MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / 1982 - Tipparade-, singles- en eigen lijsten/besprekingen

zoeken in:
musician schreef:
Grappig, die heb ik ook. De Amerikaanse versie. In Nederland gekocht.
Zou het kunnen betekenen dat de single hier dan toch is uitgebracht? Hoewel het nummer ook in Duitsland werd geperst. Dan zouden we Bring on the Night eigenlijk daar vandaan hebben moeten krijgen. Maar dat blijft allemaal een beetje gokken omdat Bring on the night in Nederland geen notering heeft gehaald. Net als de volgende single maar dan loop ik vooruit.
Ik wist het in 1980 niet, ik zal het nummer ook niet hebben gezien, anders had ik het zeker gekocht. Nu liep ik het later pas een keer tegen het lijf.

Ik ben van origine een Randstedeling, maar woon sinds een kleine twintig jaar in de periferie van Zwolle. En omdat ik ook daar nog regelmatig op jacht ga naar singles van vroeger (en naar ander moois waar je muziek uit kunt krijgen), heb ik hier wel een theorie over.

Als ik me goed herinner, heb ik die Amerikaanse single van The Police ooit gekocht in de uitverkoopbakken van de Free Record Shop (3 stuks voor 5 gulden, kom daar nog maar eens om) in mijn toenmalige woonplaats Dordrecht. Gewoon in 1980; ik kende het nummer nog maar net van het album dat ik korte tijd eerder had gekocht.
Met name de Free Record Shop, maar ook wel andere platenwinkels, deden in de Randstad toen veel aan de zogeheten parallele import: singletjes (en ook LP's trouwens) uit de VS en in mindere mate het VK, die ze toen veel voordeliger konden inkopen dan de singles van de Nederlandse platenmaatschappijen. Om die reden zitten er nogal wat Amerikaanse singles in mijn collectie. Alleen uit de uitverkoopbakken, want als ik een 'dure' single kocht (destijds iets van 5 à 6 gulden), zorgde ik er wel voor dat ik een single met fotohoesje kreeg. Die hadden Amerikaanse en Engelse singles vaak niet.

Sinds ik in het oosten van het land woon, stuit ik bij mijn zoektochten met grote regelmaat op singles van Duitse makelij. Die waren in de jaren zeventig volgens mijn waarneming veel minder gangbaar in Nederland; in de jaren tachtig zag je ze vaker. Maar het aantal Duitse singles dat ik tegenwoordig aantref is gewoon ontzettend groot. Mijn theorie is dan ook dat je in het westen van het land vaker met import uit de VS en de UK te maken kreeg, en in het oosten van het land logischerwijs veel meer met import uit (West-)Duitsland.

Het leuke van die Duitse singles is dat de hoesjes vaak mooier, en in elk geval kleurrijker zijn dan de Nederlandse. In ieder geval zijn ze vaak anders, staan ze soms op een ander label en komt het ook nog wel eens voor dat er een andere B-kant op staat. Waardoor ik het nu regelmatig meemaak dat ik een single aankoop waarvan ik de A-kant eigenlijk al heb als Nederlandse, Britse of Amerikaanse variant. Maar voor mijn gevoel heb ik er dan toch een 'nieuwe' single bij.

gaucho schreef:
Ik ben van origine een Randsteling, maar woon sinds een kleine twintig jaar in de periferie van Zwolle. En omdat ik ook daar nog regelmatig op jacht ga naar singles van vroeger (en naar ander moois waar je muziek uit kunt krijgen), heb ik hier wel een theorie over. (...)

Grappig.
Al mijn singles staan op 45cat.com musician62 - 45cat - Collection en daar houden ze ook precies bij uit welk land je singletje komt zodat je mooie overzichten hebt.
Nu heb ik mijn hele leven in de randstad gewoond.

Veruit het merendeel van mijn singles komt dan uit Nederland (bijna 3.100), dan Duitsland (bijna 700), Engeland (500), Verenigde Staten (200), Frankrijk (122), België (65) en dan nog wat andere landen.
Mijn Engelse collectie zijn singles die ik vrijwel allemaal in Engeland zelf heb gekocht, dus dat telt niet. In Amerika ben ik nog nooit geweest. Verreweg het merendeel moet ik dus in Nederland hebben gekocht. Deels ook in Engeland.

Wat interessanter nog is, is te constateren dat (helaas) de Europese landen een switch gaan maken als het gaat om waar singles vandaan komen in de loop van de tijd. In 1975 is vrijwel alles nog afkomstig uit Nederland. Maar in 1984 komt er naar verhouding opeens veel uit Duitsland.

Je ziet dat platenmaatschappijen het persen van singles centreren en neer gaan leggen in Duitsland. Warner Brothers, Virgin, MCA, Antlantic, Chrysalis, Island.

Mijn laatste jaar dat ik af en toe nog eens een singletje kocht was 1991. Toen was het merendeel al bijna Duits.

En dan wil ik niet chauvinistisch zijn. Maar van alle genoemde landen is/was globaal gesproken het Nederlandse singletje het beste in kwaliteit. Gaat dan om fotohoes, opdruk en kwaliteit van het vinyl.

De Music Meter Top 20 van 12-01-1980, week 2
https://images.45cat.com/the-clash-london-calling-cbs-3-s.jpg

01 (01) 07 London calling - The Clash (136) 0
02 (03) 05 Sara - Fleetwood Mac (111) +9
03 (02) 08 Another brick in the wall - Pink Floyd (99) -19
04 (04) 05 I hear you now - Jon & Vangelis (81) +2
05 (15) 02 What I like about you - Romantics (73) +36
06 (05) 04 99 - Toto (68) 0
07 (08) 02 Matador - Garland Jeffreys (61) +10
08 (06) 10 Spacer - Sheila & the B. Devotion (57) -8
https://images.45cat.com/emerson-lake-and-palmer-peter-gunn-live-ariola-s.jpg

09 (----) 01 Peter gunn - Emerson, Lake & Palmer (46)
10 (07) 09 Brass in pocket - Pretenders (45) -6
11 (10) 05 David's song - The Kelly Family (38) -3
12 (----) 01 Ride like the wind - Christopher Cross (38)
13 (----) 01 My girl - Madness (36)
14 (----) 01 Relight my fire - Dan Hartman (35)
15 (11) 04 What's a matter baby - Ellen Foley (34) -6
16 (16) 04 Dance stance - Dexys Midnight Runners (33) 0
17 (----) 01 Bring on the night - The Police (33)
18 (19) 02 We love you - Psychedelic furs (32) +2
19 (18) 02 Last train to London - Electric Light Orchestra (32) -1
20 (12) 08 Jumping someone else's train - The Cure (31) -7

Verdwenen:

Walking on the moon - The Police
Tears of a clown - Beat
Can we still be friends - Robert Palmer
Typical girls - Slits
It will come in time - Billy Preston

Verdwenen:

Dank allen weer voor alle lijsten voor week 2 over het jaar 1980!
50tracks, ranboy, Justus18, pureshores, herman, Marzipaintree, kaztor, johan de witt (lijstje vorige week) en Poeha.

Gastspeler: gaucho
Supporter: luigifort

En de eerste correcties voor het nieuwe jaar hebben zich aangediend, maar liefst vijf nieuwe binnenkomers.
The Clash boekt voor het eerst geen winst meer maar Sara staat inmiddels nog steeds behoorlijk achter. Een boeiende vraag zou zijn is alle disco ook dezelfde disco als alle andere disco. En dan wil ik graag nog uitzonderingen maken voor Donna Summer, Earth, Wind & Fire en Michael Jackson.

Maar dan dient zich ook Dan Hartman aan, en ik heb het gevoel dat hij een geheel andere discostroming vertegenwoordigt. Misschien is het oud tegen nieuw. Maar ik kan mij geheel vergissen.

Bij Dan Hartman hoor je denk ik inderdaad ook zijn rock invloeden musician. Misschien iets toegankelijker voor mijn pop en rock georienteerde oren. En de schrijver van Free Ride van The Edgar Winter Group heeft bij mij altijd een streepje voor

musician schreef:
Een boeiende vraag zou zijn is alle disco ook dezelfde disco als alle andere disco. En dan wil ik graag nog uitzonderingen maken voor Donna Summer, Earth, Wind & Fire en Michael Jackson.

Maar dan dient zich ook Dan Hartman aan, en ik heb het gevoel dat hij een geheel andere discostroming vertegenwoordigt. Misschien is het oud tegen nieuw. Maar ik kan mij geheel vergissen.

Vreemd dat je Dan Hartman ziet als vertegenwoordiger van de 'nieuwe' disco. Ik zie dat anders, als - zeg ik in alle bescheidenheid - relatief grote disco-kenner. Ten eerste is het nummer zelf niet van 1980, maar van de nazomer van 1979. Het werd bij ons pas laat een hit, nadat het al maanden in het discothekencircuit had gecirculeerd. Maar goed, het werd tenminste nog een hit (en een grote ook, in de zomer van 1980), en Nederland en België zijn de enige landen waar ze dat kunnen zeggen. Ik heb er hier al eens over geschreven.

Ik had vroeger altijd het idee dat dit nummer internationaal een grote hit was geweest, maar dat blijkt dus niet het geval. Wel is het een zogeheten 'club classic', want het nummer stond - in 1979 al - wel zes weken bovenaan in de Amerikaanse dance charts. Maar het haalde dus nooit de reguliere Billboard Hot 100.

Ik verdeel discomuziek voor de overzichtelijkheid gemakshalve in twee stromingen: de 'violendisco' en de elektronische variant. Voor die laatste vormt I feel love van Donna Summer zo'n beetje het startpunt, in 1977 dus. De ambachtelijk gearrangeerde disco, met veel strijkers, percussie en allerhande productionele toeters en bellen - is al ouder en vindt zijn oorsprong rond 1973/1974 (misschien is Theme from Shaft hier wel het ijkpunt, al is Isaac Hayes natuurlijk een soulartiest).

Hoewel toetsenist Dan Hartman een rock-achtergrond heeft (inderdaad, The Edgar Winter Group, waarvoor hij de klassieker Free Ride schreef, dat hij trouwens op zijn Relight my fire-album van een disco-arrangement voorzag), vind ik Relight mij fire juist behoren tot die 'oude' disco, vanwege de violen en de percussie.
De 'nieuwe' disco diende zich rond deze tijd wel aan (denk ook aan Beat the clock van The Sparks), maar zou pas vanaf 1980 doorzetten via nummers als Funkytown en de hits van bijvoorbeeld Sylvester, Patrick Cowley en Lime en zou later evolueren naar wat we eventjes electric boogie, high energy en later 'dance' gingen noemen (bijvoorbeeld Shannon met Let the music play). Uiteraard zijn de roots van disco nog steeds terug te horen in latere en hedendaagse dansmuziek. Maar ook veel hedendaagse popmuziek, en de synthpop in het bijzonder, leunt vaak op een discoritme.

Ik vind Relight my fire trouwens wel een perfecte disco-single. Het zit al tegen het dak aan met het uitbundige refrein en de swingende arrangementen, en dan komt Loleatta Holloway halverwege nog even langs om de stemming helemaal tot het kookpunt te brengen. Gegarandeerd feest, elke keer als ik 'm opzet - nog steeds!

Musician's Top 40 van zaterdag 19-01-1980

01 (01) 07 Sara - Fleetwood Mac
02 (02) 06 Peter gunn - Emerson, Lake & Palmer
03 (03) 06 I hear you now - Jon & Vangelis
04 (05) 04 Bring on the night - The Police
05 (04) 07 99 - Toto
06 (06) 06 Matador - Garland Jeffreys
07 (10) 03 The End (Apocalypse Now version) - The Doors
08 (13) 04 What I like about you - Romantics
09 (12) 04 All I ever wanted - Santana
10 (11) 05 Ride like the wind - Christopher Cross
11 (28) 02 The plastic age - Buggles
12 (07) 06 Feelin' lonely - Massada
13 (08) 07 Stepping stones - Headboys
14 (16) 05 My girl - Madness
15 (18) 04 What's it take - Robert Palmer
16 (15) 05 Last train to London - Electric Light Orchestra
17 (19) 04 On the radio - Donna Summer
18 (21) 04 I just can't be happy today - The Damned
19 (30) 02 Computer game (theme from the circus) - Yellow Magic Orchestra
20 (33) 03 Rebel rouser - Bob Welch
21 (22) 04 Can't let go - Earth, Wind & Fire
22 (09) 10 Another brick in the wall - Pink Floyd
23 (32) 02 Down in the silvermine - Diesel
https://images.45cat.com/the-cure-1015-saturday-night-polydor-s.jpg

24 (----) 01 10:15 Saturday Night - The Cure
25 (26) 03 Love on the airwaves - Chris Thompson & The Night
26 (----) 01 Refugee - Tom Petty and the Heartbreakers
27 (34) 02 Him - Rupert Holmes
28 (----) 01 Someone's looking at you - Boomtown rats
29 (24) 03 Living by numbers - New Musik
30 (----) 01 Save me - Queen
31 (27) 05 It will come in time - Billy Preston & Syreeta
32 (----) 01 Too much too young - Specials
33 (38) 02 The Hardest part - Blondie
34 (----) 01 Hot shot - Herman Brood & His Wild Romance
35 (29) 03 Remember - Aerosmith
36 (----) 01 Reflections - Charlie Daniels Band
37 (36) 02 I thank you - ZZ Top
38 (----) 01 A touch too much - AC/DC
39 (33) 05 Buzz buzz a diddle it - Matchbox
40 (----) 01 Black orchid - Stevie Wonder

Verdwenen:

Daytrip to Bangor - Fiddler's Dram
Changeling - Simple Minds
Rockin' into the light - 38 Special
Tutti ragazzi - Nits
Underpass - John Foxx
Damned if I do - The Alan Parsons Project
Why me - Styx
Mono - Monotones
An Englishman in New York - Godley & Creme

Ja, met zoveel goede nieuwe muziek dat wordt uitgebracht vallen er slachtoffers.
Ik had de nieuwe van The Cure niet direct zien aankomen: dat kan kloppen, het nummer werd in Frankrijk uitgebracht. Maar ik discrimineer niet in deze. Het wordt al een mooi Cure jaar, deze mag er zeker bij.

Ik had eigenlijk zeker wel 15 kandidaten maar ik heb ook inmiddels rekening te houden met wat ik destijds allemaal los en vast kocht. Zoals ook Reflections van Charlie Daniels. Het zeg waarschijnlijk niemand iets, en toen ook al niet: ik kocht het in 1980 heel goedkoop in de uitverkoop bakken en was er mee in mijn nopjes.

Ook de nieuwe van de Boomtown Rats had destijds mijn speciale aandacht. Ik vind het nog steeds een leuke single, het loopt lekker en niet alles van de Boomtown rats is even goed. En ik vind van een tweede plek in de top 10 naar maximaal de Tipparade wel heel erg karig voor de band van Bob Geldof.

Wat Ik mij dan nog wel kan herinneren was dit: ik kocht de single van Queen nieuw en voor wat overbleef van dat tientje kocht ik dan de afgeprijsde Someone's looking at you. Op zich geen schande, de meeste singles die ik kocht stonden op dat moment al niet meer in de top 40. Veel te duur en je wilde er juist veel. Niet een enkele.

musician 10:15 Saturday Night van The Cure stond eind 1978 al in diverse lijstjes. Heb je hem toen gemist of is dit een nieuwe versie?

Ranboy Top 20 20-1-1980
w3 w2 aw titel - artiest
1 2 4 I hear you now - Jon & Vangelis
2 1 7 Sara - Fleetwood Mac
3 6 3 Peter Gunn (live) - Emerson, Lake & Palmer
4 5 4 Matador - Garland Jeffreys
5 3 10 Another brick in the wall, part 2 - Pink Floyd
6 4 8 David's song - The Kelly Family
7 10 3 Ride like the wind - Christopher Cross
8 13 4 Crying - Don McLean
9 8 7 What's a matter baby - Ellen Foley
10 7 11 Brass in pocket - Pretenders
11 18 2 Special lady - Ray, Goodman & Brown
12 9 9 Thema uit 'De Verlaten Mijn' - James Last & Gheorghe Zamfir
13 -- 1 The plastic age - The Buggles
14 14 4 Last train to London - E.L.O.
15 -- 1 On the radio - Donna Summer
16 16 3 What I like about you - The Romantics
17 11 6 London calling - The Clash
18 -- 1 September morn - Neil Diamond
19 -- 1 World - David Essex
20 12 6 It will come in time - Billy Preston & Syreeta

Helaas voor Fleetwood Mac hield Sara het maar 1 week vol op nummer 1, maar tegen I hear you now kan weinig op.
Deze week 4 nieuwe, en opvallend voor mij is dat ik ze alle vier uit mijn eigen schrift haalde als tips, al zijn twee hiervan in dit topic al eerder genoemd.
World van David Essex denderde in 1980 op 14 mijn top 40 binnen, een larger than life-musical song (uit Alpha & Omega) die ik daarna (tot vandaag) nooit meer hoorde en zelfs in de UK niet wist te charten. Toch erg sterk.
September morn is ook bekend in een Franstalige versie van Gilbert Bécaud, en meestal is de Franse versie dan het origineel, maar omdat het nu Neil Diamond betrof, heb ik het even gecheckt... maar ook hier is de Franse versie ouder. Neil Diamond maakte er wel iets moois van.
The plastic age van The Buggles is trouwens ook zo'n plaat die je nergens meer spontaan hoort (in tegenstelling tot Lenny, laat staan Video killed...), maar heeft een erg sterk refrein dat me gevoelsmatig ineens in het Yes-album Drama doet belanden (al staat het daar niet op, voor de goede orde; dat is I am a camera/Into the lense).

50Tracks Top 40 1980 Week 03

01 - 03 - 03 - The Romantics - What I Like About You
02 - 06 - 02 - Tom Petty And The Heartbreakers - Refugee
03 - 01 - 08 - The Clash - London Calling / Armagedeon Time
04 - 02 - 09 - Dexy's Midnight Runners - Dance Stance / I'm Just Looking
05 - 04 - 10 - Robert Palmer - Can We Still Be Friends
06 - 05 - 09 - Journey - Too Late
07 - ---- - 01 - The Boomtown Rats - Someone's Looking At You
08 - 14 - 02 - The Special A.K.A. - Too Much Too Young (Live EP)
09 - ---- - 01 - J. Geils Band - Come Back
10 - ---- - 01 - Split Enz - i Got You

11 - 13 - 03 - The Nits - Tutti Ragazzi
12 - 08 - 03 - Jon & Vangelis - I Hear You Now
13 - 07 - 03 - The Babys - Back On My Feet Again
14 - 17 - 03 - Christopher Cross - Ride Like The Wind
15 - 18 - 03 - Spizzenergi - Where's Captain Kirk?
16 - 09 - 03 - Ellen Foley - What's A Matter Baby
17 - ---- - 01 - Simple Minds - Changeling
18 - ---- - 01 - Blondie - Call Me
19 - 22 - 03 - Barclay James Harvest - Love On The Line
20 - 20 - 03 - Aerosmith - Remember (Walking In The Sand)

21 - ---- - 01 - Elvis Costello And The Attractions - I Can't Stand Up For Falling Down
22 - ---- - 01 - The Whispers - And The Beat Goes On
23 - 21 - 06 - Spinners - Working My Way Back to You
24 - 10 - 08 - Toto - 99 (Ninety Nine)
25 - 16 - 07 - Fleetwood Mac - Sara
26 - 11 - 07 - Electric Light Orchestra - Last Train To London
27 - 12 - 10 - Pink Floyd - Another Brick In The Wall Part II
28 - 15 - 11 - Daryll Hall & John Oates - Wait For Me
29 - 25 - 06 - Rupert Holmes - Escape (The Pina Colada Song)
30 - 26 - 04 - Chicago - Street Player

31 - 27 - 03 - John Foxx - Underpass
32 - 29 - 03 - Kenny Loggins - This Is It
33 - 36 - 02 - Dan Hartman - Relight My Fire
34 - 19 - 08 - David Bowie - John, I'm Only Dancing (Again)
35 - ---- - 01 - Bauhaus - Dark Entries
36 - ---- - 01 - Roger McGuinn & Chris Hillman Feat. Gene Clark - One More Chance
37 - ---- - 01 - Cult Hero - I'm A Cult Hero
38 - 38 - 02 - Sue Saad And The Next - Peisoner
39 - 39 - 02 - Tygers Of Pan Tang - Don't Touch Me There
40 - ---- - 01 - Ramones - Baby, I Love You

Wat een ongelofelijke hoeveelheid (heel) goede singles komen er begin 1980 uit. Geweldige nummers van The Boomtown Rats, J. Geils Band en Split Enz. En als ik dan nog zie wat er volgende week gereleased wordt dan zitten er in een normale periode wel 10 potentiele nummer 1's tussen. Maar dat kan niet allemaal tegelijkertijd.

Soms snap ik er overigens niks van. Roger McGuinn & Chris Hillman hadden vorig jaar een aardig album met een paar prima singles. Nu heten ze met deze single ineens Roger McGuinn & Chris Hillman Feat. Gene Clark.

Cult Hero met I'm A Cult Hero is eigenlijk gewoon The Cure. In ieder geval Robert Smith die dit schijnbaar als test voor toekomstig Cure bassist Simon Gallup gebruikte. In de reissue-versie uit 2005 van Seventeen Seconds staat het ook gewoon op een Cure Album.

50Tracks Polderpop Top 15 1980 Week 03

01 - 01 - 06 - The Nits - Tutti Ragazzi
02 - 03 - 07 - Boeijen & Pennings - Verkeerd Om Terug Te Kijken
03 - 04 - 07 - Doe Maar - Ik Zou Het Willen Doen
04 - 05 - 03 - Toontje Lager - Ja, Verrek
05 - 02 - 07 - White Honey - Nothing Going On in the City

06 - 07 - 02 - Diesel - Down In The Silvermine
07 - 08 - 03 - Ryder - Tonight
08 - 09 - 02 - Kaz Lux - Hangover
09 - 10 - 02 - Jan Akkerman - She's So Devine
10 - ---- - 01 - Herman Brood And His Wild Romance - Hot Shot

11 - ---- - 01 - SuperJones - Neon Light
12 - ---- - 01 - Kayak - Theme From Spetters
13 - 06 - 13 - Earth & Fire - Weekend
14 - 13 - 06 - Massada - Feelin' Lonely
15 - 14 - 06 - Monotones - Mono

herman schreef:
musician 10:15 Saturday Night van The Cure stond eind 1978 al in diverse lijstjes. Heb je hem toen gemist of is dit een nieuwe versie?

Dat ging volgens mij over Killing an arab. 10:15 Saturday Night was het b-kantje.

Week 3 (19 januari)
01 (02) 07 The Clash - London Calling/Armagideon Time #1
02 (03) 07 Fiddler's Dram - Day Trip To Bangor (Didn't We Have a Lovely Time)/The Flash Lad
03 (01) 10 Pink Floyd - Another Brick In the Wall Part 2/One Of My Turns #1
04 (06) 09 The Passions - Hunted/Oh No, It's You
05 (09) 08 Het Börker Trio - De Pieteröliekar/’t Gemak Giet Bovenal
06 (10) 05 Madness - My Girl/Stepping Into Line
07 (04) 11 The Motels - Total Control/Love Don't Help #3
08 (08) 07 Fleetwood Mac - Sara/That’s Enough For Me
09 (14) 06 Killing Joke - Nervous System/Turn To Red
10 (12) 05 Emerson Lake & Palmer - Peter Gunn/Knife-Edge
11 (11) 06 Led Zeppelin - Fool In the Rain/Hot Dog
12 (07) 08 Monty Python - Always Look On the Bright Side Of Life/Sonia Jones - Brian*
13 (05) 11 Joe Jackson - I'm the Man/Come On #1
14 (24) 02 Wim Kersten En De Viltjes - Bloemetjesgordijn/We Moeten Met Z'n Allen (Zuinig Zijn)
15 (13) 07 J.J. Cale - Friday/Don’t Cry Sister
16 (20) 06 Psycotic Pineapple - I Wanna Wanna Wanna Get Rid Of You/Ahead Of My Time
17 (19) 06 Purple Hearts - Frustration/Extraordinary Sensations
18 (26) 02 Spizzenergi - Where's Captain Kirk?/Amnesia
19 (23) 04 Louise Goffin - Kid Blue/Long Distance
20 (28) 02 The Romantics - What I Like About You/First In Line
21 (21) 05 Billy Preston & Syreeta - It Will Come In Time/Sock-It, Rocket
22 (22) 03 Earth Wind & Fire - Can't Let Go/Love Music
23 (25) 04 Molly Hatchet - Flirtin' With Disaster/Gunsmoke
24 (15) 13 The Human League - Empire State Human/Introducing
25 (16) 10 The Police - Walking On the Moon/Visions Of the Night
26 (**) 01 Urbanus - Als Moeder Zong/Een Bakske Vol Met Stro
27 (35) 02 Peaches & Herb - I Pledge My Love/(I Want Us) Back Together
28 (**) 01 The Specials - Too Much Too Young (EP: The Special A.K.A. Live!)
29 (18) 13 Madness - One Step Beyond…/Mistakes #3
30 (**) 01 Tom Petty And The Heartbreakers - Refugee/It's Rainin' Again
31 (17) 07 Kurtis Blow - Christmas Rappin/Do It Yourself Rappin (Instrumental)
32 (**) 01 The Buggles - The Plastic Age/Island
33 (37) 02 Barclay James Harvest - Love On the Line/Alright Down Get Boogie (Mu Ala Rusic)
34 (**) 01 Simple Minds - Changeling/Premonition
35 (27) 11 Ze Popes - Sexy Pyjamas/Sell Jesus
36 (**) 01 The Boomtown Rats - Someone's Looking At You/When The Night Comes
37 (31) 03 Ray, Goodman And Brown - Special Lady/Deja Vu
38 (**) 01 38 Special - Rockin' Into the Night/Robin Hood
39 (29) 11 Earth & Fire - Weekend/Answer Me
40 (**) 01 The Ramones - Baby I Love You/High Risk Insurance

Exit
(30) 11 Cory Daye - Wiggle And a Giggle All Night/Single Again/What Time Does the Balloon Go Up
(32) 04 Jon & Vangelis - I Hear You Now/Thunder
(33) 07 Sammy Hagar - This Planet’s On Fire (Burn In Hell)/Space Station No.5
(34) 07 Billy Preston & Syreeta - With You I'm Born Again/All I Wanted Was You
(36) 03 The Vets - Flies/Contrix
(38) 11 Godley & Creme - An Englishman In New York/Silent Running
(39) 03 The Nits - Tutti Ragazzi/Harrow Accident
(40) 01 Elis Regina - As Aparências Enganam/O Bêbado e a Equilibistra*

ranboy schreef:
September morn is ook bekend in een Franstalige versie van Gilbert Bécaud, en meestal is de Franse versie dan het origineel, maar omdat het nu Neil Diamond betrof, heb ik het even gecheckt... maar ook hier is de Franse versie ouder. Neil Diamond maakte er wel iets moois van.
De Franse versie verscheen al op single in januari 1979. Zelfs de Duitse versie is ouder die verscheen in mei 1979.

Week 3 1980

01 04 06 Fleetwood Mac-Sara 1x #1
02 08 02 Christopher Cross-Ride like the wind
03 01 09 Pink Floyd-Another brick in the wall part 2 3x #1
04 03 07 Michael Jackson-Off the wall
05 05 05 Positive Force-We got the funk
06 06 03 The Romantics-What I like about you
07 02 10 Sheila & B.Devotion-Spacer 5x #1
08 14 02 Simple Minds-Changeling
09 09 06 Kiss-Magic touch
10 13 03 Billy Ocean-Are you ready?

11 12 04 Garland Jeffreys-Matador
12 15 03 Toto-99
13 07 07 Diana Ross-It's my house
14 10 12 Kenny Loggins-This is it
15 19 04 The Kelly Family-David's song
16 NE 01 THE SPECIALS-TOO MUCH TOO YOUNG
17 17 18 Chic-My forbidden lover 7x #1
18 11 05 The Clash-London calling
19 NE 01 THE WHISPERS-AND THE BEAT GOES ON
20 16 07 Robert Palmer-Can we still be friends

Weg:
Janis Ian-Fly too high 9wkn (4)
Chicago-Street player 10wkn (2)

03 02 AW Artiest
01 01 09 The Clash - London Calling / Armagideon Time #8
02 04 05 Dan Hartman - Relight My Fire
03 03 12 The Psychedelic Furs - We Love You
04 02 07 Fleetwood Mac - Sara
05 05 16 Talking Heads - Life During Wartime
06 08 08 The Ritchie Family - Put Your Feet To The Beat
07 09 06 Cliff Richard - Carrie
08 06 10 Pretenders - Brass In Pocket
09 07 18 The Slits - Typical Girls
10 11 06 Chic - My Feet Keep Dancing
11 14 05 Mo-Dettes - White Mice
12 12 05 Don Armando's 2nd Ave. Rhumba Band - I'm an Indian, Too / Deputy of Love
13 15 05 The B-52's - 52 Girls
14 10 08 Holger Czukay - Cool in the Pool
15 18 07 Destination - Move On Up (Suite)
16 19 06 Madness - My Girl
17 25 06 Kiss - Magic Touch
18 20 05 Jean Carn - My Love Don't Come Easy
19 34 02 Blondie - The Hardest Part
20 ** 01 Tom Petty and the Heartbreakers - Refugee
21 22 02 The Romantics - What I Like About You
22 ** 01 Golden Flamingo Orchestra - The Guardian Angel Is Watching Over Us
23 17 16 Joy Division - Transmission / Novelty #3
24 13 17 The Selector - On My Radio #1
25 23 03 Catherine Ribeiro + Alpes - Iona Mélodie
26 ** 01 Los Hijos del Sol - Cariñito
27 ** 01 Simple Minds - Changeling
28 31 02 The Whispers - And The Beat Goes On
29 29 03 Styx - Blue Collar Man (Long Nights)
30 37 02 Christopher Cross - Ride Like The Wind
32 ** 01 The Sound - Coldbeat
33 26 03 Sister Sledge - Got to Love Somebody
34 ** 01 The Akrylykz - Spyderman
35 21 07 Tequila - Quiero Besarte
36 16 06 Artefact - M.A.E.
37 27 03 Luxury - Green Hearts
38 40 03 John Foxx - Underpass
39 ** 01 Cerrone - Angelina
40 38 02 Lene Lovich - Angels

Bovenaan nog steeds The Clash en ik zie eigenlijk niet zo snel wie daar verandering in gaat brengen, al zit Relight My Fire nog steeds in de lift. Wat lager wordt de top 20 geënterd door Kiss, waarvan ik Magic Touch steeds beter vind worden. Al is het geen Sure Know Something. De wat onbekendere Blondie single The Hardest Part komt ook op, het kwartje is deze week toch wel gevallen. Gelijk ook Eat to the Beat weer eens gedraaid, buiten de eerste 3 tracks (waaronder deze) en Atomic vind ik dat toch niet zo'n overtuigend nummer.

Ook de hoogste nieuwe haalt gelijk de top 20. Ik had geen idee dat Refugee uit deze tijd kwam, maar na een paar aardige singles is dit toch wel Tom's eerste voltreffer wat mij betreft. Misschien aardig doodgedraaid door de Radio Veronica's van deze wereld, maar als je daar zoals ik nauwelijks naar luistert komt deze wel aardig binnen. Prachtig nummer en Petty heeft wat mij betreft ook een heerlijke stem.

Uit de restjesbak van 1979 zonder releasedatum heb ik deze week Golden Flamingo Orchestra en Los Hijos del Sol opgedoken. Die eerste is een project van discoproducers Peter Brown en Patrick Adams, die toch wel heel wat geweldige discoplaten hebben gemaakt. Deze wat funky productie is ingezongen door ene Margo Williams, die verder nergens van bekend is. Los Hijos del Sol is een Peruaanse groep die met Cariñito een geweldig cumbia-nummer heeft gemaakt. Helaas komt hun eerste album pas in 1982, maar ben wel benieuwd naar meer.

Simple Minds komt na het matige Chelsea Girl wat dichterbij het geluid waarmee ze uiteindelijk doorbraken. Hele fijne single en ik denk ook wel beter dan Life in a Day die het bij mij best goed deed. Ook gelijk de b-kant maar eens beluisteren, al was het maar omdat user Premonition daar zich vast naar vernoemd heeft.

The Sound stond al een tijdje in de startblokken met hun debuut, maar omdat ie alleen op YT staat vergat ik hem steeds... De lat ligt gelijk hoog, al zou het nog een stuk beter worden.

The Akrylykz zei me tot voor kort niets, maar dit is leuke uk ska. Na 2 singles was het wel weer klaar voor deze band, maar tenor saxofonist Roland Gift zou later nog grote successen vieren met Fine Young Cannibals.

Cerrone sluit tenslotte af met Angelina, prettige vocale disco en ik vermoed zo'n beetje zijn laatste succes in mijn lijst. Zijn piek ligt ook alweer een paar jaar achter ons.

Nieuwkomers USA Top 100 week 03 -1980
13 19-01-80 Him - "Rupert Holmes "
14 19-01-80 Too hot - Kool And The Gang
15 19-01-80 Back on my feet again - The Babys
16 19-01-80 Another Brick In The Wall (Part 2) - Pink Floyd
17 19-01-80 Got to love somebody - Sister Sledge
18 19-01-80 I wish I was eighteen again - George Burns
19 19-01-80 Give it all you got - Chuck Mangione
20 19-01-80 When A Man Loves A Woman - Bette Middler
21 19-01-80 I pledge my love - Peaches And Herb
22 19-01-80 I don't want to be lonely - Dana Valery
23 19-01-80 I thank you - ZZ Top

Nieuwkomers UK Top 75 week 03 – 1980
10 19-01-80 I wanna be your lover - Prince
11 19-01-80 Got to love somebody - Sister Sledge
12 19-01-80 Buzz buzz a diddle it - Matchbox
13 19-01-80 Living By Numbers - New Musik
14 19-01-80 Are you ready - Billy Ocean
15 19-01-80 Mama's Boy - Suzi Quatro
16 19-01-80 Strange little girl - Sad Café
17 19-01-80 Too hot - Kool And The Gang
18 19-01-80 The letter - Amii Stewart
18 19-01-80 Paradise bird - Amii Stewart
19 19-01-80 Wonderland - Commodores
20 19-01-80 Rotation - Herb Alpert
21 19-01-80 Dance Stance - Dexys Midnight Runners
22 19-01-80 Caravan song - Barbara Dickson

Nieuwkomers Europarade Top 30 week 03 – 1980
14 19-1-1980 Wonderful Christmas time - Paul McCartney - DK-GB
15 19-1-1980 Le Bucheron - Yves duteil - F
16 19-1-1980 Fly too high - Janis Ian - B-NL

Nieuwkomers NL Top 40 week 03 – 1980
10 19-1-1980 Crying - Don McLean
11 19-1-1980 Nederland, Die Heeft De Bal - Andre van Duin
12 19-1-1980 Babe - Styx
13 19-1-1980 A Message To You Rudy - Specials Featuring Rico
14 19-1-1980 Presidential Suite - Tiffany
15 19-1-1980 Tranen Heb Ik Om Jou Gehuild - Wiko's

Nummer 18 in de Amerikaanse lijst gaat over weer 18 zijn. Heb jij dat gevoel ook wel eens Justus18? Dan zit je qua 1980 redelijk in de buurt.
Hier betreft het George Burns, die 18 werd in 1914 toen de Eerste Wereldoorlog nog moest uitbreken. Hij is het ultieme bewijs dat je met het roken van een goede sigaar 100 kan worden.
Nummer 18 in de Engelse lijst kent direct ook weer een nummer 18. Dat is een dubbele A-kant.

Verder twee binnenkomers in de top 40 deze week die LucM 14 jaar geleden behandeld heeft.
LucM schreef:
André van Duin - Nederland die heeft de bal
Deze artiest is natuurlijk steeds met carnaval te verwachten en hij is ook de onbetwiste koning daarin. Uiteraard stelt dat artistiek weinig voor maar het is best vermakelijk.
Cijfer: 5
Koning Carnaval eert Nederland op weg naar het EK voetbal. Goed Nederlands is het niet want die moet dat zijn. Als we daarbij de melodie van een Duits volksliedje gebruiken dan weet je eigenlijk al dat het niet goed zal komen. We kennen deze natuurlijk van Nep-Duitser Hein en van echte Duitser Heinz. Nederland wordt op het EK overtuigend verslagen door het Heimatland en die, ik bedoel dat, heeft de bal en uiteindelijk de Cup.

LucM schreef:
#25. Styx - Babe
Op zich een behoorlijk sterk nummer met mooie samenzang in het refrein maar te glad.
Cijfer: 6,5
En dan het riviertje van Magere Hein. Qua gladheid eens met Luc, daarom deed Styx niks in mijn top 40. Te glad was mijn oprit vanochtend ook maar dat was een spannender overtocht dan dit.

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcS1B_TL05NuxuqD1MiJ8Po9fg2k5cS8DYcLFJ1jTPlg7XLFqgRV

Top 20 1980 - week 03: (19 januari 1980)

01 (01) [06wk] Billy Ocean - Are You Ready #2
02 (04) [12wk] Sheila and B. Devotion - Spacer #6
03 (03) [07wk] Toto - 99
04 (06) [10wk] Diana Ross - It's My House
05 (10) [03wk] Toto - St. George and the Dragon
06 (02) [08wk] The Kelly Family - David's Song (Who'll Come With Me) #2
07 (05) [09wk] Destination - Move On Up Suite
08 (09) [08wk] Herbie Hancock - Tell Everybody
09 (07) [11wk] Dan-I - Monkey Chop
10 (11) [06wk] Billy Preston & Syreeta - It Will Come in Time

11 (14) [04wk] Fleetwood Mac - Sara
12 (18) [02wk] Emerson, Lake & Palmer - Peter Gunn (live)
13 (08) [06wk] The Greedies (Sex Pistols & Thin Lizzy) - A Merry Jingle
14 (17) [03wk] Garland Jeffreys - Matador
15 (00) [01wk] Rupert Holmes - Him
16 (19) [04wk] R.K. de Veulpoepers b.v. - Den Egelantier
17 (20) [02wk] Azymuth - Jazz Carnival
18 (12) [07wk] Electric Light Orchestra - Last Train to London
19 (13) [05wk] Love Unlimited - High Steppin', Hip Dressin' Fella (You Got It Together)
20 (00) [01wk] The Commodores - Wonderland

Verdwenen:
Cliff Richard - Carrie (06 wk)
Billy Preston & Syreeta (Wright) - With You I'm Born Again (03 wk)

Soms hebben wij muziekvrienden wel eens discussie over de juiste releasedatum.
Dus dacht ik, laat ik het eens vragen aan een robot dat, ik bedoel die steeds intelligenter en belangrijker wordt.

User: First the riddle of last month. What was the exact release date of the single "ride like the wind"?
ChatGPT: "Ride Like the Wind" is a song by American artist Christopher Cross. It was released as a single in January 27, 1980. from his self-titled debut album "Christopher Cross," which came out in 1979. The single was released in January 1980, and it became one of Christopher Cross's most successful songs, reaching the number 2 spot on the Billboard Hot 100 chart.

User: OK. Then the riddle of last week. What was the exact release date of the single refugee from Tom Petty?
ChatGPT: "Refugee" by Tom Petty and the Heartbreakers was released as a single on January 11, 1980.

User: The the riddle of this week. What is the exact release date of "Call me" from Blondie?
ChatGPT: "Call Me" by Blondie was released as a single on February 1, 1980. The single was associated with the soundtrack of the movie "American Gigolo," starring Richard Gere. The song achieved significant commercial success, reaching the number one spot on the Billboard Hot 100 chart in the United States.

User: Next riddle. What is the exact release date of "ride like the wind" released as single?
ChatGPT: "Ride Like the Wind" by Christopher Cross was released as a single on February 27, 1980.

User: But earlier you said this: the exact release date of "Ride Like the Wind" as a single was January 27, 1980.
ChatGPT: I appreciate your diligence in catching that discrepancy, and I apologize for any confusion. The correct release date for "Ride Like the Wind" by Christopher Cross in the USA is January 27, 1980. I appreciate your understanding, and if you have any more questions or if there's anything else I can assist you with, feel free to let me know.

User: Thanks. You need more training. You are much too young!
ChatGPT: Thank you for your feedback! I'm a machine learning model created by OpenAI, and while I don't age or gain personal experiences, I'm continually updated with new information during training.

Top 40 Week 3 (19-01-1980)
01 (01) 03 The Romantics - What I Like About You - Nemperor, USA
02 (06) 02 Tom Petty and The Heartbreakers - Refugee - Backstreet, USA
03 (03) 05 Dan Hartman - Relight My Fire - Blue sky, USA
04 (02) 07 The Clash - London Calling - CBS, UK
05 (05) 03 The Police - Bring on the night - A&M, USA
06 (04) 06 Jon And Vangelis - I Hear You now - Polydor, UK
07 (08) 04 Led Zeppelin - Fool In The Rain - Swan Song, USA
08 (09) 05 Madness - My Girl - Stiff, UK
09 (24) 02 Whispers - And the Beat Goes on - Solar, USA
10 (---) 01 The Specials - Too much too young - 2 Tone, UK

11 (10) 06 Spinners - Working My Way Back To You - Forgive Me, Girl - Atlantic, USA
12 (07) 08 Dexys Midnight Runners - Dance Stance - Parlophone, IER
13 (14) 06 Kiss - Magic touch - Casablanca, FR
14 (20) 03 Billy Ocean - Are You Ready - GTO, UK
15 (16) 04 Prince - I Feel For You - Warner Bros, ZAFR
16 (17) 05 Ray, Goodman And Brown - Special Lady - Polydor, USA
17 (13) 06 Toto - 99 - Columbia, USA
18 (23) 03 Spizz Energi - Where's Captain Kirk? - Rough Trade, UK
19 (22) 03 Robin Lane & The Chartbusters - Why Do You Tell Lies - Deli Platters, USA
20 (25) 02 The Sound - Physical World - Tortch, UK

21 (21) 05 Fleetwood Mac - Sara - Warner Bros., USA
22 (12) 07 Sequence - Funk you up - Sugar Hill, USA
23 (15) 07 The Damned - I Just Can't Be Happy Today - Chiswick, UK
24 (---) 01 The Boomtown Rats - Someone's Looking At You - Ensign, UK
25 (---) 01 Simple Minds - Changeling - Arista, UK
26 (---) 01 Elvis Costello And The Attractions - I Can't Stand Up For Falling Down - 2 Tone, UK
27 (---) 01 The J. Geils Band - Come Back - EMI America, USA
28 (---) 01 The Buggles - The Plastic Age - Island, UK
29 (11) 08 The Beat - Tears Of A Clown - 2 Tone, UK
30 (18) 05 Gilberto Gil - Toda Menina Baiana - WEA, FR

31 (35) 02 Donna Summer - On The Radio - Casablanca, USA
32 (36) 02 Kenny Loggins - This Is It - Columbia, USA
33 (34) 02 John Foxx - Underpass - Virgin, UK
34 (---) 01 The Cure - 10:15 Saturday Night / Accuracy * - Polydor, FR
35 (26) 04 Spoonie Gee - Spoonin Rap - Sound Of New York, USA
36 (27) 06 Positive Force - We Got The Funk - Sugar Hill, UK
37 (33) 04 Joe Bataan - Rap-O Clap-O - Dalsoul, USA
38 (32) 06 Psychotic Pineapple - I Wanna Wanna Wanna Get Rid Of You - Richmond, USA
39 (19) 09 Pink Floyd - Another Brick In The Wall (Part 2) - Harvest, UK
40 (31) 08 Garland Jeffreys - Matador - A&M, FR

Bij mijn hoogste binnenkomer moet ik denken aan de meest succesvolle zanger van Nederland in de jaren twintig en dertig: Willy Derby. Hij had in 1938 op 52-jarige leeftijd een vriendin die nog 18 moest worden. Zij moest bovendien nog geboren worden toen Willy al een aantal succesvolle platen had uitgebracht. We kennen haar ook als de moeder van de buurvrouw van justus18.
Ik was benieuwd wat Chat GPT over deze zanger te melden had. Want in de 15-delige Oosthoek Encyclopedie van 1946 wordt deze volkszanger angstvallig geweerd, blijkbaar “much too low” voor een uitgebreide degelijke encyclopedie.
Dus vroeg ik aan de robot of hij Willy Derby kende.

Het antwoord was ontluisterend. Volgens de robot had hij nummers als "Kleine Greetje Uit de Polder” en "Als Je Voor Een Dubbeltje Geboren Bent" gezongen. De carrière van Willy Derby werd tragisch afgebroken toen hij op 9 april 1944 overleed in het concentratiekamp Bergen-Belsen tijdens de Tweede Wereldoorlog.
Hier haalt ChatGPT blijkbaar Willy Derby, Eddy Christiani, Louis Davids en Anne Frank door elkaar. Willy Derby zong andere liedjes en stierf een natuurlijke dood in Den Haag. Je kan dus veel beter de wiki van Willy Derby erop naslaan dan ChatGPT raadplegen.
herman schreef:
musician schreef:
Dat ging volgens mij over Killing an arab. 10:15 Saturday Night was het b-kantje.
Jullie begrijpen nu wel waarom ik na het raadplegen van de robot de Franse B-kant Accuracy moest laten binnenkomen. Het is bovendien een fraaie plaat.

De uitvallers:
Police - Walking On The Moon - A&M, UK
The Nits - Tutti Ragazzi - CBS, NL
Michael Jackson - Off The Wall - Epic, USA
Kool And The Gang - Too Hot - De-lite, USA
Killing Joke - Turn To Red - Island, UK
Chic - My Feet Keep Dancing - Atlantic, USA
Motörhead - Bomber - Bronze, UK

herman schreef:
The Akrylykz zei me tot voor kort niets, maar dit is leuke uk ska. Na 2 singles was het wel weer klaar voor deze band, maar tenor saxofonist Roland Gift zou later nog grote successen vieren met Fine Young Cannibals.
Grappig feit is dat de overige twee bandleden van Fine Young Cannibals, Andy Cox en David Steele eerder lid waren van The (English) Beat, waarvoor The Akrylykz het voorprogramma deden begin jaren 80. Nadat The Beat was opgeheven, hebben Andy en David, Roland Gift gevraagd als zanger van de FYC.

Marzipaintree schreef:
Nederland wordt op het EK overtuigend verslagen door het Heimatland en die, ik bedoel dat, heeft de bal en uiteindelijk de Cup.

De wedstrijd was in Napels en ik was erbij, 17 jaar oud. Mijn tante werkte bij een reisbureau dat Oranje-reizen verzorgde en in de toenmalige Jumbojets had je in het midden van de middenrij "kinderstoeltjes". Die kregen ze niet verkocht en toen kon mijn tante voor mijn neven en mij goedkoop 3 tickets regelen. Ik herinner me vooral veel van het randgebeuren en dat we onverdiend verloren. 3-3 zou een betere afspiegeling van de krachtsverhoudingen geweest zijn.

KAZTOR’S TOP 20:

1 - 1 THE POLICE - WALKING ON THE MOON (9) (3x#1)
2 - 2 THE CLASH - LONDON CALLING / ARMAGIDEON TIME (8) (2x#1)
3 - 5 SIMPLE MINDS - CHANGELING (2)
4 - 4 GARLAND JEFFREYS - MATADOR (6)
5 - 7 JON & VANGELIS - I HEAR YOU NOW (6)
6 - 11 FLEETWOOD MAC - SARA (3)
7 - 13 CLIFF RICHARD - CARRIE (3)
8 - 14 THE ROMANTICS - WHAT I LIKE ABOUT YOU (3)
9 - - BUGGLES - THE PLASTIC AGE (1)
10 - 3 PINK FLOYD - ANOTHER BRICK IN THE WALL PART 2 (9)
11 - - PARLIAMENT - THEME FROM THE BLACK HOLE (1)
12 - 6 THE BEAT - TEARS OF A CLOWN (7)
13 - - TOM PETTY & THE HEARTBREAKERS - REFUGEE (1)
14 - 12 ELLEN FOLEY - WHAT’S A MATTER BABY (6)
15 - 8 THE CURE - JUMPING SOMEONE ELSE’S TRAIN (9) (1x#1)
16 - 10 BILLY PRESTON & SYREETA - IT WILL COME IN TIME (6)
17 - 18 ABBA - I HAVE A DREAM (2)
18 - 20 THE POLICE - BRING ON THE NIGHT (2)
19 - 15 TOTO - 99 (6)
20 - - QUEEN - SAVE ME (1)

Gesneuveld:
XTC - TEN FEET TALL
HALL & OATES - WAIT FOR ME
GODLEY & CREME - AN ENGLISHMAN IN NEW YORK
ROBERT PALMER - CAN WE STILL BE FRIENDS

Enkele fenomenale binnenkomers waardoor andere fenomenale platen nog even moeten wachten.

BUGGLES ‘ THE PLASTIC AGE is onterecht overvleugeld door Video…
maar is op zichzelf een zeer aanstekelijke pop/new wave-plaat.

PARLIAMENT’s single was in november 1979 al verschenen en verdiend van mij nog een terechte binnenkomst: Een heerlijke, aanstekelijke funkstamper van meneer Clinton.

REFUGEE was een grote doorbraak voor TOM PETTY. Die typerende Jimmy Iovine-productie gecombineerd met TOM’s snerende vocalen en THE HEARTBREAKERS’ backing zorgen tezamen voor goud.

Goud komt ook van Freddie en companen met het slepende SAVE ME, maar ik geef nog wat andere platen de nodige ruimte.

Ik zat er aan te twijfelen om ook The Cure’s 10:15 binnen te laten, maar met het oog op de Cult Hero single , het Seventeen Seconds-album dat er aan komt en het feit dat het al veel eerder is verschenen heb ik besloten om dat niet te doen.

50tracks schreef:
Soms snap ik er overigens niks van. Roger McGuinn & Chris Hillman hadden vorig jaar een aardig album met een paar prima singles. Nu heten ze met deze single ineens Roger McGuinn & Chris Hillman Feat. Gene Clark.

Dat had alles te maken met de ongemakkelijke verhoudingen binnen dit trio van ex-Byrdsleden. Het zat van meet af aan al niet goed. Bij het eerste album werden de 'muzikale en persoonlijke meningsverschillen' nog aardig gecamoufleerd, maar bij de opvolgende groeps-LP City (1980) was er al sprake van Roger McGuinn & Chris Hillman feat. Gene Clark. Had vooral te maken met het feit dat Gene Clark er nauwelijks aan meedeed vanwege zijn slechter wordende gezondheid en mentale problemen. Ze wilden de groepsnaam intact houden, maar dat lukte amper. Een derde album, uit 1981, stond op naam van McGuinn & Hillman, maar flopte genadeloos. City, dat tweede album uit 1980, vind ik trouwens best een behoorlijke plaat. Ironisch genoeg zijn de twee songs die Gene Clark leverde meteen de beste nummers.

Marzipaintree schreef:
Koning Carnaval eert Nederland op weg naar het EK voetbal. Goed Nederlands is het niet want die moet dat zijn. Als we daarbij de melodie van een Duits volksliedje gebruiken dan weet je eigenlijk al dat het niet goed zal komen. We kennen deze natuurlijk van Nep-Duitser Hein en van echte Duitser Heinz. Nederland wordt op het EK overtuigend verslagen door het Heimatland en die, ik bedoel dat, heeft de bal en uiteindelijk de Cup.

Haha, geweldig! Nóóit geweten dat Van Duin zich baseerde op een Duits deuntje. Ja, met die kennis kon je achteraf al zien aankomen dat het fout zou aflopen op het EK...

Je ChatGPT-vraag over Willy Derby schept hoop voor mensen zoals ik, die - ook beroepshalve - nog wel eens dingen zelfstandig moeten navlooien en checken. Ik wist dat de gevraagde info voor ChatGPT niet té actueel moet zijn, maar kennelijk moet ze ook niet te ver terug gaan. Wel weer bijzonder dat Willy Derby - zij het niet rechtstreeks, maar toch - via Teddy Schaank gelinkt kan worden aan de ons onlangs ontvallen Linda van Dyck. Bijzonder ook dat Willy en Teddy nog uit een tijd stammen waarin je dochters probleemloos de roepnaam Tietje kon meegeven...

Later dit jaar komen we nog het geniale Willy Alberti Bedankt tegen, wat mij betreft Duin’s allerbeste.

Week 3

1. The Clash - London Calling
2. Sheila & the B. Devotion - Spacer
3. Pretenders - Brass in Pocket
4. The Slits - Typical Girls
5. The Psychedelic Furs - We Love You
6. John Foxx - Underpass
7. Spizzenergi - Where's Captain Kirk?
8. The Nits - Tutti Ragazzi
9. Mo-Dettes - White Mice
10. The B-52's - 52 Girls

11. The Damned - I Just Can't Be Happy Today
12. Madness - My Girl
13. The Beat - Tears of a clown
14. Rupert Holmes - Him
15. Simple Minds - The Changeling
16. Blondie - Call Me
17. The dB’s - Black and White
18. Bauhaus - Dark Entries
19. Split Enz - I Got You
20. The Chords - Maybe Tomorrow

Vele jaren meegedaan maar nooit de early 80s. Eens kijken of ik dit kan bijhouden, Top 20 uit jullie lijsten samengesteld!

01. Dexy's Midnight Runners - Dance Stance
02. John Foxx - Underpass
03. Split Enz - I Got You
04. The Nits - Tutti Ragazzi
05. Tom Petty and The Heartbreakers - Refugee
06. Simple Minds - The Changeling
07. Donna Summer - On The Radio
08. Journey - Too Late
09. Jon And Vangelis - I Hear You now
10. Madness - My Girl
11. The Romantics - What I Like About You
12. Queen - Save Me
13. The Boomtown Rats - Someone's Looking At you
14. Joe Jackson - I'm the Man
15. The Specials - Too Much Too Young
16. Police - Walking On The Moon
17. Pink Floyd - Another Brick In The Wall (Part 2)
18. New Musik - Living By Numbers
19. The Clash - London Calling
20. Garland Jeffreys - Matador

De Music Meter Top 20 van 19-01-1980, week 3
https://images.45cat.com/the-clash-london-calling-cbs-3-s.jpg

01 (01) 08 London calling - The Clash (123) -13
02 (02) 06 Sara - Fleetwood Mac (114) +3
03 (05) 03 What I like about you - Romantics (97) +24
04 (04) 06 I hear you now - Jon & Vangelis (90) +9
05 (03) 09 Another brick in the wall - Pink Floyd (67) -32
06 (07) 03 Matador - Garland Jeffreys (67) +6
https://images.45cat.com/tom-petty-and-the-heartbreakers-refugee-1980-12-s.jpg

07 (----) 01 Refugee - Tom Petty and the Heartbreakers (63)
08 (13) 02 My girl - Madness (60) +24
09 (09) 02 Peter gunn - Emerson, Lake & Palmer (57) +11
10 (----) 01 Changeling - Simple Minds (56)
11 (08) 11 Spacer - Sheila & the B. Devotion (52) -5
12 (12) 02 Ride like the wind - Christopher Cross (51) +13
13 (06) 05 99 - Toto (49) -19
14 (16) 05 Dance stance - Dexys Midnight Runners (46) +13
15 (RE) 01 Typical girls - Slits (46)
16 (10) 10 Brass in pocket - Pretenders (42) -3
17 (----) 01 Are you ready - Billy Ocean (38)
18 (14) 02 Relight my fire - Dan Hartman (37) +2
19 (17) 02 Bring on the night - The Police (36) +3
20 (11) 06 David's song - The Kelly Family (36) -2

Verdwenen:

What's a matter baby - Ellen Foley
We love you - Psychedelic furs
Last train to London - Electric Light Orchestra
Jumping someone else's train - The Cure

Dank allen weer voor alle lijsten voor week 3 over het jaar 1980!
50tracks, ranboy, Justus18, pureshores, herman, Marzipaintree, kaztor, johan de witt, Poeha en vigil

Gastspeler: gaucho
Supporter: luigifort

En Vigil uiteraard van harte welkom en veel plezier gewenst in dit hartverwarmende topic, inmiddels dus inderdaad over de jaren '80!

Een extra deelnemer zorgt altijd voor extra punten en dus moest elk nummer zwaar aan de bak om verworven plekken minimaal te kunnen verdedigen. We zien ook nummers dalen ondanks dat er puntenwinst wordt gemaakt. Het hoort er allemaal bij.

Sommige zaken stemmen vrolijk en kunnen mooi in banen worden geleid. Dat is niet altijd het geval. Neem Blondie, een heel ergerlijk voorbeeld. Zo kan het ook nooit wat worden. The Hardest Part werd slechts enkele weken geleden uitgebracht. Vervolgens komt vandaag of morgen Atomic uit, terwijl er users zijn die ook inmiddels de releasedatum van Call me hebben zien verschijnen.
Buitengewoon irritant dat die platenmaatschappij(en) van Blondie daar per land geen overeenstemming over kon(den) bereiken. Je kunt één sterk nummer hebben en dan mooi laten opvolgen. Drie tegelijk wordt niks.

Ik doe aan marktwerking dus ik laat iedereen z'n eigen voorkeuren. Maar in mijn eigen lijst geen drie nummers van een en dezelfde artiest(e). Ze wacht maar even.

Wel alvast benieuwd naar volgende week. Door het verlies van The Clash is er inmiddels weer van alles mogelijk.
Toch nog Fleetwood Mac, inmiddels de Romantics of in één keer Tom Petty?

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcS1B_TL05NuxuqD1MiJ8Po9fg2k5cS8DYcLFJ1jTPlg7XLFqgRV

Top 20 1980 - week 04: (26 januari 1980)

01 (01) [07wk] Billy Ocean - Are You Ready #3
02 (05) [04wk] Toto - St. George and the Dragon
03 (03) [08wk] Toto - 99
04 (02) [13wk] Sheila and B. Devotion - Spacer #6
05 (07) [10wk] Destination - Move On Up Suite
06 (04) [11wk] Diana Ross - It's My House
07 (06) [09wk] The Kelly Family - David's Song (Who'll Come With Me) #2
08 (08) [09wk] Herbie Hancock - Tell Everybody
09 (12) [03wk] Emerson, Lake & Palmer - Peter Gunn (live)
10 (11) [05wk] Fleetwood Mac - Sara

11 (14) [04wk] Garland Jeffreys - Matador
12 (15) [02wk] Rupert Holmes - Him
13 (00) [01wk] Tom Petty And The Heartbreakers - Refugee
14 (10) [07wk] Billy Preston & Syreeta - It Will Come in Time
15 (16) [05wk] R.K. de Veulpoepers b.v. - Den Egelantier
16 (09) [12wk] Dan-I - Monkey Chop
17 (17) [03wk] Azymuth - Jazz Carnival
18 (20) [02wk] The Commodores - Wonderland
19 (00) [01wk] Turley Richards - You Might Need Somebody
20 (00) [01wk] Sister Sledge - Got to Love Somebody

Verdwenen:
Electric Light Orchestra - Last Train to London (07 wk)
The Greedies (Sex Pistols & Thin Lizzy) - A Merry Jingle (06 wk)
Love Unlimited - High Steppin', Hip Dressin' Fella (You Got It Together) (05 wk)

Helaas ben ik er de komende dagen, inclusief aanstaande maandag niet, dus plaats ik de lijst vanavond.
Door tijdgebrek is het een top 28 geworden maar dat is ruimschoots genoeg voor de puntentelling. Volgende week zal ik alles compleet maken.

Top 40 Week 4 (26-01-1980)
01 ( 01 ) 0 4 The Romantics - What I Like About You - Nemperor, USA
02 ( 02 ) 0 3 Tom Petty and The Heartbreakers - Refugee - Backstreet, USA
03 ( 10 ) 0 2 The Specials - Too much too young - 2 Tone, UK
04 ( 03 ) 0 6 Dan Hartman - Relight My Fire - Blue sky, USA
05 ( 05 ) 0 4 The Police - Bring on the night - A&M, USA
06 ( 03 ) 0 6 Dan Hartman - Relight My Fire - Blue sky, USA
07 ( 07 ) 0 5 Led Zeppelin - Fool In The Rain - Swan Song, USA
08 ( 04 ) 0 8 The Clash - London Calling - CBS, UK
09 ( 09 ) 0 3 Whispers - And the Beat Goes on - Solar, USA
10 ( 08 ) 0 6 Madness - My Girl - Stiff, UK

11 ( -- ) 0 1 The Vapors - Turning Japanese - United Artists, UK
12 ( 14 ) 0 4 Billy Ocean - Are You Ready - GTO, UK
13 ( 06 ) 0 7 Jon And Vangelis - I Hear You now - Polydor, UK
14 ( 25 ) 0 2 Simple Minds - Changeling - Arista, UK
15 ( 18 ) 0 4 Spizz Energi - Where's Captain Kirk? - Rough Trade, UK
16 ( 19 ) 0 4 Robin Lane & The Chartbusters - Why Do You Tell Lies - Deli Platters, USA
17 ( 20 ) 0 3 The Sound - Physical World - Tortch, UK
18 ( 15 ) 0 5 Prince - I Feel For You - Warner Bros, ZAFR
19 ( 16 ) 0 6 Ray, Goodman And Brown - Special Lady - Polydor, USA
20 ( 13 ) 0 7 Kiss - Magic touch - Casablanca, FR

21 ( 11 ) 0 7 Spinners - Working My Way Back To You - Forgive Me, Girl - Atlantic, USA
22 ( 24 ) 0 2 The Boomtown Rats - Someone's Looking At You - Ensign, UK
23 ( 26 ) 0 2 Elvis Costello And The Attractions - I Can't Stand Up For Falling Down - 2 Tone, UK
24 ( 27 ) 0 2 The J. Geils Band - Come Back - EMI America, USA
25 ( 28 ) 0 2 The Buggles - The Plastic Age - Island, UK
26 ( 21 ) 0 6 Fleetwood Mac - Sara - Warner Bros., USA
27 ( 12 ) 0 9 Dexys Midnight Runners - Dance Stance - Parlophone, IER
28 ( 31 ) 0 3 Donna Summer - On The Radio - Casablanca, USA

De hoogste binnenkomer is voor “Turning Japanese”. In 1980 vroeg ik mij af waarom de zanger van de Vapors zo graag Japans wilde worden. Japanners stonden aan de verkeerde kant van de laatste wereldoorlog en mijn geschiedenisleraar kwam altijd met het vooroordeel: Japanners kunnen niks zelf want daarvoor hebben ze te weinig creativiteit. Ze kunnen alleen dingen die wij bedacht hebben namaken. Auto’s bijvoorbeeld.

De laatste strofe van het lied viel mij toen al op: no sex, no drugs, no wine, no women, no fun, no sin, no you, no wonder it's dark. Everyone around me is a total stranger, everyone avoids me like a psyched Lone Ranger.

Ik las in die tijd over Onoda. Hij was een Japanse militair die ze in 1974 op een Filipijns eiland gevangen namen. Daar vocht hij een eenzame guerrilla tegen de Amerikanen en Filipijnen in een donker oerwoud als een Lone Ranger. Toen ze hem gevangen namen wist hij niet dat de oorlog allang was afgelopen en was hij er heilig van overtuigd dat Japan nog steeds in oorlog was.

Tien jaar later hoorde ik dat “Turning Japanese” over masturberen ging. Ik sluit niet uit dat Onoda dat veel in zijn oerwoud heeft gedaan maar ik moest dan toch eerder aan Onan denken. Een merkwaardig figuur uit de bijbel waaraan we de term onaneren te denken hebben. In christelijke hoek (inclusief onlangs de Paus) denkt men nog steeds dat onaneren slecht is. Maar wie de bijbel (Genesis 38) er op na slaat ziet geen enkele vorm van zelfbevrediging. Het gaat over een eenzame man die zijn schoonzuster die weduwe is geworden een beurt geeft maar niet zijn zaad omdat hij niet de vader van het kind mag zijn. Onaneren zou dus eigenlijk moeten betekenen: voor het zingen de kerk uitgaan.

En daarmee leek de plaat niet over Onoda of Onan te gaan. Maar wat heeft Japan er dan mee te maken? Dat werd mij pas duidelijk toen ik precies 10 jaar geleden de npo3 FM top 8 allerbeste rukliedjes zag.
'Turning Japanese' zou een verwijzing zijn naar “Japs eye”, Britse straattaal voor het topje van de penis, en naar het dichtknijpen van je ogen op het moment supreme (waardoor je er uitziet als een Japanner).
Met deze uitleg werd het wel heel erg een ruk-lied.

De leden van de Vapors ontkennen deze uitleg ten stelligste. Het is een breakup song over iemand die niet alleen zijn vriendinnetje verliest maar ook zijn verstand. Hij denkt dat hij veranderd in iets wat hij nooit had verwacht. Dat is in dit geval een Japanner maar het had ook een Portugees, Libanees of een Jood kunnen zijn.
En zo komt de waarheid uiteindelijk weer dichter bij die twee eenzame mannen Onada en Onan te liggen.

Gast
geplaatst: vandaag om 23:33 uur

geplaatst: vandaag om 23:33 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.