MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / 1982 - Tipparade-, singles- en eigen lijsten/besprekingen

zoeken in:
Musician's Top 40 van zaterdag 22-09-1979

01 (01) 06 So you want to be a rock and roll star - Patti Smith Group
02 (02) 06 Cars - Gary Numan
03 (03) 05 Hey hey my my (into the black) - Neil Young & Crazy Horse
04 (08) 04 It's different for girls - Joe Jackson
05 (11) 03 Making plans for Nigel - XTC
06 (07) 04 Philby - Rory Gallagher
07 (05) 06 Jealous - Robert Palmer
08 (04) 07 Midnight wind - John Stewart with Lindsey Buckingham & Stevie Nicks
09 (14) 03 Video killed the radio star - Buggles
10 (17) 03 All my love - Led Zeppelin
11 (24) 02 Message in a bottle - Police
12 (13) 04 Nights in white satin - Dickies
13 (26) 02 Tusk - Fleetwood Mac
14 (12) 05 The diary of Horrace Wimp - Electric Light Orchestra
15 (15) 06 Sure know something - Kiss
16 (18) 04 Them heavy people (on stage) - Kate Bush
17 (06) 07 The Prince - Madness
18 (27) 02 Lucifer - Alan Parsons Project
19 (29) 02 We belong to the night - Ellen Foley
20 (22) 04 Look back in anger - David Bowie
21 (20) 04 Precious Angel - Bob Dylan
22 (23) 05 Arumbai - Massada
23 (32) 02 Dreaming - Blondie
24 (31) 02 Whatever you want - Status quo
25 (28) 03 Worlds apart - Sinceros
https://images.45cat.com/talking-heads-life-during-wartime-sire-3-s.jpg

26 (----) 01 Life during war time - Talking Heads
27 (33) 02 Heartache tonight - Eagles
28 (----) 01 Love and loneliness - Motors
29 (----) 01 Out of control - U2
30 (----) 01 Laugh and walk away - Shirts
31 (25) 04 Legend - Poco
32 (----) 01 Dream police - Cheap Trick
33 (16) 06 Arrow through me - Paul McCartney & Wings
34 (----) 01 Babe - Styx
35 (09) 08 Duchess - Stranglers
36 (----) 01 Star - Earth, Wind & Fire
37 (37) 03 Rolling - Kaz Lux
38 (----) 01 Is it love you're after - Rose Royce
39 (40) 02 Mittageisen - Siouxsie and the Banshees
40 (----) 01 Bright side of the road - Van Morrison

Verdwenen:

I wanna be your lover - Prince
It's cold outside - Stiv Bators
Queen of hearts - Dave Edmunds
When you're young - The Jam
Dirty white boy - Foreigner
No class - Motorhead
Beautiful girls - Van Halen
Straight lines - New Musik
Better not look down - B.B. King

De liefhebbers van de disco/soul kunnen heus hun hart wel ophalen in de huidige lijsten: ik vind de nieuwste van Rose Royce op zich geweldig. Maar er zijn veel meer goede disco nummers, niet alleen Chic en Sister Sledge. Je moet ze alleen even vinden.

Schrikken, dat deed je bij de nieuwe single van Styx. En juist deze ommezwaai in sound deed de band in verkoopcijfers naar grote hoogten stijgen. En het vervolg was dat Styx nog meer van deze sweet ballads ging produceren. Reden waarom de band uiteindelijk uit elkaar ging. Dennis DeYoung had beter moeten weten. Toch een voorzichtige entree.

En waar het een tegenvalt valt het andere juist mee. Wat te denken van een alleraardigste nieuwe single van Cheap Trick.

Het staat dan nog niet in het rijtje van U2, die hier met hun debuut in Ierland voor het eerst in de lijst staat. Het was nog even wennen en nog niet het beste van U2. Maar ze waren goed bezig hun naam te gaan vestigen. De Motors (Airport) hebben nog een geweldige single die eigenlijk helemaal niets heeft gedaan. Maar ik ken het nummer van Chris Thompson Love and loneliness die er ook een geweldige track van heeft gemaakt.

Maar het meest op dreef zijn toch wel de Talking Heads met hun nieuwe single. Constante hoge kwaliteit sinds 1977, een geheel eigen gezicht en een aantrekkelijke sound. Gelukkig kunnen we nog een paar jaar van ze genieten.

Het is mij duidelijk dat wij soms verschillend te werk gaan om aan onze data te komen. Mooi om dat te constateren want dat kan los van smaak verschillende lijstjes opleveren.

musician schreef:
Ik heb zelf inmiddels bijna 600 nummers voor 1980 'gescreend'.
Daaruit concludeer ik dat je in 1980 verder gaat met dit topic. Ook dat is een mooie constatering.
Ik zit nu op 1500 nummers voor 1979 en 15 nummers voor 1980. Die 15 zijn allemaal, naar mijn mening ten onrechte, door RYM in 1979 gedateerd.

En dan denk ik dat Love and Loneliness van The Motors bij die 30 hoort Marzipaintree. Of niet?
Ik zie het nummer nu binnenkomen bij musician en deze staat ook in RYM bij september1979. Alle andere bronnen die ik kan vinden geven echter 1980 als releasejaar. Ik heb meerdere redenen om te denken dat RYM er ook hier weer naast zit. Ik ga in ieder geval wachten tot 1980 toen ik het bijbehorende album behoorlijk grijsgedraaid heb.

Overigens heeft het nummer in 1980 wel degelijk de charts in de USA en UK gehaald. Ook daar releasedate maart 1980

Love and Loneliness van The Motors staat erbij inderdaad.

50tracks schreef:
Alle andere bronnen die ik kan vinden

En welke bronnen zijn dat dan?
Jullie doen daar een beetje geheimzinnig over, terwijl ik mijn kaarten op tafel leg. "Mijn bronnen" zegt mij niks als daar geen openheid van zaken over wordt gegeven, laat staan dat die bronnen op juistheid kunnen worden getoetst.

Niks geheimzinnig aan musician. De precieze datum is nog lastig maar alle bronnen geven 1980 (behalve dus RYM):

Ik gaf al aan UMD. Hier misschien wel de belangrijkste bron. Deze geeft 21 maart als release datum en op 14 april 1980 komt het nummer daadwerkelijk binnen in de UK chart, dat is de UK wel een redlijk normaal patroon. Alle bronnen die ik verder noem zijn mensenwerk behalve de charts, die zijn feitelijk (zegt niet altijd iets over de releasedatum maar gezien all andere bronnen hier denk ik wel).

Wiki geeft 1980. Niet verder gespecificeerd. Ook ChatGPT geeft 1980.

45Cat geeft 29 februari 1980 als vroegste datum. Daar zit wellicht wel een deel van de verwarring. Zij geven ook een 1979 datum maar daar staat nadrukkelijk bij: Unreleased. Dus wellicht wel aangekondigd maar nog niet gereleased.

De meest onbetrouwbare bron is mijn eigen geheugen. Ik was in die jaren een redelijk fanatieke vinyl koper. Het verhaal wat jij een paar weken geleden hield over uitverkoopbakken bij de singeltjes is zeer herkenbaar. Op een gegeven moment kon ik ook wel voorspellen wat wanneer in de baken zou komen. Maar bij andere releases kocht ik het zo snel mogelijk nadat het in de winkels lag. Zo ook het album van The Motors en dat was in 1980.

Jij verwijst nog naar de cover van Chris Thompson. Die komt volgens Second Hand Songs - A Cover Songs Database en WhoCovered uit 1986. Het orgineel is dan bij beide van The Motors uit januari 1980.

Ook heel andere sites als BestMusic80, VinylExchage, Rare Vinyl geven 1980.

Nog een andere betrouwbare indicatie. John Peel draait het nummer voor het eerst in februari 1980.

Overigens vast een winstwaarschuwing. 7 december komt een legendarische single uit, een week later gevolgd door het dubbelalbum. London Calling. Hier weet ik echt nog dat ik er mee in mijn handen stond in de winkel en wanneer dat was. De opwinding die dat teweegbracht, het gevoel dat hier iets bijzonders aan de hand was. Die geweldige hoes (later wist ik pas dat dit een Elvis-pathisch was), de eerste klappen van het titelnummer. Legendarisch voor mij dus.

musician schreef:
En welke bronnen zijn dat dan?
Jullie doen daar een beetje geheimzinnig over, terwijl ik mijn kaarten op tafel leg.
Helaas val ik een beetje in herhaling maar misschien was ik niet specifiek genoeg. Ik maak, als dat kan, gebruik van historische bronnen.
Marzipaintree schreef:
In dit geval werp ik ter controle altijd een blik in de originele tijdschriften en dan blijkt dat de single niet voor eind oktober uit is.
Deze tijdschriften zijn voor mij historische bronnen uit 1979 en 1980 en zijn te vinden bij WorldRadioHistory: Radio Music Electronics Publications ALL FREE. In deze tijdschriften kan je elektronisch zoeken en dan blijkt dat “Different for girls” niet voor oktober 1979 te lokaliseren is. Voor “Love and Loneliness” geldt niet voor maart 1980.
Marzipaintree schreef:
In 1979 is Joe inmiddels “The man” dus het is ook niet zo dat hij in de eerste maanden te weinig publiciteit kreeg.
Dit is niet alleen een knipoog naar het album maar ook de constatering dat Joe Jackson inmiddels hits heeft gescoord en daarmee niet onbekend meer was. Dat betekent dat het onwaarschijnlijk is dat hij in augustus en september 1979 genegeerd wordt met zijn nieuwe single (door zowel platenmaatschappij als redacteur). Datzelfde geldt voor the Motors.
musician schreef:
Volgens Rate Your Music is It's different for girls van augustus 1979 It's different for girls en ik heb geen bronnen die het tegendeel bewijzen
RYM noemt geen historische bron bij Joe Jackson en the Motors. In dit geval heeft RYM voor mij onvoldoende de datum gemotiveerd.

Inmiddels heb ik een moderator van RYM gevraagd of RYM zijn/haar kaarten op tafel kan leggen wat de bron betreft.
Ik zal jullie daarvan op de hoogte houden.

50tracks schreef:
Ik gaf al aan UMD. Hier misschien wel de belangrijkste bron.

Want?
Ik werk ook met UMD maar nog afgezien van het feit dat UMD zich alleen bezig houdt met Amerikaanse en Engels releasedata wil het nog wel eens afwijken. Waar UMD haar informatie vandaan haalt wordt ook niet verantwoord. Ook hier zitten foutjes in.

En een nummer als All my love van Led Zeppelin, als voorbeeld, kom ik er ook niet tegen.

Marzipaintree schreef:
Deze tijdschriften zijn voor mij historische bronnen uit 1979 en 1980 en zijn te vinden bij WorldRadioHistory: Radio Music Electronics Publications ALL FREE. In deze tijdschriften kan je elektronisch zoeken en dan blijkt dat “Different for girls” niet voor oktober 1979 te lokaliseren is. Voor “Love and Loneliness” geldt niet voor maart 1980.

Allemaal erg leuk en geheimzinnig, een hele optie tot veel en leuk bladeren.
Maar er bestaan geen tijdschriften waarin releasedata specifiek worden vrijgegeven. Was dat maar waar geweest. Als die namelijk zouden hebben bestaan, waren al die data wel opgenomen in 45cat, UMD en RYM, waarom zouden mensen daar over liegen of wat anders verzinnen.

Ik zeg niet dat die releasedata in genoemde naslagwerken per se altijd goed zijn. Ze mogen echter wel als uitgangspunt dienen voor ons topic. Dat er dan eens een paar weken tussen zouden zitten. Maar ik zou dan niet de vroegste releasedatum nog eens extra vervroegen ten opzichte van de gebruikelijke naslagwerken.

Ranboy Top 20 23-9-1979
w38 w37 aw titel - artiest
1 2 7 Sail on - The Commodores
2 1 11 Sorry, I love you - Murray Head
3 5 4 Worlds apart - The Sinceros
4 12 2 Tusk - Fleetwood Mac
5 3 11 Stay with me 'till dawn - Judie Tzuke
6 4 9 The shape of things to come - The Headboys
7 8 6 Cars - Gary Numan
8 10 3 It's different for girls - Joe Jackson
9 13 3 Them heavy people - Kate Bush
10 6 9 Goodbye stranger - Supertramp
11 9 5 All my love - Led Zeppelin
12 16 2 Message in a bottle - The Police
13 7 7 Street life - The Crusaders
14 -- 1 Rainbow Connection - Kermit
15 15 3 Every day hurts - Sad Café
16 18 2 Making plans for Nigel - XTC
17 -- 1 We belong to the night - Ellen Foley
18 11 5 Arumbai - Massada
19 19 2 Pretty paracetamol - Fischer Z
20 20 2 Video killed the radio star - The Buggles

Eindelijk, na 8 weken op 1 zakt Murray Head naar 2, en het prachtige Sail on neemt het over. En nu schiet het mij te binnen dat ik deze single bij niemand anders gezien heb (of niet hoog in ieder geval). Dat is toch heel vreemd, zelfs de VPRO (die toen heel alternatief was) moest erkennen dat dit wel een goeie song was. Maar misschien heb ik wat gemist.
En ja, de Rainbow Connection, wat een ontroerend liedje, met diep menselijke tekst, een geweldige melodie en ook nog gezongen door een kikker, wat wil een mens nog meer.

musician schreef
Want?
Ik werk ook met UMD maar nog afgezien van het feit dat UMD zich alleen bezig houdt met Amerikaanse en Engels releasedata wil het nog wel eens afwijken. Waar UMD haar informatie vandaan haalt wordt ook niet verantwoord. Ook hier zitten foutjes in.

UMD gaat absoluut alleen over UK en USA. Er zitten ongetwijfeld veel fouten in maar niet over de charts data. De posities in de charts zijn behoorlijk accuraat en zijn ook op andere plekken terug te vinden en te verifiëren.

Led Zeppelin is inderdaad niet in UK en USA gereleased en over die uitgave kun je ook discussieren zoals we eerder hier gedaan hebben.

50Tracks Top 40 1979 Week 38

01 - 01 - 09 - The Headboys - The Shape Of Things To Come
02 - 02 - 05 - The Laughing Dogs - Get 'Im Outa Town
03 - 05 - 03 - XTC - Making Plans For Nigel
04 - 06 - 02 - Fleetwood Mac - Tusk
05 - 03 - 05 - Pat Benatar - I Need A Lover
06 - 04 - 05 - Neil Young And Crazy Horse - My My, Hey Hey (Out of the Blue)
07 - 10 - 05 - City Boy - The Day The Earth Caught Fire
08 - 11 - 02 - Pat Benatar - If You Think You Know How To Love Me
09 - 08 - 06 - Yachts - Box 202
10 - ---- - 01 - The Shirts - Laugh And Walk Away

11 - 14 - 06 - Kiss - Sure Know Something
12 - 15 - 04 - Joe Jackson - It's Different For Girls
13 - 07 - 07 - Foreigner - Dirty White Boy
14 - 09 - 06 - Rainbow - Since You've Been Gone
15 - 18 - 06 - Nick Lowe - Cruel To Be Kind
16 - 20 - 04 - The Quads - There Must Be Thousands
17 - 22 - 03 - Dave Edmunds - Queen of Hearts
18 - 17 - 05 - The A's - After Last Night
19 - 23 - 03 - The Police - Message In A Bottle
20 - 28 - 02 - Ellen Foley - We Belong To The Night

21 - 24 - 05 - The Knack - Good Girls Don't
22 - 12 - 06 - Gary Numan - Cars
23 - 25 - 03 - The Cars - Double Life
24 - 26 - 04 - Patti Smith Group - So You Want To Be A Rock 'n' Roll Star
25 - 13 - 07 - The Tubes - TV Is King
26 - 16 - 05 - Ry Cooder - Little Sister
27 - 30 - 04 - The Teenbeats - I Can't Control Myself
28 - 19 - 07 - Led Zeppelin - All My Love
29 - 36 - 02 - Supertramp - Take The Long Way Home
30 - 35 - 02 - Eagles - Heartache tonight

31 - 31 - 04 - Kansas - Reason To Be
32 - 37 - 02 - Fischer-Z - Pretty Paracetamol
33 - 29 - 04 - U.K. Subs - Tomorrows Girls
34 - ---- - 01 - Cheap Trick - Dream Police
35 - 32 - 04 - The Sinceros - Worlds Apart
36 - 33 - 03 - Mental As Anything - The Nips Are Getting Bigger
37 - 40 - 02 - The Go-Betweens - People Say
38 - 39 - 02 - Au Pairs - You
39 - ---- - 01 - Scorpions - Loving You Sunday Morning
40 - ---- - 01 - Southside Johnny & The Asbury Jukes - All I Want Is Everything

50 Tracks Polderpop Top 15 1979 Week 38

01 - 01 - 05 - Vitesse - Rock And Roll Band
02 - 02 - 05 - Massada - Arumbai
03 - 03 - 03 - Kaz Lux - Rolling
04 - 06 - 02 - Joep's - K & K & Co.
05 - 07 - 02 - Carlsberg - Gimme Love, Gimme Time

06 - 08 - 02 - The Classics - Ashes And Diamonds
07 - 09 - 02 - The Tumbleweeds - Don't Cry Blue
08 - 04 - 04 - Jacques Kloes & Patricia Paay - You Make It Alright
09 - 05 - 06 - BZN - Marching On
10 - ---- - 01 - Dolly Dots - Radio

11 - ---- - 01 - Sesam - She
12 - ---- - 01 - Maywood - You Treated Me Wrong
13 - 14 - 03 - Peter And Sigrid - Take It Easy
14 - ---- - 01 - Sommerset - Wedding Song
15 - 15 - 02 - La Salle's - Razzle Dazzle

Week 38 1979

01 01 05 Kiss-Sure know something 4x #1
02 05 02 Chic-My forbidden lover
03 02 06 Gary Numan-Cars
04 10 03 Wiz Stars-Brand new day
05 03 10 Sister Sledge-Lost in music 1x #1
06 07 04 Roxy Music-Angel eyes
07 NE 01 SUPERTRAMP-TAKE THE LONG WAY HOME
08 04 05 Ashford & Simpson-Found a cure
09 11 03 Joe Jackson-It's different for girls
10 06 06 Herb Alpert-Rise

11 17 04 Foreigner-Dirty white boy
12 18 02 David Bowie-Look back in anger
13 13 03 Fischer-Z-Pretty paracetamol
14 08 11 Michael Jackson-Don't stop 'til you get enough 3x #1
15 15 07 The Headboys-The shape of things to come
16 NE 01 DIANA ROSS-THE BOSS
17 12 15 Telex-Moskow Diskow
18 14 07 Tantra-Hills of Katmandu
19 NE 01 THE POLICE-MESSAGE IN A BOTTLE
20 09 09 Jones Girls-You gonna make me love somebody else

Weg:
The Stranglers-Duchess 1wk (20)
Judie Tzuke-Stay with me till dawn 7wkn (4)
The Knack-My Sharona 15wkn (4)

Bij 50tracks al genoteerd komt nu ook bij mij Supertramp alweer binnen met de volgende, dat tempo ligt erg hoog. Deze vind ik sowieso 1 van de fijnste dus een langere chartrun moet er nu weleens inzitten.
Kiss mag toch nog een weekje aan de top blijven, maar het is onvermijdelijk dat Chic volgende week de vloer aanveegt met de make up boys.
Verder dan een transformatie van First impressions naar Pretty paracetamol, een Cher actie voor Diana (als in niks mee gedaan in mei dus alsnog) en The Police als overeenkomstige entry bij bijna iedereen (maar zeer waaschijnlijk ook zo weer weg).
2 opmerkelijkheden onbewust maar voor mezelf opvallend; Judie Tzuke het mini hypje is alweer weg en toch dan niet zo opvallend als paar weken terug. En alle disco/dance "wat verder dan Chic/Sister Sledge" zoals Tantra en Machine zijn meestal ook voor de 9 weken alweer weg.

Tipparade-lijst van week 38, 1979 - top40.nl

5. Kiss - Sure Know Something
Naar Kiss-maatstaven wellicht poppy maar ik vind het een geslaagde rocksong door het contrast tussen de rustige strofes en het heftiger refrein, ook sterk middenstuk met gitaarsolo en samenzang.
Cijfer: 8

9. Fleetwood Mac - Tusk
Heel wat anders dan hun vorige singles, met name het ritme en percussie vallen op. Sterke opbouw met inkomende bas en later de blazers, in ieder geval origineel.
Cijfer: 9

14. Donna Summer - Dim All The Lights
De zoveelste hitsingle van Donna Summer dat vrij rustig begint en naar - overigens niet zo erg bijzondere - disco overgaat. Het is vooral haar zang die het nummer tot een hoger peil tilt.
Cijfer: 7,5

22. Ellen Foley - We Belong To The Night
Dit nummer heeft een beetje de kenmerkende bombast van Jim Steinman (Meat Loaf). Zeer sterke zang die de song draagt en door de productie goed tot haar recht komt. Jammer genoeg vrij snel van het toneel verdwenen.
Cijfer: 8,5

23. Ashford & Simpson - Found A Cure
In dit duo heb ik mij nooit echt verdiept maar ik vind het een degelijke soulsong met discotintje. Vind ik zelfs iets beter dan hun grote hit Solid.

24. Hot Chocolate - Going Through The Motions
Werd geen grote hit zoals hun meeste andere singles, spreekt wellicht ook wat minder aan. Maar slecht is het zeker niet waarbij de synths hier smaakvol zijn toegevoegd.
Cijfer: 7

25. Van Morrison - Bright Side Of The Road
Lekkere vlotte jazzy single van Van The Man, prima geproduceerd. Radiovriendelijk en vrolijk maar met zulke songs mogen ze altijd afkomen.

26. The Charlie Daniels Band - The Devil Went Down To Georgia
Country kon toen ook nog in de hitlijsten. Verhalende song met gesproken coupletten en vlotte refrein waarbij de viool nog het meeste in het oor springt.

27. Kate Bush - Them Heavy People
Ik heb vooral een zwak voor de vroege Kate Bush. Naast haar hoge en lenige stem spreekt dat oosters, mystieke sfeertje mij erg aan.

28. Dennie Christian & De Slork & De Nardjanen - Het Slorklied
Na het Smurfenlied en Guust Flater & de Marsupilami krijgen wij nu het Slorklied. Laat ik liever over aan de jongste muziekliefhebbers.
Cijfer: 2,5

29. Gene Chandler - When You're #1
Deze man kwam enkele weken geleden ter sprake met de song Duke of Earl dat Darts verdienstelijk coverden. Hijzelf gaat hier op de discotoer met goede zang maar wat doordeweeks en eentonig nummer.
Cijfer: 5,5

30. Nils Lofgren - Shine Silently
Nils Lofgren is ook een artiest die ik nauwelijks heb gevolgd en ken ik meer als gitarist bij Bruce Springsteen en Crazy Horse (Neil Young). Misschien ten onrechte want dit is een fris, aangenaam en radiovriendelijk nummer.
Cijfer: 8

Week 38 (22 september)
01 (01) 06 Frank Zappa - Bobby Brown/Stick It Out #3
02 (03) 07 Fischer Z - Pretty Paracetamol (First Impressions)/High Wire Walker
03 (06) 08 The Tools - Gotta Make Some Money Somehow/TV Eyes
04 (04) 06 Louise Goffin - Remember (Walkin' In the Sand)/Trapeze*
05 (02) 09 Nils Lofgren - Shine Silently/Kool Skool
06 (09) 05 Bob Dylan - Gotta Serve Somebody/Trouble In Mind
07 (07) 06 Madness - The Prince/Madness
08 (11) 05 The Radiators - Kitty Ricketts/Ballad Of the Faithful Departed
09 (05) 11 Buzzcocks - Harmony In My Head/Something's Gone Wrong Again* #1
10 (14) 04 Neil Young & Crazy Horse - Hey Hey, My My (Into the Black)/My My, Hey Hey (Out Of The Blue)
11 (17) 04 Gary Numan - Cars/Asylum
12 (19) 04 David Bowie - Yassassin/Repetition
13 (10) 07 Saxon - Big Teaser/Stallions Of the Highway*
14 (08) 12 The Jags - Back Of My Hand/Double Vision
15 (13) 08 The Headboys - The Shape Of Things To Come/The Mood I'm In
16 (16) 07 Pointed Sticks - Out Of Luck/The Real Thing
17 (20) 04 City Boy - The Day the Earth Caught Fire/Ambition
18 (22) 04 Pat Travers - Boom Boom (Out Go the Lights)/Go All Night
19 (21) 03 J.J. Cale - Katy, Kool Lady/Juarez Blues
20 (23) 03 Funkadelic - (Not Just) Knee Deep (Part 1)/(Part 2)
21 (27) 02 The Police - Message In a Bottle/Landlord
22 (12) 11 The Boomtown Rats - I Don't Like Mondays/It's All the Rage #2
23 (15) 07 48 Chairs - Snap It Around/Psycle Sluts
24 (32) 02 Status Quo - Whatever You Want/Hard Ride
25 (30) 02 The Buggles - Video Killed the Radio Star/Kid Dynamo
26 (**) 01 XTC - Making Plans For Nigel/Buschman President/Pulsing Pulsing
27 (29) 03 Slick - Sexy Cream/Put Your Pants On
28 (34) 02 The Sinceros - Worlds Apart/Girl I Realise
29 (**) 01 Supertramp - Take the Long Way Home/Rudy
30 (40) 02 The Wiz Stars - A Brand New Day/Liberation Ballet
31 (18) 11 AC/DC - Highway To Hell/If You Want Blood You´ve Got It
32 (26) 03 Sheila Hylton - Breakfast In Bed/Disco Reggae Beat
33 (**) 01 Van Halen - Beautiful Girls/D.O.A.
34 (28) 03 Al Hudson And The Soul Partners - You Can Do It/Happy Feet
35 (**) 01 Randy Newman - The Story Of a Rock And Roll Band/Ghosts
36 (36) 02 Siouxsie And The Banshees - Mittageisen (Metal Postcard)/Love In a Void
37 (**) 01 Bob Dylan - Precious Angel/Trouble In Mind
38 (24) 07 The Smirks - To You/New Music
39 (**) 01 Leida - Sleeping Single In a Double Bed/Dave
40 (25) 09 Steve Forbert - Thinkin’/You Cannot Win If You Do Not Play/Steve Forbert's Midsummer Night's Toast

Exit
(31) 04 Penetration - Come Into the Open/Lifeline
(33) 13 Motörhead - No Class/Like a Nightmare #2
(35) 04 Scorpions - Lovedrive/Coast To Coast
(37) 02 Robert Palmer - Jealous/Woman You're Wonderful
(38) 01 Prince - I Wanna Be Your Lover/My Love Is Forever
(39) 08 Ian Dury And The Blockheads - Reasons To Be Cheerful, Part 3/Common As Muck

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcS1B_TL05NuxuqD1MiJ8Po9fg2k5cS8DYcLFJ1jTPlg7XLFqgRV

Top 20 1979 - week 38: (22 september 1979)

01 (01) [09wk] Ashford & Simpson - Found a Cure #7
02 (03) [04wk] The Wiz Stars feat. Diana Ross & Michael Jackson - A Brand New Day
03 (02) [05wk] Kiss - Sure Know Something
04 (06) [06wk] Cliff Richard - We Don't Talk Anymore
05 (08) [04wk] Frantique - Strut Your Funky Stuff
06 (12) [03wk] Charlie - Killer Cut
07 (05) [07wk] Sister Sledge - Lost in Music
08 (13) [04wk] Huey Lewis And American Express - Exodisco/Kick Back
09 (09) [04wk] Neil Young And Crazy Horse - My My, Hey Hey (Out of the Blue)
10 (04) [10wk] Little River Band - Lonesome Loser #1

11 (14) [03wk] Jimmy Buffett - Fins
12 (07) [09wk] Michael Jackson - Don’t Stop 'Til You Get Enough
13 (18) [02wk] Foreigner - Dirty White Boy
14 (10) [05wk] Prince - I Wanna Be Your Lover
15 (15) [06wk] Atlanta Rhythm Section - Spooky
16 (16) [05wk] Stephanie Mills - What Cha Gonna Do With My Lovin'
17 (20) [02wk] Billy Ocean - American Hearts
18 (11) [06wk] ELO - The Diary of Horace Wimp
19 (00) [01wk] XTC - Making Plans For Nigel
20 (00) [01wk] Van Morrison - Bright Side of the Road

Verdwenen:
Slick - Space Bass #1 (14 wk)
Dschinghis Khan - Moskau (06 wk)

50tracks schreef:
Overigens vast een winstwaarschuwing. 7 december komt een legendarische single uit, een week later gevolgd door het dubbelalbum. London Calling. Hier weet ik echt nog dat ik er mee in mijn handen stond in de winkel en wanneer dat was. De opwinding die dat teweegbracht, het gevoel dat hier iets bijzonders aan de hand was. Die geweldige hoes (later wist ik pas dat dit een Elvis-pathisch was), de eerste klappen van het titelnummer. Legendarisch voor mij dus.

Ik zag dat John Peel die afgelopen week al draaide Maar ik ben hier wel geneigd nog even te wachten, tenzij ie hem vanaf nu echt elke week gaat draaien.

Klinkt trouwens tussen de regels door dat we hier allemaal redelijk hetzelfde uitzoekwerk doen. Misschien toch eens de krachten bundelen?

musician schreef:
Waar denk je dan precies aan?

Volgens mij pluizen we allemaal diverse bronnen uit op zoek naar release data. Of dat nou onbekende release data zijn of het controleren van bekende release data aan de hand van historische bronnen.

Soms denk ik, zouden we niet een soort 'moederbestand' moeten hebben waar iedereen uit kan putten en dat iedereen kan aanvullen? Of ons met zijn allen op een bron storten en die zo kloppend mogelijk maken? Dat laatste heeft dan weer het nadeel dat je afhankelijk bent van derden.

Voor mezelf ben ik nog altijd op zoek naar de juiste methodiek, die elk jaar weer een beetje anders is.
Wat ik eerst doe is de toplijst van RYM kopiëren naar een spreadsheet. Afhankelijk van de vormgeving van RYM gaat dat het ene jaar soepeler dan het andere. Helaas is er nog geen exportfunctie mogelijk.

Als ik mijn spreadsheet eenmaal netjes heb vormgegeven (kolommen voor artiest, titel, releasedatum, genres en evt. geraadpleegde bronnen) dan zoek ik de release data uit die RYM niet vermeld (ik ga er dus vanuit dat die op RYM kloppen wat meestal wel zo is, maar ook niet altijd - ik heb al enkele tientallen singles in 1980 i.p.v. 1979 gedateerd en eentje zelfs in 1981. Hiervoor gebruik ik in eerste instantie umd (niet per se release data, maar chart entry datum is goed genoeg voor mij) en 45cat en evt. ook Discogs, Wikipedia en gewoon Google. Het zoeken heb ik wat geprobeerd te automatiseren met wat formules in mijn spreadsheet en dan zou ChatGPT wellicht ook nog uitkomst kunnen bieden.

Dit is eigenlijk al een behoorlijk monnikenwerk dat ik uitgespreid over het jaar doe en gelukkig ook wel leuk vind - ik ben van de data. Maar als we dus allemaal individueel een voor een bepaalde bronnen nalopen voor dezelfde singles, dan is het toch niet gek ergens bv. een gezamenlijke spreadsheet te stallen?

Marzipaintree schreef:
Als er vragen m.b.t. uitzoekwerk zijn dan wil ik ze altijd graag (proberen te) beantwoorden.

Nu heb ik er wel eentje. Wellicht kun je van deze de releasedatum achterhalen?
Ain't No Stopping Us Now / Ain't No Stopping Us Now (Version) by Risco Connection (Single, Disco): Reviews, Ratings, Credits, Song list - Rate Your Music - rateyourmusic.com

Verder is mijn data voor iedereen beschikbaar. In het verleden heb ik wel eens achteraf indexen gepubliceerd van alles wat we genoteerd en eventueel gemist hadden. Die liepen minimaal 3 maanden achter. Ik kan deze opnieuw verstrekken en wat meer synchroon laten lopen.

Maar dan is het misschien niet handig om ze in dit topic te publiceren want dan krijg je heel veel informatie ertussen door dat bovendien discussie- en onderhoudsgevoelig is. De groep is hier ook wat groter dan in het verleden.
Een apart topic binnen musicmeter is een beter idee? Een voordeel is dat je een duidelijk wijzigingslog hebt waarin duidelijk is wie gewijzigd heeft. De 12uur-wijzigingsduur blijft een nadeel.
Misschien kan ik een website maken voor iedereen of voor een select gezelschap een file share?

Ik ben zeker benieuwd naar die data. Vermeld jij ook in welke bron je iets gevonden hebt? Dat zou ik zelf wat consequenter kunnen bijhouden. Een website of topic hier zou mooi zijn, maar het hangt er ook vanaf wat voor jou prettig/haalbaar/duurzaam is. En anders kunnen we inmiddels wellicht de hulp van Sven Mislintat inschakelen.

KAZTOR’S TOP 20:

1 - 1 JOY DIVISION - TRANSMISSION (3) (2x#1)
2 - 2 XTC - MAKING PLANS FOR NIGEL (3)
3 - 4 THE POLICE - MESSAGE IN A BOTTLE (2)
4 - 7 THE SHIRTS - LAUGH AND WALK AWAY (2)
5 - 5 FUNKADELIC - NOT JUST KNEE DEEP (4)
6 - 9 BLONDIE - DREAMING (2)
7 - - VAN MORRISON - BRIGHT SIDE OF THE ROAD (1)
8 - 16 U2 - OUT OF CONTROL (U2-THREE EP) (2)
9 - - FLEETWOOD MAC - TUSK (1)
10 - 3 THE STRANGLERS - DUCHESS (8) (5x#1)
11 - 13 BUGGLES - VIDEO KILLED THE RADIO STAR (3)
12 - - SUPERTRAMP - TAKE THE LONG WAY HOME (1)
13 - - ELLEN FOLEY - WE BELONG TO THE NIGHT (1)
14 - 8 THE SINCEROS - WORLDS APART (3)
15 - 19 TALKING HEADS - LIFE DURING WARTIME (2)
16 - 18 LOU REED - CITY LIGHTS (2)
17 - - GARY NUMAN - CARS (1)
18 - - VITESSE - ROCK AND ROLL BAND (1)
19 - - STYX - BABE (1)
20 - - THE JAGS - BACK OF MY HAND (1)

Gesneuveld:

FRANK ZAPPA - BOBBY BROWN GOES DOWN
SUPERTRAMP - GOODBYE STRANGER
BAUHAUS - BELA LUGOSI’S DEAD
DAVID BOWIE - LOOK BACK IN ANGER
ROXY MUSIC - ANGEL EYES
NICK LOWE - CRUEL TO BE KIND
MADNESS - THE PRINCE
RAINBOW - SINCE YOU’VE BEEN GONE

Wederom de bezem er goed door om platen te laten binnen komen die niet mogen ontbreken.
Bovenaan probeer ik de druk te handhaven, maar veranderingen komen er zeker en snel.

VAN MORRISON komt met een kraker van jewelste, van z’n INTO THE MUSIC album. Belachelijk dat dit de Top 40 niet haalde.

FLEETWOOD MAC, ofwel Lindsey Buckingham, komen met hun anti-Rumours statement TUSK, het album en de single. Je kunt het vreemd noemen, maar die aanzwellende manie van het nummer heeft uiteindelijk iets feestelijks, als een matador die een stierengevecht heeft gewonnen.
En het album zelf vind ik veel beter dan Rumours, hoe goed ik die ook vind.

TAKE THE LONG WAY HOME vind ik op zeker een van SUPERTRAMP’s beste singles. De sfeer dat het heeft, vooral in dat intro met de mondharmonica, vind ik geweldig getroffen. In 1980 zou er nog een live-versie van het nummer komen (van het album Paris) dat in Nederland de Tipparade zou halen.

Het toenmalige liefje van The Clash’s Mick Jones, ELLEN FOLEY, komt met het geweldige WE BELONG TO THE NIGHT. Met zo’n talent, en na het Meatloaf-avontuur, zou je denken dat ze een lange, succesvolle carriére tegemoet zou komen, maar ze maakte wellicht bewust geen voor-de-hand liggende keuzes.

Vanmorgen zag ik Rick Beato’s one-hit-wonders-lijst van de jaren ‘70 op Youtube en ik besloot uiteindelijk om GARY NUMAN’s CARS in de lijst op te nemen. Ik vind het beter dan Are ‘Friends’ Electric en het klinkt absoluut uniek voor 1979.

VITESSE’s single vind ik lekker vlot en sympathiek, maar de echt tijdloze singles zouden drie jaar later komen.

BABE van STYX heeft een slowburner-gehalte, die gaat zeker nog hoger komen. Kwalitatief een tot op de puntjes verzorgde ballad van deze Amerikaanse proggers.

Last but not least toch nog BACK OF MY HAND van THE JAGS. Een heerlijk nummertje gemaakt in de voetsporen van Joe Jackson.

Voor degene die niet meedoen aan de greatest hits. Leuk om herman te zien deelnemen aan 2 voor 12 gemist? Start met kijken op NPO Start - npostart.nl.

musician schreef:
Allemaal erg leuk en geheimzinnig, een hele optie tot veel en leuk bladeren.
Maar er bestaan geen tijdschriften waarin releasedata specifiek worden vrijgegeven. Was dat maar waar geweest. Als die namelijk zouden hebben bestaan, waren al die data wel opgenomen in 45cat, UMD en RYM, waarom zouden mensen daar over liegen of wat anders verzinnen.
Het gaat mij om de zoekoptie en releases die maanden van elkaar afwijken. 45cat en RYM maken steeds vaker gebruik van tijdschriften dankzij OCR. In UMD zijn ook veel tijdschriftbronnen te vinden. Mensen kunnen liegen maar eerder maken ze fouten.

Musicmeter is niet geschikt voor dit soort schriftelijke interacties die voor jaren vastgelegd worden terwijl we volgens mij hier hetzelfde doel hebben. Wat dat betreft kunnen we beter in een leuke pub afspreken. Ik verwacht dat alle geheimzinnigheid dan verdwijnt.

Marzipaintree schreef:
109 We've Got Love - Peaches & Herb
Ten onrechte opgenomen in het tipparade overzicht van nummers die de top 40 niet gehaald hebben. Een foutje van mij. Ik zal de telling de volgende keer aanpassen.

Nieuwkomers USA Top 100 week 38 -1979
347 22-09-79 Angel eyes - Abba
358 22-09-79 Do you think I'm disco - Steve Dahl And Teenage Radiation
359 22-09-79 Let me know (I have the right) - Gloria Gaynor
360 22-09-79 Hold on to the night - Hotel
361 22-09-79 Broken hearted me - Anne Murray
362 22-09-79 Dancin' 'round and 'round - Olivia Newton-John
363 22-09-79 I'm so anxious - Southside Johnny And The Asbury Jukes
364 22-09-79 Please don't leave - Lauren Wood

Nieuwkomers UK Top 75 week 38 – 1979
387 22-09-79 Video Killed the Radio Star - The Buggles
388 22-09-79 The devil went down to Georgia - The Charlie Daniels Band
389 22-09-79 When you're in love with a beautiful woman - Dr. Hook
390 22-09-79 The Chosen Few - The Dooleys
391 22-09-79 Don't be a dummy - John Du cann
392 22-09-79 O.K. Fred - Errol Dunckley
393 22-09-79 Queen of hearts - Dave Edmunds
394 22-09-79 The shape of things to come - The Headboys
395 22-09-79 Message in a bottle - Police
396 22-09-79 Millions like us - Purple Hearts
397 22-09-79 There must be thousands - Squads
398 22-09-79 Every day hurts - Sad Café
399 22-09-79 Whatever you want - Status Quo
400 22-09-79 Making plans for Nigel - XTC

Nieuwkomers NL Top 40 week 38 – 1979
219 22-9-1979 If I said you had a beautiful body would you hold it against me - Bellamy Brothers
220 22-9-1979 Lost in music - Sister Sledge
221 22-9-1979 Gangsters - Special A.K.A.
222 22-9-1979 Oma - Tol Hansse
223 22-9-1979 Moskau - Dschinghis Khan

Nieuwkomers Europarade Top 30 week 38
157 22-9-1979 Cars - Gary Numan - GB
158 22-9-1979 Lady Laura - Roberto Carlos - E
159 22-9-1979 Goodbye Stranger - Supertramp - F
160 22-9-1979 Le Cœur Grenadine - Laurent Voulzy - F

Restant Top 40 Week 37 (21-09-1979)
34 (---) 01 Lee Clayton – I stand alone / A little cocaine – Capitol, USA
35 (---) 01 Fleetwood Mac – Tusk – Warner Bros., USA
36 (---) 01 Talking heads - Life During Wartime (This Ain't No Party...This Ain't No Disco...This Ain't No Foolin' Around) – Sire, USA
37 (---) 01 Van Morrison - Bright side of the road - Warner Bros., USA
38 (---) 01 The Girls - Jeffrey I Hear U - Hearthan, USA
39 (---) 01 Gl*xo Babies - Christine Keeler – Heartbeat, UK
40 (---) 01 The Monochrome set - The Monochrome set – Rough Trade, UK

Uitvallers
(met toevoeging NL: datum uitgebracht in NL, NINLU = Niet in Nederland uitgebracht; BUB = geen top of tipparade; Top = top 40; Tip = Tipparade, labelnr. NL)
AW {HP}
07 {15} Frantique - Strut Your Funky Stuff / Getting serious - Philadelphia International, UK; NL: 05-10-79, Top, Philadelphia International Records PIR 7728
07 {12} Roxy Music – Angel Eyes / My Little Girl – EG, UK; NL: 17-08-79, Top, Polydor 2001.900
07 {13} KC & the Sunshine band - Please Don't Go / I Betcha Didn't Know That – T.K., UK; NL: 03-11-79, Top, TKR 7558

Top 40 Week 38 (28-09-1979)
01 (08) 02 XTC - Making Plans For Nigel
02 (03) 02 The Police – Message in a bottle
03 (01) 04 Gary Numan – Cars - Beggars Banquet, UK
04 (09) 03 Buggles - Video killed the radio star - Island, UK
05 (02) 05 The Knack – Good girls don’t – Capitol, USA
06 (10) 05 Neil Young & Crazy Horse - Hey Hey, My My (Into the Black) – Reprise, UK
07 (06) 06 Bauhaus - Bela Legusi’s dead – Small Wonder, UK
08 (04) 07 Stranglers – Duchess / Fools Rush Out – United Artists, UK
09 (07) 06 Stephen Encidas – Disco Illusion / Lypso Illuision – Kalinda, TRIN
10 (05) 07 Madness – The Prince / Madness – 2 Tone, UK

11 (13) 05 Prince - I Wanna Be Your Lover
12 (17) 04 Funkadelic - (Not Just) Knee Deep - Warner Bros. , USA
13 (36) 02 Van Morrison - Bright side of the road - Warner Bros., USA
14 (---) 01 Cheap Trick – Dream Police
15 (21) 02 Ry Cooder – Little Sister - Warner Bros., USA
16 (35) 02 Talking heads - Life During Wartime (This Ain't No Party...This Ain't No Disco...This Ain't No Foolin' Around) – Sire, USA
17 (15) 05 The Jam – When you are young – The Jam – Polydor, UK
18 (14) 06 Led Zeppelin – All my love – Swan Song, ARG
19 (28) 03 Sad Café - Every Day Hurts - RCA Victor, UK
20 (26) 03 Stiv Bators – It’s cold outside - Bomp!, USA

21 (22) 03 Kool and the Gang – Ladies night - De-lite, USA
22 (11) 05 Fischer Z - First impressions – United Artists, UK
23 (12) 05 Rainbow – Since you been gone – Polydor, USA
24 (23) 03 Look back in anger - David Bowie – RCA, USA
25 (25) 03 Units – High pressure days – Geen label, USA
26 (27) 03 After the fire - Laser love – RCA, USA
27 (34) 02 Lee Clayton – I stand alone / A little cocaine – Capitol, USA
28 (35) 02 Fleetwood Mac – Tusk – Warner Bros., USA
29 (38) 02 The Girls - Jeffrey I Hear U - Hearthan, USA
30 (39) 02 Gl*xo Babies - Christine Keeler – Heartbeat, UK

31 (40) 02 The Monochrome set - The Monochrome set – Rough Trade, UK
32 (18) 09 The Headboys - The Shape Of Things To Come / The Mood I'm In – RSO, UK
33 (16) 07 Frank Zappa – Bobby Brown goes down
34 (19) 08 Nils Lofgren - Shine silently / Kool Skool – A&M, UK
35 (20) 07 Tantra – Hills of Katmandu / Wishbone – Philips, IT
36 (24) 03 Precious Angel - Bob Dylan – CBS, UK
37 (---) 01 Chic – My forbidden lover - Atlantic, USA
38 (---) 01 The Felt – Index - Shanghai, UK
39 (---) 01 The Eagles - Heartache tonight - Asylum, USA
40 (---) 01 Rose Royce – Is it love you after - Whitfield, USA

Uitvallers
(met toevoeging NL: datum uitgebracht in NL, NINLU = Niet in Nederland uitgebracht; BUB = geen top of tipparade; Top = top 40; Tip = Tipparade, labelnr. NL)
AW {HP}
04 {20} A brand new day - The Wiz Stars feat. Diana Ross And Michael Jackson - MCA, NL; NL: 18-08-79, Top, MCA 006.63 106
04 {21} Kiss – Sure know something – Casablanca, USA; NL: 28-09-79, Top, Casablanca CB 1226
04 {23} Bob Dylan - Gotta Serve Somebody/Trouble In Mind – Columbia, USA; NL: 10-11-79, BUB, CBS 8134
10 {01} Micheal Jackson – Don’t stop till you get enough / I Can't Help It – Epic, USA; NL: 08-09-79, Top, Epic EPC 7763
07 {05} The Pointed Sticks – Out of luck / The Real Thing - Quintessence, CAN; NL: NINLU

Dit staat er in mijn spreadsheet:
Ain't No Stopping Us Now - Risco Connections - Black Rose, USA - jul-79

Maar ik zie dat mijn bron niet klopt: Ain't No Stopping Us Now (12" Vocal Version) | Risco Connection featuring Otis Gayle | Risco Connection - riscoconnection.bandcamp.com. Dat bericht is ooit in juli van een heel ander jaar geplaatst, wederom een foutje.

Ik kom hier nog op terug evenals op de rest van het verhaal.

38 37 AW Artiest - Titel
01 01 06 Gary Numan - Cars #2
02 02 04 Kiss - Sure know Something
03 04 06 Bauhaus - Bela Lugosi's Dead
04 05 05 David Bowie - Look Back In Anger
05 06 04 Units - High Pressure Days
06 03 11 Sister Sledge - Lost In Music #3
07 10 04 Prince - I Wanna Be Your Lover
08 09 04 Patti Smith - So You Want to Be a Rock 'n' Roll Star
09 12 03 The Girls - Jeffrey I Hear You
10 08 05 Stephen Encinas - Disco Illusion
11 16 03 Glaxo Babies - Christine Keeler
12 07 16 Chic - Good Times #4
13 15 03 Buggles - Video Killed The Radio Star
14 18 02 The Headboys - The Shape of Things to Come
15 20 02 The Police - Message in a Bottle
16 14 09 Billy Paul - Bring The Family Back
17 19 02 Joe Jackson - It's Different For Girls
18 11 08 The Men - I Don't Depend On You
19 ** 01 The B-52's - 6060-842 (6060 842)
20 ** 01 The Slits - Typical Girls / I Heard It Through The Grapevine

Bovenaan houdt Gary Numan het nog een weekje vol, al kwamen Kiss en Bauhaus gevoelsmatig wel een stuk dichterbij. Onderaan is er ruimte voor een onbekendere single van The B-52's, die ik een paar weken geleden wat beter heb leren kennen toen zij in the picture stonden in het Greatest Hits spel.

The Slits komen binnen met de hoekige post-punk van Typical Girls, maar in het verleden heb ik hun cover van I Heard Through The Grapevine veel vaker gedraaid en die vind ik zelfs nog wat leuker dan de a-kant.

Tips:
The Jam - When You're Young (6 weken)
Au Pairs - You (3 weken)
2 weken:
XTC - Making Plans for Nigel (
Fad Gadget - Back to Nature
The Dickies - Nights in White Satin
The Cars - Double Life
1 week:
Candido - Dancin' and Prancin' / Jingo
Blondie - Dreaming
Chic - My Forbidden Lover
Delta 5 - Mind Your Own Business
Lene Lovich - Home
Bob Dylan - Man Gave Names To All The Animals
Lene Lovich - Bird Song
Fischer-Z - Pretty Paracetamol
Neil Young - My My Hey Hey (Out of the Blue)
Ernest Ranglin - Surfin'
Lou Reed - City Lights
Dusty Springfield - Baby Blue
The Reds - Whatcha' Doin' To Me
Diana Ross - No One Gets The Prize

Ik ben buiten Nederland en ben vanavond uit eten.
Misschien dat het nog lukt, anders morgenochtend de gezamenlijke lijst!

Tingelingeling. Net als hermans charmante vriendin bij twee voor twaalf heb ik wat gevonden.

Oudste tijdschrift waar ik deze plaat gevonden heb: het Britse Record Mirror van 22 september 1979 op pagina 35 onder de importplaten. Dit tijdschrift.

Die James Hamilton heeft zelf ook een hele interessante website. Daar is de plaat te vinden onder 29 september 1979: deze site.

Gek genoeg vind ik weinig bij de Amerikaanse tijdschriften (misschien zoek ik verkeerd), ik vermoed dat de plaat in de USA al in juli of augustus 1979 in Canada (Toronto) en V.S. (New York) uitkwam. Wat ik ook nog kan doen is aan de hand van de wel bekende Amerikaanse releases vaststellen hoe snel de Britse import in 1979 verliep. Veiligheidshalve noteer ik deze in mijn database toch maar op september 1979.

Dus als deze de komende week in onze lijstjes staat dan zijn we zeker niet te vroeg.

Gast
geplaatst: vandaag om 17:05 uur

geplaatst: vandaag om 17:05 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.