hero Brinkman dit: loyaal willen zijn aan Geert, maar hem toch keihard afvallen. 7.

324. Sadistik - Ashes to Ashley

Ik word op mijn wenken bediend door de geoliede tandem R&P en MAS, want de een tipt wat de ander bij zijn volgende tien nummers heeft staan. En inderdaad, dit ligt me wel. Wat zeg ik: prachtige beat dit! 9-.

323. Jedi Mind Tricks - Blood Runs Cold

Jedi Mind Tricks, dat gaat er hier ook altijd wel in, zeker ten tijde van Violent By Design, die ik brutaalweg op 4,5* heb gezet. Als ik het met de reguliere nummers op die plaat vergelijk, vind ik dit onderkant middenmoot. Er zijn betere refreintjes te bedenken. 7,5.

322. Main Source - Live at the Barbecue

Na al die melodieze beats van de laatste nummers is dit ineens een stuk meer basic. Ook hier zijn betere refreintjes te bedenken. Desalniettemin wel feestelijk, maar ook weer niet echt voor de barbecue. Doe maar 7-.

321. The Roots - In the Music

Grappig, we hebben hier op MuMe zelfs een speciale toplijst voor roots. Daar staat Zjef Vanuytsel bovenaan. Gek eigenlijk... 7,5.

Keep het goede werk up, net als je broek.

Ik had er weer tien getikt, maar toen lette ik niet op en ging mijn computer automatisch herstarten voor een update

Maak 'em je bitch.

Deze 10 nummers draag ik op aan Robs schildklier.

320. Lord Finesse - Return of the Funky Man

Wat leuk, ik moet hierbij meteen denken aan de rapper van Aqua. Want in Barbie Girl zegt-ie: 'hey monkey, get funky!' Dat rijmt natuurlijk als een trein, dus dit nummer moet haast wel over hem gaan. Toch maar een 6.

319. Black Moon - Who Got da Props?

De laatste nummers zijn er iets te weinig melodieuze refreintjes en beats naar mijn smaak. De tweede verse vond ik trouwens wel leuk. Na 'one Mississippi, two Mississippi' dacht ik: nu komt er iets met een hippie. En warempel! 7-.

318. Blueprint - 1988

Hiphop en ik hebben eigenlijk best veel met elkaar gemeen. Zo was 1988 voor ons allebei een belangrijk jaar. Ik leerde lopen en praten, hiphoppers leerden stoer lopen en snel praten. 7-.

317. Del The Funkee Homosapien - Mistadobalina

Het is natuurlijk ook zeer wel mogelijk dat nummer 320 over Del gaat. In tegenstelling tot deze track, want die gaat al over Bob Dobalina. Ik heb niet echt op de tekst gelet, maar hij lijkt me een vrolijke Frans, ondanks het feit dat hij Bob heet. 7,5.

316. Tyler, the Creator - Yonkers

Ook dit heeft een vrij minimale beat, maar dan wel een die een stuk meer dreiging uitstraalt en me daarmee ook behoorlijk bevalt. Gaat dit nummer trouwens over de wielrenner Patrick Jonker? Ik hoop het! 7,5.

315. Wu-Tang Clan - Protect Ya Neck

Protect Ya Neck, dat denk ik bij sneeuwballengevechten ook altijd. Ik ben nog niet echt een Wu-Tangfan, maar dit is na C.R.E.A.M. toch wel het nummer dat me het beste bevalt van dit gezelschap. 7,5.

314. Freeway & Jake One - Follow My Moves

Twee namen die hier al vaker langs zijn gekomen en me in de meeste gevallen behoorlijk blijken te liggen. Misschien moet ik hun bewegingen eens wat nader gaan volgen, want zo gezamenlijk scoren ze alleen maar beter. 8+.

313. Atmosphere - National Disgrace

De Scorpions, Andrew Bird en Ernie van Bert hebben er tevens een handje van, maar ook Atmosphere weet blijkbaar van fluiten. En hij heeft ook nog eens een kangoeroestok van stal gehaald. Leuk, maar 't is lang niet het beste nummer dat ik van ze gehoord heb. Een metalband die The Altarboys heet heeft trouwens een nummer met dezelfde titel. Dat is even schrikken op Spotify. 7.

312. Masta Ace – Wutuwankno

Wutuwankno? Nou ja, hoe het ook zij: lekker doeltreffende beat wel. Ik zat er dus net lekker in en toen kwam er zo'n eendimensionaal refreintje dat me aan 50 Cent deed denken. Daarvoor ruim een vol punt aftrek. 6,5.

311. Big Daddy Kane - Smooth Operator

Ik wilde alweer gaan opschrijven dat dit leuke en sympathieke oldskool is, maar verder niet heel boeiend. Maar toen ging de saxofoon hier wat meer variëren en de bas een beetje los. Daarom toch zeer leuke en sympathieke oldskool. 7,5.

Eugene de Schildklier is tevreden.

Kos
Ghehe, wel leuk dit. Lukas is inderdaad wel het schoolvoorbeeld van iemand die op zich geen rapachtergrond heeft, maar vooral de crossoverige dingen smaakt.

Alles waar hij iets te 'basic' of 'niet spannend' vindt heb ik juist het tegenovergestelde. Geen fratsen, dat scheelt zeggen wij hiphppers. .

Kos
Lukas schreef:
Omdat:

- we Rob natuurlijk allemaal gruwelijk missen
- hij een inspiratie voor velen is
- ik bij een volgende ontmoeting met hiphoppers een beetje mee wil kunnen praten
- mijn hiphopfase ongeveer tien jaar na mijn puberale fase komt
- ik altijd in ben voor projectjes die ik vervolgens niet afmaak

Wel lachen ja, ik moet ook maar ergens zo'n lijstje op mume zoeken met een genre waar ik wat dieper in wil gaan.

Gast
geplaatst: vandaag om 01:40 uur

geplaatst: vandaag om 01:40 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.