MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Pitchfork's 200 Greatest Songs of the 1960s (besproken door Herman)

zoeken in:
In navolging van Arthur leek het me ook leuk eens een toplijst te bespreken. Ik heb gekozen voor deze lijst van Pitchfork, omdat ik hun keuzes wel boeiend en verrassend vind: het lijkt me een leuke manier om wat nieuwe dingen te leren kennen. De meeste overzichtslijsten uit de jaren '60 zijn redelijk eenzijdig (die richten zich toch vooral op het Beatles/Dylan/Stones/etc. gedeelte), maar hier komt ook soul, jazz, etc. langs.

Ik zal per keer 5 nummers beluisteren/behandelen. Zal er ook YouTube-linkjes bijzetten, maar geïnteresseerden kunnen de lijst ook op Spotify beluisteren.

En meteen maar aan de gang:

(afbeelding)

200. The Kinks - Sunny Afternoon
Met The Kinks treffen we dan meteen een andere usual suspect uit de talloze 60’s-lijstjes aan. Voor mij is het ook een favoriete band (afgaande op mijn last.fm-statistieken mijn meest gedraaide 60’s-artiest na de drie die ik in de openingspost noemde). Dit nummer kende ik ook al wel voordat ik me in hun albums ging verdiepen. Een lekker loom nummer dat het goed doet op een zomerdag, maar niet per se één van mijn Kinks-favorieten.
Cijfer: 7,5

199. Nina Simone - Black Is The Color of My True Love’s Hair
Een heel bekende naam natuurlijk, maar dit nummer kende ik niet. Klaarblijkelijk een stokoude traditional, maar gepopulariseerd door Nina Simone. Alhoewel Simone een heel bekende naam is, ken ik amper muziek van haar. Dit nummer verrast me wel door het sombere pianospel en als ik haar zo hoor zingen zou het me niets verbazen als Antony van de Johnsons door haar geinspireerd is. Het nummer weet helaas niet echt te beklijven, ook niet na drie keer luisteren.
Cijfer: 6,5

198. Dionne Warwick - Walk on By
Ah, deze ken ik dan weer wel, al ben ik eigenlijk beter bekend met de waanzinnige versie van Isaac Hayes. Dit is de eerste uitvoering van het door Burt Bacharach gecomponeerde liedje (vraag me trouwens opeens af waar die naam vandaan komt en lees nu dat Bacharach Duits-Joodse roots heeft) en Dionne maakt er een prachtig mooi soulliedje van. Een terechte evergreen, wat mij betreft.
Cijfer: 8,5

197. Charles Mingus - Track A: Solo Dancer
Het openingsnummer van één van de beroemdste en meest geprezen albums in de jazz-muziek. Zelf heb ik het ontdekt via MusicMeter en inmiddels ook alweer een paar jaar in de kast staan, maar ik merk dat een los nummer me niet zo weet te raken. Het nummer begint heel hectisch (ik krijg een beetje het gevoel alsof ik om 8 uur ‘s ochtends tussen honderden forensen sta te dringen bij een trein), maar als het nummer eenmaal landt kom ik er wel goed in en wil ik eigenlijk de rest van het album erachteraan horen. Enerverende muziek!
Cijfer: 8

196. Irma Thomas - Time Is On My Side
En weer een fijne soulplaat. Voor mij was deze versie wel een verrassing: ik heb altijd gedacht dat het origineel van de Rolling Stones was. Het origineel is echter van nog een jaar eerder (uit ‘63: geschreven door ene Jerry Ragovoy en uitgebracht door een mij onbekende jazztrombonist) en Irma was de eerste die het coverde om het vervolgens als b-kant uit te brengen. Vind het een prima nummer, maar zoiets als Walk on By spreekt me toch net wat meer aan.
Cijfer: 7

Interessant topic Herman. Misschien zit er wel overlap in met ons topic. Ik ga dit zeker in de gaten houden!

En wie kent de fameuze Deense jazztrombonist Kai Winding nu niet..... De backingvocals op de originele versie van Winding worden verzorgt door The Gospelaires (Dionne Warwick, Dee Dee Warwick & Cissy Houston!).

Dank.

En dat is al twee keer Dionne Warwick op deze manier. Eigenlijk hadden ze ook best voor deze versie kunnen kiezen, vind hem denk ik mooier dan die van Irma.

En bij wijze van kickstart gelijk het volgende vijftal:

195. James Brown - Night Train (Live at the Apollo)
Afgaande op Wikipedia een nummer dat beetje bij beetje tot stand is gekomen in de loop der tijd en uiteindelijk begin jaren ‘50 definitief vorm vond. Tien jaar later speelde James Brown het tijdens het legendarische Live at the Apollo-concert. Die versie is behoorlijk opzwepend (ook vergeleken met Brown’s singleversie) en ik kan me voorstellen dat het live ook wel een feestje moet zijn geweest, maar ik ben er toch niet helemaal weg van. Als je er echter de beelden bij bekijkt wordt het een ander verhaal: wat een energie en wat een performance!

194. The Foundations - Build Me Up Buttercup
Een heel erg bekend soul-/popliedje uit de late jaren ‘60. Op de een of andere manier vind ik het wel wat moderner klinken (ik luister wel het origineel en niet de jaren ‘80 remake). Het is een leuk nummer waarin de valkuil van oubolligheid gelukkig net wordt vermeden (hangt bij mij in dit geval ook van mijn stemming af). Op de een of andere manier is de stem van Colin Young ook echt bijzonder aangenaam. Een naam die ik moet onthouden.

193. Johnny and June Carter Cash - Jackson
Wel een erg leuk nummer als je let op de tekst (“we got married in a fever...”) en het feit dat het door een stel is gezongen (het is een soort klaaglied op een relatie). Het wordt gemaakt door de wat guitige interactie tussen de twee: als ik me goed herinner uit 'Walk the Line' staat June daar in eerste instantie met tegenzin, maar uiteindelijk spelen ze de pannen van het dak. De meer onderkoelde versie van Lee Hazlewood en Nancy Sinatra vind ik ook erg sterk.

192. Alton Ellis - I’m Still In Love With You
Dit nummer was voor mij een ontdekking, volgens mij via deze lijst (ooit eerder eens een paar nummers uit beluisterd, waaronder deze). Een erg fijne rocksteady-plaat van een in deze contreien compleet onbekend gebleven Jamaicaan. Het zou later nog veel worden gesampled, bv. in één van de beste reggae-nummers die ik ken.

191. The Cannonball Adderley Quintet - Mercy Mercy Mercy
Tsja, Cannonball Adderley. Dit is het soort jazz dat er bij mij niet echt in gaat... het kabbelt lekker weg, maar het raakt me echt helemaal nergens. Het is dat ik op Wikipedia lees dat het knap gecomponeerd is, anders zou ik het zomaar muzak kunnen noemen.
Cijfer: 4,5

Misterfool
Leuk topic: ik heb het bij mijn updates gezet.

Ja, dit ga ik ook wel proberen een beetje te volgen.

Is die Spotify-lijst gemaakt door mensen van Pitchfork zelf? Goed initiatief, hoewel bizar genoeg de singleversie van Night Train in de lijst staat en niet de genomineerde Live At Apollo-versie (die gewoon op Spotify te vinden is). Dit laatste geldt trouwens ook voor een paar goede versies van Mercy, Mercy, Mercy, dat helemaal niet in de lijst voorkomt.

Van 'Jackson' zou ik ook eerder de versie van Live At Folsom Prison erin hebben gezet. De versie van Hazlewood/Sinatra vind ik trouwens sterker, inderdaad door dat onderkoelde cynisme van met name Lee Hazlewood, wat het nummer precies de juiste sfeer meegeeft (klik).

Tien prima nummers, verder, alleen die van Anton Ellis is niet echt mijn kopje thee.

Ik heb geen idee of die Spotify-lijst is gemaakt door iemand van Pitchfork. Ik vermoed van niet, gezien ook dat foutje met Night Train. Maar het kan ook zijn dat die nummers nog niet op Spotify stonden toen de lijst werd samengesteld.

Geweldige video trouwens van Jackson. Leuk om Lee en Nancy zo te zien.

Stijn_Slayer
Ook bij de updates gezet, al ga ik vooral lezen i.p.v. reageren denk ik.

Leuk! Mag ik ook meedoen?

200. The Kinks - Sunny Afternoon
Ik heb nooit zoveel met de Kinks gehad, en zo ook met dit nummer. Ik ken het uiteraard wel, al heel lang, maar het heeft me nooit wat gedaan. Tuurlijk, leuke tekst over iemand die, terwijl ie niks meer heeft, geniet van wat ie nog wel heeft: de zon. Maar de zang vind ik niet zo, en verder vind ik het allemaal maar weinig bijzonders. Wel aardig, niks meer.

Cijfer: 5,5

199. Nina Simone - Black is the Color of My True Love's Hair
Een sobere intieme pianoballad. Ik heb alleen ook niet zoveel met Nina. Ik hoor dat ik het mooi zou moeten vinden, maar ze weet me gewoon niet te raken, en dat geldt ook voor de rest van het betreffende album. Ik kom dan ook op hetzelfde oordeel als Herman.

198. Dionne Warwick - Walk On By
Een nummer dat ik alleen nog kende in een andere versie: Isaac Hayes. Die vind ik prachtig, en deze versie is ook erg fijn. Dionne Warwick heeft een zeer aangename stem, en ook de instrumenatie is top. En het liedje, tja, het is natuurlijk Bacharach. Niks mis mee!

Cijfer: 8,3

The Black Saint and the Sinner Lady vind ik één van de beste jazz-albums aller tijden... nee, het is gewoon de beste! Ik heb echter nog nooit een los nummer ervan geluisterd, ik luister het altijd als geheel. Doet niets af aan de kwaliteit! Ik lees dat Herman het chaotisch noemt... dat vond ik in het begin ook. Nu heb ik dat helemaal niet meer, kwestie van vaker luisteren dus. Bij jazz heb ik altijd veel moeite om uit te leggen wat ik er goed aanvind, het is muziek die beelden oproept en gevoelens omhoog haalt... maar vooral beelden! Het album van Charles Mingus sloeg meteen aan bij me, maar waarom? Geen idee eigenlijk.
Cijfer: 9,5

Bekender geworden in de Rolling Stones-versie maar eigenlijk natuurlijk een erg mooie soulballad! Wat mij betreft zit er weer kracht in dan in de versie van de Stones. Ook ik vind Walk On By nog wat mooier, maar deze mag er ook wezen. Het origineel uit de post van L_T_B, van Kai Winding, vind ik trouwens minstens zo mooi.

Dit nummer ken ik eigenlijk vooral in de versie van Louis Prima, maar dat is een instrumentaal nummer, en klinkt eigenlijk heel anders: veel "bluesier'. Ik heb met allebei de versies niet zoveel. James Brown mag dan wel energiek op het podium zijn geweest, op mij komt het niet over. Ook zijn stem doet me niks. Gevalletje "moet je meegemaakt hebben", denk ik. Er gebeurt ook wat te weinig in het nummer...
Cijfer: 4

Typisch jaren '60-soul groepjes-liedje. Wel een leuke, zeker! Gewoon een leuk liedje met een vrolijk refrein, niks meer, niks minder.

193. Johnny & June Cash - Jackson
Met Johnny Cash heb ik ook nooit zoveel gehad, al die American Recordings met Rick Rubin kunnen me grotendeels gestolen worden. Dit vind ik dan stukken fijner. Fijne wisselwerking tussen Johnny en June, lekker opzwepende instrumentatie, goede tekst, ja hier kan ik wel wat mee.

192. Alton Ellis - I'm Still In Love with You
Hier had ik nog nooit van gehoord, maar het is een erg fijn, maar ook wel enigszins eentonig reggae-liedje. Het refrein neemt eigenlijk het grootste gedeelte van het liedje in beslag, dat maakt het zo eentonig. Ik vind de zang wel erg sterk. Ik kan hier meer mee dan met een (jaja, heiligschennis!) Bob Marley, althans, als het wat minder eentonig geweest was.

Ik had nog nooit wat van Adderley gehoord, al staat Somethin' Else wel op het lijstje om geluisterd te worden. Dit klinkt in iedergeval vrij aangenaam. Relaxede jazz met fijne melodieën. Ik heb verder geen verstand van jazz, en kan er dan ook weinig over zeggen maar dit vind ik prima.

Stijn_Slayer
Houd je in het algemeen niet van James Brown, Arrie?

Arrie schreef:
Leuk! Mag ik ook meedoen?

Uiteraard. Wist niet dat jij die plaat van Mingus *zo* goed vond.

En de volgende 5:

(afbeelding)

190. Leonard Cohen - So Long, Marianne
En we beginnen meteen goed met één van de bekendste nummers van Leonard Cohen. Wat valt hier nog over te zeggen: domweg een prach-tig liedje. Mooie tekst, mooi gezongen, mooie arrangementen.

189. The Sonics - Strychnine
Dit is alweer 46 jaar oud, maar het rockt nog altijd enorm de pan uit. Heerlijke garagerock van deze band, die samen met The Stooges nog wel 'ns het stempel proto-punk krijgen opgedrukt. Erg goed liedje dit!
Cijfer: 9

188. Tyrannosaurus Rex - Debora
Erg verrassend nummer, ik was alleen bekend met de glamrock-kant van T. Rex en totaal niet met hun vroege periode. Dit is meer een psychedelische folkdeun (die en passant het hele oeuvre van Devendra Banhart in drie minuten samenvat). Lekker rammelplaatje.

187. The Walker Brothers - The Sun Ain't Gonna Shine (Anymore)
Ik merk nu al één voordeel van dit topic: van overbekende nummers ontdekken dat het covers zijn. Ik heb altijd gedacht dat dit gewoon een nummer van de broertjes Walker was, maar het blijkt een cover van Franki Valli te zijn. Die versie heb ik ook gedraaid en het verschil is enorm: waar het origineel nog een enigszins ingetogen soulnummer is, worden op de cover alle registers opengetrokken. Beide versies zijn mooi, maar ik heb wel een fiks zwak voor het enorme drama van de cover.

186. The Hollies - Bus Stop
Toen 10CC vorige week een instore optreden deed in de Leidse platenzaak Velvet, kwam ik erachter dat dit nummer (en nog meer bekende 60s hit) geschreven is door 10CC-lid Graham Gouldman. Verder kan ik weinig kwijt over dit nummer. Gewoon een fijne klassieke 60s hit.

Stijn_Slayer
Tot nu toe heb ik eigenlijk alleen nog maar prima tot uitstekende nummers gezien. Dat belooft nog wat. Wellicht zit er ook iets tussen dat ik nog niet ken.

Stijn_Slayer schreef:
Houd je in het algemeen niet van James Brown, Arrie?

Mwah, ik ben niet zo heel gek op zijn muziek, maar hij heeft wel betere nummers (It's a Man's Man's Man's World bijvoorbeeld).

Edit: Strychnine bij de volgende vijf, zie ik.

Stijn_Slayer
Aha, dat verklaart het dan enigszins.

Heel leuke topic met vrijwel allemaal geweldige nummers, ik zal ook mijn duit in het zakje doen.

Ziezo, de eerste 15 nummers in één keer.

200. The Kinks- Sunny Afternoon

De lijst start meteen goed met de Oasis van de jaren '60. Heerlijk nummer voor weer als deze (in België tenminste, deze week het warmste land van West- Europa). Fijne tekst, alsook charmant bespeeld door deze charmante band. Wel is het inderdaad zo dat ze nog heel wat beters hebben gemaakt. Die komen waarschijnlijk nog wel aan bod

7.5

Voor een microseconde dacht ik dat dit gewoon Brel's Ne Me Quitte Pas was, want de beide intro's lijken sterk op elkaar. Ik heb wel een zwak voor dit soort nummers, maar meestal doet de muziek van Nina me gewoon niet zo veel. Ook dit nummer raakt me niet, hoewel ik dit ook niet slecht kan noemen. Hoe dan ook, geeft mij maar Ne Me Quitte Pas.

5

Geweldig nummer! Staat veel te laag! Zeker beter dan Isaac Hayens's versie in mijn ogen. De vrouw heeft een stem die ik graag mag horen. En ik ben ook fan van de vioolbegeleiding, daar heb ik een enorm zwak voor, zie ook de muziek van Tim Hardin, Nick Drake en consoorten.

9

Hoewel het langzaam maar zeker begint te komen, ben ik zeker nog niet zo into Jazz . The Black Saint And The Sinner Lady ken ik alleen van naam, al moet ik zeggen dat dit een fijne introductie is tot het album. Vooral de saxofoon is erg lekker in dit nummer, alsook de gezette jaren '40-sfeer. De uitgaansbuurt van de stad New York op een regenachtige avond, gezien vanuit een gammele hotelkamer. Grijze regenjas aandoen en al trekkend aan een sigaret de Amerikaanse nacht ingaan, opzoek naar whatever er te vinden is. Geweldig!

8

Bekend gemaakt door The Stones, maar deze versie weet me ook te smaken. Alle Amerikaanse platen uit de late jaren 50 en de vroege jaren 60 hebben een heel speciale, nooit meer gekopiëerde sound en sfeer, die bijna volledig verdween met de Britse Invasie. Die sound weet me meestal erg te raken. Zo ook bij deze hier, ik krijg spontaan beelden van films als American Graffiti en East Of Eden voor mijn netvlies.

7.5

Het optreden van Brown in The Apollo moet één van de meest legendarische concerten uit de muziekgeschiedenis zijn. Als je de beelden bekijkt, kan je als muziekliefhebber niet anders concluderen dan dat je te laat geboren bent. Wat een geweldige preformance! Het nummer zelf is wat minder, The Hardest Working Man In Showbizz heeft heel wat betere nummers. Toch maakt hij met zo'n geweldige liveact het nummer net iets beter dan normaal.

6

Een fijn, vrolijk nummertje die zich net wat te weinig van de basisformule van vrolijke, soulvolle nummers uit die periode weet te onderscheiden om echt vaak op mijn playlist te verschijnen.

5

Tja, ik ben een ongeloofelijke liefhebber en bewonderaar van Johnny Cash. Dit nummer steunt op een fijne wisselwerking tussen Mr. & Mrs. Cash, de chemie zit logischerwijs erg goed. Mooie tekst ook, en goed gezongen door beide partijen. En tja, als Johnny Cash "I'm Going To Jackson/I'm Going To Mess Around" zingt, smelt ik toch een beetje. Wat een zanger, wat een persoonlijkheid

9.5

Nog nooit van gehoord, maar het begin klonk veelbelovend. Het nummer weet de belofte niet helemaal waar te maken. De instrumentatie is nogal saai, en Alton klinkt nogal stroperig. De tekst zou het nummer nog kunnen redden, maar dat doet het dus niet. De minste van de eerste serie.

4

Erg relaxte jazz, heel wat rustiger dan het vlammende Track: A Solo Dancer. Jammer dat het nummer nogal voortkabbelt, hoewel de piano wel erg mooi is hier. Leuk voor op de achtergrond

6

Zoals je in mijn top 10 kunt zien ben ik een groot liefhebber van Leonard Cohen. Dit nummer vind ik dan ook veel en veel te laag staan, hoewel het niet eens tot de beste nummers van het album behoort. Ik hou enorm van de zang, sfeer en natuurlijk teksten van deze man, en ook zijn imago van getormenteerde dichter spreekt mij erg aan. Op de koop toe is dit een geweldge meezinger. Wat wil een mens nog meer?

10

Geweldige garagerock die nog steeds even fris klinkt als op de dag van release. Mijn speakers zijn zojuist beginnen kraken toen dit nummer op volle kracht eruit knalde. Erg sterk!

9.5

Vooral bekend door het latere Glamrock-werk. Terrecht ook, want deze vind ik heel wat minder dan hun latere nummers als Get It On, Hot Love e.a.

5

Bekend nummer dat zijn status verdient. Geweldig nummer, waarvan ik eveneens niet wist dat dit een cover was. Heerlijk dramatisch ook.

8

186. The Hollies- Bus Stop

Ik ben nooit zo'n liefhebber van The Hollies geweest, en dit nummer gaat daar geen verandering in brengen, vrees ik. Het raakt me gewoon niet, hoewel dit zeker geen slecht nummer is.

Grappige Youtubereactie: "The should have bought a car together"

5.5

Conclusie: wat waren de '60 toch een prachtig muziekdecenium, en dit was nog maar het topje van de ijsberg!

200. The Kinks- Sunny Afternoon
Een charmant en lekker lui nummer met melancholieke ondertoon dat perfect past bij een hete zomerdag. Heerlijke tekst ook van Ray Davies.

Hoewel ik Nina Simone een fantastische zangeres vind weet dit nummer mij niet te raken. Vanwege de zang toch nog ...
Cijfer: 6

Easy-listening-soul maar dan van het hoogste niveau. Uitstekende compositie van Burt Bacharach, heel mooi gezongen met gepaste begeleiding.

Aanvankelijk leek dit nummer moeilijk op gang te komen maar daarna was ik in de wolken. Die saxofoon vind ik geweldig en ook de (nachtclub)sfeer die wordt gecreëerd.

Natuurlijk is de Stones-versie bekender maar dit vind ik niet minder. Geweldige volle stem van onderschatte zangeres met passend gospelkoor en het klinkt rauw en natuurlijk.

Het klinkt totaal anders dan de studio-versie maar de performance van James Brown is geweldig, swingend en erg energiek.

Dit klinkt een stuk pretentielozer en simpeler dan de vorige nummers maar ik mag het wel graag horen, de soulvolle zang vind ik prima.

Al prefereer ik de versie van Lee Hazlewood & Nancy Sinatra, de interactie werkt wel en komt spontaan over, prima tekst bovendien.

Dit heb ik ook nooit eerder gehoord maar doet mij sterk denken aan Bob Marley. De zang en ritme vind ik erg fijn maar het nummer zelf is een tikkeltje eentonig omdat de titel te vaak herhaald wordt.

Het neigt naar muzak maar het is erg vakkundig in elkaar gestoken met een zwoele piano. Een nummer dat mij niet echt van mijn sokken blaast maar mij ook geen moment irriteert.

Heerlijk folky nummer met poëtische tekst die tevens meezingbaar is, topsong van Canadese bard.

Uitstekende garagerock, swingend en energiek en nu nog steeds frisser klinkend dan 99% van de huidige rocknummers. Dit rockt echt!

Voor hun glamrockperiode was het nog een psychedelisch bandje waarbij de naam voluit gespeld werd. Hoewel het na een tijdje begon te vervelen vind ik het wel origineel met aparte percussie.

Dit zal zeker niet over deze lente gaan. Geweldig nummer vanwege de intro, de sombere, dramatische sfeer en de van echo voorziene vocalen.

186. The Hollies- Bus Stop
Graham Gouldman schreef hier de perfecte popsong voor hun. Die gitaarintro, tekst en herkenbare scherpe vocalen en samenzang maken het een topsong dat eeuwig fris blijft klinken.

Tot nu toe een uitstekend begin!

Ik sluit me bij Herman aan, plus dat dit nummer voor mij heel emotioneel is, vanwege de associatie met een ex-vriendin. Ze heette Marianna en de eerste keer dat ik haar sprak en ze haar naam zei, moest ik, ondanks dat de naam een letter verschilt, metéén aan dat nummer denken en ik liet het haar dan ook horen. De associatie is ook nooit meer weggegaan, en sindsdien hoort het tot mijn favoriete Cohen-nummers (al haalt het het niet bij Suzanne, die moet er ook instaan!). Over het liedje zelf kan ik hier eigenlijk niet veel aan toevoegen (oké, een ding dan: die vrouwenzang in het refrein is echt geweldig!):

herman schreef:
domweg een prach-tig liedje. Mooie tekst, mooi gezongen, mooie arrangementen.
.

Wat een energie! Wat rockt dit, zeker als je bedenkt hoe oud dit is! Doet wat denken aan Little Richard, nu ik het weer hoor, die piano, en die stem enigszins. Live moet dit ook echt een feest zijn geweest. Ik weet in ieder geval dat ik dit ooit terugvond in zo'n zelfde soort toplijst van de jaren '60 en ik meteen verkocht was. Heb het dit jaar ook genomineerd voor de MuMeladder.
Wát een nummer!

De vergelijking met Devendra Banhart van Herman is wel treffend, zeg! Wel een grappig liedje, erg lo-fi, leuk die percussie erbij! Het verveelt me echter wel vrij snel, maar het is wel leuk om eens te horen (zeker als je weet wat de band later zou gaan maken). Het is ook wel wat zeurderig, maar ook wel catchy. Ik weet eigenlijk niet goed wat ik ermee moet... leuk dat het in de lijst staat!

187. Walker Brothers - The Sun Ain't Gonna Shine (Anymore)
Prachtig nummer! Onder het mom van willekeurige associaties moet ik op een of andere manier ook aan de Ronettes denken. Het drama druipt inderdaad wel van het nummer af, maar dat hoeft niet altijd erg te zijn, en is het in dit geval ook niet. Ik hou wel van die stijl van de gebroeders Walker (al zijn het helemaal geen broers ).

186. The Hollies - Bus Stop
En alweer een favoriet sixtiesliedje! Nooit geweten dat het door Gouldman is geschreven, maar ik vind het echt zo'n voorbeeld van een "perfect popliedje", waar ik ontzettend vrolijk van word. Ontzettend catchy. Alleen de zang vind ik niet zo heel fijn, maar dat wordt met gemak compenseerd door de rest.

Erg leuk dat er nog wat mensen aanhaken.

Arrie schreef:
Ik sluit me bij Herman aan, plus dat dit nummer voor mij heel emotioneel is, vanwege de associatie met een ex-vriendin.

Grappig, dat heb ik ook. Het album van Leonard Cohen waar dit opstaat heb ik in een mooie uitvoering cadeau gekregen van een ex-vriendin... en ooit heb ik de greatest hits van Leonard te leen gehad van mijn toenmalige schoonmoeder. Drie keer raden wat haar naam was.

Leuk idee Herman

Volgens mij heb ik deze lijst wel eens gezien en vond het toen een rare lijst, omdat er bovenin veel onbekendere nummers staan (in ieder geval niet de usual suspects). Wat het dan overigens wel des te interessanter maakt. Ik denk dat ik aanhaak bij de top 100 ofzo. Om een overkill aan ontdekkingen te voorkomen.

(afbeelding)

185. The Temptations - Get Ready
Erg sterk Motown-nummer, geschreven door Smokey Robinson. Met name het refrein is echt fantastisch. Wat een heerlijke zanglijn.

184. James Brown - Mother Popcorn (You Got to Have a Mother for Me)
En nog eens James Brown, deze keer een veel langer dan de vorige keer en ook een nummer van eind ipv begin jaren '60. Een lange, swingende groove. Inmiddels kan ik er wel beelden van een wild dansende James bij voorstellen, maar ik moet zeggen dat dit nummer me verder niet zoveel doet. Wel een fijne afwisseling tussen al die traditionele popliedjes, maar het levert de godfather of soul geen voldoende op...
Cijfer: 5

183. Bobby Darin - Beyond the Sea
Dit nummer ken ik al vrij lang: het speelt een prominente rol in één van mijn favoriete films als tiener (A Life Less Ordinary). Deze versie kwam al uit in 1959, dus het is wel een beetje een verstekeling in deze lijst. Desalniettemin een leuk nummer met een fijne romantische jaren '50-sfeer.

182. Patsy Cline - She's Got You
Een soort "cd van jou, cd van mij, cd van ons allebei", maar dan uit 1962. De tekst is mooi ("I've got the records that we used to share / And they still sound the same as when you were here / The only thing different, the only thing new / I've got the records, she's got you"), maar de emotie komt niet helemaal over.

181. France Gall - Laisse Tomber les Filles
Voor Franse jaren '60 liedjes heb ik altijd wel een zwak, ik heb ook een paar verzamelaars met "Yé-Yé", zoals het genre vaak genoemd wordt. Deze kende ik nog niet, maar ik vind het wel een leuk nummer. Heel poppy, maar wel met pit gezongen. Een soort girl power avant la lettre. Geschreven door Serge Gainsbourg, trouwens.

Deze ga ik ook zeker volgen . En misschien ga ik ook nog wel meedoen, tot nu toe ken ik 10 van de 20 nummers, dus nog genoeg te ontdekken .

Even wat tegenwicht bieden:

199. Nina Simone - Black Is The Color of My True Love’s Hair
Geen mens op aard kan een nummer met bijna zonder piano dragen zoals deze vrouw. Haar stem vult ruimte zoals enkel olifanten dat kunnen. Haar stemgeluid bevat strijkersorkesten en blazerpartijen zo rijk dat rijke stijkersorkesten en blazerpartijen zelden van toegevoegde waarde zijn gebleken. Nina, en niets anders. Ze zingt een decenniaoude traditional als kwam het geheel vanuit zichzelf uit d'r poriën gelopen. Dit nummer kan ze vanop bergtoppen de wereld toeschreeuwen of juist naast je in de oren fluisteren. Iedereen zal het horen, ik luister het.
Cijfer: 9,5 (want die andere traditional, Sinnerman, komt hopelijk nog zijn 10 ophalen)

Een leuk initiatief verder, vooral door de vele goede nummers die nu reeds onderaan de lijst aan bod komen!

Ik sluit me bij kemm aan wat betreft Nina

Ook toegevoegd aan mijn updates, Carter filmpje bij Jackson is toch wel kostelijk.

Nina brengt het werkelijk fantastisch, dus eens met bovenstaande users.

185. The Temptations - Get Ready
The Tempations, een erg fijne soulgroep, met best wel wat leuke nummers. Hoogtepunt is voor mij Papa Was a Rollin' Stone, maar dat was al jaren '70 (en zowat een volledig andere line-up). Get Ready is de opvolgsingle van het overbekende My Girl. Een stuk meer up-tempo en het wordt gekenmerkt door de falsettozang van Eddie Kendricks. Een erg vrolijk nummer, van de hand van Smokey, een echt feestnummer. Het weet me niet echt om ver te blazen, en dat heb ik ook bij bijvoorbeeld My Girl. Het klinkt best leuk, maar het mist net iets om meer dan 'wel leuk' te zijn. Desalniettemin een prima nummer.

184. James Brown - Mother Popcorn (You Got to Have a Mother for Me)
De tweede keer James Brown, maar deze vind ik een stuk leuker. Lekkere funk, daar houd ik wel van, op z'n tijd. De single versie is zes minuten, maar hier staat een versie (live?) van negen minuten, die wat sneller gaat, voller klinkt, en echt nog vele malen lekkerder klinkt. Die versie kwam ik tegen op Spotify.
Mother Popcorn, het is gebaseerd op een dans van James Brown, de Popcorn genaamd, waar hij meer nummers voor had geschreven. Het ritme en de groove komen erg naar voren op het nummer, en er komt nog een lekkere saxsolo langs.
De single-versie: 6,5
De andere versie: 8,5

183. Bobby Darin - Beyond the Sea
Bobby Darin kende ik alleen van Mack the Knife, en daar werd ik niet warm of koud van. Deze bleek ik onbewust ook wel te kennen. Doet me een klein beetje aan Frank Sinatra denken. Bobby Darin doet me als zanger niet zo veel, ik vind vooral de instrumentatie op het nummer wel fijn, hoe het lekker vooruit wordt gedreven door de bas, en de blazers her en der ineens om aandacht vragen.
Overigens is het een cover van het Franse nummer La Mer, van Charles Trenet, dat zelfs al uit 1946 stamt.
Cijfer: 6,8

182. Patsy Cline - She's Got You
Een rustig, mooi gezongen nummer, met achtergrondzang van The Jordanaires (bekend van hun samenwerkingen met Elvis Presley). Patsy heeft best een mooie stem, het is ook best een mooi geschreven nummer. Toch komt het inderdaad niet helemaal over, zoals Herman al zegt. Ik kan er echter niet de vinger op leggen waar dat aan ligt. Toch is het geen verkeerd nummer.

181. France Gall - Laisse Tomber les Filles
France Gall is natuurlijk bekend van het songfestival (Poupée de Cire, Poupée de Son). France Gall, echt zo'n jong en schattig meisje. Zo komt ze in dit nummer ook weer op mij over. Heel bijzonder is het allemaal niet, maar maakt dat uit? Nee joh, ik word hier hartstikke vrolijk van. De Franse taal vind ik op een of andere manier ook perfect bij haar passen. Het is niet een van Gainsbourgs beste liedjes, maar het is gewoon een fris en vrolijk lenteliedje, voor als het zonnetje schijnt... en laat die de laatste dagen nou net een hoop schijnen.

Een tijdmachine deze lijst; de (jeugd) herinneringen verdringen zich om een plaats vooraan in mijn geheugen.
Leuk initiatief herman: klik, bij mijn updates.

Ken blijkbaar alles tot nu toe, heb er zelfs nog een paar nog van op 7", waarvan Build me Up Buttercup van de Foundations echt een favoriet was van Youngfart.

Verder een magistrale Nina Simone,
een Time is On My Side van Irma Thomas die goed laat horen dat de Stones in het begin ook niet meer waren dan een matig coverbandje,
en een lekkere verleidelijke franse meisjessnikplaat van France Gall.

Maar ook verschrikkelijke zoete schmaltz van Bobby Darin en Patsy Cline, vond ik toen niks en nu nog minder. Maar ja dat was ook de jaren zestig.

Gast
geplaatst: vandaag om 07:47 uur

geplaatst: vandaag om 07:47 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.