Muziek / Toplijsten en favorieten / Rob's hiphop top 500 Pt. III
zoeken in:
0
geplaatst: 28 maart 2011, 09:44 uur
My name
allemaal leuke nummers maar dat nummer was ik totaal vergeten. Eminem inderdaad op zijn beste niveau, er zijn weinig tracks waarop hij doper komt (renegade met jay-z misschien). Leuke nummers tot nog toe
allemaal leuke nummers maar dat nummer was ik totaal vergeten. Eminem inderdaad op zijn beste niveau, er zijn weinig tracks waarop hij doper komt (renegade met jay-z misschien). Leuke nummers tot nog toe
0
geplaatst: 28 maart 2011, 11:32 uur
Ik zal vandaag en morgen ook nog eens deze lijst updaten, daarna zaterdag pas weer - omdat ik vanaf woensdag een paar dagen in Amsterdam zit.
0
geplaatst: 28 maart 2011, 14:41 uur
480. Common Market - Escaping Arkham
Warme beat, geeft je als luisteraar een heerlijk, rustig gevoel van binnen. Nummer doet sterk denken aan Blue Scholars' Joe Metro (zelfde producer ook), die later in de lijst te vinden is.
479. Mobb Deep - Peer Pressure
En van de ontspannen hiphop naar een heel wat grimmigere raptrack. Donkere beat en daar passen de rappers van Mobb Deep als geen ander op. Nog niet zo goed als dat ze in 95 waren, maar toch kan het niet ontbreken in mijn toplijst.
478. El Da Sensei - Everyday on the Street
El Da Sensei en Sean Price op een lekker chaotische beat van het Poolse The Returners. Hedendaagse boombap, recht voor je raap raps op een wrede productie. Ik hou er van op zijn tijd.
477. Jiggy Djé - Regen op Warm Asfalt
Mijn favoriete nummer van Jiggy Djé. Met dank aan een zeer chille beat, de ontspannen raps van Jiggy passen er uitstekend op. Nederhop toch weer op haar best, want ook de clip is van een hoog niveau. Ik was in ieder geval al meteen onder de indruk van dit nummer. De titel is ook zo mooi, want de geur van regen op warm asfalt roept automatisch fijne herinneringen op. Een betere geur is niet te bedenken.
476. Slick Rick - Children's Story
Nu zullen jullie wel haten, want hoe kan het in godsnaam zo laag staan? Nou, ik vind het hartstikke dope hoor, geweldige storytelling van ome Rick, maar ik vind dat er simpelweg 475 nummers beter zijn. Klaag me aan ofzo.
475. Ruste Juxx - Wipe Off Ya Smile
Het nummer dat voor mij Ruste Juxx op de kaart zette. Elke keer als ik dit hoor word ik vrolijk. Wederom een heerlijk drukke productie, en de harde raps van Ruste Juxx plus het catchy refrein laten mijn hoofd automatisch bewegen.
474. Ill Poetic - The Beautiful
En dit is dan juist weer een heerlijk souvol nummer. De sample is zo ontzettend smooth en sexy, dat de track waarschijnlijk nog als een huis stond al had Kempi er over gerapt. Overigens is dat gelukkig niet het geval, Ill Poetic is sowieso een uiterst capabele rapper en maakt deze track toch ook zelf beautiful.
473. Show & A.G. - Still Diggin'
En van de moderne hiphop weer naar de oldskool. De betere oldskool. Show & A.G. oldskool. Altijd lekker. Fijne jazzy beat en vlotte raps van A.G. en Diamond D.
472. Jake One - The Truth
Een op het eerste oog zeer vreemde combinatie die van Freeway en Brother Ali, maar het pakt geweldig uit. Sowieso is de beat van Jake One een instant klassieker. Freeway zijn raps zijn beter dan die van Brother Ali, wellicht omdat hij nog beter past op een sterke Jake One productie. Toch is de verse van Brother Ali ook zeer verdienstelijk. Ach wat, dit is gewoon een briljante track.
471. R.A. the Rugged Man - Give It Up
Over vreemde combinaties gesproken: deze tussen J-Live en R.A. mag er ook zijn. Op een speelse beat delen beide heren zeer sterke verzen met elkaar uit. J-Live heeft het betere stemgeluid, R.A. de betere flow en teksten.
Warme beat, geeft je als luisteraar een heerlijk, rustig gevoel van binnen. Nummer doet sterk denken aan Blue Scholars' Joe Metro (zelfde producer ook), die later in de lijst te vinden is.
479. Mobb Deep - Peer Pressure
En van de ontspannen hiphop naar een heel wat grimmigere raptrack. Donkere beat en daar passen de rappers van Mobb Deep als geen ander op. Nog niet zo goed als dat ze in 95 waren, maar toch kan het niet ontbreken in mijn toplijst.
478. El Da Sensei - Everyday on the Street
El Da Sensei en Sean Price op een lekker chaotische beat van het Poolse The Returners. Hedendaagse boombap, recht voor je raap raps op een wrede productie. Ik hou er van op zijn tijd.
477. Jiggy Djé - Regen op Warm Asfalt
Mijn favoriete nummer van Jiggy Djé. Met dank aan een zeer chille beat, de ontspannen raps van Jiggy passen er uitstekend op. Nederhop toch weer op haar best, want ook de clip is van een hoog niveau. Ik was in ieder geval al meteen onder de indruk van dit nummer. De titel is ook zo mooi, want de geur van regen op warm asfalt roept automatisch fijne herinneringen op. Een betere geur is niet te bedenken.
476. Slick Rick - Children's Story
Nu zullen jullie wel haten, want hoe kan het in godsnaam zo laag staan? Nou, ik vind het hartstikke dope hoor, geweldige storytelling van ome Rick, maar ik vind dat er simpelweg 475 nummers beter zijn. Klaag me aan ofzo.

475. Ruste Juxx - Wipe Off Ya Smile
Het nummer dat voor mij Ruste Juxx op de kaart zette. Elke keer als ik dit hoor word ik vrolijk. Wederom een heerlijk drukke productie, en de harde raps van Ruste Juxx plus het catchy refrein laten mijn hoofd automatisch bewegen.
474. Ill Poetic - The Beautiful
En dit is dan juist weer een heerlijk souvol nummer. De sample is zo ontzettend smooth en sexy, dat de track waarschijnlijk nog als een huis stond al had Kempi er over gerapt. Overigens is dat gelukkig niet het geval, Ill Poetic is sowieso een uiterst capabele rapper en maakt deze track toch ook zelf beautiful.
473. Show & A.G. - Still Diggin'
En van de moderne hiphop weer naar de oldskool. De betere oldskool. Show & A.G. oldskool. Altijd lekker. Fijne jazzy beat en vlotte raps van A.G. en Diamond D.
472. Jake One - The Truth
Een op het eerste oog zeer vreemde combinatie die van Freeway en Brother Ali, maar het pakt geweldig uit. Sowieso is de beat van Jake One een instant klassieker. Freeway zijn raps zijn beter dan die van Brother Ali, wellicht omdat hij nog beter past op een sterke Jake One productie. Toch is de verse van Brother Ali ook zeer verdienstelijk. Ach wat, dit is gewoon een briljante track.

471. R.A. the Rugged Man - Give It Up
Over vreemde combinaties gesproken: deze tussen J-Live en R.A. mag er ook zijn. Op een speelse beat delen beide heren zeer sterke verzen met elkaar uit. J-Live heeft het betere stemgeluid, R.A. de betere flow en teksten.
0
geplaatst: 28 maart 2011, 15:49 uur
Hoe is de verhouding engels/nederlandse hiphop, R & P? Komt er nog meer nederhop of is het na het beste nummer van Jiggy een beetje gebeurd?
Jake One is trouwens gruwelijk en Regen op Warm Asfalt natuurlijk ook, toch vind ik Ik Heb Je nog iets beter.
Jake One is trouwens gruwelijk en Regen op Warm Asfalt natuurlijk ook, toch vind ik Ik Heb Je nog iets beter.
0
geplaatst: 28 maart 2011, 15:50 uur
Er komt nog wel wat Nederhop hoor (ongeveer 5 nummers, het precieze aantal verklap ik lekker niet
). Maar de meerderheid bestaat (uiteraard) uit Engelstalige hiphop. Er staat maar één Nederlandstalig nummer in de top 250 - als ik me niet sterk vergis.
). Maar de meerderheid bestaat (uiteraard) uit Engelstalige hiphop. Er staat maar één Nederlandstalig nummer in de top 250 - als ik me niet sterk vergis.
0
geplaatst: 28 maart 2011, 15:53 uur
Heb even een paar nummers geluisterd, aardige nummers maar minder toppers dan de vorige 10. Dat nummer van Slick Rick is natuurlijk een klassieker en ik begrijp wel waarom, maar ik vind het wel heel erg gedateerd klinken en kan het daarom niet écht vet vinden. Zijn ooglap natuurlijk wel 
Ook Mobb Deep weet mij vreemd genoeg nooit echt te overtuigen. Nummer van R.A. viel ook tegen. Jiggy Djé was wel vet, maar dan vooral qua lyrics, nummer als geheel is niet heel geweldig. Al met al ging het dus wel, maar geen echte toppers.
Heb niet alles geluisterd trouwens, sorry
Ik vind het trouwens erg knap, zo'n samengestelde top 500. Ik zou gegarandeerd een paar nummers vergeten...

Ook Mobb Deep weet mij vreemd genoeg nooit echt te overtuigen. Nummer van R.A. viel ook tegen. Jiggy Djé was wel vet, maar dan vooral qua lyrics, nummer als geheel is niet heel geweldig. Al met al ging het dus wel, maar geen echte toppers.
Heb niet alles geluisterd trouwens, sorry

Ik vind het trouwens erg knap, zo'n samengestelde top 500. Ik zou gegarandeerd een paar nummers vergeten...
0
geplaatst: 28 maart 2011, 16:02 uur
Dat doe ik ook hoor (het vergeten). Welke nummers heb je niet gecheckt? Ik denk dat je 480, 475 en 474 wel dope vindt.
0
geplaatst: 28 maart 2011, 16:07 uur
Heb die dan ook even geluisterd. Bij dit soort lijsten komt altijd weer naar boven dat ik erg weinig hip-hop ken. Heb nu in elk geval bijna alle nummers geluisterd.
Jake One vond ik wel hard, Ruste Juxx wist me niet echt te overtuigen, Common Market was ook goed, lekker chill, wel een beetje jammer van het refrein. Ill Poetic is ook wel aardig. Maar eigenlijk kan ik na één luisterbeurt zelden zeggen dat ik het een echte topper vind, zag bijvoorbeeld van First Person van CYNE pas na een tijdje het geweldige van de beat + raps in. Raar is dat toch.
Ik moet je wel nageven dat je je lijst lekker gevarieerd houdt
Jake One vond ik wel hard, Ruste Juxx wist me niet echt te overtuigen, Common Market was ook goed, lekker chill, wel een beetje jammer van het refrein. Ill Poetic is ook wel aardig. Maar eigenlijk kan ik na één luisterbeurt zelden zeggen dat ik het een echte topper vind, zag bijvoorbeeld van First Person van CYNE pas na een tijdje het geweldige van de beat + raps in. Raar is dat toch.
Ik moet je wel nageven dat je je lijst lekker gevarieerd houdt

0
geplaatst: 28 maart 2011, 16:10 uur
Rhythm & Poetry schreef:
Er komt nog wel wat Nederhop hoor (ongeveer 5 nummers, het precieze aantal verklap ik lekker niet
). Maar de meerderheid bestaat (uiteraard) uit Engelstalige hiphop. Er staat maar één Nederlandstalig nummer in de top 250 - als ik me niet sterk vergis. Opgezwolle de Volle mag ik hopen?

Of een nummer van Typhoon... Bij mij zou er wel wat meer Nederhop in staan denk ik.
0
geplaatst: 28 maart 2011, 16:21 uur
Twijfel zou bij mij al in de top 10 staan
Hopelijk komt hij wel in je lijst voor.
Hopelijk komt hij wel in je lijst voor.
0
toris
geplaatst: 28 maart 2011, 16:25 uur
Dat mag. Ik hou niet zo van kreunende mannen. Zelfs al zit er een hiphop beat onder.
0
geplaatst: 28 maart 2011, 16:48 uur
Jij hebt trouwens eens een Nederhop top 5 geplaatst, dus ik weet het al. Als je smaak niet abrupt veranderd is

0
geplaatst: 28 maart 2011, 18:34 uur
Bam, alle nummers beluisterd.
Positieve uitschieters:
J. Cole – Higher
Hele fijne, poppy track met heerlijk pianootje. En refrein blijft de komende week in mijn hoofd.
Jake One ft. MF DOOM – Trap Door
Normaal gesproken niet zo'n fan van de stem van MF Doom, maar hier is zijn flow toch wel redelijk fijn. En de beat is geniaal.
Mighty Underdogs – Gun Fight
Bijna onhiphopachtige beat en daarover een aantal rappers met allemaal een geweldige flow.
En die clip is
Evidence – To Be Continued…
Merk dat ik dingen van Rhymesayers eigenlijk bijna altijd goed tot geweldig vind. Ook deze is fantastisch met zijn relaxte flow van Evidence en de heerlijke trompetten.
Jiggy Djé – Regen op Warm Asfalt
Jammer van het begin, maar het extreem laidback sfeertje en het geweldige loopje dat steeds herhaald wordt maken dat weer goed. Perfect nummer voor diep in de nacht lijkt me.
Slick Rick - Children's Story
Ook deze heeft een clip die zwaar koning is, maar daarnaast zijn ook de tekst en de flow van Slick Rick totaal geweldig.
Negatieve uitschieters:
Freeway - All My Life
Probeert veel te wanhopig boos over te komen, maar werkt eerder op m'n zenuwen. Veel te schreeuwerig.
Hef – Get Money
Wud? Dit hoort echt niet in je lijst, beste Rop.
Hele slechte tekst en Hef's flow is ronduit slecht. Bevestigt een beetje mijn vooroordelen over hiphop die ik een jaartje geleden nog had.
Salt ’N Pepa – Push It
Misschien voor sommige mensen zo fout dat het leuk is, maar voor mij niet zo leuk dat het niet te fout is. Denk daar maar eens over na.
Ruste Juxx – Wipe Off Ya Smile
Doet veel te lang met veel te weinig inspiratie. Wordt na de tweede minuut bloedirritant.
Maar voor de rest prima lijst, Rop.
Positieve uitschieters:
J. Cole – Higher
Hele fijne, poppy track met heerlijk pianootje. En refrein blijft de komende week in mijn hoofd.

Jake One ft. MF DOOM – Trap Door
Normaal gesproken niet zo'n fan van de stem van MF Doom, maar hier is zijn flow toch wel redelijk fijn. En de beat is geniaal.
Mighty Underdogs – Gun Fight
Bijna onhiphopachtige beat en daarover een aantal rappers met allemaal een geweldige flow.
En die clip is

Evidence – To Be Continued…
Merk dat ik dingen van Rhymesayers eigenlijk bijna altijd goed tot geweldig vind. Ook deze is fantastisch met zijn relaxte flow van Evidence en de heerlijke trompetten.

Jiggy Djé – Regen op Warm Asfalt
Jammer van het begin, maar het extreem laidback sfeertje en het geweldige loopje dat steeds herhaald wordt maken dat weer goed. Perfect nummer voor diep in de nacht lijkt me.
Slick Rick - Children's Story
Ook deze heeft een clip die zwaar koning is, maar daarnaast zijn ook de tekst en de flow van Slick Rick totaal geweldig.

Negatieve uitschieters:
Freeway - All My Life
Probeert veel te wanhopig boos over te komen, maar werkt eerder op m'n zenuwen. Veel te schreeuwerig.
Hef – Get Money
Wud? Dit hoort echt niet in je lijst, beste Rop.
Hele slechte tekst en Hef's flow is ronduit slecht. Bevestigt een beetje mijn vooroordelen over hiphop die ik een jaartje geleden nog had.Salt ’N Pepa – Push It
Misschien voor sommige mensen zo fout dat het leuk is, maar voor mij niet zo leuk dat het niet te fout is. Denk daar maar eens over na.

Ruste Juxx – Wipe Off Ya Smile
Doet veel te lang met veel te weinig inspiratie. Wordt na de tweede minuut bloedirritant.
Maar voor de rest prima lijst, Rop.

0
geplaatst: 28 maart 2011, 19:18 uur
Gewoon je ogen dicht doen, de volgende 24 keer dat Hef en Freeway langskomen.
0
geplaatst: 28 maart 2011, 20:04 uur
Hef vind ik juist precies goed op die beat, wat een prachtige beat 

0
geplaatst: 28 maart 2011, 20:07 uur
Dat nummer van Hef is wel oké, niet heel bijzonder vind ik. Lang niet zo stoer als Robhef in elk geval. Ik neem aan dat Robhef ft. Kiwi & MC Martin - Harder Dan Melk wel in je top 500 staat?
0
geplaatst: 28 maart 2011, 21:36 uur
ik kom hier alleen al omdat Rob het steeds vraagt en ook omdat de teksten bij de tracks grappig zijn (soms). maar over de muziek zelf wil ik liever niet spreken
.
dat is de 472. Jake One - The Truth. Die is altijd dope.
.dat is de 472. Jake One - The Truth. Die is altijd dope.
0
geplaatst: 29 maart 2011, 16:53 uur
Ik kijk nu al uit naar mijn volgende update (vanavond), daar staat een legendarisch nummer tussen waar de meeste van jullie op gaan haten. 

0
geplaatst: 29 maart 2011, 18:42 uur
470. J-Live - The Upgrade
Zalige beat, doet het uitstekend met het zonnetje op je bolletje bij het dragen van een parasolletje. Maar niet alleen de productie, ook de raps zijn van een hoog niveau. J-Live komt altijd net wat beter - heb ik het idee - als er gastartiesten op zijn track aanwezig zijn.
469. Raekwon - New Wu
Ik gooi automatisch mijn Wu-teken in de lucht bij het horen van deze track. Dit geeft me weer dat ouderwetse gevoel, hoewel het helemaal niet zo rauw is als dat de heren vroeger waren. Hoeft ook niet, het is goed dat ze met de tijd meegaan. Method Man maakt dit nummer subliem moet ik zeggen.
468. G-Unit - My Buddy
Het hardste nummer van mijn top 500. Mensen gaan haten, maar dit is gewoon een klassieker. Dat refreintje van 50 Cent is het beste wat ik ken. Dan maakt het niet meer uit wie daarna rappen. Zelfs MC Martin kan deze shit niet meer verpesten.
467. IT - Industrial Revolution
Immortal Technique, ik heb er niet heel veel meer mee, maar zo nu en dan kan ik hem goed waarderen. Een mindere flow heeft hij zeker, maar zijn lyrics en agressie vergoeden zowat alles.
466. All Natural - 50 Years
Heerlijke beat weer, dan kan het al bijna niet meer misgaan. Maar de raps op 50 Years mogen er ook zeker zijn, ze maken deze track compleet. Het geeft mij een fijn, ouderwets gevoel. Alsof ik de geur van een antieke klok in mijn neus heb.
465. Cormega - The Come Up
Relaxte beat, fijne vibe. Cormega rapt goed, Large Pro doet het nog een heel stuk beter. Sowieso matcht zijn warme stemgeluid perfect bij deze productie.
464. Black Milk - The Matrix
Dillaesque beat van Black Milk: hard. Met gastbijdrages van Sean P en Pharoahe Monch: hard. Ze gaan lekker hoor.
463. Q-Tip - Gettin Up
En hier een fijn, rustig luisterliedje van Q-Tip. Niets aan de hand pianoloopje, en zwoele raps van Q-Tip. Ja, deze moderne hit van hem voel ik zeker. Ik beweeg er altijd rustig op mee.
462. 50 Cent - Many Men
Ook hier laat 50 Cent zien een koning te kunnen zijn op het gebied van refreintjes. Ze zijn zo pakkend en klinken simpelweg goddelijk. Ook de verzen en beat op Many Men zijn van een goed niveau.
461. Xzibit - Multiply
Nate Dogg en X, een uitstekende combinatie. Op een oerharde beat laat Xzibit zijn rapskills horen en zorgt Nate Dogg voor een aanstekelijk refrein.
Zalige beat, doet het uitstekend met het zonnetje op je bolletje bij het dragen van een parasolletje. Maar niet alleen de productie, ook de raps zijn van een hoog niveau. J-Live komt altijd net wat beter - heb ik het idee - als er gastartiesten op zijn track aanwezig zijn.
469. Raekwon - New Wu
Ik gooi automatisch mijn Wu-teken in de lucht bij het horen van deze track. Dit geeft me weer dat ouderwetse gevoel, hoewel het helemaal niet zo rauw is als dat de heren vroeger waren. Hoeft ook niet, het is goed dat ze met de tijd meegaan. Method Man maakt dit nummer subliem moet ik zeggen.
468. G-Unit - My Buddy
Het hardste nummer van mijn top 500. Mensen gaan haten, maar dit is gewoon een klassieker. Dat refreintje van 50 Cent is het beste wat ik ken. Dan maakt het niet meer uit wie daarna rappen. Zelfs MC Martin kan deze shit niet meer verpesten.
467. IT - Industrial Revolution
Immortal Technique, ik heb er niet heel veel meer mee, maar zo nu en dan kan ik hem goed waarderen. Een mindere flow heeft hij zeker, maar zijn lyrics en agressie vergoeden zowat alles.
466. All Natural - 50 Years
Heerlijke beat weer, dan kan het al bijna niet meer misgaan. Maar de raps op 50 Years mogen er ook zeker zijn, ze maken deze track compleet. Het geeft mij een fijn, ouderwets gevoel. Alsof ik de geur van een antieke klok in mijn neus heb.
465. Cormega - The Come Up
Relaxte beat, fijne vibe. Cormega rapt goed, Large Pro doet het nog een heel stuk beter. Sowieso matcht zijn warme stemgeluid perfect bij deze productie.
464. Black Milk - The Matrix
Dillaesque beat van Black Milk: hard. Met gastbijdrages van Sean P en Pharoahe Monch: hard. Ze gaan lekker hoor.
463. Q-Tip - Gettin Up
En hier een fijn, rustig luisterliedje van Q-Tip. Niets aan de hand pianoloopje, en zwoele raps van Q-Tip. Ja, deze moderne hit van hem voel ik zeker. Ik beweeg er altijd rustig op mee.
462. 50 Cent - Many Men
Ook hier laat 50 Cent zien een koning te kunnen zijn op het gebied van refreintjes. Ze zijn zo pakkend en klinken simpelweg goddelijk. Ook de verzen en beat op Many Men zijn van een goed niveau.
461. Xzibit - Multiply
Nate Dogg en X, een uitstekende combinatie. Op een oerharde beat laat Xzibit zijn rapskills horen en zorgt Nate Dogg voor een aanstekelijk refrein.
0
geplaatst: 29 maart 2011, 19:02 uur
Rhythm & Poetry schreef:
468. G-Unit - My Buddy
468. G-Unit - My Buddy
Nou vind ik alles aan dat nummer wel oké, behalve dat refrein

Raps en beat vallen best mee, dus. Ik zal dus niet haten

0
Mb.
geplaatst: 30 maart 2011, 15:37 uur
Tot nu toe ben ik niet echt onder de indruk van de lijst. Veel redelijke tot matige nummers. R&P wordt blijkbaar, met bijvoorbeeld een 50 cent, steeds ''toegankelijker'' in zijn smaak. Daar heb ik helaas niks mee. Althans, niet in deze vorm. Nu wil ik voor Xzibit nog wel een uitzondering maken. Al had ik Multiply niet gekozen. Geef me dan maar iets van het eerdere werk van X. Dit is uiteraard slechts een voorkeur en niet de ultieme waarheid. Over waarheden gesproken - ja, wat een ezelsbruggetje is dit! - moet ik zeggen dat ik The Truth één van de mindere nummers op White Van Music vind. Freeway is en blijft 'n hinderlijke MC. Slick Rick dan? Dat blijft een held, natuurlijk. Alleen al dat aangezette Brits accent. Is Dana Dane ook nog van de partij? Gelukkig is E-Life wel van de partij. Zowaar met accentloos Engels! Nu we het toch over pioniers hebben - wow, wat een ezelsbruggetje weer! - eindig ik natuurlijk gepast:
M.C. Ren: but what if she's ugly?
Eazy, come. Eazy, go.
PS: All Natural staat met het 50 years natuurlijk een honderdtal te laag. Dat weet je best, R&P!
M.C. Ren: but what if she's ugly?
Eazy, come. Eazy, go.
PS: All Natural staat met het 50 years natuurlijk een honderdtal te laag. Dat weet je best, R&P!

0
geplaatst: 30 maart 2011, 16:58 uur
Ik vind juist de refreintjes van 50 Cent altijd zo verschrikkelijk saai en slecht, een soort poging om te zingen met zijn mompelstem. Dan hoor ik hem zelfs nog liever rappen.
* denotes required fields.