MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / 1982 - Tipparade-, singles- en eigen lijsten/besprekingen

zoeken in:
Ik merk al maanden dat er onderling grote verschillen zijn. De 'jongeren' kennen de meeste nummers niet of vaag, beoordelen min of meer onbevangen en rangschikken puur op kwaliteit. Althans, dat is wat ik vermoed.
Voor mij persoonlijk, als 'oudere' zijn alle nummers puur sentiment. Ik weet vaak bij nummers nog exact wat voor een gebeurtenis er toen plaats vond. De muziek uit mijn pubertijd hebben een onuitwisbare indruk achtergelaten. Dit gaat heel ver. Een favoriete nummer dat is gecoverd, ook al is het nog zo goed gedaan, zal nooit de originele evenaren. Het gaat om details; een intro of outro, een stem, een gitaar, backing vocals noem maar op, als dit net iets anders klinkt, dan verliest het alle waarde.
Toch is het goed om 'nieuwe' nummers via de 'jongeren' te ontdekken, alhoewel ik moet toegeven dat ze niet vaak mijn lijstje halen.

Helemaal eens met heicro. Ik heb zelf dit jaar niet bewust meegemaakt, maar ken de 'hits' toch wel sinds mijn (vroege) jeugd. Het gebeurt maar sporadisch dat ik een song die ik niet kende, na beluistering in mijn top 15 zet; deze 'nieuwe' songs halen het niet bij de gevoelens van vertrouwdheid die de bekende hits oproepen. Helaas misschien.

Die vertrouwdheid heb ik inderdaad maar zelden, voor mij is bijna alles nieuw of ik ken het hoogstens een paar jaar. Maar ik kan me er wel iets bij voorstellen, waarschijnlijk zou ik net zoiets hebben als ik mee ging doen aan het jaren '80 topic. Veel van de nummers daar ken ik ook uit mijn jeugd (vaak nog niet van titel) en dan heb je er toch net iets meer mee.

Voor mij is het echt puur een ontdekkingsreis, al komt er af en toe wel iets voorbij (Get Back, The Boxer) dat ik al wel langer dan 10 jaar ken.

Natuurlijk gaat er niets boven het zelf meemaken en muziek ontdekken op het moment dat het zich voordoet. Dat kun je helaas nooit inhalen. De emotie, de beleving, het sentiment maakt muziek de soundtrack van je leven. De emotie die dat oproept is ongeëvenaard. Na de gloedvolle recensie van Thunderclap Newman door heicro heb ik het nummer gelijk weer opgezet. Het zou mijn lijstje sowieso wel halen maar ik luister er nu toch nog wat beter na.

Ik vind overigens de onderlinge verschillen nog wel meevallen. Je ziet steeds een handvol nummers die in veel lijstjes voor komen (Beatles, S&G, Chicken Shack, Led Zep. etc) maar juist ook minder voor de handliggende acts als de Youngbloods. Daarnaast vind ik het juist leuk door het snuffelen en de tips hier naast de bekende classics nieuwe muziek te (her-)ontdekken. Voor mij is daarbij opvallend dat daarbij niet alleen rock maar juist ook R&B / Soul naar boven komen (The Dells; Delfonics; Impressions etc.).

Klopt, verhalen als die van Heicro maken het leuk om nog eens wat beter naar die nummers te luisteren. Soms helpt het als je ze een keer of 5 (of zelfs 10) hoort. Dat had ik bij de Golden Earring ook. En bij mij komt er ook steeds meer r&b/soul bovendrijven.

Zou jassn al bijna zijn lijstje posten?

Ik wou het niet schrijven...

Eerlijk is eerlijk, ik vind het wel een beetje jammer dat jassn soms zo lang op zich laat wachten. De bekendmaking van de nieuwe hitlijst is toch wel een beetje tot mijn 'sunday morning delights' gaan horen. De nieuwe lijst op zondagavond voelt op een vreemde manier onwennig aan

(Verder geen aanval op jassn hoor, zolang ik de nieuwe lijst uiteindelijk te zien krijg is het goed. Hij zal er vast wel een goede reden voor hebben )

Week 21 - 24 mei 1969.
Top 40
Tipparade

Binnenkomers in de Tipparade:

1. The Bee Gees - Tomorrow, Tomorrow
9. Jacques Dutronc - Le Responsable
10. Tony Bass - Gina Lollobrigida
12. Consortium - When The Day Breaks
13. Raymond Froggatt - Anything You Want To
16. Herman's Hermits - My Sentimental Friend
17. Gloria - The Storm
18. Led Zeppelin - Good Times Bad Times
19. Ben Cramer - In the Night (gedowned)
20. Bob Dylan - I Threw It All Away

Binnenkomers in de Top 40 die de Tipparade oversloegen:

#31: Serge Gainsbourg & Jane Birkin - Je T'aime... Moi Non Plus V
#39: Spooky Tooth - That Was Only Yesterday V

The Bee Gees komen met een knappe en opmerkelijk frisse single waarbij de melodrama eens niet de overhand krijgt. De vroegere periode van ze prefereer ik sowieso boven hun latere disoc-periode.

Jacques Dutronc komt met een soort van punky versie van Stevie Wonder's Uptight.
Hij had de tijdsgeest goed in de smiezen. Leuke single!

Nederland snapte het blijkbaar weer eens niet helemaal. Zaten we toen nog steeds te wachten op de zoveelste kermisplaat (ditmaal van Tony Bass)?

Consortium lijkt me een band die maar één trucje kon, nl. dat van meerstemmige vocalen die de melodie bepalen. When The Day Breaks mist de finesse van All The Love In The World en vooral tegen het einde wordt het allemaal behoorlijk hysterisch.

Iets te overgeproduceerd lijkt me nogal een understatement bij Raymond Froggatt, LucM.
Ergens onder de dik aangezette bombast vind ik iets dat lijkt op een liedje. Een mager liedje, welteverstaan. En die stem lijkt me ook wat opgepoetst te zijn met wat studio-trucage.
Niet mijn ding.

Dan liever iets eenvoudigs, zoals Herman's Hermits' single.
Het heeft iets vriendelijks en valt wat buiten de tijdsgeest, maar in feite is er niets mis mee. Misschien iets te braafjes?

Gloria's The Storm lijkt me een directe afgeleide van het geluid van The Moody Blues.
Het klinkty spannend en behoorlijk hectisch. Typisch iets voor een leuke verzameling obscure 60's-singles

En dan laat Led Zeppelin zich ineens gelden! Als er al een aanwijzing is dat de 70's in aantocht zijn is dit het wel. Geweldige riffs die speels worden gebracht door Jimmy Page en daarnaast ook een sterrol voor Robert Plant's veelzijdige vocalen, de huppelende basgitaar van John Paul Jones en Bonzo's stevige drums. Opwindend en zonder enige twijfel tijdloos!

Ben Cramer doet met In The Night een Tom Jonesje. Echt slecht is dit niet, maar er wordt zeker geen poging ondernomen om er zelf iets origineels van te bakken.

Ik weet niet wat Bob Dylan met I Threw It All Away voor ogen had, maar ik vind het niet werken met die neppe cowboyknauw in z'n stem. Ook klinkt het nogal richtingloos als compositie.

Je T'Aime moet natuurlijk ervaren worden als stout, erotisch etc., maar ik wordt er vooral slaperig van.

De stijl van Spooky Tooth's single laat zich wat moeilijk omschrijven. Het klinkt bovenal folky, maar lijkt hier en daar wat te lenen van de Stones en van soulmuziek. Jammer dat het wat onder het vloerkleed lijkt te zijn geschoven, want dat het ijzersterk is staat buiten kijf.

week 22

1. (2) (6w) James Carr - Freedom Train
2. (3) (4w) Elvis Presley - In The Ghetto
3. (1) (6w) Led Zeppelin - Baby I'm Gonna Leave You
4. (7) (4w) Youngbloods - Darkness Darkness
5. (4) (8w) Nina Simone – Revolution
6. (5) (12w) Melanie - Bo Bo's Party
7. (9) (4w) Dusty Springfield - The Windmills of Your Mind
8. (8) (3w) Petangle – Once I Had a Sweatheart
9. (--) (1w) Ray Baretto - Soul Drummers
10. (6) (9w) Leonard Cohen - Bird on a Wire
11. (--) (1w) Otis Redding - Love Man
12. (--) (1w) Nina Simone - Suzanne
13. (11) (10w) Creedence Clearwater Revival - Bad Moon Rising
14. (--) (1w) Serge Gainsbourg & Jane Borkin - Je t'aime Moi Non Plus
15. (--) (1w) Procol Harum - A Salty Dog

afvallers:
Herman Van Veen – Suzanne (4 weken)
Fleetwood Mac - Man of the World (10 weken)
Bee Gees – Tomorrow Tomorrow (2 weken)
The Beatles - Don't Let Me Down (3 weken)
Jefferson Airplane - Plastic Fantastic Lover (1 week)

ArthurDZ schreef:
Eerlijk is eerlijk, ik vind het wel een beetje jammer dat jassn soms zo lang op zich laat wachten. De bekendmaking van de nieuwe hitlijst is toch wel een beetje tot mijn 'sunday morning delights' gaan horen. De nieuwe lijst op zondagavond voelt op een vreemde manier onwennig aan

(Verder geen aanval op jassn hoor, zolang ik de nieuwe lijst uiteindelijk te zien krijg is het goed. Hij zal er vast wel een goede reden voor hebben )
ik was vergeten dat ik ergens naar toe moest gisteren ...

jassn schreef:
(quote)
ik was vergeten dat ik ergens naar toe moest gisteren ...

Zoals ik al zei, het was niet aanvallend bedoeld, je kan altijd al eens iets vergeten natuurlijk.

Week 22 - 31 mei 1969.
Top 40
Tipparade

Binnenkomers in de Tipparade:

1. The Beatles - Ballad of John & Yoko
5. Mighty Sparrow\Byron Lee and the Dragonaires - Only A Fool
6. Creedence Clearwater Revival - Bad Moon Rising
10. Cliff Richard - Big Ship
13. Honeybus - She Sold Blackpool Rock
13. Jose Feliciano - Marley Purt Drive
14. Paul Revere and The Raiders - Let Me!
15. Blood, Sweat & Tears - Spinning Wheel
17. Luis Alberto del Parana y Los Paraguayos - El Trovador
17. The Four Tops - What Is a Man
18. The Flying Machine - Smile A Little Smile For Me
18. Tommy Roe - Heather Honey
19. Willy Alberti - Ajax Olé Olé Olé
20. Kees Van Kooten & Wim De Bie - Dat Is De Blues / Kom Bij Me Terug
20. Sly and the Family Stone - Stand!

Op de gezellige rocker The Ballad Of John & Yoko mochten The Beatles nog even doen alsof alles nog koek en ei was. De werkelijkheid leerde uiteindelijk anders, maar dat doet niets af aan de kwaliteit van deze single. Eigenlijk een vrij simpel liedje voor ze uit die tijd, maar daar ontleent het z'n kracht aan.

In 1978 was Only A Fool zowat de knaller van het jaar met een opmerkelijk jojo-effect in z'n chartrun, in 1969 stonden de zaken er anders voor: De welbekende '3 weken'.
Het is een rariteit uit de Caribben: Een a-typische, mysterieuze ballad met een aan ska-muziek ontleend orgeltje dat ik eigenlijk nergens anders op vind lijken. Ik mag dit graag horen.

CCR levert met Bad Moon Rising weer hun gebruikelijke kwaliteit, al moet ik wel zeggen dat hun muziek altijd wat eender klinkt. Maar ik vind dit zeker een dikke voldoende!

Big Ship van Sir Cliff heeft een wat opmerkelijke productie dat moderner klinkt dan de compositie zelf. Toch vind ik het op weinig trekken; Het liedje zelf vind ik niet aantrekkelijk genoeg, het is allemaal weinig overtuigend.

Het liedje van Honeybus doet me wat aan The Cats denken. Nu is dat natuurlijk niet bewust gedaan, maar goed. Ik vind het eigenlijk verre van interessant, een stuk minder dan I Can't Let Maggie Go.

Marley Purt Drive mochten we een paar weken terug nog verwelkomen onder supervisie van Bonnie St. Claire, maar deze versie vind ik een stuk prettiger. Maar eigenlijk valt het me op hoe eentonig het liedje zelf eigenlijk is.

Paul Revere And The Raiders komen met een lekker opgefokte variant op bubblegum-muziek.
Die vocalen klinken heerlijk rauw en de muziek klinkt onheilspellend en gejaagd.
Echt een geweldige plaat!

BS&T klinken op Spinning Wheel als een geliktere versie van de vroege Chicago.
Vooral het gedeelte vanaf 1:54 vind ik echt geweldig en subtiel gedaan.
Toch vind ik het in z'n geheel net iets minder overtuigen dan de voorgaande single, al is het 'daar word aan de deur geklopt'-stukje aan het einde wel geinig.

Die cover van De Troubadour vind ik eigenlijk wat te druk en te gemakkelijk klinken, al is het ongetwijfeld zomers.

Het liedje van The Four Tops kon ik nog niet, maar ik begrijp eigenlijk wel waarom.
Ik vind het wat gezapig klinken, waarbij de leadvocalen wat ongepast afsteken tegen de achtergrondvocalen.

Het liedje van The Flying Machine (wat een naam...) vind ik een wel erg flauw, doorzichtig doordrukje van The Beatles (meer bepaald Paul McCartney). Geen wonder dat je het nergens hoort.

Was Dizzy nog een heerlijk, hip liedje, daar vertoont Heather Honey de nodige symptomen van 'de moeilijke opvolger'. Het liedje beklijft niet, al is het ook weer niet slecht. Het lijkt nogal op The Muffin Man van World Of Oz.

'I don't know what this is, but it's not good!' zegt m'n lieve schatje over Willy Alberti's inworp.
Nu blinken voetballiedjes al niet uit in hun lyriek, maar deze Ole, Ole, Ole slaat toch werkelijk alles! Wat een simplistische rotzooi is dit!

Over simplistisch gesproken...
De bekendheid van Koot & Bie is waarschijnlijk niet doorgedrongen over de zuidgrens van het land . Hun dubbele a-kant is gewoon dikke, Haagsche lol, met veel bravoure vertolkt (nouja, geschreeuwd). Van de twee liedjes vind ik de eerste duidelijk de betere. Het moet vooral niet te serieus worden genomen.

Van Sly en z'n familie heb ik de fantastische Anthology-verzamelaar uit 1981 op cd.
Feestelijk is inderdaad de juiste omschrijving, maar dit klopt aan alle kanten.
Puike muziek, dit!

Opvallend, al die dubbele noteringen.
Men begon waarschijnlijk al wel door te krijgen dat de lijst uitgebreid moest worden.

Week 23 - 7 juni 1969:
Top 40
Tipparade

8. The Beach Boys - Break Away
14. Ronnie Tober - M'n Papegaai (Die Praat Zo Fraai) (gedowned)
17. Ekseption - Rhapsody In Blue
20. Consortium - When The Day Breaks (re-entry)

Dit liedje van The Beach Boys klinkt inderdaad weemoedig, alsof ze verlangden naar 'hoe het ooit was' en dat is te midden van allerlei schandalen -niet in het minst de connectie met ene meneer Manson en het doordraaien van Brian Wilson- misschien best te begrijpen. Door z'n karakter springt het nummer er niet echt uit in hun repertoire, maar het mag er zeker zijn.

Ronnie Tober moet maar vooral voor z'n papegaai gaan zingen.

Van Ekseption moest ik maar eens een verzamelaar gaan opsnorren. Echt hele leuke muziek, dit, en lang niet zo stoffig als het repertoire-keuze doet vermoeden, al luister ik graag naar jazz en klassieke muziek. Dit swingt echt de pan uit. Geweldig!

Lijkt wel een soort van restantjes-week met liedjes die er vorige week echt niet meer bij pasten...

Ik ga overigens een heel eind mee met Heicro betreft Thunderclap Newman's Something In The Air, zeker inzake door de massa gekozen 'klassiekers' als Stairway To Heaven en November Rain ( ).
Wanneer komt dat verdorie eens in de Tipparade?

De Music Meter Top 15 van 09 juni 1969, week 23!

01 (01) 06 Baby I'm gonna leave you - Led Zeppelin (48)
02 (06) 03 Ballad of John & Yoko - The Beatles (43)
03 (03) 05 Darkness darkness - Youngbloods (42)
04 (02) 07 I'd rather go blind - Chicken shack (40)
05 (04) 04 In the Ghetto - Elvis Presley (37)
06 (---) 01 Something in the air - Thunderclap Newman (34)
07 (10) 02 Je t'aime moi non plus - Jane Birkin & Serge Gainsbourgh (31)
08 (---) 01 Soul drummers - Ray Barretto (29)
09 (---) 01 Spinning wheel - Blood, sweat and tears (29)
10 (---) 01 A salty dog - Procol Harum (28)
11 (05) 04 Living in the past - Jethro Tull (27)
12 (---) 01 Love theme from Romeo and Juliet - Henri Mancini (24)
13 (08) 02 Once I had a sweetheart - Pentangle (24)
14 (13) 03 The windmills of your mind - Dusty Springfield (23)
15 (07) 03 I can see a rainbow/ Love is Blue - The Dells (22)

Een vrij bizarre lijst, met behoorlijk puntenverlies voor de toppers van vorige week, toch blijven ze redelijk bovenaan staan.
De puntenverdeling komt dan ten goede aan het onderste gedeelte van de lijst en daar is elke punt meer of minder van groot belang.
Dat leidde tot een behoorlijk en onverwacht verlies voor Pentangle in de tweede week en met name ook voor het nummer van The Dells.

Vijf nieuwe binnenkomers is natuurlijk ook vrij uitzonderlijk.

Verdwenen: Bird on a wire van Leonard Cohen, Suzanne van Herman van Veen, Revolution van Nina Simone, Let me van Paul Revere & The Raiders en Stand van Sly and the Family Stone.

De Tip 10:

01 (05) 03 Hurt so bad - The Lettermen (14)
02 (---) 01 Where will I be - Golden earring (12)
03 (---) 01 No home today - The Kult (11)
04 (07) 04 Lady lady lay - The Byrds (10)
05 (06) 02 My mamma - Barry Ryan (10)
06 (---) 01 Tell all the people - The Doors (10)
07 (---) 01 La Responsable - Jaques Dutronc (9)
08 (---) 01 It's me that you need - Elton John (9)
09 (---) 01 Ruby don't take your love to town - Kenny Rogers and the First Edition (8)
10 (---) 01 In the year 2525 - Zager and Evans (7)

Zager and Evans sluipen dan nog net de Tip 10 binnen maar het is natuurlijk een klassieker van ongekende proporties. Een hele grote internationale hit ook. Maar het is hippie-pop van de bovenste plank.

Voor het overige, niets anders dan prima tips. Ik merkte in de gauwigheid nog net op tijd op, dat de Kult hier met een K wordt geschreven, ik had het per ongeluk met een C gedaan en dan krijg je een hele andere band. Maar het staat goed zo!

De Engelse Top 20 van 18 juni 1969 week 24

01 (01) 03 The ballad of John & Yoko - The Beatles
02 (03) 04 Oh Happy day - Edwin Hawkins Singers
03 (02) 07 Dizzy - Tommy Roe
04 (06) 04 Time is tight - Booker T and the MG's
05 (15) 02 Living in the past - Jethro Tull
06 (05) 09 Get back - The Beatles
07 (07) 09 My Way - Frank Sinatra
08 (13) 02 Big ship - Cliff Richard
09 (---) 01 In the ghetto - Elvis Presley
10 (08) 07 The boxer - Simon & Garfunkel
11 (04) 08 Man of the world - Fleetwood Mac
12 (09) 04 The Tracks of my tears - Smokey Robinson and the Miracles
13 (11) 04 Higher and higher - Jackie Wilson
14 (19) 03 I'd rather go blind - Chicken Shack
15 (10) 06 Ragamuffin man - Manfred Mann
16 (17) 05 Galveston - Glen Campbell
17 (---) 01 Something in the air - Thunderclap Newman
18 (---) 01 A way of life - Family Dogg
19 (12) 06 Love me tonight - Tom Jones
20 (---) 01 Proud Mary - Creedence Clearwater Revival

En dat betekent dat er ook vier zijn verdwenen: Dick-a-dum-dum van Des o' Connor, Aquarius/Let the sunshine in van The Fifth Dimension, My sentimental friend van Herman's Hermits en Behind a painted smile van de Isley Brothers

De nieuwe (overige) binnenkomers in de Engelse Top 40 van 18 juni 1969

Lights of Cincinatti - Scott Walker (25)
Wet dream - Max Romeo (32)
Born to be wild - Steppenwolf (35)
Good lovin' ain't easy to come by - Marvin Gaye & Tammi Terrell (36)

De tips voor 25 juni 1969

Hello Suzie - Amen Corner
Let's hang on - Johnny Johnson and the Bandwagon
Make me an island - Joe Dolan
Without her - Herb Alpert

Weer redelijk sterk verschillende tips. Amen Corner vergaloppeerd zich aan Hello Suzie, in vergelijk met If Paradise is half as Nice.

Geweldige soul weer van Johnny Johnson and the Bandwagon
Een klassieker van Joe Dolan, wat wel zo is, maar waarbij de kwalificatie kermismuziek verder prima van toepassing is.

En dan iets onbestemds, balladachtig mét vocalen. Volgens mij was Herb Alpert vooral instrumentaal, uptempo en met trompet. Maar dat idioom wordt hier verlaten.

1. The Beatles – The Ballad Of John & Yoko (5) (3w)
2. Ray Barretto – Soul Drummers (1) (5w)
3. Henry Mancini & His Orchestra - Love Theme from Romeo and Juliet (7) (4w)
4. The Doors – Tell All The People (6) (3w)
5. Pentangle – Once I Had A Sweetheart (2) (4w)
6. Elton John – It’s Me That You Need (11) (2w)
7. Leonard Cohen – Bird On The Wire (3) (9w)
8. Dillard & Clark – Why Not Your Baby (10) (3w)
9. Dionne Warwick – The April Fools (4) (6w)
10. Serge Gainsbourg & Jane Birkin – Je T’Aime Moi Non Plus (14) (2w)
11. Black Velvet – African Velvet (-) (1w)
12. The Archies – Sugar Sugar (-) (1w)
13. Phil Ochs – My Life (8) (7w)
14. Sly & The Family Stone – Stand (9) (11w)
15. Candi Staton – I’d Rather Be An Old Man’s Sweetheart (-) (1w)

Verdwenen:

Cream – Badge (Hoogste positie: 6. Aantal weken: 4)
Sharon Tandy – Gotta Get Enough Time (Hoogste positie: 8. Aantal weken: 4)
Led Zeppelin – Babe I’m Gonna Leave You (Hoogste positie: 4. Aantal weken: 6)

Ik vraag me af of Sugar Sugar nog in andere lijstjes gaat voorkomen

14-06-1969 week 24

01 (01) 02 Thunderclap Newman – Something In The Air
02 (04) 02 Procol Harum – A Salty Dog
03 (03) 04 The Dells - I Can Sing A Rainbow/ Love Is Blue (Medley)
04 (02) 06 The Youngbloods - Darkness Darkness
05 (05) 07 Led Zeppelin - Babe I’m Gonna Leave You
06 (10) 03 Bee Gees – Tomorrow Tomorrow
07 (12) 03 Blood Sweat and Tears - Spinning Wheel
08 (14) 02 Golden Earring – Where Will I Be
09 (11) 03 Kenny Rogers and the First Edition - Ruby Don't Take Your Love To Town
10 (08) 07 Spooky Tooth - That Was Only Yesterday
11 (15) 03 The Beatles - Ballad of John & Yoko
12 (07) 05 Elvis Presley - In The Ghetto
13 (09) 04 Oliver - Good Morning Starshine
14 (06) 04 Barry Ryan – My Mama
15 (17) 03 Jane Birkin & Serge Gainsbourg - Je T'aime Mon Non Plus
16 (18) 03 Booker T. & the MG's - Time Is Tight
17 (---) 01 Zager & Evans – In The Year 2025
18 (---) 01 The Beach Boys – Break Away
19 (---) 01 Hardin & York - Tomorrow Today
20 (---) 01 Jacques Dutronc - La Responsible

Zie hier het verschil tussen twee generaties. Arthur met zijn lijstje, vol met kwalitatief zeer hoogwaardige nummers. Persoonlijk doen ze mij wat minder, ondanks de kwaliteit. Dan mijn lijstje, dat meer gebaseerd is op emotionele herinneringen. Van de 20 nummers in mijn lijstje zijn naar mijn gevoel meer dan de helft monumentaal als compositie en daardoor klassiekers. Arthur heeft 'slechts' twee 'klassiekers', te weten 'The Ballad en Je T' Aime' in zijn hitlijst en gaat in zijn 'onwetendheid' voorbij aan een aantal legendarische nummers. Arthur, (lees: de jongere generatie) weet namelijk niet wat deze nummers in 1969 te weeg brachten, dat jongeren uit hun dak gingen en wat voor een innovatieve en baanbrekende muziek er werd gemaakt. Procol Harum is bijvoorbeeld een van trendsetters van de progressieve mix tussen klassiek en rock en mijn vrienden en ik waren tot tranen toe geroerd door de protestsongs 'Something In The Air' en 'Darkness Darness'. Protestsongs waren toen, veel meer dan tegenwoordig, een manier om je te uiten. Voor mij zijn deze nummers puur emotie, smartlappen eigenlijk. Maar, genoeg gezeurd, want er is natuurlijk niks mis met Arthur's lijstje. Gelukkig geeft de gezamelijke Musicmeter top 10 een redelijk evenwichtig beeld van de beste 15 nummers.

Ik vraag me af of Sugar Sugar nog in andere lijstjes gaat voorkomen

Is er iemand die deze bubblegum klassieker niet in zijn lijstje op neemt?

Ik krijg hem ook zeker in mijn lijst, puur jeugdsentiment.
Ik zie wel dat het in Nederland duurde tot 20 september, voordat de Archies in de Top 40 zouden belanden.
Ook In the year 2525 gaat volgen, maar die staat ook al zo vroeg aangemeld.

Er komt een popquizje nieuw binnen in de Billboard-charts deze week:

Komt niet in mijn charts, maar wel geinig om eens gehoord te hebben. Unieke plaat!

Herman's Singles Going Steady 1969, week 24:
--
24 23 AW
01 01 06 Henry Mancini & His Orchestra - Love Theme from Romeo and Juliet
02 --- 01 Nina Simone - Suzanne
03 02 08 Dusty Springfield - The Windmills Of Your Mind
04 08 08 The Impressions - Seven Years
05 07 03 Jacques Dutronc - Le Responsable
06 03 11 Sly & The Family Stone - Stand
07 09 05 Ray Barretto - Soul Drummers
08 --- 01 Zager and Evans - In The Year 2525 (Exordium & Terminus)
09 --- 01 Marva Whitney - It's My Thing (You Can't Tell Me Who To Sock It To)
10 04 08 Marsha Hunt - Walk On Guilded Splinters
11 06 15 Os Mutantes - Caminhante Noturno
12 05 09 Nina Simone - Revolution (Parts 1 & 2)
13 --- 01 The Beach Boys - Breakaway
14 12 02 Black Velvet - African Velvet
15 --- 01 Hardin & York - Tomorrow Today
--
(Spotify-playlists: top 15 | tips)
--
Een woelig weekje. De tiplijst was gigantisch en dat levert liefst vijf nieuwe binnenkomers op.

Nine Simone lijkt hard op weg naar haar derde nummer 1 hit in mijn charts. Ik houd van Leonard Cohen, maar op de een of andere manier is Simone's versie van Suzanne veel mooier dan het origineel. Het is voor mijn gevoel met meer gevoel gezongen en de tekst komt nu veel beter aan. Over Cohen gesproken: ik zag dat The Partisan ook op single is uitgebracht in deze periode, dus die komt waarschijnlijk ook nog deze maand binnen...

Zager and Evans' In The Year 2525 is het enige liedje in mijn lijst dat ik echt al lang ken. Ik dacht altijd dat het nog wat ouder was (1965 ofzo). Wel een mooi nummer. En het blijft een vreemd verschijnsel dat artiesten zo'n geweldig popliedje kunnen schrijven om vervolgens nooit meer iets te presteren.

Marva Whitney's It's My Thing is een antwoord op het It's Your Thing van de Isley Brothers. Lekkere James Brown-achtige funk, maar dit doet me momenteel meer dan de Godfather of Soul. Goede stem (niet zo schreeuwerig ook) en lekkere blazers.

Ik ben niet zo'n enorme fan van The Beach Boys, maar Breakaway is wel een ontzettend goed liedje met de nodige schmerz. Ik sluit niet uit dat ik nog eens een Beach Boys-periode krijg.

Het nummer van Hardin& York was me tot voor kort ook onbekend en wint het net van de singles van Jackie DeShannon, Oliver en Tommy James & The Shondells, alhoewel er met o.a. Shocking Blue's Venus nog genoeg concurrentie op komst is...

Dit alles ging ten koste van:
Serge Gainsbourg & Jane Birkin - Je T'Aime Moi Non Plus
Candi Station - I'd Rather Be An Old Man's Sweetheart (Than A Young Man's Fool)
Chicken Shack - I'd Rather Go Blind
Pentangle - Once I Had a Sweetheart
The Youngbloods - Darkness, Darkness

Musician's Top 15 van 15 juni 1969:

01 (06) 02 Where will I be - Golden Earring
02 (02) 06 Darkness darkness - Youngbloods
03 (01) 03 Je t'aime mon non plus - Jane Birkin & Serge Gainsbourgh
04 (04) 06 Living in the past- Jethro Tull
05 (---) 01 Where sour turns to sweet - Genesis
06 (03) 07 Baby I'm gonna leave you - Led Zeppelin
07 (11) 02 Something in the air- Thunderclap Newman
08 (10) 03 Spinning wheel - Blood, sweat & tears
09 (07) 04 Ballad of John and Yoko - Beatles
10 (13) 02 A salty dog - Procol Harum
11 (12) 04 It's me that you need - Elton John
12 (05) 08 I'd rather go blind - Chicken Shack
13 (15) 02 Lights of Cincinnati - Scott Walker
14 (---) 01 In the year 2525 - Zager and Evans
15 (---) 01 Sugar sugar - The Archies

Het lijkt er op, dat de Golden Earring de smaak van de goede singles helemaal te pakken heeft gekregen vanaf heden jaarlijks de ene geweldige hit na de andere op ons af gaat vuren. Ik geniet hier met volle teugen van.

Ook Genesis is zich behoorlijk aan het roeren in het obscure singles circuit. Ik vind dit ook al weer een hele verbetering ten opzichte van die eerste twee singles.

Een beetje een voorzichtige entree, voor de Archies en Zager and Evans. Maar die gaan niet na één weekje verdwijnen, die doen het rustig aan. Ook voor hen geldt, dat het behoorlijk concurreren is, met maar 15 nummers in een top 15....

Verdwenen uit de lijst:

Let me - Paul Revere & The Raiders
Man of the world - Fleetwood Mac
Sea of delight - Brainbox

ook maar een top 20 doen hier.

week 24

1. (2) (5w) Elvis Presley - In The Ghetto
2. (1) (7w) James Carr - Freedom Train
3. (--) (1w) Leonard Cohen - The Partisan
4. (5) (9w) Nina Simone – Revolution
5. (4) (5w) Youngbloods - Darkness Darkness
6. (3) (7w) Led Zeppelin - Baby I'm Gonna Leave You
7. (12) (2w) Nina Simone - Suzanne
8. (9) (2w) Ray Baretto - Soul Drummers
9. (7) (5w) Dusty Springfield - The Windmills of Your Mind
10. (6) (13w) Melanie - Bo Bo's Party
11. (15) (2w) Procol Harum - A Salty Dog
12. (14) (2w) Serge Gainsbourg & Jane Borkin - Je t'aime Moi Non Plus
13. (11) (2w) Otis Redding - Love Man
14. (--) (1w) Shocking Blue - Venus
15. (--) (1w) Marvin Gaye & Tammi Terrel - Good Lovin' Ain't Easy to Come By
16. (--) (1w) Dusty Springfield - Am I The Same Girl? (Soulful Strut)
17. (--) (1w) Scot Walker - Lights of Cincenatti
18. (--) (1w) Candi Station - I'd be Rather an Old Man's Sweatheart (Than a Young Man's Fool)
19. (--) (1w) The Dynamics - Ain't No Love at All
20. (--) (1w) The Doors - Tell All The People

afvallers:

Petangle – Once I Had a Sweatheart (3 weken)
Leonard Cohen - Bird on a Wire (9 weken)
Creedence Clearwater Revival - Bad Moon Rising (10 weken)

Kwamen Venus en The Partisan ook uit deze week? Dan zien jullie die volgende week zeker ook terug in mijn lijstje!

The Partisan kwam in juni uit (meer info vind ik niet) en Venus kwam uit op 12 juni

Tipparade: week 24 van 1969:

2. Procol Harum - A Salty Dog
Wederom een zeer sterke single van Procol Harum met sfeervolle symfonische begeleiding en ingebouwde spanning. De prima en herkenbare zang moet ook vermeld worden.
Cijfer: 9

6. Elvis Presley - In The Ghetto
Na zijn zwakke filmperiode is Elvis helemaal terug. Sterker nog, dit vind ik zijn beste single vanwege de tekst, de arrangementen en zijn inlevingsvermogen, dit is Elvis op zijn best.
Cijfer: 10

7. The Isley Brothers - Behind the Painted Smile
Swingende Motown-single met bij momenten erg hoge vocalen maar ze gaan nooit uit de bocht. Die gitaar blijft nog het meeste hangen.
Cijfer: 8

8. Zoef Zoef En De Bevers - Loekie Loekie
Draagt stilistisch en productioneel duidelijk de stempel van Peter Koelewijn. Grappig, vlot en amusant - ik kan het meer waarderen dan die smartlappen en schlagers - maar verder stelt het niet veel voor.
Cijfer: 6

10. Aphrodite's Child - I Want To Live
De degelijke opvolger van Rain and Tears, dit is pompeuzer met galmende piano en de opvallende zang van Demis Roussos.
Cijfer: 7,5

11. Digno Garcia - Paraguay Guay Guay
Geen clip gevonden.

12. Diana Ross and The Supremes - No Matter What Sign You Are
5 weken geleden hebben wij ze nog gehad en nu zijn ze met een nieuwe song. Opmerkelijke intro en begeleiding (sitar) en verder de typische zang dat weer garant staat voor kwaliteit.

14. Lace - I'm a Gambler
Een ééndagsvlieg met een nummer die ik een tijd niet meer heb gehoord (heb ik op ergens op een compilatie) maar toch een leuk en vlot akoestisch nummer met opmerkelijke viool.

16. Johnny Kendall & the Heralds - St James Infirmary
Een Nederlandse band die in de vergetelheid is geraakt, ik vind er niets van terug op MuMe. Niet onaardig bluesachtig nummer met sterke melodie en opmerkelijke orgel maar erg veel lonkend naar The Animals. De productie had ook beter gekund.
Cijfer: 6,5

17. The Eddysons - Little Miss Understood
Geen clip gevonden.

20. Otis Redding - Love Man
Zijn soul is zelden geëvenaard en dit swingt heerlijk met fijne blazers. Dit is soul zoals soul moet zijn.
Cijfer: 9

Ranboy Top 15 week 24 van 15 juni 1969
w24 w23 aw titel - artiest
1 4 2 A salty dog - Procol Harum
2 3 3 Spinning wheel - Blood, Sweat & Tears
3 5 2 Something in the air - Thunderclap Newman
4 1 6 Living in the past - Jethro Tull
5 2 5 In the ghetto - Elvis Presley
6 7 4 The ballad of John & Yoko - The Beatles
7 -- 1 In the year 2525 - Zager & Evans
8 9 3 Je t'aime%u2026 moi non plus - Serge Gainsbourg & Jane Birkin
9 6 6 Babe I'm gonna leave you - Led Zeppelin
10 12 3 Breakaway - The Beach Boys
11 13 3 Ruby don't take your love to town - Kenny Rogers & the First Edition
12 10 4 Good morning starshine - Oliver
13 -- 1 I want to live - Aphrodite's Child
14 8 8 I'd rather go blind - Chicken Shack
15 -- 1 Without her - Herb Alpert & the Tijuana Brass

A salty dog is de winnaar van de titanenstrijd. Wat een prachtige plaat, gezongen door één van de beste zangers aller tijden, met evocatieve wijdse teksten die heerlijk mee te galmen zijn (als er niemand bij aanwezig is). Voor mij ook de beste song ever van Procol Harum.

Nieuwe concurrentie dient zich ook alweer aan, met name in de (zoveelste) superklassieker, In the year 2525, waarin een uiterst somber (en raak?) toekomstbeeld wordt gegeven.
Ook de opvolger van Rain and tears komt binnen, maar I want to live is net iets minder pakkend. Meest opmerkelijk is dat deze wat vergeten single wel de enige nummer 1 hit van de band is geworden.
Herb Alpert produceert weer een heel fijne melodie en een romantische tekst. Niet zo prachtig als zijn grootste hit This guy's in love with you, maar dat hoeft ook niet.

50 Tracks Rearviewmirror Top 20 week 24 - 14 Juni 1969

01 01 Chicken Shack - I'd Rather Go Blind 8
02 02 The Lettermen - Hurt So Bad 6
03 03 The Beatles - The Ballad Of John & Yoko 4
04 04 Paul Revere & The Raiders - Let Me 8
05 05 The Kult - No Home Today 4
06 09 Zager & Evans -In The Year 2525 3
07 07 The Dells - I Can Sing A Rainbow / Love Is Blue (Medley) 5
08 06 Byrds - Lay Lady Lay 6
09 11 Scott Walker - Lights Of Cincinnati 2
10 -- Johnny Johnson & The Bandwagon - Let's Hang On 1
11 -- Archies - Sugar, Sugar 1
12 12 The Cowsills - The Prophecy Of Daniel And John The Divine 2
13 13 Thunderclap Newman - Something In The Air 2
14 -- The Dynamics - Ain't No Love At All 1
15 08 The Guess Who - These Eyes 12
16 -- The Impressions - Choice Of Colours 1
17 10 Blood, Sweat & Tears - Spinning Wheel 3
18 20 Candi Staton - I'd Rather Be An Old Man's Sweetheart (Than A Young Man's Fool) 3
19 -- Amen Corner - Hello Susie 1
20 -- The Youngbloods - Get Together 1

De Music Meter Top 15 van 16 juni 1969, week 24!

01 (02) 04 Ballad of John & Yoko - The Beatles (50)
02 (10) 02 A salty dog - Procol Harum (40)
03 (06) 02 Something in the air - Thunderclap Newman (40)
04 (01) 07 Baby I'm gonna leave you - Led Zeppelin (38)
05 (03) 06 Darkness darkness - Youngbloods (37)
06 (07) 03 Je t'aime moi non plus - Jane Birkin & Serge Gainsbourgh (32)
07 (08) 02 Soul drummers - Ray Barretto (31)
08 (09) 02 Spinning wheel - Blood, sweat and tears (31)
09 (05) 05 In the Ghetto - Elvis Presley (30)
10 (---) 01 In the year 2525 - Zager and Evans (29)
11 (12) 02 Love theme from Romeo and Juliet - Henri Mancini (28)
12 (11) 05 Living in the past - Jethro Tull (24)
13 (---) 01 Where will I be - Golden earring (23)
14 (---) 01 Suzanne - Nina Simone (23)
15 (15) 04 I can see a rainbow/ Love is Blue - The Dells (22)

Toch boeiende ontwikkelingen, zeker met betrekking tot Procol Harum. Het nummer doet het naar verhouding erg goed.

Verdwenen:
I'd rather go blind - Chicken shack
Once I had a sweetheart - Pentangle
The windmills of your mind - Dusty Springfield

Chicken shack daalde maar liefst van 4 naar 16 en lijkt in 1 week vrijwel door iedereen verlaten.

De Tip 10:

01 (08) 02 It's me that you need - Elton John (15)
02 (---) 01 The Partisan - Leonard Cohen (13)
03 (06) 02 Tell all the people - The Doors (12)
04 (09) 02 Ruby don't take your love to town - Kenny Rogers and the First Edition (12)
05 (07) 02 La Responsable - Jaques Dutronc (11)
06 (---) 01 Where sour turns to sweet - Genesis (11)
07 (---) 01 Lights of Cincinnati - Scott Walker (10)
08 (---) 01 Sugar sugar - The Archies (10)
09 (---) 01 Breakaway - Beach Boys (9)
10 (---) 01 Why not your baby - Dillard & Clark (8)

Het laatste nummer is voor mij ook nieuw en mooi gevonden, net als The Partisan van Leonard Cohen. Deze tips moeten toch zeker wel wat gaan worden...

LucM schreef:

14. Lace - I'm a Gambler
Een ééndagsvlieg met een nummer die ik een tijd niet meer heb gehoord (heb ik op ergens op een compilatie) maar toch een leuk en vlot akoestisch nummer met opmerkelijke viool.

Geweldig nummer!!

Morgen maar eens de lijst doornemen. Ik zie al een paar voorbeeldige binnenkomers die, als ik nog een Top 15 zou hebben, met gemak de Top 3 zouden bestormen.

Gast
geplaatst: vandaag om 04:01 uur

geplaatst: vandaag om 04:01 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.