MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / 1990 - singles, eigen hitlijsten en besprekingen

zoeken in:
Ik merk ook dat ik het vaak eens ben met kaztor (zie ook Nieuw in de top 40 - 2011). Wellicht ga ik de vorige weken van 1980 ook doen.

Ik vind het ook een goed idee, veel van de tips komen de week er na ook in mijn lijst binnen. Ik werkte ook altijd op die manier. Het was eigenlijk reageren op de nieuwe binnenkomers van de Tipparade om ze daarna gelijk over te hevelen naar mijn lijst als het een goed nummer was.

Wat er niet in terecht komt, zal ik even snel becijferen. Ik heb ze ook allemaal nog even gehoord. Maar liefst zes van de tracks komen volgende week als nieuwe binnen, behalve:

Peter Brown, Doe maar en Willy Alberti. En dan vervolgens beoordeel ik als volgt, een 5 voor Peter Brown, een 5 ook voor de eersteling van Doe Maar. Willy Alberti een 1, buitencategorie inderdaad.

Ik weet weinig van Doe maar maar volgens mij is het maar goed dat Doe Maar snel zou overgaan tot het aantrekken van Henny Vrienten, het zou de zang en de composities na Ik Zou Het Willen Doen in ieder geval ten goede komen.

Maandagavond lijkt mij een prima avond, Kaztor!

Hmm. ik ga, denk ik, eerder voor de zondag-morgen, dan heb ik er altijd de meeste tijd voor.
Ik werk in ploegendienst, vandaar. Maar alle bijval is erg leuk, ik ga hier inderdaad mee door!

Zoals LucM zei dacht ik ook even eraan om de eerste paar weken van 1980 te bespreken, maar bijna alle propere nummers daarvan heb ik al besproken en ik zou me door een berg carnavals-rotzooi moeten werken om alle niet-besproken nummers door te moeten nemen, dus...

De Top 30 van 09-02-1980

01 (01) Brass in pockett * Pretenders
02 (02) Peter Gunn * Emerson, Lake & Palmer
03 (06) An Englishman in New York * Godley & Crème
04 (04) Feelin’ lonely * Massada
05 (11) I hear you now * Jon & Vangelis
06 (03) Another brick in the wall * Pink floyd
07 (15) Someone’s looking at you * Boomtown rats
08 (10) Moonlight and muzak * M
09 (08) Babe * Styx
10 (---) Love on the telephone * Foreigner
11 (07) Tutti ragazzi * The Nits
12 (13) Tears of a clown * The Beat
13 (05) Sara * Fleetwood mac
14 (18) Hot shot * Herman Brood
15 (---) Save me * Queen
16 (22) If you remember me * Chris Thompson & The Night
17 (09) Streetplayer * Chicago
18 (---) The plastic age * Buggles
19 (19) Down in the silvermine * Diesel
20 (---) I could never leave you * Margriet Eshuijs band

(afbeelding)
.....de ongeëvenaarde Nederlandse AOR zangeres M. Eshuijs....

21 (12) Crying * Don McLean
22 (25) Mono * Monotones
23 (---) On the radio * Donna Summer
24 (17) Escape * Rupert Holmes
25 (---) Spetters * Kayak

(afbeelding)
....draak van een film levert gelukkig nog een goede single op....

26 (20) Temps x * Didier Marouani
27 (16) Matador * Garland Jeffreys
28 (24) This is it * Kenny Loggins
29 (14) I only want to be with you * The Tourists
30 (21) Fly too high * Janis Ian

Foreigner was nog maar net verdwenen met Headgames maar had een prima, nee, betere opvolger. Love on the telephone zou de Top 40 met hangen en wurgen halen, echt heel erg warm liep het kopende publiek er niet voor. De miljoenenverkopen lagen aan de andere kant van de oceaan, in de VS. Wat ik wel weer grappig vind is dat Love on the telephone in ieder geval in Nederland is uitgebracht, dat singletje is goud waard. In de VS bracht Foreigner het nummer Women uit, als opvolger van Headgames.

Het kon natuurlijk niet uitblijven: toch Save me van Queen in mijn lijst, het zou ook raar zijn als ik dat in die tijd niet zou hebben gedaan. Save me is voor mij, bij nadere bestudering van de tracks, nog één van de betere nummers van The Game. De band aarzelde niet om van dit album maar liefst 4 singles af te halen, daar hebben we in 1980 nog veel plezier van (Save me is de 2e single).

Ook The Plastic Age is natuurlijk een overbekende opvolger voor The Buggles, ook al besproken. Wat mij betreft hadden The Buggles nog een tijdje Buggles gebleven. De spacey-achtige rocktrack geeft perfect aan welke ruimte er lag om op opzienbarende wijze te kunnen manoeuvreren tussen electronica, newwave en rock. Dit soort bands waren dungezaaid en daarom hadden The Buggles uit kunnen groeien tot een megaband.

Dat de, ook geweldige, opvolger in 1982 Adventures in modern recording flopte, had alles te maken met de negatieve kritiek van alles en iedereen door de toetreding tot Yes, dat zou ze nog lang blijven heugen. Daarna volgde de split en kwamen de heren toch nog wel goed terecht, als producer (Horn) en lid van Asia (Downes). Maar ik blijf er bij dat The Buggles tot in lengte van jaren met eigen werk succesvol hadden kunnen zijn.

Ook goed vind ik de single van Margriet Eshuijs, I could never leave you. Ik heb altijd grote waardering gehad voor Eshuijs als Nederlandse rockvrouw. Daar had meer uit moeten komen. Dit singletje is ook prima, alleen, het komt niet hoger dan de Tipparade omdat de tijd in 1980 helemaal niet rijp was voor dit soort AOR-rock, kijk maar in de Top 40 van die week bij Kaztor. Daar kom je dit soort muziek niet tegen en dat is jammer. Toch zou Eshuijs ons nog een paar maal verblijden, begin jaren '80. Dit was nog maar het begin.

Over On the radio van Donna Summer ook niets anders dan lof. Ze was één van de allergrootste diva's in die tijd, kwam ook altijd op de juiste tijdstippen met de juiste mensen in contact, zoals Giorgio Moroder. Ze liep daardoor eigenlijk een beetje vooruit op alles, een trendsetter mag best worden gezegd. Alleen had ze af en toe wel eens een ruzie met haar platenmaatschappij zodat het een tijdje onduidelijk is geweest welke maatschappij waarom welk nummer uitbracht. Zo verscheen er menig singletje maar Summer sloeg zich daar professioneel doorheen. Goede stem overigens, kan geweldig zingen.

Het thema van Spetters is misschien nog het minst bekend van alle nieuwe binnenkomers, naast die single van Eshuijs. Het hoort bij die Nederlandse film met die titel. Ik kan daar kort over zijn, geef mij maar Kayak. Een instrumentale track van net iets meer dan 2 minuten. Maar er zat heel wat spirit in, kwam weer boven het niveau van de symfonische ballads van het type Ruthless queen uit, klinkt ook als de Kayak van een paar jaar eerder. Had Kayak, net als Herman Brood, eigenlijk rond deze tijd ook niet een min of meer mislukt (of laat ik zeggen niet gelukt) Amerikaans avontuur?

musician schreef:
Het thema van Spetters is misschien nog het minst bekend van alle nieuwe binnenkomers, naast die single van Eshuijs. Het hoort bij die Nederlandse film met die titel. Ik kan daar kort over zijn, geef mij maar Kayak. Een instrumentale track van net iets meer dan 2 minuten. Maar er zat heel wat spirit in, kwam weer boven het niveau van de symfonische ballads van het type Ruthless queen uit, klinkt ook als de Kayak van een paar jaar eerder. Had Kayak, net als Herman Brood, eigenlijk rond deze tijd ook niet een min of meer mislukt (of laat ik zeggen niet gelukt) Amerikaans avontuur?

Ik herinner me wel dat Starlight dancer uit 1977 een dappere poging deed om de Amerikaanse single top 100 te bestormen, maar ik geloof niet dat-ie erg hoog is gekomen. Knap natuurlijk al dat-ie het gehaald heeft. Misschien hebben ze toen ook geprobeerd het in Amerika te maken met optredens en zo, en is het dat wat je nog bijstaat.

Nee, ik zat alweer te 'hinten' over wat er nog meer gaat komen in 1980. Zoals het in de VS opgenomen album Periscope life van Kayak. Prima plaat (hoewel behoorlijk Amerikaans), daar niet van, goede kritieken maar de grote doorbraak bleef door allerlei oorzaken uit. Erg jammer, want ik gunde het Kayak van harte.

Kayak probeerde het inderdaad net als Herman Brood rond deze tijd in Amerika. En met ongeveer evenveel, of even weinig succes. Brood had een Amerikaanse top 40 hit met Saturday night en daar bleef het bij. Kayak kreeg in 1979 een hit met een andere mix van I want you to be mine. Dat nummer kwam in de Billboard Hot 100 tot rond de 50ste plaats, wat per saldo helemaal niet slecht is.

Bovendien werden 2 LP's in Amerika uitgebracht: Phantom of the night (met een andere hoes en een iets andere mix) en Starlight dancer. Maar die laatste is in de Amerikaanse versie een samenraapsel van nummers van 'onze' Starlight dancer en van de voorgaande plaat The last encore, met ook de hoes van die plaat.
Ik weet nog dat de Nederlandse markt rond deze tijd (1980 dus) via de parallelle import werd overstroomd met die Amerikaanse Kayak-albums. Ik heb ze nog steeds, naast de originele Nederlandse albums. Leuk als hebbedingetje, al voegt het verder weinig toe.

Volgens mij hebben ze vervolgens Periscope life in Los Angeles opgenomen, maar ook dat album kreeg niet echt voet aan de grond. Ik weet niet eens of dat ooit in Amerika is uitgebracht, ik heb er tenminste nooit een Amerikaanse persing van gezien.
Toch staan er wel een paar mooie nummers op dat album. Eén ervan is Lost blue of chartres, het instrumentaaltje dat in de hitparade door het leven zou gaan als het thema van 'Spetters'. Duurt die single trouwens maar 2 minuten? De LP-trrack is een stuk langer, dacht ik.

Week 1 van de tipparade van 1980.

#16. Massada - Feelin' Lonely
Jazzy-achtig nummer dat als een ballade begint maar daarna swingt. Goed gedaan maar na een tijd slaat de verveling wel toe.
Cijfer: 6,5

#25. Styx - Babe
Op zich een behoorlijk sterk nummer met mooie samenzang in het refrein maar te glad.

#26. Emerson, Lake & Palmer - Peter Gunn
Emerson, Lake & Palmer scoorden na hun split zowaar hun grootste hit. Zeer geslaagde cover van het nummer van Henry Mancini (ook bekend in de uitvoering van Duane Eddy), erg energiek. Dit is wel niet de juiste (instrumentale) versie (niet gevonden op YouTube).
Cijfer: 8

#27. Corry - De Hele Avond Dans Ik Alleen Met Jou
Ik krijg een heel apart gevoel van binnen (1976) was nog enigszins een guilty pleasure maar dit is wel een letterlijke kopie ervan. Bloedarmoede, zou ik zeggen ...
Cijfer: 3

#28. Captain and Tennille - Do That to Me One More Time
Deze easy-listening-ballad is niet mijn ding - voor mij te zoet - maar het is wel mooi gezongen waardoor ik geen onvoldoende geef.
Cijfer: 5,5

#29. The Nits - Tutti Ragazzi
Geweldig nummer van onderschatte band, heel goede combinatie van gitaren en synths, erg aanstekelijk bovendien. Kort maar krachtig!
Cijfer: 9

#30. Garland Jeffreys - Matador
Mijn nr.1 in GH 1980, ik had daar mijn loftrompet over gestoken. Deze single kende en kocht ik al in de zomer van 1979 maar werd uiteindelijk nog een hit, er bestaat toch nog rechtvaardigheid. Fantastisch nummer!
Cijfer: 10

Het aardige van GH 1980 is natuurlijk dat je de favorieten van 1980 zoals die nu worden gekozen, kunt afzetten tegen de keuzes van toen. Welke hit overleeft al 30 jaar in de hoogste regionen?

Ik vind Matador aardiger nu dan in 1980 en zo geldt dat voor andere nummers weer andersom.
Hoe dan ook Luc, in het tempo waarin we werken wordt op die wijze in ieder geval geen single overgeslagen in 1980 en dat leidt nog wel eens tot verrassingen en vergeten pareltjes....

Week 1 van de tipparade van 1980.

Ik bespreek de liedjes die ik elders nog niet heb doorgenomen.

#16. Massada - Feelin' Lonely
Jammer van de wat slechte geluidskwaliteit van dit clipje. Heel aardig nummer, het houdt de aandacht er ook bij. Nergens wordt het echt saai omdat er op de goede momenten iets gebeurt. Klinkt inderdaad ook erg als Santana.
Cijfer: 7

#25. Styx - Babe
Cijfer: 5

#26. Emerson, Lake & Palmer - Peter Gunn

#27. Corry - De Hele Avond Dans Ik Alleen Met Jou
Dit vind ik gewoonweg vreselijk. Heel Apart Gevoel heeft inderdaad nog een beetje die guilty pleasure-waarde, maar dit is gewoon zielloze meuk waar niks origineels in zit.
Cijfer: 1,5

#28. Captain and Tennille - Do That to Me One More Time
Dit vind ik eigenlijk een goed voorbeeld van een zoete ballad die gewoon heel goed gemaakt is. Stem klinkt als een klok, het arrangement klinkt aangenaam, het klopt.
Cijfer: 7.

#29. The Nits - Tutti Ragazzi
Inderdaad een goed nummer, maar het is nog niet de Nits die iets later betoverende nummers als Red Tape, Nescio en Sketches Of Spain zou maken. Lekker vlot liedje.
Cijfer: 7,5

#30. Garland Jeffreys - Matador
Ook ik vind dit een feilloos nummer. Klinkt als geen enkel ander nummer en toch klinkt het zeer aangenaam. A stroke of genius.

De Engelse Top 40 van 9 februari 1980

01 01 The Special AKA live! - The Specials fit. Rico
02 10 Coward of the county - Kenny Rogers

03 04 I'm in the mood for dancing - The Nolans
04 03 My girl - Madness

05 05 It's different for girls - Joe Jackson
06 07 Babe - Styx

07 02 Brass in pocket - Pretenders
08 14 Someone's looking at you - Boomtown rats

09 06 With you I'm born again - Billy Preston & Syreeta
10 09 Green onions - Booker T and the MG's

11 12 7Teen - Regents
12 15 I hear you now - Jon & Vangelis

13 20 Living by numbers - New musik
14 08 Please don't go - Kc & the Sunshine band

15 40 Captain Beaky - Keith Michell
16 11 I want to hold your hand - Dollar

17 13 Better love next time - Dr. Hook
18 37 And the beat goes on - Whispers

19 18 Spacer - Sheila & The Black devotion
20 30 Save me - Queen

21 29 Three minute hero - The Selecter
22 19 Jazz carnival - Azymuth

23 27 Escape - Rupert Holmes
24 22 Buzz buzz a diddle it - Matchbox

25 36 Baby I love you - Ramones
26 --- Riders in the sky - Shadows

27 --- Carrie - Cliff Richard
28 35 The Plastic age - Buggles

29 23 Too hot - Kool and the gang
30 31 Jane - Jefferson starship

31 21 Spirits having flown - Bee gees
32 25 We got the funk - The Positive force

33 --- Underpass - John Foxx

(afbeelding)
.....hoogte en dieptepunten inderdaad....

34 16 London calling - The Clash

35 --- Rock with you - Michael Jackson

(afbeelding)
....onschuldige, softe maar knap gemaakte disco....

36 32 Strange little girl - Sad cafe

37 17 Tears of a clown - The Beat
38 34 Mama's boy - Suzi Quatro

39 --- Music makes you feel like dancin' - Brass construction

(afbeelding)
...het is gewoon 1976, het maakt voor ons niet uit...

40 --- Dance stance - Dexys midnight runners

De bijzondere zaken: dan valt direkt op de stijging van Keith Michell en Captain Beaky op 15. Ik begrijp nu waarom dat eindigde met twee albums. En het verlies van Matchbox is opmerkelijk. Buzz buzz a diddle it zou in Nederland een grote hit worden. Typisch Engels zou je ook zeggen, maar de Engelsen zelf waren er (tot nu toe) blijkbaar nog niet zo dol op. Dan zijn er nog de forse verliezen van The Clash en The Beat en de magere winst van The Buggles.

Categorie platen overbekend en vooral niets geworden in Nederland: Rock with you van Michael Jackson. Gaucho corrigerde mij een tijdje terug en noemde Rock with you de direkte opvolger van Don't stop 'till you get enough. Chronologisch heeft hij wat mij betreft gelijk, er gaapt een groot gat tussen de eerste en de tweede hit (de titelsong) in Nederland van Off the wall. En dat kan goed, als Rock with you was uitgebracht maar helemaal niets is geworden.

Omdat de notering in Nederland niet bekend was, hield ik maar de Engelse volgorde aan en in die optiek is Rock with you de derde single. Het nummer is ons merkwaardig genoeg meer dan bekend, blijkbaar meer als albumtrack dan als 7".

Er staan ook weer bizarre nieuwe platen in. The Shadows brachten in principe een heel aardige single in hun soort maar hebben er vervolgens een disco-beat ondergezet waar je oren van gaan tuiten. Treurig, zo'n knieval alleen maar voor het bereiken van de hitlijsten. En juist zij hadden beter kunnen weten, vorig jaar werd het thema van The Deer Hunter een grote hit, geheel wars van alle modes die er waren.

Dan komt er een nieuwe single van John Foxx binnen, Underpass. Ik weet het niet, het heeft op het ene moment interessante trekjes van muziek die bekend is van Gary Numan. Aan de andere kant heeft het nummer ook menig minder leuke momenten en is het op die manier een beetje vriezen en dooien. Per saldo ben ik er daarom niet zo dol op.

Een glimlach kon ik niet onderdrukken bij het nieuwe vinyl van Brass construction. De disco die ze maken op Music make you feel like dancin' is verder prima maar ze klinken hier nog precies als uit hun periode van Movin' (1976) en in die zin is het weird: het is sterk achterhaalde disco. Nog niet eens slecht in z'n soort maar ik dacht dat iedereen de evolutie van 1975(?) naar 1980 wel bewust zou hebben meegemaakt. Zo niet de Brass construction, wat kon er mis zijn met disco van een vorige generatie?

Hartelijk welkom mag de eerste single van de Dexys midnight runners worden geheten. Er is een orgeltje aanwezig, blazers. Het is niet onaardig maar het is overduidelijk hun eerste hitje, zal ik maar zeggen. De band heeft overigens een enorme naam, iedereen weet direkt over wie het gaat. Toch hadden ze in Nederland maar drie tracks die in de hitlijsten terecht zijn gekomen, waarvan één niet verder dan de tipparade. In Engeland zouden ze het beter doen. Ik tel uiteindelijk in totaal 11 noteringen in de Top 75.

sq
Zo, weekje ziek geweest en heel weinig actief, zelfs op de MuMe. Maar nog net op tijd voor het sluiten van de week..

De SQ top 15 van week 6 - 1980

(afbeelding)

1 (5) The Pretenders - Brass in Pocket (2 wk)
2 (-) Rufus & Chaka Khan - Do You Love What You Feel
3 (1) Jon & Vangelis - I Hear You Now (3 wk)
4 (3) Sister Sledge - Got to Love Somebody (5 wk)
5 (15) Instant Funk - Body Shine (2 wk)
6 (-) Billy Preston & Syreeta - With You I´m Born Again
7 (2) Captain & Tenille - Do that to Me One More Time (5 wk)
8 (6) Trussel - Love Injection (3 wk)
9 (-) Blondie - Atomic
10 (-) Wim Kersten en de Viltjes - Bloemetjesgordijn
11 (12) Commodores - Wonderland (4 wk)
12 (-) Parigi - It´s Magnifique
13 (4) Gap Band - Steppin' Out (4 wk)
14 (14) Lene Lovich - The Night (3 wk)
15 (7) Stevie Wonder - Black Orchid (2 wk)

De binnenkomers in vogelvlucht:
Rufus en Chaka hadden een minder bekende single, maar ik vond m prachtig en Chaka Khan was op dat moment wel mijn favoriete zangeres, meer dus nog dan Donna Summer.
Billy Preston & Syreeta`s wereldhit was bij de anderen al gezien, en is bij mij een langzame groeier gebleken.
Parigi, Nederlands product, maakte disco geënt op die van Chic. Er is bijzonder weinig over terug te vinden. Een enkele hit op marktplaats geeft mij het vertrouwen dat de plaat echt bestaan heeft. Nooit meer gehoord.
Atomic is de hit die me weer een beetje bij Blondie terugbracht; echt nog steeds een leuk nummer en m.i. haar enige echt geslaagde dance-plaat.
Bloemetjesgordijn is meer dan een potsierlijke onderbreking van het hitparadegeweld want het is voor mij niet minder dan de beste carnavalsplaat allertijden. Alles klopt: ritme, melodie en productie zijn als van de ideale schlager. En de tekst, op het eerste gehoor van een eind in elkaar geflanst, vind ik zowel poëtisch als filosofisch van ongekende schoonheid. Ja, en dat meen ik ook nog eens serieus! Zo.. kom ik effe uit de kast hier..

YouTube - Rufus And Chaka Khan - Do You Love What You Feel 1979
YouTube - Blondie - 10.Atomic
YouTube - Wim Kersten - Bloemetjesgordijn

sq
Nieuwe week, nieuwe lijst

De SQ top 15 van week 7 - 1980

(afbeelding)
nr 3, 12" versie

1 (2) Rufus & Chaka Khan - Do You Love What You Feel (2 wk)
2 (-) The Whispers - And the Beat Goes On
3 (-) Jocko - Rhythm Talk
4 (6) Billy Preston & Syreeta - With You I´m Born Again (2 wk)
5 (3) Jon & Vangelis - I Hear You Now (4 wk)
6 (1) The Pretenders - Brass in Pocket (3 wk)
7 (-) The Sequence - Funk You Up
8 (-) Harlem World Crew - Rapper´s Convention
9 (5) Instant Funk - Body Shine (3 wk)
10 (10) Wim Kersten en de Viltjes - Bloemetjesgordijn (2 wk)
11 (4) Sister Sledge - Got to Love Somebody (6 wk)
12 (9) Blondie - Atomic (2 wk)
13 (11) Commodores - Wonderland (5 wk)
14 (14) Lene Lovich - The Night (4 wk)
15 (15) Stevie Wonder - Black Orchid (3 wk)

Rufus en Chaka nu eerste plaats, en liefst 3 rap-platen bij de nieuwe noteringen.

Whispers geldt inmiddels wel als disco-classic, en dat vond ik eigenlijk al van de eerste beluistering af. Goed te lezen dat ook anderen het nog steeds een topnummer vinden (zie kaztor even hierboven).

De 3 rap-platen zijn minder bekend.

The Sequence is bijzonder omdat het een raptrio was van alleen dames en dat was geloof ik voor het eerst. Nu is het nummer van allerwegen beschermd geworden op Youtube. Dat leek me wat overdreven voor zo´n onbekend gebleven plaatje maar dan blijkt het dus de eerste plaatopname te zijn van de later nog zeer groot geworden Angie Stone. Mooi natuurlijk, maar intussen dus geen clipje

De Harlem World Crew is een van mijn maxi´s waar ik het meest trots op ben. Zonder hoes uitgebracht (´wit met een gat erin´, voor label zie evt de clip) en alleen verkrijgbaar op dat onbekende label uit New York. Lekker ritme, en voor mij een eerste representant van de verdere evolutie van de rap: niet alleen maar stoere praat op rijm, maar met een relevante inhoud; het gaat deels over de gijzelingsactie van de 50 Amerikanen in Iran in de periode van de machtsovername Ayatollah Khomeini; dat is nog een lange geschiedenis geworden en dit is dus geschreven toen de afloop daarvan nog ongewis was. Op een zeker moment werd wel beweerd dat de actualiteit door heel wat jongeren meer via de rap-zenders werd gevolgd in plaats van via de krant of de ´officiele´ media en daarvan is dit natuurlijk een prachtig voorbeeld. Ik heb de plaat altijd een beetje gezien als het begin van de hiphop als aparte cultuur en lifestyle.

Jocko´s Rhythm talk is daarentegen een gewone ´ego-boost´ rap waarbij Jocko alles geweldig vindt aan hemzelf tot aan zijn ondergoed toe. Mooi aan het nummer zijn de terugkerende kreten Jocko Jocko You´re the King! en natuurlijk de slim gekozen lekkere basistrack (Ain´t No Stoppin´ Us Now, van McFadden & Whitehead).

YouTube - The Whispers-And the Beat Goes On
YouTube - HARLEM WORLD CREW - rappers convention 1980 (Stukje Iran en Khomeini vanaf 50 seconden).
YouTube - Jocko - Rhythm Talk

Week 7 - 1980:

Top 40 (Scroll eens naar beneden voor de cover van die Doe Maar-single )
Tipparade

Binnenkomers in de Tipparade:

Alarmschijf: YouTube - The Specials - Too Much Too Young
Nu pas in de lijst. Ik verwonder me dan ook over de snelheid van de opmerkzaamheid van de MuMeërs rond die tijd, zeker wanneer je je bedenkt dat A Message To You Rudy net uit is. Lekker rap ska-nummertje. Kan niks verzinnen wat er eigenlijk niet aan klopt. Het klinkt lekker recht voor z'n raap en bondig. Aan de lijst te zien is dit wél die Live-EP.
Cijfer: 8,5.

#10: YouTube - KC AND THE SUNSHINE BAND Let's Get Rock'n'Roll
Mijn God, wat klinkt dit rotslecht! KC goes RnR. En m'n moeder maakt thrashmetal.
Cijfer: 1.

#17: YouTube - Billy Preston & Syreeta Wright - With You I'm Born Again
Eerder al beschreven.

#24: YouTube - LUV - Ann Maria 1980
Voor vele artiesten was Abba rond deze tijd een gewilde afnemer, zo blijkt. De compositie-talenten van Benny & Björn worden hier vakkundig gereduceerd tot Hollandse truttigheid. Wat een gedrocht, zeg!
Cijfer: 2.

#25: YouTube - The Whispers - And The Beat Goes On Official Video
Eerder al beschreven.
Cijfer: 9.

#26: YouTube - Next One - I Love you So live
Lastig te beoordelen als je alleen een recente clip kunt vinden met een zangeres die er toen (geloof ik) niet bij zat. Maar ik vind dit eigenlijk niet echt slecht. Het klinkt iets professioneler dan de BZN.
Cijfer: 6.

#27: YouTube - Urban Heroes - Get It
Een Nederlandse variant op ska en een leuke verrassing! Vreemd dat ik dit niet herken, want dat riffje blijft toch echt in je hoofd geramd zitten. Het volgt ook geen herkenbare lijn, dus is het ook enigszins gewaagd te noemen. Af te zien aan YouTube transformeerde deze band later in Boom Boom Mancini. Volgens mij gaat hier nog wel eventjes over gediscussieerd worden...
Cijfer: 9,5.

#28: YouTube - Pat Benatar - I Need A Lover
Iedereen kent haar natuurlijk hoofdzakelijk van Love Is A Battlefield. Daar moeten we nog eventjes geduld voor hebben, maar dit vind ik iets beter. Is dit nou geschreven door John Cougar Mellencamp of was het nou andersom? Anyhoo, echte onvervalste American Rock-muziek. Het klinkt een beetje als een poppier versie van Patti Smith.
Cijfer: 7.

#29: YouTube - Earth Wind and Fire - Can't Let Go
Een beetje een onopvallende single, zelfs voor hun doen. Vier magere weekjes in de Tipparade, tja, dan is er toch niet echt denderend uitgepakt voor dit genre in die tijd. Na vijf minuten ben ik dit weer vergeten.
Cijfer: 4.

#30: YouTube - Suzi Quatro - Mama's boy
Haha, m'n lieve schat hoort dit nu ook en ik ben hier nu toch wat te hard over geweest. Eigenlijk is het wel een lekker vlot, campy liedje. Wellicht niet genoeg om hoge ogen mee te gooien (deed het ook slecht in de Tipparade) maar soms maakt dat gewoon niet uit.
Cijfer: 6.

sq schreef:

The Sequence is bijzonder omdat het een raptrio was van alleen dames en dat was geloof ik voor het eerst. Nu is het nummer van allerwegen beschermd geworden op Youtube. Dat leek me wat overdreven voor zo´n onbekend gebleven plaatje maar dan blijkt het dus de eerste plaatopname te zijn van de later nog zeer groot geworden Angie Stone. Mooi natuurlijk, maar intussen dus geen clipje

Is dit het soms?

Lekker nummer!

Week 7 - 1980:

Binnenkomers in de Tipparade:

Alarmschijf: The Specials - Too Much Too Young
Lekker ska-nummer gebracht met de instelling van de punk, energiek en vrolijk.
Cijfer: 8,5

#10: KC AND THE SUNSHINE BAND - Let's Get Rock'n'Roll
Begrijpelijk dat ze iets anders brachten (hun vorige hitsingle was de ballad Please Don't Go) en ik vind dit niet slecht klinken maar het kan toch niet tippen aan hun vroegere hits.

#17: Billy Preston & Syreeta Wright - With You I'm Born Again
Easy-listening soulduet. Niet iets wat ik vaak zou opzetten maar vocaal en instrumentaal is dit wel sterk.

#24: LUV - Ann Maria
Ik hoor daar ook iets in van Chiquitita van Abba. De eerste hits van dit damestrio waren guilty pleasures voor mij maar dit klinkt flets en weinig geïnspireerd, het enthousiasme en de overtuiging was duidelijk weg (begrijpelijk, Luv' stond op splitten).
Cijfer: 3,5

#25: The Whispers - And The Beat Goes On
Prima dansvloernummer met geniale baslijn, dat staat nog steeds als een huis.

#26: Next One - I Love you So live
Dit klinkt nog meliger dan BZN (het neigt naar bv. Barry & Eileen of Saskia & Serge) vooral wat de tekst betreft en van die Engelse uitspraak krijg ik kriebels. Wel professioneel gearrangeerd.
Cijfer: 3

#27: Urban Heroes - Get It
Dit ska-rocknummer past inderdaad perfect in de tijdgeest met prima baslijn en gitaarriff maar het is iets minder catchy dan dat van the Specials.

#28: Pat Benatar - I Need A Lover
Inderdaad oorspronkelijk van John Cougar Mellencamp, de versie van Pat Benatar klinkt iets meer poppy. Stilistisch zou ik haar meer met Suzy Quatro vergelijken, overigens schreven Chinn & Chapman (die haar hitleveranciers waren) ook enkele nummers voor Pat Benatar.

#29: Earth Wind and Fire - Can't Let Go
Opmerkelijk dat de klad erin kwam bij vele jaren '70-bands wanneer de jaren '80 werden ingezet. Dit klinkt routineus en lijkt teveel op hun vorige hit September, al is dit vocaal en instrumentaal wederom klasse.
Cijfer: 6

#30: Suzi Quatro - Mama's boy
Ook bij haar kwam de sleet erin - het werd ook geen hit - maar het is wel een vlot nummer en die orgel en achtergrondkoortjes trekken het de hoogte in.

Week 2 van de tipparade van 1980.

Alarmschijf: André van Duin - Nederland die heeft de bal
Deze artiest is natuurlijk steeds met carnaval te verwachten en hij is ook de onbetwiste koning daarin. Uiteraard stelt dat artistiek weinig voor maar het is best vermakelijk.

#8. Wim Kersten - Bloemetjesgordijn
Carnaval is weliswaar niet aan mij besteed maar in dit genre is dat nog enigszins te pruimen, al zou ik dit natuurlijk enkel op carnaval draaien.
Cijfer: 4,5

#13. Vader Abraham - Aa'me Hoelala
Geen clip gevonden op YouTube, dus geen commentaar en cijfer (ik denk niet dat het de moeite is, het zal weer een carnavalsplaat zijn).

#22. Tarney Spencer Band - Cathy's Clown
Zoutloze en gladde cover, vond ik aanvankelijk nog leuk totdat ik het origineel van Everly Brothers leerde kennen, geef mij maar de oorspronkelijke versie.
Cijfer: 4

#23. Diverse Artiesten - Het Grote Sprookjeslied
Niets voor mij en het duurt veel te lang maar wel leuk voor de kinderen.

#24. Corry van Gorp - Alie Van De Wegenwacht
Iets minder dan de twee vorige carnavalsnummers wegens banaler maar op carnaval kan het wel eens.

#25. Snoopy - Snow and Ice
Erg fout en knullig - het lijkt een kruising van Luv' en Boney M - en dit zou ik nooit uit mijzelf opzetten maar anderzijds klinkt het wel grappig. Het positieve is dat het tenminste niet meer pretendeert dan het is.

#26. Willen Duyn - Dag Dikke Olifant
Een zwakke cover van het alom bekende Whiskey in the Jar maar met een eigen tekst die nergens op slaat, al heeft het een zekere amusementswaarde.

#27. The Pretenders - Brass in Pocket
Eindelijk nog eens een rockklassieker, die gitaarriff en sensuele stem van Chrissie Hynde maken het nummer af.

#28. Rupert Holmes - Escape
Nu meer bekend als Pina Colada Song. Degelijk en radiovriendelijk popnummer zonder meer. Niet speciaal maar ook niet slecht.

#29. Barbara Markay - It's All Rite To
Wasmachien van Trafassi (werd een hit in 1985) is daar blijkbaar door geïnspireerd. Dit hier vind ik te eentonig met magere zang, geen wonder dat het in de vergetelheid is beland.
Cijfer: 2,5

#30. Lowland trio - De Soeza / Johnny Boys - de Souza
Ook hier geen clip gevonden, laat dan maar zitten (wedden dat het weer een carnavalsplaat is!).

Week 2 van de tipparade van 1980.

Alarmschijf: André van Duin - Nederland die heeft de bal
Heb hier nog een ander clipje voor. Dit had te maken met de kwalificatie van het Nederlands Elftal voor het EK in Rome. Toendertijd als jochie vond ik het wel grappig allemaal, nu zie ik er minder de lol van in, maar Van Duin mag hier wel mee komen.
Cijfer: 5.

#8. Wim Kersten - Bloemetjesgordijn
Onvervalste lalplaat, dit. In het genre onverwoestbaar, maar ik wordt er behoorlijk flauw van.
Cijfer: 3.

#13. Vader Abraham - Aa'me Hoelala
Ook geen clip gevonden, maar in het geval van baardemans zijn er ergere straffen denkbaar.

#22. Tarney Spencer Band - Cathy's Clown
Eerder al besproken.

#23. Diverse Artiesten - Het Grote Sprookjeslied
Leuk voor de kinderen. De lengte van dit is volgens mij ongeëvenaard, of Todd Rundgren moet ooit eens met iets extremers zijn gekomen.

#24. Corry van Gorp - Alie Van De Wegenwacht
Waar Van Duin toen was, daar was Corry Van Gorp. Van hetzelfde laken een pak, maar minder grappig dan haar collega.

#25. Snoopy - Snow and Ice
Een soort kinder-versie van Boney M. Zoek maar weer snel dat zonnige eiland in verweggistan op waar jullie over zingen, dames!
Cijfer: 1,5.

#26. Willen Duyn - Dag Dikke Olifant
Dit klinkt al een stuk platter dan Willem. Knullig geproduceerd ook. Metallica kwam hier beter mee weg.

#27. The Pretenders - Brass in Pocket
Eerder al besproken en een verademing in deze barre week.

#28. Rupert Holmes - Escape
Eerder al besproken.

#29. Barbara Markay - It's All Rite To
Hahaha, wellicht leidde het toen tot een relletje, maar eigenlijk is dit gewoon belachelijk slecht. Waar is dat mens nou eigenlijk op uit?
Cijfer: 1.

#30. Lowland trio - De Soeza / Johnny Boys - de Souza
Geen clip, maar ik heb er hier nu meer dan genoeg van gehoord.

Week 3 van de tipparade van 1980.

Alarmschijf: Gibson Brothers - Que Sera Mi Vida
Foute latin-disco, niet bijzonder maar op een feestje met een paar glazen op kan het nog.
Cijfer: 4,5

#6. M - Moonlight and Muzak
De opvolger van Popmusic, redelijk maar merkelijk minder catchy waardoor het minder blijft hangen.

#19. Freddie James - Hollywood
Geen clip gevonden, het zal wel in de lijn liggen van zijn vorige single Get up and Boogie.

#26. Kenny Loggins - This Is It
Licht jazzy getint poprocknummer, behoorlijk gebracht maar het doet mij niet veel.
Cijfer: 5,5

#27. The Beat - Tears of a Clown
Leuke en eigenzinnige ska-versie van het nummer van Smokey Robinson.

#28. Sjef van Oekel - Oei oei dat was lekker
Geen clip gevonden, zijn sommige artiesten zo beschaamd dat ze hun nummer niet op YouTube willen plaatsen?

#29. Godley & Creme - An Englishman In New York
Klassesong van formaat, erg originele arrangementen en ritme. Prima clip ook.
Cijfer: 9,5

#30. Fiddler's Dram - Day Trip to Bangor
Lange tijd niet meer gehoord maar dit vind ik een erg leuk en gezellig folknummer dat mij doet denken aan Fairport Convention.

Het is ongehoord, wat een puin jullie naar boven weten te halen, echt treurig

Afgezien van The Pretenders en Rupert Holmes is week 2 haast een misdaad tegen de muzikale mensheid. Nu zal het Carnaval daar grotendeels debet aan zijn. Maar ook de nummers van Luv', Babe en Next one die hier voorbijkomen zijn droevig stemmend. Next one pastte eigenlijk al niet meer in deze tijd, ze hoorden meer thuis in 1974.

Maar gelukkig was de keuze in nummers heel groot, dus er viel nog heel wat van te maken!

sq schreef:
2 (-) Rufus & Chaka Khan - Do You Love What You Feel

Had dit maar meer bekendheid genoten! Om de waarheid te zeggen, behalve nog een hitje van Chaka Kahn van begin 1979, heeft er bijna 10 jaar gezeten tussen hits van Rufus in Nederland. Once you get started was uit 1975, Ain't nobody uit 1984. Waar waren ze al die tijd?

sq
kaztor schreef:

Is dit het soms?

Lekker nummer!

Mooi gevonden. Het is wel het nummer, maar een beetje modern opgeleukt in vergelijking met mijn herinnering. Beats zijn moderner, maar het relaxte ritme is nog hetzelfde. The Sequence, als ik de originele maxi nog eens tegenkom zal het wel een fraai collectors-prijsje hebben.

TOP 40 VAN ROB nr 190, 13-2-1980
dw vw aw
1 1 4 I hear you now - Jon & Vangelis
2 5 5 Brass in pocket - The Pretenders
3 3 6 An Englishman in New York - Kevin Godley & Lol Creme
4 2 10 Babe - Styx
5 10 3 On the radio - Donna Summer
6 19 2 With you I'm born again - Billy Preston & Syreeta
7 6 6 Feeling lonely - Massada
8 9 5 Escape - Rupert Holmes
9 8 4 World - David Essex
10 11 4 A message to you Rudy - The Specials
11 12 3 The plastic age - The Buggles
12 7 6 Crying - Don McLean
13 4 10 Sara - Fleetwood Mac
14 16 3 September morn - Neil Diamond
15 14 6 Moonlight and muzak - M
16 21 2 Someone's looking at you - The Boomtown Rats
17 23 2 It's different for girls - Joe Jackson
18 20 3 Que sera mi vida - The Gibson Brothers
19 18 4 This is it - Kenny Loggins
20 13 8 Mono - The Monotones
21 31 2 Save me - Queen
22 25 3 Tutti ragazzi - The Nits
23 27 4 Do that to me one more time - Captain & Tenille
24 -- 1 Mai '68 - Gilbert Bécaud
25 15 12 Another brick in the wall, part 2 - Pink Floyd
26 32 2 I could never leave you - Margriet Eshuijs Band
27 -- 1 Matador - Garland Jeffreys
28 -- 1 Coward of the county - Kenny Rogers
29 -- 1 Don't wait up for me - The Beat
30 -- 1 Love on the telephone - Foreigner
31 -- 1 Who do you love? - The Pointer Sisters
32 17 10 Rapper's delight - The Sugarhill Gang
33 22 8 Carrie - Cliff Richard
34 -- 1 If you remember me - Chris Thompson & Night
35 24 9 What's a matter baby - Ellen Foley
36 40 9 It will come in time - Billy Preston & Syreeta
37 -- 1 Het grote sprookjeslied - Diverse Artiesten
38 28 11 Gentleman street - The Train
39 26 9 On my radio - The Selecter
40 30 10 David's song - The Kelly Family

Beetje later deze week, vanwege weekend weg, maar hier is de nieuwe lijst. Met acht nieuwe binnenkomers!

Op 24 staat Gilbert Bécaud als hoogste. Helaas geen clip van gevonden. In Nederland geen succes. Bécaud is één van de grote Franse chansonniers die al decennia lang hits scoorden, die ook in Nederland wel succes hadden (Charles Aznavour, Joe Dassin, Julien Clerc, Gérard Lenorman) en die ook in mijn top 40 het goed deden. Vanaf 1980 loopt dit in Nederland hard terug. Ik kan me helaas niet meer herinneren hoe Mai '68 gaat, het ging vermoedelijk over de hippie-revolutie.

Op 27 Garland Jeffreys met zijn reeds hooggeprezen Matador. Het was een langzame groeier, zowel in de top 40 als in mijn lijst, maar uiteindelijk zag iedereen wel in wat een sterke song dit is.

Op 28 Kenny Rogers, voor mij toen een onbekende (hoewel hij dus al met de First Edition hits had gescoord zoals Ruby, don't take your love to town). Het fijne van dit liedje is dat de tekst (waar het uiteraard om draaide) met niet al te veel kennis van het Engels toch goed te volgen is; een song met een boodschap. Wel vond ik het gek dat er county stond in plaats van country, wat ik wel kende. Maar county is een graafschap, dus de gek van het graafschap kan ook natuurlijjk...

Op 29 The Beat, maar dan niet de Engelse Beat van Mirror in the bathroom en andere skasongs, maar de Amerikaanse Beat met een new wave-achtig geluid. Dit is hun bekendste single, maar ook deze haalde de Nederlandse tipparade niet. YouTube - The Beat - Don't Wait Up For Me . Erg sterke song, beetje zoals The Headboys kort geleden.
Wel zeldzaam dat twee bands met dezelfde naam op hetzelfde moment succes hadden...

Op 30 Foreigner, weer een sterke song, maar geen groot succes.

Op 31 The Pointer Sisters met hun opvolger van Fire en Happiness, maar ditmaal haalden ze de tipparade niet eens. Misschien een sterk refrein, maar kennelijk toch niet zo'n sterke song.

Op 34 Chris Thompson & Night. Toen wist ik het niet, denk ik, maar zodra ik het nu draaide, herkende ik die prachtige stem van vele Manfred Mann's Earth Band-songs. En dit liedje vond ik ook erg mooi om terug te horen, had meer succes mogen hebben.

Tenslotte op 37 Het grote sprookjeslied, ook al 30 jaar niet gehoord, maar toch bekend, en eigenlijk best okee van melodie en tekst, met talloze bekende Nederlandse artiesten in de rol van sprookjesfiguren. Inderdaad wel wat aan de lange kant.

sq
Bijzonder Gilbert Becaud te zien. Iemand die ik toch wel altijd bij de groten heb gerekend, en toch ken ik het nummer ook zo even niet meteen. Franse singles kwamen slecht door in Hilversum.

musician schreef:

Dit bewijst dat crap van alle tijden is (wegwerphits, platte schlagers/carnavalsnummers ...), nummers die veelal nu (meestal terecht) vergeten zijn. Het verschil met de hitlijsten van nu is dat er wel meer nummers met eeuwigheidswaarde in stonden.

Ranboy schreef:
24 -- 1 Mai '68 - Gilbert Bécaud

Mooie eigen keuze. Ik ken het ook niet (zal vanavond nog eens zoeken) maar Gilbert Becaud maakte altijd verzorgde chansons, goede composities. Het zal wel over Mei 1968 te Parijs gaan, studentenopstanden die werden neergeslagen door de Franse overheid en die vervolgens uitgroeiden tot een algemene staking van revolutionaire proporties.

Een keerpunt in het Franse denken.
Ik ben blij dat je er anno nu toevalligerwijs nog even op terugkomt, what's new....

musician schreef:

It's a dirty job...

Redelijk bizar dat nog niemand iets over Urban Heroes achter laat. Met drie hits in hun zak lijken ze me toch niet zo zeer obscuur...

Week 3 van de tipparade van 1980.

Alarmschijf: Gibson Brothers - Que Sera Mi Vida
Al eerder beschreven.

#6. M - Moonlight and Muzak
Al eerder beschreven.
Cijfer: 8,5

#19. Freddie James - Hollywood
Zie LucM's bevinding. Vreemd dat deze niet te vinden is terwijl er wel een aantal andere songs van hem zijn te vinden.

#26. Kenny Loggins - This Is It
Volgens mij nog niet door mij beoordeeld. Er zit een soort van zaterdagochtend-gevoel in dit nummer en in de tekst komt dit ook naar voren. Michael McDonald is duidelijk te herkennen. Nou heb ik het normaal nooit zo op z'n repertoire, maar dit is, naast bv. z'n werk voor Steely Dan, een uitzondering. Leuk nummer.

#27. The Beat - Tears of a Clown
Al eerder beschreven.

#28. Sjef van Oekel - Oei oei dat was lekker
Geen clip gevonden. Zal wel weer deel uitmaken van de carnavals-tsunami van toen. Een van de zeldzame dingen in de hitparade die ik tegenwoordig niet mis.

#29. Godley & Creme - An Englishman In New York
Al eerder beschreven.

#30. Fiddler's Dram - Day Trip to Bangor
Hier wijk ik dan toch echt sterk af vande andere meningen, ben ik bang. M'n vrouw heeft wat mij betreft gelijk: Ze zegt dat de zang klinkt als nagels op een schoolbord. Nee, ik vind dit echt ongelofelijk stoffig klinken, sorry...

Urban Heroes komt in week 7 in de tipparade binnen. Alle tijd dus nog voor onze eigen lijsten (en bij mij zal hij de top 10 nog halen).

Sorry voor de verwarring, maar LucM en ik hebben die week al besproken. We zijn ook met een inhaalslagje bezig betreft de eerdere weken. Vandaar dus de verwarring.

kaztor schreef:
Redelijk bizar dat nog niemand iets over Urban Heroes achter laat. Met drie hits in hun zak lijken ze me toch niet zo zeer obscuur...

Niet zo ongeduldig! De plaat komt bij mij binnen in week 8. Ik heb er nog wel een eigen verhaal bij, namelijk, dat het gat in het midden van mijn single niet helemaal in het midden zat en dat Get it daardoor nogal jankte, wat misschien zou kunnen leiden tot mindere prestaties, maar dat bewaar ik tot week 8!

Ik heb overigens een 7 minuten + versie van Hollywood van Freddie James, maar ik zou daar niet al te lang op zoek naar gaan. Het is geen disco waar je wat aan mist, hoewel het op zich nog gaat. Maar het weet geen jonge tieners meer te verleiden zoals met Get up and boogie....

De Top 30, 16-02-1980

01 (01) Brass in pocket * Pretenders
02 (03) An Englishman in New York * Godley & Crème
03 (05) I hear you now * Jon & Vangelis
04 (02) Peter Gunn * Emerson, Lake & Palmer
05 (07) Someone’s looking at you * Boomtown rats
06 (10) Love on the telephone * Foreigner
07 (08) Moonlight and muzak * M
08 (15) Save me * Queen
09 (04) Feelin’ lonely * Massada
10 (09) Babe * Styx
11 (18) The plastic age * Buggles
12 (12) Tears of a clown * The Beat
13 (06) Another brick in the wall * Pink floyd
14 (16) If you remember me * Chris Thompson & Night
15 (23) On the radio * Donna Summer
16 (20) I could never leave you * Margriet Eshuijs band
17 (---) It’s different for girls * Joe Jackson

(afbeelding)

18 (14) Hot shot * Herman Brood
19 (11) Tutti ragazzi * The Nits
20 (19) Down in the silvermine * Diesel
21 (25) Spetters * Kayak
22 (---) Rock ‘n roll highschool * Ramones

(afbeelding)

23 (13) Sara * Fleetwood mac
24 (22) Mono * Monotones
25 (27) Matador * Garland Jeffreys
26 (---) Holiday * Nazareth
27 (17) Streetplayer * Chicago
28 (---) Better love next time * Dr. Hook
29 (---) Desire * Andy Gibb
30 (21) Crying * Don McLean

'n Beetje een te verwachten hitlijst waar de winst van Queen en The Buggles net zo voorspelbaar zijn als het 8 uur journaal.

Toch hulde voor sowieso een aantal binnenkomers. Ik vind It's different for girls van Joe Jackson een prachtige, wat hypnotiserende plaat, waar de dartelende opstandige schooljongen zowaar enige ruimte biedt aan hoogwaardige romantiek. Zijn eerste twee albums zijn beide van hoge kwaliteit; korte pinnige nummers met vaart, vol met geëngageerde teksten uit het leven en wat liefdesverdriet. Met dit nummer laat Jackson horen ook tot enige diepgang in staat te zijn. Niet beter of slechter, gewoon breder.

De Ramones hebben net een draak van een single uit in Engeland, deze maand verwelkomen we de enige single die ooit in de Top 40 heeft gestaan, Rock and roll highschool. Overbekend, natuurlijk, en het sprak destijds velen ook aan. Ik zou wel eens van Ramones-fans willen horen wat zij er van vinden, in vergelijking met ander werk van deze band. Ik ken er namelijk niet veel van, het gebrek aan singles zorgde voor gebrek aan aansluiting en later is het ook niet meer goedgekomen. Maar volgens mij heb ik in een documentaire wel eens gehoord dat The Ramones niet blij waren met dit nummer (en bijbehorend album) vanwege het geluid, de productie enzovoorts.

Persoonlijk vind ik It's different for girls veel subtieler en beter dan Rock and roll highschool, het heeft voor mij ook de tijd veel beter overleefd.

Al is dat dan een "battle" op hoog niveau, de Top 30 kent deze week ook zowaar een klein draakje met Holiday van Nazareth. Nog steeds bekend van naam maar ze hebben wel eens betere platen gemaakt. Dat geldt ook voor Dr. Hook én voor Andy Gibb hoewel de laatste toch behoorlijk en hoorbaar ondersteund werd door de succesvolle broertjes Bee gee. Ze maken er dan ook geen slechte plaat van maar een kassucces in mijn eigen Top 30, nee dat niet. Desire zou wel Andy Gibb's grootste hit worden in Nederland, dat wel.

Gast
geplaatst: vandaag om 13:30 uur

geplaatst: vandaag om 13:30 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.