MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Pitchfork's 200 Greatest Songs of the 1960s (besproken door Herman)

zoeken in:
herman schreef:

114. Nancy Sinatra - These Boots Are Made For Walking
Misschien wel de beroemdste baslijn in de popgeschiedenis. Ik heb dit altijd al een schitterend nummer gevonden. Het liedje werd geschreven door Lee Hazlewood overigens. Misschien toch een songwriter om eens wat dieper in te duiken. Ik hoop van harte dat Some Velvet Morning, van zijn hand en een van de beste 60s nummers die er zijn wat mij betreft, ook nog in de lijst staat.
Cijfer: 8,5

Al helemaal schitterend in combinatie met de beelden erbij: Nancy Sinatra - These Boots Are Made for Walkin'.
ZIj wist tenminste nog hoe je sexy moet zijn, zonder sletterig te zijn, tegenwoordig gaan die dingen in clips vrijwel altijd hand in hand.

herman schreef:
113. The Easybeats - Friday on my Mind
[...] Verder kan ik weinig melden over dit nummer, behalve dat het een geweldige beatplaat is.[...]

Toch wel een interessante groep, die Easybeats. In ieder geval met veel connecties naar andere (Australische) formaties. De groep werd opgericht door 2 geëmigreerde Nederlanders (!) Harry Vanda (= Johannes Jacob Hendrickus Van den Berg) en Dick Diamonde (= Dingeman Ariaan Henry van der Sluijs) en de Australiër George Young, de broer van Angus Young en Malcolm Young van AC/DC. Na het uiteenvallen van The Easybeats eind jaren '60 startte Vanda en Young eind jaren '70 de new wave formatie Flash and the Pan.

Goh, da's nog eens leuke informatie.

Yup, luister nog maar eens naar de rauwe Bon Scott-era albums van AC/DC of naar klassiekertjes als Waiting For A Train of Hey, St. Peter en bedenk je dan dat ons kouwe kikkerlandje daar deels verantwoordelijk voor is...

En Angus maakt de cirkel rond. Onlangs is z'n nieuwste stulpje in Aalten afgevaardigd.

Grappig om te weten dat die bands zo met elkaar verbonden zijn. En bijna een compleet Nederlands nummers dus eigenlijk.

115. The Kinks - Victoria
The Kinks hebben - zeker in de jaren '60 - geen enkel zwak nummer uitgebracht. Victoria is niet hun beste nummer maar het is een aangenaam luisterende song waarbij de tekst een dubbele bodem heeft.

114. Nancy Sinatra - These Boots Are Made For Walking
Die baslijn vind ik schitterend, Nancy Sinatra zingt en vertoont zich hier uitdagend en sexy zonder vulgair te zijn. Ook het einde met die blazers is goed bedacht.

113. The Easybeats - Friday on my Mind
Geweldig nummer, één van de leukste beat-platen van de sixties. Het nummer zit vol energie en levenslust en blijft staan als een huis.
Cijfer: 9,5

112. Steve Reich - It's Gonna Rain
Dit kende ik niet, ik had er iets speciaals van verwacht maar het is een enorme afknapper. Het is niet meer dan de zin It's Gonna Rain steeds herhalen in een lichtjes gewijzigde vorm. Misschien experimenteel maar niet om het nog een keer te draaien. Uiteindelijk slaat dit nergens op, enkel de beelden vind ik interessant.
Cijfer: 2

111. Stevie Wonder - I Was Made to Love Her
Dan veel liever de Motown-soul van Stevie Wonder, hij zingt dit uitstekende nummer met veel passie en die mondharmonica vind ik hemels.
Cijfer: 9

Stijn_Slayer
Dat het nergens op slaat vind ik wel erg sterk uitgedrukt. Steve Reich is wel een alom gewaardeerd kunstenaar. Kenmerk bij dit soort kunst is dat de uitwerking vaak minder is dan het concept. Wel vind ik 'Come Out' van Reich geslaagder.

(afbeelding)

110. Four Tops - It's The Same Old Song
Geweldige Motown-single uit 1965. In die jaren schreef Holland–Dozier–Holland het trio de ene na de andere Motown-hit bij elkaar. Deze song is me wel iets te vol en te bombastisch en daardoor geen topfavoriet bij mij, maar de regel "It's the same old song but with a different meaning since you are gone" is een voltreffer wat mij betreft.
Cijfer: 8,0

109. The Byrds - Eight Miles High
Het duurde even voor ik dit nummer in de smiezen had. Toen het eind 2006 in een vroege versie van de MuMe-ladder opeens bovenaan stond snapte ik daar niets van. Maar inmiddels ben ik het wel gaan waarderen en is het uitgegroeid tot een van mijn favoriete nummers van The Byrds. Echt een heerlijk nummer waarin enorm veel te beleven valt. Een geweldige gitaarsolo (op een twaalfsnarige gitaar en geïnspireerd op Coltrane's saxspel, lees ik), heerlijke zang en fijne diepe bas. En door het mysterieuze karakter blijft het maar fascineren.
Cijfer: 9,0

108. Harry Nilsson - One
Grappig om te lezen dat Harry blijkbaar op het idee voor dit nummer kwam toen iemand de telefoon niet opnam. Vandaar het beepbeepbeepbeepbeep-wachttoon-geluid dat door het hele nummer heen zit. Ik vind het een schitterend liedje, maar moet zeggen dat de versie van Aimee Mann uit de film Magnolia me meer raakt. De stem van Harry is een beetje vlak, eigenlijk.
Cijfer: 7

107. Bob Dylan - Visions of Johanna
Ik vond zo snel alleen een wel heel erg krakerige versie op YouTube, daarom volsta ik hier met een liveversie uit 1966 (20 april, Melbourne). Bob Dylan is een van mijn meest beluisterde artiesten, maar dit nummer heb ik eigenlijk nooit nader bestudeerd. Blonde on Blonde vind ik dan ook best zware kost eigenlijk, alhoewel het een van de Dylan-albums is die ik het langste ken. De tekst is schitterend, maar in muzikaal opzicht staan er alleen op BoB alleen 5, 6 songs die ik een stuk liever draai.

106. Desmond Dekker & The Aces - 007 (Shanty Town)
Als we nu 007 krijgen, zit het er wel in dat Israelites dik in de top 100 staat. Persoonlijk ben ik wel gecharmeerd van rocksteady, maar ik ken leukere nummers in het genre. Hopelijk staan bv. de Paragons ook nog op ons te wachten. Of nog iets van Alton Ellis. Toch blijft het wel heel fijne muziek. Het doet me eigenlijk wel weer verlangen naar de zomer... een paar maanden nog.

Crosby & Nash - Eight miles high

Mag ik deze (voor mij emotionele) versie laten zien, de opener van de Crosby & Nash concerten (ook in Nederland) in 2011?

De geluidskwaliteit van deze youtube versie is verder pet maar als je in de zaal zat kwam het over je heen als een warme muzikale deken....

Ik zou niet weten waarom het niet mag, integendeel, vind het alleen maar leuk om te zien dat ze 46 (!) jaar later nog steeds op de planken staan en dit nummer ten gehore brengen. Althans een aantal van hen... Kan me voorstellen dat het een mooie ervaring was dit zo live te zien.

herman schreef:
Het duurde even voor ik dit nummer in de smiezen had. Toen het eind 2006 in een vroege versie van de MuMe-ladder opeens bovenaan stond snapte ik daar niets van. Maar inmiddels ben ik het wel gaan waarderen en is het uitgegroeid tot een van mijn favoriete nummers van The Byrds. Echt een heerlijk nummer waarin enorm veel te beleven valt. Een geweldige gitaarsolo (op een twaalfsnarige gitaar en geïnspireerd op Coltrane's saxspel, lees ik), heerlijke zang en fijne diepe bas. En door het mysterieuze karakter blijft het maar fascineren.
Cijfer: 9,0
Ik weet niet of je de cover van Golden Earring kent, maar die zou je eens moeten proberen. Denk dat je die best kan waarderen.

Ik heb gehoord dat ze de tekst en de titel van dit nummer verzonnen hebben omdat de muziek wel erg veel leek op die van hun vorige hit (waarvan de titel me even niet meer bijstaat). Het tekent de productiviteit van de Motown-machine, maar zolang de kwaliteit zo hoog was, hoor je mij niet klagen. Geweldige zangers waren die jongens!

Laat ik het erop houden dat ik nog niet dat moment gehad heb waarop het kwartje viel.

108. Harry Nilsson - One
Ken dit nummer ook alleen maar als intronummer van de geniale film Magnolia in de versie van Aimee Mann. De openingssequentie van die film, met het ‘bestaat toeval?’-stuk gevolgd door een lange scene waarin de karakters allemaal worden voorgesteld op de tonen van dit nummer, is één van de sterkste openingen van een film die ik ooit heb gezien. Helaas doet het de context geen goed om het hier te linken, maar een absolute must see voor de liefhebbers van het betere filmhuisdrama. Inderdaad een gevalletje van ‘overtreft het origineel’, dus.

Een van de betere nummers van Bob, vol onderkoelde erotische spanning en wanhoop, met een tekst die in tegenstelling van veel van zijn werk uit die tijd de onzingrens niet al te ergerlijk overschrijdt. Met een openingszin als ‘Oh, ain’t it just like the night to play tricks when you’re trying to be so quiet’ zit ik er meteen helemaal in.

Dit soort muziek doet me niet zoveel, wel een relaxed deuntje. Ik zou het niet walgend afzetten.

Helemaal eens over Magnolia, wat een schitterende film was dat. Wat mij betreft ook een geval waarin de cover het origineel overtreft.

herman schreef:

108. Harry Nilsson - One
Grappig om te lezen dat Harry blijkbaar op het idee voor dit nummer kwam toen iemand de telefoon niet opnam. Vandaar het beepbeepbeepbeepbeep-wachttoon-geluid dat door het hele nummer heen zit. Ik vind het een schitterend liedje, maar moet zeggen dat de versie van Aimee Mann uit de film Magnolia me meer raakt. De stem van Harry is een beetje vlak, eigenlijk.

Grappig, ik hoor nu eigenlijk voor het eerst het origineel. Ik kende tot nu toe alleen deze (niet al te beste) cover.

chevy93 schreef:
(quote)
Ik weet niet of je de cover van Golden Earring kent, maar die zou je eens moeten proberen. Denk dat je die best kan waarderen.

Of de versie van Hüsker Dü

Dwejkk_ schreef:
Of de versie van Hüsker Dü
Geniaal inderdaad, in ieder geval de meest eigenzinnige versie

Maar voor het origineel vind ik plaats 109 eigenlijk nog karig, echt een monument van een nummer.

Die is wel erg goed inderdaad. Die van Golden Earring is ook niet verkeerd, maar 18 minuten is wel erg lang.

Eén van de vele prima songs die de Motown-soul in de jaren '60 heeft opgeleverd. Prima zang vooral.

Monumentale song van The Byrds, die zweverige en erg originele gitaarsound, die ijle samenzang, je waant je in hogere sferen ...
Cijfer: 10

108. Harry Nilsson - One
Ik sluit mij hier volledig aan bij herman, mooi liedje maar een beetje vlakke stem. Hij schreef ook hits voor anderen, ironisch genoeg waren zijn twee grootste hits covers.
Cijfer: 7,5

De stem van Bob Dylan - je houdt ervan of niet - is onnavolgbaar en dit vind ik één van zijn mooiste nummers met schitterende tekst.
Ain't it just like the night to play tricks when you're tryin' to be so quiet?
We sit here stranded, though we're all doin' our best to deny it
And Louise holds a handful of rain, temptin' you to defy it
Lights flicker from the opposite loft
In this room the heat pipes just cough
The country music station plays soft
But there's nothing, really nothing to turn off

Cijfer: 9,5

Hij is vooral bekend van de hit Israelites maar dit is ook een leuk ska-nummer, erg vrolijk vooral.
Cijfer: 8

(afbeelding)

105. Simon & Garfunkel - America
Ik heb dit mij onbekende nummer drie keer achter elkaar gedraaid, maar het kan me niet echt bekoren. Dan vind ik Mrs. Robinson, van hetzelfde album, leuker. Misschien dat het een liedje is dat wat meer tijd nodig heeft.
Cijfer: 4,5

104. King Crimson - 21st Century Schizoid Man
Dit is dan weer andere koek na het zoete S&G. Geen idee meer wat de aanleiding was, maar een jaar of tien geleden kocht ik de LP van het eerste album van King Crimson en sindsdien is het altijd een favoriete plaat gebleven. Dit nummer is daar de fantastische opener aan. Geweldig zijn die vocalen met distortion en de tomeloze energie, maar pas echt een vondst is het samenspel tussen saxofoon en gitaar hier. Je moet er maar opkomen. Net als op het fameuze Moonchild van de b-kant is ook hier het middenstuk het zwakke punt, dat klinkt toch wel een beetje gedateerd. En eigenlijk is de productie ook niet je van het. Maar toch, een dikke voldoende voor deze van KC.

103. Merle Haggard - Mama Tried
Ik had eerlijk gezegd geen idee wat hierbij te verwachten, maar Merle Haggard blijkt een country grootheid. Nu is country in Nederland lang niet zo populair als in de VS, waar het voor mijn gevoel een soort smartlappenstatus heeft,. dus dat is ook niet zo raar. Dit liedje gaat over een jongeman die - hoe goed zijn moeder ook haar best doet - toch opgroeit voor galg en rad en in de gevangenis eindigt. Leuk om eens gehoord te hebben, maar het country-virus grijpt me nou niet echt. Opvallend trouwens dat country op deze site sowieso helemaal niet populair is. Als we Johnny Cash niet meerekenen, is de laatste Ryan Adams het enige pure country-album dat 100 stemmen haalt op deze site.
Cijfer: 5

102. Sly and the Family Stone - Everyday People
Ik kan geen muziek van deze band luisteren zonder even aan een korte documentaire te denken die ik eens op TV zag. Misschien een item uit de Top 2000-agogo oid. Iemand probeerde toenadering te zoeken tot Sly Stone, wat bijzonder moeizaam ging. Toen het eenmaal lukte bleek er weinig meer van Sly over: zelden iemand gezien waar nog zo weinig zinnigs uitkwam. De drugs, de drugs, drugs... Maar voordat ze zich te buiten gingen aan drugs kwam er zowaar nog wat aardige muziek uit, zoals dit nummer. Het beste hier vind ik overigens nog de zang van Sly's zusje Rose, die het nummer wat extra soul meegeeft. Maar als ik eerlijk ben vind ik de cover van Arrested Development beter.
Cijfer: 7 (en een 8- voor AD)

101. Pink Floyd - See Emily Play
Alhoewel ik een enorme fan ben van de vroege Pink Floyd (hun debuut is mijn favoriete album van hen en sowieso een van de beste albums van de 60s) kende ik hun vroegste singles eigenlijk niet eens, tot kort geleden. Gelukkig heb ik daar nu verandering in gebracht. See Emily Play haalt het niet bij de hoogtepunt op Pipers at the Gates of Dawn, maar ik vind het desalniettemin een heerlijk nummer. Eeuwig zonde dat het zo misging met Syd Barrett, ik had graag gehoord hoe PF zich anders verder had ontwikkeld.

En omdat er weer 50 achter de rug zijn, even een top 10 van de nummers 150 t/m 101:

1. The Velvet Underground & Nico - Venus in Furs (10)
2. The Kinks - Shangri-La
3. Velvet Underground - Sister Ray
4. Nina Simone - Sinnerman (9,5)*
5. Glen Campbell - Wichita Lineman*
6. Bob Dylan - It's Alright Ma, I'm Only Bleeding
7. Silver Apples - Oscillations (9,25)
8. Jefferson Airplane - White Rabbit
9. The Byrds - Eight Miles High (9)
10. The Supremes - I Hear a Symphony
(* = ontdekking)

Top 10 overall:

1. Os Mutantes - A Minha Menina (10)
2. The Velvet Underground & Nico - Venus in Furs (10)
3. The Kinks - Shangri-La
4. Velvet Underground - Sister Ray
5. Nina Simone - Sinnerman (9,5)*
6. Glen Campbell - Wichita Lineman*
7. Darlene Love - Christmas (Baby Please Come Home) (9,5)
8. Bob Dylan - It's Alright Ma, I'm Only Bleeding
9. Silver Apples - Oscillations (9,25)
10. Jefferson Airplane - White Rabbit

Met andere woorden: het tweede vijftigtal was een stuk beter dan het eerste. Ben benieuwd of het niveau blijft stijgen...

herman schreef:
Ik heb dit mij onbekende nummer drie keer achter elkaar gedraaid, maar het kan me niet echt bekoren. Dan vind ik Mrs. Robinson, van hetzelfde album, leuker. Misschien dat het een liedje is dat wat meer tijd nodig heeft.
Zoveel tijd dat je er geen cijfer voor geeft?

Deze live-versie is overigens wel heel erg mooi. Voor de skipper, vanaf 1:00

YouTube - David Bowie - America @ Concert For New York City
Misschien dat je deze versie beter vindt?

Ah, ik heb het alsnog een cijfer gegeven. Wel laag maar het correspondeert wel met wat ik er toen van vond. Die liveversie van S&G is wel een stuk beter. Daar voel ik het liedje een stuk beter aan. Die van Bowie is ook niet verkeerd natuurlijk.

Stijn_Slayer
Vind hem van Graham Nash ook erg mooi. Yes maakt 'm ook helemaal eigen, wel knap gedaan.

Nou, de versie van Yes is gebaseerd op het "origineel". Het origineel is van Clouds (destijds 1-2-3). Het origineel had namelijk wel de progelementen die in de versie van Yes terugkomen. Er zou geluid op band moeten staan van een optreden uit '67 waarin dit nummer gespeeld wordt op de "progmanier". Helaas heb ik deze (nog) nooit kunnen vinden.

Een ander leuk weetje is dat David Bowie gefascineerd was door deze band gefascineerd was. Vandaar ook dat live-optreden van America. Dat ze (= 1-2-3/The Clouds) dus destijds ook gespeeld hebben in de jaren '60.

En als Mjuman meeleest, ja dit staat ook op Wikipedia. Hoe denk je dat ik dit ooit te weten ben gekomen?

Edit: Bij een nieuwe speurtocht naar die versie, lees dit op progarchives.
The band played extensively at the Marquee club in London in the late 1960s, notably early in 1967, alongside bands such as [...] The Syn (later Yes).

Edit2: Hopeloos. Kom ook niet iets in de buurt wat er op lijkt. Als iemand die versie ooit tegenkomt, hou ik me aanbevolen!

Stijn_Slayer
Ken die versie niet. Kan 'm ook niet vinden op Youtube. Binnenkort eens even zien of ik er via andere wegen aan kan komen.

chevy93 schreef:
Edit2: Hopeloos. Kom ook niet iets in de buurt wat er op lijkt. Als iemand die versie ooit tegenkomt, hou ik me aanbevolen!

Hun opname van "America" staat op dit album. Hier alvast een voorproefje.

Ook te koop via bijvoorbeeld Bol.com.

In deze periode schreef Paul Simon de ene evergreen na de andere. Deze diep melancholische ballade over dwalende geliefden vind ik één van zijn allermooisten.

104. King Crimson - 21st Century Schizoid Man
Opvallend dat het nog steeds zo goed headbangen is op zo'n oud liedje. Ik moet binnenkort me weer eens wat gaan verdiepen in King Crimson.

103. Merle Haggard - Mama Tried
Dit staat op een verzamelcd van Haggard die ik in huis heb. Ik luister die wel eens, maar ik kan nooit beslissen of dit nou ongelooflijk cool is of tenenkrommend melig. Het heeft zijn momenten.

102. Sly and the Family Stone - Everyday People
Ik ben groot fan van deze periode Sly Stone, maar dit nummer vind ik te langdradig.

101. Pink Floyd - See Emily Play
Al eerder heb ik in dit topic mijn twijfels geuit bij de onaantastbare reputatie van de Pink Floyd ten tijde van Syd Barrett, ik zal het daarbij laten om te voorkomen dat ik binnenkort overal waar ik kom door boze hippies wordt bekogeld met knollen, of zoiets.

L_T_B schreef:

Ook te koop via bijvoorbeeld Bol.com.
Zal eens kijken of ik die op de laptop thuis kan beluisteren. Deze mac doet in ieder geval allerlei dingen die niet de bedoeling zijn...

Stijn_Slayer
L_T_B schreef:
(quote)

Op die paar secondes afgaande is er geen grote band aan hen verloren gegaan. Vind het verder een te kort stukje om te oordelen of het echt op de versie van Yes lijkt (het is goed mogelijk), maar met name de zang vind ik een beetje rommelig.

Even zien of ik die cd kan opzoeken, dan kan ik beter oordelen. Edit: Nee dus. Kan alleen Scrapbook en Watercolour Days vinden. Eens zien of dat wat is, want ik ga die cd niet blind kopen omdat ik benieuwd ben naar één nummer (dat op de sample tegenvalt).

Voor de lange studio versie van Yes ben je eigenlijk afhankelijk van de verzamelaar Yesterdays.

Maar er staat ook een prima live versie op:

(afbeelding)

Gast
geplaatst: vandaag om 22:13 uur

geplaatst: vandaag om 22:13 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.