MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / 1982 - Tipparade-, singles- en eigen lijsten/besprekingen

zoeken in:
Hungry Like The Wolf is dan misschien wel de "minste" single van de 3 die dit jaar uitkomen.
Save A Prayer en Rio gaan bij mij beter scoren en zeker Save A Prayer en zoals vigil al aanstipt de concurrentie is behoorlijk te noemen.

herman schreef:

Mij valt op dat Planet Rock nog niet echt weet door te breken, toch een van de meest baanbrekende singles van het jaar.

Met een 7e plek in de weeklijst mag er sowieso niet geklaagd worden toch?
Dat is zeker niet voor iedereen weggelegd

Heb het nummer een x-aantal keer beluisterd en bij mij wil de vonk niet echt overspringen en dat zal ook wel te maken hebben dat ik niet echt van rappen houdt.

Ik vind het al zeer positief dat het nummer van The Chaplin Band met Il Veliero al direct door een paar users is opgenomen in hun lijst, want als één product het moeilijk heeft is het wel het product wat uit Nederland komt.

Say you will van Blanket of Secrecy...ja, dat nummer brengt wel wat herinneringen naar boven. Werd destijds flink geplugd door Fits Spits in zijn Avondspits. Die maakte er zelfs zijn Steunplaat van, maar een hit is het nooit geworden. Niet bij ons (slechts tipparade) en ook niet elders in de wereld. Dat had deze wel verdiend, want het is een intrigerend stukje muziek met een bijzondere spanningsboog. Maar misschien dat titel en refrein toch net niet herkenbaar genoeg waren voor het grote publiek.

Ik kocht destijds wel de single, maar heb me nooit zo verdiept in de achtergrond van het nummer. Pas in het internettijdperk begreep ik dat de identiteit van de makers jarenlang verborgen is gebleven. Op het bijbehorende album gaan ze door het leven als Tinker, Tailer, Soldier (en in een enkel geval schreef ene Spy mee aan een compositie).

Het heeft na 1982 nog een slordige 20 jaar geduurd voordat algemeen bekend werd wie er achter deze band zaten. Dankzij een speurende fan. Uiteindelijk bleek het te gaan om Roger Bechirian (producer, onder meer bekend van Elvis Costello, Squeeze, Nick Lowe en Dave Edmunds), Pete Marsh (die ik vooral ken van een andere one-off single: zijn eenmalige samenwerking van Vangelis, die leidde tot de single Don't be foolish uit 1980) en de mij verder onbekende Andrew Howell.

De LP kom ik zelden of nooit tegen en op CD is-ie helaas nooit verschenen. Ik heb er wel ooit eens een download van kunnen achterhalen en die op een CD-R gebrand. Hoewel de single er kwalitatief met kop en schouders bovenuit steekt, vind ik de rest ook niet tegenvallen. In feite is dit jaren 70-pop (leuke liedjes met kop en staart, hier en daar zelfs wat Beatles-achtig) in een begin-jaren-tachtig verpakking.
Grappig dat het bijbehorende album in Europa werd uitgegeven onder de titel "Walls have Ears' en in de VS als 'Ears have Walls'. Zou mooi zijn als dat album ooit nog eens op CD zou verschijnen, eventueel in combinatie met een tweede plaat die wel is afgemaakt, maar nooit is uitgebracht. Maar ik vrees dat deze muziek daarvoor toch teveel onder de radar is gebleven. Niettemin: mooi om te zien dat er in dit topic veel liefde voor bestaat.

Helaas nog geen Dolly Dots in de weeklijst.

gaucho schreef:
De LP kom ik zelden of nooit tegen en op CD is-ie helaas nooit verschenen. Ik heb er wel ooit eens een download van kunnen achterhalen en die op een CD-R gebrand.

Ik heb er ook nog wel eens last van, dat ik met enige wanhoop zoek naar een album (zoals dat van 12 rods), dat het niet te vinden of onbetaalbaar is. En dan staat het gewoon op Spotify en je komt niet op het idee om daar te kijken.
Die eerste (en enige) cd van Blanket of Secrecy, Ears of walls, staat dus ook gewoon op Spotify

herman schreef:
Mij valt op dat Planet Rock nog niet echt weet door te breken, toch een van de meest baanbrekende singles van het jaar.

Martijn Jonkers schreef:
Helaas nog geen Dolly Dots in de weeklijst.

Ik trek hier voor mezelf in beide gevallen grenzen

musician schreef:
(quote)

Ik heb er ook nog wel eens last van, dat ik met enige wanhoop zoek naar een album (zoals dat van 12 rods), dat het niet te vinden of onbetaalbaar is. En dan staat het gewoon op Spotify en je komt niet op het idee om daar te kijken.
Die eerste (en enige) cd van Blanket of Secrecy, Ears of walls, staat dus ook gewoon op Spotify

Ik heb er wel een gratis account, maar maak in de praktijk zelden gebruik van streamingdiensten. Hooguit om nieuwe releases of albums die ik nog niet ken te checken. En dan merk ik dat ik toch nog vaak terugval op YouTube, want naar mijn idee is daar meer te vinden (ook uploads van fans enzo). Ik heb teveel muziek in eigen bezit die smeekt om een nieuwe luistersessie.

In dit specifieke geval (BOS dus) heb ik er ooit eens een download van gevonden op het internet en daar mijn eigen CD-r van gebrand. Ik heb dus een 'fysiek exemplaar' en dat draai ik nog wel eens. Los daarvan vind ik het wel bemoedigend dat dat album op Spotify staat. Dat betekent dat er in elk geval een digitale master voorhanden is, wat de kans op een nette officiële fysieke release net iets groter maakt. Al zijn mijn verwachtingen daaromtrent niet hooggespannen...

Wel grappig dat een geflopte single van een onbekend project ineens een gemene deler blijkt te worden in onze lijst. Dan blijken er ineens meerdere deelnemers er een herinnering aan te hebben of zelfs de single in huis te hebben.

Ik neem overigens aan dat het "wie zit hier in hemelsnaam achter" dingetje door hun zelf de wereld is in geholpen om te proberen zo wat extra aandacht te generen.

vigil schreef:
Wel grappig dat een geflopte single van een onbekend project ineens een gemene deler blijkt te worden in onze lijst. Dan blijken er ineens meerdere deelnemers er een herinnering aan te hebben of zelfs de single in huis te hebben.
Zoals een wijs man onlangs nog meldde:
Ik trek hier voor mezelf grenzen

Oké... mijn excuses dat ik wellicht iets van enthousiasme liet doorschemeren in mijn bericht

vigil schreef:
of zelfs de single in huis te hebben.

+1 (met Frits Spits inderdaad als aanstichter; had ook een echte V15 classic kunnen worden - alleen bestond die lijst toen nog niet)

Gast
geplaatst: vandaag om 04:40 uur

geplaatst: vandaag om 04:40 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.