MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / 1982 - Tipparade-, singles- en eigen lijsten/besprekingen

zoeken in:
Tipparade: week 29 van 1969.

2. Zager and Evans - In the Year 2525
Een ééndagsvlieg maar wat voor één. Een weinig optimistische tekst over de toekomstvisie die evenwel meezingbaar is gekoppeld een een vrij simpele maar prachtige melodie. Topsong!
Cijfer: 10

6. The Shoes - Happiness Is In This Beat
Eén van de vaste waarden in de Nederpop destijds. De soulvolle en herkenbare zang van Theo van Es is steeds een troef. Behoorlijk nummer maar het refrein is niet pakkend genoeg.
Cijfer: 6,5

8. Gloria - Our Life
Weer een Nederlandse band, niet onaardig maar het klinkt nogal groots en mij ook te bombastisch door dat orkest die te nadrukkelijk aanwezig is.
Cijfer: 5,5

10. Wallace Collection - Fly me to the Earth
Een Belgische band en ook hier wordt gebruik gemaakt van een symfonie-orkest maar dan meer op functionele manier. Melodie blijft ook beter hangen.
Cijfer: 7,5

11. The Marbles - I Can't see Nobody
Orkestrale pop was toen blijkbaar in, ook hier wordt gemaakt van een orkest. Overigens een cover van Bee Gees waarbij ik het origineel tenslotte prefereer omdat die in langzamere uitvoering meer tot zijn recht komt.
Cijfer: 6

12. The Who - I'm Free
De versie zoals die op het album Tommy staat. Geweldige vocalen en samenzang, ijzersterke song en tekst, alles klopt hier.
Cijfer: 9

13. George Cash - Nightingale
Doet mij denken aan A Whiter Shade of Pale van Procol Harum maar een stuk minder. Vlakke zang en die orgel is eerder storend dan functioneel.
Cijfer: 5

17. Kenny Rogers And The First Edition - Ruby, Don't Take Your Love to Town
Vlot country-nummer van hoog gehalte door de tekst en die rinkelende gitaar en hese zang trekken het de hoogte in.
Cijfer: 8,5

18. Bob Dylan - Lay Lady Lay
Bob Dylan gaat ook even op counry-toer en hij doet dat met verve. De begeleiding zorgt voor een maximale sfeer en zijn zang pas er perfect in. Geen enkele cover heeft deze versie kunnen overtreffen, ik vind het één van zijn beste songs.
Cijfer: 9,5

19. Bojoura - If It's Tuesday It Must Be Belgium
Klinkt melancholiek en romantisch maar de zeurderige zang vind ik minder. De inbreng van Thijs van Leer vind ik interessant maar na een tijd begon het mij te vervelen.
Cijfer: 5

20. Alles - Murdock 9-6182
Orkestrale pop geproduceerd door Peter Koelewijn en het lijkt mij teveel een poging om The Cats te imiteren. Matig nummer tenslotte en de zang komt hier ook niet tot zijn recht, laat dit soort popsongs over aan The Cats.
Cijfer: 4

Binnnenkomer in de top-140 die de tipparade oversloeg:

36. Desmond Dekker & the Aces - It Miek
Geslaagde opvolger van hun grote hit Israelites, prettig ritme en melodie.
Cijfer: 8,5

29 28 AW
01 01 02 David Bowie - Space Oddity #2
02 02 05 Leonard Cohen - The Partisan #1
03 03 06 The Beach Boys - Breakaway
04 06 04 Desmond Dekker - It Miek
05 04 06 Nina Simone - Suzanne #2
06 05 08 Jacques Dutronc - Le Responsable
07 08 03 The Rolling Stones - Honky Tonk Women
08 11 03 The Kinks - Drivin'
09 09 10 Ray Barretto - Soul Drummers
10 15 02 Cilla Black - Conversations
11 *** 01 Bob Dylan - Lay Lady Lay
12 07 05 Jackie DeShannon - Put A Little Love In Your Heart
13 10 11 Henry Mancini & His Orchestra - Love Theme from Romeo and Juliet #2
14 *** 01 Toots & The Maytals - Monkey Man
15 *** 01 Waylon Jennings - Delia's Gone

verdwenen:
Dusty Springfield - The Windmills Of Your Mind #1
The Arbors - I Can't Quit Her
Tony Joe White - Polk Salad Annie

Heb aardig wat jaren '60 reggae, ska, rocksteady uit Jamaica geluisterd de laatste tijd en dat vind zijn weerslag in de binnenkomst van Toots & The Maytals' Monkey Man (geen cover van het Stones nummer overigens).

Verder is Nashville Skyline niet mijn favoriete Dylan-plaat, omdat hij hier ineens heel anders zingt. Je zou haast denken dat er een andere zanger aan het werk is. Maar Lay Lady Lay is wel een ijzersterk nummer (de latere single van NS vind ik overigens nog sterker, maar die komt over een paar maanden wek). Tenslotte vind ik Jennings' Delia's Gone ook erg mooi, zelfs al lijkt het wel heel erg op House of the Rising Son.

Wat een clip van Toots & The Maytals!

Musician's Top 20 van 20 juli 1969:

01 (01) 05 Venus - Shocking Blue
02 (02) 07 Where will I be - Golden Earring
03 (10) 02 Marrakesh express - Crosby, Stills & Nash
04 (04) 04 Honky tonk woman - Rolling stones
05 (03) 05 The Partisan - Leonard Cohen
06 (08) 03 I'm free - The Who
07 (06) 04 Down by the river - Neil Young
08 (05) 04 My dark hour - Steve Miller Band
09 (07) 07 A salty dog - Procol Harum
10 (20) 02 A boy named Sue - Johnny Cash
11 (19) 02 A simple song of freedom - Tim Hardin
12 (17) 02 My guitar wants to kill your mamma - Frank Zappa & The Mothers of invention
13 (---) 01 Questions 67 & 68 - Chicago Transit Authority
14 (---) 01 Sweetness - Yes
15 (---) 01 Space oddity - David Bowie
16 (---) 01 Hallelujah - Deep Purple
17 (---) 01 Walkin' - Otis Spann with Fleetwood Mac
18 (14) 03 It miek - Desmond Dekker and the Aces
19 (12) 04 Well All Right - Blind Faith
20 (09) 05 Sweet Caroline - Neil Diamond

Geweldig, wat een week!!

Ik wist wel af, van die samenwerking tussen Spann en Fleetwood Mac maar had het eigenlijk altijd een beetje links laten liggen. Het komt zelden zo ooit nog tot een soort van samenwerking. Maar beide bands waren ondergebracht bij platenlabel Blue Horizon en op die manier zijn ze elkaar tegengekomen en hebben ze besloten tot een (eenmalig?) gezamenlijk album.

Maar dat is dan nog één ding. Het verhaal bij David Bowie is al verteld en bij Yes was Sweetness ook al een paar dagen geleden aangestipt. Dan doe ik twee andere "debuten". De eerste is van Chicago, toen nog geheten Chicago Transit Authority. Eén van de allerbeste debuutalbums aller tijden, de plaat zonder titel. De eerste single daarvan was Questions 67& 68. En eigenlijk vind ik persoonlijk dat iedereen dat debuut album minimaal een keer moet hebben gehoord. Een ware sensatie.

Het andere debuut is dat van zanger Ian Gillan bij Deep Purple. De laatste band bestond natuurlijk al een paar jaar maar nog zonder Gillan. Die mag nu voor het eerst zingen op Hallelujah. Het is nog niet helemaal het einde maar Ian Gillan is voor Deep Purple natuurlijk de man die de band naar de absolute top heeft gezongen. En, hoewel helaas met enige tussenpozen, daar in 2013 nog steeds aanwezig is.

Ranboy Top 15 week 29 van 20 juli 1969
w29 w28 aw titel - artiest
1 1 7 A salty dog - Procol Harum
2 2 7 Something in the air - Thunderclap Newman
3 3 6 In the year 2525 - Zager & Evans
4 -- 1 Space oddity - David Bowie
5 4 8 Spinning wheel - Blood, Sweat & Tears
6 9 2 Marrakesh express - Crosby, Stills & Nash
7 6 4 I'm a gambler - Lace
8 5 6 I want to live - Aphrodite's Child
9 11 2 I'm free - The Who
10 -- 1 Sweetness - Yes
11 7 6 Without her - Herb Alpert & the Tijuana Brass
12 10 3 Give peace a chance - The Plastic Ono Band
13 8 11 Living in the past - Jethro Tull
14 -- 1 Questions 67 & 68 - Chicago
15 15 2 Well alright - Blind Faith

Het blijven wonderbaarlijke tijden, drie van de beste artiesten/bands aller tijden debuteren in mijn top 15, waaronder de allerbeste, Yes. Toevallig heb ik gisteren het debuutalbum van Yes gedraaid en daar staan heel wat sterke en mooie songs op, en Sweetness is zeker één van de beste; grappig dat Yes nog in de wat traditionele songs van die tijd past, maar toch ook al heel vaak een eigenzinnig geluid laat horen.
Space oddity is niet het echte debuut van David Bowie, dat hebben we al eerder gehad; maar het is wel zijn grote doorbraak, en nog altijd een superklassieker. Stom misschien, maar ik bedacht nu pas ineens dat de titel Space oddity vast een woordspeling is op de film of het boek Space Odyssey?
En dan Chicago, ook geweldige single, alleen de titel is slecht gekozen (zou ik zeggen). Meteen al die rijkdom aan instrumenten, arrangementen, melodieën, en dat als debuut: ongelofelijk!

Zou 50 tracks met vakantie zijn, zijn laatste inlogdatum is van 13 juli?
Ik ga er maar van uit, dan neem ik voor de nieuwste lijst zijn laatste top 20 gewoon mee.

De Music Meter Top 15 van 21 juli 1969, week 29!

01 (---) 01 Space oddity - David Bowie (56)
02 (02) 03 Honky tonk woman - Rolling stones (54)
03 (01) 05 The Partisan - Leonard Cohen (53)
04 (04) 02 I'm free - The Who (50)
05 (05) 07 A salty dog - Procol Harum (36)
06 (06) 04 Down by the river - Neil Young (33)
07 (14) 02 Marrakesh express - Crosby, Stills & Nash (32)
08 (07) 06 Where will I be - Golden earring (31)
09 (03) 06 In the year 2525 - Zager and Evans (30)
10 (08) 07 Something in the air - Thunderclap Newman (29)
11 (11) 02 Lady lady lay - Bob Dylan (29)
12 (10) 06 Suzanne - Nina Simone (25)
13 (---) 01 A boy named Sue - Johnny Cash (24)
14 (15) 02 Well all right - Blind Faith (22)
15 (09) 05 Venus - Shocking blue (22)

Geweldige lijst, met een enorme spanning in de top 4! Een single nieuw op één komt niet zo snel voor. Qua punten hadden ze alle vier een paar weken terug allemaal op één kunnen staan. Maar sowieso moest ook de nummer 15 veel punten halen voor een plekje in de lijst.

Verdwenen: I want to live van Aphrodites child en In the Ghetto van Elvis Presley.

De Tip 10:

01 (02) 02 That lucky old sun - Salomon Burke (15)
02 (---) 01 A simple song of freedom - Tim Hardin (15)
03 (10) 02 My guitar wants to kill your mamma - Frank Zappa and the Mothers of Invention (14)
04 (07) 02 Till you get enough - Charles Wright & The 103rd Street Rhythm Band (12)
05 (---) 01 Walkin' - Otis Spann with Fleetwood Mac (11)
06 (---) 01 Sweetness - Yes (10)
07 (---) 01 Drivin' - The Kinks (8)
08 (---) 01 Give peace a chance - John Lennon & The Plastic Ono Band (8)
09 (---) 01 Conversations - Cilla Black (6)
10 (---) 01 Questions 67 & 68 - Chicago (5)

Ik kan mij voorstellen dat een persoonlijke lijst op dit moment gemakkelijk is uit te breiden naar een Top 50....

musician schreef:

Ik kan mij voorstellen dat een persoonlijke lijst op dit moment gemakkelijk is uit te breiden naar een Top 50....

Die komt er dan ook van mij. Eenmalig, 50 topnummers.

Mag ik jullie overigens erop wijzen dat mijn prognose 1. Bowie 2. Stones. 3. Leonard Cohen is uitgekomen.

Week 27 - 5 juli 1969.
Top 40
Tipparade

Binnenkomers in de Tipparade:

1. Rolling Stones - Honky Tonk Women
Ongelofelijk hoe snel klassieke albums van bepaalde bands elkaar opvolgden in die dagen.
Het lijkt alsof Beggar's Banquet net uit is, en dan is hier alweer de single die min of meer moet dienen als een teaser voor Let It Bleed, waarop het in een uitgekleed country-arrangement voorbij komt (Country Honk). Honky Tonk Women is The Rolling Stones ten voeten uit.
Double entendres te over en de muziek klinkt vuig en rijk aan invloeden.

5. Billy Preston - That's the Way God Planned It
Duidelijk gezegend met een Beatles-insteek hoor ik er ook soul in terug.
Ik vind dit wel een interessant nummer. Het heeft iets melodramatisch en de overgangen naar het refrein vind ik ook sterk gedaan. Fijne ontdekking.

6. The Family Dogg - A Way Of Life
Een nogal apart nummer dat wat aan Keith West's Excerpt From 'A Teenage Opera' doet denken.
De eerste helft vind ik heel aardig, maar na de helft krijg ik zoetjesaan het idee dat men er teveel in kwijt wilt. Eenvoud had hier wonderen kunnen doen.

9. Tee Set - Ma Belle Amie
Wat mij betreft hun beste single. Hier is over nagedacht.
Die wat mijmerende zang gaat geweldig samen met het kleurrijke arrangement dat geen moment de aandacht laat verslappen. Bij die tweede stem moet ik altijd meteen denken aan Paul McCartney.

14. Marsha Hunt - Walk On Gilded Splinters
Waarom leer ik dit nu pas kennen? Heerlijk, organisch soulnummer met Oosterse invloeden die het geheel wat meer cachet geven. Die wat kale begeleiding doet me een beetje aan de vroege Weather Report denken. Geweldige plaat, absoluut aan te bevelen!

19. Joe Dolan - Make Me An Island
Ik weet niet goed wat ik hier mee aan moet. Intrinsiek is het niet slecht gedaan, maar de vocalen klinken me hier echt te glijerig.

20. Andy Kim - Baby, I Love You
Redelijk onweerstaanbaar liedje dat wat dromerig wordt gebracht.
De achtergrondzangeressen bieden hier een meerwaarde.

Binnenkomer in de top-40 die de tipparade oversloeg:

31. The Fortunes - Celebration Of The Year
Zoals zo vaak wordt het minste nummer van de week meteen maar even over het paard getild.
Ik vind dit een ronduit saai, belegen liedje met een wat kinderachtig refrein dat nergens prikkelt.

musician schreef:
De eerste is van Chicago, toen nog geheten Chicago Transit Authority. Eén van de allerbeste debuutalbums aller tijden, de plaat zonder titel.

Op twee na hebben ze allemaal geen titel, al zijn ze wel genummerd.
De uitdaging komt als men de platen wilt opzoeken op basis van de hoezen.
Een beetje een Peter Gabriel-verhaal...

Ja, dit werd formeel gesproken Chicago I, hoewel het album niet zo werd genoemd. Maar ja, als de volgende dan automatisch Chicago II wordt....

Het "unieke" aan het eerste album is natuurlijk dat de band nog Chicago Transit Authority heet. Die ze toen hebben ingekort na een kort conflict met het gelijknamige vervoersbedrijf.

Dat bedrijf bestaat ook nog steeds, als je het eens googled...

Week 28 - 12 juli 1969.
Top 40
Tipparade

Binnenkomers in de Tipparade:

6. The Plastic Ono Band - Give Peace A Chance
Inderdaad sloganesk, maar tegelijk ook hypocriet. Alsof je high met je luie reet in bed eventjes de wereld denkt te veranderen.
Muzikaal trekt het ook op niets. Hij had zich beter bezig gehouden met het maken van goede muziek met The Beatles, maar we weten helaas hoe dat toen ging.

7. Robin Gibb - Saved By The Bell
Dit is dus an sich The Bee Gees op hun glijerigst. Het klinkt ingecalculeerd en de mzuikale begeleiding is te zoetsappig.

12. Chicken Shack - I'd Rather Go Blind
Toen maakte de wereld ineens kennis met de -ik ga het zeggen- sublieme vocale kwaliteiten van Christine Perfect, iets later beter bekend als de wederhelft van John McVie en dus als vrij constant lid van Fleetwood Mac. En dit is meteen helemaal raak. Zo raak dat je je afvraagt hoe het de band zou zijn vergaan als ze de band niet had verlaten. De orgel en blazers spelen hier ook inderdaad een glansrol.
Traffic's Chris Wood heeft medio jaren '60 ook nog even in de band gezeten.

14. Spooky Tooth - Son Of Your Father
Het klinkt speels en doet wat aan Otis Redding denken. Ook hoor ik er inderdaad Elton John's hand in. Een geschikt liedje voor een luie, warme zomerdag (al moet ik straks werken... ).

15. Tin Tin - Only Ladies Play Croquet
Een wat vervelend klinkende compositie waar meer aandacht aan besteed had moeten worden.
Nu klinkt het vooral een vlakke Bee Gees-pastiche terwijl het arrangement an sich wel interessant klinkt.

16. Herman van Veen - Cirkels
Een lastig te beoordelen liedje. Ik weet dat het goed uitgevoerd etc. is, maar ik krijg hier vooral zware oogleden van...

17. Donovan & The Jeff Beck Group - Barabajagal
Matig liedje waarbij de bluesy begeleiding geen soelaas biedt.
Beide artiesten kunnen beter dan dit.

20. Tommy James & The Shondells - Crystal Blue Persuasion
Wow, deze kon ik nog niet! Ik ga hier absoluut mee met LucM.
Uitstekend nummer van de mannen! Geweldige, soulvolle samenzang met een dito begeleiding. Het heeft iets weg van Classics IV's Spooky en dat betekent bonuspunten bij m'n lieve schatje en ik . Maar één weekje Tipparade, we moesten ons maar weer eens doodschamen...

Week 29 - 19 juli 1969.
Top 40
Tipparade

2. Zager and Evans - In the Year 2525
Intrigerend liedje dat me helaas iets te gedateerd klinkt. Ook blijft het me wat teveel hangen rondom de titel.

6. The Shoes - Happiness Is In This Beat
Spannend intro, maar het blijft verder behoorlijk op de vlakte.
Dat refrein, daar is gewoon niet goed over nagedacht, dat leidt geen twijfel.

8. Gloria - Our Life
Hier ontbreekt ook een aanstekelijk refrein, waardoor het als compositie behoorlijk topzwaar wordt.

10. Wallace Collection - Fly me to the Earth
Dit is dan iets beter, mede door de creatievere insteek, in het refrein vertilt de zanger zich nogal.
Uiteindelijk ook niet meer dan bovengemiddeld matig.

11. The Marbles - I Can't See Nobody
Typisch hoe zoveel nummers achtereen zo eender kunnen klinken.
En hier houdt het ook niet echt over. In de haast om zo progressief mogelijk uit de hoek te komen met orkest en al is hier ook verzuimd om een aanstekelijk refrein te maken.

12. The Who - I'm Free
Nee, dan The Who. Een simpele, haast spartaanse begeleiding waar heel wat meer van uit gaat dan een complete orkestbak, uiteraard van Tommy. Er klinkt een zekere dreiging in door, vooral aan het einde.
Helaas is dit op geen enkele verzamelaar van de band terug te vinden.

13. George Cash - Nightingale
Muzikaal is dit helemaal in orde met die wat zweverige orgel, maar helaas brengt de vlakke zang het niveau iets naar beneden.
Nog enige trivia: Best toevallig dat in deze zelfde week in 1982 Vitesse's Rosalyn binnenkomt in de Tipparade, want de drummer/zanger van die band, Herman Van Boeyen, was ook de drummer van deze band (en zat, uiteraard, een tijdje in Supersister).

17. Kenny Rogers And The First Edition - Ruby, Don't Take Your Love to Town
Tja, die Kenny... Ik vind dit toch al flink wat minder dan het sublieme Just Dropped In.
Het zou wat mij betreft dan ook nooit meer goed komen met de carrière van de man.
Een deprimerend nummer vooral, en die achtergrondvocalen vind ik tenenkrommend.

18. Bob Dylan - Lay Lady Lay
Hier zo'n beetje hetzelfde euvel als bij George Cash. De muziek is echt dik in orde, maar die rare stem waarmee Dylan rond die tijd plachtte te opereren verziekt het zaakje behoorlijk.
Die nasale nepstem, ik trap er geen moment in. Doe normaal, man.

19. Bojoura - If It's Tuesday It Must Be Belgium
Haha... Onze kleine begint gelijk zuur te kijken bij het aanvangen van de zang.
Weinig aansprekend, slecht gezongen nummer met te weinig sjeu.

20. Alles - Murdock 9-6182
Peter Koelewijn kan zich beter bezighouden met meer upbeat muziek.
De Cats-vergelijking ligt er te dik bovenop. Totaal geen eigenheid te vinden hier.

Binnenkomer in de top-140 die de tipparade oversloeg:

36. Desmond Dekker & the Aces - It Miek
Eindelijk een echt leuk liedje zonder misplaatste pretenties.
Vooral de blazers klinken hier lekker.

Je hebt behóórlijk wat luisteruurtjes achter de rug, deze week
Met het meeste eens, overigens.

De Engelse Top 20 van 30 juli 1969 week 30

01 (01) 04 Honky tonk woman - Rolling Stones
02 (02) 03 Give peace a chance - John Lennon
03 (05) 03 Saved by the bell - Robin Gibb
04 (04) 07 In the ghetto - Elvis Presley
05 (03) 07 Something in the air - Thunderclap Newman
06 (08) 02 Goodnight midnight - Clodagh Rodgers
07 (16) 03 Make me an island - Joe Dolan
08 (07) 04 It miek - Desmond Dekker and the Aces
09 (09) 05 Baby make it soon - Marmalade
10 (06) 05 Hello Suzie - Amen Corner
11 (12) 04 That's the way God planned it - Billy Preston
12 (18) 02 Goo goo Baragbajagal - Donovan & The Jeff Beck Group
13 (20) 02 Conversations - Cilla Black
14 (10) 07 A way of life - Family Dogg
15 (---) 01 Wet dream - Max Romeo
16 (---) 01 Ma cherie amour - Stevie Wonder
17 (11) 06 Breakaway - Beach Boys
18 (---) 01 When two worlds collide - Jim Reeves
19 (---) 01 Bring on back the good times - The Love affair
20 (19) 10 Time is tight - Booker T and the MG's

Is niet zo'n heel verrassend weekje. Of het moest zijn dat Joe Dolan opeens doorschiet naar nummer 7.

Wel vier nummers verdwenen: Proud Mary van Creedence Clearwater Revival, Lights of Cincinnati van Scott Walker, The ballad of John & Yoko van The Beatles en Gimme gimme good lovin' van Crazy Elephant.

Die ik op zich meer kwaliteiten toedicht dan de vier nummers die nu zijn binnengekomen. Het nummer van Stevie Wonder is alweer wat ouder.

De nieuwe (overige) binnenkomers in de Engelse Top 40 van 30 juli 1969

Heather honey - Tommy Roe (31)
Need your love so bad - Fleetwood Mac (RE) (35)
Viva Bobby Joe - The Equals (37)
Thus sprach Zarathustra - Philharmonia Orchestra Conductor Lorin Maazel (40)

De Tips voor 09 augustus 1969:

In the year 2525 - Zager and Evans
My way - Frank Sinatra (RE)
Tears won't wash away my heartache - Ken Dodd (geen opname gevonden)
Si tu dois partir - Fairport convention
I'm a better man - Engelbert Humperdinck

Hier geen schokkende berichten te melden. Een gewoon weekje met geen standaard tips, als het tenminste gaat om nieuwe nummers.

Vakantie, extreem slecht verbinding. Weekje achter. Anyway mijn lijst van vorige week

Rearviewmirror Top 20 1969 week 29 20-07-19869

01 01 03 The Who - I'm Free
02 -- \\ David Bowie - Space Odity
03 11 02 Crosby, Stills, and Nash - Marrakesh Express
04 02 05 Neil Young & Crazy Horse - Down By The River
05 03 07 Scott Walker - Lights Of Cincinnati
06 06 05 Golden Earring - Where Will I Be
07 08 03 Solomon Burke - That Lucky Old Sun
08 04 13 Chicken Shack - I'd Rather Go Blind
09 -- 01 Chicago - Questions 67 & 68
10 10 04 Waylon Jennings - Delia's Gone
11 17 05 Toots & The Maytals - Monkey Man
12 07 08 Zager & Evans -In The Year 2525
13 05 11 The Lettermen - Hurt So Bad
14 09 04 Rolling Stones - Honky Tonk Women
15 12 04 The Watts 103rd St Rhythm Band - Till You Get Enough
16 14 05 Shocking Blue - Venus
17 15 06 Archies - Sugar, Sugar
18 -- 01 Yes - Sweetness
19 32 03 Blind Faith – Well Alright
20 -- 01 Deep Purple - Hallelujah

Maar alsnog dank

David Bowie zou, uiteraard, gewoon op 1 blijven maar wel met een extreem hoog aantal punten, met jouw lijst 70. Dat is echt behoorlijk te noemen.
Chicago had op 5 terecht gekomen in de tiplijst i.p.v. 10 maar dat zullen ze wel overleven.

Crosby, Stills & Nash hoorden eigenlijk op 5 te staan i.p.v. 7. Voor het overige geen noemenswaardig verschillen omdat ik je lijst van de week er voor nog heb laten meetellen.

Een paar bands zullen daar wel blij mee zijn geweest, o.a. de Rolling Stones (zouden op 4 hebben gestaan ipv 2) Venus had niet meer in de lijst gestaan, Zager & Evans op 12 ipv 9.

Maar verder blijft de lijst aardig in takt!

27-07-1969 week 30

01 (03) 02 David Bowie - Space Oddity
02 (01) 08 Thunderclap Newman – Something In The Air
03 (02) 08 Procol Harum – A Salty Dog
04 (04) 04 The Rolling Stones - Honky Tonk Women
05 (05) 04 Bob Dylan - Lay Lady Lay
06 (06) 05 Neil Young & The Crazy Horse – Down By The River
07 (07) 04 The Who - I'm Free
08 (---) 01 Otis Spann ft. Fleetwood Mac - Walkin'
09 (10) 05 Blind Faith – Well Alright
10 (13) 03 Tim Hardin - Simple Song Of Freedom
11 (14) 01 Fairport Convention - Si Tu Dois Partir
12 (08) 07 Zager & Evans – In The Year 2525
13 (09) 08 Golden Earring – Where Will I Be
14 (16) 03 Man- Erotica
15 (---) 01 Chicago Transit Authority - Questions 67 & 68
16 (11) 06 Aphrodite's Child - I Want to Live
17 (12) 04 Plastic Ono Band - Give Peace A Change
18 (10) 11 The Youngbloods - Darkness Darkness
19 (---) 01 Johnny Cash - A Boy Named Sue
20 (---) 01 The Hollies - Blowing In THe Wind
21 Crosby Stills & Nash - Marrakesh Express
22 Tee Set - Ma Belle Amie
23 Shocking Blue - Venus
24 The Dells - I Can Sing A Rainbow/ Love Is Blue (Medley)
25 Leonard Cohen - The Partisan
26 The Youngbloods - Get Together
27 Spooky Tooth - Son Of Your Father
28 The Beach Boys – Break Away
29 Waylon Jennings - Delia's Gone
30 Yes – Sweetness
31 Blood, Sweat & Tears - Spinning Wheel
32 Nina Simone - Suzanne
33 Elvis Presley - In the Ghetto
34 Tony Joe White - Polk Salad Annie
35 Neil Diamond - Sweet Caroline
36 Lace - I'm a gambler
37 Solomon Burke - That Lucky Old Sun
38 Ray Barretto – Soul Drummers
39 The Archies – Sugar Sugar
40 Chicken Shack - I'd Rather Go Blind
41 The Kinks - Drivin'
42 The Mothers Of Invention – My Guitar Wants To Kill Your Mama
43 The Guess Who - Laughing
44 Cilla Black - Conversations
45 The Arbors - I Can't Quit Her
46 Jethro Tull - Living In The Past
47 Charles Wright & The 103rd Street Rhythm Band - 'Till Your Get Enough
48 Serge Gainsbourg & Jane Berkin - Je t'aime Moi Non Plus
49 Scott Walker - Lights Of Cincinnati
50 James Carr - Freedom Train

Een top 50, eenmalig. Er zijn ontzettend veel goede nummers momenteel, waardoor een hitlijst met 20 nummers eigenlijk niet toereikend is. Veel nummers halen de top 20 niet eens , zoals Cilla Black's Coversation of Solomon Burke's That Lucky Old. Ze verdienen eigenlijk beter.

Geen één nummer staat ten onrechte vermeld. Dus ja, een Top 50 is zeker mogelijk, dat blijkt. Misschien nog wel meer.

Je had alleen Crosby, Stills & Nash van mij wel wat hoger mogen zetten....

#21 met stip!

En dan te bedenken, dat 40 van de 50 nummers eigenlijk bestaan uit de 'bubbling under' van de Top 40, de alternatieve nummers uit die tijd.

Als je de Top 40 er bij zou betrekken is volgens mij een Top 100 zelfs mogelijk...

Ranboy Top 15 week 30 van 27 juli 1969
w30 w29 aw titel - artiest
1 1 8 A salty dog - Procol Harum
2 4 2 Space oddity - David Bowie
3 2 8 Something in the air - Thunderclap Newman
4 3 7 In the year 2525 - Zager & Evans
5 6 3 Marrakesh express - Crosby, Stills & Nash
6 5 9 Spinning wheel - Blood, Sweat & Tears
7 10 2 Sweetness - Yes
8 9 3 I'm free - The Who
9 7 5 I'm a gambler - Lace
10 14 2 Questions 67 & 68 - Chicago
11 8 7 I want to live - Aphrodite's Child
12 -- 1 Blowing in the wind - The Hollies
13 -- 1 Lay lady lay - Bob Dylan
14 15 3 Well alright - Blind Faith
15 -- 1 A way of life - The Family Dogg

Zelfs Space oddity weet A salty dog niet direct van de troon te stoten. Misschien volgende week?

30 29 AW
01 01 03 David Bowie - Space Oddity #3
02 02 06 Leonard Cohen - The Partisan #1
03 04 05 Desmond Dekker - It Miek
04 06 09 Jacques Dutronc - Le Responsable
05 03 07 The Beach Boys - Breakaway
06 05 07 Nina Simone - Suzanne #2
07 08 04 The Kinks - Drivin'
08 10 03 Cilla Black - Conversations
09 07 04 The Rolling Stones - Honky Tonk Women
10 11 02 Bob Dylan - Lay Lady Lay
11 09 11 Ray Barretto - Soul Drummers
12 *** 01 Caetano Veloso - Irene
13 12 06 Jackie DeShannon - Put A Little Love In Your Heart
14 15 02 Waylon Jennings - Delia's Gone
15 *** 01 Creedence Clearwater Revival - Green River

verdwenen:
Henry Mancini & His Orchestra - Love Theme from Romeo and Juliet #2
Toots & The Maytals - Monkey Man

De top 2 staat kilometers voor op de rest. Verder had ik meer van de Stones verwacht, maar als los nummer vind ik Honky Tonk Women ook weer niet zo sterk, blijkbaar. Tenslotte met het bekende CCR en de tropicalia van Veloso twee nieuwe binnenkomers.

Tipparade: week 30 van 1969.

3. Max Romeo - Wet Dream
Reggae begint stilaan de hitlijsten te veroveren. Weliswaar een vrij simpel nummer maar met heerlijk ritme en leuke orgel.
Cijfer: 8

10. Booker T & The MG's - Mrs Robinson
Instrumentale bewerking van het nummer van Simon & Garfunkel (week 19 van 1968), professioneel uitgevoerd met karakteristieke orgel. Neigt lichtjes naar muzak maar als achtergrondmuziek uitermate geschikt.
Cijfer: 7

16. Dave - Nathalie
Zijn Frans accent is duidelijk te horen. Flauwe en melige smartlap vooral wat de tekst betreft, in het Frans zou dit iets minder erg klinken.
Cijfer: 3

17. Big Wheel - If I Stay Too Long
Dit is sterk geënt op Cream met het verschil dat ik de overdreven zang hier allerminst trek, anders had ik hier nog een voldoende gegeven.
Cijfer: 4,5

19. Willemien - Daar op Mallorca
Feestelijke schlager, erg simpel zoals de meeste schlagers en weinig geïnspireerd, goed om het één keer te horen en dan niet meer.
Cijfer: 3

20. The Pebbles - Incredible George
Bewust geënt op The Beatles (lijkt wat op Got to Get You into My Life), het is ook een ode aan George Harrison. Wel vrolijk en behoorlijk aanstekelijk nummer.
Cijfer: 7,5

Binnenkomer die de tipparade oversloeg:

29. Byron Lee And The Dragonaires - Every Day Will Be Like A Holiday
Lijkt wat op Percy Sledge door de zang en blazers, zwoel en aangenaam soulnummer maar niet echt bijzonder.
Cijfer: 6,5

LucM schreef:
17. Big Wheel - If I Stay Too Long
Dit is sterk geënt op Cream met het verschil dat ik de overdreven zang hier allerminst trek, anders had ik hier nog een voldoende gegeven.
Cijfer: 4,5

Grappig, de vaste zanger was afwezig op dit nummer, waarom weet ik niet meer en dus zorgde producer Hans van Hemert himself voor de zangpartijen. Hij oogste overigens in de jaren zeventig veel succes met verschillende formaties.
De zang is natuurlijk helemaal over de top, maar toch is het stiekem een favoriet van mij. Hoe noemen ze zo iets, guilty pleasure?

1. Johnny Cash – A Boy Named Sue (4) (3w)
2. Blind Faith – Well Alright (1) (5w)
3. David Bowie – Space Oddity (6) (2w)
4. The Rolling Stones – Honky Tonk Woman (2) (4w)
5. The Who – I’m Free (7) (3w)
6. Leonard Cohen – The Partisan (3) (6w)
7. Tim Hardin – Simple Song Of Freedom (9) (2w)
8. The Mothers Of Invention – My Guitar Wants To Kill Your Mama (10) (3w)
9. Crosby, Stills & Nash – Marrakesh Express (12) (2w)
10. Black Velvet – African Velvet (5) (7w)
11. Yes – Sweetness (14) (2w)
12. Marsha Hunt – Walk On Gilded Splinters (-) (1w)
13. Chicago – Questions 67 And 68 (-) (1w)
14. Elton John – It’s Me That You Need (8) (8w)
15. Desmond Dekker – It Miek (15) (2w)

Verdwenen:

Shocking Blue – Venus (Hoogste positie: 5. Aantal weken: 5)
Ray Barretto – Soul Drummers (Hoogste positie: 1. Aantal weken: 10)

Het Marsha-kwartje na al die maanden toch gevallen?

Ja inderdaad. Pas deze week is me opgevallen wat een leuk nummer het eigenlijk is.

50tracks schreef:
Vakantie, extreem slecht verbinding. Weekje achter. Anyway mijn lijst van vorige week

Ik neem dus aan, dat je nog met een nieuwe lijst komt.
Dan wacht ik gelijk ook nog even op Jassn. Het is mogelijk dat de mume Top 15 vanavond wat later verschijnt.

Musician's Top 20 van 27 juli 1969:

01 (03) 03 Marrakesh express - Crosby, Stills & Nash
02 (01) 06 Venus - Shocking Blue
03(04) 05 Honky tonk woman - Rolling stones
04 (13) 02 Questions 67 & 68 - Chicago Transit Authority
05 (02) 07 Where will I be - Golden Earring
06 (06) 04 I'm free - The Who
07 (14) 02 Sweetness - Yes
08 (05) 06 The Partisan - Leonard Cohen
09 (15) 02 Space oddity - David Bowie
10 (10) 03 A boy named Sue - Johnny Cash
11 (16) 02 Hallelujah - Deep Purple
12 (07) 05 Down by the river - Neil Young
13 (12) 03 My guitar wants to kill your mamma - Frank Zappa & The Mothers of invention
14 (08) 05 My dark hour - Steve Miller Band
15 (11) 03 A simple song of freedom - Tim Hardin
16 (---) 01 The Nile Song - Pink Floyd
17 (17) 02 Walkin' - Otis Spann with Fleetwood Mac
18 (---) 01 Lovely to see you - Moody blues
19 (09) 08 A salty dog - Procol Harum
20 (---) 01 Green river - Creedence Clearwater Revival

EMI houdt behoorlijk huis inzake Youtube en Pink Floyd. Ik heb geen fatsoenlijke versie van The Nile Song kunnen vinden, alleen een achtergrond versie bij een film. Hopelijk kan iedereen ergens anders een goede versie vandaan halen, het is te vinden op de albums More en Relics. Eén van de meest stevige nummers van Pink Floyd ooit.

(afbeelding)

De Top 40 heeft het in ieder geval nooit gehaald, dat geldt ook voor deze nieuwe single van The Moody Blues, Lovely to see you. Green river van CCR is dan uiteraard wel een zeer bekend nummer en terecht door Herman opgepikt.

Maar meer ruimte dan voor deze drie nieuwe nummers had ik helaas niet...

Gast
geplaatst: vandaag om 11:07 uur

geplaatst: vandaag om 11:07 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.